Koronaviruspandemia

Just nu! - keskustelua tv-ohjelmista ja ajankohtaisista asioista
Avatar
jamira
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2316
Liittynyt: 29 Huhti 2010, 00:15

Re: Koronaviruspandemia

Viesti Kirjoittaja jamira »

Olen epäillyt tuota, että ehkä meillä on ollut oireeton korona kaikilla jossain vaiheessa. Toki emme kaikki asu saman katon alla joten en usko että olemme samaan aikaan sairastaneet. Kuitenkin niin monta altistusta, että ehkä olemme sitten olleet oireettomia taudinkantajia sen sijaan että olisimme välttyneet tartunnalta. Testeissä ei kuitenkaan ikinä ole positiivista tullut kennellekään. Ehkä pitäisi jälkikäteen tutkia noita vasta-aineita että onko meillä ollut nyt lähikuukausina kuitenkin jossain vaiheessa tuo tauti. :mitvit:

Avatar
Happy
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 16987
Liittynyt: 10 Marras 2011, 20:58

Re: Koronaviruspandemia

Viesti Kirjoittaja Happy »

Vanhempani ovat tahoillaan sairastaneet koronan pariin kertaan: suurinosa sisaruksistani myös: joko olen siloin keskoskaapissa vaihtunut tai sitten immuniteettini on vahva (minulla ei ole edes täyttä rokotussarjaa.. vielä)
Ja oon altistunut lukuisia kertoja mut nothing: tosin en ole koskaan muutenkaan kipeänä: en ole päässyt nauttimaan koskaan saikuista: lokakuussa menetin kyllä ääneni viikoksi mutta koronaa se ei ollut.
Never miss a good chance to shut up.

Avatar
DenEurovise
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1590
Liittynyt: 22 Touko 2019, 19:15
Paikkakunta: Kuopio/Joensuu

Re: Koronaviruspandemia

Viesti Kirjoittaja DenEurovise »

akfan33_ZZ kirjoitti: 13 Helmi 2022, 01:23 Nyt kun tautia julistetaan jo voitetuksi, olis noloa sairastua viime metreillä. Tai ei sitä tiedä mitä variantteja on vielä tulossa
Onko joku julistamassa koronaa voitetuksi? 🤔 Eikö tässä nyt lähinnä olla oppimassa elämään sen kanssa siten, että se on tauti muiden joukossa? (Toivottavasti tämä piste olisi jo saavutettu. 🤞🏻) Silloinhan taudin todennäköisesti saa joskus kuitenkin, kun se jää kiertämään ihmiskuntaa.

Meidänkään perheessä ei ole yhtään todettua tartuntaa, mutta ei taida olla hirveästi vahvistettuja altistumisiakaan. Ehkä olemme vain tehokkaasti eristäytyneitä, tai sitten tauti on mennyt huomaamatta ohi. Tosin emme ole kovin sairasteleva perhe muutenkaan. Harvemmin mitkään isosti liikkeellä olevat taudit ovat meihin tarttuneet, ja muutenkin olemme harvoin sairaina. Jospa meillä on jokin geneettinen tekijä suojelemassa. Kuka tietää. 🤷🏼‍♂️ Kouluaikaan oli jopa turhauttavaa, kun jokasyksyiset tautiaallot sairastuttivat kaikki muut jossain vaiheessa, mutta itse en koskaan "saanut" olla kipeänä (lue: poissa koulusta.) 😅
Jag fattar om du inte orkar med mig / Det är helt okej / Inom kort så vet jag att du kommer bli helt matt och irriterad / För jag är komplicerad

Miss Li: Komplicerad

Avatar
Happy
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 16987
Liittynyt: 10 Marras 2011, 20:58

Re: Koronaviruspandemia

Viesti Kirjoittaja Happy »

DenEurovise kirjoitti: 13 Helmi 2022, 08:09 Kouluaikaan oli jopa turhauttavaa, kun jokasyksyiset tautiaallot sairastuttivat kaikki muut jossain vaiheessa, mutta itse en koskaan "saanut" olla kipeänä (lue: poissa koulusta.) 😅
No tämä: mulla oli vanhemmat sisarukset varmaan aina parin kuukauden välein pahasti kipeänä ja itse jouduin aina tunnollisesti käymään koulussa kun nämä saivat maleksia viikon yhtä mittaan kotioloissa :draamaa:
Ja nytkin kymmenen vuoden työelämän aikana (joista nyt 8 vakituista) pitänyt kaksi saikkupäivää (!) ja toisen niistä pakotettuna :hiips:

Syksyllä kun oli kunnon raskas työrupeama niin toivoin jopa saavani sen koronan :puna: ja viikon karanteenia rauhallisesti kotona.. mutta ei kun ei :mrgreen:
Omalla vahvalla immuniteetilla on ollut myös ehkä vaikutusta siihen miksi en ole kokenut rokotteita järkevänä vaihtoehtona omalla kohdallani :joojoo:
Never miss a good chance to shut up.

murka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2630
Liittynyt: 08 Loka 2008, 16:31

Re: Koronaviruspandemia

Viesti Kirjoittaja murka »

Jufo kirjoitti: 22 Tammi 2022, 08:31
Night_Owl kirjoitti: 21 Tammi 2022, 20:21 Ilmaisin itseäni huonosti. Minun riskini kuolla siis tautiin on 0,0001 prosenttia, sairaalaan joutumisen riski ilman todettua tartuntaa 0,003 prosenttia ja todetun tartunnan kanssa 0,6 prosenttia eli siis tuo on se, joka on alle prosentin luokkaa.
[...]
Joo, olet selvästi paneutunut lukuihin mikä on hyvä asia, koska liian usein argumentointi on vain kvalitatiivista ("Minusta tuntuu että asia X on näin") kuin kvantitatiivista. On aina parempi jos on heittää konkreettisia lukuja pöytään :peukku:

Voi hyvin ollakin, että juuri sinun kohdallasi rokotuksesta ei olisi hyötyä ja olet punninnut että et halua mahdollisia, joskin erittäin epätodennäköisiä, haittavaikutuksia. Mutta ongelmaksi jää edelleen se, että juuri rokottamattomat kuormittavat nyt sairaanhoitoa ja ovat monikymmenkertaisesti yliedustettuina sairaaloissa lukumääräänsä nähden. Ja sairaalakuormituksen tasaamiseksi tarvitaan näitä rajoituksia, joista minäkin joudun kärsimään vaikka olen tunnollisesti ottanut rokotteet. Kuten Ruben Stiller on sanonut, rokottamattomat pitävät meitä muita ja yhteiskuntaa panttivankinaan.

Yllä oleva on siis kuvaus tilanteesta yleisellä tasolla, korostan että minulla ei ole mitään vastaan ketään yksittäistä henkilöä, joka on päättänyt jättää rokotteet ottamatta. Omassa kaveripiirissänikin on muutama.
Eikös tuo laskuharjoitus koske 90 vuorokauden jaksoa 🤔? Voin toki muistaa väärinkin.

Meillä korona tempaisi petiin lujaa treenaavan ihmisen, jolla ovat D-vitamiini sun muut arvot erinomaisessa kunnossa sekä rokotteet otettuna. Hän kuvaili kokemusta kännykän tekstiviestillä kun ei pystynyt puhumaan kuin katujyrän alle jääneeksi.

Minä sitten tarkastin hänen jalkojaan ja juotatin mahdollisimman paljon nestettä kun sekin estää veritulppien syntyä. Sen verran monta kertaa olin jo aiemmin hänelle edes vähäisen liikunnan estävän veritulppia ja siksi hän kävi työläästi mutta pakkojuotatuksen vuoksi taajaan vessassa. Välillä hytisi horkassa ja houraili jotain. Ei meinannut oikein tajuta kun annoin parasetamolia ja ibuprofeenia yhdistelmänä kun kerran koko kroppa oli kuulemma kuin moukaroitu.

murka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2630
Liittynyt: 08 Loka 2008, 16:31

Re: Koronaviruspandemia

Viesti Kirjoittaja murka »

Muuten jälkikasvu on koko ajan altistunut koronalle ja tekee testejä. Ovat pysyneet terveinä. Minä myös, vaikka olen toiminut ikäänkuin kotihoitajana.

Innostuin opiskelemaan uutta tutkintoa ja on tämä kyllä säätämistä välillä. Nytkin olen hereillä siksi, että olin merkinnyt yhden projektin deadlinen liian aikaiseen vaiheeseen. Sunnuntaina tein siis kovalla tohinalla opiskelujuttujani ja olin ihan H. Moilasena kun en pystynytkään palauttamaan tuotostani.

Jufo
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4620
Liittynyt: 11 Touko 2011, 19:14

Re: Koronaviruspandemia

Viesti Kirjoittaja Jufo »


Jufo
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4620
Liittynyt: 11 Touko 2011, 19:14

Re: Koronaviruspandemia

Viesti Kirjoittaja Jufo »


Avatar
Happy
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 16987
Liittynyt: 10 Marras 2011, 20:58

Re: Koronaviruspandemia

Viesti Kirjoittaja Happy »

Jee maskit on lopullisesti poissa :tapu:

Oon jotenkin huomannut sen että kun en enää pidä missään maskia niin kaikki ventovieraatkin on mulle paljon mukavampia ja hymyilevät paljon. Töissäkin jotenkin asiakkaat on mulle paljon tuttavallisempia kun en enää pidä maskia.
Onko muut huomannu saman?
Never miss a good chance to shut up.

Avatar
TomppaJr
Koordinaattori
Koordinaattori
Viestit: 36865
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Koronaviruspandemia

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

^ Olen huomannut. Ja ärsyttää vähän kun ihmiset käyttää vielä maskeja, vaikka suositus on mennyt pois. Joojoo oman harkinnan mukaan mutta silti.
Meow cat, please meow back.

Avatar
MissBucharest
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1307
Liittynyt: 02 Helmi 2006, 20:48

Re: Koronaviruspandemia

Viesti Kirjoittaja MissBucharest »

Mä käytän, kun jotenkin en kehtaa lakata käyttämästä ennen kuin kaikki muutkin. Siis kyllähän tuolla jengi kulkee ilman maskia, mutta paljon näkyy maskillisiakin. Asiakaspalvelijoilla on kyllä kaikilla ollut maskit edelleen.
Korona tulee kyllä, mutta minä määrään päivän.
-Corona-chan

Zazpikaleak
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1347
Liittynyt: 21 Helmi 2019, 12:11

Re: Koronaviruspandemia

Viesti Kirjoittaja Zazpikaleak »

Itse olen kipuillut tuon maskinkäytön kanssa aika paljon viime viikkoina. Toisaalta olen sairastanut taudin melko vähän aikaa sitten, rokotukset on kunnossa jne. mutta sitten olen kuitenkin edelleen vähän huolissani riskiryhmäläisistä perheenjäsenistäni ja lisäksi maskista luopuminen on vaikeaa, kun sitä on käyttänyt niin paljon ja se on tuntunut toimivan hyvin. En haluaisi taas saada koko ajan kaikkia muita viruksia, kuten ennen koronaa. Vaikuttaa siinä myös se, että edelleen metrossa hävettää mennä istumaan jonkun maskipäisen, varsinkin jos kyseessä on vanhempi henkilö, viereen ilman maskia. Olen nyt viime aikoina jonkin verran vähäiseen väen määrään perustuen jättänyt maskia käyttämättä ja kyllähän se tarkoittaa tietynlaista vapautta. Jos tilanne ei muutu pahempaan suuntaan, alan vähitellen luopua maskienkäytöstä kaikkialla. Toivon vain, ettei ensi vuonna tarvitse palata vanhaan.
Violins playing
Angels crying

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 42010
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Koronaviruspandemia

Viesti Kirjoittaja Rousku »

MissBucharest kirjoitti: 05 Touko 2022, 03:38 Asiakaspalvelijoilla on kyllä kaikilla ollut maskit edelleen.
Täällä Tampereella on kauppojen myyjät jo luopuneet niistä.

Minä oikeastaan melkein aloin tykätä maskin käyttämisestä. En niin perusta ilmeistä, ja ainakin itse olen paremman näköinen maskin kanssa kuin ilman. Ei siinä oikeastaan muuta ongelmaa ollut kuin rillien normaalia pahempi huurtuminen. Voisikohan sitä jatkossa käyttää esteettisistä syistä kuin mitäkin asustetta? Eihän sen tarvitse olla valkoinen tai se ikävä sairaalasininen, kun sehän voi olla vaikka kuinka korea.
Rise, angel, shine, love!

Jufo
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4620
Liittynyt: 11 Touko 2011, 19:14

Re: Koronaviruspandemia

Viesti Kirjoittaja Jufo »

Mä lopetin kokonaan maskin käytön jo helmikuussa. Enkä ole tietääkseni vieläkään saanut koronaa.

Ostin Saiturinpörssistä eurolla tyylikkään sateenkaari-kangasmaskin mutta en ehtinyt koskaan käyttää sitä.

Avatar
Serduchka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 57778
Liittynyt: 22 Huhti 2007, 17:16
Paikkakunta: Pori

Re: Koronaviruspandemia

Viesti Kirjoittaja Serduchka »

Mä en käyttänyt maskeja missään vaiheessa. Visiiri tuli kyllä toisinaan tutuksi (lähinnä kaupassa ja työpaikalla), mutta enää en käytä sitäkään.
"Huonon maun taakse ei tässä syrjivässä räkälässä voi piiloutua." (nimierkki Requel)

Avatar
Pete
Press
Press
Viestit: 33170
Liittynyt: 14 Marras 2003, 11:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: Koronaviruspandemia

Viesti Kirjoittaja Pete »

Minä käytän maskia julkisissa kulkuneuvoissa ja tiloissa. Toimistolla en enää juurikaan. Jos olisin sairastanut taudin, olisin lopettanut käytön jo jonkin aikaa sitten kokonaan. Kertakäyttömaskeja en ole käyttänyt ollenkaan, vaan minulla on ollut tyylikäs pisaroita hylkivä maski sekä kaksi kaksikerroksista japanilaista kangasmaskia, jotka entinen pomoni lähetti minulle.
Riskinä seniorilaumat

Avatar
MissBucharest
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1307
Liittynyt: 02 Helmi 2006, 20:48

Re: Koronaviruspandemia

Viesti Kirjoittaja MissBucharest »

Rousku kirjoitti: 05 Touko 2022, 05:26 Minä oikeastaan melkein aloin tykätä maskin käyttämisestä. En niin perusta ilmeistä, ja ainakin itse olen paremman näköinen maskin kanssa kuin ilman.
No siis mustakin on ihanan vapauttavaa, kun voi kulkea ulkona aurinkolasit päässä, ja sisätiloissa maski päässä, eli aina on edes jokin osa pärstävärkistä piilossa :mrgreen:
Korona tulee kyllä, mutta minä määrään päivän.
-Corona-chan

Avatar
Serduchka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 57778
Liittynyt: 22 Huhti 2007, 17:16
Paikkakunta: Pori

Re: Koronaviruspandemia

Viesti Kirjoittaja Serduchka »

Minusta on ihan kivaa tunnistaakin ihmisiä vaihteeksi. :)
"Huonon maun taakse ei tässä syrjivässä räkälässä voi piiloutua." (nimierkki Requel)

Jufo
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4620
Liittynyt: 11 Touko 2011, 19:14

Re: Koronaviruspandemia

Viesti Kirjoittaja Jufo »

Rousku kirjoitti: 05 Touko 2022, 05:26 Minä oikeastaan melkein aloin tykätä maskin käyttämisestä. En niin perusta ilmeistä, ja ainakin itse olen paremman näköinen maskin kanssa kuin ilman.
Minäkin olen huomannut näyttäväni paremmalta pilkkopimeässä :mrgreen:

Avatar
jee euroviisut
Press
Press
Viestit: 19798
Liittynyt: 09 Helmi 2009, 16:20
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Koronaviruspandemia

Viesti Kirjoittaja jee euroviisut »

Minä käytin maskia lähes kaikissa julkisissa tiloissa noin maalis-huhtikuun vaihteeseen asti. Kaiketi siksi, että joukkoliikenteessä se oli pakollista, jolloin maski kulki joka tapauksessa aina mukana ja niinpä se tuli myös laitettua, osittain ihan ryhmäpsykologiankin takia, koska selvä enemmistö muistakin käytti. Jotenkin huhtikuun alussa innostus lopahti, mihin saattoi vaikuttaa se, että kävin silloin Irlannissa, jossa maskeista oli luovuttu jo lähes kokonaan.

En tiedä sairastaneeni vielä koronaa, mutta rehellisesti veikkaan sairastaneeni sen jo lievänä ja tietämättäni. Veikkaukseni perustuu yksinkertaisesti siihen, että Suomessa on virallisesti vahvistettu jo yli miljoona koronatartuntaa, vaikka lieväoireisia ei enää vähään aikaan ole ohjattu testeihin, koko pandemian ajan osa sairastaneista on jäänyt ilman virallista vahvistusta ja uusimmat variantit ovat ymmärtääkseni pyyhkäisseet aika tehokkaasti jo koko yhteiskunnan yli.

Avatar
Happy
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 16987
Liittynyt: 10 Marras 2011, 20:58

Re: Koronaviruspandemia

Viesti Kirjoittaja Happy »

Jufo kirjoitti: 05 Touko 2022, 14:48
Rousku kirjoitti: 05 Touko 2022, 05:26 Minä oikeastaan melkein aloin tykätä maskin käyttämisestä. En niin perusta ilmeistä, ja ainakin itse olen paremman näköinen maskin kanssa kuin ilman.
Minäkin olen huomannut näyttäväni paremmalta pilkkopimeässä :mrgreen:
Minä näytän paljon paremmalta ilman maskia :draamaa:
vähän on ollut sellainen olo kuin olisi ollut kahden vuoden ajan musliminainen joka on pakotettu peittävään huiviin :hiips:
jotenkin maskin poistumisella on ollut voimaannuttava ja vapauttava vaikutus kun ei tarvitse ees töissäkään enää pitää :ihana:
Never miss a good chance to shut up.

Avatar
Tekoripset
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1495
Liittynyt: 26 Helmi 2011, 19:05
Paikkakunta: Helsinki

Re: Koronaviruspandemia

Viesti Kirjoittaja Tekoripset »

Mulla peruuntui viisumatka just positiivisen testin vuoksi (:
<3

Avatar
Kasper_
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5381
Liittynyt: 29 Maalis 2022, 22:01
Paikkakunta: Kotka

Re: Koronaviruspandemia

Viesti Kirjoittaja Kasper_ »

On tämänkin ketjun lukeminen aikamoista näin neljä vuotta myöhemmin :sekava:

Kovin elävästi edelleen muistan sen joukkohysterian, mitä aiheutui pandemiasta. Kaikki peruttu ja kaikki mahdolliset paikat kiinni. Meiltä jäi Teneriffan matka väliin eikä se vieläkään ole toteutunut ja tuskin ikinä toteutuukaan. Itse sain koronan vasta pääsiäisen 2022 tienoilla, mutta oireet olivat kohdallani käytännössä mitättömät. Saattoi toki rokotteet vaikuttaa.

Koronatilanne on nyt huonompi kuin ikinä ennen, mutta ketään ei enää vain kiinnosta. Siitä on tullut tavallinen virustauti joka kyllä tappaa ihmisiä, mutta niin tappaa kaikki muukin mahdollinen aina flunssasta lähtien. Ihan hyvä ettei (kaikki) rajoitukset jääneet jäädäkseen. Jotkut koronapassit ja koronavilkut olivat mielestäni kyllä täyttä tuubaa jo alusta alkaen.
Bejba, it's kajnda krezja :kaunis:

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 42010
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Koronaviruspandemia

Viesti Kirjoittaja Rousku »

Ai niin joku tällainenkin. Minulle korona-aika taisi ihan sopia. Etenkin tykkäsin, kun yliopistossa oli kaikki etänä. Ja kun en muutenkaan käy missään, en myöskään jäänyt mistään paitsi. Paitsi siitä koronasta itsestään jäin paitsi. En varmaan vieläkään ole sitä sairastanut.
Rise, angel, shine, love!

Vastaa Viestiin