Koronaviruspandemia

Just nu! - keskustelua tv-ohjelmista ja ajankohtaisista asioista
Avatar
Timoteus
Viinuri
Viinuri
Viestit: 30473
Liittynyt: 06 Helmi 2004, 08:31
Viesti:

Koronaviruspandemia

Viesti Kirjoittaja Timoteus »

Keskustellaan koronaviruspandemiasta täällä.

THL:n jatkuvasti päivitettävä infosivu: https://thl.fi/fi/web/infektiotaudit-ja ... a-covid-19

Hallituksen suositukset koronaviruksen leviämisen hillitsemiseksi: https://valtioneuvosto.fi/artikkeli/-/a ... tsemiseksi
Jos et pärjää tietokoneellesi shakissa, kokeile potkunyrkkeilyä.

Avatar
jiiii
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1054
Liittynyt: 05 Helmi 2019, 21:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Koronaviruspandemia

Viesti Kirjoittaja jiiii »

Mä aluksi olin sillä kannalla, että turha rajottaa paljoa, mutta Wuhanista tulleet tulokset todistaa toisin.
Nyt sais Suomi rajottaa enemmän ja tulokset on myös nähtävissä varmasti, vaikkakin mun lomareissu ens kuulta peruuntui.
"Suomi voi lähettää joko Paskana tai paskan"
-TomBoi

Avatar
mariah
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 6307
Liittynyt: 13 Helmi 2005, 15:22
Paikkakunta: Helsinki

Re: Koronaviruspandemia

Viesti Kirjoittaja mariah »

Toivottavasti koulut ja päiväkodit kiinni myös suomessa. Ehkäisee sekin varmasti viruksen leviämistä.

MIH96
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 12801
Liittynyt: 16 Syys 2015, 21:52
Paikkakunta: Helsinki

Re: Koronaviruspandemia

Viesti Kirjoittaja MIH96 »

mariah kirjoitti: 12 Maalis 2020, 16:42 Toivottavasti koulut ja päiväkodit kiinni myös suomessa.
Ja minulla olisi vielä toinen harjoittelu jäljellä AMK:ssa ja opiskeluoikeutta heinäkuun loppuun saakka. :aivanmaassa:

MIH96
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 12801
Liittynyt: 16 Syys 2015, 21:52
Paikkakunta: Helsinki

Re: Koronaviruspandemia

Viesti Kirjoittaja MIH96 »

jiiii kirjoitti: 12 Maalis 2020, 16:39 vaikkakin mun lomareissu ens kuulta peruuntui.
Sinuna minä lähtisin heti, kun tilanne on taas parempi!

Avatar
jiiii
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1054
Liittynyt: 05 Helmi 2019, 21:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Koronaviruspandemia

Viesti Kirjoittaja jiiii »

MIH96 kirjoitti: 12 Maalis 2020, 16:45
jiiii kirjoitti: 12 Maalis 2020, 16:39 vaikkakin mun lomareissu ens kuulta peruuntui.
Sinuna minä lähtisin heti, kun tilanne on taas parempi!
Niinhän mä juuri sanoin, että se kyseinen matka peruuntui jo.
"Suomi voi lähettää joko Paskana tai paskan"
-TomBoi

Nevski
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2488
Liittynyt: 14 Maalis 2009, 15:32

Re: Koronaviruspandemia

Viesti Kirjoittaja Nevski »

Olin ehtinyt hankkia itselleni kesätyön Islannista ja ostaa lennot. Taitaa peruuntua tuo työreissu. Noh, peruuntuu se monilta muiltakin asia kuin asia nyt.

Mutta, NYT KAIKKI SEIS! Kaikki turha matkustelu SEIS. Pysykää kotona ja poistukaa sieltä vain jos on PAKKO. Peskää käsiä ja SIIVOTKAA.
Tänään viimeksi joku ääliö ilmaniisti Helsingissä lähijunan roskikseen????????!!!!!!!!!???????!

Avatar
MuumiAnkka
Tanssimassa
Tanssimassa
Viestit: 578
Liittynyt: 12 Tammi 2016, 20:13
Paikkakunta: Tampere

Re: Koronaviruspandemia

Viesti Kirjoittaja MuumiAnkka »

Oma suunnitelmani koronan varalle on nuolla yo-kirjoitussalin ovenkahvaa ja tukehtua hamstrattuun vessapaperiin.
All-time top 3: Era Stupendo 2008, New Tomorrow 2011, Hunter Of Stars 2014

No Rules!

Avatar
Happy
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 16821
Liittynyt: 10 Marras 2011, 20:58

Re: Koronaviruspandemia

Viesti Kirjoittaja Happy »

Kai täst munkin pitää alkaa varautuu koronaan, täytyykin ettii äkkii joku hyvä äkkilähtö, vielä kun voi :surrur:
Never miss a good chance to shut up.

Nevski
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2488
Liittynyt: 14 Maalis 2009, 15:32

Re: Koronaviruspandemia

Viesti Kirjoittaja Nevski »

Miltä se tuntuisi jos joku läheinen kuolee ennenaikaisesti koronan takia? Esim oma isä tai äiti? Monilla tämä huoli on ajankohtainen. Monia ihmisiä tulee kuolemaan liian varhain tämän takia.

Kyse on viruksesta jolle ei ole rokotetta, kuten oli sikainfulenssaan. Tämä leviää rajummin kuin aikaisemmat virusepidemiat. Kyse on ärhäkästä ja arvaamattomasta viruksesta, jonka kanssa ei voi ottaa riskejä.

Länsimaisille itsekkäille materialisteille ja "minä minä -kulttuurille" tämä virus ja sen vakavuus on mahdotonta hyväksyä. Mutta kun MINUN matka, MINUN reissu, MINUN loma, MINÄ.

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41811
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Koronaviruspandemia

Viesti Kirjoittaja Rousku »

MIH96 kirjoitti: 12 Maalis 2020, 16:44
mariah kirjoitti: 12 Maalis 2020, 16:42 Toivottavasti koulut ja päiväkodit kiinni myös suomessa.
Ja minulla olisi vielä toinen harjoittelu jäljellä AMK:ssa ja opiskeluoikeutta heinäkuun loppuun saakka. :aivanmaassa:
Eiköhän tuollaisessa tapauksessa myönnettäisi lisäaikaa. Jos siis harjoittelusi peruuntuu, koska harjoittelupaikka on kiinni.
Nevski kirjoitti: 12 Maalis 2020, 17:47 Peskää käsiä ja SIIVOTKAA.
Miksi pitää siivota? Mitä se asiaa auttaa?
Nevski kirjoitti: 12 Maalis 2020, 18:28 Miltä se tuntuisi jos joku läheinen kuolee ennenaikaisesti koronan takia? Esim oma isä tai äiti? Monilla tämä huoli on ajankohtainen. Monia ihmisiä tulee kuolemaan liian varhain tämän takia.

Länsimaisille itsekkäille materialisteille ja "minä minä -kulttuurille" tämä virus ja sen vakavuus on mahdotonta hyväksyä. Mutta kun MINUN matka, MINUN reissu, MINUN loma, MINÄ.
Niin. Maailmassa kuolee koko ajan ihmisiä tauteihin, joihin olisi kyllä aika edullinenkin hoito, mutta ei kun vauraiden itsekkäiden materialistien pitää sitä ja tätä ja tuota saada. Mutta nyt kun tulee se kuoleman mahdollisuus OMAA napaa, niin asia sopii muistaa.

Edelleen saattaa olla, että eristäytymistoimien aiheuttamat taloudelliset tappiot tuottavat enemmän kuolemaa kuin mitä eristyksellä estetään. Näitä ehkä tulevina vuosikymmeninä laskeskellaan. En väitä mutta pidän mahdollisena.
Rise, angel, shine, love!

Avatar
Jufo
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4520
Liittynyt: 11 Touko 2011, 19:14

Re: Koronaviruspandemia

Viesti Kirjoittaja Jufo »


Nevski
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2488
Liittynyt: 14 Maalis 2009, 15:32

Re: Koronaviruspandemia

Viesti Kirjoittaja Nevski »

Kysytkö tosissasi sitä, että miksi pitää siivota? Eikö koulussa opetettu? Esimerkiksi siksi, ettei kuolla niihin tauteihin, mihin olisi se edullinen hoito (eli esimerkiksi hygienia). Sitähän ei monissa maissa ole ja taudit leviää. Ihmettelen tosin, että miksi toisaalta länsi ei sen enempää halua uhrautua ja luoda infraa heikommassa asemassa oleville. Sitenhän kaikki hyötyisi. Ei menisi esimerkiksi Afrikassa hukkaan ihmisiä paskaisen veden takia jne. :surrur:

Kandee varmaan siivota kaikkialla nyt, ettei se korona leviä kahvoista, kännykän näytöstä, nupeista, hanoista, hengareista jne jne.

Avatar
DenEurovise
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1548
Liittynyt: 22 Touko 2019, 19:15
Paikkakunta: Kuopio

Re: Koronaviruspandemia

Viesti Kirjoittaja DenEurovise »

^ Juu, mutta jos kotona ei ole koronaa, niin kotona siivoaminen ei juuri lisäturvaa tuo. Julkisia paikkoja tosiaan kannattaa nyt hinkata ja desinfioida ihan huolella (tai siis lähinnä siivoajien, ehkei kaikkien). Toki, jos asuu useamman hengen taloudessa, ja virus on päässyt kotiin livahtamaan, niin sitten myös kotona siivoaminen nousee arvoon arvaamattomaan.
Viimeksi muokannut DenEurovise, 12 Maalis 2020, 19:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jag fattar om du inte orkar med mig / Det är helt okej / Inom kort så vet jag att du kommer bli helt matt och irriterad / För jag är komplicerad

Miss Li: Komplicerad

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41811
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Koronaviruspandemia

Viesti Kirjoittaja Rousku »

^^Kyllä, kysyn tosissani. En muista onko siitä koulussa mitä opetettu. En usko, että kotonani siivoamalla vaikutan epidemiaan millään tavoin. Jos levitan tautia, ei se siitä johdu että kotonani ehkä on siivotonta. Itsehän minä se mahdollinen taudinkantaja olen.
Rise, angel, shine, love!

Avatar
Happy
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 16821
Liittynyt: 10 Marras 2011, 20:58

Re: Koronaviruspandemia

Viesti Kirjoittaja Happy »

Hyvä puoli tässä tosiaan on se että ihmiset oppivat pitämään paremmin hygeniastaan huolta sekä yleisestä siisteydestä julkisella paikalla,tämä olisi syytä muistaa myös ilman näitä koronauutisia :peukku:
Viimeksi muokannut Happy, 12 Maalis 2020, 19:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Never miss a good chance to shut up.

Nevski
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2488
Liittynyt: 14 Maalis 2009, 15:32

Re: Koronaviruspandemia

Viesti Kirjoittaja Nevski »

On se kodin siisteys myös sinulle itsellesi yleisesti terveellistä.

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41811
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Koronaviruspandemia

Viesti Kirjoittaja Rousku »

Nevski kirjoitti: 12 Maalis 2020, 19:30 On se kodin siisteys myös sinulle itsellesi yleisesti terveellistä.
Jos näin on, se on eri asia eikä liity koronaviruspandemiaan.

Liika siisteys (esim. desinfioivien puhdistusaineiden käyttö normaalisti kotioloissa) tosin ei ole edes terveellistä.
DenEurovise kirjoitti: 12 Maalis 2020, 19:15 ^ Juu, mutta jos kotona ei ole koronaa, niin kotona siivoaminen ei juuri lisäturvaa tuo.
En kyllä ymmärrä, miten se näin epäsosiaaliselle sinkulle toisi, vaikka olisikin.
Rise, angel, shine, love!

Nevski
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2488
Liittynyt: 14 Maalis 2009, 15:32

Re: Koronaviruspandemia

Viesti Kirjoittaja Nevski »

Rousku kirjoitti: 12 Maalis 2020, 19:52
Nevski kirjoitti: 12 Maalis 2020, 19:30 On se kodin siisteys myös sinulle itsellesi yleisesti terveellistä.
Jos näin on, se on eri asia eikä liity koronaviruspandemiaan.

Liika siisteys (esim. desinfioivien puhdistusaineiden käyttö normaalisti kotioloissa) tosin ei ole edes terveellistä.
DenEurovise kirjoitti: 12 Maalis 2020, 19:15 ^ Juu, mutta jos kotona ei ole koronaa, niin kotona siivoaminen ei juuri lisäturvaa tuo.
En kyllä ymmärrä, miten se näin epäsosiaaliselle sinkulle toisi, vaikka olisikin.
Ei se täysin eri asia ole. Muutenkin suositellaan siivoamaan kämppä hyvin jos on ollut kipeänä.

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41811
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Koronaviruspandemia

Viesti Kirjoittaja Rousku »

Nevski kirjoitti: 12 Maalis 2020, 20:03 Muutenkin suositellaan siivoamaan kämppä hyvin jos on ollut kipeänä.
Miksi?

Onhan tauteja erilaisia. Toiset tarttuvat uudelleen ja uudelleen, toisiin saa immuniteetin. Toisten aiheuttajat elelevät itsekseen pinnoilla pitkiäkin aikoja, toisten eivät.

Mutta joo, enpä ole ollut kipeänä.
Rise, angel, shine, love!

Nevski
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2488
Liittynyt: 14 Maalis 2009, 15:32

Re: Koronaviruspandemia

Viesti Kirjoittaja Nevski »

Suosittelen tutustumaan esimerkiksi mikrobiologiaan tai hygieniapassiin vaadittavaan tietomäärään. Se avasi omia silmiäni aikoinaan.

Avatar
Pete
Press
Press
Viestit: 33084
Liittynyt: 14 Marras 2003, 11:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: Koronaviruspandemia

Viesti Kirjoittaja Pete »

Kylläpäs suunnitelmani muuttuivat koronan takia nopeasti. :shock: Viikonlopun Uumajan reissu peruuntui (tai ehkä siirtyi). Lisäksi kaikki Elixiat ovat kaksi viikkoa kiinni, joten salille en pääse huomenna. Pitänee mennä huomenna sen sijaan lenkille.

Etätöitä tullee varmaan tehtyä aika monena päivänä ensi viikolla ja yksi sosiaalinen osa työtäni peruuntunee kokonaan koko kevään osalta.
Riskinä seniorilaumat

Avatar
sziget
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11900
Liittynyt: 03 Touko 2006, 20:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Koronaviruspandemia

Viesti Kirjoittaja sziget »

Torstaina vasta uskoin, että tämä pitää ottaa todesta. Yksi herätys oli taitoluistelun MM-kisojen peruminen ensi kertaa omana elinaikanani. Ne on peruttu viimeksi vuonna 1961, kun Yhdysvaltain joukkue kuoli lento-onnettomuudessa Brysselissä. En muista kuulleeni siitä aikaisemmin. Onnettomuus on Belgian historian pahin, 73 ihmistä menehtyi.

Voiko mennä elokuviin? Vielä aamulla kysymys ei olisi tullut mieleenkään. Sukulaisen teatteriesitys peruuntui. Samalla alkoi selvitä, miten korona eroaa tavallisesta influenssasta ja miksi sen leviämistä pitäisi hidastaa, kun epidemia on jo väistämätön. Eduskunta keskusteli valmiuslaista. Ei kai sielläkään niin unessa olla kuin aikaisemmin näytti.
If you only see one movie this year, it should be FRANKENHOOKER. - Bill Murray, 1990

MIH96
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 12801
Liittynyt: 16 Syys 2015, 21:52
Paikkakunta: Helsinki

Re: Koronaviruspandemia

Viesti Kirjoittaja MIH96 »

sziget kirjoitti: 13 Maalis 2020, 01:41 Yksi herätys oli taitoluistelun MM-kisojen peruminen ensi kertaa omana elinaikanani. Ne on peruttu viimeksi vuonna 1961, kun Yhdysvaltain joukkue kuoli lento-onnettomuudessa Brysselissä.
Naisten jääkiekon MM-kisat sen sijaan oli peruttu meistä varsin monen, kuten minun, elinaikanani kerran aiemminkin. Vuonna 2003 Pekingin turnauksen esti Kiinassa riehunut SARS-epidemia.

Avatar
DenEurovise
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1548
Liittynyt: 22 Touko 2019, 19:15
Paikkakunta: Kuopio

Re: Koronaviruspandemia

Viesti Kirjoittaja DenEurovise »

^^ Joo, kyllä eilinen oli tosiaan jonkinlainen käännekohta. Aiemmin tuntui, että asia ei juuri kosketa itseäni, kun tapauksia ei täällä päin Suomea ole esiintynyt kuin muistaakseni yksi, enkä oikeastaan ajatellut koko asiaa. Nyt kaikki suunnitelmat muuttuvat tai ainakin ne kyseenalaistuvat. Yliopistokin teki eilen linjauksen, että mahdollisuuksien mukaan kaikki on jatkossa järjestettävä etänä. Nyt vain odotellaan tietoa kustakin kurssista, miten minkäkin kohdalla jatketaan, onko luentoja ja tenttejä vai ei, ja miten ne järjestetään, jos järjestetään. Elämme epävarmuuden aikoja. Toisaalta on myös ihan mielenkiintoista seurata, mitä kaikkea suljetaan, perutaan ja siirretään.
Jag fattar om du inte orkar med mig / Det är helt okej / Inom kort så vet jag att du kommer bli helt matt och irriterad / För jag är komplicerad

Miss Li: Komplicerad

Avatar
Happy
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 16821
Liittynyt: 10 Marras 2011, 20:58

Re: Koronaviruspandemia

Viesti Kirjoittaja Happy »

Tää tulee olee kova isku kaikille yrittäjille, lisäksi monia työntekijöitäkin tullaan lomauttamaan tämän takia, kaikki joutuvat tekemään järestelyjään uusiksi ja täähän voi tuhota monenkin yksittäisen ihmisen talouden, ikävää että tää hysteria on jo mennyt näin nopeasti tähän pisteeseen.
Kuvottaa myös miten somessa syyllistetään näitä esiintyviä artisteja jotka yrittävät vielä vetää keikkaa alle 500:n yleisölle... tää on jo mennyt ihan noitavainoksi, ihmiset eivät enää osaa ajatella itsenäisesti omilla aivoillaan :draamaa:

No ilmastohössöttöjät saivat vihdoinkin sitä mitä halusivat...
Never miss a good chance to shut up.

Avatar
DenEurovise
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1548
Liittynyt: 22 Touko 2019, 19:15
Paikkakunta: Kuopio

Re: Koronaviruspandemia

Viesti Kirjoittaja DenEurovise »

^ Ihan mielenkiinnosta kysyn, miten ilmastoaktivismi liittyy koronapandemiaan.
Jag fattar om du inte orkar med mig / Det är helt okej / Inom kort så vet jag att du kommer bli helt matt och irriterad / För jag är komplicerad

Miss Li: Komplicerad

Avatar
Happy
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 16821
Liittynyt: 10 Marras 2011, 20:58

Re: Koronaviruspandemia

Viesti Kirjoittaja Happy »

DenEurovise kirjoitti: 13 Maalis 2020, 10:40 ^ Ihan mielenkiinnosta kysyn, miten ilmastoaktivismi liittyy koronapandemiaan.
Pohjois-Italiassa sekä Kiinassa näkyy ilmaston puhdistuneen aika urakalla

https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/13a ... 6f09a07c29
https://www.iltalehti.fi/koronavirus/a/ ... ab0e6a499e

Ja tottakai nyt kun miettii miten lentomatkustus radikaalisti putoaa, ja jos tauti on oikeesti niin paha mitä mediassa maalaillaan & hyterisoidaan, niin sehän tarkoittaa myös maapallon liikakansoituksen vähenemistä.
Never miss a good chance to shut up.

Avatar
Jufo
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4520
Liittynyt: 11 Touko 2011, 19:14

Re: Koronaviruspandemia

Viesti Kirjoittaja Jufo »

Happy kirjoitti: 13 Maalis 2020, 10:44 Ja tottakai nyt kun miettii miten lentomatkustus radikaalisti putoaa, ja jos tauti on oikeesti niin paha mitä mediassa maalaillaan & hyterisoidaan, niin sehän tarkoittaa myös maapallon liikakansoituksen vähenemistä.
Ja tämähän on tietysti täysin ok kunhan ei koske sinua itseäsi :roll: Vai voimmeko aloittaa sinusta?

Avatar
Koirankuonolainen
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4079
Liittynyt: 25 Tammi 2015, 10:04

Re: Koronaviruspandemia

Viesti Kirjoittaja Koirankuonolainen »

^^Tunnut Happy edelleen olevan sitä mieltä, että suojautumistoimet ovat hysteriaa ja että raha on tärkeämpää kuin heikompien suojelu taudilta. Miten sinun mielestäsi pitäisi toimia? Olla niin kuin mitään pandemiaa ei olisikaan? Miten arvelet terveydenhuoltojärjestelmän selviytyvän siinä tilanteessa?
Suomi voitti rahvahaniänet, Ruočči sud’d’uliston da sen mugah kogo Euroviizut. Neče on viritännyh kummastelendua viizufanoin keskes.

Vastaa Viestiin