UMK22: yleiskeskustelu
Re: UMK22
Saara Aallon ja Kristan junat ovat menneet jo kauan sitten laitureilta. Ei enää ikinä, kiitos.
Vanhoista edustajista kelpuuttaisin ainoastaan Paradise Oskarin eli Axel Ehnströmin. Myös Lordi olisi megaluokan jytky jos tekisi comebackin viisuihin
Vanhoista edustajista kelpuuttaisin ainoastaan Paradise Oskarin eli Axel Ehnströmin. Myös Lordi olisi megaluokan jytky jos tekisi comebackin viisuihin
Re: UMK22
Kyllä mä toivottaisin tervetulleeksi isoja ja meritoituneita säveltäjiä ja muita biisintekijöitä. Esiintyjien nimekkyydellä ei ole mulle mitään merkitystä.
"Mä nousin tähtiin palata en sieltä voi..."
- Mä elän vieläkin
- Mä elän vieläkin
Re: UMK22
Oon samaa mieltä. Mielummin näen mukana näitä bändejä ja artisteja, joilla ei ole vielä suursuosiota.
Robinista täällä oli puhetta. Hänet nyt voisin periaatteessa kelpuuttaa mukaan, hänellähän olisi ainakin se selkeä syy viisuihin osallistua. Toisaalta englannin kielinen musiikki on ollut sen verran pettymys, että sen varaan en ihan hirveästi laskisi. Hard to love -biisistähän on ollut paljon puhetta, että se kuulostaa paljon euroviisulta. Itse oon kyllä senkin biisin kohdalla melko skeptinen, jos se oikeasti olisi mukana viisuissa. Periaatteessa ihan hyvä biisi, näkyyhän siinä Alex Mattsonin kädenjälki. Mutta heti jos esim. Ruotsilla olisi kisassa mukana myös miespoppari, niin Suomi todennäköisesti häviäisi aika kirkkaasti.
Elämä ajaa ohi kohta
Joten skippaa se kotisohva
Joten skippaa se kotisohva
Re: UMK22
Olisin vähän samoilla linjoilla. Isoa nimeä voidaan äänestää sen silkan nimen takia, oli biisi mitä tahansa. Tätä on nähty niin Suomen karsinnoissa kuin muuallakin.toivo kirjoitti: ↑26 Touko 2021, 18:34 Mää en halua isoja nimiä, koska niiden biisit on aina pettymyksiä.
Saisi olla mieluummin isolle yleisölle tuntemattomia nimiä koko UMK täynnä. Tuntemattomuudesta ne Softengine ja Blind Channelikin ponnahtivat menestykseen. Mahdollismman epäeuroviisuja, mutta sili hyviä biisejä.
Oikeastaan tykkään Italian ja Albanian systeemistä, että karsintana toimii kilpailu joka muutenkin on olemassa, eikä voittajan tai ainakaan voittobiisin edes tarvitse lähteä viisuihin. Ei ehkä ole houkutusta tehdä niin viisua. Mutta sitä on turha nyt Suomeen haikailla.
Biisi saa olla epäeuroviisu, mutta asenteen kumminkin se, että tietää mitä viisut on ja että haluaa sen epäeuroviisunsa myös sinne esittämään. Tai vaihtoehtoisesti lupa kieltäytyä. Tekihän mm. Saksan karsinnan voittaja 2015 juuri niin.
Rise, angel, shine, love!
Re: UMK22
Joo, Sanremo ja Festival i Këngës ovat tuolta kantilta kiinnostavia, vaikken oikeastaan edes tiennyt, että jälkimmäinenkin on niin itsenäinen. Onko FiK:n voittajia kieltäytynyt viisupaikasta? Molemmilla tapahtumilla kuitenkin on pitkät perinteet, joten sellaista ei varmaan ole kovin helppoa luoda "tyhjästä". En tiedä, olisiko se varsinaisesti parempi, mutta ajatuksena joka tapauksessa mielenkiintoinen.Rousku kirjoitti: ↑26 Touko 2021, 19:26 Oikeastaan tykkään Italian ja Albanian systeemistä, että karsintana toimii kilpailu joka muutenkin on olemassa, eikä voittajan tai ainakaan voittobiisin edes tarvitse lähteä viisuihin. Ei ehkä ole houkutusta tehdä niin viisua. Mutta sitä on turha nyt Suomeen haikailla.
Ainakin nyky-UMK:n säännöillä ollaan vielä kaukana:
UMK22-säännöt kirjoitti:Voittaja sitoutuu edustamaan Suomea vuoden 2022 Eurovision kansainvälisessä laulukilpailussa ja tuottamaan EBU:n sääntöjen mukaisen kappaleen.
Re: UMK22
Eikös UMK silloin alkuaikoinaan koittanut kovasti hälventää sitä, että kisan voittaja lähtee edustamaan Suomea Euroviisuihin? Muistelen, että silloin nimenomaan haluttiin etsiä uutta musiikkia, ei niinkään parasta biisiä juuri viisuihin. Se taisi kyllä silloin ärsyttää aika monia, myös itseäni, ja nythän viisut ovat taas selkeä osa UMK:n konseptia ja se nimenomaan on Suomen oma kansallinen karsinta viisuja varten. Vaikka kai siinä edelleen on jollain tasolla myös ideana esitellä uutta kotimaista musiikkiakin.
Elämä ajaa ohi kohta
Joten skippaa se kotisohva
Joten skippaa se kotisohva
- Universal Love
- Kanta-asiakas
- Viestit: 1840
- Liittynyt: 26 Marras 2016, 12:47
Re: UMK22
Saisinko yhden ehdokkaan, joka täyttää kriteerit:
Hyvä(t) laulaja(t). Laadukas (eikä liian geneerinen)
Ja sitten jotain väliltä, tai mieluiten ihan yhdistelmää: positiivinen, kaunis/herkkä, tanssittava/menevä, mahtipontinen, epätavallista/taidetta/luovaa. Kunhan ei depressiivinen/melankolinen/hidas-haikailu Aggressiivinen/raskas vain, jos menee tuohon "epätavallista/taidetta/luovaa" kategoriaan (kuten esim. Hatari) Sovellettu kansanmusiikkikin kelpaa ihan (kuten Ukraina Go_A), kunhan ehdot täyttyy.
Tilaus lähetetty!
Valmistaudun kuitenkin palauttamaan tilauksen, sillä nettitilauksissa ei ikinä ole varmuutta mitä todellisuudessa tulee saamaan
Hyvä(t) laulaja(t). Laadukas (eikä liian geneerinen)
Ja sitten jotain väliltä, tai mieluiten ihan yhdistelmää: positiivinen, kaunis/herkkä, tanssittava/menevä, mahtipontinen, epätavallista/taidetta/luovaa. Kunhan ei depressiivinen/melankolinen/hidas-haikailu Aggressiivinen/raskas vain, jos menee tuohon "epätavallista/taidetta/luovaa" kategoriaan (kuten esim. Hatari) Sovellettu kansanmusiikkikin kelpaa ihan (kuten Ukraina Go_A), kunhan ehdot täyttyy.
Tilaus lähetetty!
Valmistaudun kuitenkin palauttamaan tilauksen, sillä nettitilauksissa ei ikinä ole varmuutta mitä todellisuudessa tulee saamaan
2017-2021: 1. Moldova 2. Liettua 3. Serbia 4. Latvia (Soittolista22)
Re: UMK22
Katsotaan miten Kelle mä soitan menestyy Second Chancessä ja mikäli näyttää hyvältä jatketaan sillä linjalla (johon myös Behm ym kuuluu).
Räminäkortti on nyt käytetty vähään aikaan ja olisi kiva avata joitain uusia ovia.
Toisaalta pitäisi myös pystyä kosiskelemaan ne jo nykyiset Suomi-fanit ja pitämään heidätkin mukana, joten jotain samaa pitäisi säilyttää. Kova kitarasoolo?
Räminäkortti on nyt käytetty vähään aikaan ja olisi kiva avata joitain uusia ovia.
Toisaalta pitäisi myös pystyä kosiskelemaan ne jo nykyiset Suomi-fanit ja pitämään heidätkin mukana, joten jotain samaa pitäisi säilyttää. Kova kitarasoolo?
Re: UMK22
En piittaisi niin genrestä, ensisijaista olisi löytää hyvä biisi. Jos malttaisin mieleni, odottaisin kunnes tyrkyt esitetään UMK:ssa livenä yleisölle, enkä alkaisi ahmia studioversioita. Kyllästyttää pudotus todellisuuteen kun livet jättävät aina toivomisen varaa.
Odotettavissa lienee rock-hurmosta BC:n menestyksen myötä. Toivottavasti ei pääty kuten Teräsbetonin kohdalla 2008, kun yleisö jo luuli, että nyt saatiin taas voittaja runnottua läpi kansallisista viisukarsinnoista.
Odotettavissa lienee rock-hurmosta BC:n menestyksen myötä. Toivottavasti ei pääty kuten Teräsbetonin kohdalla 2008, kun yleisö jo luuli, että nyt saatiin taas voittaja runnottua läpi kansallisista viisukarsinnoista.
"Mä nousin tähtiin palata en sieltä voi..."
- Mä elän vieläkin
- Mä elän vieläkin
Re: UMK22
Näin jälkikäteen järkeiltynä, olihan Teräsbetonin loppusijoitus suomenkieliselle huumoriheville ihan ok sijoitus, mutta kyllä odotukset olivat 2008 huomattavasti korkeammalla ja pettymykseltä se tuntui. TB varmaankin joutui kärsimään Lordin jälkeisistä taivaisiin kohonneista odotuksista kun ne jäivät toteutumatta. Viisustigma yhdistettynä voitonhimoisen yleisön pettymykseen oli liikaa bändin uralle...
"Mä nousin tähtiin palata en sieltä voi..."
- Mä elän vieläkin
- Mä elän vieläkin
-
- Baaritiskill
- Viestit: 708
- Liittynyt: 30 Joulu 2012, 01:44
Re: UMK22
Potentiaalisilta menestyksekkäiltä edustusbiiseiltä ja laulajilta odotetaan aina 7 hyvää ja 8 kaunista ja ajatellaan, että siitä siten vasta menestys tulee, kun täyttää (melken) ne kaikki.
Mielestäni paljon tärkeämpää on esityksen kokonaisuus, joku kummallinen juttu, joka on enemmän kuin osiensa summa ja lähtee lentoon ja toimii.
Jos tätä yrittää selittää osiin jakamalle, se ei oikein onnistu. Eli kokonaisuus edellä, jos toimii niin toimii, jos ei, niin sitten ei.
Mielestäni paljon tärkeämpää on esityksen kokonaisuus, joku kummallinen juttu, joka on enemmän kuin osiensa summa ja lähtee lentoon ja toimii.
Jos tätä yrittää selittää osiin jakamalle, se ei oikein onnistu. Eli kokonaisuus edellä, jos toimii niin toimii, jos ei, niin sitten ei.
Re: UMK22
Kokonaisuus on minustakin tärkeämpi kuin genre. Kyse on kuitenkin euroviisuista, joka palaa tavalla tai toisella juurilleen. Lordista Zittiin meni 15 vuotta. Jos on hyvä niin hevilläkin pärjää ensi vuonna, mutta sen pitäisi olla huomattavasti parempi kuin kumpikaan tämän vuotisista tai uhkana on apinointisyytteet. Mielestäni olisi mielenkiintoista esitys, jossa olisi hevipiirteitä mutta erona edellisiin jotain muutakin tyyliin Leave Me Alone.akfan33_ZZ kirjoitti: ↑31 Touko 2021, 20:45 Jos tätä yrittää selittää osiin jakamalle, se ei oikein onnistu. Eli kokonaisuus edellä, jos toimii niin toimii, jos ei, niin sitten ei.
Re: UMK22
Sehän on ihan kauhuskenaario jos ensi vuonna valitaan taas raskaampi biisi viisuihin menestyksen toivossa, odotetaan samanlaista loistavaa sijoitusta kuin tänä vuonna ja sitten petytään jos sitä ei tule.
Mun puolesta ei tarvitse välttämättä yhtäkään rock biisiä valita karsintaan, jos sellainen ei biisin tason ja laadukkuuden puolesta sitä ansaitse. Ja jos joku luulee, että sanon tämän koska en pitäisi rokista, niin olen koko lyhyen ikäni tykännyt kovasti raskaasta musiikista, tänäkin vionna suosikkini oli Italia ja Suomi oli myös kova
Mun puolesta ei tarvitse välttämättä yhtäkään rock biisiä valita karsintaan, jos sellainen ei biisin tason ja laadukkuuden puolesta sitä ansaitse. Ja jos joku luulee, että sanon tämän koska en pitäisi rokista, niin olen koko lyhyen ikäni tykännyt kovasti raskaasta musiikista, tänäkin vionna suosikkini oli Italia ja Suomi oli myös kova
-
- Baaritiskill
- Viestit: 708
- Liittynyt: 30 Joulu 2012, 01:44
Re: UMK22
Viisut on nyt astunut askeleen lähemmäksi kohti suomalaista musaskeneä ja on aika herätellä suomalaista luovaa hulluutta pitkin ja poikin maata. Ei enää mitään viisutingeltangelia vaan sitä ihteään, aitoa tavaraa.
Ja annetaan kansan päättää, mitä valitaan, tuomarit on vaan turhia byrokraatteja jotka yrittävät puhkiselittää musasta sellaista mitä ei voi selittää. Musan pitää toimia käytännössä, ei paperilla.
Ja annetaan kansan päättää, mitä valitaan, tuomarit on vaan turhia byrokraatteja jotka yrittävät puhkiselittää musasta sellaista mitä ei voi selittää. Musan pitää toimia käytännössä, ei paperilla.
Re: UMK22
Miten tämä saataisiin toteutettua jo vaiheessa, jossa valitaan, mitkä artistit pääsevät mukaan?
Viime UMK:n seitsemästä biisistä yksi on huuhtoutunut aivoistani niin, etten muista edes esittäjää, ja sen lisäksi kolme niin etten pysty palauttamaan melodiaa mieleeni. Blind Channel nyt tietysti jäi mieleen, ja sen lisäksi Ilta ja Teflon Brothers. Muut taisivat muistuttaa liikaa toisiaan. Olihan niitä biisejä varmasti seitsemän, vai oliko vain kuusi? (Edit: Kävin lunttaamassa. Se unohtunut oli siis Danny. Joo, olihan se vähän erilainen kumminkin.)
Rise, angel, shine, love!
Re: UMK22
Eihän tuomareilta vaadita esim. perusteluita arvosanoilleen. Samanlaisia musiikinkuluttajia siis kuin muutkin. Asiantuntijaraadit saavat kannatukseni ainoastaan jos ne tuovat ulkomaisen näkökulman valintaprosessiin. Jos palataan kotimaisiin raateihin, silloin raadeista tulee luopua kokonaan. Niille ei ole perusteita, koska maan sisäisissä karsinnoissa ei ole esim. diasporaongelmaa.akfan33_ZZ kirjoitti: ↑01 Kesä 2021, 00:37 Ja annetaan kansan päättää, mitä valitaan, tuomarit on vaan turhia byrokraatteja jotka yrittävät puhkiselittää musasta sellaista mitä ei voi selittää. Musan pitää toimia käytännössä, ei paperilla.
"Mä nousin tähtiin palata en sieltä voi..."
- Mä elän vieläkin
- Mä elän vieläkin
Re: UMK22
En usko että muutosta tapahtuu mutta mun mielestä tele-jury ratio pitäis palauttaa siihen perinteiseen 50/50 systeemiin. Ja nimenomaan kansainvälinen raati. Oishan se nyt ollut ihan farssi, jos oltais lähetetty Teflonit kielkuvine hologrammi-Pandoroineen eikä Iltaa (mutta siis hyvä että BC voitti!)
Luulen että vaihdettiin tohon 75/25 systeemin vaan siksi koska närkästyttiin Erikan kakkossijasta. Olihan Cicciolina kappaleena aivan ylivertainen muihin verrattuna, mutta lavaesitys oli surkea, Akselilla taas moderni ja tyylikäs. Mielestäni myös liikaa painotettiin sitä että "kansa halusi Erikan!", koska ero Akseliin telessä oli hyvin pieni.
Luulen että vaihdettiin tohon 75/25 systeemin vaan siksi koska närkästyttiin Erikan kakkossijasta. Olihan Cicciolina kappaleena aivan ylivertainen muihin verrattuna, mutta lavaesitys oli surkea, Akselilla taas moderni ja tyylikäs. Mielestäni myös liikaa painotettiin sitä että "kansa halusi Erikan!", koska ero Akseliin telessä oli hyvin pieni.
Re: UMK22
Nyt kun Blind Chanel menestyi, niin tahtoisin Uuden musiikin kilpailuun vain parhaat biisit. UMK:n kilpailijoilla ei ole sitä kaikkein suurinta merkitystä, vaan suurin merkitys on todellakin biiseillä, kuten monesti on sanottu. Blind Channel ei sekäään ollut ainakaan ennen Euroviisuja tunnetuimpia bändejä Suomessa, joten artistin tai bändin tunnettuvuudesta menestyminen ei tosiaan ole kiinni.
Minun puolesta Uuden musiikin kilpailussa saa olla mukana vaikka minkälaista musiikkia, kunhan sillä musiikilla on ihan oikeasti mahdollista pärjätä Euroviisuissa. Kun biisejä valitaan Uuden musiikin kilpailun televisioitavaan karsintaan, on mielestäni tärkeintä miettiä musiikkia siitä näkökulmasta, voiko kyseisellä musiikilla pärjätä kansainvälisessä musiikkikilpailussa. Toivottavasti UMK-biisejä valitsevat henkilöt unohtavat periaatteen "valitaan jatkoon mahdollisimman monenlaista musiikkia" ja valitsevat ne parhaat biisit jatkoon.
Minun puolesta Uuden musiikin kilpailussa saa olla mukana vaikka minkälaista musiikkia, kunhan sillä musiikilla on ihan oikeasti mahdollista pärjätä Euroviisuissa. Kun biisejä valitaan Uuden musiikin kilpailun televisioitavaan karsintaan, on mielestäni tärkeintä miettiä musiikkia siitä näkökulmasta, voiko kyseisellä musiikilla pärjätä kansainvälisessä musiikkikilpailussa. Toivottavasti UMK-biisejä valitsevat henkilöt unohtavat periaatteen "valitaan jatkoon mahdollisimman monenlaista musiikkia" ja valitsevat ne parhaat biisit jatkoon.
Paremman maailman puolesta.
Re: UMK22
"Archie Cruz myös ilmoitti podcastissa, ettei hän olisi osallistumassa Euroviisuihin ainakaan Uuden Musiikin Kilpailun kautta."
https://www.stara.fi/2021/06/28/archie- ... oimisesta/
Pidän Archiesta, sääli kannanotto ja hieman jo aikaisemmin keväällä toivoin tämän rokkikukon osallistumista.
https://www.stara.fi/2021/06/28/archie- ... oimisesta/
Pidän Archiesta, sääli kannanotto ja hieman jo aikaisemmin keväällä toivoin tämän rokkikukon osallistumista.
Nyt ne verhot kii
Re: UMK22
Cruzin syytökset maneereidensa kopioimisesta on saanut Iltiksessäkin käsittelyn:
https://www.is.fi/viihde/art-2000008091886.html
Itse en ollut edes kuullut tätä ennen jostain Archie Cruzista, tunnustettakoon.
https://www.is.fi/viihde/art-2000008091886.html
Itse en ollut edes kuullut tätä ennen jostain Archie Cruzista, tunnustettakoon.
"Mä nousin tähtiin palata en sieltä voi..."
- Mä elän vieläkin
- Mä elän vieläkin
Re: UMK22
Minäkin kannatan äänestyksessä raatienja yleisön äänten vaikutuksen 50:50 -systeemiä. Kannatan sitä sillä perusteella, että se tuntuu paljon luonnollisemmalta kuin 25:75 tms., koska 50:50 -systeemi on äänestyksessä käytössä myös Euroviisuissa.
Kannatan kansainvälisiä raateja. Kansainväliset raadit voisivat olla esimerkiksi Saksasta, Virosta, Ruotsista, Kyprokselta, Serbiasta, Belgiasta ja Italiasta.
Paremman maailman puolesta.
Re: UMK22
Kaukasian edustus puuttuu! Vaihtaisin Viron tilalle Azerbaidzhanin tai Georgian, sillä Virossa kumminkin äänestetään Suomea, lähetimme mitä tahansa. Muutenkin kovin länsipainotteinen valikoima.
Mutta joo, en ehkä kannata kansainvälisiä raateja kumminkaan. Ehkä hyväksyisin Aija Puurtisen yhden hengen kotimaisen raadin.
Rise, angel, shine, love!