Serbia 2022: Konstrakta – In corpore sano

Euroviisut 2022 Italiassa

Konstrakta – In corpore sano

*****
60
47%
****
29
22%
***
21
16%
**
8
6%
*
11
9%
 
Ääniä yhteensä: 129

Avatar
+ Viisut +
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5051
Liittynyt: 15 Maalis 2008, 09:46

Re: Serbia 2022: Konstrakta – In corpore sano

Viesti Kirjoittaja + Viisut + »

:serbia: Top 15 kaikista kappaleista.

1. Konstrakta – In corpore sano
2. Sara Jo – Muškarčina
3. Zorja – Zorja
4. Chegi & Braća Bluz Band – Devojko sa plamenom u očima
5. Tijana Dapčević – Ljubi, ljubi doveka
6. Julijana Vincan – Istina i laži
7. Lift – Drama
8. Euterpa – Nedostaješ
9. Angellina – Origami
10. Aca Lukas – Oskar
11. Rocher Etno Band – Hajde sad nek' svak' peva
12. Gramophonedzie – Počinjem da ludim
13. Orkestar Aleksandra Sofronijevića – Anđele moj
14. Srđan Lazić – Tražim te
15. Marija Mikić – Ljubav me inspiriše
Who's the one that has the right?
Treat us wrong and tell us what is right?
Bringing crowd against the squad

Avatar
akuankka13
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8844
Liittynyt: 10 Touko 2008, 13:08
Paikkakunta: Vanajan taka

Re: Serbia 2022: Konstrakta – In corpore sano

Viesti Kirjoittaja akuankka13 »

*****
1. Konstrakta – In corpore sano
2. Gramophonedzie – Počinjem da ludim

****
3. Bojana Mašković – Dama
4. Gift – Haos
5. Vasco – Znaš li
6. Julijana Vincan – Istina i laži
7. Biber – Dve godine i šes' dana
8. Aca Lukas – Oskar
9. Zoe Kida – Bejbi
10. Sara Jo – Muškarčina
11. Rocher Etno Band – Hajde sad nek' svak' peva
12. Zejna Murkić – Nema te

***
13. Dušan Svilar – Samo ne reci da voliš
14. Julija – Brzina
15. Naiva – Skidam
16. Lift – Drama
17. Igor Simić – To nisam ja
18. Orkestar Aleksandra Sofronijevića – Anđele moj
19. Angellina – Origami
20. Mia – Blanko
21. Marko Nikolić – Dođi da te volim
22. Bane Lalić and MVP – Tu gde je ljubav ne postoji mrak
23. Sanja Bogosavljević – Priđi mi
24. Zorja – Zorja
25. Jelena Pajić – Pogledi
26. Marija Mikić – Ljubav me inspiriše
27. Marija Mirković – Požuri, požuri
28. Boris Subotić – Vrati mi

**
29. Ivana Vladović & Jovana Stanimirović – Prijaće ti
30. Tijana Dapčević – Ljubi, ljubi doveka
31. Chegi & Braća Bluz Band – Devojko sa plamenom u očima
32. Euterpa – Nedostaješ
33. Ivona – Znam
34. VIS Limunada – Pesma ljubavi
35. Ana Stanić – Ljubav bez dodira

*
36. Srđan Lazić – Tražim te
Qaj.

Avatar
Hapa
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1956
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 23:17
Paikkakunta: Pori

Re: Serbia 2022: Konstrakta – In corpore sano

Viesti Kirjoittaja Hapa »

On se erikoinen! En ole oikein päässyt perille tästä, mutta erottuu kuitenkin edukseen. Aikuinen hyvä laulajatar, ei piipitä eikä honota. Serbit ottivat tänä vuonna riskin, saapa sitten nähdä kannattiko. 3 tähteä.
"Olen huomannut nuorten naislaulajien laulavan pikkutytön äänellä. Heitä ei erota toisistaan eikä lauluista jää mitään mieleen. Minun nuoruudessani artisti ei päässyt levyttämään, jos hän ei osannut tulkita." -Anneli Sari-

Avatar
klaus-12
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 7501
Liittynyt: 27 Helmi 2014, 19:01

Re: Serbia 2022: Konstrakta – In corpore sano

Viesti Kirjoittaja klaus-12 »

Olipa epäviisu. Niiden mukana olo on enemmän, kun toivottua. Ei sytytellyt oikein. Taputukset jäivät lähinnä mieleen. Kolme tähteä.
Žvižej fucked up the solo

Avatar
UpeetaMahtavaa
Tanssimassa
Tanssimassa
Viestit: 525
Liittynyt: 29 Tammi 2020, 13:02

Re: Serbia 2022: Konstrakta – In corpore sano

Viesti Kirjoittaja UpeetaMahtavaa »

Kyllä tämä on mulle tämän vuoden virallinen Gesamtkunstwerk. Eli täysin oman tiensä kulkija ja silti hieno. Täydet pisteet.
Loppuosan rivi ”Animus tristis in corpore sano” tiivistää sanoman.

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41813
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Serbia 2022: Konstrakta – In corpore sano

Viesti Kirjoittaja Rousku »

Aca Lukas ei oikein sulata sitä, ettei voittanut, ja on uhannut haastaa RTS:n oikeuteen. Lisäksi hän on mm. väittänyt, että Konstrakta on kirkonvastainen. - Serbian ortodoksisen kirkon patriarkka Porfirije lieneekin tutustunut biisiin, sillä on puheessaan viitannut (nimeltä mainitsematta) hiljattain ilmestyneeseen lauluun, jossa kysytään mitäs me nyt tehdään. Ja sanoo ymmärtäneensä biisin sisällön niin, että herkästi pyrimme ulkoiseen täydellisyyteen, jonka kuitenkin voi menettää hetkessä, jolloin joutuukin kysymään, mitäs me nyt tehdään. :pappi:
Rise, angel, shine, love!

Avatar
Teräsbekoni
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11303
Liittynyt: 26 Touko 2012, 10:59

Re: Serbia 2022: Konstrakta – In corpore sano

Viesti Kirjoittaja Teräsbekoni »

Hihaa, tänkö ne sit valihti? :mrgreen: Tässä on malliesimerkki viisusta, joka ei välttämättä vielä karsintakontekstissa oikein aukene, mutta joka muiden valittujen edustuskappaleiden joukossa kuulostaa äärimmäisen raikkaalta. Aina ei tahdo huumorintaju riittää, kun seuraa keskellä arkiyötä jotain 18 kappaleen karsintasemiä, mutta nyt olen jo ihan täysillä messissä!

Tässä on tehty hienosti omaa juttua täysillä. Esitys on mieleenpainuva ja loppujen lopuksi erittäinkin taitavasti rakennettu, ja tekstin käännöksen lukeminen nosti kokonaisuutta entisestään. Loistavaa, että Serbialla oli uskallusta valita tämä, sillä näistä aineksista ne todelliset viisuklassikot syntyvät. Annan näin alkuun neljä tähtöstä, mutta varmasti tällä tullaan puntarini kärkisijoja kolkuttelemaan.
ESC24 TOP-10: 1. Kroatia 2. Itävalta 3. Liettua 4. Norja 5. Alankomaat 6. Iso-Britannia 7. Latvia 8. Azerbaidžan 9. Ruotsi 10. Viro

Avatar
iiiduli
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5849
Liittynyt: 30 Touko 2010, 22:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Serbia 2022: Konstrakta – In corpore sano

Viesti Kirjoittaja iiiduli »

Tämä vaatii kyllä useampia kuuntelukertoja, jotta avautuu. Näin alkuun ei oikein säväytä, mutta voihan se olla, että tästä kevään mittaan tulen vielä pitämään.
Elämä ajaa ohi kohta
Joten skippaa se kotisohva

Avatar
Serduchka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 57778
Liittynyt: 22 Huhti 2007, 17:16
Paikkakunta: Pori

Re: Serbia 2022: Konstrakta – In corpore sano

Viesti Kirjoittaja Serduchka »

Mä olen alkanut jo vähän kyllästyä tähän. :heh: :puna:
"Huonon maun taakse ei tässä syrjivässä räkälässä voi piiloutua." (nimierkki Requel)

Avatar
iiiduli
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5849
Liittynyt: 30 Touko 2010, 22:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Serbia 2022: Konstrakta – In corpore sano

Viesti Kirjoittaja iiiduli »

^^ No ei siinä mennyt kuin vajaa viikko ja nyt jo rakastan tätä. :tapu: Jokin tässä vain iskee ihan täysiä, kun biisiä on päässyt kuuntelemaan useamman kerran.
Elämä ajaa ohi kohta
Joten skippaa se kotisohva

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41813
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Serbia 2022: Konstrakta – In corpore sano

Viesti Kirjoittaja Rousku »

Harjoitusta, millaista olisi taustatekstien kanssa? Israel Calling -veto puhtaasti (pun ehkä intended) soolona:



Yleisöllä ainakin tuntui olevan hauskaa. Minusta kuulostaa, että biisi on sävelaskelta liian matalalla Konstraktan äänialalle; ihan matalimmissa äänissä on vaikeuksia saada niitä kuulumaan.
Rise, angel, shine, love!

Avatar
MissBucharest
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1307
Liittynyt: 02 Helmi 2006, 20:48

Re: Serbia 2022: Konstrakta – In corpore sano

Viesti Kirjoittaja MissBucharest »

Mä en laittais tohon mitään taustatekstejä, jotenkin tommonen alleviivaaminen pilaa taiteellisen vaikutelman :draamaa:
Korona tulee kyllä, mutta minä määrään päivän.
-Corona-chan

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41813
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Serbia 2022: Konstrakta – In corpore sano

Viesti Kirjoittaja Rousku »

MissBucharest kirjoitti: 08 Huhti 2022, 15:31 Mä en laittais tohon mitään taustatekstejä, jotenkin tommonen alleviivaaminen pilaa taiteellisen vaikutelman :draamaa:
En kaipaa niitä itse, mutta myönnän, etten osaa enää asettua sellaisen ihmisen asemaan, jolla ei ole biisin lyriikoista harmaita haisua.

Ehkä Meghan Marklen hiukset eivät kuitenkaan ole juuri se asia, jota alleviivaten tulisi avata? Se on parempi jättää hätkähdyttäjäksi. melkein kaikilla englanninkielisillä reaktiovideoilla toistuu kaksi asiaa: "Meghan Markle?", ja "What's going on?"
Rise, angel, shine, love!

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41813
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Serbia 2022: Konstrakta – In corpore sano

Viesti Kirjoittaja Rousku »

ta1ja kirjoitti: 08 Maalis 2022, 09:47 Luettuani sanoituksen myönnän että biisi on sillä tavalla koherentti että musiikki vastaa sanoituksen ahdistunutta mykkyyttä. Mitään tunnetta tai ilmaakaan ei kuitenkaan näy missään, biisi on kokonaisuudessaan umpioitu, välinpitämätön.
Miksi pitäisi olla tunnetta tai ilmaa? Niiden puuttuminenhan on osa juttua juuri.
Rise, angel, shine, love!

Avatar
Nekku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2894
Liittynyt: 06 Marras 2017, 10:47

Re: Serbia 2022: Konstrakta – In corpore sano

Viesti Kirjoittaja Nekku »

^Mustakin se tunteen puuttuminen sekä kolkkous ovat tärkeä osa tätä. :joojoo:
"Kyllä tämä minun puolestani saa Lissaboniin lähteä." (TomppaJr)

I, I, I know you're living a lie
I, I, I see the scars in your eyes

Avatar
MissBucharest
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1307
Liittynyt: 02 Helmi 2006, 20:48

Re: Serbia 2022: Konstrakta – In corpore sano

Viesti Kirjoittaja MissBucharest »

Mun mielestä tässä ei ole mitään tunteen puuttumista tai välinpitämättömyyttä. Konstrakta laulaa ja esiintyy nimenomaan yleisölleen, ja tekee sen erittäin intensiivisesti. Samaa ei voi sanoa läheskään kaikista tämän vuoden artisteista.
Korona tulee kyllä, mutta minä määrään päivän.
-Corona-chan

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41813
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Serbia 2022: Konstrakta – In corpore sano

Viesti Kirjoittaja Rousku »

MissBucharest kirjoitti: 09 Huhti 2022, 02:33 Mun mielestä tässä ei ole mitään tunteen puuttumista tai välinpitämättömyyttä. Konstrakta laulaa ja esiintyy nimenomaan yleisölleen, ja tekee sen erittäin intensiivisesti. Samaa ei voi sanoa läheskään kaikista tämän vuoden artisteista.
Intensiivistä se on, mutta ei mitään tunteessa räytymistä.
Rise, angel, shine, love!

Avatar
Albin
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2103
Liittynyt: 01 Maalis 2012, 21:21

Re: Serbia 2022: Konstrakta – In corpore sano

Viesti Kirjoittaja Albin »

Minä pesen käteni tästä. En tykkää enkä ymmärrä :vessa:

Avatar
ta1ja
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 13750
Liittynyt: 17 Tammi 2008, 23:14

Re: Serbia 2022: Konstrakta – In corpore sano

Viesti Kirjoittaja ta1ja »

Rousku kirjoitti: 09 Huhti 2022, 00:07 Miksi pitäisi olla tunnetta tai ilmaa? Niiden puuttuminenhan on osa juttua juuri.
Taide on ihmisen keino kertoa kokemansa tunne muille. Jos ei osaa niin se on vain osaamattomuutta, ei taidetta.

Eli mitä tämä esitys yrittää sanoa? Koska ainoa mikä siitä minulle välittyy on laiska evvk eikä se ole tosiaan kovin kiinnostavaa. Jos ei kiinnostele kertoa miksi pitäisi kuunnella? + käsipesu on tyhmää alleviivaamista.

Esim Aki Kaurismäen lefgojen ilmeettömänä pinnan alla tapahtuu valtava määrä, tässä biisistä sellaista pinnanalaista kuljetusta ei, tai en saa siitä kiinni.
Viimeksi muokannut ta1ja, 18 Huhti 2022, 00:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ihmiset kuuntelevat tänä päivänä radioista kappaleita, jotka vain heitetään heille. Ja heille sanotaan, että teidän täytyy pitää tästä kappaleesta, koska me soitamme sitä 60 kertaa päivässä. He pakottavat pitämään kappaleista.
- Salvador Sobral

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41813
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Serbia 2022: Konstrakta – In corpore sano

Viesti Kirjoittaja Rousku »

ta1ja kirjoitti: 18 Huhti 2022, 00:19
Rousku kirjoitti: 09 Huhti 2022, 00:07 Miksi pitäisi olla tunnetta tai ilmaa? Niiden puuttuminenhan on osa juttua juuri.
Taide on ihmisen keino kertoa kokemansa tunne muille. Jos ei osaa niin se on vain osaamattomuutta, ei taidetta.

Eli mitä tämä esitys yrittää sanoa? Koska ainoa mikä siitä välittyy on laiska evvk
Miksi minulle sitten välittyy jotakin?

Siis tämähän esittää sitä apatiaa. Myös. Muun ohessa. Eikö se ole ihan validi esitettävä?

(Mutta joo, taiteen määritelmästä on väännetty ennenkin, ja pidän tuota välittämisteoriaa liian suppeana. Ja myös kyllä niin, ettei viisuesityksen mitään taidetta tarvitse olla.)
Rise, angel, shine, love!

Avatar
ta1ja
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 13750
Liittynyt: 17 Tammi 2008, 23:14

Re: Serbia 2022: Konstrakta – In corpore sano

Viesti Kirjoittaja ta1ja »

Rousku kirjoitti: 18 Huhti 2022, 00:26Miksi minulle sitten välittyy jotakin?

Siis tämähän esittää sitä apatiaa. Myös. Muun ohessa. Eikö se ole ihan validi esitettävä?
Mitä välittyy?

Joo minustakin esittää apatiaa, mutta siinäpä se ongelma osin. Esittäminen ei ole olemista siis siten kuin esityksen todellisuudessa oleminen on.
Ihmiset kuuntelevat tänä päivänä radioista kappaleita, jotka vain heitetään heille. Ja heille sanotaan, että teidän täytyy pitää tästä kappaleesta, koska me soitamme sitä 60 kertaa päivässä. He pakottavat pitämään kappaleista.
- Salvador Sobral

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41813
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Serbia 2022: Konstrakta – In corpore sano

Viesti Kirjoittaja Rousku »

ta1ja kirjoitti: 18 Huhti 2022, 00:30
Rousku kirjoitti: 18 Huhti 2022, 00:26Miksi minulle sitten välittyy jotakin?

Siis tämähän esittää sitä apatiaa. Myös. Muun ohessa. Eikö se ole ihan validi esitettävä?
Mitä välittyy?

Joo minustakin esittää apatiaa, mutta siinäpä se ongelma osin. Esittäminen ei ole olemista siis siten kuin esityksen todellisuudessa oleminen on.
No mutta eihän Konstrakta sitä yksinomaan apaattisesti esitä!

Mutta joo, perun sanani välittymisestä sittenkin. Sekoitin välittymisen ja heräämisen. Minussa herää. Mitä, siihen palaan myöhemmin (sitä on aika paljon, toisin kuin minulla juuri nyt aikaa). Jos väittäisin, että välittyy, väittäisin, että jotain, mitä artisti kokee, siirtyy sellaisenaan minuun, ja sitä en uskalla sentään väittää. Mutta, kuten sanoin, en jaa näkemystäsi, että taide olisi kokemuksen välittämistä, joten ei sillä ole edes väliä, välittyykö jotakin.

Herättäminen on mielenkiintoisempaa ja minulle olennaisempaa, mutta ehkä sillä taas ei sinulle ole väliä? Jos olisi, voisin sanoa, että olet objektiivisesti väärässä. Olen jossakin määrin katsellut biisin reaktiovideoita ja lukenut kommentteja siitä, ja niiden perusteella voin sanoa, että se ainakin herättää, saa ihmiset miettimään, mistä on kysymys, ja esittämään hyvinkin monenlaisia - ja aika luovia - tulkintoja ja havaintoja. Jos biisi (ja esitys/esitykset) saa sellaista aikaan, se ei voi olla ihan tyhjänpäiväinen?
Rise, angel, shine, love!

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41813
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Serbia 2022: Konstrakta – In corpore sano

Viesti Kirjoittaja Rousku »

Tai no joo. Ensinnäkin tämä biisi riemastuttaa minua ihan jo sillä, että siinä puhutaan niin jostakin muusta kuin biiseissä yleensä ja viisuissa varsinkin. Lueteltujen elimien joukossa on hieman harvemmin lyriikoissa huomiota saavia. Aloitus on sitaatti naistenlehden jutun otsikosta, kuin missäkin pop-taiteessa.

Ja sitten se monotonisuus ja apatia, se on juuri sitä mitä edes jonkinlaisessa kunnossa pysyminen minulle on, kun pakottaudun kävelylle tai polkemaan kuntopyörää, vaikka se on helvetin tylsää. "Biti zdrava", sehän on uhkaava molliversio jumppaohjaajan ylipirteästä "jaksaa jaksaa":sta (ja käsien paukutus kun koulun jumppatuntien tamburiini). Siis että olen ylipainoisena plösönä saanut kuulla, kuinka velvollisuuteni on pysyä terveenä ja laihtua, jotta en rasittaisi veronmaksajien kukkaroa oletettuine terveysongelmineni! Biisi resonoi tähän kokemukseeni erinomaisen vahvasti.

No sitten se väliosa, jossa ollaan koiran kanssa kävelyllä, ja havahdutaan siihen, kuinka hienoa on, että on autonominen hermosto. Taas ensinnäkin riemastun epätavanomaisista lyriikoista. Ja sitten tässä on toinen puoli kokemustani, se, kuinka juuri tuollaisia asioita voin itsekin ajatella. Viimeksi toissapäivänä kauppareissulla, kun bussi saapui pysäkille ja ihmettelin järjestynyttä yhteiskuntaamme, jossa bussi saapuu pysäkille. Tai sellainen juttu kuin värit, joita itse en olisi osannut maailmaan suunnitella, jos sen laatiminen tehtäväkseni olisi annettu - ja jotka biisikin mainitsee.

Ja se väliosa koiran kanssa on lyyrinen, siinä on koira ja hame, joka kietoutuu jalkojen ympärille, paitsi värit, myös tuntoaisti, vastakohtana kylmälle näkemiselle (tämä on minulle olennainen asia), eli kuten kasvojen virheistä näkee mikä kaikki kropassa sisäisestikin on pielessä (mihin niin sopii se artistin iso luomi jopa), siis eikö vain voi olla kävelyllä, tuntea... (äh, en ole mikään runoilija selittääkseni)... Okei, en edes muistanut, että lyriikkakäännös sanookin "And it doesn’t need to get any better than this". Eli juuri näin. Eli olla siinä kesäpäivänä kävelyllä vain, okei minulla ei ole ollut koiraa kun olen enempi kissaihmisiä, mutta ymmärtänen silti, ja vaikken hametta käytä, ymmärtänen senkin, liehuvan kankaan tunnun ihoa vasten.

Mutta se pakko palaa. Kun ei tarvitse sydämenlyönneistään huolehtia, voikin kätevästi laskea askeleita, onhan se 10000 askelta päivässä velvollisuus? Se palaa, kuten Probkassa ruuhkan todellisuus, vaikka oli se hetki kun piti hieraista silmiään, tosiaanko siellä tyttö hyppii etenee konepelliltä toiselle? Tai aina mun pitää laskea askeleita, en saa edes tehdä mitään epäterveellistä. Niin tuttua.

Siis pakko, ahdistus, monotonisuus - ehkä sinulla on ollut vaikeuksia tämän sisällön kanssa ennenkin? Siis vaikka Venäjä 2016, jota pidit ilottomana. Ehkä se on sitä, mutta huomautin, ettei sinulla ehkä ole kokemusta ihastumisesta, joka on pakkomielle sen sijaan että hempeää ja iloista. Tässä tuon silloisen Venäjä-keskustelumme alku.) Ehkä sellaisen fiiliksen kuvaus ei resonoi minkään oman kokemuksesti kanssa (tai muuten vain saa aikaan torjuntareaktion)?

Ja muuta. Koko Serbian karsinnan live-esitys näytti joltakin riitiltä, ja mitä terveys muuta nykyään on kuin uskonnon korvike. Käsienpesusta ilmeisin mielikuva on korona*, ja kyllä minäkin lopun latinan tavoin mietin, onko ruumiin terveys ja sairauden ja kuoleman välttäminen mennyt liian pitkälle, jos vanhukset eivät edes suurinta (tai ainoaa) iloaan lapsenlapsia saa tavata. Niin, miksi biisissä on latinaa, mikä tietysti sinänsä on hienoa? Joku valopää huomautti, että se on paitsi lääketieteen kieli, myös kieli, jota historian tunnetuin käsienpesijä puhui. Ja kädethän pesee järjestelmä, jolle osa kansalaisista onkin näkymättömiä, kuten tässä. Ynnä muuta ynnä muuta (sitä on, ei tässä kaikki); saan myös ristikkojen ratkaisemisen kaltaista iloa mahdollisten merkitysten bongaamisesta, ja sitä ei normiloveviisu tarjoa.

[*] Johon, ironista kyllä, artisti itse on juuri sairastunut, ja kommentoi asiaa, ettei ole pessyt käsiään tarpeeksi. :repeilee:
Rise, angel, shine, love!

Avatar
ta1ja
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 13750
Liittynyt: 17 Tammi 2008, 23:14

Re: Serbia 2022: Konstrakta – In corpore sano

Viesti Kirjoittaja ta1ja »

Vastauksesi Rousku olivat mielenkiintoisia ja syvällisiä, paljon enemmän kuin tämä biisi - se saa ansiotonta arvonnousua niistä.

Sanoitus on minustakin hyvä. Mutta pelkät sanat eivät ole biisi, minulle, vaan musiikkia kaivataan, sitä että kysymyksiä herätetään - mahtuu se herättäminen kokea jonkun tunteen ja välittää se muillekin niin että muut voivat kokea sateenvarjon alle, kysehän on siitä että on sanottavaa ja saa muut tajuamaan mitä haluaa sanoa, voi ihan hyvin olla vaikka ravistelua tai herättelyäkin - myös musiikin keinoin. En ole äänikirjabiisien ystävä, vaikka tekstissä olisikin runollista syvällisyyttä niin ei riitä että sille kudotaan joku taustaäänimatto säestämään. Melodian, sovituksen ja inhimillisen tulkinnan pitää herätellä sanoittakin. Joku CMX on tuota lajia, sinänsä mielenkiintoiset tekstit säestettynä tasapaksusti. Tai koko suomipoprock genre.

Kun sanot niin voi olla että harmaa apatia ei resonoi itselleni kovin hyvin, en tunnista, koska vaikka olenkin pelokas ja ahdistunut tyyppi maailmani on ennemminkin aina värikäs, täysi ja täynnä kysymyksiä ja asioita kuin tyhjä ja mitäänsanomaton - ongelmani lähtevät täyteyden kaoottisuudesta, liioista tunteista, eivät ei mistään mitään tunteesta. On siis totta että en erityisemmin hakeudu niiden teosten pariin joissa tutkitaan depressiivisiä vieraantumista - eivät kosketa, turhauttavat.

Voi olla että turhautumisesta seuraa ymmärtämättömyys, mutta ärsyttää kun minusta tämä Serbia solahtaa sataprosenttisesti taideopiskelijoiden itseriittoiseen esittämiseen jonka tarkoitus on todistaa maailmalle että olen viileä, älykäs ja ajan hermolla. Vieraantuminen ja tietoinen viileä asioiden toteaminen on tyylikeino joka on ylikäytetty taide-genressä - siis olen taiteellinen tyylilajissa, ei taiteessa. Kun taideopiskelijaporukka perustaa bändin niin luvassa on sitä suurimmalla todennäköisyydellä. Maailman surkein biisi The XXn Night Time on sitä, Pet Shop Boys puolestaan onnistui lajissa ja näitä riittää loputtomiin, suurin osa korkeimmillaan performanssi-tadolla mielenkiintoisia, musiikilliset taidot ja ansiot hyvin vaatimattomia.
Ihmiset kuuntelevat tänä päivänä radioista kappaleita, jotka vain heitetään heille. Ja heille sanotaan, että teidän täytyy pitää tästä kappaleesta, koska me soitamme sitä 60 kertaa päivässä. He pakottavat pitämään kappaleista.
- Salvador Sobral

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41813
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Serbia 2022: Konstrakta – In corpore sano

Viesti Kirjoittaja Rousku »

^ Koska en ole koskaan toiminut millään kulttuurialalla mitenkään, voi tietysti olla, että en vain vielä ole kurkkuani myöten täynnä taideopiskelijoiden itseriittoista viileän ironisen etäännyttävää fiksuuden esittämistä. :miettii:

Tässähän kuitenkin on myös se poliittinen ulottuvuus, että artisti itse on niitä, jotka hänen hallintonsa on jättänyt ilman sairausvakuutusta, joka ehkä "kunniallisissa" ammateissa toimiville myönnetään. Eli se voi olla jotain omassa kropassa (tai vähintään lompakossa) tuntuvaa, josta noin vain ei etäännytä?

Yleensä minulle eivät biisien lyriikat merkitse, tosin yleensähän ne eivät ole hyviä. En harrasta runoutta, en saa siitä mitään. Ja kyllä, ärsyynnyn myös siitä, kuinka sanoitusvetoista suomimusa usein on. Myönnän, että puhtaan musiikillisesti tämä ei ole vuoden paras biisi (joskin päässäsoipana yllättävän hyvin toimii silti). Sanoitusta tuntematta ei ollut ensi näkemältä ykkössuosikkini Serbian finaalissa, jonka seurasin biiseihin etukäteen tutustumatta, jos kohta ei huonoimmastakaan päästä. Kuitenkin sillä tavon kiehtova, että halusin nähdä uudelleen, mitä siinä oikein oli (ja sitten tutustua sanoitukseen).

Kokonaisuudessa on minulle tarpeeksi ansioita. Sanoitus yksin ei riittäisi, koska, kuten sanoin, en harrasta runoutta. En kai voi muuta kuin sijoittaa puntarin kärkeen sen biisin, jonka pariin tavalla tai toisella useimmin palaan? Pidän artistin äänestä, kypsyydestä. Ettei ole pyrkimystä esittää nuorekasta. Siitä kuinka täti siinä hupaisan vakavana touhuaa omaa rituaaliaan (no nyt tuli mieleen ylivertainen viisujuontaja Petra Mede toisena samanlaisena). Ehkä en koe, että kysymys on vain puitteiden luomisesta tekstille? Pitäisi miettiä, miten kappale toimisi, jos sanoitus otettaisiin sanokaamme Romanian biisistä. Tai jos esittäjäksi istutettaisiin Kroatian Mia.

"kysehän on siitä että on sanottavaa ja saa muut tajuamaan mitä haluaa sanoa" - eeiii, haluan jättää auki myös sen mahdollisuuden, että artisti ei tiedä mitä haluaa sanoa. Siis yleensä, en vain tässä. Että tulee mieleen sanat tai muu ilmaisu, josta ei edes tiedä miksi se tulee mieleen, ja sen heittää (tai se on pakko heittää) pallona muille, ja samalla kuin itsekin kysyä, mikä tämä oikein oli. (Joo kuulostaa varmaan joltain tunkkaiselta luova nero -myytiltä, että joidenkin kautta tuollaista vain tulee, mutta en ole voinut välttyä vaikutelmalta, kun olen vierestä katsonut, miten joku vain löytää sanat tai miten joku tuosta noin vain piirtää tai tanssii.)
Rise, angel, shine, love!

Avatar
Sieppeli
Baaritiskillä
Baaritiskillä
Viestit: 296
Liittynyt: 01 Maalis 2015, 11:40

Re: Serbia 2022: Konstrakta – In corpore sano

Viesti Kirjoittaja Sieppeli »

Biisin ja esityksen syvällistä analyysia? No jospa yksi.

Tätä varten päätän jättää artistin omat sanomiset sikseen ja keskityn vain siihen, mitä biisi minussa herättää, mihin kysymyksiin esitys mielestäni puuttuu. Koska sitähän me kuuntelijat teemme. Eli siis oikeutan itseni olemaan väärässä.


Tämä on kritiikki yliampuvaa hyvinvointi- ja holhousyhteiskuntaa kohtaan. Tämä osuu moneen ongelmaan samalla kertaa:
- Ylimenneeseen tautipaniikkiin, jossa paniikinomaisesti pestiin käsiä rikki kun ei tiedetty paremmasta.
- Tyhjäpäiväiseen julkkisten arviointiin. Pakko olla tietynlainen, pakko olla terve.
- Kun et saa pidettyä huolta terveydestäsi, koska sinulla ei ole sairasvakuutusta.
- Kun pidetään huolta kehosta, kehosta, kehosta, mutta hylätään mielenterveys tai pidetään huolta kehosta mielenterveyden kustannuksella.

Joten mitä meille jää?
Sairas mieli terveessä kehossa, surullinen sielu terveessä kehossa, epätoivoinen mieli terveessä kehossa.

Musiikillisestihan tämä todellakin on paljas, simppeli: Ja tarkoituksella. Koska sanoitus ja esitys kulkevat edellä. Samaa mitä Paradise Oscar sanoi aikanaan: Jos lavalla olisi nalle, katsojat keskittyisivät nalleen ja sanoma jää kuulematta. Oscarilla ei ollut ihan näin hyvin tukevaa esitystä taustallaan, että sanoma olisi mennyt läpi ihan näin tehokkaasti. Hän lauloi, siinä missä Konstraktan esitys puhuu syvälle katsojan sisimpään. Nyt kaikki osat tukevat toisiaan, ellei katsojalle sitten satu jäämään kyyninen "ai tää oli tää missä taputettin". Mutta nyt ei ole ongelmaa, koska lavalla ei ole nallea: Jos muistat, että tässä taputettiin ja pestiin käsiä, olet ymmärtänyt yhden osan siitä, mitä kappale haluaa sinulle kertoa. Koska muistat, että olet pessyt paniikissa käsiäsi viimeisen kahden vuoden aikana, ja se herättää jo kysymyksiä, muistoja, ehkä jopa tunteen. Minulla se tunne on pelko, muisto pelosta, muisto siitä kuinka tuossa paniikissa tuli pestyä vessan seiniä päivittäin, että ei tule vahingossa tapettua jonkun kaverin vanhempia.

haluan jättää auki myös sen mahdollisuuden, että artisti ei tiedä mitä haluaa sanoa
Tartun tähän, ja totean, että minulle biisi muistuttaa ajatuksenvirtaa. Siis sitä kirjoittamistyyliä. Ja siksi mielestäni sanoma ei ole selvä. Siinä mielessä, missä Breathe esimerkiksi ärsyttää minua siinä, että sen sanoma on vähän liiankin selvä, eikä jätä varaa tulkinnalle. Tässä minulla oli varaa tulkita ja olla väärässä. Löytää se sanoma, joka oli minulle tärkeä. Ja siksi minä pidän tästä.

Konstrakta on mieletön artisti. Hän osaa kahlita yleisönsä, hänellä on kyky sanojen kanssa, hän osaa olla lavalla tavalla, jota monet muut vain harjoittevat. Hänen (israel calling?) esityksessään hänen tarvitsi vain istua lavan reunassa odottamassa, että porukka saa homman pyörimään, ja jo siinä hän hallitsi yleisöään.

Olisinpa ehtinyt enemmänkin verrata omaa tekstiäni teidän muiden ajatuksiin, mutta nyt pitää jo rientää!
Mens infirma in corpore sano
Animus tristis in corpore sano
Mens desperata in corpore sano
Mens conterrita in corpore sano

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41813
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Serbia 2022: Konstrakta – In corpore sano

Viesti Kirjoittaja Rousku »

Sieppeli kirjoitti: 18 Huhti 2022, 17:24 Jos lavalla olisi nalle, katsojat keskittyisivät nalleen ja sanoma jää kuulematta.
Jaa senkö takia tämä aikoinaan karsiutui? Nallen vika!
Rise, angel, shine, love!

Avatar
ta1ja
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 13750
Liittynyt: 17 Tammi 2008, 23:14

Re: Serbia 2022: Konstrakta – In corpore sano

Viesti Kirjoittaja ta1ja »

Rousku kirjoitti: 18 Huhti 2022, 14:30 artisti ei tiedä mitä haluaa sanoa. Siis yleensä, en vain tässä.
Taide vaatii kyllä aina kirkkaan intention muuten se ei toimi. Se on lähtökohtaisesti synteettistä, kiteyttävää - esim vastakohtana tutkimukselle joka on analyyttista ja avoimia kysymyksiä lopputuloksen ohella esiin nostavaa. Taiteessa pitää löytää kirkas johtoajatus ja alistaa sille koko teos koska muutoin et saa aikaan muotoa, ei synny teosta vaan se lässähtää lattialle kuin jokisen eväät.
Rousku kirjoitti: 18 Huhti 2022, 14:30 Että tulee mieleen sanat tai muu ilmaisu, josta ei edes tiedä miksi se tulee mieleen, ja sen heittää (tai se on pakko heittää) pallona muille, ja samalla kuin itsekin kysyä, mikä tämä oikein oli.
Edellinen, muodon antava intentionaalisuus, ei kuitenkaan ole ristiriidassa sen kanssa että taiteessa on kyse käsitteitä pakenevasta intuitiivisesti toiminnasta. Taide on näkymättömän näkyväksi tekemistä, muoto jollekin jolla ei ole muotoa. Eli taiteilija ei ehkä tiedä mistä se mitä tekee tuli mieleen eikä sitä kykene käsitteellistämäänkään, mutta kyllähän sille joku kirkas muoto - ei formalistisessa merkityksessä - täytyy luoda jotta kyse on teoksesta, taiteesta. Taiteen työ on juuri siinä, intuitiivisen, käsittämättömän esiin tuomista.
Ihmiset kuuntelevat tänä päivänä radioista kappaleita, jotka vain heitetään heille. Ja heille sanotaan, että teidän täytyy pitää tästä kappaleesta, koska me soitamme sitä 60 kertaa päivässä. He pakottavat pitämään kappaleista.
- Salvador Sobral

Avatar
ta1ja
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 13750
Liittynyt: 17 Tammi 2008, 23:14

Re: Serbia 2022: Konstrakta – In corpore sano

Viesti Kirjoittaja ta1ja »

Sieppeli kirjoitti: 18 Huhti 2022, 17:24 Musiikillisestihan tämä todellakin on paljas, simppeli: Ja tarkoituksella. Koska sanoitus ja esitys kulkevat edellä. Samaa mitä Paradise Oscar sanoi aikanaan: Jos lavalla olisi nalle, katsojat keskittyisivät nalleen ja sanoma jää kuulematta.
Minusta näillä biiseillä ja esityksillä on niin paljon erilaisuutta että en osaa yhdistää. ParadiseOskarilla oli hyvä kiinnostava biisi - melodia puhui ja kantoi. Esitys tuki biisiä. Tässä taas biisi on tylsä,mykkä ja esitys nimenomaan esitys, alleviiivaavaa teatteria.
Ihmiset kuuntelevat tänä päivänä radioista kappaleita, jotka vain heitetään heille. Ja heille sanotaan, että teidän täytyy pitää tästä kappaleesta, koska me soitamme sitä 60 kertaa päivässä. He pakottavat pitämään kappaleista.
- Salvador Sobral

Avatar
Sieppeli
Baaritiskillä
Baaritiskillä
Viestit: 296
Liittynyt: 01 Maalis 2015, 11:40

Re: Serbia 2022: Konstrakta – In corpore sano

Viesti Kirjoittaja Sieppeli »

ta1ja kirjoitti: 18 Huhti 2022, 20:42
Sieppeli kirjoitti: 18 Huhti 2022, 17:24 Musiikillisestihan tämä todellakin on paljas, simppeli: Ja tarkoituksella. Koska sanoitus ja esitys kulkevat edellä. Samaa mitä Paradise Oscar sanoi aikanaan: Jos lavalla olisi nalle, katsojat keskittyisivät nalleen ja sanoma jää kuulematta.
Minusta näillä biiseillä ja esityksillä on niin paljon erilaisuutta että en osaa yhdistää. ParadiseOskarilla oli hyvä kiinnostava biisi - melodia puhui ja kantoi. Esitys tuki biisiä. Tässä taas biisi on tylsä,mykkä ja esitys nimenomaan esitys, alleviiivaavaa teatteria.
Eipä tässä muuta, kuin että: Taide on hienoa! Taide puhuttelee jokaista henkilöä eri tavalla. Siinä, missä jokin lähestyy toista jopa epämiellyttävän läheisesti, voi sama teos olla täysin koskettamatta jotakuta muuta. Myös eri asiat ovat eri ihmisille lähestyttäviä eri kappaleissa, kuten pääsin todistamaan Latvian kappaleen kanssa: oma arvioni oli, että se on lyriikkavetoinen kappale. Oletukseni oli syntynyt sen pohjalta, että monet videot ottavat biisin alun sanoituksensa takia esille ja esittävät sitä yhtenä vuoden legendaarisimmista asioista; ja koska jossain esittelyvideossa hommaa lähestyttiin juurikin lyriikoiden antaman huumorin kautta. Mutta monelle kuppilalaiselle sanoitus ei ollut merkinnyt oikeastaan paljoakaan, vaan se oli se musiikki, joka oli jäänyt mieleen.

Siis aivan mielettömän mahtavaa, että voidaan olla tästä eri mieltä! Minulle tämä sykkii, ihailen Konstraktan laulutyyliä, nautin täydellä sydämmellä musiikissa vähällä esiin tuotavista elementeistä aivan yhtä lailla, kuin nautin Albanian livevedosta, jossa on koko orkesteri taustalla. Sinulle tämä kappale ei tee mitään tätä, ja se on mieletöntä, upeaa, ihanaa! Mitä se kertoo meistä?

Ollappa tutkimassa tätä kaikkea sivusta. Voih, taide. Olet ihanaa.
Mens infirma in corpore sano
Animus tristis in corpore sano
Mens desperata in corpore sano
Mens conterrita in corpore sano

Lukittu