UMK23: yleiskeskustelu

Euroviisut 2023 Britanniassa

Suosikkisi UMK-finalisteista? (max 2)

Keira – No business on the dancefloor
34
8%
Benjamin – Hoida mut
66
16%
Robin Packalen – Girls like you
11
3%
Lxandra – Something to lose
11
3%
Käärijä – Cha cha cha
190
47%
Kuumaa – Ylivoimainen
84
21%
Portion Boys – Samaa taivasta katsotaan
9
2%
 
Ääniä yhteensä: 405

Avatar
Serduchka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 57778
Liittynyt: 22 Huhti 2007, 17:16
Paikkakunta: Pori

Re: UMK23

Viesti Kirjoittaja Serduchka »

Toivottavasti Jenni & Juho ovat hakeneet mukaan. :uujee: Jotain tämmöstä "diskoilua" voisi ihan hyvin kuulla Isossa-Britanniassakin:

"Huonon maun taakse ei tässä syrjivässä räkälässä voi piiloutua." (nimierkki Requel)

akfan33_ZZ
Baaritiskill
Baaritiskill
Viestit: 707
Liittynyt: 30 Joulu 2012, 01:44

Re: UMK23

Viesti Kirjoittaja akfan33_ZZ »

^ Onko tilanne jo näin epätoivoinen. Suomessa tää varmaan vois mennäkin, mikäs siinä, mutta että viisuihin..

Avatar
hra47
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8135
Liittynyt: 29 Tammi 2007, 12:53
Paikkakunta: Espoo

Re: UMK23

Viesti Kirjoittaja hra47 »

Musta toi oli kiva, melodinen ja tunnelmallinen.
"Mä nousin tähtiin palata en sieltä voi..."
- Mä elän vieläkin

Avatar
Pete
Press
Press
Viestit: 33147
Liittynyt: 14 Marras 2003, 11:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: UMK23

Viesti Kirjoittaja Pete »

Lähteeköhän Bess hakemaan revanssia? :miettii:
Riskinä seniorilaumat

Avatar
Jomard
Laulaa viisuja
Laulaa viisuja
Viestit: 825
Liittynyt: 13 Tammi 2020, 09:00

Re: UMK23

Viesti Kirjoittaja Jomard »

Tiedä häntä, mutta samaa tiimiä on ainakin mukana Bessillä tai ilman 🥰
Rim-tim-tagi-digi-dim-tim-tagi-digi-dim

LaRosalia
Hörppijä
Hörppijä
Viestit: 207
Liittynyt: 15 Touko 2022, 20:57

Re: UMK23

Viesti Kirjoittaja LaRosalia »

Robin puhui tänään Radio Novan sunnuntaibrunssi -ohjelmassa mahdollisesta Euroviisu-osallistumisesta. Ei mielestäni suoraan sulkenut pois mahdollisuutta, mutta mainitsi high risk, high reward -tilanteen viisujen osalta.

Avatar
Serduchka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 57778
Liittynyt: 22 Huhti 2007, 17:16
Paikkakunta: Pori

Re: UMK23

Viesti Kirjoittaja Serduchka »

^ Ois nyt sitten edes kunnon biisillä liikenteessä. :draamaa:
"Huonon maun taakse ei tässä syrjivässä räkälässä voi piiloutua." (nimierkki Requel)

Avatar
hra47
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8135
Liittynyt: 29 Tammi 2007, 12:53
Paikkakunta: Espoo

Re: UMK23

Viesti Kirjoittaja hra47 »

En tiedä tuosta high reward-osasta. 95% viisuvoittajista ei ole breikannut kansainvälisille markkinoille ja niiden muutamienkin onnistuneiden kohdalla pelkkä viisuvoiton osuus on kyseenalainen (esim. kuuluisin läpimurron tehnyt akti, ABBA tuotti viisujen jälkeen tuhottoman määrän hittejä, pelkkä Waterloo ei olisi yksin kantanut mihinkään). Jos viisuissa jokin on breikannut ulkomailla, niin lähinnä ruotsalainen musiikkiteollisuus ja tietotaito.
"Mä nousin tähtiin palata en sieltä voi..."
- Mä elän vieläkin

Avatar
Unihiekkamyrsky
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2127
Liittynyt: 27 Tammi 2021, 19:26
Paikkakunta: Oulu

Re: UMK23

Viesti Kirjoittaja Unihiekkamyrsky »

LaRosalia kirjoitti: 11 Syys 2022, 17:13 Robin puhui tänään Radio Novan sunnuntaibrunssi -ohjelmassa mahdollisesta Euroviisu-osallistumisesta. Ei mielestäni suoraan sulkenut pois mahdollisuutta, mutta mainitsi high risk, high reward -tilanteen viisujen osalta.
Robin nyt on ainakin kotimarkkinoillamme ihan has been-tason artisti. Että eipä ole paljoa menetettävää hällä.

Avatar
TomppaJr
Koordinaattori
Koordinaattori
Viestit: 36813
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: UMK23

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000009 ... 0fc4cf180f

Ei taideta Antti Tuiskua nähdä koskaan Suomen euroviisuedustajana. Ellei uran päättäminen 2023 kesällä tarkoita sitä, että hän nyt lähtee viisuihin ja lopettaa siihen. Tuntuisi oudolta.
Meow cat, please meow back.

Avatar
hra47
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8135
Liittynyt: 29 Tammi 2007, 12:53
Paikkakunta: Espoo

Re: UMK23

Viesti Kirjoittaja hra47 »

Artikkeli maksumuurin takana...
"Mä nousin tähtiin palata en sieltä voi..."
- Mä elän vieläkin

Avatar
iiiduli
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5935
Liittynyt: 30 Touko 2010, 22:11
Paikkakunta: Tampere

Re: UMK23

Viesti Kirjoittaja iiiduli »

Vaikka olenkin joskus ollut iso Robinin fani, niin ei hänen viisuihin lähtö enää oikein houkuttele. Jokainen biisi, jonka nykyään julkaisee, on kyllä niin mitäänsanomatonta peruspoppia, että viisuissa hukkuisi täysin massaan. Suomen kielellä olisi ihan eri juttu, mutta sitähän ei toki tulla näkemään.

Ja mitä Antti Tuiskuun tulee, niin ei hän missään ole varsinaisesti sanonut kokonaan lopettavansa eli pieni mahdollisuus voisi olla sille, että viisuihin vielä lähtisi. Toki ikää tulee koko ajan lisää ja pitkä ja totaalinen tauko musiikista tuskin sellaista ajatusta ainakaan kypsyttää.
Elämä ajaa ohi kohta
Joten skippaa se kotisohva

Avatar
toivo
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4901
Liittynyt: 05 Helmi 2009, 23:18
Paikkakunta: jyväskylä

Re: UMK23

Viesti Kirjoittaja toivo »

3 vuotta putkeen UMK:ssa on ollut mukana hittibiisi. Cicciolina-DarkSide-RAmpampam. HArmi, että vain yksi näistä päätyi viisuihin asti. UMK on siis mennyt hyvään suuntaan. Varsinkin kun miettii missä pohjamudissa oltiin 2019 :roll:

Avatar
Taikahuilu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2041
Liittynyt: 27 Helmi 2018, 20:22

Re: UMK23

Viesti Kirjoittaja Taikahuilu »

Nelli Matula aloittaa kohta syyskiertueen, mikä päättyy joulukuussa. Sen jälkeen olisi kyllä hyvää aikaa keskittyä itse euroviisuihin.... :miettii:

AX + X0
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1070
Liittynyt: 01 Tammi 2013, 19:34

Re: UMK23

Viesti Kirjoittaja AX + X0 »

Antti Tuiskun vika Mayhem-keikka 6.5. Tuskin lähtee pitkän pitkän keikkaputken päätteeksi vielä heti perään viisupyöritykseen.
” Tämä kappale on todella erilainen, ainutlaatuinen ja persoonallinen, ja se onnistuu todella erottumaan massasta.”

- Viisu-Alno kuvaillessaan Kyprosen kappaletta 24.3.2023

Avatar
hra47
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8135
Liittynyt: 29 Tammi 2007, 12:53
Paikkakunta: Espoo

Re: UMK23

Viesti Kirjoittaja hra47 »

Tuiskuhan totesi juontaessaan UMK:ta, ettei hänellä ole riittävästi ballseja viisuihin, vastauksena kyselyihin ja toiveisiin viisuosallistumisesta. Mielestäni viisas näkökanta. Se, että Tuisku on suomalaisittain iso fisu omassa lammessaan sumentaa keskivertoyleisön näkemyksen. Viisuissa sillä ei ole merkitystä, ei edes sillä, että on eurooppalaisittain tunnettu, kuten The Rasmus osoitti.
"Mä nousin tähtiin palata en sieltä voi..."
- Mä elän vieläkin

Avatar
klaus-12
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 7506
Liittynyt: 27 Helmi 2014, 19:01

Re: UMK23

Viesti Kirjoittaja klaus-12 »

hra47 kirjoitti: 17 Syys 2022, 16:13 Se, että Tuisku on suomalaisittain iso fisu omassa lammessaan sumentaa keskivertoyleisön näkemyksen. Viisuissa sillä ei ole merkitystä, ei edes sillä, että on eurooppalaisittain tunnettu, kuten The Rasmus osoitti.
:samaamielta:

Se, että on Suomessa iso, ei ole mitään merkitystä Euroviisuissa pärjäämiseen. Lähtipä meiltä nyt kisaan vaikka Haloo Helsinki tai JVG, joilla on Suomessa isot meriitit, mutta kansainvälisillä areenalla lähtöpiste olisi nolla. Isot nimet ovat silti UMK:hon tervetulleita, koska se nostaa kasuaalien katsojien mielenkiintoa ja tuo myös Euroviisuille näkyvyyttä maamme mediassa.

Toisaalta kanssa olen sitä mieltä, että kansainvälisesti tunnetut artisti ovat jo lähtökohtaisesti huonomassa asemassa, koska heiltä osataan odottaa ehkä jotain tiettyä. Esimerkiksi Darude oli varmaan monille valmiiksi tuttu Sandstormista, joten häneltä odotettiin jotain sen tapaista ja kun sitä ei saatu niin petyttiin.
Žvižej fucked up the solo

Avatar
iiiduli
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5935
Liittynyt: 30 Touko 2010, 22:11
Paikkakunta: Tampere

Re: UMK23

Viesti Kirjoittaja iiiduli »

Jännä nähdä, kuka tulee olemaan ensi vuoden UMK:ssa se tunnettu artisti/bändi. Ihan varmasti semmoinen on tänäkin vuonna mukana.
Elämä ajaa ohi kohta
Joten skippaa se kotisohva

Avatar
Sagapo
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4807
Liittynyt: 11 Marras 2003, 18:31
Viesti:

Re: UMK23

Viesti Kirjoittaja Sagapo »

UMK:n osallistujat on ilmeisesti jo valittu tai ainakin yhdelle osallistujalle ilmoitettiin, että hänen biisiään ei valittu. Tuon twiitin mukaan UMK:ssa on tällä kertaa mukana kymmenen laulua!

https://twitter.com/JoukoPiho/status/15 ... BNtQQ&s=19

Avatar
hra47
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8135
Liittynyt: 29 Tammi 2007, 12:53
Paikkakunta: Espoo

Re: UMK23

Viesti Kirjoittaja hra47 »

Ja biisejä lähetettiin yli 350. Paljos viime vuonna? Olen jo unohtanut.
"Mä nousin tähtiin palata en sieltä voi..."
- Mä elän vieläkin

xyz09
Ryystäjä
Ryystäjä
Viestit: 313
Liittynyt: 23 Huhti 2009, 13:45

Re: UMK23

Viesti Kirjoittaja xyz09 »

^UMK22 ketjussa mainittiin Yodel-viestissä kilpailuun osallistujia viime vuonna olleen mukana yli 330 kappaletta. Vuonna 2021 oli 278 Ylen tiedotteen mukaan. Sitä ennen esim. 2020 oli yli 400.

Myös vuonna 2017 oli näköjään kymmenen kappaleen UMK finaali, joten UMK on sitten kai Ylen sanoin "isompi kuin koskaan" jollain muulla tavalla 2023.

Varmaan mukana on nyt joku räppääjä kun Syksyn Sävelessäkin on kuulemma sellainen (pysyyköhän Alfatv pystyssä Syksyn Sävelen finaaliin asti :roll: ). Redrama näyttää siirtyneen Sony Musicilta Kaiku Entertainmentille joten olisikohan hän nyt UMK:ssa kilpailijana? :miettii:

Avatar
Serduchka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 57778
Liittynyt: 22 Huhti 2007, 17:16
Paikkakunta: Pori

Re: UMK23

Viesti Kirjoittaja Serduchka »

Jaa että UMK:n koostumus muuttuu taas. :miettii: :/ Hyvän ja vakiintuneen kilpailun perusta on siinä, ettei liian näkyviä muutoksia tehdä jatkuvasti. Nyt ollaan menty vasta kaksi vuotta seitsemällä kappaleella. Taas muuttuu lukumäärä. Mellot menivät peräti 13 vuotta 32:lla kappaleella, kunnes vaihtoivat 28:een. Toisaalta ymmärrän tämän toki sinänsä, jos raati kokee jo nyt tason korkeammaksi kuin ennen (mitä itse vähän epäilen).
"Huonon maun taakse ei tässä syrjivässä räkälässä voi piiloutua." (nimierkki Requel)

Avatar
Puutarhuri
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1743
Liittynyt: 10 Helmi 2016, 15:23

Re: UMK23

Viesti Kirjoittaja Puutarhuri »

^Niin tosiaan, twiitin mukaan tasokin oli korkea. Ihanaa jos hyviä kilpailijoita oli niin paljon. Ja että osallistujia olisi lisätty kymmeneen. Saadaan ainakin enemmän spekuloitavaa! :uujee:
iiiduli kirjoitti: 18 Syys 2022, 15:06 Jännä nähdä, kuka tulee olemaan ensi vuoden UMK:ssa se tunnettu artisti/bändi.
Joo nyt on kahtena vuonna ollut samantyylinen osallistujakaarti, että mukana on rockbändi (BC, CK), tunnettu iso nimi (TB, TR), suomenkielinen radiohittipotentiaali (TB, Bess, Younghearted), vanhempi tähti (Danny, TL), balladi (Ilta, Olivera) sekä 1-2 tuntematonta lupaavaa artistia (Oskr, Isaac). Ja ihan hyvin onnistunut kuvio, koska vaikka he kilpailevat umk-voitosta niin he eivät varsinaisesti kilpaile keskenään. Olen kyllä tykännyt tästä.
Mitähän uutta ne loput 4 kilpailijaa tuovat tullessaan? :miettii: Tulisipa jo jotain artikkelia aiheesta ja suunnitelmista UMK:n suunnaltakin.

Avatar
Teräsbekoni
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11318
Liittynyt: 26 Touko 2012, 10:59

Re: UMK23

Viesti Kirjoittaja Teräsbekoni »

Tuleekohan biisien julkaisutapaan nyt jotain muutoksia vai saammeko nauttia yökukkumisesta peräti kahden viikon ajan?

Itse kyllä toivoisin, että tipottainen julkaisutahti jatkuisi, ja jokaisella kappaleella olisi edelleen oma identiteettinsä ja tarinansa, johon keskittyä päivän ajaksi. 10 biisillä ei tee mitään, jos niistä suurin osa on bulkkitavaraa. Noh, katsellaan!
ESC24 TOP-10: 1. Kroatia 2. Itävalta 3. Liettua 4. Norja 5. Alankomaat 6. Iso-Britannia 7. Latvia 8. Azerbaidžan 9. Ruotsi 10. Viro

Avatar
Nekku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2943
Liittynyt: 06 Marras 2017, 10:47

Re: UMK23

Viesti Kirjoittaja Nekku »

Itse olen kyllä innoissani kymmenestä kappaleesta! :tapu:
"Kyllä tämä minun puolestani saa Lissaboniin lähteä." (TomppaJr)

I, I, I know you're living a lie
I, I, I see the scars in your eyes

Avatar
hra47
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8135
Liittynyt: 29 Tammi 2007, 12:53
Paikkakunta: Espoo

Re: UMK23

Viesti Kirjoittaja hra47 »

Jos biisit julkaistaan taas tipoittain, niin meneepähän kymmenellä biisillä nätisti tasan kahden viikon aikataulun kanssa.
"Mä nousin tähtiin palata en sieltä voi..."
- Mä elän vieläkin

Avatar
Serduchka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 57778
Liittynyt: 22 Huhti 2007, 17:16
Paikkakunta: Pori

Re: UMK23

Viesti Kirjoittaja Serduchka »

^ Ellei Ylen logiikalla lehdistötilaisuus ole taas kerran keskellä viikkoa, jolloin päivät menevät miten sattuu. :roll:
"Huonon maun taakse ei tässä syrjivässä räkälässä voi piiloutua." (nimierkki Requel)

Avatar
hra47
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8135
Liittynyt: 29 Tammi 2007, 12:53
Paikkakunta: Espoo

Re: UMK23

Viesti Kirjoittaja hra47 »

Ai niin, unohdin kokonaan tuon...
"Mä nousin tähtiin palata en sieltä voi..."
- Mä elän vieläkin

Avatar
Serduchka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 57778
Liittynyt: 22 Huhti 2007, 17:16
Paikkakunta: Pori

Re: UMK23

Viesti Kirjoittaja Serduchka »

Järkevintähän olisi, että tammikuun lehdistötilaisuus olisi perjantai-päivänä (ehkäpä pahaenteisenä 13:ntena :eeek: ) ja siitä sitten ensimmäinen kappa eetteriin maanantaina 16. päivä. :joojoo: Arkipäivinä siitä eteenpäin oltaisiin parissa viikossa julkaistu kaikki järkevällä aikataululla. :peukku:
"Huonon maun taakse ei tässä syrjivässä räkälässä voi piiloutua." (nimierkki Requel)

Avatar
jee euroviisut
Press
Press
Viestit: 19792
Liittynyt: 09 Helmi 2009, 16:20
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: UMK23

Viesti Kirjoittaja jee euroviisut »

Mistä sen tietää, julkaistaanko kappaleet taas yksi kerrallaan? Onko siitä jotain sen suurempaa hyötyä? Minusta lähinnä sekavaa ja kappaleet eriarvoistavaa, että toisille kappaleille annetaan enemmän aikaa tulla hitiksi / kulua kansan keskuudessa kyllästymiseen asti ennen karsintaa.

Olen seurannut eri maiden viisukarsintoja joka vuosi yli vuosikymmenen ajan, ja voin sanoa, että mieleeni ei tule yhtäkään minkään muun maan kuin Suomen viisukarsintaa, jossa kappaleet olisi julkaistu näin yksi kerrallaan. :raaps: Totta kai karsintoja, joissa on useita semifinaaleja, ja kunkin semin kappaleet on julkaistu ennen kyseistä semiä eri aikaan kuin muiden semien kappaleet, on ollut vaikka kuinka paljon, mutta onko missään muualla ollut UMK:n kaltaista yksi ja vain yksi kerrallaan pitkällä aikavälillä -periaatetta? :raaps:

Ja en myöskään laske tähän karsintoja, joissa esittäjät itse ovat saaneet julkaista kappaleensa omatoimisesti ennakkoon jos haluavat, vaan puhun nyt nimenomaan tapauksista, joissa julkaisija on karsinnan järjestävä yleisradioyhtiö.

Lukittu