Kirjasto

La dolce vita - vapaata keskustelua arjesta ja harrastuksista
Avatar
ashanti
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3393
Liittynyt: 07 Helmi 2004, 11:42
Paikkakunta: St.Moritz

Kirjasto

Viesti Kirjoittaja ashanti »

Kuppilassa kuunnellaan tietysti musiikkia mutta myös urheillaan ja katsotaan paljon televisiota. Rakastamme eläimiä ja ihmisiä, teemme ruokaa ja huolehdimme toistemme sapetuksista ja iloista. Entäpä muu hengen ravinto? Kirjoittamiseen on viitattu aiemmin. Muistatko vielä vanhan ja rehellisen kirjojen lukemisen?

Ennätätkö kaiken viisuilun ja puuhailun ohella lukemaan muutakin kuin opiskelu- tai ammattikirjallisuutta, sarjakuvia ja päivän lehtiä? Ensimmäiset lukumuistosi? Kuka kirjoitti lempikirjasi, mikä se on, miksi? Kirjahyllysi tärkein aarre? Kirja, jonka luet kerta toisensa jälkeen uudestaan, kyllästymättä? Ostatko kirjasi vai lainaatko ne? Paljonko luet vuodessa ja millaista kirjallisuutta yleensä? Mitä suosittelet kaverikuppilalaiselle lomalukemiseksi, mitä neuvot jättämään väliin?

Kerro meille. Me luemme.

Kyselyikäinen assi palaa vastauksineen itse kirjastoon tuonnempana... :D
U kosu stavi ruzmarin
I jedan cvijet kraj šadrvana
Lejla, zar bi mogla ti drugog voljeti?
Golube, moj golube
Nosi joj suze mjesto pjesme

Avatar
Katten-Gustaf
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11843
Liittynyt: 13 Tammi 2004, 17:29
Paikkakunta: Siellä sun täällä...

Kirjasto

Viesti Kirjoittaja Katten-Gustaf »

Loistava idis! Palaan tähän myöhemmin... Suosikkikirjat luettelen myöhemmin, mutta keskimääräisesti vuodessa tulee luettua n. 60 - 70 kirjaa noilla em. kriteereillä.
...kan inte säga nej,
jag måste släppa tag,
du vinner över mig...

Avatar
TOMItu
Keittiömestari
Keittiömestari
Viestit: 3100
Liittynyt: 11 Marras 2003, 17:08

Kirjasto

Viesti Kirjoittaja TOMItu »

Täytyy nyt heti myöntää että todella vähän jaksaa lukea kokonaisia kirjoja. Ei ole mun juttuni. Kaikki muu kyllä kiinnostaa kirjailijat ja heidän kolttosensa :D Jos joku oikein pitäisi mainita niin Arto Paasilinna taitaa olla mun henkilökohtainen suosikki. Sopivalla tavalla neroa ja tyhmää :D Leppoisaa luettavaa.

Avatar
ZetZet
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 7878
Liittynyt: 02 Huhti 2004, 14:06

Kirjasto

Viesti Kirjoittaja ZetZet »

Ihanaa, Ashanti, ihanaa. Nyt nimittäin päästiin minun lempiaiheeseeni. Kirjojen suhteen olen kaikkiruokainen: joinakin päivinä mikään ei voita hyvää dekkaria, hyvällä ajalla pureskelen klassikoita ja joskus uppoaa jopa romanttinen naistenviihdekin :oops: . (Viimeistä ei tosin olisi toennut tunnistaa silloin kun vielä kulutin päätoimisesti yliopiston penkkejä yleisen kirjallisuustieteen pääaineopiskelijana).

Joitain kirjailijasuosikkejani listaan tässää, lisää on pakostakin tulossa: J.R.R.R. Tolkien, Italo Calvino, Salman Rushdie, Isabel Allende, Gabriel Garcia Marquez ja John Irving, nyt noin alkuun. Dekkaristeista parhaiten uppoavat Colin Dexter, Leena Lehtolainen, P.D. James, Henning Mankell ja Sue Grafton.

Lotossa saa toiset ja toiset taas ei, heissan heissan heissulivei!


Avatar
eepu4
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5018
Liittynyt: 07 Helmi 2004, 16:26
Paikkakunta: Oulu

Kirjasto

Viesti Kirjoittaja eepu4 »

Ehdottomasti paras lukemani kirja on nobel palkitun
kirjailijan Isaac B.Singerin Orja .Historialliseen Puolaan
sijoittuva tarina elämästä orjana.Pogromien vaivaamassa Puolassa
satoja vuosia sitten.


Erinomainen aihe kiitti vaan! :D
jos todella rakastat rakkautta sanot
rakastavasi rakkaudella
niin silloin rakkaus rakastaa
niin silloin rakkaus rakastaa rakastaa sinuakin

Mikkelsson
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4724
Liittynyt: 18 Tammi 2004, 15:15
Paikkakunta: Helsinki

Kirjasto

Viesti Kirjoittaja Mikkelsson »

Minulla on aina enemmän tai vähemmän kolme kirjaa kesken; unikirja -hömppää- sängyn vieressä, opiskelu/duunikirjallisuus mahdollisimman kaukana sängystä ja sitten aina repussa kulkeva "missä vaan, milloin vaan"-kirja (pokkari) joka on helppo kaivaa esille odotellessa mitä tahansa. (Oletteko ikinä ajatelleet, miten kamalan kauan tästä elämästämme kuluu odottamiseen?! Jokaikinen päivä; bussia, ruoan valmistumista, puhelinjonoja.. Reppukirja on noihin taukoihin hyvää viihdettä)

Unikirjana on tällä hetkellä John Tyerman Wlliamsin Puhstradamuksen ennustukset (tosin pari edellistä iltaa hyvän unen ovat tuoneet Mark Levengoodin ja Unni Lindellin kokoamat lasten mietteet kakkonen "Ystävä sä lapsien anna villoja"), kielen puolesta paahdan läpi Kissingerin Diplomatiaa viroksi ja repussa kulkee parhaillaan Hannu Raittilan Canal Grande. Se kun meni ensilukemalla ihan ohi.

Finlandia-voittajat saan aina lahjaksi, niistä suosikkini Holapan Ystävän muotokuva, se on traditio, ja sitten on joitain kirjailijoita, joiden kirjat hankin aina; Anna-Leena Härkönen, Leena Lander, Annika Idström ja Kari Hotakainen. Että kovin on suomalaista. Dekkarit ovat sitten yleensä niitä reppukirjojani. Graftonin aakkoset esim. viihdyttävät.

Suurin kokoelma kirjoista meiltä löytyy kuitenkin keittokirjoja; niitä keräämme ja niitä riittää...
Men jag vara stark, jag kan få allt.
Jag kan sprida färg, jag kan regera.
Men det blir nog en till kaffe och en cigarett.

Avatar
ZetZet
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 7878
Liittynyt: 02 Huhti 2004, 14:06

Kirjasto

Viesti Kirjoittaja ZetZet »

Finlandia-voittajista sanottakoon, että minusta Irja Raneen Naurava neitsyt oli kyllä äärettömän yliarvostettu teos. Olen yrittänyt useampaankin otteeseen, mutta en ole jaksanut lukea sitä loppuun. Canal Grandesta sen sijaan tykkäsin kirjan monikerroksellisuuden vuoksi, löytyihän siitä kiinnostavia teemaattisia lainauksia muun muassa Thomas Mann -klassikosta Kuolema Venetsiassa.

Lotossa saa toiset ja toiset taas ei, heissan heissan heissulivei!


Avatar
Katten-Gustaf
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11843
Liittynyt: 13 Tammi 2004, 17:29
Paikkakunta: Siellä sun täällä...

Kirjasto

Viesti Kirjoittaja Katten-Gustaf »

Canal Grande on hyvä, joo. Mä luin sen just vähän aikaa sitten.
...kan inte säga nej,
jag måste släppa tag,
du vinner över mig...

Mikkelsson
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4724
Liittynyt: 18 Tammi 2004, 15:15
Paikkakunta: Helsinki

Kirjasto

Viesti Kirjoittaja Mikkelsson »

Finlandiasta vielä; "Ennen päivänlaskua ei voi" sitten taas piirtelee kuvaa eräästäkin koneen ääressä tässä kirjoittavasta nuoresta miehestä. Eli jos haluatte perehtyä tämän klanin pelkoihin ja muutenkin maailmaan viitisen vuotta sitten, niin lukekaa peikosta uudestaan. :wink:
Men jag vara stark, jag kan få allt.
Jag kan sprida färg, jag kan regera.
Men det blir nog en till kaffe och en cigarett.

Avatar
JukkaV
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 15682
Liittynyt: 23 Marras 2003, 15:59
Paikkakunta: Turku - Suomen viisukeskus
Viesti:

Kirjasto

Viesti Kirjoittaja JukkaV »

Itse en oikein ehdi tentti- ym. koulukirjojen takia lukea noita kaunokirjallisia teoksia. :?
Rohkeutta on käytettävä voimavarana, jotta voi pyrkiä inhimillisen elämän järjestämiseen tulevaisuudessakin. :)

Avatar
totalhki
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1610
Liittynyt: 21 Helmi 2004, 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Kirjasto

Viesti Kirjoittaja totalhki »

Hauska aihe.

Luettua tulee aivan liian vähän. Joskus luin hyvinkin paljon. Viikon päästä alkavalle lomalle voisi valita muutaman hyvän kirjan.

Onko kukaan tutustunut Konoseen? Kotimainen dekkarihahmo, rikosetsivä. Olen lukenut kaikki Konoset, viimeisin kirja Kononen ja kiväärimurhaaja oli hämmentävä. Kirjailija (Eero Pasanen) oli ikään kuin kaapannut sarjan omien näkemystensä esittämiseen ja vihamiehiensä haukkumiseen. Konosissa liikutaan minulle hyvinkin tutuilla kulmilla. Sarja kuulunee selkeästi ns kioskikirjallisuuteen.

Viime talvena luin laatusficisarjan nimeltä Hyperion (Dan Simmons). Suuri ja rikas maailma, missä jännällä tavalla rakennettu tarina. Moniulotteinen, jännittävä ja yllätyksellinen juoni. Ensimmäinen ja toinen, sekä kolmas ja neljäs osa ovat keskenään parit. Kirjan maailma on ihan yhtä hieno kuin vaikka Tähtien sodassa tai Taru Sormusten Herrassa.

Kauko Röyhkän kirjoista pidän, kaikkia en kyllä ole lukenut. Kaksi Aurinkoa on ainakin hyvä, ja toinen ihan kelpo on Silvia.

Onhan noita kirjoja, mutta nyt täytyy hetkeksi vielä keskittyä huomisiin työjuttuihin

Loma. *huokaus*
Musiikki on makuasia.

Avatar
ZetZet
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 7878
Liittynyt: 02 Huhti 2004, 14:06

Kirjasto

Viesti Kirjoittaja ZetZet »

No en nyt Konosia ihan kioskikirjallisuudeksi rankkaisi, vaikka ne viihteellisempään dekkarityyppiin kuuluvatkin. Mutta kyllä tuolla viihteellisemmällekin on paikkansa, varsinkin kun Konoset ovat ihan hyvin kirjoitettuja.

Lotossa saa toiset ja toiset taas ei, heissan heissan heissulivei!


Avatar
JuhaUK
Portsari
Portsari
Viestit: 14185
Liittynyt: 21 Marras 2003, 20:45
Paikkakunta: Lontoo

Kirjasto

Viesti Kirjoittaja JuhaUK »

Juu luetaan luetaan, vaikka täytyy tunnustaa, että tietokoneen ja internetin sekä digitv:n tulo talouteeni on verottanut painetun sanan nauttimista ihan liikaa.

Jo kuukausia on uni- ja matkakirjana ollut Populärmusik från Vittula, Mikael Niemen hauska melkein tajunnanvirtasepustus. Vaatisi tosin hieman parempaa keskittymistä.

Dekkariosastolla tykkään eniten Richard Harrisin historiallisista agenttijutuista, kuten Enigma, Archangel ja Fatherland (ovat varmaan suomeksikin ilmestyneet). Niissä viehättää historiallisen faktan tarkkuus, todelliset tapahtumat nivoutuvat fiktioon täysin saumatta. Uusin teoksensa taitaa sijoittua Pompeijin viimeisiin päiviin, sitä en ole vielä lukenut. Samoin pidän nuoren brittikirjailija Jake Arnottin Lontooseen sijoittuvista gangsteridekkareista, joista trilogian kolmas osa on juuri ilmestynyt.

Yleensä ostan kirjat itselleni, tosin vasta kun ne saa pokkareina, joita saa hyvinkin halvalla kauppojen tarjouksissa tyyliin 3 kanden hinnalla. Kovakantiset ovat liian tyyriitä, hankalia heittää reppuun eivätkä mahdu mataliin hyllyihin.

Yhdessä vaiheessa luin kamalasti homokirjailijoiden töitä, joista suurimmaksi suosikiksi nousi sellainen amerikkalainen kuin Christopher Bram, olisiko kenellekään muulle tuttu täällä?

Lukemista odottaa Hotakaisen Finlandia-palkintoromaani, sillä yritän tietoisesti lukea jotain välillä suomeksikin. Ylipäätänsä kirjat on aina paras lukea alkuperäiskielellä, mitä nyt sattuu ymmärtämään ainakin!

Eli aina on luettu, ja kaikki kirjat säästetty. Tuskaa tuotti tosin Suomesta muuttaessa kantaa laatikkokaupalla rakkaita opuksia divariin, mutta eiköhän ne kaikki saa kirjastosta uudelleen luettavaksi, jos tulee oikein kunnon ikävä. Tuntuu vaan, että aina on niin paljon uutta luettavaa, ettei oikein viitsi alkaa samoja vanhoja uudelleen lukemaan.

Tässä ihan lähellä Lontoossa on muuten kirjasto, jossa on aika iso suomalaisen kirjallisuuden kokoelma, siis suomeksi! Ovat perineet läheisen Suomalaisen merimieskirkon kirjaston, ja kyllä kai sinne edelleen hankitaan lisää kirjoja! 8)
Hello Hi!

Avatar
JaKiMa
Laulaa viisuja
Laulaa viisuja
Viestit: 260
Liittynyt: 09 Helmi 2004, 14:39
Paikkakunta: Eura

Kirjasto

Viesti Kirjoittaja JaKiMa »

Minäkin haluaisin lukea enemmän, mutta kun työkseen lukee lähinnä oppikirjoja ja oppilaiden eritasoisia tuotoksia, niin sitä mielellään tekee "vapaa-ajalla" jotain muuta.

Tällä hetkellä pöydällä on vino pino lähdekirjallisuutta, gradun yritän saada viimein pois päiväjärjestyksestä. :shock:

Kuten JuhaUK tuolla mainitsi, kirjoista saa aina eniten irti, jos ne lukee alkuperäiskielellä. Itse olen ihastunut Jonas Gardellin tuotantoon, kaikkea en häneltä ole lukenut, mutta aika paljon kuitenkin. Varsinkin Så går en dag från vårt liv och kommer aldrig åter on älyttömän hauska kirja, jota voin lämpimästi suositella. Muutenkin olen opiskelujen innoittamana tutustunut aika paljon ruotsinkieliseen kirjallisuuteen. Vilhelm Moberg, Henrik Tikkanen, Liza Marklund, Tove Jansson, Theodor Kallifatides jne. Erityisen mieleenpainuva on Selma Lagerlöfin Peukaloisen retket, Selmahan kirjoitti sen aikanaan kansakoulun maantiedon oppikirjaksi. Suosittelen sitäkin.

Finlandia-kirjoja en erityisesti palkinnon takia ole lukenut, mutta Johanna Sinisalon Ennen päivänlaskua ei voi oli kyllä lukemisen arvoinen, vaikka Tampereelle sijoittuikin! :roll: Ja seuraavana listalla odottaa Pirkko Saision palkittu teos, joskin pitäisi kai lukea ensin trilogian kaksi ensimmäistä osaa.

Meillä on töissä oikein sellainen "lukupiiri", lähinnä äikän ope tuo mukanaan aina kaikki uutuudet, joita me muut sitten luetaan ja lainaillaan ja joista keskustellaan syvällisesti. Nää on niin sivistynyttä väkeä!! :lol:
Av bara en droppe regn,
står min mark i blom, en rikedom.

Stello
Laulaa viisuja
Laulaa viisuja
Viestit: 484
Liittynyt: 07 Maalis 2004, 20:14
Paikkakunta: Bray, Co.Wicklow, Ireland
Viesti:

Kirjasto

Viesti Kirjoittaja Stello »

Mä olin ennen himolukija, mutta nykyisin luen aika harvoin :(

Edelleen Asimovit menossa..

Tulee mieleen montakin kirjaa ja kirjailijaa, jotka voisi mainita suosikkilistalla, mutta mä en oikein tykkää luetella, kun se tuntuu itsensä lokeroimiselta - jäisi kuitenkin paljon hyviä mainitsematta, jne..

Avatar
ashanti
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3393
Liittynyt: 07 Helmi 2004, 11:42
Paikkakunta: St.Moritz

Kirjasto

Viesti Kirjoittaja ashanti »

Lukemaan opin eppuluokalla ja tahti oli kovaa kun alkuun pääsin. Jossain vaiheessa erikoistuin hevoskirjoihin lastenkirjojen ohella. Hevosten kanssa kilpaa painivat Viisikot ja muut etsivät. Varsinaiseen nuortenkirjallisuuteen perehdyin vasta lukiossa aiheesta tehdyn tutkielman takia, hevoskirjoista hyppäsin suoraan aikuisten kertomakirjallisuuteen.

Yläasteelta muistan Anne Frankin Päiväkirjan ja Ernst Hemingwayn vaikutukset. Aika oli lukemisen kannalta muutenkin mielenkiintoista. Kouluvuoden aikana värkättiin useita kirjallisuustutkielmia ja perehdyttiin sekä kotimaisiin ja ulkomaisiin klassikoihin. Sama jatkui lukiossa, Tuntematon sotilas, Waltari ja Shakespeare kärjessä. Nyt ei tulisi mieleenkään lukea Williamin juttuja. Kiitos siis äidinkielentuntien, jotain merkittävääkin on tullut luettua!

Lempikirjani kautta ikiaikojen on Amy Tanin Keittiöjumalan vaimo ja sen olen lukenut useita kertoja. Isabel Allenden kirjat vievät ihan mennessään. Olen jumiintunut Kiina- sekä Etelä- ja Väli-Amerikka-aiheisiin, naisten juttuihin. Joku niissä vaan kiehtoo, salamyhkäisyys ja salaperäisyys, mikä lie. Yksittäisiä rakastamiani kirjoja on tsiljoona, eikä niitä voi Stellon antamien perusteluiden takia listata. Harvoin hurahdan yhden kirjailijan koko tuotantoon mutta John Grishamin kohdalla tein poikkeuksen. Jo penskana L.A. Law iski kovasti telkkarista, miksei siis nyt John! Lomalla luen Donna Leonia. Noponenkin tuntee jo Guido Brunettin, Venetsian ykköspoliisin. Sopivan kevyttä kesähelteeseen, vähän sama kuin ennen vanhaan mökillä Harlekiinit, kioskikirjallisuuden kuningattaret.

Keittokirjat ovat myös minun heikkouteni mutta asia on pysynyt hallinnassa. Samaten kirjakauppojen alennusmyynnit ovat hurahduksen paikkoja. Eikä aina tarvitse olla edes alennusmyynti, kun kassissa onkin hupsista heijaa useampi kirja. Ei silti, eivät rahat hukkaan mene, kirja on hyvä sijoitus. Seonnut olen myös kahteen Tommyyn; Hellsteniin ja Tabermanniin.

En juurikaan lue kotimaista kirjallisuutta. Annika Idström ja Juha Seppälä ovat ihan hyviä tuttavia vuosien varrelta. Juha Vuorisen juoppohullut ja tolppa-apinat olen viimeksi hyviksi testannut, raskausarvet odottavat vielä. En seuraa oikein ajan hermoa. Valitsen kirjat vainulla kirjastosta ja kaupasta ja kuulostelen tuttavapiiristä vinkkejä. Kertomakirjallisuus mielestäni pitää lukea kovakantisena. Pokkarit ovat hyvä lomavaihtoehto.

Nykyään luen ihan liian vähän. Haluaisin lukea enemmän Suomen historiaan liittyviä kirjoja ja kiinnostavien ihmisten elämänkertoja. Usein aloitan kirjan, unohdan sen julmasti ja huomaan aloittaneeni seuraavan. Lukeminen on ollut pitkään lomapainotteista mutta nyttemmin kirjoista on tullut hyvä unilääke ja pääntyhjennysmuoto. Kirjat luen käännöksinä, satunnaisesti in english.

Jos pitäisi suositella yhtä kirjaa, kehottaisin tekemään kuten minä tein. Kaivoin naftaliinista sen ensimmäisen kirjan, jonka olen ihan itse lukenut. Vuokko Niskasen Hiekkalan lapset, kuvien ja tavuviivojen kanssa. Siitä se mopo lähti käsistä.
U kosu stavi ruzmarin
I jedan cvijet kraj šadrvana
Lejla, zar bi mogla ti drugog voljeti?
Golube, moj golube
Nosi joj suze mjesto pjesme

Avatar
ZetZet
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 7878
Liittynyt: 02 Huhti 2004, 14:06

Kirjasto

Viesti Kirjoittaja ZetZet »

Voi sentään, sinulla Asukka tuo eka kirja oli sentään laatuluokkaa tai jotain. Itse opin lukemaan 5-vuotiaana Lucky Luke -sarjakuvia tavailemalla. Lieköhän se sitten leimannut kirjallista makuani, kun en ainakaan muinoisten opiskelukollegoitteni mielestä ollu tarpeeksi korkeakirjallisesti suuntautunut?

Ja niin muuten, minulta jäi mainitsematta yksi kaikkien aikojen suosikkini eli Sue Townsend, jonka Adrian Mole -kirjat ovat tosin Suomessa kärsineet huonosta käännöksestä.

Lotossa saa toiset ja toiset taas ei, heissan heissan heissulivei!


Avatar
Nata
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2682
Liittynyt: 24 Huhti 2004, 17:04

Kirjasto

Viesti Kirjoittaja Nata »

Ashanti, minulla oli juuri suunnitelmissa avata tänne sekä Tietokirjat- että Romaanit -keskustelu! :) Ja Amy Tan on minunkin lempikirjailijoitani! Meillä näkyy jatkuvasti olevan paljon yhteistä...

Olen ollut mahdoton lukutoukka kuusivuotiaasta asti, eli siitä asti kun opin lukemaan. Eka lukumuistoni on tavuviivoitettu Punahilkka-kirja. Muistan tavuviivojen ärsyttäneen minua, en käsittänyt, mihin niitäkin tarvitaan. Luen aina välillä uudelleen vanhat rakkaani Pikku naisia sekä Willie, itkupillin. Ukkosen poika -sarja sekä Gulla-sarja saivat tosin viime lukukerralla minut tuntemaan itseni jo liian aikuiseksi ;) Helsingin Jakomäen kirjaston lastenosasto loppui kesken joskus niihin aikoihin kun siirryin yläasteelle, ja niinpä siirryin aikuistenkirjoihin.

Tuo Pikku naisia lienee kaikkien aikojen lempikirjani. Olen kerta kaikkisen hulluna kirjoihin, joissa 15-vuotiaat ovat reilusti lapsia eivätkä harrasta seksiä (itsekin leikin siinä iässä nukeilla). Samaistun Jo'hun ja naureskelen Megille ja Amylle aivan kuten naureskelin oman luokkanikin hienostelijoille muksuna. Kirjan hulvattomin kohtaus on se, missä John kosii Megiä ;) Voi Luoja, lukekaa se äkkiä!

Nykyisistä suosikkikirjailijoistani mainittakoon Amy Tanin lisäksi Colleen McCullough. Salman Rushdie on tekniikkansa puolesta kirjallinen esikuvani, mutta kirjoittaa niin negatiivista ja vihaista tekstiä, etten kestä sitä lukea!

Romaanien ohella luvussa on aina myös tietokirjoja. Viime vuosien parhaat ja mielenkiintoisimmat ovat olleet Suomi-neidon geenit sekä eilen loppuun saattamani Pahan viehätys, joka käsittelee aatteita ja myyttejä terrorismin, rasismin ja jenkkien valtapolitiikan taustalla. Suosittelen koko sydämestäni! Yleensä ottaen rakastan lukea historiaa, antropologiaa ja uskontoa (uskontokunnasta riippumatta), mutta ajoittain myös ihmisen biologia & psykologia, kirjallisuustiede sekä kielitiede imaisevat minut maailmaansa.

Luen aina useita kirjoja samanaikaisesti - kaiketi jokin ADHD:ni oire. Tällä hetkellä luvussa on tosin vain kaksi kirjaa, Bram Stokerin Dracula sekä The Silk Road -niminen tietokirja, koska minun pitäisi ehtiä lukea myös Nova 2004 -kirjoituskilpailun novellit kun kerran sen esiraatiin kuulun. Pyrin lukemaan kaiken suomeksi, sillä olen ikäväkseni huomannut englanninkielisen kirjallisuuden lukemisen vaikuttavan negatiivisesti kykyyni kirjoittaa suomea. Ja suomeksi kirjoittaminenhan on sekä leipätyöni että rakkain harrastukseni, lukemisen ohella! Anglismit sukkaa!

Tietokirjoja ostan niin, että välillä ihan hirvittää. Romaaneille olen asettanut säännön "et osta ennen kuin olet lukenut" eli ensin lainaan kirjani kirjastosta. Poikkeuksia ovat tietysti ne kirjailijat, jotka eivät petä koskaan, kuten Amy Tan, jonka Luutohtorin tyttären ostin silmää räpäyttämättä vaikken ollut paria sekuntia aiemmin edes ollut tietoinen sen ilmestymisestä.

Lukuharrastustani on elävöittänyt viime vuosina Karkkilan kirjaston lukupiiri, jossa pyrin edelleen ramppaamaan kerran kuussa, vaikka olen muuttanut Vihtiin. Lukupiirin ansiosta tulen lukeneeksi suomalaista nykykirjallisuuttakin, mikä on hyvä jo yleissivistyksen kannalta. Yleensähän luen joko kaukomaille sijoittuvia tai historiallisia romaaneja; länsimaalainen arkitodellisuus minun elinaikanani ei kiinnosta, koska elän sitä itsekin!

Lehtiä luen vähemmän johtuen siitä, että olen itse toimittaja. Eiväthän monet näyttelijätkään viitsi enää vapaa-ajallaan teatterissa istua... Suomen Kuvalehden luen kyllä aina, vaikka sen oikeistolaisuus, veroalen lobbaaminen ja Nato-mielisyys raivostuttavatkin. Muut lehdet kasaantuvat ja tihrustan niitä sitten kun on laiska päivä.

Tulipas pitkä viesti, onkohan kukaan enää hereillä tämän jälkeen...
Svet je naš
i nova deca s nama stvaraju bolji svet.

Avatar
ZetZet
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 7878
Liittynyt: 02 Huhti 2004, 14:06

Kirjasto

Viesti Kirjoittaja ZetZet »

Nata, oletko lukenut Rushdien saturomaanin Harun ja tarinoiden meri? Minusta se ei ole negatiivinen tai vihainen teos.

Lotossa saa toiset ja toiset taas ei, heissan heissan heissulivei!


Avatar
ashanti
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3393
Liittynyt: 07 Helmi 2004, 11:42
Paikkakunta: St.Moritz

Kirja on kiva lahja

Viesti Kirjoittaja ashanti »

ZZ, opin lukemaan vasta koulussa, Aku Ankat tukivat kyllä siinä mutta kirjoista on oppi tullut. Parasta oli mummulassa lukea isän lapsuuden Akuja. Asterix oli sarjakuvista myös kova sana, Lucky Luken ohella. Nykysarjiksista ei ole Viivin ja Wagnerin voittanutta.

Meillä kotona asuu sellainen Tex Willer Noponen, ettei paremmasta väliä. Hassua ollut yhteiselon aikana huomata kuinka erilainen kirjallisuusmakukin meillä on. Noposen puolisko kirjahyllystä on täynnä nimiä Ludlum, Glancy, Forsyth, Bagley, Follet, Mankell, Remes... Noponen varmaan kuvittelee olevansa salainen agentti, jos minä taas tanssin mamboa Havannan yössä...

Arto Paasilinna on muuten ihan vakio ja täysin ennalta-arvattava isänpäivälahjani. Joka kerta isäni jaksaa olla kuitenkin yhtä kuuliaisen iloisesti yllättyneen oloinen. Äidilleni en muistaakseni koskaan ole ostanut kirjaa lahjaksi. Äitini taas ostaa minulle elämäntilanteeseen sopivia kirjoja; hääkirja, viherkasviopas, vauvakirja... Äitini on käytännöllinen ihminen. Painavin lahjakirja on varmaan ollut raamattu, kummitädiltäni, tosin harvoin tarttuu käteen. Siskoani olen kouluttanut kokiksi keittiökirjallisuudella. Kummipoikaani taasen ilahdutan Kunnaksilla, jotka edelleen ovat lastenkirjoista parhaimpia!
U kosu stavi ruzmarin
I jedan cvijet kraj šadrvana
Lejla, zar bi mogla ti drugog voljeti?
Golube, moj golube
Nosi joj suze mjesto pjesme

Avatar
ZetZet
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 7878
Liittynyt: 02 Huhti 2004, 14:06

Kirjasto

Viesti Kirjoittaja ZetZet »

No jaa, kieltämättä siinä olisi ollut puolensa jos olisi opetellut lukemaan vasta silloin kun muutkin eli koulussa. Muistan ainakin suunnattoman turhautumiseni kun muut vasta tavasivat aakkosia. Jälkikäteen kieltämättä huvittaa se, kun joskus kakkosluokalla kaikkien piti pitää kirjaesitelmä jostain kirjasta. Muilla oli tavuviivoilla varustettuja ensikirjoja tai jotin ponipoppoita, meikätyttö taas esitteli Agatha Christietä.

Lotossa saa toiset ja toiset taas ei, heissan heissan heissulivei!


Avatar
ashanti
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3393
Liittynyt: 07 Helmi 2004, 11:42
Paikkakunta: St.Moritz

Kirjasto

Viesti Kirjoittaja ashanti »

Nata kirjoitti:Poikkeuksia ovat tietysti ne kirjailijat, jotka eivät petä koskaan, kuten Amy Tan, jonka Luutohtorin tyttären ostin silmää räpäyttämättä vaikken ollut paria sekuntia aiemmin edes ollut tietoinen sen ilmestymisestä.
Amy Tanin Luutohtorin tyttären lopetin kolme päivää sitten, ensin se oli pölyttynyt keittiön hyllyn reunalla niin pitkään, että jopa Lilli reagoi siihen. Sille vaan ei ollut aikaa ja oikeaa paikkaa. Amy Tanin pystyy ostamaan silmää räpäyttämättä! Kirjailija onkin ainoita, kenen tuotannosta olen jollain tapaa ajantasalla (kirjoja ilestyykin harvakseltaan..) ja Luutohtorin ilmestyminen kirjakaupan hyllyyn oli iloisen odotuksen loppu. Keittöjumalaa sekään ei voita.
U kosu stavi ruzmarin
I jedan cvijet kraj šadrvana
Lejla, zar bi mogla ti drugog voljeti?
Golube, moj golube
Nosi joj suze mjesto pjesme

Avatar
Nata
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2682
Liittynyt: 24 Huhti 2004, 17:04

Salman Rushdie

Viesti Kirjoittaja Nata »

ZetZet kirjoitti:Nata, oletko lukenut Rushdien saturomaanin Harun ja tarinoiden meri? Minusta se ei ole negatiivinen tai vihainen teos.
Aa, olet oikeassa :) Se ei todellakaan ole negatiivinen tai vihainen. Joskin Salman Rushdien kieroutunut naiskuva välittyy siitäkin; kaikki hänen paperille tuomansa naisethan ovat joko ihan sietämättömiä syöjättäriä tai sitten heikkoja, hitaasti kuihtuvia uhreja. Yääh.

Saatanalliset säkeet sekä Keskiyön lapset ovat kuitenkin Suurta Kirjallisuutta, joissa on Sanomaa. Niitten jälkeisistä teoksista paras on novellikokoelma Itä, Länsi; romaanit alkavat olla henkilögallerioiltaan jo liian ahdistavia.
Svet je naš
i nova deca s nama stvaraju bolji svet.

Avatar
Miik
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4931
Liittynyt: 16 Huhti 2004, 10:46
Paikkakunta: Tampere

Kirjasto

Viesti Kirjoittaja Miik »

Aika vähän kaunokirjallisuutta tulee luettua. Aina tuntuu painottuvan enemmän tai vähemmän ns. tietokirjallisuuden puolelle.

Mutta silloin kun kaunokirjallisuutta tarttuu käsiini, löytyy selkämyksestä nimiä kuten Mankell, Nykänen ja Lehtolainen. Armistead Maupinin teksti on mitä viihdyttävintä luettavaa. Välillä on hauska lukea jotain hömppää (varsinkin näin kesällä) kuten Fieldingin Bridget Jones'n päiväkirjoja. Teini-iässä luin hullunlailla Agatha Christien dekkareita, mutta sittemmin niihin kyllästyi, kun oppi tuntemaan kaavan jolla ne oli kirjoitettu (ts. tiesi kuka oli tehnyt murhan heti, kun kaikki kirjan hahmot oli esitelty). Todellakin siis, aika harvoin nykyään tulee luettua mitään edes edellä mainituistakaan nykyään. Sosiologian ja kasvatustieteen teokset kun ovat nyt imaisseet mukanaan.
"anna abreu ehkä kuppilan uusi Arja Saijonma"
NimiIronia Pete "Suomi 2010 artistitoiveita"-ketjussa

Avatar
TerMari.
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2201
Liittynyt: 08 Helmi 2004, 09:58
Paikkakunta: Jiipää

Kirjasto

Viesti Kirjoittaja TerMari. »

Kauhistuttavan vähäsen tulee luettua :shock: .

Viimeisimpiä lukukokemuksia (no siitäkin jo pari vuotta ..iiigh..)
Erlerd Loe : Supernaiivi

Kertsikaikkiaan hupaisa.
Saman kirjailijan "Kertomuksia Suomesta" odottaa yhä hyllyssä.
:termari:

Avatar
Aintsu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 17126
Liittynyt: 15 Marras 2003, 11:37
Paikkakunta: Kotka

Kirjasto

Viesti Kirjoittaja Aintsu »

Mä olen aina ollut "lukutoukka", ja veljeni jaksaa aina ihmetellä kuinka jaksan lukea "kuivia, pölyisiä ja luumuja kirjoja" :roll: Opin lukemaan 5-vuotiaana (en kyllä itse muista sitä), mutta vasta koulussa mä aloin suurkuluttamaan kirjastokorttiani.

Ensimmäinen lukemani kunnon kirja oli Pikku Heidi, jonka kävin myös katsomassa teatterissa näytelmänä. Se taisi vain olla joku, jonka sattumalta otin käsiini kirjastoauton hyllystä :wink: Muistan myös kuinka ekalla luokalla tehtiin "kirjamatoa" seinälle: jokainen sai laittaa matoon sellaisen pallon muotoisen paperin jossa luki luettu kirja jne.

Luen aika monenlaisia kirjoja nykyisin, nuortenkirjoista hömppäromaaneihin :oops: Harry Potterit, Replica-sarja, Sujata Masseyn Rei Shimurat ja Catherine Cooksonin Mallen-trilogian voisi näin ensi kädeltä mainita. Ja viime päivinä lukaisin kaksi hyllyssäni pölyttynyttä klassikkoa, Pienen runotytön ja Vihervaaran Annan nuoruusvuodet. Eikä Pikku naisiakaan sovi unohtaa!

Lukeminen on mun rakkaimpia harrastuksia, enkä luovu siitä takuulla ennen kuin sokeudun :D
You're not ugly, you are smart, talented
And have abilities to make the world better

Avatar
lharju
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 6199
Liittynyt: 27 Marras 2003, 22:46
Paikkakunta: Helsinki

Kirjasto

Viesti Kirjoittaja lharju »

Allekirjoittanut käyttää kirjastoja usein... tosin 99% vietän aikaa musiikkiosastolla :wink:
Kaikkein eniten vain ottaa päähän se, että pääkaupunkiseudun kirjastoista saa ottaa "vain" 20 levyä kerralla - siis eihän sellainen pieni määrä riitä mihinkään...
Jos joskus elämänsä voisi vaihtaa unelmaan.
E troco a minha vida por um dia de ilusão.

Avatar
Katten-Gustaf
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11843
Liittynyt: 13 Tammi 2004, 17:29
Paikkakunta: Siellä sun täällä...

Kirjasto

Viesti Kirjoittaja Katten-Gustaf »

Aintsu kirjoitti: Lukeminen on mun rakkaimpia harrastuksia, enkä luovu siitä takuulla ennen kuin sokeudun :D
Ja sekään tuskin hidastaisi sua. Siihen ongelmaan on, katsos, keksitty kaksikin ratkaisua: julkisten kirjastojen c-kasettikirjat (tosin ne on valitettavan pienet ne kokoelmat) ja Celia - näkövammaisten kirjasto... :D

(Modet: edellinen ei ollut mainos, vain toteamus että tällaisiakin kirjastoja on olemassa).
...kan inte säga nej,
jag måste släppa tag,
du vinner över mig...

Avatar
JukkaV
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 15682
Liittynyt: 23 Marras 2003, 15:59
Paikkakunta: Turku - Suomen viisukeskus
Viesti:

Kirjasto

Viesti Kirjoittaja JukkaV »

Totta ja itse asiassa yksi vapaaehtoistyön muoto olisi lukea ääneen noita kirjoja kaseteille ja nauhoille. Itse tekisin sitä, jos minun puheeni olisi selkeämpi!
Rohkeutta on käytettävä voimavarana, jotta voi pyrkiä inhimillisen elämän järjestämiseen tulevaisuudessakin. :)

Unna
Vielä yhdet
Vielä yhdet
Viestit: 677
Liittynyt: 10 Helmi 2004, 19:03
Paikkakunta: Helsinki

Kirjasto

Viesti Kirjoittaja Unna »

Luin todella paljon kirjoja ala- ja yläasteella, mutta sen jälkeen aloin lukea huomattavasti enemmän lehtiä kuin kirjoja. Nykyään tulee luettua kirjoja lähinnä kesäisin.

Minulla ei ole varsinaista lempikirjailijaa, mutta Agatha Christien kirjoja on tullut vuosien saatossa luettua kymmeniä, tarkoitus olisi saada jonain päivän luetuksi kaikki rouvan teokset. Nytkin olen taasen käynyt kesän kunniaksi raahaamassa kirjastosta pinon Christien dekkareita. Noiden jälkeen olen ajatellut lukea Nick Hornbyn Hornankattilan, joka on yksi niistä noin kymmenestä omistamastani kirjasta, joita en ole vielä saanut luetuksi.

Vastaa Viestiin