Kommentoi "Angel" -sanoituksia (Ukraina 2011)

Sanoituskilpailukausi 2011
Avatar
Mattokauppias
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2834
Liittynyt: 11 Huhti 2010, 10:14
Paikkakunta: Kajaani

Kommentoi "Angel" -sanoituksia (Ukraina 2011)

Viesti Kirjoittaja Mattokauppias »

Kommentoi pois vain, mutta vasta pisteytettyäsi.

ملاك







ملاك









ملاك











ملاك










ملاك












ملاك










Kommentoi! :ukraina:

Avatar
nkorppi
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2731
Liittynyt: 08 Marras 2006, 18:25
Paikkakunta: Derby, Iso-Britannia

Re: Kommentoi "Angel" -sanoituksia (Ukraina 2011)

Viesti Kirjoittaja nkorppi »

1. Enkeli

Geneerisyyden perikuva.

2. Kanaenkelit

Absurdein. Teksti aiheutti virnistyksiä, mutta tekninen osaaminen oli puolittaista.

3. Silti

Teknisesti eheä, monitulkintainen sanoitus. Mietin vieläkin miten 'silti' voi 'satuttaa'... Kai se jotenkin voi.

4. Kaisaniemen puistossa

Sanoitus vetää överiksi, vähän eri tavalla kuin taannoinen pedofiilisanoitus. Tuli mieleen oma 'Taiteiden yö'-sanoitukseni, jota kuitenkin pidän tyylikkäämpänä kuin tätä. Sanoitus oli kuitenkin hauskahko ja aika varjoluettava.

5. Ulkopuolella

Melodramatiikka ei oikein toimi koulukiusaussanoitukseen. Sanoitus on vähän kankea ja 'kulkaa'-typo pistää silmään. Aihe on ihan hyvä.

6. Hiekkaenkeli

Ekaa säettä lukuun ottamatta kaikki vaikuttaa aika turhalta. Tämäkin on geneerinen ja ehkä ärsyttävämmin, koska merkityksetön 'hiekka'-etuliite ikään kuin yrittää epätoivoisesti kiistää sen.

7. Painajainen

Sanoitusformaattina se, että kirjoitetaan vähän mitä sattuu, erikoisuuden ehdoilla, alkaa olla jo yllättävän kulunut. Sanoitus on tekniikaltaan silti hyvä. 'Valot sammuttaa'-fraasi toimii, mutta on kirjaimellisesti vähän fraasimainen ja kulunut sekin.

8. Icarus

Ideana oli että 'luonto ei ole ihmiselle suotuisa'. Jotain piti keksiä. Biisistä en juurikaan välitä.

9. Minä

'Niin kuin'-klooniarmeija ensin epäilytti, mutta se tavallaan tekee surkeasta biisistä pilaa... Sanailu on minimalistisen vahvaa ja väkevää. Hyvä.

Avatar
akuankka13
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8899
Liittynyt: 10 Touko 2008, 13:08
Paikkakunta: Vanajan taka

Re: Kommentoi "Angel" -sanoituksia (Ukraina 2011)

Viesti Kirjoittaja akuankka13 »

Enkeli
Aika tylsä ja tavanomainen teksti tähän kappaleeseen, mutta laulettavuus sentään on hyvää.

Kanaenkelit
Pidän kovasti absurdiudesta. Laulettavuusvirheitä löytyi mutta tämä oli pakko nostaa melko korkealle.

Silti
Erinomainen aihe, jota ei kuitenkaan ole omittu tarpeeksi tai teksti on jätetty hieman luonnosasteelle... Joka tapauksessa laulettavuus melko hyvää ja aihe hyvä, kärkipäähän menee.

Kaisaniemen puistossa
Kertosäkeen toisto ei sopinut tähän niin hyvin kuin muihin teksteihin. Aihe miellytti ja laulettavuus melko hyvää, sanailussa petraamista.

Ulkopuolella
Aika tylsä koulukiusatun tarina, näitä on jo nähty monia. Tunnelma kuitenkin on kohdillaan ja laulettavuus kohtalaista.

Hiekkaenkeli
Yhhyh, ylikliseinen aihe ja kankeahkoa sanailua huonon laulettavuuden kera. Ei kiitos tälle.

Painajainen
Ei tämä ole mitään päästä heiteltyä vaan kooste omista painajaisistani! :draamaa:

Icarus
Eheä tekniikka ja hyvä aihe, kärkeen.

Minä
Täysin merkityksettömät niinkuinit ovat myötähäpeällistä tekotaidetta. Sanailu muuten ihan kaunista ja laulettavuus ok.
Qaj.

Avatar
ESC93
Siivooja
Siivooja
Viestit: 16195
Liittynyt: 26 Maalis 2010, 15:35
Paikkakunta: Järvenpää / ex-Nastola
Viesti:

Re: Kommentoi "Angel" -sanoituksia (Ukraina 2011)

Viesti Kirjoittaja ESC93 »

Sattuneesta syystä jälleen pikakommentit:

Enkeli
Ei tuo mitään uutta, perusenkelitavaraa (myönnetään, olen itsekin sortunut tähän kerran). Laulettavuus toki kunnossa.

Kanaenkelit
Olematon laulettavuus, mutta lentää pois jumbosijalta erikoisen lähestymistapansa vuoksi. :)

Silti
Nätti sanoitus ja hyvä laulettavuus. Silti-sanan toistossa on ideaa.

Kaisaniemen puistossa
Mikan viaton ääni suorastaan käski kirjoittaa tämän tragedian.

Ulkopuolella
Perusherkkää tämäkin, ok laulettavuus.

Hiekkaenkeli
Tylsempi kuin kanasiskonsa ja takkuavampi kuin tavallinen sisko. Ei herätä kummempia tuntemuksia.

Painajainen
Tässä alkaa olla jo ainesta. Erinomainen laulettavuus. Hyvä.

Icarus
Ei mitään moitittavaa, paras teos tähän näistä.

Minä
Sopivamman herkkää, laulettavuus erinomaista. Hyvä voimakeino nuo rivien alut.
Kur protestojmë e nga dremitja kolektive zgjohemi
Ne përsërisim, përsërisim, përsërisim

Avatar
TomppaJr
Koordinaattori
Koordinaattori
Viestit: 36853
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kommentoi "Angel" -sanoituksia (Ukraina 2011)

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

1. Enkeli
Kaunis sanoitus, melkein suora käännös, mutta ei siltikään ihan. Tomppa on selkeänä. :) Kakkossäkeistö meni siihen, mihin sanoitukset nykyään ihan liian usein, eli maailman tuhoutumiseen. Enkeleitä on olemassa, jotta ihmisen pienet ongelmat ratkeaisivat.

2. Kanaenkelit
Joo voi luoja nyt hajosi! :repeilee: Missä on korvani? Tai pernani? Entäpä suolisto? Kotkot? Tekniikka ei oikeasti ollut niin huonoa, mitä alkuun vaikutti, tästä selvisi kyllä. :hihi:

3. Silti
Hieno sanoitus tekniikaltaan ja aiheeltaan. Sanat tuntuivat sopivan toisiinsa ja saivat uusia merkityksiä. Kertosäe oli hieno. Ymmärsin siltin eri tavalla kuin nkorppi, eli silti ei olisi mikään asia mikä satuttaa, vaan siltikin joku satuttaa. Ajatuksia herättävää.

4. Kaisaniemen puistossa
Kertosäe on jännittävä, sen voin sanoa. Ainoastaan loppu häiritsee: Mitä väliä yksityisyyden menettämisellä enää on, jos raiskaaja tappaa blondin? Säkeistöt ovat hieman kökköjä, muutamalla väärällä sanavalinnalla ne pilattiin. Veriläntti... Tyydyttää... Myös tavupituuksissa oli ajoittain häikkää.

5. Ulkopuolella
Nyt olen kyllä aika törkeästi sanova ihminen, mutta ketä kiinnostaa joku random penikka jota on satuttu kiusaamaan? Jokaisen kiusatun pitäisi uskaltaa kertoa siitä opettajalle, piste. Vain niin asiat etenevät. No okei, joskus ei vain voi, mutta se on sitten opettajien vika, kun he eivät näe kiusaamista. Kiusaajia on ja tulee aina olemaan. Sanoitus oli tekniikaltaan hyvää.

// Selvennän kommenttiani: tarkoitin siis, että koska tämä oli "yhyy angst pikku Ville-Vilpertti on koulukiusattu säälikää häntä", sai se minut vain vihaiseksi. Kiusaussanoituksissa pitää olla se jokin, että niitä jaksaa seurata tuntematta myötähäpeää.

6. Hiekkaenkeli
Laulettavuus oli minun suuhuni huonompaa kuin kanaversiossa, ja kun aihekin oli melko tavanomainen, niin en voi sanoa pitäneeni. Varsinkin kertosäkeen laulettavuus oli mahdotonta.

7. Painajainen
Apua, mikä sanoitus. :rofl: Tulee etäisesti mieleen Latvian 2010 Häh?:ini. :hihi: Kertosäkeen kolmas rivi aiheutti hihityksiä. Hienoa! Ankalla on kyllä vakuuttava vire!

8. Icarus
Kaikin puolin erinomainen sanoitus hyvällä tekniikalla ja upealla aiheella. Ei moitittavaa.

9. Minä
Omani. On se jännää, kun tosissaan yritän tehdä sanoitusta, niin sitäkin luullaan parodiaksi tms. :rofl: No ehkä minä vain osaan ne hassuttelut paremmin. Tahdoin vain testata, miten selviän tällaisella totisella yrityksellä.
Meow cat, please meow back.

Avatar
Aleksi
Majakanvartija
Majakanvartija
Viestit: 20458
Liittynyt: 06 Joulu 2010, 11:16
Paikkakunta: Hamina

Re: Kommentoi "Angel" -sanoituksia (Ukraina 2011)

Viesti Kirjoittaja Aleksi »

1. Enkeli
Erittäin yksinkertainen aihe, voisi sanoa jopa ihan vaatimaton. Siinä toistetaan kokoajan samaa asiaa. Muuten ihan kelpo kappale, suht. mukavat sanoitukset ja laulettavuus on myös kelpoa.

2. Kanaenkelit
-

3. Silti
Tässäkin on sellainen yksinkertainen aihe. "Silti" tästä tulee yksi näistä sanoituksista suosikeistani. Vähän eroaa nämä muut osiot kappaleessa kertosäkeestä. Myös joissakin kohdissa pientä parannuksen varaa laulettavuudessa, mutta kyllähän tämä menee. Muuten kyllä tämä on erittäin hyvä sanoitus. Tekniikassa ei puutteita.

4. Kaisaniemen Puistossa
Aihe erottuu hyvin. Tässä näyttää olevan tätä hassuttelua turhan paljon, herättää epäilyksiä jo kenen oma yksilö tämä on :heh: . Se minua inhottaa tässä sanoituksessa, että kertosäe ei pahemmin liity sanoituksen nimeen, vaan se sanotaan jo alussa. Pieniä puutteita laulettavuudessa kertosäkeessä, ei sen kummempaa. Hiukan raakahkoa minun makuuni, tekniikka ok.

5. Ulkopuolella
Ei kuulu suosikkeihini, tylsähkö sanoitus eikä mitään parempaa sanottavaa. Välttävä tekniikka, laulettavuus on mitä on.

6. Hiekkaenkeli
Hiekkaenkeli? Miksei lumienkeli? Nimi jo herättää epäilyksiä. Siis elääkö tämä hiekkaenkeli kun "hän on saapunut" lukee sanoituksessa? Mielenkiintoista.. Kertsi ja loppusanoitus eivät liity toisiinsa, mieltä kutkuttavaa. Ei oikein iske.. Laulettavuus ok, mutta ei tätä kauan jaksa hoilata.

7. Painajainen
Outo aihevalinta, en olisi ajatellutkaan tätä tänne. Mukavaa kuitenkin, sillä tämä kuuluu suosikkeihini. Mukavia sanoituksia, vaikka kyseessä on "Painajainen". Laulettavuudessa pienenpieni ongelma, ei sen kummempaa. Tekniikka jees.

8. Icarus
Aiheutti minulle oikosulun, erittäin ihana sanoitus. Mitä nyt olen vanhoja katsellut, tämä yltää niiden ylitsekin. En tiedä, miksi. Aivan loistava sanoitus, myös vahvoja sanoja lisätty. Kertakaikkiaan täydellinen yksilö! Ei moitittavaa. Voi olla, että tämä on suosikkisanoitukseni kautta aikojen, kiitos tekijälle! :ihana:

9. Minä
Tekniikka hieno, laulettavuus oikeastaan aika hyvä. Muutenkin kappale on ihan selkeä. Hiukan mieltä kämmentävä sanoitus, ei kuitenkaan suosikkejani, valitettavasti. En tiedä, sanoitus itse ei ole minun suosikkejani.
Viimeksi muokannut Aleksi, 12 Syys 2011, 17:37. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Got a fire and a country heart 🔥

Avatar
nkorppi
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2731
Liittynyt: 08 Marras 2006, 18:25
Paikkakunta: Derby, Iso-Britannia

Re: Kommentoi "Angel" -sanoituksia (Ukraina 2011)

Viesti Kirjoittaja nkorppi »

Kiitos, Hazard... Minun täytyy sanoa vähän samaa TomppaJr:n sanoituksesta Minä-- se on ehdottomasti kaikkien aikojen suosikkini hänen sanoituksistaan... aivan suvereenia sanankäsittelyä ja syvyyttä ja aitoutta (tulee sellainen sanoittaja kuin Metsis mieleen), kunhan toistuva 'niin kuin' otetaan tehokeinona, eikä jonkinlaisena kauniin tekstin räikeänä tyylirikkona. Minua TomppaJr:n kevyt osasto ei ole hurmannut näin paljon, vaikka sieltä joskus helmentynkää irtoaakin. Ja huomaan nyt että akuankan teksti toimii mulle paremmin luettuna kuin laulettuna, vaikka se sai näinkin kohtuupisteet.

Avatar
ESC93
Siivooja
Siivooja
Viestit: 16195
Liittynyt: 26 Maalis 2010, 15:35
Paikkakunta: Järvenpää / ex-Nastola
Viesti:

Re: Kommentoi "Angel" -sanoituksia (Ukraina 2011)

Viesti Kirjoittaja ESC93 »

nkorppi kirjoitti:Tuli mieleen oma 'Taiteiden yö'-sanoitukseni, jota kuitenkin pidän tyylikkäämpänä kuin tätä.
Harmi että niitä JukkaV:n sivuja ei enää ole, pitkään olen miettinyt sen(kin) sisältöä.
Kur protestojmë e nga dremitja kolektive zgjohemi
Ne përsërisim, përsërisim, përsërisim

Avatar
TomppaJr
Koordinaattori
Koordinaattori
Viestit: 36853
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kommentoi "Angel" -sanoituksia (Ukraina 2011)

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

nkorppi kirjoitti:Kiitos, Hazard... Minun täytyy sanoa vähän samaa TomppaJr:n sanoituksesta Minä-- se on ehdottomasti kaikkien aikojen suosikkini hänen sanoituksistaan... aivan suvereenia sanankäsittelyä ja syvyyttä ja aitoutta (tulee sellainen sanoittaja kuin Metsis mieleen), kunhan toistuva 'niin kuin' otetaan tehokeinona, eikä jonkinlaisena kauniin tekstin räikeänä tyylirikkona. Minua TomppaJr:n kevyt osasto ei ole hurmannut näin paljon, vaikka sieltä joskus helmentynkää irtoaakin. Ja huomaan nyt että akuankan teksti toimii mulle paremmin luettuna kuin laulettuna, vaikka se sai näinkin kohtuupisteet.
:uujee: :hali: Niin kuinit olivat tietoisia tehokeinoja, sen voin sanoa.
Meow cat, please meow back.

Avatar
Aleksi
Majakanvartija
Majakanvartija
Viestit: 20458
Liittynyt: 06 Joulu 2010, 11:16
Paikkakunta: Hamina

Re: Kommentoi "Angel" -sanoituksia (Ukraina 2011)

Viesti Kirjoittaja Aleksi »

nkorppi kirjoitti:Kiitos, Hazard... Minun täytyy sanoa vähän samaa TomppaJr:n sanoituksesta Minä-- se on ehdottomasti kaikkien aikojen suosikkini hänen sanoituksistaan... aivan suvereenia sanankäsittelyä ja syvyyttä ja aitoutta (tulee sellainen sanoittaja kuin Metsis mieleen), kunhan toistuva 'niin kuin' otetaan tehokeinona, eikä jonkinlaisena kauniin tekstin räikeänä tyylirikkona. Minua TomppaJr:n kevyt osasto ei ole hurmannut näin paljon, vaikka sieltä joskus helmentynkää irtoaakin. Ja huomaan nyt että akuankan teksti toimii mulle paremmin luettuna kuin laulettuna, vaikka se sai näinkin kohtuupisteet.
Oliko se sinun sanoitus? Olikin arvattavissa. Onneksi olkoon, teit mestariteoksen :peukku:
Got a fire and a country heart 🔥

Avatar
nkorppi
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2731
Liittynyt: 08 Marras 2006, 18:25
Paikkakunta: Derby, Iso-Britannia

Re: Kommentoi "Angel" -sanoituksia (Ukraina 2011)

Viesti Kirjoittaja nkorppi »

ESC93 kirjoitti: Harmi että niitä JukkaV:n sivuja ei enää ole, pitkään olen miettinyt sen(kin) sisältöä.
Olet saattanut lukea sen Ensimmäiset sanoitukseni-ketjusta.

Avatar
ESC93
Siivooja
Siivooja
Viestit: 16195
Liittynyt: 26 Maalis 2010, 15:35
Paikkakunta: Järvenpää / ex-Nastola
Viesti:

Re: Kommentoi "Angel" -sanoituksia (Ukraina 2011)

Viesti Kirjoittaja ESC93 »

nkorppi kirjoitti:
ESC93 kirjoitti: Harmi että niitä JukkaV:n sivuja ei enää ole, pitkään olen miettinyt sen(kin) sisältöä.
Olet saattanut lukea sen Ensimmäiset sanoitukseni-ketjusta.
Kas, tuotapa en muistanutkaan. :heh:
Kur protestojmë e nga dremitja kolektive zgjohemi
Ne përsërisim, përsërisim, përsërisim

Avatar
TOMItu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3100
Liittynyt: 11 Marras 2003, 17:08

Re: Kommentoi "Angel" -sanoituksia (Ukraina 2011)

Viesti Kirjoittaja TOMItu »

1. Enkeli
Varmaa sanailua, fiilistelyä ja ajatusta.

2. Kanaenkelit
Tästä en saanut oikein otetta. Verrataanko ihmisiä kanoihin vai ollaanko unessa? Mystistä saa olla, mutta kun muuten ollaan konkreettisia olisin kenties toivonut myös yhtenäväistä linjaa huumori, vertaukset tai jotain.

3. Silti
Onko matkalainen olento? Hienoa sanailua, mutta mitä todella tapahtuu?

4. Kaisaniemen puistossa
Sopii niin hienosti alkuperäiseen teemaan.

6. Hiekkaenkeli
Innostunut lapsi kertomassa tarinaa kokemastaan.

7. Painajainen
Hmm...toisaalta kovinkin taitava, toisaalta taas kovinkin helppo. Mitä tapahtuu, jos otsikon ottaisi pois?

8. Icarus
Välimerta ja muinaista menoa.

9. Minä
Yksinkertainen on kaunista. Vahvat mielleyhtymät esityksen hiekasta otettu mukaan sanoitukseen. Jos tämä jää jollekin muulle sijalle kuin 1, niin peiliin on katsomista.

Avatar
TomppaJr
Koordinaattori
Koordinaattori
Viestit: 36853
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kommentoi "Angel" -sanoituksia (Ukraina 2011)

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

TOMItu kirjoitti:9. Minä
Yksinkertainen on kaunista. Vahvat mielleyhtymät esityksen hiekasta otettu mukaan sanoitukseen. Jos tämä jää jollekin muulle sijalle kuin 1, niin peiliin on katsomista.
Tämä oli yksi liikuttavimmista kommenteista, mitä olen koskaan saanut! :hali:
Meow cat, please meow back.

infla
Oliskos jäävesi välillä?
Oliskos jäävesi välillä?
Viestit: 94
Liittynyt: 25 Touko 2005, 00:31
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kommentoi "Angel" -sanoituksia (Ukraina 2011)

Viesti Kirjoittaja infla »

Viime hetkellä ehdin äänestää ja tässä vielä omat kommenttini kilpailijoille.

1. Enkeli
Erittäin hyvin biisin tunnelmaan sopiva teksti. Runollinen ote on erityisen hienosti onnistunut välttäen täysin sortumisen henkiseen sokerihumalaan. Kieli on sujuvaa ja luontevaa, mikä kertonee siitä, että tekstiä on hiottu huolellisesti. Alkuperäisaiheeseen tukeutuva teksti ei lipsahda suoraan kääntämiseen vaan on tehty itsenäiseksi teokseksi. Tämä kamppailee kahden kärjessä!

2. Kanaenkelit
Toinen alkuperäistekstistä ammentava teos, mutta tarkoituksellinen sarkasmi aiheen käsittelyssä ei yksinkertaisesti toimi. Tästä tulee erittäin pahalla tavalla ristiriitainen tunnelma, sellainen ”kauniit joutsenet lensivät taivaanrantaan kuin hohtimet kaivoon” –efekti. Lisäksi tässä mättää kielellinen tyylivalinta (mm. slangi) sekä joissain kohdissa tavujen laulettavuus horjuu aika pahasti. Jää kauas kärjestä.

3. Silti
Teksti on aika julma, mutta tarkoituksena lienee ollut biisin dramaattisen tunnelman saavuttaminen. Ikävä kyllä tekijä ei oikein ole onnistunut siinä. Kieli on jossain määrin töksähtelevää ja välillä sanavalinnat ampuvat ikävästi yli. Tästä jäi melko teennäinen jälkimaku, mikä on harmi, sillä huolellisella työstämisellä tästä olisi varmasti saanut enemmänkin irti.

4. Kaisaniemen puistossa
Toinen dramaattisuuteen pyrkivä teksti, mutta tämä lipsahtaa huomattavasti pahemmin metsään kuin numero kolmonen. Eniten pistää silmään (tai korvaan) se, että jollain tasolla tekijä on pyrkinyt koskettavaan ilmaisuun, mutta samalla monet sanavalinnat ovat äärimmäisen arkisia ja osa sanoista myös rakenteeltaan säveleen sopimattoman monimutkaisia. Tämä on johtanut hankaliin painotuksiin ja pakollisiin täytesanoihin. Tästä jää kovin hätäisesti tehty vaikutelma ja jonkintasoinen ärsyyntynyt olo. En veikkaa tätä kovinkaan korkealle kisassa.

5. Ulkopuolella
Perään heti kolmas dramaattisuuteen pyrkivä ja tällä kerta siinä ihan mukavastikin onnistuva teksti. Kahdesta edellisestä poiketen tässä uskalletaan luottaa kokonaisuuden voimaan eli teksti antaa myös musiikille tilaa. Tätä olisi voinut hioa kuitenkin vielä paljon pidemmälle, mutta ote on ehdottoman oikeansuuntainen. Joitain sanavalintoja olisi voinut miettiä tarkemmin ja joissain yksittäisissä kohdissa, erityisesti toisessa säkeistössä, lipsahtaa tämäkin lipsahtaa turhaan melodramaattisuuteen. Lupaava teksti, josta lisätyöstämisellä saisi vielä enemmän irti.

6. Hiekkaenkeli
Kolmas alkuperäiseen esitykseen perustuva teksti, mutta joukossaan kuitenkin heikoin. Hiekkaenkeli on varsin inspiroiva idea, mutta tässä ei oikein ole löytynyt siihen perustuvaa kantavaa ajatusta. Pikemminkin teksti on kokoelma kliseenomaisia tunnelmoivia sanontoja, jotka on nivottu yhteen varsin heikolla punaisella langalla. Tämä on johtanut toisaalta kokolailla teennäiseen runoiluun ja toisaalta runsaaseen täytesanojen viljelyyn. Sanajärjestyksessä myös tässä tekijällä varaa parantamisen oisi.

7. Painajainen
Kummallinen teos, jossa valittu aihe ja biisin tunnelma ovat pahasti ristiriidassa. Aivan vääjäämättä tästä tulee sellainen olo, että tekijä on jo ennalta suunnitellut tekevänsä painajaisaiheisen sanoituksen ja sen jälkeen väkisin runttaissut sen ensimmäiseen vastaantulevaan säveleen asiaa sen enempää murehtimatta. Jos musiikkiin ylipäätään voi soveltaa paikan hengen ideaa niin tässä se on onnistuttu sivuuttamaan esimerkillisen hyvin. Toinen vakava ongelma on painajaismaisen tunnelman tavoittelussa. Surrealismi on vaikea tyylilaji ja tässä sen kanssa on ajauduttu pahasti karille. Tekstistä ei tee mielenkiintoista tai edes hauskaa se, että erikoisia sanoja ja ideoita luetellaan toinen toisensa perään ilman että niistä muodostuu minkäänlaista kokonaisuutta, olkoonkin kokonaisuuden tarkoitus olla kuinka surrealistinen, sekava tai painajaisunenomainen tahansa. Tämä jäi omassa arvostelussani armottomasti viimeiseksi.

8. Icarus
Tässä täytyy antaa tekijälle pointsit aiheen valinnasta, jossa yhdistyy mielenkiintoisella tavalla perusidea siivekkäästä ihmisolennosta (Icarus vs. enkeli) ja klassisen taruston myytti biisin tunnelmaan kuitenkaan millään tavalla jäljittelemättä alkuperäistä ideaa. Valitettavasti tässäkin on tekstin hiominen jäänyt hieman vajavaiseksi, mikä jälleen kerran näkyy hieman jäykkinä sanavalintoina. Joukosta löytyy kuitenkin todella hienojakin sanallisia oivalluksia. Hieno, inspiroiva kokonaisuus.

9. Minä
Tämä kävi omassa arvostelussani ykkösnumerolla kisailevan käännöksen kanssa hikistä taistelua ja kaikkensa vaatineen loppukirin jälkeen saavutti hiuksenhienon voiton! Teksti on kaunis ja runollinen, ja teos kunnioittaa alkuperäistä tunnelmaa ja itse musiikkia hienolla tavalla. Voittoon tämän kirvoitti loppujen lopuksi erityisesti se, että tekijä on ottanut käännökseen oman lähtökohtansa alkuperäisestä ammentavan sijaan mutta on samalla osannut tehdä sen upeasti alkuperäistä kunnioittavalla tavalla. Turhaa sanakikkailua on onnistuttu välttämään ja luotetaan sopivalle tasolle viedyn pelkistyksen voimaan. Hiekkapiirroksen nostaminen sanoitukseen on alkuperäviittauksena hieno yksityiskohta, joka toimii myös silloin, kun alkuperäinen esitys ei ole tiedossa. Teksti on tasapainoinen, etenee sujuvasti ja siinä on mukana hyvässä suhteessa positiivisia ja negatiivisia tunteita. Niin kuin –alkusoinnutus toimii hienosti tähän biisiin. Kokonaisuutena harkittu, herkkä ja puhutteleva. Tämän haluaisin kuulla myös ihan oikeasti levyltä tai radiosta.

Lukittu