Kesäaika vai talviaika?

Just nu! - keskustelua tv-ohjelmista ja ajankohtaisista asioista

Pitäisikö Suomen ottaa pysyväksi ajaksi nykyinen kesäaika vai talviaika?

Nykyinen kesäaika
15
50%
Nykyinen talviaika
15
50%
 
Ääniä yhteensä: 30

Avatar
sziget
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11900
Liittynyt: 03 Touko 2006, 20:56
Paikkakunta: Helsinki

Kesäaika vai talviaika?

Viesti Kirjoittaja sziget »

Kellojen siirtely aiotaan lopettaa vuonna 2019 koko EU:ssa. Jokainen maa saa itse päättää, ottaako se pysyväksi ajaksi talviajan vai kesäajan. Talviaika tarkoittaa, että aamulla on valoisampaa ja illalla tulee aikaisemmin pimeä. Kesäaika tarkoittaa, että aamulla on vähemmän valoisaa ja illalla tulee myöhemmin pimeä.

Ylen äänestyksessä 61 prosenttia vastanneista kannatti nykyistä talviaikaa ja 39 prosenttia kesäaikaa. Kumman sinä haluaisit Suomen pysyväksi ajaksi ja millä perusteella?
If you only see one movie this year, it should be FRANKENHOOKER. - Bill Murray, 1990

Avatar
jee euroviisut
Press
Press
Viestit: 19775
Liittynyt: 09 Helmi 2009, 16:20
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Kesäaika vai talviaika?

Viesti Kirjoittaja jee euroviisut »

Kannatan pysyvää talviaikaa ihan siitä yksinkertaisesta syystä, että se on selvästi lähempänä Suomen aurinkoaikaa. :joojoo:

Avatar
Happy
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 16821
Liittynyt: 10 Marras 2011, 20:58

Re: Kesäaika vai talviaika?

Viesti Kirjoittaja Happy »

Hyvä juttu et poistetaa vaik oon muutaman kerran käyttänyt tota kellonaikojen siirtoa tekosyynä myöhästymiseeni :heh:
Viimesen 5vuoden aikan mul on ollu aina vapaapäivä ku yöhön on lisätty ylimääränen tunti mut työpäivä aina ku ollaan poistettu se yks tunti siitä yöstä :jupinaa: :uujee:
Never miss a good chance to shut up.

Avatar
hra47
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8077
Liittynyt: 29 Tammi 2007, 12:53
Paikkakunta: Espoo

Re: Kesäaika vai talviaika?

Viesti Kirjoittaja hra47 »

Onks sellaista olemassakaan kuin talviaika? Eikö ne ole normaali- ja kesäaika? Itse kannatan sitä aikaa, joka oli käytössä ennen kuin kellojensiirtelysirkus alkoi, eli ilmeisesti normaaliaikaa (i.e. "talviaika"). Ihan jo siitä syystä, että aikavyöhykkeet pitkin Eurooppaa säilyisivät suht. loogisina. Siksi päätös jättää valinta jokaisen valtion omaksi asiaksi on järjetön. Toivoisin, että Suomen aika olisi jatkossakin +/- 1h suhteessa Ruotsiin ja Venäjään (Moskovaan), UTC+2.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_aika

Jos asia menee todellakin johonkin kansanäänestykseen, toivoisin talviajasta käytettävän sen oikeaa nimeä, eli normaaliaikaa, ettei kesäaika saisi lämpimien ja valoisien mielikuvien myötä etulyöntiasemaa äänestyksessä.

Sisäinen salaliittoteoreetikkoni epäilee, että asia jätettiin kansan päätettäväksi jotta asiasta saataisiin mahdollisimman suuri sekametelisoppa ja saataisiin ennakkotapaus kansan päätösvallan epäämiselle tärkeämmissä asioissa.
"Mä nousin tähtiin palata en sieltä voi..."
- Mä elän vieläkin

Avatar
klaus-12
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 7501
Liittynyt: 27 Helmi 2014, 19:01

Re: Kesäaika vai talviaika?

Viesti Kirjoittaja klaus-12 »

Itse kannatan, että Suomi siirtyisi 2019 ns. Ruotsin aikaan, eli Keski-Euroopan aikavyöhykkeelle. Kelloja siis vinkslattaisiin tunnilla "normaaliajasta" taaksepäin.

Tiede-lehden artikkeli asiasta.
Žvižej fucked up the solo

Avatar
Serduchka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 57778
Liittynyt: 22 Huhti 2007, 17:16
Paikkakunta: Pori

Re: Kesäaika vai talviaika?

Viesti Kirjoittaja Serduchka »

Kesäaika, kiitos! :pliis:
"Huonon maun taakse ei tässä syrjivässä räkälässä voi piiloutua." (nimierkki Requel)

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41813
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Kesäaika vai talviaika?

Viesti Kirjoittaja Rousku »

jee euroviisut kirjoitti: 16 Syys 2018, 21:57 Kannatan pysyvää talviaikaa ihan siitä yksinkertaisesta syystä, että se on selvästi lähempänä Suomen aurinkoaikaa. :joojoo:
Miksi ajan pitäisi olla lähellä Suomen aurinkoaikaa?

Haluaisin sitten kanssa, että esim. töihin voi mennä jo vaikka viideksi. Omissa duuneissa on yleensä saanut olla aikaisintaan seitsemältä. Näin, jotta jää kunnolla aikaa ulkoiluun työpäivän jälkeen valoisalla myös talvella :joojoo:. Ei sitä viitsi lenkillä katsella kelloon että milloin pitää lopettaa jotta ehtii töihin, eli aamulenkkeily ei ole niin kivaa.

Edit: Niin juu jos ei käynyt selville, niin olen kesäajan kannalla. Näin siitä huolimatta, että olen aamu-uninen. En ole huomannut, että heräämiseni olisi yhtään sen helpompaa niinä aamuina, kun ulkona on valoisaa. Ja toisaalta jos ulkona on valoisaa vielä illalla, tulee ehkä jopa ulkoiltua (minkä jälkeen nukahdan marginaalisesti helpommin), sen sijaan että lösähtäisin sohvalle läppäri sylissä.
Viimeksi muokannut Rousku, 18 Syys 2018, 15:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Rise, angel, shine, love!

Avatar
sziget
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11900
Liittynyt: 03 Touko 2006, 20:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kesäaika vai talviaika?

Viesti Kirjoittaja sziget »

hra47 kirjoitti: 16 Syys 2018, 22:17 Onks sellaista olemassakaan kuin talviaika? Eikö ne ole normaali- ja kesäaika?
Neutraali muotoilu on (nykyinen) talviaika vs. (nykyinen) kesäaika. Mitään "normaalia" aikaa ei ole olemassa, vaan aikavyöhykkeet perustuvat sopimuksiin niin kuin kellojen siirtelykin.

Esim. Kiinassa on käytössä vain yksi aikavyöhyke, vaikka maantieteellisesti niitä voisi olla viisi ja on aikaisemmin ollutkin. Ranska ja Espanja noudattavat Keski-Euroopan aikaa, vaikka sijaitsevat enimmälti UTC-vyöhykkeellä kuten Iso-Britannia. Suomelle on ollut sijaintinsa perusteella luontevaa olla tunti Saksaa ja Puolaa edellä. Kannatan kesäaikaa valoisampien iltojen takia.
If you only see one movie this year, it should be FRANKENHOOKER. - Bill Murray, 1990

Avatar
jdjj22
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2960
Liittynyt: 29 Maalis 2014, 20:58

Re: Kesäaika vai talviaika?

Viesti Kirjoittaja jdjj22 »

Keskiaika :kaunis: Jos ei se, niin ns. talviaika.
Pieni ripaus örgyn pörgöniä parantaa viisua kuin viisua - Terveisiä kielipuolueesta :kaunis:
Kaikesta pitäisi olla jotain mieltä ja jos et ole, olet kuukauden joka toinen lauantai Putinin tukija,
joka syö makkarakeittoa suoraan saappaasta.

Avatar
klaus-12
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 7501
Liittynyt: 27 Helmi 2014, 19:01

Re: Kesäaika vai talviaika?

Viesti Kirjoittaja klaus-12 »

https://kellojensiirto.otakantaa.fi/fi/

Kuten luvattua, niin sitä omaa kantaa tähän asiaan voi nyt esittää Ota kantaan -palvelussa.
Žvižej fucked up the solo

Avatar
hra47
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8077
Liittynyt: 29 Tammi 2007, 12:53
Paikkakunta: Espoo

Re: Kesäaika vai talviaika?

Viesti Kirjoittaja hra47 »

https://yle.fi/tekstitv/txt/P106_01.html

Äänestys: Talviaika voitti niukasti

Suomalaiset kannattavat Otakantaa-
foorumilla ja liikenne- ja viestintä-
ministeriön teettämän kyselyn mukaan
talviaikaa enemmän kuin kesäaikaa.

Otakantaa-foorumilla kyselyyn annettiin
677 000 vastausta, Niistä osa oli
automatisoituja ja avoimia oli 359 000.

Talviaikaa kannatti 52 prosenttia ja
ja kesäaikaa 48. Suurin osa oli sitä
mieltä, ettei aikaeron saisi kasvaa
nykyisestä Skandinaviaan verrattuna.

Vastaavasti kyselyn 1 087 vastaajasta
87 % haluaa luopua kokonaan kellojen
siirtelystä. Lisäksi 47 % siirtyisi
talviaikaan ja 39 % kesäaikaan.
Maikkarin tekstitv:ssä lisäksi mainittiin, että vastauksissa on jätetty huomioimatta robottivastaukset.
"Mä nousin tähtiin palata en sieltä voi..."
- Mä elän vieläkin

Avatar
klaus-12
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 7501
Liittynyt: 27 Helmi 2014, 19:01

Re: Kesäaika vai talviaika?

Viesti Kirjoittaja klaus-12 »

Llaus-12 kirjoitti: 16 Syys 2018, 22:22 Itse kannatan, että Suomi siirtyisi 2019 ns. Ruotsin aikaan, eli Keski-Euroopan aikavyöhykkeelle.
Paitsi että Ruotsissa ollaan suunnittelemassa siirtymistä näemmä meidän kanssa samaan aikaan. Tämä siis tarkoittaisi, että Ruotsi jää pysyvästi kesäaikaan ja Suomi "normaaliaikaan".
Žvižej fucked up the solo

MIH96
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 12803
Liittynyt: 16 Syys 2015, 21:52
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kesäaika vai talviaika?

Viesti Kirjoittaja MIH96 »

^ Kellon kääntämiset jäisivät siis historiaan Tornionjokea ylittäessä? :miettii:

Avatar
hra47
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8077
Liittynyt: 29 Tammi 2007, 12:53
Paikkakunta: Espoo

Re: Kesäaika vai talviaika?

Viesti Kirjoittaja hra47 »

https://yle.fi/uutiset/3-10481259
Kellojen siirtely tuskin loppuu ensi vuonna – Itävalta ehdottanut vuotta 2021

EU:n puheenjohtajamaan mielestä kellojen siirtelyn lopettaminen ensi vuonna ei ole realistista.
En tiedä mitä kansalaiskeskustelua tässä enää vaaditaan jos EU-tasolla päätettäisiin, että kukin maa jää siihen aikaan joka oli käytössä ennen tätä siirtelysirkusta. Nyt jokainen maa kuikuilee naapureitaan ja venkslaa aikavyöhykepäätöstään sen mukaan. Toivottavasti Suomi seisoisi edes tässä asiassa omilla jaloillaan ilman ainaista vilkuilua länsinaapuriinsa ja pysyisi omalla aikavyöhykkeellään.
"Mä nousin tähtiin palata en sieltä voi..."
- Mä elän vieläkin

Avatar
hra47
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8077
Liittynyt: 29 Tammi 2007, 12:53
Paikkakunta: Espoo

Re: Kesäaika vai talviaika?

Viesti Kirjoittaja hra47 »

Ylen tekstitv:stä:
Kelloja siirretään huomenna
aamuneljältä taaksepäin aamukolmeen.
Samalla päättyy kesäaika ja Suomi
siirtyy taas talvi- eli normaaliaikaan.

Jokakeväinen ja -syksyinen viisarien
pyörittely on kyllästyttänyt isoa
joukkoa suomalaisia, ja Suomi onkin
pari vuotta ajanut aktiivisesti
palaamista yhden kellonajan
vuosirytmiin.

Vielä keväällä näytti siltä, että koko
Eurooppa seisoo Suomen kannalla.
Sittemmin on selvinnyt, ettei
todellisia haluja nykykäytännön
muuttamiseen ole varsinkaan Keski- ja
Etelä-Euroopan maissa.
"Mä nousin tähtiin palata en sieltä voi..."
- Mä elän vieläkin

Zazpikaleak
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1333
Liittynyt: 21 Helmi 2019, 12:11

Re: Kesäaika vai talviaika?

Viesti Kirjoittaja Zazpikaleak »

Jee kellojensiirtely :uujee: Olin alun perin sillä kannalla, että pitäisi siirtyä kesäaikaan ja kellojensiirtely on ihan typerää mutta kun oikeasti aloin pohtia asiaa, tulin siihen tulokseen, että nykyinen käytäntö on oikein toimiva. Nyt kesällä on pitkään illalle valoisaa ja talvella aamut hieman valoisampia. Olen siis tyytyväinen, kun aloite siirtelyn lopettamiseksi ei ole edennyt ja toivottavasti kuopataan kokonaan.
Violins playing
Angels crying

Avatar
Puutarhuri
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1743
Liittynyt: 10 Helmi 2016, 15:23

Re: Kesäaika vai talviaika?

Viesti Kirjoittaja Puutarhuri »

Kylläpäs onkin jo pimeää, kun äsken tulin kotiin. Asfaltti ja sade syö valon, onko kello vasta seitsemän? No, ainakin tuli tunti lisää viikonloppuun ja aamu on valoisempi. Ainakin vähän aikaa. Kuukauden päästä toivoton pimeys... :lohduton:

Avatar
Teräsbekoni
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11305
Liittynyt: 26 Touko 2012, 10:59

Re: Kesäaika vai talviaika?

Viesti Kirjoittaja Teräsbekoni »

Zazpikaleak kirjoitti: 26 Loka 2019, 15:49 Jee kellojensiirtely :uujee: Olin alun perin sillä kannalla, että pitäisi siirtyä kesäaikaan ja kellojensiirtely on ihan typerää mutta kun oikeasti aloin pohtia asiaa, tulin siihen tulokseen, että nykyinen käytäntö on oikein toimiva. Nyt kesällä on pitkään illalle valoisaa ja talvella aamut hieman valoisampia. Olen siis tyytyväinen, kun aloite siirtelyn lopettamiseksi ei ole edennyt ja toivottavasti kuopataan kokonaan.
Oho, toinen samanmielinen. :uujee: Minunkin mielestäni kellojen siirtely on loppujen lopuksi ihan hyvä kompromissi. Se nyt ainakin olisi ihan älytöntä, jos Suomi jäisi pysyvään talviaikaan ja jo joskus syyskuussa olisi toimistoajan jälkeen pimeää ulkona. T. ruskaretkeilijä
ESC24 TOP-10: 1. Kroatia 2. Itävalta 3. Liettua 4. Norja 5. Alankomaat 6. Iso-Britannia 7. Latvia 8. Azerbaidžan 9. Ruotsi 10. Viro

Zazpikaleak
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1333
Liittynyt: 21 Helmi 2019, 12:11

Re: Kesäaika vai talviaika?

Viesti Kirjoittaja Zazpikaleak »

^
Niin juuri! Tänäänkin tuli tosi aikaisin pimeää (tosin aamulla herätessä oli mukavan valoisaa). Sitten vielä se sotku, kun kaikki maat siirtyvät aivan eri aikoihin ja koko ajan pitää olls kelloa kääntelemässä eri suuntiin. Olisihan se nyt järjetöntä, jos vaikka Belgia ja Hollanti olisivat eri ajassa.
Violins playing
Angels crying

Vastaa Viestiin