Suomi 2012: Pernilla - När jag blundar
Lähetetty: 21 Joulu 2013, 01:44
Maa: Suomi
Vuosi: 2012
Kappale: När jag blundar
Esittäjä: Pernilla
Säveltäjä: Jonas Karlsson
Sanoittaja: Jonas Karlsson
Sijoitus semifinaalissa: 12./18
Pisteet semifinaalissa: 41
Sanat: http://www.diggiloo.net/?2012fi
Karsinnan tulos: http://natfinals.50webs.com/10s_20s/Finland2012.html
Keväällä 2011, juuri kun Paradise Oskar oli edustanut Suomea Euroviisuissa, Yleisradio ilmoitti uudistavansa euroviisukarsintansa kokonaan vuodeksi 2012. Yleisradio halusi tehdä Euroviisuista kanavilleen suuremman ja näkyvämmän brändin. Niinpä kesän aikana ilmoitettiin, että ainakin seuraavan kolmen vuoden aikana Suomen euroviisuedustaja tullaan etsimään Uuden musiikin kilpailun (UMK) kautta. Tarkoituksena ei ollut niinkään etsiä varta vasten euroviisuedustajaa, vaan tarjota lauluntekijöille väylää esitellä uusia tuotoksiaan.
Suomalaiset lauluntekijät ottivat uuden kilpailun avoimin mielin vastaan, sillä kilpailuun lähetettiin peräti 540 demoa. Sen jälkeen jokseenkin kaikki alkoi mennä pieleen. Kilpailun formaatti oli erittäin epäselvä. Aluksi tuomaristo valitsi jatkoon 40 laulua, jotka laitettiin internetiin kuultaviksi. Yleisöllä oli mahdollisuus kannattaa kappaleita, mutta yleisön kannatusäänillä ei ollut mitään vaikutusta sen suhteen, mitkä 12 laulua tuomaristo valitsi seuraavaan vaiheeseen. Nämä 12 laulua oli tarkoitus esitellä Uuden musiikin kilpailun aloitusjaksossa, mutta ne vuotivat jo etukäteen internettiin, sillä 12 finalistista julkaistiin cd-levy, jonka kappalelista oli jo esillä levykauppojen nettisivuilla. Kaiken lisäksi kilpailun järjestäjät olivat unohtaneet, että säännöissä oli mainittu, että yleisöllä on mahdollisuus nostaa kolmesta ”jokeri”-ehdokkaasta yksi mukaan kilpailuun, ja tätä kappaletta ei tietenkään levyllä ollut.
Uuden musiikin kilpailun televisiolähetykset saivat murskakritiikin ja surkeat katsojaluvut. Ohjelmia kritisoitiin siitä, että musiikki ja kilpailukappaleet eivät olleet pääosassa, vaan lähetysaikaa tuhlattiin enemmän tuomariston kommentteihin ja keskinäiseen sanailuun. UMK-lähetykset eivät nousseet viikoittaisissa katsojalukutilastoissa edes sadan katsotuimman ohjelman joukkoon. Lähetyksiä seurasi keskimäärin noin 200 000 katsojaa, siinä missä perinteisten euroviisukarsinnan alkukarsintojen ylittivät puolen miljoonan katsojaluvut. Lähetyksissä tuomaristo tiputti kappaleita pois vaiheittain ja arvosteli niiden live-esityksiä. Formaatin kulku ja säännöt olivat hyvin epäselvät ja ne tuntuivat vaihtelevan aina tilanteen mukaan.
Lopulta lukuisten sekavien mutkien jälkeen päädyttiin siihen, että 25. helmikuuta 2012 UMK:n finaaliin oli valittu kuusi kilpailusävelmää. Finaali järjestettiin Helsingin jäähallissa, jonne mahtuu 8 000 katsojaa. Liput eivät menneet juurikaan kaupaksi ja Yleisradio yritti estää potentiaalisen yleisökadon kutsumalla lähetykseen lukuisia vierailevia artisteja. Lisäksi tilaisuuteen myytiin lippuja halvemmilla tarjouskampanjoilla: parhaimmillaan yhden lipun hinnalla sai jopa kolme lippua. Tämä närkästytti erityisesti euroviisufaneja, jotka olivat ostaneet liput hyvissä ajoin kalliilla hinnalla.
UMK:n finaalissa päätösvalta oli jo suurella yleisöllä. Aluksi kolme eniten ääniä saanutta esitystä valittiin superfinaaliin, jossa ratkaistiin voittaja. Tuotanto yritti kaikin mahdollisin keinoin puffata voittajaksi hipstereiden suosikkia Stigiä, mutta kansan syvät rivit päättivät toisin. Voittajaksi ylsi tuikituntematon uusi kyky, siuntiolainen käsipalloilija Pernilla Karlsson (s. 11. kesäkuuta 1990) ruotsinkielisellä laulullaan När jag blundar (suom. Kun suljen silmäni), joka keräsi superfinaalissa peräti 53 % äänistä. Toiseksi sijoittui Ville Eetvartti (27 % äänistä) ja kolmanneksi tuotannon suosikki Stig (18 % äänistä). Pernillan laulun oli säveltänyt hänen veljensä Jonas Karlsson, joka on sangen mukavasti menestyneen cityhumppa-yhtyeen Elokuun jäsen ja sen hittikappaleiden tekijä. När jag blundar oli syntynyt alun perin Jonaksen ja Pernillan äidille 50-vuotislahjaksi.
När jag blundar oli Suomen toinen ruotsinkielinen euroviisuedustaja, ensimmäinenhän oli Beat-yhtyeen Fri? vuodelta 1990. När jag blundar oli ensimmäinen ruotsinkielinen euroviisu sitten vuoden 1998. Kielisäännön vapauduttua esimerkiksi Ruotsi ei ole koskaan laulanut viisuaan omalla kielellään. Laulu ei noussut Suomessa oikein minkäänlaiseksi hitiksi, eikä koko Pernillan edustusmatkakaan Bakun Euroviisuihin saanut joukkoviestimissä kovinkaan paljon medianäkyvyyttä.
Suomi oli arvottu esiintymään Bakun Euroviisuissa ensimmäisen semifinaalin yhdeksäntenä. Lavalla Suomen pelkistetyssä esityksessä nähtiin ainoastaan Pernilla ja sellisti Heikki Takkula. Suomen viisu oli saanut kiitosta vähäeleisyydestään ja laskelmoimattomuudestaan. När jag blundar ei kuitenkaan missään vaiheessa kuulunut ennakkosuosikkien joukkoon, eikä karsiutuminen finaalista tainnut tulla juuri kenellekään suurena yllätyksenä. Suomen sijoitukseksi jäi semifinaalin 12. sija. Eniten Suomen esityksestä pitivät unkarilaiset, jotka antoivat sille peräti täydet 12 pistettä. Lisäksi laulu keräsi korkeita pisteitä muista Pohjoismaista (Tanska 8, Islanti 7) ja Latviasta (6) sekä pienempiä pisteitä Irlannista, Israelista, Sveitsistä, Belgiasta ja Albaniasta.
Euroviisuedustaminen lienee ollut Pernilla Karlssonin artistiuran tähtihetki, sillä hänestä ei ole kuulunut sen jälkeen paljoakaan. Häneltä ei ole tiedettävästi julkaistu mitään muuta levytystä. Huomattavasti paremmin on sujunut urheilun parissa, sillä Pernilla on SM-tason käsipalloilija, joka pelaa Sjundeå Idrottsförening -seurassa.
Suomen karsinnan finaali 2012 (ylen Elävä arkisto)
Vuosi: 2012
Kappale: När jag blundar
Esittäjä: Pernilla
Säveltäjä: Jonas Karlsson
Sanoittaja: Jonas Karlsson
Sijoitus semifinaalissa: 12./18
Pisteet semifinaalissa: 41
Sanat: http://www.diggiloo.net/?2012fi
Karsinnan tulos: http://natfinals.50webs.com/10s_20s/Finland2012.html
Keväällä 2011, juuri kun Paradise Oskar oli edustanut Suomea Euroviisuissa, Yleisradio ilmoitti uudistavansa euroviisukarsintansa kokonaan vuodeksi 2012. Yleisradio halusi tehdä Euroviisuista kanavilleen suuremman ja näkyvämmän brändin. Niinpä kesän aikana ilmoitettiin, että ainakin seuraavan kolmen vuoden aikana Suomen euroviisuedustaja tullaan etsimään Uuden musiikin kilpailun (UMK) kautta. Tarkoituksena ei ollut niinkään etsiä varta vasten euroviisuedustajaa, vaan tarjota lauluntekijöille väylää esitellä uusia tuotoksiaan.
Suomalaiset lauluntekijät ottivat uuden kilpailun avoimin mielin vastaan, sillä kilpailuun lähetettiin peräti 540 demoa. Sen jälkeen jokseenkin kaikki alkoi mennä pieleen. Kilpailun formaatti oli erittäin epäselvä. Aluksi tuomaristo valitsi jatkoon 40 laulua, jotka laitettiin internetiin kuultaviksi. Yleisöllä oli mahdollisuus kannattaa kappaleita, mutta yleisön kannatusäänillä ei ollut mitään vaikutusta sen suhteen, mitkä 12 laulua tuomaristo valitsi seuraavaan vaiheeseen. Nämä 12 laulua oli tarkoitus esitellä Uuden musiikin kilpailun aloitusjaksossa, mutta ne vuotivat jo etukäteen internettiin, sillä 12 finalistista julkaistiin cd-levy, jonka kappalelista oli jo esillä levykauppojen nettisivuilla. Kaiken lisäksi kilpailun järjestäjät olivat unohtaneet, että säännöissä oli mainittu, että yleisöllä on mahdollisuus nostaa kolmesta ”jokeri”-ehdokkaasta yksi mukaan kilpailuun, ja tätä kappaletta ei tietenkään levyllä ollut.
Uuden musiikin kilpailun televisiolähetykset saivat murskakritiikin ja surkeat katsojaluvut. Ohjelmia kritisoitiin siitä, että musiikki ja kilpailukappaleet eivät olleet pääosassa, vaan lähetysaikaa tuhlattiin enemmän tuomariston kommentteihin ja keskinäiseen sanailuun. UMK-lähetykset eivät nousseet viikoittaisissa katsojalukutilastoissa edes sadan katsotuimman ohjelman joukkoon. Lähetyksiä seurasi keskimäärin noin 200 000 katsojaa, siinä missä perinteisten euroviisukarsinnan alkukarsintojen ylittivät puolen miljoonan katsojaluvut. Lähetyksissä tuomaristo tiputti kappaleita pois vaiheittain ja arvosteli niiden live-esityksiä. Formaatin kulku ja säännöt olivat hyvin epäselvät ja ne tuntuivat vaihtelevan aina tilanteen mukaan.
Lopulta lukuisten sekavien mutkien jälkeen päädyttiin siihen, että 25. helmikuuta 2012 UMK:n finaaliin oli valittu kuusi kilpailusävelmää. Finaali järjestettiin Helsingin jäähallissa, jonne mahtuu 8 000 katsojaa. Liput eivät menneet juurikaan kaupaksi ja Yleisradio yritti estää potentiaalisen yleisökadon kutsumalla lähetykseen lukuisia vierailevia artisteja. Lisäksi tilaisuuteen myytiin lippuja halvemmilla tarjouskampanjoilla: parhaimmillaan yhden lipun hinnalla sai jopa kolme lippua. Tämä närkästytti erityisesti euroviisufaneja, jotka olivat ostaneet liput hyvissä ajoin kalliilla hinnalla.
UMK:n finaalissa päätösvalta oli jo suurella yleisöllä. Aluksi kolme eniten ääniä saanutta esitystä valittiin superfinaaliin, jossa ratkaistiin voittaja. Tuotanto yritti kaikin mahdollisin keinoin puffata voittajaksi hipstereiden suosikkia Stigiä, mutta kansan syvät rivit päättivät toisin. Voittajaksi ylsi tuikituntematon uusi kyky, siuntiolainen käsipalloilija Pernilla Karlsson (s. 11. kesäkuuta 1990) ruotsinkielisellä laulullaan När jag blundar (suom. Kun suljen silmäni), joka keräsi superfinaalissa peräti 53 % äänistä. Toiseksi sijoittui Ville Eetvartti (27 % äänistä) ja kolmanneksi tuotannon suosikki Stig (18 % äänistä). Pernillan laulun oli säveltänyt hänen veljensä Jonas Karlsson, joka on sangen mukavasti menestyneen cityhumppa-yhtyeen Elokuun jäsen ja sen hittikappaleiden tekijä. När jag blundar oli syntynyt alun perin Jonaksen ja Pernillan äidille 50-vuotislahjaksi.
När jag blundar oli Suomen toinen ruotsinkielinen euroviisuedustaja, ensimmäinenhän oli Beat-yhtyeen Fri? vuodelta 1990. När jag blundar oli ensimmäinen ruotsinkielinen euroviisu sitten vuoden 1998. Kielisäännön vapauduttua esimerkiksi Ruotsi ei ole koskaan laulanut viisuaan omalla kielellään. Laulu ei noussut Suomessa oikein minkäänlaiseksi hitiksi, eikä koko Pernillan edustusmatkakaan Bakun Euroviisuihin saanut joukkoviestimissä kovinkaan paljon medianäkyvyyttä.
Suomi oli arvottu esiintymään Bakun Euroviisuissa ensimmäisen semifinaalin yhdeksäntenä. Lavalla Suomen pelkistetyssä esityksessä nähtiin ainoastaan Pernilla ja sellisti Heikki Takkula. Suomen viisu oli saanut kiitosta vähäeleisyydestään ja laskelmoimattomuudestaan. När jag blundar ei kuitenkaan missään vaiheessa kuulunut ennakkosuosikkien joukkoon, eikä karsiutuminen finaalista tainnut tulla juuri kenellekään suurena yllätyksenä. Suomen sijoitukseksi jäi semifinaalin 12. sija. Eniten Suomen esityksestä pitivät unkarilaiset, jotka antoivat sille peräti täydet 12 pistettä. Lisäksi laulu keräsi korkeita pisteitä muista Pohjoismaista (Tanska 8, Islanti 7) ja Latviasta (6) sekä pienempiä pisteitä Irlannista, Israelista, Sveitsistä, Belgiasta ja Albaniasta.
Euroviisuedustaminen lienee ollut Pernilla Karlssonin artistiuran tähtihetki, sillä hänestä ei ole kuulunut sen jälkeen paljoakaan. Häneltä ei ole tiedettävästi julkaistu mitään muuta levytystä. Huomattavasti paremmin on sujunut urheilun parissa, sillä Pernilla on SM-tason käsipalloilija, joka pelaa Sjundeå Idrottsförening -seurassa.
Suomen karsinnan finaali 2012 (ylen Elävä arkisto)