Sivu 1/27

Tie uuteen päivään – nostetaan Suomi suosta

Lähetetty: 11 Touko 2017, 11:50
Kirjoittaja Timoteus
Suomen kolmas peräkkäinen karsiutuminen euroviisufinaalista on nostattanut Viisukuppilassa sellaista mielialaa, että näin ei voida jatkaa, vaan jotain tarttis tehdä. Käärikäämme siis hihat ja tehkäämme.

Kuppilalaisilla on paljon perusteltuja näkemyksiä siitä, millä tavoin viisuprojektia kannattaisi toteuttaa. Päättävät tahot eivät ole ottaneet näkemyksistä koppia eikä yhtä ansiokkaita kommentteja ole näkynyt julkisessa sanassa. Eräs ja kenties tärkein tässä ketjussa hahmoteltava asia onkin se, miten saamme viestimme kuuluviin. Esillä oli esimerkiksi ajatus avoimesta kirjeestä tai adressista.

Tämä on koontiketju Suomen viisutulevaisuuden visioinnille, jota koskeva keskustelu on nyt hajautunut aika moneen ketjuun. Muissa ketjuissa sanottua saa ja kannattaakin tässä ketjussa toistaa.

Re: Tie uuteen päivään – nostetaan Suomi suosta

Lähetetty: 11 Touko 2017, 12:03
Kirjoittaja jee euroviisut
Timoteus kirjoitti:Muissa ketjuissa sanottua saa ja kannattaakin tässä ketjussa toistaa.
Selvä. Lainaanpa tähän sitten suoraan viestiäni Suomi 2017 -ketjusta.
jee euroviisut kirjoitti:Minäkin olen alkanut miettiä, että jos UMK on menossa tähän suuntaan, niin pitäisikö vetovastuu Suomen viisuosallistumisesta siirtää MTV3:lle (myös MTV3 on EBU:n jäsen eli voisi olla vastuussa Suomen viisuosallistumisesta).

Tai toinen vaihtoehto: voisiko Suomi kokeilla edes kerran sisäistä valintaa? Itse asiassahan 51 kertaa viisuihin osallistunut Suomi on useimmin euroviisuihin osallistunut maa, joka ei ole koskaan valinnut edustajaansa sisäisesti. (Ennen kuin kukaan kysyy 56 kertaa osallistuneesta Norjasta, niin Norja on valinnut edustajansa sisäisesti kerran, vuonna 1991.) Valitkaa nyt Suomen edustajaksi sisäisesti vaikka ilmeisesti yhä viisuedustuksesta kiinnostunut, jo kansainvälistä mainetta niittänyt Saara Aalto. Jos hänen kirous ikuisena kakkosena jatkuu, niin kyllä minulle viimeisten kolmen osallistumisen jälkeen todellakin kelpaisi toinen sija viisuissa. :draamaa:
Lisäksi vähän myöhemmin samassa ketjussa jatkoin, että Anssi Aution tilalle uusi vetäjä Suomen viisunvalintaan.

Re: Tie uuteen päivään – nostetaan Suomi suosta

Lähetetty: 11 Touko 2017, 12:11
Kirjoittaja Edwina
Hienoa, että tälle on oma ketjunsa! :peukku:

Re: Tie uuteen päivään – nostetaan Suomi suosta

Lähetetty: 11 Touko 2017, 13:43
Kirjoittaja Serduchka
^ Samaa mieltä! :peukku: Saa nähdä, jos saisin kirjoitettua tänne jotain viimeistään kesäksi.

Re: Tie uuteen päivään – nostetaan Suomi suosta

Lähetetty: 11 Touko 2017, 13:57
Kirjoittaja lumi11
Kolme asiaa:


Biisi, aitous ja ammattitaito.


Ketjun idea on tosi hyvä, ehdottomasti kannatan ja tuen, ja toivottavasti mahdollisimman pian pääsen allekirjoittamaan adressin, jossa korostetaan sitä, että Suomi-kuvaa, maabrändiä (?) ja musiikkivientiä todellakin kannattaisi Euroviisujen kokoisella areenalla edistää.


Menestys sinänsä ei ole tärkeintä, vaan pitää mennä BIISI EDELLÄ. Loistava kappale, omannäköinen kappale, ihan mitä tyylilajia vain, kunhan vain on lajinsa vahva edustaja. Ei laskelmointia tai taktikointia, vain loistava ja vahva kappale, jossa on idea, joka mieluusti saisi olla lähtöisin sydämestä. Idean ympärille kasataan täydellinen paketti.


Valovoimainen muusikkotaiteilijaesiintyjä tai yhtye loistavalle kappaleelle. Ei mitään levy-yhtiöpeliä tai uuden kyvyn väkinäistä lanseeraamista. Toki mikään ei ole poissuljettua, jos se palvelee paketin loistavuutta.


Blackbird ja Norma John olivat loistavia, siitä heille suuri kiitos, ja suunta oli erittäin oikea: Oma tyyli, vahva näkemys ja ammattitaito. Muuta ei tarvita siltä puolelta, markkinointiin ja esityksen kokonaisuuden viilaamiseen enemmän tukea ja ammattitaitoa, rahaa?!
Blackbird oli ihana, minulle yksi kaikkein rakkaimmista, mutta se ei nyt televisioruudun välityksellä saanut Eurooppaa äänestämään. Mutta suunta on oikea.


Siis: Biisi, aitous ja ammattitaito.
Ei mulla muuta.

Re: Tie uuteen päivään – nostetaan Suomi suosta

Lähetetty: 11 Touko 2017, 15:10
Kirjoittaja Vesna
UMK on kiva konsepti, mutta näistä lähtökohdista voittajavalinnan ja viisuedustuksen välissä pitäisi kyllä olla melkein vuosi aikaa, että tuotanto ja biisin markkinointistrategia ehdittäisiin hioa kuntoon. :roll: Joten jos ei tehdä UMK-kisoista syyskuun spektaakkeleita, niin aletaan painottaa kisaajien valinnassa ammattimaisuuta amatööriyden sijaan.

Re: Tie uuteen päivään – nostetaan Suomi suosta

Lähetetty: 11 Touko 2017, 15:49
Kirjoittaja rosetta
Aha, että tällainenkin ketju täällä sitten...

Minusta tuossa "näin ei voida jatkaa, vaan jotain tarttis tehdä" -ajattelussa ei kyllä nähdä metsää puilta. Ei Suomen viisuilu ole missään "suossa", tai ehkä kahtena edellisenä vuonna oli, kun valitut edustajat olivat suoraan sanottuna huonoja, mutta tämän vuoden edustajassa ei ollut mitään vikaa. Se nyt vain ei sattunut sitä finaalipaikkaa jostain kumman syystä saamaan. (Syitä voidaan etsiä sitten eritellyistä tuloksista, mutta tuskin koskaan täysin selviää, näin nyt vain kävi). Jotenkin tämä mieliala että suossa ollaan, joka aloitusviestissä mainittiin, tuntuu laittavan syyn tämän vuoden edustajan niskoille, mikä on minusta väärin.

Mutta juu, jos jotain parannusehdotuksia pitää keksiä, niin sehän on sama minkä olen täällä aiemminkin maininnut: UMK:t hiiteen ja SISÄINEN VALINTA; pyydetään kappale joltain huippusäveltäjältä (kuten Tuomas Holopainen) ja muutenkin huippuammattilaiset kehiin, myös kappaleen esittäjä. Noin tekevät useimmat maat jotka tosissaan voittoon/hyvään sijoitukseen tähtäävät, kuten Venäjä, Kreikka, Azerbaidzan, Ranska parina viime vuonna, jne...

En tosiaankaan noin yleensä ottaen luota Suomen kansan kykyyn valita paras mahdollinen edustaja (tuon todistava mm. Mikael Saari -tapaukset), vaikka niin nyt tänä vuonna sattuikin käymään ;), mutta toinen asia on se oliko se valittavana ollut valikoima UMK:ssa läheskään paras mahdollinen - juu, ei tosiaankaan ollut. Sinne tuntuu yhä enenevässä määrin valikoituvan kaiken maailman perseilyä ja pelleilyä, kuten tänä vuonna nähtiin. Jos sitä ei haluta vaan jotain laadukkaampaa, niin on siis päivänselvä mitä tulisi tehdä.

Re: Tie uuteen päivään – nostetaan Suomi suosta

Lähetetty: 11 Touko 2017, 16:30
Kirjoittaja klaus-12
Olen melkolailla samaa mieltä, kun mitä kuppilassa on kirjoiteltu. UMK:n taustakööri pitäisi vaihtaa, ja panostaa biisien seulaan. Onhan se kivaa, että on mahdollisimman laaja kattaus kaikenlaista, mutta luodaanko se sen kustannuksella, että hyviä biisejä jää pois? :roll: UMK:n yhden finaalin mallin säilyttäisin.

Sen sijaan UMK19 voidaan skipata kokonaan, kokeilaan sisäistä valintaa. Se on tuottanut tulosta muuallakin Euroopassa, joten miksei meilläkin? (Okei, esim. Trijntje Oosterhuis (Alankomaat 2015) ja Nicky Byrne (Irlanti 2016) eivät kummoisesti menestyneet, mutta molempien ongelmana oli heikko kappale.) Eli Suomelta suhteelisen tunnetulta artistilta tykkibiisi, jolla saadaan viisut Suomeen keväälle 2020 (ei haittaisi, jos jo kevääksi 2019 ;) .)

Kannatan avointa kirjettä tai adressia.

Re: Tie uuteen päivään – nostetaan Suomi suosta

Lähetetty: 11 Touko 2017, 18:31
Kirjoittaja Andzak
Sisäinen valinta voi olla hyvä asia, jos se tuottaa oikeasti harkitun kokonaisuuden, joka tähtää menestykseen: hyvä biisi, hyvä esittäjä ja hyvä esitys/show, joka vie Suomen taas finaaliin. Se mitä tänä vuonna tähän mennessä on tapahtunut, niin finaaliin pääsi esim. Kypros, joka oli ruotsalaisten tuottama kappale. Finaaliin meni Moldova, joka oli saman mantran toistamista (Mamma mamma) ja se toimi yllättävän hyvin vaimokkeineen ja esittäjineen. Kreikan edm -biisi meni jatkoon ylipirteydellään. Eurooppalaisilla on kokonaisuutena aika muovinen ja helppo maku, eikä sitä tulisi väheksyä sanomalla, että meillä suomalaisilla on oma tyyli ja me mennään tällä. Suomi voisi ihan hyvin lähettää viisuihin jotain vastaavaa, menevän kappaleen, jossa on joku koukku, jotain sellaista mikä iskee heti. Hyvä kokonaisuus on sellainen, joka iskee kuulijaan, hän muistaa sen, pitää sitä hyvänä ja saa hänet äänestämään sitä jatkoon.

Minä en halua, että Suomi on se maa, joka jää 10 kertaa peräkkäin semifinaaliin vaan menee ennemmin 10 kertaa finaaliin peräkkäin. Mieleeni tulee suomalaisista artisteista esim. Isac Elliot, joka esittää ihan sellaista peruspätevää englanninkielistä poppia, joka on mielestäni parempaa kuin vaikkapa jatkoon mennyt Kypros. Olisiko vaikeaa väsätä Suomelle sellainen Isac Elliotin kaltainen poppibiisi ensi vuodeksi ja löytää sellaiselle biisille pätevä esittäjä? Jos haluaa menestyä pitää olla sellainen kokonaisuus, jonka taakse voi saada mahdollisimman monipuolisesti äänestäjiä.

Re: Tie uuteen päivään – nostetaan Suomi suosta

Lähetetty: 11 Touko 2017, 18:32
Kirjoittaja tomato
Ossi Runne Hesarissa ”Euroviisut on yksinkertaisesti väärä areena uusien artistien lanseeraukseen.”

Olisiko muita nimekkäitä mielipiteitä henkilöitä jota halusivat ottaa kantaa julkisuudessa?

Re: Tie uuteen päivään – nostetaan Suomi suosta

Lähetetty: 11 Touko 2017, 18:56
Kirjoittaja phale
klaus-12 kirjoitti:UMK:n taustakööri pitäisi vaihtaa, ja panostaa biisien seulaan. Onhan se kivaa, että on mahdollisimman laaja kattaus kaikenlaista, mutta luodaanko se sen kustannuksella, että hyviä biisejä jää pois? :roll:
Minun mielestäni UMK:n ongelma parin viime vuoden aikana on ollut se, ettei siellä ole ollut riittävästi variaatiota, vaan melkein kaikki kappaleet ovat olleet radiopoppia. Itse siis kaipaisin enemmän vaihtelua genreihin ja tyylilajeihin, mutta en toki kappaleiden kustannuksella. Meidän on turha yrittää menestyä tanssipopilla, jos muut tekevät sen meitä paremmin. Mutta siitä olen samaa mieltä, että kappaleiden valinnassa olisi petrattavaa, ettei tarjonta olisi näin tasapaksua kuin viime vuosina on ollut.

Re: Tie uuteen päivään – nostetaan Suomi suosta

Lähetetty: 11 Touko 2017, 20:27
Kirjoittaja Nettiviisuilija
Tässä muutama kehitysidea UMK:lle (kerta kun samaa fiaskoa joutuu katsomaan ensi vuonna) mitä Suomen euroviisuedustajan valitsemisessa pitäisi parantaa.

- UMK:n kilpailijakattauksen pitäisi koostua enemmänkin musiikillisesti hyvistä biiseistä, eikä niistä joista voisi saada kivannäköisen esityksen ja mediahuomiota.

- Biisien tuotannon tasoa on parannettava! Tänäkin vuonna oli pari kappaletta (esim. Arrows) joista oltaisiin voitu saada enemmän irti, jos tuotannossa ei oltaisi kustu.

- Suomalaisia (tai miksei myös ulkomaalaisia) huipputasoisia säveltäjiä ja sanoittajia on saatava tekemään biisejä UMK:hon! Samalla olisi suositeltavaa ottaa pois sääntö, joka vaatii väh. yhden suomalaisen säveltäjän/sanoittajan kappaleelle.

- Jos kerran ei ole paljon rahaa käytettävänä, miksi ihmeessä pitää tehdä musiikkivideoita ja järjestää esikatselu kilpailukappaleista? :heihaloo: Vaikka viimeisimmän kulut ei taida olla kovin suuret, on kyllä ihmeellistä, että UMK-kappaleista on järjestettävä televisoitu esikatselu, kun niitä voi ihan katsoa internetistä milloin ikinä haluaa!

- Ja viimeisenä, muttei vähäisimpänä, YLEn on pakko brändätä uudelleen Suomen karsinnat. Kuten Noin Viikon Uutisissa sanottiin tänä keväänä "Kuntavaalit on vähän niinku Uuden Musiikin Kilpailu. YLE yrittää hirveesti nostaa hypeä, mutta kansaa ei vaan kiinnosta". Tietenkin tällä ei ole kovin suurta merkitystä Suomen viisumenestyksiin, mutta UMK on tietääkseni jo saanut artisteilta ja levy-yhtiöiltä huonoa mainetta. Jos kisat muutettaisiin vanhaan kunnoon Suomen Euroviisukarsinnat nimeen ja Suomi alkaisi pääsemään finaaliin, ihmisten kiinnostus euroviisuja sekä karsintoja kohtaan voisi nousta, mikä lisäisi myös kiinnostusta osallistua kisaan.

Näistä viidestä epäkohdasta on tietääkseni ennestääkin valitettu, joten tämä ei tainnut tuoda uutta näkökulmaa. Sentään sain avata sanaisen arkkuni :heh: Ainoa asia mistä voin antaa plussaa UMK:lle on erilliset haut artisteille ja säveltäjille/sanoittajille, mutta ei siitäkään taida tulla mitään, jos tätä on mainostettu vain ohimennen. Olisi ihan kiva jos saataiisiin satoja ihmisiä YLEn studiotalolle vaatimaan Aution eroa, mutta tuommonen taitaa jäädä vain haaveeksi...

Re: Tie uuteen päivään – nostetaan Suomi suosta

Lähetetty: 12 Touko 2017, 02:33
Kirjoittaja aihe_
Useamman vuoden olen seurannut kuppilan kirjoittelua, mutta en aikaisemmin ole osallistunut joten aloitetaanpa sitten tällä.

UMK:n ongelma on musta ollut se, että sitä on lähdetty aikanaan tekemään aivan erilaiseksi kuin se nykyisin on. Siirtymää Euroviisukarsinnoista UMK:n ei tehty kunnolla, jolloin ihmisille jäi (on jäänyt) pitkäksi aikaa epäselväksi se mikä UMK on. Tämä koko muutos taisi liittyä myös silloiseen Ylen kanavien profilointiin, jossa Euroviisut olivat liian "maalaista" uudistuneelle kakkoselle tms. Musta varsinkin tämän ja viime vuosien UMK:ssa on menty eteenpäin ja tehty paljon hyviä juttuja. Katsojaluvutkin taisivat olla nousussa, joten ehkä pikkuhiljaa ihmisille selviää mikä UMK on. Sisäisen valinnan ongelma musta on se, että se tavallaan tiputtaisi euroviisut pidemmäksi aikaa pois yleisestä tietoudesta, jos siihen ei kuulu se oman maan karsinta, jolla kuitenkin on jokin viihdearvo. Joku ehkä osaa vastata paremmin, että mikä Euroviisujen suosio yleisesti on niissä maissa joissa sisäisiä karsintoja tehdään?

Tätä on tuotu muuallakin, mutta miten iso into kotimaisilla artisteilla olisi ylipäätään lähteä euroviisuihin? Suomen karsinnoista voisi saada näkyvyyttä, mutta jos iso osa kotimaisesta musiikista tunnutaan nykyään tekemään nimenomaan kotimaan markkinoille, niin kasvattaisiko euroviisuihin osallistuminen isojen artistien suosiota enää enempää kotimaassa ja mitä hyötyä heille siitä olisi?

Mun mielestä tärkeintä olisi saada tunnetut kotimaiset biisintekijät/tuottajat tekemään enemmän biisejä karsintoihin. On tietenkin varmaan myös paljon siitä kiinni, että mitä biisejä lopulta valitaan.Panostusten osalta mä myös pitäisin UMK:n yhden finaalin, mutta lopettaisin videoiden tekemisen ja panostaisin sen osuuden (en usko, että lopulta on ihan hirveän merkittävä panostus kokonaisuuteen nähden kuitenkaan) esityksiin.

Re: Tie uuteen päivään – nostetaan Suomi suosta

Lähetetty: 12 Touko 2017, 03:35
Kirjoittaja Wadde
Onko UMK:n tiimi ottanut tähän kolmanteen fiaskoon mitenkään kantaa julkisuudessa? Vai onko asia ohitettu toteamalla, että nyt kävi näin, paketti oli laadukas, meitä ei vain tajuta. Kuten ei tajuttu kaksi vuotta sittenkään. Viime vuonna meni pieleen, kun rahaa oli vain siihen vähän erikoisempaan mikkitelineeseen.

Kiinnostaisi oikeasti UMK-tiimin motiivit. Olen nähnyt jotain kommentteja, kuinka Yle ei edes halua voittaa (koska rahaa ei ole) ja siksi vedetään tahallaan vähän sinne päin. Mutta siinäkin tapauksessa meidän viisupäättäjissä on aikamoisia ei-asiantuntijoita, jos eivät tajua, kuinka vaikeaa voittaminen on.

Ärsyttää kyllä edelleen käydä tätä keskustelua nyt, kun edustaja oli oikeasti priimaa, mutta olen varma, että tätä keskustelua käytäisiin, olisi edustaja ollut tuosta UMK-joukosta kuka tahansa.

Onko tämän vuoden UMK:sta julkaistu tarkempia tilastoja? Montako biisiä kilpailuun lähetettiin? Kuka valitsi finalistit?

Onko julkisuudessa kuultu karsiutuneita kappaleita?

Jari Sillanpää voisi varmaan ainakin kommentoida jotain. Eikös hän ole sanonut, että voisi lähteä hakemaan edustuspaikkaa, mutta ei UMK:sta?

En väitä, että ne kokeneet artistit olisi laadun tae, mutta kutsukilpailuaikoina niitä finaalipaikkoja kuitenkin edes joskus tuli...

Re: Tie uuteen päivään – nostetaan Suomi suosta

Lähetetty: 12 Touko 2017, 03:59
Kirjoittaja kuu-kuu
phale kirjoitti: Minun mielestäni UMK:n ongelma parin viime vuoden aikana on ollut se, ettei siellä ole ollut riittävästi variaatiota, vaan melkein kaikki kappaleet ovat olleet radiopoppia.
Eihän se näin mennyt ollenkaan. Radio Suomi kyllä soittaa, mutta sehän on Ylen kanava.
Viime vuonna euroviisufinaalia katseli arviolta 240 miljoonaa ihmistä. Ylen tunnuslause UMK:lle "Yksi biisi voittaa sata miljoonaa kuulijaa" on vanha. Ajatelkaa 240 miljoonaa ihmistä. Ja vaikuttaa siltä, että lukema nousee ja nousee. 1980-luvulla lukemat taisivat olla vielä huikeasti suuremmat. Sitten eurooppalaisten ja muidenkin mielenkiinto meni viisuihin, kun siellä rupesi soimaan kaikenlaista sekohassua ja muuta sotkua.
240 miljoonaa ihmistä. Siinäpä näyttöikkuna suomalaiselle artistille tai bändille, joka tahtoo päästä kansainvälisille markkinoille. Ei ole yhtäkään niin hienoa ja suurta näytönpaikkaa olemassa. Tätä pitäisi toitottaa Ylessä ja UMK:n yhteydessä. Houkutella, kannustaa, kutsua ja kukertaa mukaan suomalaisia artisteja ja bändejä, jotka hamuavat ulkomaille. Ja myöskin pitäisi houkutella mukaan suomeksi laulavia artisteja ja bändejä, niitä suuria nimiä ja tähdentää, että Suomen edustaminen euroviisuissa on kunnia-asia ja isänmaallinen teko. Suomen edustaminen euroviisuissa pitäisi olla hieno asia.
Laulajia kyllä löytyy Suomesta, mutta mitenkä on biisien tekijöiden kanssa? Siis sellaistan tekijöiden kanssa, jotka osaisivat tuottaa biisejä, jotka sopivat muidenkin päihin kuin suomalaisten päihin? Näitä ei taida löytyä yhtä suurena rimpsuna kuin laulajia. Mutta luulen että lukumäärä on paljon suurempi kuin mitä ensin tulee mieleen. VAnhastaan on haukuttu ja pelätty kun euroviisukarsinnat olivat vielä olemassa, että mummot ja papat ovat niitä pelottavia ryhmiä, jotka äänestävät viisuihin sellaisia tyyppejä, joita ei tahdota enää kisaan. Dannyä, Jukka Kuoppamäkeä ja Kari Tapiota, joka kylläkin tuli toiseksi karsinnoissa. Pelätään iskelmätähtien menoa viisuihin. Tai yksinkertaisesti pelätään, että suomalaista iskelmää päätyy viisuihin.
No, minä en pelkää tätä.
En ole iskelmän suurkuluttaja, mutta olen viime vuosina kuunnellut kaikenlaisia suomalaisia hittilevyjä, ihan van koska olen ollut kiinnostunut musiikin tutkimisesta ja olen huomannut että suomalaisessä iskelmässä ollaan hivuttauduttu lähemmmäs kansainvälisien hittibiisien maisemia. Jopa iskelmäksi kutsuttu musa on kuulostanut ihan eurooppalaiselta hittipopilta. Esim. Kaija Koon levyllä on muutamia biisejä, jotka voisivat olla suurempienkin poptähtien biisejä. Hiukkasen tuotannossa on nukkaa, muttei niin paljon kuin voisi luulla.
Mitä minä tahdon sanoa tuolla edellisellä.
Sen, ettemme me suomalaiset ole pulassa, jos pitää etsiä biisejä ja tuottajia Suomen euroviisukappaleeksi. Ongelma on vain siinä, että kuinka me saamme nämä taiturit houkuteltua puolellemme.

Re: Tie uuteen päivään – nostetaan Suomi suosta

Lähetetty: 12 Touko 2017, 08:29
Kirjoittaja ta1ja
Poimin Norma Johnin ketjusta kommentin, mutta vastasin tänne koska alkuperäinenkin kommentti kuuluisi tänne. Ja käsittelee ylläolevaa radiohittiaihetta. Olen samaa mieltä phalen kanssa että viime vuosien ongelma on UMKssa ollut se, että valikoima on ollut oletetun radiohittimäinen. Kuu kuuta komppailen siinä, että niidenkin toteutus on ollut huono. Tähdentäisin että analyyttisyyden kannalta pitää genre ja toteutus pitää erillään: tyylillisesti radiohittimäinen biisi ei ole sen radiohitimpi kuin joku muukaan, jollei sitä ole toteutettu hyvin. Ja sama laajemminkin.
kuu-kuu kirjoitti: Olen ruvennut olemaan sitä mieltä, että olisiko kuitenkin ollut parempi jos Lauri Yrjölä olisi ollut Suomen edustaja. Kumminkin jokseenkin radiohittimäinen biisi, vaikkakin vanhanaikainen.
Nyt oikeesti. Oliko Jocin biisi radiohittimäinen? Oliko Valko-Venäjä radiohittimäine? Romania? Miten kävi Latvian? Viron? Serbian? Jos tässä lajissa Laurin tapaan kisaa, mitä puhuttiin jo Hovigin tanssitaidosta? Uskotko, että artisti tai YLE olisi osannut keksiä ruotsalaisten tapaan jotkut juoksumatot peittääkseen artistin kömpelöä liikehdintää ja luodakseen silti dynaamista vaikutelmaa.

Ja kaikkein tärkeimpänä: kuutelistko itse niitä radiohittejä? Kuinka paljon niitä pitäisi viisuihin vielä tuottaa, siis sitä klisestä radiohitiltä kuulostavaa radiohittiä? Vai, kuten Jamala ja tämän vuoden finaalivalikoima, yrittää ujuttaa persoonallista ja mielenkiintoisempaa musiikkia eetteriin.

Tästä on puhuttu ennenkin. Ruotsia kannattaa kopioida ammattitaidossa ja asenteessa, kyvyssä tuottaa ja kaivaa paras esiin. Ja pitää huolta että kokonaisuus on kaikin osin paras mahdollinen. Ehdottomasti. MUTTA ruotsalaisten paras ei ole meidän parhaamme, se pitää ihan itse tunnistaa ja toimia sen ehdoilla. Ei kopioida itselle vieraita biisejä joita ei itse kuunnella ja sydämellä tehdä. Niin fiksut ruotsalaiset toimisivat ja toimivat omassa maassaan. Toki maksajalle myyvät mitä vaan.

Vaikka tottahan se on: Günther olisi ollut trendien mukainen: jättipää ja valkoinen asu. Sääli vaan että esitys Güntherin osalta meni kompelön amatöörihuumorin puolelle, ja siinäkin jätkä on huonompi kuin Slavko.

Mitä väitteeseen "löytyyhän Suomesta laulajia" tulee, niin totta, mutta kummasti niitä ei löydetä kuitenkaan oikeisiin biisehin. Seuraavalla kerralla esimerkiksi kun Emman tiimi kirjoittaa noin hyvän biisin kannattaa tiimin kiinnittää esiintyjävalintaan samaa huomiota ja testata laulajia. Tai toivottavasti tämä uusi UMK muoto antaa sellaiseen mahdollisuuden. Valitettavasti vaan meillä ei ole kulttuuria, jossa hyvät laulajat pääsisivät kehittämään lavallaolotaitojaan, koska hyviä laulajia ei arvosteta niin niitä esiintymismahdollisuuksia ei ole, kun ihan hyvin riittää että joku piipittäjä "tulkitsee" sen biisin päin arsea, koska se on sitä "tulkintaa" eikä "teknistä suorittamista", vaikka jälkimmäistä pidetään muualla hyvän tulkinnan edellytyksenä.

Re: Tie uuteen päivään – nostetaan Suomi suosta

Lähetetty: 13 Touko 2017, 00:20
Kirjoittaja akfan33_ZZ
Onhan tää kuin ikiliikkujan keksimistä, ainoa vaan, että tää on astetta vaikeampaa, koska kukaan ei (etukäteen) tiedä millainen on hyvä viisubiisi tai vielä pahempaa, kaikki tietävät, mutta ovat vaan eri mieltä.

UMK on ainakin pielessä, pitäis olla PMK, parhaan musiikin kilpailu.

Suomi on pieni maa, ja todella hyviä on todella vähän, sekä laulajia että biisinikkareita.

MItä laulajiin tulee, Saara viimeistään opetti, että vain laadulla pärjätään ulkomailla. En tarkoita mitään "hyvää kotimaista laulajaa" vaan sellaista, joka pystyy säväyttämään ulkomaita nyöten, jolla on näyttöjä suurilta lavoilta, ettei kaiken lisäksi tarvi pelätä, että pysyykö edes vireessä kovassa paikassa.

Kaikkein tärkein on itse biisi, koska viisut on biisikilpailu. Tää on myös se vaikein osa. Ei vaan ole mitään reseptiä, joka toimis. Tässä ratkaisee jonkinlainen suotuisa kombinaatio eri asioita. Aitous, se jokin, johon vain taitava säveltäjä/tuottaja pystyy. Lisäksi epämääräinen "ajan hengen" tunteminen.

Miten tää sitten saavutettais, uskon, että ainoa keino on luoda sellaiset edellytykset, että syntyy kilpailua, jossa todeliset huiput saadaan motivoitua mukaan, mitkään keinotekoiset ratkaisut ei auta, eli pitääkö kansan päättää vai asiantuntijoden, ei sillä oo mitään väliä, jollei saada ehdokkaiden laatua nostettua. Tässä törmätään siihen korkeatasoisen viihdemusiikin kulttuurin puutteeseen, jota muualla löytyy paljonkin, mutta meillä ei pääse kehittymään, koska "vähemmälläkin pärjää", eikä synny oikeaa kilpailua.

Re: Tie uuteen päivään – nostetaan Suomi suosta

Lähetetty: 13 Touko 2017, 03:56
Kirjoittaja Serduchka
Kun kerran en saa unta, niin voinen kirjoittaa tänne jonkun sepostuksen UMK:n parantamiselle ensi vuodeksi. :heh:

Jos kerran artistihaku tuli ja meni jo, niin minusta näille artisteille kannattaisi keskittyä löytämään hyvän säveltäjän ja tuottajan tekemä biisi. Suomessa on sellaisiakin, jos jaksaa vaan tarpeeksi perehtyä asioihin. Artistien, jotka hakivat UMK:hon, tulisi myös olla karismaattisia ja sellaisia, jotka eivät joka väliin tunge sitä nyrpistävää naamaa, joka näytti olevan eritoten Sandhjan, mutta myös jossain kohtia Norman Leenan ongelma.

Artisteista/säveltäjistä, joita haluaisin UMK:ssa ensi kaudella nähdä, ovat ainakin Alex Mattsson (sillä "poika on lahjakas" :vonkaus: ), Osmo Ikonen ja Bianca Morales (siis ehkä säveltäjän roolissa, joku moderni elektroswing-biisi?). Myös Ruotsin puolelta ottaisin mielelläni apuja.

10 esitystä ei kannata ruveta muuttelemaan mihinkään. Se on ollut toimiva resepti jo muutamana vuonna esim. Tanskalle (ei toki vuosina 2015-2016). Sinne pitäisi saada mukavasti eri genreistä hyviä ja toimivia kappaleita, esim. jaolla balladi, rock/hevimetalli, soul, indie, EDM, iskelmä, elektroswing, tropical house, pop ja sitten joku yliampuva camp-suosikki tyyliin Club La Persé, koska sellaisillekin on faninsa.

Kristan pitäisin juontajana, koska hän on ennen kaikkea valovoimainen esiintyjä ja hyvin räiskyvä sekä glamourintäyteinen persoona. Ihana myös livenä tavattuna! <3

Re: Tie uuteen päivään – nostetaan Suomi suosta

Lähetetty: 13 Touko 2017, 09:27
Kirjoittaja tomato

Re: Tie uuteen päivään – nostetaan Suomi suosta

Lähetetty: 13 Touko 2017, 13:22
Kirjoittaja Ansarin
Lakataan hokemasta "ei suomeks voi pärjätä" -mantraa ja lähetetään jotain rehellisesti oman näköistä ja kiinnostavaa. Sellainen biisi josta ite tykätään :joojoo:

Re: Tie uuteen päivään – nostetaan Suomi suosta

Lähetetty: 13 Touko 2017, 16:58
Kirjoittaja tomato
Näkökulma: Suomi floppasi taas euroviisuissa - eikä Ylen suojatyöpaikkalaiset kanna vastuuta

http://www.iltalehti.fi/euroviisut-2017 ... 7_ef.shtml


Samaa mieltä. Halutaan pitää kiinni viisuista mutta ei vaan osata hoitaa hommaa.

Re: Tie uuteen päivään – nostetaan Suomi suosta

Lähetetty: 13 Touko 2017, 17:21
Kirjoittaja klaus-12
En usko, että MTV:llä on suurempia resurseja järjestää viisukarsintaa. Tietääkseni konkurssi kypsä yhtiö, ellei ruotsalainen omistaja Bonnier AB pumppaisi rahaa yhtiön kassaan. Tosin MTV:n ei olisi pakko järjestää karsintaa, kun saada vain joku artisti houkuteltua sisäiseksi valinnaksi.

Re: Tie uuteen päivään – nostetaan Suomi suosta

Lähetetty: 13 Touko 2017, 17:26
Kirjoittaja tomato
TV-kanavat tarvitsevat kotimaista sisältöä kanavilleen.
Viisuilla voi houkutella useamman viikon katsojia ruudun ääreen jos toteuttaa hyvän setin.

Re: Tie uuteen päivään – nostetaan Suomi suosta

Lähetetty: 13 Touko 2017, 18:45
Kirjoittaja hra47
Sori jos olen negatiivinen ei-mies tässä aivoriihiketjussa, mutta itse en kannata sisäistä valintaa. Valintatavassa ei sinänsä olisi ehkä vikaa oikeissa käsissä, mutta Yleisradion tuntien, valintaprosessissa ihan muut poliittiset agendat nousisivat arvatenkin musiikin edelle ja lopputuloksena olisi nolo fiasko. Pahimmassa tapauksessa yleisö hylkäisi viisut jos se ei koe edustajaa omakseen. Yleisön valitsemassa edustajassa on sentään se hyvä puoli, että syyllistä voi etsiä peilistä jos menestystä ei tule.

Re: Tie uuteen päivään – nostetaan Suomi suosta

Lähetetty: 13 Touko 2017, 19:09
Kirjoittaja tomato
Jos ei ole mistä valita niin miten kansaa voi syyttää.
Tuottajan tulee haalia hyviä ehdokkaita tavalla tai toisella kisaan. Ei varmasti helppoa mutta jollain tapaa se pitää tehdä.

Re: Tie uuteen päivään – nostetaan Suomi suosta

Lähetetty: 13 Touko 2017, 20:10
Kirjoittaja Wadde
hra47 kirjoitti:Sori jos olen negatiivinen ei-mies tässä aivoriihiketjussa, mutta itse en kannata sisäistä valintaa. Valintatavassa ei sinänsä olisi ehkä vikaa oikeissa käsissä, mutta Yleisradion tuntien, valintaprosessissa ihan muut poliittiset agendat nousisivat arvatenkin musiikin edelle ja lopputuloksena olisi nolo fiasko. Pahimmassa tapauksessa yleisö hylkäisi viisut jos se ei koe edustajaa omakseen. Yleisön valitsemassa edustajassa on sentään se hyvä puoli, että syyllistä voi etsiä peilistä jos menestystä ei tule.
Tästä olen kyllä 1000% samaa mieltä. Ei sisäistä valintaa. En luota siihen, että sieltä löytyy tarpeeksi asiantuntevia ihmisiä hoitamaan hommaa. Sisäisellä valinnalla meidän edustaja olisi ollut tänä vuonna ne perseet, koska "viisuissa pitää erottua kuten Lordi jos haluaa voittaa".

Re: Tie uuteen päivään – nostetaan Suomi suosta

Lähetetty: 14 Touko 2017, 02:34
Kirjoittaja kuu-kuu
ta1ja kirjoitti: Nyt oikeesti. Oliko Jocin biisi radiohittimäinen? Oliko Valko-Venäjä radiohittimäine? Romania? Miten kävi Latvian? Viron? Serbian?
Jokki tuli kahdeksanneksi, hyvä sijoitus, Valko-Venäjä seitsemänneksitoista. Romania (vastoin järkeä) seitsemänneksi. Latvia ja Viro eivät päässeet finaaliin. Mitä tästä kaikesta?
Ja siitä Lauri Yrjölän tanssitaidosta. Joo, tuskin osaa seisoa, mutta tulipa mieleen, että olisiko ollut ainoa UMK:lainen joka olisi voinut menestyä. Emma olisi ehkä ollut hyvä vaihtoehto,jos osaisi laulaa ja jos olisivat osanneet luoda hyvän shown. Ja pahempaa ei olisi ollut, jos biisi olisi ollut parempi. Muilla UMK-biiseillä ei mitään jakoja viisuissa. Sama huono meininki taitaa jatkua.
En jaksa jaaritella. Toivoisin, että Suomen euroviisukarsinnat kääntyvät voimakkaasti siihen suuntaan, että sinne osallistuu porukoita, biisejä ja artisteja, jotka tähtäävät euroviisuvoiton ohella myös siihen, että heidän biisinsä soivat myös eurooppalaisissa radiokanavissa ympäri Euroopan.
Kummallisuus, jamma jamma ja missä miehet ratsastaa toivottavasti laukkaa kentän taakse paskapeltoon.

Re: Tie uuteen päivään – nostetaan Suomi suosta

Lähetetty: 14 Touko 2017, 22:20
Kirjoittaja akfan33_ZZ
Tulee ihan mieleen sellainen visio, että jossain SyrjänTakaHikiällä vaikuttaa sellainen artisti/bändi, joka paikkakuntalaisten mielestä on "ihan yhtä hyvä"kuin kuka tahansa Hesalainen vastaava.

Sitten lähdetään Hesaan johonkin musakilpailuihin, ja petytään, kun ei päästykään kärkeen, vaikka kaikki paikkakuntalaiset oli sitä mieltä, että paras lähetettiin, mutta jostain kummasta syystä ei vaan (taaskaan) menestynyt.

He ei huomaa, että omat artistit ei juuri kiertele naapurikyliä kauemmaksi (kun ei oo kysyntää), mutta Hesalaiset kiertää koko maassa ja jopa vähän ulkomaillakin (ainakin joskus). Siinä missä oma artisti on ansioitunut kyläpiirissä, hesalaiset on saaneet suosiota (lähes) koko maassa.

Opetus on tässä se, että tarvitaan riittävän laaja kuuntelijakunta, että tapahtuu se karsinta, jossa todellinen laajapohjainen menestys nousee esille. Ne on ne, jotka määrää mitä musaa massat kuuntelee, heillä on kosketus nykytpäivään, ja ainakin heillä menestys tod. näk. on ihan eri luokkaa.

Re: Tie uuteen päivään – nostetaan Suomi suosta

Lähetetty: 15 Touko 2017, 12:35
Kirjoittaja Rousku
rosetta kirjoitti: Mutta juu, jos jotain parannusehdotuksia pitää keksiä, niin sehän on sama minkä olen täällä aiemminkin maininnut: UMK:t hiiteen ja SISÄINEN VALINTA; pyydetään kappale joltain huippusäveltäjältä (kuten Tuomas Holopainen) ja muutenkin huippuammattilaiset kehiin, myös kappaleen esittäjä. Noin tekevät useimmat maat jotka tosissaan voittoon/hyvään sijoitukseen tähtäävät, kuten Venäjä, Kreikka, Azerbaidzan, Ranska parina viime vuonna, jne...
Melkein sitähän UMK on tuntunut yrittävän: Sinne on valittu joku suosikki, jonka halutaan voittavat, kuten nyt tällä kertaa MFB. Tyhmät äänestäjät sitten vain kaikesta rummutuksesta huolimatta äänestävät väärin.

Sisäistä valintaa moni kannattaa niin kauan kuin ajattelee, että valittaisiin juuri se oma lemppari (esim. sinun tapauksessasi Tuomas Holopaisen säveltämä biisi). Eiköhän mieli muutu, jos valitaan viisi vuotta putkeen jotakin radiopurkkaa.

Kannatan demokratiaa, vaikka se voi johtaa huonoihinkin tuloksiin. Ja kannatan sitä, että lähetetään musiikkia, josta itse pidämme, vaikkeivät muut sitä arvostaisi. Pidin tänä vuonna Unkarin, Ukrainan ja Georgian karsinnoista siksi, että kaikissa oli tarjolla jos jonkinmoista musiikkia. Kuten näkyy, menestystä ei silti tullut automaattisesti. Georgian tapauksessa voi miettiä, olisiko kansansuosikki pärjännyt paremmin kuin valittu edustaja, jonka nostivat voittoon kansainväliset raadit. Ukrainassa taas kotimainen raati esti valitsemasta kansansuosikkia (Melovin), josta uskon että olisi pärjännyt itse kisassa paremmin. Unkarissa käytännössä raati valitsi neljä "kyllin hyvää" finalistia joista yleisö sitten äänesti, mutta menettelyn monivaiheisuuden takia raadilla oli mahdollisuus sekä antaa palautetta artisteille esityksen kehittämiseksi että kuunnella yleisön mielipiteitä. Unkarin raati onkin useampana vuotena kummasti vaihtanut suosikkejaan matkan varrella. Joku Unkarin tapainen systeemi olisi minusta kokeilemisen arvoinen, jos tarjolla on tarpeeksi monenlaisia sekä ehdokaskappaleita että raatilaisia.

Mitä mainitsemiisi maihin tulee niin niissä on muutama tunnetusti tuontitavaraan turvautuva tapaus. Jos pelkkään menestykseen tähdättäisiin niin kai se olisi parasta myöntää, ettei meillä kansainvälistä hittibiisiä osata tehdä, ja lähteä muualle biisiostoksille. Myös strateginen matkailu väestöltään pienimpiin puhelinäänestäjämaihin juuri viisujen ajaksi voisi auttaa, tietysti matkaajille tarpeeksi puhelimia mukaan.

Re: Tie uuteen päivään – nostetaan Suomi suosta

Lähetetty: 15 Touko 2017, 12:46
Kirjoittaja Rousku
phale kirjoitti:Meidän on turha yrittää menestyä tanssipopilla, jos muut tekevät sen meitä paremmin.
Voidaanhan me ostaa tanssipoppia muualta?

Ei sekään tietysti mikään automaattinen menestyksen tae. Moldova ei viime vuonna menestynyt ruotsalaisella tanssipopilla, mutta tämänvuotinen moldovalainen tanssipop upposikin Eurooppaan kuin häkä. Mutta noin yleensä, eikö vain kannattaisi jättää sävellyshommat niille jotka osaa, ei yrittää räpeltää itse? Onhan ostokappaleilla keskimäärin paremmin menestystä tullut.