Sivu 1/6

Yleistä keskustelua 50/50 menetelmästä

Lähetetty: 02 Maalis 2014, 15:44
Kirjoittaja klaus-12
Vuoden 2009 finaalista asti käytössä ollut 50/50 menetelmästä on tullut risuja ja ruusuja. Mitä mieltä te kuppilaiset olette?

:miettii:

Ketjuun lisätty äänestys 5/2017 /bm

Re: Yleistä keskustelua 50/50 äänestys menetelmästä

Lähetetty: 02 Maalis 2014, 16:00
Kirjoittaja ESC93

Re: Yleistä keskustelua 50/50 äänestys menetelmästä

Lähetetty: 02 Maalis 2014, 16:09
Kirjoittaja Timoteus
^ Pistelasku ja 50/50 ovat kaksi eri asiaa.

Ketju ei kuitenkaan erityisesti liity vuoteen 2014, joten siirsin Yleistä-alueelle.

Re: Yleistä keskustelua 50/50 menetelmästä

Lähetetty: 02 Maalis 2014, 20:20
Kirjoittaja klaus-12
Muutin nimen väärinkäsityksen vuoksi muotoon menetelmästä

Re: Yleistä keskustelua 50/50 menetelmästä

Lähetetty: 08 Touko 2014, 01:17
Kirjoittaja Nomoro
Tästä systeemistä sen verran, että se on mielestäni muuttanut viisuja laimeampaan keskitien suuntaan, kun maat laskeskelevat millainen viisu on tuomaristojen ja myös yleisön mieleen eniten. Ja sehän on keskitien radiokappale tai balladi, joka lauletaan englanniksi. Viisujen tyylilajien määrä on vähentynyt ja muuttunut yksipuolisemmaksi, samoin omakielisyys on vähentynyt ja englantia laulukielenä suositaan, kun kukaan ei halua joutua altavastaajaksi omakielisellä viisulla. Systeemi suosii eniten Pohjoismaita ja Hollanti on päässyt viimein nousuun, josta en valita. Tai no, eniten se suosii juuri keskitien viisuja, joita jotkut maat aina lähettelevät esim. Malta, V-Venäjä jne. Raatien koko, oliko se nyt viisi henkeä, joille annetaan 50% koko maan äänivallasta on aivan kohtuutonta, kuka varmistaa raadin puolueettomuuden? Mutta onneksi tänä vuonna pikkumaitakin pääsi jatkoon. Ja pitäisi meidänkin täällä katsoa peiliin, kuinka hyvin viime vuosina pohjoismainen blokki on toiminut viime vuosina, eikä syyttää itäblokkia toistensa äänestelystä, koska sitä teemme itsekin.

Re: Yleistä keskustelua 50/50 menetelmästä

Lähetetty: 24 Touko 2015, 16:06
Kirjoittaja Haksis
Aika herätellä tämä ketju eloon eilisen katastrofin jälkeen?

Re: Yleistä keskustelua 50/50 menetelmästä

Lähetetty: 24 Touko 2015, 18:27
Kirjoittaja Jatta
Luin juuri, että puhelinäänestyksen perusteella Italia olisi voittanut. Nyt sen sijaan voitti Ruotsi. :surrur:
https://eurovisiontimes.wordpress.com/2 ... elevoting/

Hyvää pohdintaa juryista on Jukka Väisäsellä. "Suomen kansa oli äänestänyt Italian kolmanneksi, mutta tuomarit sijoittivat sen vasta 19. sijalle. Montenegrolle puhelinäänestäjät olisivat antaneet 9. sijan ja 2 pistettä, mutta Suomen tuomarit heivasivat sen sijalle 25 Voidaankin kysyä, kuinka onkaan saattanut käydä niin, ettei yksikään ei-englanninkielinen kappale ole päätynyt Suomen tuomariston kymmenen parhaan joukkoon. Suositaanko siis englannin kieltä viisuissa tarkoituksella?"

http://jukkav.vapaavuoro.uusisuomi.fi/k ... rointipeli

Mitä mieltä sinä olet?

Re: Yleistä keskustelua 50/50 menetelmästä

Lähetetty: 24 Touko 2015, 18:42
Kirjoittaja Nellie
Kyllähän näiden raatien valta on nyt liian suuri. Ehkäpä ensi vuonna voisi nuo ratkaista pelkillä puhelinäänillä, tai sitten jos raadit pitää väkisin pitää mukana, niin ratkaiskoot voittajan sitten ihan keskenään. Eilen annoin yhteensä viisi ääntä, joista kolme meni Italialle. Sanomattakin selvää, että tämän 50/50 systeemin aikana en enää rahojani aio turhuuteen tuhlata :jupinaa:

Re: Yleistä keskustelua 50/50 menetelmästä

Lähetetty: 24 Touko 2015, 19:02
Kirjoittaja Jatta
Niin ja vielä käsittääkseni tuomariäänet annetaan etukäteen, eikä finaalin aikana. Silloinhan jää esim. finaalin dynamiikka ja live-esityksen tunnelma jää kokonaan huomiotta: Italian tavattoman hieno loppuveto, huipensi illan. Se kuului myös yleisöstä. Omia suosikkejani olivat Montenegro ja Italia, jotka molemmat nousivat live-esityksessä vielä koskettavammiksi. Ja lauloivat rohkeasti omalla kielellä valtaosaltaan englanninkielisten kappaleiden keskellä. Ajatelkaa, miten banaalia olisi ollut, jos Italia olisi laulanut englanniksi - tai Montenegro?

Hienon oman musiikkikulttuurin ja kielen maat Kreikka ja Kyproskin lauloivat englanniksi. Tämä whitneyhoustonisoituminen on :eiei: todella surullinen kehityskulku. Jos juryt ovat sitä edistämässä, niin ei voi kuin ihmetellä, että kenen etuja he ajavat? Tietenkin englanninkielisen musiikin markkinat ovat suuremmat.. :eeek:

Re: Yleistä keskustelua 50/50 menetelmästä

Lähetetty: 24 Touko 2015, 19:04
Kirjoittaja Lichi
Miksi noi ei vaan voisi mennä niin, että tuomarien ja kastsojien perustteella ennetaan erikseen ne 12-1 pistettä ja lasketaan yhteen ja niiden perusteella ne lopulliset pisteet. tasatilanteessa yleisöäänet voisivat ratkaista. Sillä ei vaan pitäisi olla mitään merkitystä on joku kappale tuomariston mielestä 12. vai 25 paras.

Re: Yleistä keskustelua 50/50 menetelmästä

Lähetetty: 24 Touko 2015, 19:51
Kirjoittaja Haksis
Lichi kirjoitti:Miksi noi ei vaan voisi mennä niin, että tuomarien ja kastsojien perustteella ennetaan erikseen ne 12-1 pistettä ja lasketaan yhteen ja niiden perusteella ne lopulliset pisteet. tasatilanteessa yleisöäänet voisivat ratkaista. Sillä ei vaan pitäisi olla mitään merkitystä on joku kappale tuomariston mielestä 12. vai 25 paras.
Tämähän taisi olla se vanha ja hyvä tapa mitä käytettiin? Itsekin suosisin tätä ja olisin sen kannalla myös, että raadit olisivat joko semifinaalissa tai finaalissa päättämässä.

Re: Yleistä keskustelua 50/50 menetelmästä

Lähetetty: 24 Touko 2015, 20:45
Kirjoittaja Rousku
Suomen antamat pisteet vanhalla ja nykyisellä yhdistämistavalla laskettuna:

Koodi: Valitse kaikki

Ruotsi    12      12
Viro      10      10
Latvia     8       6
Belgia     7       7
Venäjä     6       8
Australia  5       5
Italia     4       2
Norja      3       4
Saksa      2
Georgia    1
Israel             3
Slovenia           1
Kumpi näistä nyt vaikuttaa paremmalta tai oikeammalta? Itse kannattaisin vanhaa.

Mutta ehkä enemmän sellaista, joissa raatiäänten perusteella lasketaan absoluuttiseen puhelinäänimäärään jonkinmoinen korjauskerroin, ja sitten nämä raatiäänillä painotetut puhelinäänet muutetaan pisteiksi. Joka tapauksessa systeemin pitäisi olla sellainen, että puhelinäänten voittaja ei voisi jäädä täysin pisteittä. Ja että muunkin puhelinäänikärjen pisteittä jääminen olisi vaikeaa.

Re: Yleistä keskustelua 50/50 menetelmästä

Lähetetty: 25 Touko 2015, 08:09
Kirjoittaja ta1ja
Iltasanomien Pauliina Leinonen ottaa esiin sen, että viimeisen viiden vuoden aikan nykyisellä tuomarisysteemillä skandinavian maat ovat voittaneet 3/5 kertaa. Jos katsotaan tulosta vuodesta 2009 skanditulos on 4/7.

2009 Norja ”Fairytale” Alexander Rybak
2010 Saksa ”Satellite” Lena
2011 Azerbaidžan ”Running Scared” Ell & Nikki
2012 Ruotsi ”Euphoria” Loreen
2013 Tanska ”Only Teardrops” Emmelie de Forest
2014 Itävalta ”Rise Like a Phoenix” Conchita Wurst
2015 Ruotsi ”Heroes” Måns Zelmerlöw

Jos katsotaan biisinkirjoittajia niin vuodesta 2009 alkaen, niin 6/7 vuonna biisi on skandinaavista alkuperää (vain Rise like a phoenix ei ollut) ja 3/7 vuonna Ruotsista. Koko tuomariston valtakauden aikana voittobiisi ei ole tullut länsi-euroopan ulkopuolelta.

Minusta on perusteita väittäää, että tuomaristoäänestys palvelee ruotsalaista ja skandinaavista musiikkivientiä ja Euroviisuista on tullut skandimusiikin markkinointiväline. Ero tilanteeseen ennen tuomaristojen mukaantuloa on dramaattinen. Euroviisuorganisaatio on skandijohdossa. Ohjeistukset eri maiden raadeille tulevat viisujohdosta.

Re: Yleistä keskustelua 50/50 menetelmästä

Lähetetty: 25 Touko 2015, 11:50
Kirjoittaja Viiksivallu
Raatien mukaantulo on mielestäni parantanut kilpailevien kappaleiden tasoa. Raadit perustavat arvionsa eri asioihin kuin katsojat, onhan heillä maallikkoa paljon laajempi asiantuntemus ammatin puolesta. Jonkinlaista balladisoitumista on ollut havaittavissa, mutta se liittyy ehkä enemmän siihen, että niiden oletetaan olevan sitä, mitä tuomarit arvostavat, vaikka asia ei ole noin yksioikoinen. Tänä vuonna Belgia, Australia ja Israel menestyivät oikein hyvin tuomaristojen keskuudessa, vaikka ovat varsin kaukana balladeista. Samaan aikaan Ranskan, Armenian ja Puolan balladit olivat hännillä. Sanoisin, että raadit arvostavat laatua.
Heti Rybakin voiton jälkeisinä vuosina voittajakappaleet ovat olleet listoilla suuremmalla alueella ja pitempään kuin aiemmat voittajat. Minua ei haittaa ollenkaan se, että viisuissa on paljon kappaleita, joilla on hittipotentiaalia laajemminkin. En halua, että Euroviisut jäävät kaikesta muusta musiikista eristäytyneeksi överiyden ja huonon maun vanhainkodiksi. Vuoden 2009 jälkeen lähinnä myötähäpeää herättävät typerät eivätkä edes millään muotoa hauskat vitsiviisut ja erilaiset gimmickit ovat tulleet uhanalaisiksi, esimerkiksi pyroja ja niukkaa vaatetusta näkyy yhä vähemmän. Kaikenlaisille viisujenvastaisille olkinukeille löytyy yhä vähemmän tukea. Vuonna 2006 olisin voinut yhtyä niihin, mutta en oikein enää.

Mutta olen sitä mieltä, että raadeilla on aivan liikaa valtaa parinsadan nupin kokoonsa nähden.

Re: Yleistä keskustelua 50/50 menetelmästä

Lähetetty: 25 Touko 2015, 12:47
Kirjoittaja toivo
Raatien valtaa voisi vähentää, vaikka 25/75 menetelmään. Jos niitä nyt ylipäätään halutaan roikottaa mukana.

Re: Yleistä keskustelua 50/50 menetelmästä

Lähetetty: 25 Touko 2015, 23:28
Kirjoittaja Sosuli
Onko joku tietoinen onko tästä asiasta olemassa jotain Euroopan laajuista adressia?
Tympii tämän vuoden tuomarit. Jos tuomarit ovat vain sen takia että kansa ei äänestäisiä poliittisista syistä niin eivät kyllä ole sitä taanneet. Karsivat vain pois esitykset jotka eivät sovi massaan ja arvostavat liikaa englannin kieltä.

Re: Yleistä keskustelua 50/50 menetelmästä

Lähetetty: 26 Touko 2015, 01:36
Kirjoittaja JukkaV
On muuten mielenkiintoista, että tämä blogikirjoitukseni on saanut tavallista enemmän huomiota. Se on kuitenkin hyvä, että epäoikeudenmukaisuuteen havahdutaan.

Re: Yleistä keskustelua 50/50 menetelmästä

Lähetetty: 26 Touko 2015, 11:42
Kirjoittaja Valkealalainen
Raatien tehtävänä tuntuu tosiaan olevan vain ja ainoastaan ruotsalaisten menestymisen takaaminen, mikä ei todellakaan ole reilua niitä maita kohtaan, jotka eivät halua tilata edustuskappaleitaan kyseisen kansan pöytälaatikoista.

Monni voitti rehellisesti nykysääntöjen puitteissa, joten voitto hänelle suotakoon, mutta ensi vuodeksi voisi todellakin vakavasti pohtia sääntöjen muuttamista oikeudenmukaisempaan suuntaan. Eli: RAADIT POIS! Annetaan kansain syvien rivien päättää voittaja, ilman mitään "asiantuntija"raateja.

Vaan eihän se tietenkään EBU:lle sovi. Ruotsalaisethan ovat euroviisumaailman jumalia, ja kaikkien muiden euroviisukansojen tulee uhrata heille oma kansallinen musiikkikulttuurinsa alttarilla pyhänä uhrina. :kiitos: :ruotsi:

Heja, Sverige. Vi alla älskar er.

Re: Yleistä keskustelua 50/50 menetelmästä

Lähetetty: 26 Touko 2015, 11:56
Kirjoittaja Valkealalainen
Niin, onhan niillä raadeilla tosiaan tuo toinenkin tehtävä, vaikka tuossa ensin muka väitin toista: tärkeää on myös tappaa kaikki omaleimaiset, kansalliset rikkaruohot pois euroviisumaailmasta. Kyllä englanninkielinen populäärimusiikki on se ainoa oikea musiikkilaji. Ja sitähän tosiaan osataan parhaiten tehdä Ruotsissa.

Nyt vaikenen.

Re: Yleistä keskustelua 50/50 menetelmästä

Lähetetty: 26 Touko 2015, 12:16
Kirjoittaja jdjj22
Valkealalainen kirjoitti:Niin, onhan niillä raadeilla tosiaan tuo toinenkin tehtävä, vaikka tuossa ensin muka väitin toista: tärkeää on myös tappaa kaikki omaleimaiset, kansalliset rikkaruohot pois euroviisumaailmasta. Kyllä englanninkielinen populäärimusiikki on se ainoa oikea musiikkilaji. Ja sitähän tosiaan osataan parhaiten tehdä Ruotsissa.

Nyt vaikenen.
Vähän synkeä näkemys sinulla, yhtä kaikki olen jossain määrin jopa samaa mieltä kanssasi. En halua euroviisuista mitään vuosittaista radiohittien kokoontumisajoa ja olen jo kauan ollut sitä mieltä, että kielisääntö pitäisi panna takaisin voimaan. Silti on raadeissa paljon hyvääkin ja haluaisin uskoa heidän seuraavan esityksiä objektiivisemmin kuin katsojien, esimerkkinä nyt vaikkapa Albanian ja Puolan raatiäänet, jotka olivat lavashown tasokkuuteen nähden lähempänä totuutta kuin katsojien antamat äänet. Tietenkin sitten voittajaksi leivottiin minusta hivenen muovinen ja kylmä Ruotsin viisu, mutta saapahan sitä nyt sitten kuunnella puolivahingossa siellä täällä, jos biisin radiosoittoa aletaan harrastaa laajemminkin ja miksi ei alettaisi kun massat kerran tykkäävät kolmannen sijan verran :peukku:

Re: Yleistä keskustelua 50/50 menetelmästä

Lähetetty: 26 Touko 2015, 14:53
Kirjoittaja JukkaV
Vuonna 2002 Suomi antoi 12 pistettä Ranskalle, mutta Il faut du temps on soinut Radio Suomessa vain kerran. Kyllä tässä pitäisi saada jotakin muutosta aikaan.

Re: Yleistä keskustelua 50/50 menetelmästä

Lähetetty: 26 Touko 2015, 18:22
Kirjoittaja JuliaS
Ai täällä tämä keskustelu oli, siirrän viestini tänne.

Italian ja Suomen kohtalo tänä vuonna harmitti, mutta silti mieluummin raadit kuin ilman. En välttämättä olisi edes fani ilman niitä, koska ne ovat fiksuntaneet viisuja sen verran paljon. Miksi kuitenkaan niiden linjan pitäisi olla peruspop-painotteinen? Erilaisuus ovat viisujen suola. Miksei vaikka hyvälle punkhuutajalle voisi löytyä arvostusta? Onhan se oma taitolajinsa. Ja oopperalaululle voittoon asti? Tosin jos Italia mokasi juryharkat, emme voi sanoa, mikä tilanne olisi ollut, jos olisivat onnistuneet.

Sitä olen ihmetellyt, miten mummot saattoivat pärjätä niinkin hyvin, jos tämä on tällaista.

Voisiko raatien painoarvoa pienentää hieman, esim. 40/60? Puhelinäänten suurvoittoa pitäisi olla vaikeampi torpata. Ehkä.(Muutenkin se että joku asiaton esitys saisi puhelinäänten voiton on hyvin epätodennäköistä). Vanha pisteidenyhdistystapa oli varmaan parempi, mutta en ole kovin hyvä hahmottamaan tuota matematiikkaa (eli siis laiska).

Re: Yleistä keskustelua 50/50 menetelmästä

Lähetetty: 27 Touko 2015, 00:21
Kirjoittaja Kodiac
Huomasiko muuten kukaan, että raatiäänissä toinen oli Latvia? Mielestäni se oli mielenkiintoista. Aminata osaa laulaa mainiosti, show oli onnistunut mutta kappale oli aika erikoinen. Tuon viimeisen kohdan olisi kuvitellut vaikuttavan negatiivisemmin.

Italia (sen lisäksi, että jury-finaalin laulusuoritus oli jossain määrin epäonnistunut) kärsi varmasti tuomarien kohdalla siitä, ettei italo ole koko Euroopan juttu. Sille löytyy varmasti joka maassa vankka kannattajakuntansa, mutta eiväthän siitä kaikki suuremmin pidä. Osa tuomareista ei varmaan tämän takia antanut huippupisteitä. On muuten muistettava, ettei tuo juryjen musiikinammattilaisuus välttämättä aina suuremmin vaikuta, samalla tavalla voisi ajatella suuren yleisönkin toimivan. Kahdella eri äänestystavalla voidaan saada aivan erilaisia tuloksia.

Jos juryt poistettaisiin kokonaan, olisi varmastikin riskinä, että överijutut lisääntyisivät. Eivät ne kyllä minua suuremmin haittaisi, mutta voisivat pikkuhiljaa nakertaa kilpailun uskottavuutta. Mene ja tiedä. Paras kompromissi olisi varmaan tuo aiemmin käytössä ollut jury- ja puhelinäänten sekoittamissysteemi.

Ihmisten on muuten vaikea ymmärtää sitä, että kaksi erilaista pisteenlaskujärjestelmää voi samaa joukkoa mitattaessa tuoda aivan erilaisen tuloksen. Viisuihin liittyen, äänestetään suosikkia tai sitten pistetään kappaleet järjestykseen. Ensimmäisessä voittaa automaattisesti se, joka saa eniten ääniä. Toisessa voittaja voi olla sellainen jota kukaan ei pidä parhaana. Voittaja ei myöskään tällöin varmasti ole sellainen, jota kolmannes rakastaa ja loput vihaa (jos valittavana on useita vaihtoehtoja).

Re: Yleistä keskustelua 50/50 menetelmästä

Lähetetty: 27 Touko 2015, 08:59
Kirjoittaja Jónsì
Jatta kirjoitti:Niin ja vielä käsittääkseni tuomariäänet annetaan etukäteen, eikä finaalin aikana. Silloinhan jää esim. finaalin dynamiikka ja live-esityksen tunnelma jää kokonaan huomiotta
Ei jää. Jury-kenraali, jonka mukaan pisteet annetaan, on aivan samanlainen show kuin itse finaali. Sama live-esitystunnelma siellä salissa on silloin ja sama vellova hinttimeri.

Re: Yleistä keskustelua 50/50 menetelmästä

Lähetetty: 27 Touko 2015, 12:21
Kirjoittaja ta1ja
Jónsì kirjoitti:
Jatta kirjoitti:Niin ja vielä käsittääkseni tuomariäänet annetaan etukäteen, eikä finaalin aikana. Silloinhan jää esim. finaalin dynamiikka ja live-esityksen tunnelma jää kokonaan huomiotta
Ei jää. Jury-kenraali, jonka mukaan pisteet annetaan, on aivan samanlainen show kuin itse finaali. Sama live-esitystunnelma siellä salissa on silloin ja sama vellova hinttimeri.
Ei ole silti sama. Se on eri päivä, eri tilanne. En kyllä tiedä onko se hyvä asia, että eri esiintymisten arvostelu tasaa kertaonnistumista vankemman laadukkuuden suuntaan vai onko se huono asia, että erikoisillan erityisyys leikataan tuomariarvostelutilanteessa pois. Vai onko mitään väliä.

Hyvä asia on, jos tuomaristo pitää huolta modernimman ja valtavirtaa hieman erikoisemman musiikin mukana pysymisestä. Mutta, tämän vuoden Aminatan ja taannoin esim. Albanian Ronan Suus biisin arvostuksen lisäksi jury on kyllä myös torpannut niitä erikoisempia biisejä.

Erityisen harmillinen minusta juryjen rooli on ns. hyvän maun vartijoina. En tajunnut ollenkaan viimevuoden Puolan mitätöintiä. Samalla hyvän maun kriteerillä todennäköisesti painettiin Italia tänä vuonna alas. Molemmat nimittäin edustavat tavalla tai toisella musiikinlajia, joka ei kelpaa ns. korkeaan, vaan joka on taustaltaan alempiin yhteiskuntaluokkiin yhdistettävää, banaaliksi ja mauttomaksi luokiteltua. Puolan räppimäinen tissiliioittelu ei mennyt jakeluun hauskana iloitteluna ja Italian imeläksi mielletty, ildivomainen poikabändiooppera putoaa varmaankin valitut palat -tyyppiseen korkekulttuurin kaupallistamisella banalisoimisen lokeroon. Valistusvallankäyttöä raadeilta siis - kansaa pitää suojella omalta tykkäämiseltään, estää tykkäämästä väärin.

Re: Yleistä keskustelua 50/50 menetelmästä

Lähetetty: 27 Touko 2015, 12:27
Kirjoittaja Rousku
Raatien lellikit ja inhokit. Taulukossa yleisöäänet, raatiäänet, näiden erotus sekä yleisöäänten prosenttiosuus raatiäänistä:

Koodi: Valitse kaikki

Itävalta                    0         40       -40        0
Ranska                      3         24       -21       12,5
Kypros                      8         63       -55       12,7
Saksa                       5         24       -19       20,83
Norja                       37       163      -126       22,7
Iso-Britannia               4         12        -8       33,33
Latvia                      88       249      -161       35,34
Australia                  124       224      -100       55,36
Unkari                      17        29       -12       58,62
Slovenia                    27        36        -9       75
Ruotsi                     272       353       -81       77,05
Montenegro                  34        44       -10       77,27
Georgia                     51        62       -11       82,26
Kreikka                     24        29        -5       82,76
Belgia                     190       186         4      102,15
Azerbaidžan                 48        40         8      120
Venäjä                     286       234        52      122,22
Israel                     102        77        25      132,47
Liettua                     44        31        13      141,94
Italia                     356       171       185      208,19
Viro                       144        53        91      271,7
Romania                     69        21        48      328,57
Espanja                     26        6         20      433,33
Armenia                     77        15        62      513,33
Serbia                      86        12        74      716,67
Albania                     93        4         89     2325
Puola                       47        2         45     2350
Raatien on oletettu suosivan perinteisiä balladeja, mutta tänä vuonna ei näin näytä käyneen, melkeinpä päinvastoin.

Re: Yleistä keskustelua 50/50 menetelmästä

Lähetetty: 27 Touko 2015, 12:35
Kirjoittaja ta1ja
^ :uujee: :peukku:

Voiko tuon perusteella olettaa tämänvuotisesta kaksi asiaa:

Raadit leikkaavat Itä-Euroopan ääniä, samoin osin myös Etelä-Euroopan?
+ diasporan ja kaveriäänestyksen valta vähenee - paitsi skandinaviassa tietenkin.
- itäinen ja eteläinen musiikkimaku jää paitsioon länsi-pohjoisvaltavirran katveeseen. Vaikak Latvia on erikoinen, se on silti hyvin indie/elektro/flow-festarit tyyppiseen nykypopmusiikkivirtaan sopiva, eikä nlainkaan eksoottinen siinä kontekstissa.

Raateja on ehkä ohjeistettu äänestämään jällleen radiohittejä euroviisumusiikin sijaan (Latvia voidaan myös lukea tähänkin joukkoon)? Viimevuoden voittajaahan arvoteltiin musiikkimediassa etukäteen jonkin verran ummehtuneesta bond-balladista jollaisella ei ole elämää viisujen ulkopuolella. Kun esitys oli vahva, tuo kritiikki unohtui, mutta ehkä se pelsätytti, etenkin kun kävi ilmi että balladeja on tullut paljon?

Re: Yleistä keskustelua 50/50 menetelmästä

Lähetetty: 27 Touko 2015, 13:16
Kirjoittaja toivo
Onku muuten Ruotsi koskaan ns. kärsinyt näistä raadeista. Tänä vuonna Raadit auttoivat voittoon, 2013 ruotsin kotikisoissa raatien mielestä ruotsi oli kolmanneksi paras ,vaikka puhelinäänissä floppi, Charlolotte Perelli nostettiin finaaliin 2008 tuomariäänillä. Ei voi muistaa kaikkia?

Re: Yleistä keskustelua 50/50 menetelmästä

Lähetetty: 27 Touko 2015, 13:29
Kirjoittaja JuliaS
^^Oon miettinyt, että jos on taas kehotettu äänestämään radiobiisejä, kertookohan se siitä, että viime vuoden vuottaja floppasi radiossa? Tavallaan ymmärrän heitä, mutta mielestäni euroviisuinstituutio on niin vahva, että jokavuotisia radiohittejä ei tarvita.

Muun kuin länsipopin kuuloisen musiikin häviämistä viisuista en ollenkaan toivo. Onneksi kaikki maat eivät kuitenkaan taktikoi viimeisen päälle, uskoisin että viisuihin aina päätyy myös jotain ihan muuta. Toki sijoitukset vaikuttavat, paljonko.

Re: Yleistä keskustelua 50/50 menetelmästä

Lähetetty: 27 Touko 2015, 13:39
Kirjoittaja Rousku
Ei voi edes sanoa, että raadit olisivat ehdottomasti dissanneet etnoa, sillä Montenegro sijoittui raatipisteissä paremmin kuin puhelinäänissä. Pitäisi kyllä vähän lähemmin tarkastella, miten eri maiden raadit menettelivät - Suomen raatihan ei Montenegrosta pitänyt.