Huikea osallistujamäärä.
Ja hyvätasoinenkin kisa on.
Sanoitus 1. NIIN VALMIS OON
Toimiva peruskäännös. Tekstin rytmiin sovittamisessa on jonkin verran otettu vapauksia mutta tässä biisissä voi ottaakin. Täyden ympyrän tekeminen on kiva oivallus ja kertosäekin toimii. "Niinpä niin" ei taas istu ihan tyyliin ja C-osan lauseet olivat häiritsevän (vaikkakin ehkä tarkoituksellisen) vaillinaisia: kertoja ei haluaisi tarvita mitä? Pääteltävissä toki mutta mielestäni objektia ei silti voi tässä jättää pois. Yleisvaikutelma ihan hyvä mutta ehkä tähän ei saatu ihan tarvittavassa määrin iskostettua draamaa, jotta listani kuumimpaan kärkeen olisi ollut asiaa.
Sanoitus 2. OOT ELÄMÄIN
En oikein viehättynyt tästä kertosäkeen tavujen karsimisesta. Biisi ei tunnu enää samalta noin väljällä rytmillä. Säkeistötkin tuntuvat paikoin "epärunollisilta", vaikkeivat sinänsä epälaulettavia olekaan. Sisältö alkuperäistekstin linjoilla ja ihan OK, kerronnasta ei löydy varsinaisia floppikohtia muttei toisaalta mitään riittävän sykähdyttävääkään.
Sanoitus 3. KAIKKENI
Tästä pitkälti samat sanat kuin tekstistä 1. Toimiva käännös muttei välitä mitään sellaista, mikä oikeuttaisi (ainakaan omissa arvioissani) kisan kärkisijoille. Tässä laulettavuus oli kunnossa ja kokonaisuus tasapainoinen. Mikään kohta ei häirinnyt (paitsi toisen säkeen kielioppimoka mutta onkohan typo tai vast, muutettu jotakin sanaa muttei huomattu muuttaa kaikkea, mihin se vaikuttaa, pitäisi siis tuntea kyynelten polttavan tai polttavat kyyneleet) mutta korvanvangitsijatkin puuttuivat.
Sanoitus 4. ÄÄRIPÄÄT
Onpas
ääripäät toistettuna yllättävän ruma sana.
No, sen toistoista pääsin yli mutta kerronta jätti nämä ääripäät liian avoimeksi. Lämmintä ja kylmää sekä pimeyttä ja valkeutta mainitaan ja ne ovat varmaankin teeman rakentelun kannalta olennaisia mainintoja mutta minulle jäi silti kovin avoimeksi, mitä tässä oikeastaan tarkoitettiin. C-osassa olisi ollut ehkä tsäänssi niputtaa kokonaisuus kasaan mutta sitä ei tehdä, siinä "suutahdetaan" (IMO ei hyvä sanavalinta) muuten vaan. Tekijällä on todennäköisesti ollut tässä ihan ideaakin mutta se ei nyt välity. Vähätekstiset kappaleet ovat juuri siitä hankalia, että mahdollisen idean rakenteluun ei ole juuri tilaa. Kaikki löytyvä tila pitäisikin siis käyttää hyödyksi.
Sanoitus 5. TYTTÖREPPANA
Tätäpä suomenkielistä nimeä en Everything-kappaleelle olisi ensimmäiseksi osannut kuvitella. Kappaleen draama-astetta on tiputettu roimasti ja esittäjäksikin pitäneisi etsiä joku muutaman vuosikymmenen nuorempi. Mulle kyllä kelpaa sellainenkin paketti.
Ensimmäinen säkeistö ja kertosäe tässä ovat onnistuneita, kuluneisuudestaan huolimatta puun alla istuminenkin tepsii. Toinen säkeistö(npuolikas) ja C-osa eivät kuitenkaan tuo kokonaisuuteen lisäarvoa, C-osa on lisäksi laulettavuudeltaankin varsin haasteellinen. Ne kun vaihtaisi johonkin tyttöreppanamaisempaan, niin hyvä tulisi.
Sanoitus 6. EN PÄÄSTÄ IRTI SUA
Tämä teksti aloitti mainioiden tekstien putken, jossa piti suurennuslasilla etsiä perusteita, joilla nämä tekstit saisi järjestykseen. Tässä erityisen ihQ kertsi
teki paljon. C-osa ja kakkossäkeistö(npuolikas)kin ovat mainioita.
Mielen mustaksi muuttumista ja kiivastumista taas en pitänyt oikein biisiin enkä muuhun tekstiin sopivina sanavalintoina. Kiivastuminen ei muutenkaan ole mitään, mitä voisi aikoa.
Sanoitus 7. YKSINÄISYYS
Tässä jouduin pitkään miettimään, pidänkö kertsistä vai en. Se on tavallaan sangen fiksu muodostelma mutta sittenkin tarpeettomankin karun kuuloinen yksi-sanan toisteluineen. Muu teksti oli kauniimpaa sekä sisällöltään että äänteiltään. Ehkä tässä on vähän kontrastia haettukin. Etenkin tuo
"sanat katoaa ilmaan, lauseet leijumaan jää" on
. Pidin kyllä tästäkin tekstistä paljon.
Sanoitus 8. EN VOI KUIN RAKASTAA
Oma. Kertsin listan muodostaminen oli hankalampaa kuin luulisi. Meinasin lähettää itikalle vahingossa ensin version, jossa ensimmäisen kertsin edelle oli kirjoiteltu kymmenittäin perusmuodossaan kaksitavuisia verbejä. Kun vielä halusin, ettei mikään kysymyssana toistu, olivat toimivat kombinaatiot vähissä. Valittukaan vaihtoehto ei IMO ole toimiva kombinaatio mutta ei voi mitään, tällä mennään.
Sanoitus 9. LUONTEENPIIRTEITÄSI RAKASTAN
Otsikko herätti heti mielenkiinnon ja tekstin idea todella toimii. Jos tekstiä ei näe, kertosäe on kertakuulemalta epäilemättä vaikea tulkittava mutta tekstin nimi rientää hätiin. Säkeistöistäkin löytyy ihQja lauseita, kuten
"Elin hetkisen turhaan". Se asia, mikä tässä kuitenkin häiritsee, on kertosäkeen aikamuodot. Ei kai tässä mitenkään voida tarkoittaa, että kertoja olisi lakannut kaipaamasta tarinan sinä-hahmon luonteenpiirteitä? Riimit eivät saisi mennä ikinä aikamuotojen edelle.
Tämä on riimeistä luopumatta kuitenkin korjattavissa, esim.
"Ne, joita vihasin, saivat kaipaamaan / Joita pelkäsin, opin tuntemaan". Tässäkin on se vika, että viimeinen lause vaatii
ne-sanaa eri sijamuotoon mutta virhe on alkuperäistä pienempi, etenkin koska jälkimmäisen rivin voi kielioppirikkeestä huolimatta tulkita kokonaan omaksi virkkeekseen. Toinen vaihtoehto on vaihtaa
kaipasin-verbi johonkin kolmitavuiseen preesensmuotoon ja luopua riimeistä, ei huono sekään. Periaatteessa näin lyhyessä tekstissä ja näin kovatasoisessa kisassa minun olisi pitänyt sakottaa tästä aikamuotohäröstä enemmän mutta kun se on kuitenkin suhteellisen helposti korjattavissa (ts. ei vaadi tekstin idean purkamista) ja viehätyin tekstin ajatuksesta niin paljon, niin enpä sakottanutkaan.
Sanoitus 10. MIKSI?
Mainioista teksteistä tutuin ja turvallisin vaihtoehto. Teksti on hyvin laulettava ja helppo seurattava ja mieleenjäävyyttäkin löytyy, ihQ (mä taidan ylikäyttää tätä sanaa) etenkin tuo
"kaipaan valheiden luo". Suurin moitteeni kohdistuu kertosäkeen rivien lopetuksiin,
-ua-päätteet alkavat tuntua melko kovilta näin monta kertaa toistettuna. Pelkkää sanajärjestystä vaihtamalla sinne saisi
-aa-riimitkin viimeistä säettä lukuun ottamatta, johon pitäisi tällöin vaihtaa verbi. Persoonapronominien toisto samoissa paikoissa kertosäkeiden muusta varioinnista huolimatta on toki tehokeinokin muttei ehkä silti niin tehokas, että sillä kannattaisi ihmisten ärsytyskynnystä testata.
Kysymyslitania kun riittää tehokeinoksi - ja erityisesti draaman luojaksi - yksinäänkin.
Sanoitus 11. RAKASTIN
Valitettavan paljon laulettavuusongelmia.
Lisäksi vaikka kertosäkeestä olisikin haluttu tehdä alkuperäisen tekstin tapaan lista, siitä olisi silti pitänyt tehdä myös virke. Nyt useimmilla listattavilla asioilla (kertosäkeen 2.-4. rivit) ei ole mitään kontekstia. Siis ennemmin tyyliin
"Kaikkeni sä veit, kaiken rakkaan, ...". Positiivisena puolena mainittakoon, että konkretia putoilevista postikorteista on yllättävän tehokas.