Jos nyt viimein kommentoisi nämä Monaconkin tekstit, vaikka kisa ehtikin jo päättyä. Hyvätasoinen kisa kuitenkin.
Sanoitus B1. LÄHDIT?
Ehdottoman kaunis teksti, joka sopii täysin kappaleen tunnelmaan. Teksti on myös raikas ja riittävän omaperäinen, pahimmat kliseet on vältetty. Tämän kuutta pistettä uhkasi listallani ainoastaan laulettavuus. En tiedä, miten tekijä on ajatellut tämän laulettavan mutta minut yllätti varsin monella rivillä toistunut tilanne, jossa laulettavuus oli muuten täydellinen, kunhan poisti jonkin tarinan kannalta epäolennaisen sanan, täsmälleen tässä muodossaan en saanut samaisia säkeitä luontevasti melodiaan istumaan. Kun teksti oli kuitenkin niin helppo muokata lennosta lähes täydellisesti laulettavaksi, tein sen enkä nipottanut. Tällaiset muutokset tein (sulkuihin merkitty sana löytyy siis tekstistä mutta itse jättäisin pois):
Sielussani voin jo kuulla (äänen) sen (...) Sinut mä muistan, sanas jäivät mieleeni (ja) tuulla saa (...) Todellisuus kauaksi (minun) luotani [par. luotain] poistuu (...) Kertonut et mitään, (tänne) yksin jäin
Sanoitus B2. KAIKEN SAAT
Kaunis ja hyvä teksti tämäkin mutta ei vain pärjännyt vertailussa muihin. Erityisesti
jää toistui rivin lopussa liian usein, alussa kolme kertaa viiden rivin sisällä ja vielä myöhemmin pari kertaa lisää, mikä häiritsi ainakin minua. Toinen häirinnyt kohta oli toinen rivi:
"käsissäsi sulaa vahaa vain", joka on irrallinen toteamus, eikä sano kuka/mikä sitä sulaa vahaa sitten on. No, kertoja tietenkin ja runossa sen mainitsematta jättäminen voisi mennäkin läpi mutta tässä lauluntekstissä en sitä ihan sulata. Muuten teksti, kuten totesin, on kaunis mutta jää ensimmäisen säkeistön jälkeen abstraktiksi eikä siitä oikein löydy mitään sellaista tarttumapintaa tai sellaista ansiota, jolla olisin voinut nostaa tekstin pois arvioni jumbosijalta.
Sanoitus B3. ILMAN SUA
Kaunis ja teknisesti säntillinen luonnonkauneutta ja rakkautta yhdistävä teksti. Olen tyytyväinen tämän voittoon ja olisin itsekin antanut tälle täydet pisteet,
jos tähän ei olisi menty sotkemaan puhekielisyyksiä. Persoonapronominien lyhemmät muodot toki kelpaavat mutta siinä onkin sitten se raja, kuinka paljon puhekielisyyttä voi ylevän chansonin tekstissä mielestäni käyttää.
Lämpöö ja
saapuun olivat ne sanat, jotka tiputtivat tämän listani kakkoseksi. Eivoihyväksyy.
Muuten siis erittäin hyvä teksti.
Sanoitus B4. SUKLAISTA RAKKAUTTA
Oma tekstini. Kappale inspiroi suunnilleen yhtä paljon kuin tuo Portugalinkin veisu eli ei ollenkaan. Kuten tuossa jo yllä veikkailtiinkin, siitä C-osan Maraboustahan se idea sitten lähti. Valitettavasti ideaa riitti vain kertosäkeeseen ja ensimmäiseen säkeistöön. Jumbosijaa en silti odottanut, taisi olla ensimmäiseni ns. normaalikisassa, joka ei tullut vitsisanoituksella. Ruotsi 2003 -kisan jumboksi jäin
Taputtakaa-parodiallani ja kuukauden klassikkokisoistakin on tullut jumbosija ainakin kerran ellei parikin kertaa. Ironisintahan on, että olisin ehkä välttänyt jumbosijan, jos olisin tehnyt mahdollisimman tavallisen rakkausliirumlaarumtekstin panostamatta siihen siemenen vertaa. Sellainen teksti olisi kylläkin ollut nyt tekemääni huonompi mutta veikkaanpa, että pisteitä olisi tullut enemmän.
Sanoitus B5. KAIKEN SAAT
Konkretioita ja luetteloja. Olisin arvannut tekijän, vaikken olisi ollutkaan valvoja.
Ensimmäinen säkeistö oli oikein loistava ja kertosäekin kahden ensimmäisen rivin osalta, siis erinomaista arkielämän ja arkisen rakkauden kuvausta. Kertosäkeen loppuosassa mennään kuitenkin metsään... tai siis ulkoavaruuteen ja se lupailulitania oli vähän liikaa tekstin arkiympäristöiseen alkuun nähden. Toisessa säkeistössä taas mennään kappaleen ylevyyteen ja kasvamiseen nähden liiankin arkiseksi, alkuakin arkisemmaksi. C-osa taas oli ihan hyvä. Alun ja C-osan ansiosta nousi siihen kolmeen pisteeseen toisesta säkeistöstä huolimatta, mahdollisuuksia tällä teemalla olisi kuitenkin ollut enempäänkin.