Nykyään näiden käännösten arvostelu on hankalaa hommaa, kun tekstit ovat ainakin tekniikaltaan yleensä jo varsin hyviä. Näiden Ruotsin käännösten arvioiminen oli siksikin rasittavaa, että kun näitä lauleli viisu-CD:n päälle ja alkoi kirjoitella kommentteja viimeisten kertosäkeiden soidessa, pääsi salakavalasti Platinin kammoviisu soimaan, ja yleensä vasta kertosäkeen kohdalla tajusi, että sen ajattelua häiritsevän ininänhän voi yhdellä napin painalluksella vaientaa. Argh, mitenköhän Slovenian käännösten arvostelusta voi koskaan selvitä. :?
Sanoitus 1. PAHAA TEET
Alkuperäisteemassa pysytään ihan toimivasti. Hyvät riimit on löydetty niihin kohtiin, joissa niitä tarvitaankin. Säkeistöihinnkin on riittänyt asiaa toisin kuin useimmissa muista sanoituksista, ja ykkössäkeistössä syyllisyydentunteen mukaantuominenkin tuo jotain lisää kokonaisuuteen.
Sanoitus 2. TOSIMIES
Purevan ivallinen ja teknisesti toimiva. Odotin tosin nimen perusteella ihailevaa enkä sarkastista tekstiä.
Mutta.. jotenkin tämän biisin sanoituksen pitäisi olla enemmän "ladylike", ja nämä porkkanan syömättömyydet ja suorapuheinen aloituslause
eivät oikein sovi tähän näkemykseen. Porkkana kevensi teemaa jo liikaa ja nuo "ei heru" -fraasit noin suoraan sanottuna pysykööt noiden nuorempien poppareiden biiseissä.
Sanoitus 3. AIKU SE SOI
Aiku se rakastavaisten yhteinen biisi soi. Alkuperäisestä aiheesta on eksytty kauas mutta mahtuuhan tekstien joukkoon yksi positiivisempikin. Pidin tästä, tämä sai hyvälle tuulelle. Pelkäsin tosin nimen perusteella, että tämä on jokin sisäpiirin vitsi mutta onneksi se ei sitten sitä ollutkaan.
Sanoitus 4. SATTUU
Hyviä aineksia tässä on kasassa mutta kertsi, eihän siitä nyt tuollaista voi tehdä. :? Missä toistot, missä edes riimit? Ja missä alkulause (no, löytyyhän se sieltä kertosäkeestäkin..). Tarina kyllä toimii lukuunottamatta ehkä ilmausta "Vaan nyt kun olet poissa, sä kaikkialla oot" .
Sanoitus 5. SATTUU VAAN
Hauska ja eläväinen ykkössäkeistö, "epäröin ja hourin, vei tunne satimeen", heh.
Poikkeavia painotuksia on käytetty paljon mutta moniin kohtiin ne sopivat, lähinnä kakkossäkeistössä ja C-osassa kangertelin näiden painotusten kanssa. Niissä niitä ongelmia olikin jo häiritsevän paljon.
Sanoitus 6. SATUTTAA
Oma sanoitukseni. Runko tuli tällekin tehtyä ajat sitten. Viime hetkellä viimeistelin tämän lauantai-iltana kymmenen - yhdentoista maissa ilman viisu-CD:tä, josta olisi voinut tarkistaa melodiaa. Joihinkin kohtiin olen tyytyväinen mutta kokonaisuuteen en.
Sanoitus 7. LAVAPRINSESSA
Alkuun ihmettelin sanoituksen nimeä ja heti alussa ensi kertaa esiteltyä lavaa (tanssilava ei tullut ensimmäisenä mieleen). Ihmettelen oikeastaan edelleen. Tämän biisin on ehtinyt henkilöidä Lenaan niin vahvasti, etten osaa kuvitellakaan tätä _miehen_ esitettäväksi ja siihen nähden naiselle laulaminen (joka itselleni selkeni lopulta vasta C-osassa) tuntuu oudolta. Tässä muuten alkoi ilmetä jo kertosäkeen yliriimittämistä, ...sain sain hain vain jain sain hain main vain tain... ja siihen malliin, ugh, tuntui menevän hieman liikaa samalla riimillä, vaikka olikin toki tietoinen tehokeino.
Sanoitus 8. SUT AION UNOHTAA
Hyvin on kirjoitettu tämäkin. Helposti seurattava ja oikeanlaisen tunnelman luova sanoitus mutta kertosäkeeseen olisin kaivannut alkuperäisen kaltaista toistoa, se on sen verran olennainen asia tässä biisissä. Kertosäkeen loppua on kuitenkin käytetty ovelasti ("Sut aion unohtaa - kokonaan"), ja tässä on kenties kisan paras C-osa.
Sanoitus 9. TAIVAISIIN
Paljon hyvää on tässäkin mutta ei tässä seurassa riittävästi. Kertosäkeeseen kaipaisin selkeämpää hokemaa, kun nyt kertosäkeessä ei ole sisäistä toistoa kuin nuo -iin ja -aan-riimitykset; alkuperäisessä molemmat kohdat olivat samaa ithöötsiä. Jos tämä ratkaisu olennaisesti lisäisi jotakin niin kelpaisi kyllä mutta kun tässä tämä rakenteen rikkominen ei oikein anna mitään uutta mutta kuitenkin tässä menetetään se alkuperäinen jämäkkyys. Toiseen säkeistöönkään ei oikein tunnu enää riittäneen ideaa. Ensimmäinen säkeistö on kuitenkin hyvä.