Mielenkiintoinen oli tämän kisan sanoitusjoukko ja näiden järjestykseen laittaminen oli epätavallisenkin hankalaa.
Sanoitus 1. AFRIKAN PILVETÖN TAIVAS
Onkohan kertoja sattunut paikalle kuivan kauden aikaan vai eksynyt Saharaan? Njoo.. en päässyt näistä vertauskuvista oikein perille. Päivien kauas vieriminen kuulostaa haikealta mutta kun puhutaan aurinkoistenkin päivien kauas vierimisestä ja muistetaan se, että Afrikassa aurinkoiset päivät lienevät paahtavan kuumia, niin en oikein ymmärrä tämän tarkoitusta. Säkeistöjenkin täysin toistoton rakenne on oudohko, kun sillä ei mielestäni ole tässä saavutettu oikein muuta kuin sekavuutta. :? Mä en kertakaikkiaan ymmärrä näitä taivaalle piirtämisiä, tuulella maalaamisia tai menneen maan pisaroita.
C-osa oli parasta antia mutta sinnekin olisin kaivannut riimejä.
Sanoitus 2. LEMMENKAIPUU
Oma sanoitukseni. En näemmä ikinä pysty välttämään tiettyä tarinamaisuutta näissä sanoituksissa. Tässäkään sanoituksessa ei kummoiseen tarinaan oikeastaan ole tilaa. :? Sanoitus on kertovinaan tiettyyn elämäntilanteeseen jämähtäneestä mutta siihen tyytymättömästä naisesta. Pahoin pelkään, että tuo säästä jutteleminen hämää useampaakin, joten puolustaudun etukäteen: sen on siis tarkoitus kuvata, että kertojan vuorovaikutus muiden ihmisten kanssa jää aina vain kliseetasolle, siis ei jutella kuin säästä. Nuo kuorohuudotkin aiheuttivat päänvaivaa mutta olen sanoitukseeni kuitenkin varsin tyytyväinen.
Sanoitus 3. MIEHEN TIE
Sävellys antaa tilaa monenlaiselle tekstille ja tällainen viettelijättären puheenvuoro oli itsellänikin vaihtoehtona, vaikka lopulta päädyinkin tuohon kaipuuseen. Kertosäkeen lempeen lämpeeminen ei ole oikein mieleeni mutta säkeistöt ja C-osa ovat oivaltavia ja kokonaisuus on hyvin kasassa. Säkeistöt tosin ovat ehkä liiankin oivaltavia, enkä edes tiedä miten erääseen seikkaan pitäisi suhtautua. Sana "ties" on nimittäin paikoin verbi ja paikoin substantiivi mutta sen tajusin vasta toisessa säkeistössä. Tämä osoittaa kuitenkin oivaltavuutta ja tästä kaksoismerkityksestä pidän. Mutta molempi pahempi.. verbitapauksissa aikamuodot eivät täsmää ("mies kohtaa naisen, joka tieSI" / "mies joutuu valtaan naisen, joka tieSI"??) ja substantiivitapauksissa ei täsmää persoona (kuka on tämä "sinä", jonka tie vie onnelaan tai pappilaan? "Joka mies"?). Substantiivin omistusliitteen voi jotenkin selittää sä-passiivina mutta tuo verbimuoto häiritsee kertakaikkiaan liikaa.
Sanoitus 4. SOINNUIN
Ihanaa hömppää - hyvässä mielessä siis.
Rakkaudentunnustuksia pullopostissa. :lol: Kertosäkeen instruktiivisijamuodot miellyttävät.
Säkeistöjenkin selkeästä rakenteesta pidin, eivätkä muutamat oudot painotuksetkaan häirinneet. Sen sijaan C-osa oli vähemmän onnistunut raKAStaa-painotuksineen, riimittömyyksineen ja liiankin kankeine tekojen vääriksikoitumisineen. Paremmalla C-osalla tämä olisi noussut selkeäksi suosikikseni mutta näin lyhyessä tekstissä jokainen osa on merkittävä.
Sanoitus 5. RAKKAUSLAULU
I-han pa-laa a-la-as-te mie-leen tä-tä lu-ki-es-sa. Eli eiköhän tuo kertosäe olisi ymmärretty ilmankin tavuttamista.
Alkuperäiselle uskollisin sanoitus ja ihan toimiva. En tosin pidä _yhtään_ slangimuodosta "tahdon halaa".. hnnngh! Mutta jos se johonkin biisiin sopii niin kaipa sitten tällaiseen. Muutenkin pidän tästä eroottisesta sävystä, joka myös sopii biisiin. Sitä tosin ihmettelin, että jos kertoja "tahtoo saada" tämän rakkaansa, joka odottaa jo valmiiksi kertojan (!!) vuoteessa, niin pitääkö tämä raahata sieltä kynttiläillalliselle viiniä siemailemaan? Pidin toki sanoituksesta mutta C-osan asioiden tapahtumisjärjestys silti aidosti hämmensi. Tästä sanoituksesta mikään osa ei erityisesti hyökkää esille erinomaisuudellaan mutta pidän kuitenkin kokonaisuutta eheänä ja toimivana.
Sanoitus 6. KEINUU, TAIPUU
Tässä olikin yritetty ottaa sisältöä irti lattaritunnelmasta. Yritys ei kuitenkaan oikein onnistu kuin C-osassa, joka sitten onkin ehkäpä kisan paras! (Toisaalta näiden rakkausteemojen C-osaan on hankalampi sijoittaa sekä sisällöllisesti että musiikkityylillisesti sopivaa tekstiä.) Kertosäkeen keinuminen ja taipuminen jää tässä kuitenkin vähän irralliseksi, siis mikä keinuu ja taipuu? Sen tiedon olisi voinut hyvin sijoittaa vaikka "sua tarvitsen vain" -kohtaan, joka on sekin irrallinen, kun tästä tarvittavasta ei kerrota mitään. Säkeistöihinkin olisi voinut kehittää vähän vaihtelua, nyt ne ovat täysin identtiset. :?
Sanoitus 7. KUULEN TUULEN RAKKAUDEN
Jos loisti kuutossanoitus C-osassa ja nelonen kertosäkeessä, niin säkeistöt ovat tämän parasta antia. Säkeistöissä saatiin luotua sopiva miljöö ja tunnelma. Kertosäkeen täysriimisanaparia pidin kuitenkin vähän outona ratkaisuna. Kun tässä neljää tavua muutenkin hoilataan uudestaan ja uudestaan, niin täysriimi alkaa pitkästyttää. Eniten häirits kuitenkin C-osa, joka alkoi kahden tavun täysriimillä. Korva alkoi odottaa lisääkin riimipareja mutta niitä ei tullutkaan, vain viimeiset tavut rimmasivat. :?