Pettymys on liian lievä ilmaisu kuvaamaan tunnetta, joka näistä teksteistä syntyy... Me ollaan Lordin valtakunnasta, Perkele!
Miten näin heviin kappaleeseen voi saada väännettyä näin titityy-söpöjä sanoituksia? Nyt oli ehkäpä vuoden ainoa mahdollisuus kirjoittaa jotakin rankempaa äijä-tekstiä.
Tekniikasta on ehkä turha mainita mitään, sillä se oli vuoden heikointa.
1. Kaunis kotimaa
Sanoitus on kirjoitettu sellaisella 'matter-of-fact' tyylillä, että vaikka se ei ota kantaa puoleen tai toiseen, se ei tämän myötä herätä myöskään juuri mitään tunteita. Kronologian puute sen suhteen, onko tyyppi haavoittunut vai ei, vähensi uskottavuutta -- takaumat voisivat olla selkeämmin eroteltu. Sinänsä uskomatonta, mutta rankasta sota-aiheestakin voi saada melkeinpä leppoisan folk-biisin, kun sen kirjoittaa näin.
Toisin kuin 'Mä elän vieläkin'-biisissä, tässä ei kuitenkaan ole hyvää riimittelyä, tai aitoa historiantuntua. 'Linnake hukkuu Saharaan' on paras rivi.
2. Sukulainen orangin
Korkeat pisteet menivät aiheelle. Tässä on jo jonkin verran rankkuutta, mutta teksti on kirjoitettu itsensä ehdoilla, ei melodian -- tekniikka on syvältä. Pohdinnat 'elonkehästä' ovat taas sitä keijusanastoa, joka ei sovi näin rankkaan biisiin. Riimit olisivat tarttuvia, jos noudattaisivat melodiaa.
3. Simpukka
Perusturvallinen muunnos alkuperäisteemasta. Huono idea, sillä alkuperäinen sanoitus oli aivan liian kesy musiikkiin. Tässä yritetään tehdä vaikutus sanoilla: 'maaginen', 'taikavoimin', 'galaktinen', 'supernova'. Näitä on ahdettu mukaan paljon, mutta itse tapahtumaan ei synny mitään yhteyttä tai läsnäolontunnetta. Mikään näistä sanoista ei myöskään kuvaa itse tekstiä, joka on tylsääkin tylsempi ja mitäänsanomaton.
4. Kymmenes kerta
Taas rakkaussanoitus? Ääääh. Tämä on varsinainen kliseekokoelma, joka ei mitenkään istu biisiin. Minua aina huvittaa, kun lauletaan tuskaisasti ja antaumuksella, että 'ei kiinnosta'. Jos ei kerran kiinnosta, miksi pitää huutaa kipuaan niin lujaa??
5. Uusi mies
Manageriviittaus jää täysin irralliseksi arvoitukseksi. Edelleenkään en ex-kuorolaisena hyväksy kirkkokuoron käyttöä hempeilyn tai muun pilkanaiheen symbolina. Kuoro kerää yhteen musiikin ystäviä laidasta laitaan, ovat he sitten metsästäjiä tai kutomiskerhoista. (Nyt syyllistyin itse kutoajien stereotypisointiin, pahoittelen...)
Kun kerran ideana on vääntää hauska kontrasti karun musiikin ja hempeän aiheen välillä, tuo kontrasti pitäisi tehdä vielä näkyvämmäksi ja yliampuvaksi. Nyt teksti on selittävä/havainnollistava ja hauskuus on puujalkavitsin tasolla. Tosiasiassa en ymmärrä miksi rankkaa tekstiä on niin vaikea kirjoittaa, että pitää keksiä tekosyitä hempeilyyn tässäkin kappaleessa.
6. Tuuliajolla
Kaksi ekaa kappaletta ovat juuri sitä mitä haluan nähdä -- valitettavasti teksti
rappioituu sen jälkeen: esim. 'juoksu käykö tänne päin' tai 'on se suru niin valtava' tai 'näen sut silmissäni ikuisesti // hallitse ei sun syli elämääni jne. jne. C'MON! Mitä helvetin teletappi-söpöilyä tämä yhtäkkiä on???
Pisteet sanoituksen alulle, sekä riville 'Tuomittu olen mä juopumaan // Helvetinpyörä käskee niin'
7. Ruma naama
Noniin. Aika selvästi paras ehdokas-- tämä alemmuuskompleksia käsittelevä sanoitus ei hempeile... Mutta totuuden nimessä, tämäkään ei ole rajuudeltaan aivan sitä mitä musiikki vaatisi. Pidän kuitenkin Klonkku-viittauksista.
'Ihminen on susi' on vähän liian ilmeinen klisee, vaikka sopiikin riimiin.
8. Perinne
Tämä on 'realistinen fantasiatarina', joka käsittelee isältä pojalle siirtyviä perinteitä ja kritisoi kaikkea tappamista samanarvoisesti. Lordia sekä kauhuelokuva-perinteitä kunnioittavalla sysimustalla huumorilla halusin nimenomaan korostaa sitä, ettei eläimen nylkemisessä ole paljoakaan eroa ihmisen nylkemiseen. Murha on aina murha.
Sanoitus ei liity pelkästään turkistarhaukseen, vaan tappamisen moraaliin laajemminkin. Itselleni on suuri vaikeus hyväksyä edes abortteja tai eutanasiaa, vaikka pidän itseäni muuten varsin liberaalina.
Juoni itsessään on monitulkintainen -- yksi tulkinta, josta itse pidän on, että uhrina olleesta, mutta 'armahdetusta' pojasta tulee murhaajan vanki ja opetuslapsi, jolle perinteet siirretään puolipakolla, vähän Saw-elokuvien tyyliin.
Sanoituksen alussa murhaaja muistelee oman oppi-isänsä sanoja, joita sitten toistaa itse myöhemmin. Huomaa sanan 'eläimen' vaihtuva merkitys -- tokalla kerralla viitataan ihmislajin 'eläimeen'. Joku voi ihmetellä, miksei tappaminen onnistunut veitsellä, jos kerran panokset loppuivat -- pitää muistaa, että kauhuleffojen logiikka ei aina ole niin realistista...
Tarkoitus oli myös luoda hieman ymmärrystä tai jopa sympatiaa pahista kohtaan, jotta kauhukuva ja moraalinen taistelu olisi lukijan sisäinen.
9. Pieni nainen lähiön
Sanasta sanaan kopio alkuperäisestä. Jos alkuperäinen olisi ollut jotenkin erityisen hieno teksti juuri tuohon musiikkiin, asian voisi ymmärtää -- mutta nyt käännöksellä on nolla-arvo.
10. Sydänsuruja
Tää on melkeinpä koomisen puhditon yritys hevisanoitukseksi, (kauneuden ja söpöyden purskahduksia tulee jatkuvasti), mutta ajoittainen yritys on kai parempi kuin ei mitään.
11. Paha henki
Appivitsi on aika kulunut, mutta sanoitus ei kuitenkaan ollut läheskään niin eloton kuin useimmat kierroksen vedot. Tässä oli jo äijämeininkiäkin yritystä, mutta tekniikka ei täysin vakuuta tässäkään.