Kisa oli kovatasoinen. Minun oli tarkoitus lähettää pisteeni ja kommenttini jo ajat sitten mutta eihän siitä mitään tullut, kun en meinannut saada kärkeä järjestykseen. En ole järjestykseen nytkään tyytyväinen. Liian moni teksti sai liian vähän pisteitä. Ei mahda mitään. Syyttäkää itseänne, teitte liian hyviä sanoituksia.
Kovin yllättynyt olin siitä, että useammassa teknisesti ja sisällöllisestikin pääosin onnistuneessa sanoituksessa (esim. 8, 9 ja 13) kertosäkeistön kahden ensimmäisen säkeen painotukset poikkesivat omistani ja kuulostavat korvaani virheellisiltä. Ongelma on kyseisten säkeiden viidennessä nuotissa, joka on minusta painollinen mutta sisältää mainittujen sanoitusten kertosäkeistöjen kummallakin kahdella ensimmäisellä rivillä sanan kakkostavun.
Koska mainituissa sanoituksissa ei ole muita (ainakaan mainittavia) tekniikkavirheitä ja niiden ratkaisut mainituissa säkeissä ovat yhtenevät, lienee mahdollista, että kuulen kyseisen kohdan itse jollakin fundamentaalisella tavalla väärin. Millään muullakaan tapaa en sitä silti yrittämälläkään onnistu kuulemaan. Siksi en löytänyt kisasta yhtäkään sanoitusta, jota olisin pitänyt teknisesti kokonaisuudessaan onnistuneena.
Tässä kertosäkeen alku siten kuin se minusta tahdeittain ja iskuittain menee. Tahdin ensimmäinen, neljäs ja kuudes isku painollisia (näistä ensimmäinen luonnollisesti painollisin) ja kirjoitettu isoin kirjaimin. Missä kohtaa olen väärässä vai olenko?
* - - * - * -
MO jo...ot SVET se VI- ka
MU- zi...i- KA (tauko.......)
NE- ma...a VE- ra NI- tu
GRA..A- ni- CA (tauko.......)
01) Seitsemän iskun tshetvorno
Onkin hyvä aloittaa käännöskisa sanoituksella, joka kertoo tahti- ja musiikkilajin. Kaipa tämä sitten on tshetvorno (uusi sana minulle), mutta seitsemän iskua nyt ainakin pitää paikkansa. Säkeistöillä oli melko vähän tekemistä kertosäkeistön kanssa mutta se ei menoa haitannut, tunnelmia maalaileva sanoitushan tämä on. Säkeistöt ovat kauniit, kertosäe rempseämpi, näinhän on itse biisinkin laita. Pidän ideasta, että suomenkielinen sanoitus suomalaisittain näin vieraalle musiikkityypille motivoi olemassaolonsa. Hyvä avaus tälle kisalle.
02) Katusoittaja
Hassu nuotti soitossa tosiaan on, ilmeisesti sieltä seikkailumatkoilta tarttunut. Onko Arkangeli seuraavan seikkailun tarkoitettu kohde vain siksi, koska sattuu olemaan äänteellisesti lähellä alkuperäistä (Tri angeli)? Lakin maahan viskaaminen kuulostaa muuten kimpaantumiselta mutta rahaapa kai soittajapoika vain haluaa. Kertosäkeistö sanoituksessa toimii oikein hyvin ja on mieleenjäävä. Säkeistöt eivät ole yhtä onnistuneita.
03) Kansojemme kohtalo
Sisältöön nähden huomattavan ylevä otsikko. Kyllä Makedonia voi aivan hyvin menestyä ansaitustikin. Ei siihen muuta tarvita kuin pisteitä niiltäkin mailta, joilta niitä ei yleensä tule. Se ei tietenkään onnistu, jos Makedonia lähettää huonoja kappaleita (2005) tai esittäjiä (2005-06) tai uppo-outoja etnoiluja (2004, 2007). Toivottavasti sanoittaja on sanoituksensa hengessä kutsunut sukulaisensa ja ystävänsä äänestämään tekstinsä mahdollisimman korkealle.
04) Antaudun
Karolina on sen verran seksikäs tulkitsija jo pelkän lauluäänensäkin puolesta, että minun on helppo hyväksyä erotisoidummat tulkinnat kappaleesta. Jotakin kappaleen eleganssista olisi silti saanut säilyttää. Sanoitus on hauska ja riehakas mutta biisi ei ole ihan sitä. Sanoitus teki kuitenkin vahvan vaikutuksen ja saa hyvät pisteet.
05) Rikkaudet
"Rauha ja henki Balkanin" taitavat olla kohtapuoliin koetteilla. Kas kun tähän kisaan ei muuten tullut Kosovo-sanoitusta, vai onko sanoittaja ollutkin tässä kohdin ironinen? En ole sanoituksen sisällöstä täysin vakuuttunut mutta painotukset tässä olivat minun korvaani kisan parhaat, mikä on pisteillä palkittava asia. Pidin myös siitä, miten säkeistöt oli kytketty tyyliltään yhteen. Mutta kertosäe? Minulta menee täysin ohi, mitä edes missään figuratiivisessa merkityksessä tarkoittaa "rikkaudet luovat musiikin peipon visertämin terveisin".
06) Taina lähtee huomenna
Mitä tästäkin sitten sanoisi. En oikein pysynyt mukana, siis edes siinä, kuka milloinkin oli "äänessä", kun osa teksteistä oli merkitty lainauksiksi. Jos esittäessä säkeistöissä ei ole kahta laulajaa, ei mahdollinen ajatus välity senkään vertaa kuulijalle. Jotakin naiivia viehätysvoimaa sanoituksessa on mutta tiukan harkinnan jälkeen päädyin jättämään tämän melko vähäisille pisteille, on tämä sittenkin turhankin omituinen.
07) Housut repee
Tarvitaanhan sitä puhdas vitsisanoituskin. Vitsi olisi voinut toimia, jos se olisi ollut teknisesti onnistunut. Sanoitusteknisesti kehno vitsisanoitus on kuitenkin yleensä melko varma tapa päätyä listani häntäpäähän eikä tämä kerta valitettavasti ole poikkeus. Teksti on arkisuudessaan kappaleen tyylistä mahdollisimman kaukana mutta se kai on vitsin ensisijainen ideakin.
08) Auringonlasku
Kaunis sanoitus, josta pitäisi varmaan keksiä jotakin fiksua sanottavaa mutta enpä keksi. Tai keksisin mutta en mitään hyödyllistä. Omilla tulkinnoillani tästä kun on tuskin suurempaa merkitystä ja ainoa häirinnyt asia oli ennen sanoituskohtaisia kommentteja mainitsemani painotusseikka. Kiitokset hyvästä työstä!
09) Portti ja miekka
Väkevä ja kappaleen tunnelmaan sopiva tarina. Näyttää siltä, että sanottavaa olisi ollut enemmän kuin mitä säkeistöihin sai sovinnolla mahtumaan. Säkeistöt ovat nimittäin melko vaikealukuiset. Samainen seikka pitkälti tiputti tämän kovatasoisesta kärkitaistelusta.
10) Balkan vei
"On neljä erilaista tuskalaatua, mitkä voi ilmaista" (Jippu YLE:n viisusivujen videoterveisissään). Kelpaisikohan tämä tuskalaulelma Jipulle?
Kaksi ensimmäistä säettä (siis säkeistössä, en tarkoita nainattelun korvikkeita) ainakin toimivat mutta sen jälkeen tuntuvat loppuvan ideat eikä se tuskaakaan välity, vaikka sitä väitetään olevan. Lisäksi kappaleessa, jonka säerajat ovat selvät, lausejaon olisi syytä noudattaa niitä. "Mut maahasi sä mukaan // tahdoit, ja taivaasi jaan" -ratkaisuista lauseiden jäsentäminen kuultuna on vaikeaa.
11) Häpyni
Vaginateksti. Oma. Siis oma teksti, ei oma vagina. Vagina on Mimosa Palen. Siis Mimosa Palen
Mobile Female Monument, joka palkittiin
vuoden esteettisenä tekona. Jos piti Nokian vesikriisistä saada käännös tämän vuoden käännöskisoihin, piti toki pyörillä kulkevasta jättihävystäkin, nyt kun se on oikein virallisesti todettu esteettiseksi. Ja mikäpä olisi tarkoitukseen parempi kappale kuin taiteellisena ja varmasti esteettisenäkin pidetty Makedonia. Saa nähdä, ymmärtävätkö äänestäjät estetiikan päälle.
12) Tulen lieska
Täytesanojen paljous ja muut tekniikkaongelmat ovat tämän sanoituksen rasitteena. Tulivertaukset sopivat biisiin mutta ovat myös kuluneenoloisia. Toinen säkeistö on sanoituksen ylivoimaisesti paras osa ja "Kaikkea katsoo kaskimaanaan" sen paras säe. Toisesta säkeistöstä pinnat.
13) Rakastaja
"Rakastaja vatsalleni, piimä!" (En edes tiedä, miksi minulle tämäkin mielleyhtymä tuli.) No, ei ollut tässä piimä rakastajana, vaan musiikki. Perhealoitus ei oikein napannut, oikeastaan se on sanoituksessa melko tarpeeton. Kun asiaan päästiin, sanoitus kuitenkin toimii oikein hyvin. Ja aihekin on pohjimmiltaan säilytetty, vaikka sitä onkin jalostettu aistikkaampaan suuntaan. Kiitokset tästäkin versiosta.