De tolv juledage -pudotuspeli 25.12.2013–6.1.2014
Lähetetty: 23 Joulu 2013, 19:46
![Kuva](http://www.viisukuppila.fi/wp-content/uploads/2013/12/detolvjuledage.png)
![Ylikierroksilla :surrur:](./images/smilies/surrur.gif)
Taustaa
![Iso-Britannia :isobritannia:](./images/smilies/isobrit.gif)
![Irlanti :irlanti:](./images/smilies/irlanti.gif)
![Suomi :suomi:](./images/smilies/suomi.gif)
![Tanska :tanska:](./images/smilies/tanska.gif)
Pelimekanismi ja aikataulu
Laulun hengessä pelin ensimmäisenä päivänä käytössä on yksi ääni, toisena kaksi, ja niin edelleen. Korkeintaan puolet maksimiäänimäärästä voi antaa samalle kappaleelle; pyöristys tarvittaessa alkuerissä ylöspäin, myöhemmin alaspäin. Käytännössä äänestyslomakkeella jokainen kappale esiintyy niin monta kertaa kuin sille voi antaa ääniä.
Kaikki äänestykset ovat suosikkiäänestyksiä. Päivitysaika joka päivä klo 20.
2. esittelyerä (Yle Areenassa 28.12.)
25.–26.12., 1. päivä: 6 laulua, käytössä 1 ääni, voittaja finaaliin
28.–29.12., 4. päivä: 5 laulua, käytössä 4 ääntä (max 2 / laulu), häviäjä ulos, muut keräilyerään
1. esittelyerä (Yle Areenassa 21.12.)
26.–27.12., 2. päivä: 6 laulua, käytössä 2 ääntä (max 1 / laulu), voittaja finaaliin
27.–28.12., 3. päivä: 5 laulua, käytössä 3 ääntä (max 2 / laulu), häviäjä ulos, muut keräilyerään
keräilyerä
29.–30.12., 5. päivä: 8 laulua, käytössä 5 ääntä (max 2 / laulu), top 3 finaaliin, häviäjä ulos
30.–31.12., 6. päivä: 4 laulua, käytössä 6 ääntä (max 3 / laulu), top 3 finaaliin, häviäjä ulos
finaali
31.12.–1.1., 7. päivä: 8 laulua, käytössä 7 ääntä (max 3 / laulu), voittajalle koskemattomuus, häviäjä ulos
1.–2.1., 8. päivä: 6 laulua, käytössä 8 ääntä (max 4 / laulu), voittajalle koskemattomuus, häviäjä ulos
2.–3.1., 9. päivä: 5 laulua, käytössä 9 ääntä (max 4 / laulu), voittajalle koskemattomuus, häviäjä ulos
3.–4.1., 10. päivä: 4 laulua, käytössä 10 ääntä (max 5 / laulu), häviäjä ulos
4.–5.1., 11. päivä: 4 laulua, käytössä 11 ääntä (max 5 / laulu), häviäjä ulos
5.–6.1., 12. päivä: 3 laulua, käytössä 12 ääntä (max 6 / laulu), mitalit ratkaistaan
Tie-break
1. Jos kaksi kappaletta saa saman verran ääniä, verrataan edellisen päivän äänimäärää. Jos sekin on tasan, verrataan sitä edellisen päivän äänimäärää, jne., kunnes ratkaisu löytyy. Vertailussa huomioidaan vain kierrokset, joilla molemmat kappaleet ovat olleet mukana. Jos menetelmä ei tuota tulosta, tasapeli on ratkaisematon.
2. Jos tasoihin päätyy enemmän kuin kaksi kappaletta, yllä kuvattu vertailu suoritetaan pareittain. Monen kappaleen tasapeli voi ratketa kokonaan, osittain tai ei lainkaan:
2a. Tasapeli ei ratkea lainkaan, jos yksikään parittaisista vertailuista ei ratkea tai jos parittaiset vertailut ratkeavat syklisesti (A lyö B:n, B lyö C:n ja C lyö A:n).
2b. Tasapeli ratkeaa kokonaan, jos kaikki parittaiset vertailut ratkeavat ja täyttävät transitiivisuusehdon (jos A lyö B:n ja B lyö C:n, niin A lyö C:n).
Tasapeli ratkeaa kokonaan myös silloin, jos osa parittaisista vertailuista ratkeaa ja loput voi yksikäsitteisesti täydentää niin, että syntyy lineaarinen järjestys.
2c. Tasapeli ratkeaa osittain, jos tasoihin päätyneistä kappaleista yksi lyö kaikki muut tai häviää kaikille muille parittaisessa vertailussa.
Yleisemmin tasapeli ratkeaa osittain, jos tasoihin päätyneet kappaleet voi jakaa kahteen osajoukkoon K ja L niin, että joukon K jokainen kappale lyö parittaisessa vertailussa joukon L jokaisen kappaleen.
2d. Tasapeli ratkeaa osittain myös silloin, jos parittaisista vertailuista osa ratkeaa, 2a:ssa tarkoitettua preferenssisykliä ei synny, ja pykälät 2b ja 2c eivät ole sovellettavissa. Jos tasoihin päätyneistä kappaleista jonkin osajoukon järjestys on mahdollista täydentää yksikäsitteisesti lineaariseksi järjestykseksi (vrt. 2b), niin tehdään.
Tämän jälkeen katsotaan, kuinka monta parittaista vertailua kukin kappale voittaa ja häviää. Kappaleen, joka häviää n parittaista vertailua, ei katsota jakavan vertailtavan joukon n ylintä sijaa. Kappaleen, joka voittaa k parittaista vertailua, ei katsota jakavan vertailtavan joukon k alinta sijaa.
3. Jos tasapeli finaalipaikan tai putoamisen kannalta merkityksellisellä sijalla jää ratkaisemattomaksi, finaali- tai putoajan paikka jää täyttämättä ja siirtyy jaettavaksi saman erän seuraavana äänestyspäivänä. Pelin 3., 4., 6. ja 12. päivänä tasapelit merkityksellisillä sijoilla on pakko ratkaista. Tällöin tasoihin jääneiden kappaleiden kesken järjestetään tunnin uusintaäänestys; jos sekin päättyy tasan, järjestetään ketjussa viidestä poikki -huutoäänestys.
4. Jos pelin 7., 8. tai 9. päivänä kierroksen ykkössijalla on ratkaisematon tasapeli, kaikki ko. kappaleet saavat koskemattomuuden, kunhan seuraavan päivän äänestyslistalle jää vähintään kolme kappaletta. Mikäli äänestettäväksi jäisi vähemmän kuin kolme kappaletta, kukaan ei saa koskemattomuutta.
Kilpailijat ja tulokset
![12 points :voitto:](./images/smilies/voitto.gif)
![10 points :hopea:](./images/smilies/hopea.gif)
![8 points :pronssi:](./images/smilies/pronssi.gif)
4. Mikko Pohjola – Sängyn reunalla
5. Dennis Fagerström – My little honey bee
6. Softengine – Something better
7. Lili Lambert – Let me take you there
8. Lauri Mikkola – Going down
9. Hanna Sky – Hope
10. MAKEA – Painovoima
11. Hukka ja Mama – Selja
12. MadCraft – Shining bright
Tulokset kierroksittain:
Koodi: Valitse kaikki
päivä
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
-----------------------------------------------------
1. Jasmin ' 14 31 ' 39 ' 41 79 ' 133 101 147
2. Clarissa ' 23 ' ' ' ' 42 ' 78 102 108 136
3. MIAU 5 ' ' 21 35 ' 40 54 80 ' 99 131
4. Mikko 4 ' ' 21 18 31 25 48 69 106 88 -
5. Dennis 11 ' ' ' ' ' 29 45 54 56 - -
6. Softengine 3 ' ' 29 28 ' 28 39 54 - - -
7. Lili 8 ' ' 24 25 53 16 38 - - - -
8. Lauri ' 10 24 ' 27 53 12 - - - - -
9. Hanna Sky ' 9 14 ' 23 24 - - - - - -
10. MAKEA ' 6 8 ' 15 - - - - - - -
11. Hukka&Mama 5 ' ' 9 - - - - - - - -
12. MadCraft ' 5 8 ' - - - - - - - -
- = kilpailija oli pudonnut