Kappaleiden nopeudet - musiikin teoriaa (BPM)
Lähetetty: 19 Helmi 2007, 15:55
Mun korva sanoo jotain 140 bpm. Toihan on todella nopea.UFOPOLI kirjoitti: --- korvakuulolta arvioituna noin 80 BPM (beats per minute, iskua minuutissa).
Viisukuppila on suomalainen euroviisufanien verkkoyhteisö
https://www.viisukuppila.fi/phpBB3/
Mun korva sanoo jotain 140 bpm. Toihan on todella nopea.UFOPOLI kirjoitti: --- korvakuulolta arvioituna noin 80 BPM (beats per minute, iskua minuutissa).
Nyt on kyllä korvasi puhunut omiaan. 79,9 BPM, kertoi ohjelmani. Double timeksi tulkittuna nopeus olisi 159,8 mutta sovitus on tehty hitaamman mukaan. Muita samannopeuksisia viisuja ovat esimerkiksi La fiesta terminó (ESP85), Better the Devil You Know (UK93), Antes do adeus (POR97), Twist of Love (DEN06) ja Fairytales About Love (BOS02). Pohjanopeudeltaan 160:n tietämissä olevia viisuja löydän vain yhden, Planet of Bluen (GER96), 161.shamu kirjoitti: Mun korva sanoo jotain 140 bpm. Toihan on todella nopea.
No 160 minusta saatiin silloin meilläkin käsipelillä tulokseksi.UFOPOLI kirjoitti:Nyt on kyllä korvasi puhunut omiaan. 79,9 BPM, kertoi ohjelmani. Double timeksi tulkittuna nopeus olisi 159,8 mutta sovitus on tehty hitaamman mukaan.shamu kirjoitti: Mun korva sanoo jotain 140 bpm. Toihan on todella nopea.
160 on varmaan juuri se oikea bpm-lukema, jonka naputtelemalla saa, koska tossa ne iskut siellä on selkenä. Korvani kertoi, vain, että se on hyvin nopea, en jaksanut laskemalla tarkistaa.JuhaUK kirjoitti:No 160 minusta saatiin silloin meilläkin käsipelillä tulokseksi.UFOPOLI kirjoitti: Nyt on kyllä korvasi puhunut omiaan. 79,9 BPM, kertoi ohjelmani. Double timeksi tulkittuna nopeus olisi 159,8 mutta sovitus on tehty hitaamman mukaan.
Tyypillinen balladi on nopeudeltaan luokkaa 110. Et selvästi ole kovin perillä näistä asioista.shamu kirjoitti: Sellainen biisi, jossa oikeasti sormin naputellen laskien on vain 80 bpm, on todella hidas, miltei balladi.
Johdonmukaista on laskea bassorummun iskuja, ja niitä on tällaisissa biiseissä vain ns. joka toisella. Lopullinen totuus luonnollisesti paljastuu vasta nuottikirjasta, eli siitä onko kappale kirjoitettu tahtiin 4/4 vai 8/4. Mitä mainitsemaasi Wham!:n kappaleeseen tulee, siinäpä vasta hyvä esimerkki, sillä se on hyvin tyypillinen ~80 BPM -biisi, jonka videokintätä ominaisuutta täysin ilmentää. Aika rentoa tanssia, vai mitä?shamu kirjoitti: P.S. Whamin Wake Me Up Before You Go-Go on 158 bpm dmc:n virallisen listan mukaan, noin vertailun vuoksi.
No, 158 bpm Disco Mix Club tolle Whamille ilmoittaa, ne ovat varmaan sitten laskeneet väärin tai harhaoppisesti.UFOPOLI kirjoitti:
Tyypillinen balladi on nopeudeltaan luokkaa 110. Et selvästi ole kovin perillä näistä asioista.
Balladit 110bpm Ei kai nyt sentään. Yleinen 80-luvun alun ja puolenvälin diskomusiikin nopeus on sitä luokkaa eikä useimpia niitä biisejä voi sentään balladeiksi kutsua.UFOPOLI kirjoitti: Tyypillinen balladi on nopeudeltaan luokkaa 110. Et selvästi ole kovin perillä näistä asioista.
shamu kirjoitti: Esim. Abban Dancing Queen onkin sitten hidas balladi, koska se on 100 bpm.
OT: Sakis Rouvas Shake it 112 bpm
Kappaleesta ei tee balladia nopeus vaan sovitus. Viisuissakin kuullaan vuosittain lukuisia kappaleita, jotka alkavat balladeina mutta muuntuvat jossain vaiheessa biitin tullessa mukaan. Eikä missään kohtaa nopeus muutu. Kuulostaisi nimittäin aika oudolta, jos muuttuisi. Annan taas lukuja esimerkkiballadeista, jahka joudan kotiin. Nopeuskysymys on kieltämättä usein hämmentävä ja olin itsekin aikanaan ymmälläni, kun aloin aiheeseen tutustua.Treno kirjoitti: Balladit 110bpm Ei kai nyt sentään. Yleinen 80-luvun alun ja puolenvälin diskomusiikin nopeus on sitä luokkaa eikä useimpia niitä biisejä voi sentään balladeiksi kutsua.
No tuosta näkökulmasta en tosiaan tiedä mitään, törmään siihen nyt ensimmäisen kerran. Dj:t laskee jokaisen iskun mukaan bpm-lukemaa määritellessään ja biisejäUFOPOLI kirjoitti: Kappaleesta ei tee balladia nopeus vaan sovitus. Viisuissakin kuullaan vuosittain lukuisia kappaleita, jotka alkavat balladeina mutta muuntuvat jossain vaiheessa biitin tullessa mukaan. Eikä missään kohtaa nopeus muutu.
Ja four to the floor! Eli 4/4.JuhaUK kirjoitti: "127 - disco heaven".
Ihan samasta. Biittimiksausta olen itsekin tehnyt suunnitellessani nonstop-eurobeat -levyjä.shamu kirjoitti: No tuosta näkökulmasta en tosiaan tiedä mitään, törmään siihen nyt ensimmäisen kerran. Dj:t laskee jokaisen iskun mukaan bpm-lukemaa määritellessään ja biisejä
tahdistaessaan (beatmatching). Taidetaan puhua eri asiasta tässä nyt?
Hei, kerropa muutama, kuulostaa kiinnostavalta. Olen nimittäin itse tutkimusmielessä koettanut tehdä kappaleita, joissa nopeus muuttuu, mutta tulos kuulostaa yleensä oudolta, siis jos nopeutta nostetaan pistemäisesti. Oma lukunsa ovat portaattomasti nopeutuvat kappaleet, joita tunnemme erityisesti slaavilaisesta kansanmusiikista.shamu kirjoitti: Tosin jotkut biisit kyllä nopenee esim. loppua kohden, esim. jotkut 70-luvun discot
Kuulostaa oikealta. Ja se sama 130 se olisi, vaikka kappale jatkuisi loppuun asti balladina.shamu kirjoitti: Ihan mielenkiinnosta, mikä Ufopoli on sun Evighetille antama bpm lukema? Se virallinen on 130 bpm.
80 tai 160, lopputulos on sama, koska ne ovat kerrannaisina essentiaalisesti sama asia.JuhaUK kirjoitti: No nyt me varmaan puhutaan kahdesta eri asiasta? Säveltäminen on kai hieman eri juttu kun dj:n biittimiksaus? Siis dj aivan varmasti miksaisi Magnuksen kappaleen tuon 160 BPM:n mukaan, oli sovitus mikä tahansa.
Itse olen huomannut tanssivani mieluiten toisaalta juuri tuollaisia 80 BPM:n alueella liikkuvia "hitaita", kuten monia pohjoismaiden 80-luvun humppia, sillä niissä koko- ja puoli-iskujen vaihtelulla saa liikkeisiin ihan eri lailla elämää. Varmastikin kokeilen Live Foreveriakin heti tilaisuuden tullen, ketjun alkuperäiseen aiheeseen etäisesti palaten Toisaalta mainioita tanssittavia ovat myös länsimaisen standardin ylittävät 140:n tietämissä, johon esimerkiksi korealainen dancemusiikki pääosin asettuu.tonywerner kirjoitti: Vanhana, 1980-luvulla työskennelleenä, DJ:nä täytyy ottaa sen verran kantaa, että "ihanteellinen bmp-lukema on 120" Tai ainakin oli silloin
Kasarit on todella yllättävän monet hidastemposia. Joku Rick Astleyn Never Gonna Give You Up on vaan 112 bpm. Ja juu, 120 bpm ON kiva vauhtitonywerner kirjoitti: Vanhana, 1980-luvulla työskennelleenä, DJ:nä täytyy ottaa sen verran kantaa, että "ihanteellinen bmp-lukema on 120" Tai ainakin oli silloin
Kernaasti. Harold Melvin & The Blue Notes Don't Leave Me This Way alkaa 119 bpm ja päättyy n. 129. Sitten Kool & The Gangin Ladies Night muistaakseni myös nopeutui selkeästi loppuaan kohden. On niitä muitakin, ei nyt vaan tule mieleen.UFOPOLI kirjoitti: Hei, kerropa muutama, kuulostaa kiinnostavalta.
Onneks vaan vähän. En kyllä panisi lainkaan pahakseni, vaikka tämä erotettaisiin omaksi keskustelukseen, niin voitaisiin saada muidenkin näkemyksiä aiheesta.shamu kirjoitti: Tää menee kyllä tosi OT!
Kiitokset. Tutustumme näihin.shamu kirjoitti: Kernaasti. Harold Melvin & The Blue Notes Don't Leave Me This Way alkaa 119 bpm ja päättyy n. 129. Sitten Kool & The Gangin Ladies Night muistaakseni myös nopeutui selkeästi loppuaan kohden. On niitä muitakin, ei nyt vaan tule mieleen.
Viimeistään viisuleirillä ja -pikkujouluissa. Kummassakaan sitä tuskin edes onnistuisi välttämään.shamu kirjoitti: Kun nyt sitten pääsisi tota LFE:tä joraamaan ilman, että pitää matkustaa Tukholmaan. Okej, voisin mä Månsia ja Nanneakin hytkyä
En minäkään. Enkä millekään balladille yli 100. Mutta kuten Ufopoli yritti selvittää, toinenkin näkemys on. Se siitä.JuhaUK kirjoitti: En mä edelleenkään kyllä sille LFE:lle antais mitään muuta kuin sen 160.