Portugalin viisu päätyi käännöskisoissa samanlaiseen rooliin kuin Köpiksen ykkössemissä: pätkimään rauhallisempien kappaleiden putkea. Hyvä näin. Veikeä kisa saatiinkin.
Teknisesti kappale oli suhteellisen anteeksiantava. Esimerkiksi otsikkofraasin nuotit ovat lähinnä puolipitkiä, ja melkein mitkä tahansa tavunpituudet toimivat.
1. Hellehullu
Tulkitsin hieman toisin kuin sziget. Toimiston nainen pitää niljakasta ahdistelijaa niljakkaana ahdistelijana mutta teeskentelee, että ahdistelu on hauskaa. Syitä ei valoteta muttei ole tarpeenkaan, eikä tilakaan riittäisi. Sanoitus on hauska, A-osista pidin eniten. Tekstissä on vivahdus vaikeasti määriteltävää tyylillistä ontuvuutta, josta jo mainittu "uudistuu kourinnat" on pahin esimerkki.
2. Tomppa
Toistosäe on onnistunut, kisan sitkeimpiä korvamatoja. Kun biisistä puolet on saman toistoa, yksi säe on puoli voittoa. Muutamassa muussakin kohdassa tavumäärät on saatu täsmäämään ("Legenda kuppilan / On etusivulla?") mutta toisaalla, esim. ykkössäkeistössä, ollaan teknisesti todella pahasti suossa.
3. Jazzin huumaa
Voitin viime vuonna kahdesti genresumutussanoituksilla. Hain triplaa soittamalla sambaa
Rak bishvilon tahtiin. Se ei enää mennyt täydestä. Tämä jatsi ei ole käsialaani mutta pystyn symppaamaan teemaa. Teeman käsittely jää kuitenkin kappaleeseenkin nähden pintapuoliseksi. Käsiksi ei päästä siihen, mikä tekee jazzista jazzia. Jazzin tilalle voisi tekstiin vaihtaa jonkin toisen genren eikä tarvitsisi sen lisäksi vaihtaa kuin soitinluettelosta kohta tai kaksi.
4. Yhden illan muna
Ensimmäisellä arvostelukierroksella tämä pikkutuhmailu riemastutti eniten. Viikon mittaan tajusin, etten ole enää 12-vuotias eikä minun pitäisi enää huvittua siitä, että joku sanoo "muna". Ei silti, sanoitus on hauska mutta infantiiliudessaan sellainen kertakäyttötuote kuin vihjaakin olevansa. Sanailu on ihan näppärää, vaikka yhdyn szigetin arvioon siitä, ettei sanoituksella ole uskottavaa viatonta tulkintaa.
5. Kukkais-shake
Tekijä kulkee omia polkujaan ja hakee aihetta jostakin muualta kuin loppuun kalutuista ihmissuhdedraamoista. Haluaisin pitää enemmän kuin pidin, koska sanoitus on tyylillisesti ja teknisesti eheä. Ei vain iskenyt. Jotenkin on liian vaikea ottaa todesta, että aikuinen nainen laulaa jollottaisi kukkien tuoksusta edes näin höpsössä biisissä ilman mitään rakkausaspektia. Ehkä siihen on syynsä, että iskelmämusiikin sanoitusteemasto on kapea. Kunniamaininta ilmauksesta
"Pellon prinsessainen", se oli erityisen onnistunut.
6. Viidakon oma
A-osissa kisan ammattimaisinta jälkeä. B-osissa niiden vastapainona yllättävää teknistä haparointia. Arvioidessa päädyin ihmettelemään, onko asialla lahjakas tulokas vai kiireinen konkari; näemmä siis jälkimmäinen.
Arvostelufilosofiani on mieluummin palkita ansioista kuin rangaista puutteista. Koska kertosäkeistön tekniikka on helppo paikata, ongelmat eivät juurikaan painaneet arvioissani. Otsikkokohdan sanajärjestyksen muuttaisin ("Viidakon oon oma") ja köriläitä voi taivuttaa vaikka partitiiviin. Skorppareista en ollut varma, tarkoitettiinko yhtyettä (kirjoittaisin isolla) vai eläintä vai molempia. Lisätavun saa vaikka liitepartikkelista.
Viidakon tähtösiä en ole koskaan seurannut mutta aihevalinta on kappaleeseen juuri sopivan bimbo ja aihetta on onnistuttu käsittelemään niin, ettei yleisöltä edellytetä pohjatietoja. Mainiota sanailua kasvutarinoineen ja tyrkkylehmineen.
7. Rantavahti
Itseplagiaatti. Saavutin ESC Nationin Alternative Lyrics Contestissa toissa vuonna sijoitusennätykseni Monaco 1961 -sanoituksella
Lifeguard (
musiikki). Monaco 1961:een mahtuu paljon enemmän asiaa kuin Portugali 2014:ään, varsinkin kun ALC:n konventioihin kuuluu alkutekstin toistorakenteen rikkominen. Oikeastaan minulla ei ollut tarpeeksi kerrottavaa Monaco 1961:n täyttämiseen enkä itse erityisemmin pitänyt koko sanoituksesta.