Ruotsi 1966: Lill & Svante – Nygammal vals
Lähetetty: 12 Maalis 2012, 17:32
Maa: Ruotsi
Vuosi: 1966
Kappale: Nygammal vals
Esittäjä: Lill Lindfors & Svante Thuresson
Säveltäjä: Bengt Arne Wallin
Sanoittaja: Björn Lindroth
Kapellimestari: Gert Ove Andersson
Sijoitus: 2./18
Pisteet: 16
Sanat: http://www.diggiloo.net/?1966se
Karsinnan tulos: http://natfinals.webuda.com/50s_60s/Sweden1966.html
Lill Lindfors (oik. Maj Lillemor Lindfors, s. 12. toukokuuta 1940) syntyi Helsingissä. Hän eli elämänsä ensimmäiset kahdeksan vuotta Tarkk’ampujankadulla, minkä jälkeen hänen perheensä muutti Ruotsiin. Lill Lindforsin monipuolinen ura esiintyjänä alkoi 1960-luvun alkuvuosina, jolloin hänelle tulivat tutuksi niin levytysstudiot kuin teatterinlavatkin. Lindfors esiintyi monissa arvostetuissa musikaaliproduktioissa, ja lisäksi hänen menestyshittinsä Jag tycker inte om dig ja Du är den ende (ruotsinkielinen versio Forbidden gamesista) lisäsivät hänen valtakunnallista suosiotaan.
Svante Thuressonin (s. 7. helmikuuta 1937) ura taas alkoi jazz-yhtyeen rumpalina. 1960-luvun alkupuolella hän saavutti jo suurempaa suosiota Gals and Pals –lauluyhtyeen jäsenenä. Svante Thuressonin läpimurto soololaulajana tapahtui vuoden 1966 Ruotsin euroviisukarsinnoissa, jossa hän kilpaili kahdella laululla. Voittolaulun lisäksi hänen soolona esittämänsä laulu Hej systrar, hej bröder nousi Ruotsissa hitiksi, vaikka se itse karsinnassa sijoittuikin vasta seitsemänneksi.
Lindfors ja Thuresson esittivät vuoden 1966 karsinnoissa yhdessä laulun Nygammal vals (suom. Uusvanha valssi), jonka sanoitus perustui H. C. Andersenin satuun prinsessan ja sikopaimenen kohtaamisesta. Sikopaimen halusi itselleen lantin ja prinsessa halusi soittaa sikopaimenen rumpua. Niinpä he päättivät vaihtaa rooleja, mutta vartijat heittivät sikopaimenen ulos kuninkaallisten linnasta, ja prinsessa sai kaikki ihmiset raivostumaan jatkuvalla rummunsoitollaan. Björn Lindrothin laatima sanoitus sisälsi lukuisia ruotsinkielisiä 60-luvun puhe- ja arkikielisiä slangisanontoja, joten perinteinen satu kerrottiin nykyaikaisella ja arkisella kielellä.
Lindfors ja Thuresson eivät voineet levyttää laulua yhdessä, sillä he olivat eri levy-yhtiöiden palkkalistalla. Molemmat artistit levyttivät kuitenkin laulusta omat versionsa: Lindfors levytti laulun Östen Warnerbringin kanssa ja Thuresson Ulla Hallinin kanssa.
Alueraadit äänestivät Nygammal valsin Ruotsin euroviisukarsinnan voittoon, mikä herätti ruotsalaisten keskuudessa paljon kritiikkiä. Monien mielestä laulu oli huonoin mahdollinen edustaja kansainväliseen laulukilpailuun, sillä laulun idean ja juonen ei uskottu avautuvan muille kuin ruotsalaisille. Joidenkin asiantuntijalausuntojen mukaan alueraadit äänestivät tarkoituksella ”mahdollisimman ruotsalaista” laulua tietynlaisena vastaiskuna Euroviisujen uusille säännöille. Eurovision laulukilpailuunhan lanseerattiin vuonna 1966 kielisääntö lähinnä sen vuoksi, että juuri ruotsalaiset olivat edellisenä vuonna vastoin yleistä tapaa laulaneet edustussävelmänsä englanniksi.
Vaan kuinkas sitten kävikään, kun Luxemburgin Eurovision laulukilpailut koittivat 5. maaliskuuta 1966. Nygammal vals sijoittui peräti toiseksi ja pärjäsi paremmin kuin yksikään aikaisempi Ruotsin euroviisu. Ruotsin saavuttamaa sijoitusta on kuitenkin pidetty aina hyvin kyseenalaisena: Vuoden 1966 Eurovision laulukilpailuissa jokaisen maan raadit antoivat pisteitä kolmelle parhaalle esitykselle asteikolla 5-3-1. Kaikki kolme muuta Pohjoismaata antoivat Ruotsille täydet pisteet, minkä ansiosta Ruotsin saavuttama pistesaalis nousi jo 15 pisteeseen. Jopa paikan päällä istunut saliyleisö protestoi Pohjoismaiden läpinäkyvää toistensa tukemista buuauksilla ja vihellyksillä. Näiden pohjoismaisten pisteiden lisäksi Nygammal vals saavutti vain yhden pisteen Sveitsiltä. 16 pistettä oikeuttivat toiseen sijaan, mutta voitto oli sentään kaukana, sillä Itävallan Udo Jürgensin pistemäärä oli peräti 31 pistettä. Myöhempinä vuosikymmeninä Lill Lindfors on antanut lausuntoja, joissa on myönnetty avoimesti Pohjoismaiden olleen kilpailussa mukana protestimielellä, sillä Euroviisujen koettiin olevan täysin etelä- ja keskieurooppalaisten maiden hallussa.
Lill Lindforsin ura jatkui Ruotsissa komeana. Levyrintamalla hän niitti menestystä erityisesti hiteillään En man i byrån (1968) ja Kom igen (1973). Lill Lindforsista tuli myös tuttu kasvo ruotsalaisissa televisio-ohjelmissa. Lindforsin uran huipentumana voidaan pitää vuotta 1985, jolloin hänet valittiin Göteborgin Eurovision laulukilpailujen juontajaksi. Lindforsin juontosuoritus on jäänyt monien eurooppalaisten mieliin, ei vähiten hänen vaatetemppunsa ansiosta. Lindforsin ura jatkuu edelleen aktiivisena.
Svante Thuresson nousi euroviisuedustuksen jälkeen Ruotsissa suureen suosioon. Hän levytti lukuisia hittejä, ja lisäksi hänet nähtiin useita kertoja myöhemminkin Melodifestivalenissa. Vuonna 1967 hän kilpaili laululla Förlåt min vän, 1968 lauluilla Du är en vårvind i april ja Här kommer pojkar sekä vuonna 1969 laululla Sommarflicka. 70-luvulla Thuresson halusi kuitenkin päästä eroon iskelmälaulajan maineestaan, ja hän alkoi levyttää vaativampaa musiikkia, muun muassa jazzia ja soulia. Vuonna 1977 hän oli kuitenkin mukana Melodifestivalenissa, ja laulu Johan B. Lund sijoittui toiseksi. 90-luvulla hän alkoi levyttää jälleen myös kaupallisempaa musiikkia. Viidennen ja toistaiseksi viimeisen kerran Thuresson nähtiin Melodifestivalenissa vuonna 2007: tuolloin hän esitti Anne-Lie Rydén kanssa laulun Första gången, joka sijoittui alkukarsinnassaan kuudenneksi.
Ruotsin karsinta 1966 (audio):
Svante Thuresson - Hej systrar, hej bröder
Monica Nielsen - En röd vals
Carli Tornehave - Monte Carlo
Gunilla af Malmborg - Var finns du?
Gunnar Wiklund - Vinterrosor
Lill Lindfors & Svante Thuresson - Nygammal vals
Ann-Louise Hanson - En ballad om för langesen
Carli Tornehave - Härliga Söndag
Gunwer Bergquist - Vårens vindar
Gunnar Wiklund - Vad har jag kvar
Lill Lindfors Spotifyssa
Svante Thuresson Spotifyssa
Vuosi: 1966
Kappale: Nygammal vals
Esittäjä: Lill Lindfors & Svante Thuresson
Säveltäjä: Bengt Arne Wallin
Sanoittaja: Björn Lindroth
Kapellimestari: Gert Ove Andersson
Sijoitus: 2./18
Pisteet: 16
Sanat: http://www.diggiloo.net/?1966se
Karsinnan tulos: http://natfinals.webuda.com/50s_60s/Sweden1966.html
Lill Lindfors (oik. Maj Lillemor Lindfors, s. 12. toukokuuta 1940) syntyi Helsingissä. Hän eli elämänsä ensimmäiset kahdeksan vuotta Tarkk’ampujankadulla, minkä jälkeen hänen perheensä muutti Ruotsiin. Lill Lindforsin monipuolinen ura esiintyjänä alkoi 1960-luvun alkuvuosina, jolloin hänelle tulivat tutuksi niin levytysstudiot kuin teatterinlavatkin. Lindfors esiintyi monissa arvostetuissa musikaaliproduktioissa, ja lisäksi hänen menestyshittinsä Jag tycker inte om dig ja Du är den ende (ruotsinkielinen versio Forbidden gamesista) lisäsivät hänen valtakunnallista suosiotaan.
Svante Thuressonin (s. 7. helmikuuta 1937) ura taas alkoi jazz-yhtyeen rumpalina. 1960-luvun alkupuolella hän saavutti jo suurempaa suosiota Gals and Pals –lauluyhtyeen jäsenenä. Svante Thuressonin läpimurto soololaulajana tapahtui vuoden 1966 Ruotsin euroviisukarsinnoissa, jossa hän kilpaili kahdella laululla. Voittolaulun lisäksi hänen soolona esittämänsä laulu Hej systrar, hej bröder nousi Ruotsissa hitiksi, vaikka se itse karsinnassa sijoittuikin vasta seitsemänneksi.
Lindfors ja Thuresson esittivät vuoden 1966 karsinnoissa yhdessä laulun Nygammal vals (suom. Uusvanha valssi), jonka sanoitus perustui H. C. Andersenin satuun prinsessan ja sikopaimenen kohtaamisesta. Sikopaimen halusi itselleen lantin ja prinsessa halusi soittaa sikopaimenen rumpua. Niinpä he päättivät vaihtaa rooleja, mutta vartijat heittivät sikopaimenen ulos kuninkaallisten linnasta, ja prinsessa sai kaikki ihmiset raivostumaan jatkuvalla rummunsoitollaan. Björn Lindrothin laatima sanoitus sisälsi lukuisia ruotsinkielisiä 60-luvun puhe- ja arkikielisiä slangisanontoja, joten perinteinen satu kerrottiin nykyaikaisella ja arkisella kielellä.
Lindfors ja Thuresson eivät voineet levyttää laulua yhdessä, sillä he olivat eri levy-yhtiöiden palkkalistalla. Molemmat artistit levyttivät kuitenkin laulusta omat versionsa: Lindfors levytti laulun Östen Warnerbringin kanssa ja Thuresson Ulla Hallinin kanssa.
Alueraadit äänestivät Nygammal valsin Ruotsin euroviisukarsinnan voittoon, mikä herätti ruotsalaisten keskuudessa paljon kritiikkiä. Monien mielestä laulu oli huonoin mahdollinen edustaja kansainväliseen laulukilpailuun, sillä laulun idean ja juonen ei uskottu avautuvan muille kuin ruotsalaisille. Joidenkin asiantuntijalausuntojen mukaan alueraadit äänestivät tarkoituksella ”mahdollisimman ruotsalaista” laulua tietynlaisena vastaiskuna Euroviisujen uusille säännöille. Eurovision laulukilpailuunhan lanseerattiin vuonna 1966 kielisääntö lähinnä sen vuoksi, että juuri ruotsalaiset olivat edellisenä vuonna vastoin yleistä tapaa laulaneet edustussävelmänsä englanniksi.
Vaan kuinkas sitten kävikään, kun Luxemburgin Eurovision laulukilpailut koittivat 5. maaliskuuta 1966. Nygammal vals sijoittui peräti toiseksi ja pärjäsi paremmin kuin yksikään aikaisempi Ruotsin euroviisu. Ruotsin saavuttamaa sijoitusta on kuitenkin pidetty aina hyvin kyseenalaisena: Vuoden 1966 Eurovision laulukilpailuissa jokaisen maan raadit antoivat pisteitä kolmelle parhaalle esitykselle asteikolla 5-3-1. Kaikki kolme muuta Pohjoismaata antoivat Ruotsille täydet pisteet, minkä ansiosta Ruotsin saavuttama pistesaalis nousi jo 15 pisteeseen. Jopa paikan päällä istunut saliyleisö protestoi Pohjoismaiden läpinäkyvää toistensa tukemista buuauksilla ja vihellyksillä. Näiden pohjoismaisten pisteiden lisäksi Nygammal vals saavutti vain yhden pisteen Sveitsiltä. 16 pistettä oikeuttivat toiseen sijaan, mutta voitto oli sentään kaukana, sillä Itävallan Udo Jürgensin pistemäärä oli peräti 31 pistettä. Myöhempinä vuosikymmeninä Lill Lindfors on antanut lausuntoja, joissa on myönnetty avoimesti Pohjoismaiden olleen kilpailussa mukana protestimielellä, sillä Euroviisujen koettiin olevan täysin etelä- ja keskieurooppalaisten maiden hallussa.
Lill Lindforsin ura jatkui Ruotsissa komeana. Levyrintamalla hän niitti menestystä erityisesti hiteillään En man i byrån (1968) ja Kom igen (1973). Lill Lindforsista tuli myös tuttu kasvo ruotsalaisissa televisio-ohjelmissa. Lindforsin uran huipentumana voidaan pitää vuotta 1985, jolloin hänet valittiin Göteborgin Eurovision laulukilpailujen juontajaksi. Lindforsin juontosuoritus on jäänyt monien eurooppalaisten mieliin, ei vähiten hänen vaatetemppunsa ansiosta. Lindforsin ura jatkuu edelleen aktiivisena.
Svante Thuresson nousi euroviisuedustuksen jälkeen Ruotsissa suureen suosioon. Hän levytti lukuisia hittejä, ja lisäksi hänet nähtiin useita kertoja myöhemminkin Melodifestivalenissa. Vuonna 1967 hän kilpaili laululla Förlåt min vän, 1968 lauluilla Du är en vårvind i april ja Här kommer pojkar sekä vuonna 1969 laululla Sommarflicka. 70-luvulla Thuresson halusi kuitenkin päästä eroon iskelmälaulajan maineestaan, ja hän alkoi levyttää vaativampaa musiikkia, muun muassa jazzia ja soulia. Vuonna 1977 hän oli kuitenkin mukana Melodifestivalenissa, ja laulu Johan B. Lund sijoittui toiseksi. 90-luvulla hän alkoi levyttää jälleen myös kaupallisempaa musiikkia. Viidennen ja toistaiseksi viimeisen kerran Thuresson nähtiin Melodifestivalenissa vuonna 2007: tuolloin hän esitti Anne-Lie Rydén kanssa laulun Första gången, joka sijoittui alkukarsinnassaan kuudenneksi.
Ruotsin karsinta 1966 (audio):
Svante Thuresson - Hej systrar, hej bröder
Monica Nielsen - En röd vals
Carli Tornehave - Monte Carlo
Gunilla af Malmborg - Var finns du?
Gunnar Wiklund - Vinterrosor
Lill Lindfors & Svante Thuresson - Nygammal vals
Ann-Louise Hanson - En ballad om för langesen
Carli Tornehave - Härliga Söndag
Gunwer Bergquist - Vårens vindar
Gunnar Wiklund - Vad har jag kvar
Lill Lindfors Spotifyssa
Svante Thuresson Spotifyssa
Lavalla nähtiin Lillin ja Svanten lisäksi myös amerikkalainen jazz-muusikko Sahib Shihab