Eurovision laulukilpailu 1984

Viisuvuosikerrat 1956–2018
romualdo
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viesti:

Re: Eurovision laulukilpailu 1984

Viesti Kirjoittaja romualdo » 13 Maalis 2019, 12:19

"IS:

Ei pelkästään Kajava...

"KIRKA JYRÄHTI: YLE ei piittaa myöskään euroviisusäveltäjästä.

Tyrskyt Ev:n ja Kirkan- Hengaillaan kappaleen ympärill kiihtyvät. Suomen Yleisradio ei katso olevansa velvollinen kustantamaan edustuskappaleensa säveltäjää, Jukka Siikavirettä, Lux:iin. Siikavire on joutunut junailemaan matkansa rahoituksen omin päin.
Käytäntö on ollut kaikessa hiljaisuudessa jatkuva. Siitäkin huolimatta, että Ev:t ovat paitsi laulukilpailut, myös ja nimenomaan sävellyskilpailut. Tätä taustaa vasten YLE:n käyttäytyminen on epäoikeuden mukaista. Esim. Lux:iin lähetettävän Suomen edustusryhmän kukin esiintyjä tulee matkoineen, hotelleineen ja päivärahoineen maksamaan yhtiölle arviolta 6000-7000 markkaa.

"Säveltäjien kilpailut"

Kirkan mukaan Ylen kustannuskäytäntöön on tyydytty turhan nöyrästi. Asiasta on mieluummin vaiettu ja purnattu sitten yksityisoloissa. -Tietysti olisi ollut oikeus ja kohtuus että myös säveltäjän matka olisi kustannettu. Kirkan mukaan on omituista että laulun luoja ja tekijä näin vain "paukautetaan pihalle".
Minä puhuisin kustannuksien lisääntymisen sijasta ennemmin varainkäytön järkeistämisestä. Onhan säveltäjällä ja esittäjällä teoksensa suhteen yhteinen, luova jännite, joka ei saisi katketa kilpailupaikallakaan.
Ilman säveltäjiä ei Ev:ssa laulettaisi ensimmistäkään kappaletta. Säveltäjä tekee aina perustavaa laatua olevan työn. -Kyllä kysymys on Ylen talousasioista vastaavien ihmisten jääräpäisyydestä ja laitoksen byrokratiasta, jonka edessä yksi säveltäjä saa tälläisen menettelyn jyräämänä tuntea itsensä loukatuksikin, Kirka sanoo.

Orpo olo

Itse säveltäjä Jukka Siikavire on sitä mieltä että ainakin hänelle kilpailujen seuraaminen kotona televisiosta olisi vastenmielinen kokemus. -Orpo olo siinä tulisi. Siikavire muistaakin, kuinka hän vuonna 1979 seurasi säveltämänsä kappaleen esitystä Intervision laulukilpailuista kotonaan Suomessa. Tunne oli kuin vähempiosaisella. -Kysymys on vain vanhan linjan noudattamisesta, kukaan ei ole koskaan tehnyt aloitetta käytännön muuttamiseksi sanoo TV 1:n vt. talouspäällikkö Aulis Sallinen.
Ken muistaisi soittajaa, kysyttiin ennen. Nyt on aika tullut kysyä, kuka muistaisi säveltäjääkin.

Hannu Toivonen"

romualdo
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viesti:

Re: Eurovision laulukilpailu 1984

Viesti Kirjoittaja romualdo » 13 Maalis 2019, 13:01

IS: Kirka luottavaisin mielin Ev:n "MAHDOLLISUUDET VIIDEN JOUKKOON".

...hänen kilpailusävelmäänsä on kehuttu jo kansainvälisestikin. Kirka ei turhaan usko mahdollisuksiinsa. Viiden parhaan joukkoon voi olla asiaa.
Työvoitto. Se sana kuvatkoon parhaiten Kirkan selviytymistä finaaliin. - Mutta nyt sai riittää. Ev:n lähtö on minulle kruunu kovan rutistamisen päälle. Kyllä sitä on yritettykin... Sanoo Kirka, nöyrästi ja vilpittömästi. Vähän kuin pikkupoika joka on noutanut palkintonsa - vaikka itse päätapahtuma vasta on edessäpäin.

-Kilpailua ajatellen tunnen itseni yhä kypsemmäksi. Luotan itseeni, valmiuksia on Sopotin, Kultaisen Orfeuksen, Saksan festivaalien ja Knokken menestyksen esiintymislavoilta Kirka sanoo. Hän perustaa uskonsa muun muassa siihen miltä muut tämän vuotiset kappaleet kuulostavat. - Niiden perusteella meillä on nyt paremmat lähtöasemat kuin monena aiempana vuonna. Sitä paitsi kukaan muu ei soita Lux:ssa huuliharppua, olen sen tarkistanut!

Esim. ruotsalainen lehdistö on jo kehunut hänen lauluaan virkistäväksi poikkeukseksi muista - kunhan siitä vain ymmärtäisi jotain. - Totta. Tietysti laulaisin mieluiten englanniksi. Kirka kumppaneineen on harjoitellut lauluaan viikon ajan. Joka aamu on aloitettu yhdeksältä. Kansainvälisten silmien edessä on esityksen oltava kunnossa. Eläytymiskykyä olen yrittänyt parannella ja sitä silmällä pitäen menen syksyllä Marja Korhosen oppiin. Kirka muistaa myös liikunnalliset tekijät. - Olen joskus kuin itse Kaarlo Kipsi. Mutta tällä alalla ei ihminen ole ikinä valmis. Aina on parantamisen varaa ja minä aion pysyä alalla vielä parikymmentä vuotta.

Kokemuksen puutteesta Kirkaa ei voi moittia. Vuonna 1962 hän aloitti 12-vuotiaana. Iskelmä-lehti mainosti Babitsinin vesaa Maunulan pitkätukkaisena beatlena. - Danny on merkinnyt paljon. Hän opetti minutkin pitämään jalkani maan pinnalla. Oli legendaarisen Islanders-yhtyeen vuoro. Monta kovaa muusikkoa rinnalla: Paroni Paakkunainen, Pekka Pöyry, Kassu Halonen esimerkiksi. Kirkan suosio oli tuolloin tavaton. Kirkaa palvottiin ja jumaloitiin. Hän oli aikansa teiniykkönen. 1970-luvun lopussa Kirka siirtyi ravintoloihin. Joku piti häntä leipääntyneenä. Alettiin puhua Kirkan keski-ikistymiestä. - Yhtä tyhjän kanssa. Minähän siirryin taas oman yleisöni pariin, sen alkuperäisen.

Hannu Toivonen."

Vastaa Viestiin