Ruotsin edustuskappaleet ja karsinnat

Viisuvuosikerrat 1956–2023
Kollega
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 6516
Liittynyt: 07 Tammi 2007, 10:49

Vs: Ruotsi

Viesti Kirjoittaja Kollega »

Robby kirjoitti: 1. Kall som is :)
Vaikka Robby vuosimallia 84 olis ollut AIKA vahvasti eri mieltä. Nimim. Herrey's:in konsertissa Tampereen palloiluhallilla käyneenä :stupido:
Tuosta Kall som is  / Herrey`s - yhdistelmästä tuli mieleen, että mahtaako olla muita tapauksia, joissa viisufinaalissa tai maansa karsinnoissa esiintynyt artisti olisi levyttänyt kanssakilpailijansa kappaleen. Kultakenkäpoikien eka älppärillähän nimittäin oli toi samainen Kall som is Per Herreyn ja Elisabeth Andreasson:n duettona.

Avatar
Katten-Gustaf
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11843
Liittynyt: 13 Tammi 2004, 17:29
Paikkakunta: Siellä sun täällä...

Vs: Ruotsi

Viesti Kirjoittaja Katten-Gustaf »

No, siis ainakin Juliette &Jonatan on levytetty sekä Lena Ph.:n että Lotta Engbergin toimesta, mutta tarkoitatko tätä tai tämän kaltaista yhteyttä...?  :miettii:

Sit kommentteja hiukan...

Lena Ph. oli -04 ihan omaa luokkaansa, siitä ei pääse mihinkään. Mutta niin paljon kuin minä (ja varmasti myös ainakin Robby) haluaisimmekin nähdä Pernillan uudelleen MF:ssä ja jopa kv-finaalissa joskus, niin sitä ei tuu tapahtumaan niin kauan kuin herra Björkman määrää MF-kuvioissa. Tietänet, että Lindan Alla Flickor oli alunperin aiottu Pernillalle, mutta... Niin, no herra Björkman piti Pernillaa vähän liian vanhana esittämään biisiä ja loppu onkin historiaa...

Ja toisesta asiastakin olen sun kanssa aika samaa mieltä - niin paljon kuin Charlotten Take Me To Your Heavenista pidänkin. Se MF-finaalipuku olis ollut parempi.
...kan inte säga nej,
jag måste släppa tag,
du vinner över mig...

Robby
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3074
Liittynyt: 07 Helmi 2004, 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Vs: Ruotsi

Viesti Kirjoittaja Robby »

Minä se olen teidän kanssa samaa mieltä vaikka mistä. Ensinnäkin todellakin tuosta Pernilla-asiasta. Mun ykköstoive tällä hetkellä olisi, että Nanne ja Pernilla molemmat saisivat revanssinsa Melodeissa. Isot hitit ja voitto kotiin. Nanne tänä vuonna ja Pernilla ensi vuonna. Lena PH:n ja Carolan suhteen on jo drömmen slagit in. C. Björkman vois VÄHÄN korjata asennettaan.

Charlotten MF-asu oli todellakin parempi kuin se epämääräinen tekele Israelissa.

Ja lopuksi; en ole koskaan ymmärtänyt Waterloon taikaa. Pidän melkein kaikista ABBAn biiseistä (PALJON), mutta tästä en yhtään.

Avatar
Aintsu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 17127
Liittynyt: 15 Marras 2003, 11:37
Paikkakunta: Kotka

Vs: Ruotsi

Viesti Kirjoittaja Aintsu »

Mä kun olen Melodien suhteen vielä noviisi, niin voisiko joku valaista MITÄ Björkmanilla on Pernilla vastaan ???
You're not ugly, you are smart, talented
And have abilities to make the world better

Avatar
Wilson
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 6663
Liittynyt: 17 Syys 2005, 16:12
Paikkakunta: Pietarsaari

Vs: Ruotsi

Viesti Kirjoittaja Wilson »

Christer Björkman on ollut hyvä MF’ille mutta ehkä olisi hyvä jo hän astuisi sivuun näiden vuosin jälkeen.
Kaikissa ”yhtiöissä” on parempi jos uusia tuulia saa tilaisuuden kun vanhat konkarit astuu sivuun.  :tosion:

En minäkään ole ymmärtänyt Waterloon taikaa, minusta biisi on niitä huonompia mitä ABBA on äänittänyt.

Kollega
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 6516
Liittynyt: 07 Tammi 2007, 10:49

Vs: Ruotsi

Viesti Kirjoittaja Kollega »

  :ruotsi::bandi:Melodifestival-muistikuvia 23 vuoden kokemuksella  :telkku:

1983 En muista katsoneeni MF - karsintaa livenä, mutta kevään aikana kansainvälisessä finaalissa olin niin Carolan kannattaja kuin olla voi (siitäkin huolimatta, miten en pitänyt yhtään hänen t-paita asustaan). Vuosi-83 on myös jäänyt mieleen ajankohtana, jonka jälkeen MF on ollut enemmän tai vähemmän joka vuotinen rituaali "must see" tv-ohjelmana..
1984 Loppuvuodesta näytetty ohjelma kieltämättä muistutti parista jo unhoon menneestä esityksestä (Lotta, Elisabeth). Herrey`s ( ja varsinkin se Richard) oli täydellinen vastaus silloisiin idolivaatimuksiini  :puna: Nykymaullani "Diggi-loo" on ihan ok, mutta olisin sijoittanut Kall som is:n ykköseksi -> ehdoton MF-helmi.
1985 Toisin kuin vuotta aiemmin, nyt olin oikein VHS-nauhoitusvalmiudessa. Arkistooni valikoitui Bel Air:n, Kikin, Pernillan ja Suzanne Frölenin esitykset. Ruotsalaismedioiden mukaan nyt olisi mukana potentiaalinen Carolan suosion haastaja, mutta en kokenut Pernillaa Carolan tasoiseksi (vaikkakin myöhemmin hankin Pernillan ensiälppärin). Pernillan esityksestä muistuu mieleen myös ruotsin mediassa noussut kohu hänen esiintymisasunsa natsisminomaisista risteistä. Minua häiritsi enemmänkin nahka-asun ja kevyehkön MF-kappaleen ristiriitaisuus.
1986 Miten hirvee se Monican & Lassen voittokappale onkaan ! Uusi tuttavuus Lena Philipsson oli kiinnostava, mutta enemmän kannustin Style:ia. Hyvinä pidin myös Eldoradoa (Nanne & co) & Git Perssonia. Anna Book:n ABC-ralli oli hyvä, mutta voittoa ajatellen sanoitukseltaan liian tenavatähtiosastoa. VHS-nauhoitussormeni tallensi 10:stä kappaleesta viisi, joten voitanee puhua hyvää paremmasta MF-vuodesta.
1987 Epävirallisen muistieditoimiseni mukaan tätä MF:ia en ole katsonut, mutta SVT:n loppusijoituslistaa katsoessani sieltähän löytyy suosikkini kautta aikojen (Alexandra a´la Sound of Music (Nanne & co)  ???  Lenan "Dansa i neon"kin oli mukana, joten oletan (en muista) sen olleen ykkössuosikkini.  Arjan "Högt över havet" on toki parempi kuin Lotan kammotusbiisi, mutta jostain syystä tämän laulun kohdalla Arjan laulutyyli ja ruotsin ääntäminen jotenki vaan ärsyttää.
1988 Mysteerinen MF-vuosi tämäkin, sillä en muista katsoneeni kuin Lenan violettiasuisen kappaleen ja kuitenkin Lotan "100%" on aina ollut Lotan MF-parhaimmistoa. Tommy Körberg:n esityksestäkään ei ole mielikuvaa, vaikka suosikkejani olikin sitten itse finaalissa. "Stad i ljus" on hyvä, mutta myönnän olevani helpottunut luettuani sitä tarjotun Carolalle ja tämän hylänneen sen (en koe kappaletta Carolan tasoiseksi).
1989 Herrey`s:n voittovuoden Miss Universum:n Yvonne Ryding:n toimiminen juontajana oli kiinnostava yllätys. Tommy Nilssonin ohella on jäänyt mieleen Lili & Sussien latinomaisasut sekä Glenmark-Orup-esitykset. "En Dag" on suosikkejani kautta MF-vuosien, mutta jotenkin en osaa kuvitella sitä Carolan lauluksi eli ettei se sentään niin hyvä kuiteskaan oo (olen lukenut, että tätä olisi aikoinaan Carolalle tarjottu).
1990 Carolan comebackbiisi oli pettymys, joten en erityisemmin surrut, ettei Carola voittanut. Kun esitystä nykyään katsoo, niin tuntuu, että taisi Carola ajatella, että hänpä tekee Främling:t ja laulaa lirauttaa voittoon ihan tuosta vaan. "Mitt i ett äventyr", Lotan "En gång till" ja uuden tuttavuuden, N`Gang:n "Vill ha värme" olivat kuitenkin parempia kuin voittanut "Som en vind". Peter Jöback:lla oli kauhee violettiasu, mutta muistaakseni löytyy VHS-tallenteenani sekin. Mieleen on jäänyt myös, että Bettan oisi laulanut oman kappaleensa jotenkin oudon matalalta  ???
1991 Täydellisyyttä hipova MF-vuosi: Carolan ja Pernillan samanaikainen osallistuminen, Pernilla Lenan tekemän biisin esittäjänä - voiko kyseisiin artisteihin ihastunut enempää toivoa ! Lisäksi pidin 10 karsintakappaleesta seitsemää hyvää parempina.  "Tvillingsjäl" oli pettymys ja edelleen odotan Pernillan comeback:ia nimenomaan hyvällä MF-kappaleella. Carolan koreografialla maustettu esitys sytytti niin, että tuli ihan itsekin harjoiteltua sitä :puna:. Muistan, miten siellä viisufinaalissa, kun Carola voitti koko potin, se ruotsalaistv-kommentaattori huokaisi pari kertaa "she did it". Seurasin viisukisaa SVT:ltä, koska olihan selvää, ettei YLE:ssä Carolan menestyminen ollut ykkösjuttu. Ilman Carolaa olisin suonut MF-voiton Towen kauniille "Ett liv med dig":lle.  Muistiin on jäänyt myös, miten ruotsalaismedia kauhisteli Sharonin hameenlyhyyttä, nykysilmällä katsottuna uskoisin sen mahtaa olla sitä FAME-Jessicalta tuttua lyhyyttä. MF-91 on viimeinen MF-vuosi, jota olen nauhoitellut.
Vuosilta1992 - 1994 ei ole juurikaan muistikuvia. Näille vuosille ajoittuu vuoden 1994 suuri pettymykseni Cayennen sijoittumisesta, kun "Stanna hos mig" ei voittanut.
1995 Cecilian "Det vackraste" on kauneimpia MF-kappaleita kautta aikojen ! Sääli, että live-esiintyminen ei ollut niitä parhaimpia. Olen varma, että olisi Nanne voittanu, jos olisi tuon itse esittänyt. Jan:n karheahko ääni sopi erinomaisesti omaan balladiinsa, mutta silti olisin asettanut Nannen sävellyksen ykköseksi ja nimenomaan siksi, että biisi on itsessään niin hyvä, ei siksi, että on Nannen tekemä.
1996 Nannen tai siis One more time:n voitto oli itsestäänselvyys ihan siksi, että erottu edukseen joukosta. Tunnustettakoon kuitenkin, että viisufinaalissa pidin ykkösenä Norjaa edustanutta Bettan:ia "I Evighet":llään. Kauneimpia euroviisuja, mitä on. Juliette ja Joonatan oli toisaalta kappale, joka olisi ollut Lotan voittobiisiksi hyvä. "Fyra bygg":ia pidän katastrofina Lotan MF-uralla, vaikka voittikin.
Vuosien
1997-2001 MF-karsinnoista ei ole mainittavia muistoja, lienenkö edes katsonut kuin sivusilmällä, saati lainkaan. Näinollen en esim. nähnyt live:nä Carola tempausta juontaessaan v. 2000 kisoja (puserossa välkkyi "ledig" vihjaten vastikään julkistettuun avioeroonsa).  Nannen "Avundsjuk" (1998) sytytti, mutta oli selkeästi liian erikoinen Viisufinaaliin. Charlotten (1999) vaihtoa upeasta MF-asusta pinkkihirvitykseen en ole koskaan ymmärtänyt. Friends (2001) oli hyvä, mutta jotenkin liian eighties...
2002 Afro-Diten kappale on erinomainen 70-lukuhenkinen discobiisi. Kikki & Bettan & Lotta:n esitys oli pettymys: liian "entiset MF-starat yhdessä + tyhjänpäiväinen rallatus"
2003 Toistaiseksi paras viisuvuosi, sillä kärkisijojen 1-5 ovat kaikki minun "Best of MF"-kategoriassa. Famen ohella pidin voittajaehdokkaana Sannan "Hela världen för mig":iä. Se on jotenki mielenkiintoisesti alkaa kuin saman tien, ilman ylimääräisiä melodioita ja nousee kuin uusiin korkeuksiin (kiitos Sannan laulutaitojen) kappaleen edetessä. Voimakas balladi sanoisin, jos nyt balladi ollenkaan. Jostain syystä odottelen, että Pernilla voittaisi MF:n itsekseen, ei duettona, joten jo asennesyistäni en erityisemmin pitänyt duetosta Jan:n kanssa.
2004 Tässä karsinnassa oli ennakko-odotukset Lenaa kohtaan tasoa: entinen oma suosikkiartisti, mutta aika hasbeen laittaa kortensa kekoon "80-luvun artistin comeback"-kerhoon... mutta jepulis sentään, biisihän oli ihan  :voitto:-sarjaa, Lenan lavakarismasta puhumattakaan. Petra Nielsen teki jotenki vaikutuksen lavashow:llaan, joten oiva esimerkki biisistä, josta en erityisemmin pidä, mutta jota kannatan lavashow:nsa ansiosta. Shirley, After Dark ja Fame olivat tosi hyviä, mutta eipä siinä muilla ollu mitään jakoa, ainakaan minun mittareissa. Ihan harmittaa, että "Min kärlek" ikäänkuin tuhlaantui kilpaillessaan samana vuonna Lenan kanssa. Sandra oli pitkästä aikaa uusi tuttavuus, josta myös pidin ja olisi ansainnut paremman sijoituksen. Kuten täällä niin moni on sanonu, "It hurts" ei vedä vertoja alkuperäiselle.
2005 Varsinanen pettymysten täytteinen vuosi ! Ennakkoon odotin ennenkaikkea Alannah Myles:ia, sillä olin suhteelisen varma, että Nannella on huonoimmillaankin vähintään hyvä biisi, kuten tähän asti. A. Myles oli pettymyksien pettymys, silllä mitä se oli olevinaan: juoksi lavalla paikasta toiseen kuin pistoksen saanut. Alannah:n jälkeen suhtaudun suht varovaisesti, kun kuulen hasbeen:jä olevan MF-artistien joukossa. Nyt, kun Lena oli pois joukosta, niin oletin Shirleyn sijoittuvan nyt jopa miksei voittoon. Mutta se biisi, "Att älska dig"  :enala: ei vaan yltäny "Min kärlek":n tasolle. Tämän vuoden uusi kiinnostavuus oli Linda, vaikka biisi on pikkusen liian rallikas mun makuun, siitä takin oranssisuudesta. Poden asenneongelmaa suosikkiartistieni duettojen suhteen, joten Sanna Nielsen:n duetto F.Kempen kanssa meni ohi, varsinkin, kun biisi oli huono.  Pettymyksien kruununa, Martin vei voiton Nannelta. Sitä tunnetta, kun tuijottaa kahta numeroa, ja ei ihan vielä ole rekisteröinyt, että kyllä, Nannen ääniä on Martinia vähemmän. Nannen biisi oli heti eka tahdeistaan sellainen, että täältä tullaan, eurooppa.
2006 La Carola nosti tämän vuoden MF-odotukset huippuunsa, varsinkin ennen Evighet:n julkistamista, kun ei ollut tietoa siitä, onko kappale no joo- (Mitt i ett äventyr) vai laatuschlageri (täysfloppi oli jo ajatuksena mahdottomuus). En ollut enää vuosiin seurannut Carolan edesottamuksia, äänitteistä puhumattakaan, mutta jotenkin yhdistelmä Carola + MF herätti MF-kiinnostukseni ihan korkeuksiinsa. MF-finaalissa iloa vei Carolan ilmiselvät äänivaikeudet, joiden myötä Carola ei ollut parhaimmillaan, vaikka biisi itsessään oli huippulaatua. Pitäisin kappaleesta kenen tahansa laulajan esittämänä ja siksi Carolan osuus voittokannatukseeni oli enemmän nostalgiaperäistä.  BWO:lla on hyvä biisi, mutta oiskohan korvieni puhdistus paikallaan... sillä minua ärsyttää suunnattomasti kohta "we wantS love", kun eikös se ole kieliopillisesti "want" ? Petyin myös siihen, ettei se ollut Army of lovers-tasoa.  Andreas:n kappale oli viisurallatus pahimmasta päästä, joten odotan parempaa tänä vuonna. Minusta oli vääryys, ettei Jessican "Kalla nätter" päässyt finaaliin, koska on kappaleena MF-parhaimmistoa (niin erikoinen tuoli-esitys kuin nyt olikin). 2006 oli parhaimpia MF-vuosia, sillä finaalin ulospuolelle jäi paljon suosikkejani. Mutta erilaiset, mutta riidattomat mauthan ovat juuri euroviisuilun pointti... :heh:  
Viimeksi muokannut Kollega, 13 Tammi 2007, 16:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Katten-Gustaf
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11843
Liittynyt: 13 Tammi 2004, 17:29
Paikkakunta: Siellä sun täällä...

Vs: Ruotsi

Viesti Kirjoittaja Katten-Gustaf »

Löysin illalla muuten netissä surffaillessani Nannen demo-version Det vackraste-biisistä ja täytyy sanoa, että biisi kolahti ihan uudella tavalla. Ei Cecilian versiossakaan (ainakaan levysellaisessa) mitään vikaa ole, mutta Nanne keräs taas pojot kotiin... :ihana:
...kan inte säga nej,
jag måste släppa tag,
du vinner över mig...

Robby
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3074
Liittynyt: 07 Helmi 2004, 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Vs: Ruotsi

Viesti Kirjoittaja Robby »

En nyt tiedä onko Nannen versio parempi, mutta ainakin yhtä hyvä kuin Cessin. Kai Katten olet kuullut OMT:n englanninkielisen version "Living in a dream"?

Avatar
Katten-Gustaf
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11843
Liittynyt: 13 Tammi 2004, 17:29
Paikkakunta: Siellä sun täällä...

Vs: Ruotsi

Viesti Kirjoittaja Katten-Gustaf »

TOKI! Mulla jopa on se levyhyllyssäni.
...kan inte säga nej,
jag måste släppa tag,
du vinner över mig...

Robby
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3074
Liittynyt: 07 Helmi 2004, 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Vs: Ruotsi

Viesti Kirjoittaja Robby »

Nannen jengin viisu-listaus:
1. Nanne: Håll om mig
2. One More Time: Den vilda
3. Cecilia Vennersten: Det vackraste
4. Sound of Music: Eldorado
5. Nanne: Evig kärlek
6. Nanne: Avundsjuk
7. Therese Löf: Ingenting går som man vill
8. Maria Rådsten: Vad som än händer
9. Sound of Music: Alexandra
-----------------------------------------
kaukana muiden perässä:
10. Nanne: Men

Kollega
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 6516
Liittynyt: 07 Tammi 2007, 10:49

Vs: Ruotsi

Viesti Kirjoittaja Kollega »

Robby kirjoitti: Nannen jengin viisu-listaus:
1. Nanne: Håll om mig
2. One More Time: Den vilda
3. Cecilia Vennersten: Det vackraste
Mun mieltymykset:
  :voitto: Håll om mig,   
   :hopea: Det vackraste 
  :pronssi: Den Vilda, mutta ihan niskassa Alexandra.

:offtopic: ANTEEKSIPYYNTÖNI tuosta aiemmasta MF-muistelustani. Nyt kun sitä lukee, voisi luulla, että pidän tätä foorumia henkilökohtaisena blogg:na - ei todellakaan ollu se tarkoitus.  :puna: :hiips:!
Viimeksi muokannut Kollega, 12 Tammi 2007, 13:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
AnnFredi
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3332
Liittynyt: 06 Touko 2006, 00:00
Paikkakunta: Tampere

Vs: Ruotsi

Viesti Kirjoittaja AnnFredi »

Finnish kirjoitti: :offtopic: ANTEEKSIPYYNTÖNI tuosta aiemmasta MF-muistelustani. Nyt kun sitä lukee, voisi luulla, että pidän tätä foorumia henkilökohtaisena blogg:na - ei todellakaan ollu se tarkoitus.  :puna: :hiips:!
Ei mitään anteeksipyytelyjä! Noita on kiva lukea.  :hali:
If I was an astronaut, I’d be floating in mid-air
But I’m only human, and I’m crashing down to earth

Avatar
Katten-Gustaf
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11843
Liittynyt: 13 Tammi 2004, 17:29
Paikkakunta: Siellä sun täällä...

Vs: Ruotsi

Viesti Kirjoittaja Katten-Gustaf »

Alexandra on JO vuodelta -87, ei -89.  ;)
...kan inte säga nej,
jag måste släppa tag,
du vinner över mig...

Kollega
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 6516
Liittynyt: 07 Tammi 2007, 10:49

Vs: Ruotsi

Viesti Kirjoittaja Kollega »

Katten-Gustaf kirjoitti: Alexandra on JO vuodelta -87, ei -89.  ;)
Eli ihan kuten aiemmin epäilinkin, että tässä kohtaa muistissani lukee "Error, No files"... En vaan malta olla ihmettelemästä itsekään sitä, etten osaa yhdistää Alexandraa MF-kappaleeksi (Eldoradon suhteen ei ole mitään ongelmia) ja kuitenkin on ollut suosikkejani ties miten kauan.  Kummallista, etten muista edes olleeni pettynyt, että heidän sijaan Lotta on voittanut... totuus selviäisi, kun jaksaisi pyyhkäistä vanhoista VHS:eistäni pölyt ja tsekata, onko siellä nauhoitteita v.-87 MF-kisasta. Anyway, kiitos tarkennuksesta !

Siis... :vitsaa: itselleni !  Toi aiempi muisteluni MF-vuosista lähti ihan vaan ajatuksesta, että miten MF-vuodet on jääny mieleen ja aloin kirjoittamaan ihan realityna eli ilman YouTube- tms. muistinvirkistyksiä. Mä kuolen häpeästä  :rip:. Sen lisäksi, etten muistanu tuota Alexandra-juttua oikein, näytän tehneeni vielä  pahemman erheen: Lotan 100% on myös yksi suosikkejani ja vielä hetki sitten olin sitä mieltä, että se esitti sen MF-90. Käväisin tuon Alexandra-tarkennuksesi innoittamana SVT:n omilla MF-sivuilla lueskelemassa vanhoja MF-tuloksia ja eikös siellä lue, että toi 100% on MF-88:n laulu...  :stupido: (minä siis !)... Mitä ihmettä mun muistini MF-tiedostoille on tapahtunut, kun silloin joskus mä olin niin perillä milloin kukakin on mitä esittänyt... :hiips:  :puna: !
Viimeksi muokannut Kollega, 13 Tammi 2007, 14:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Katten-Gustaf
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11843
Liittynyt: 13 Tammi 2004, 17:29
Paikkakunta: Siellä sun täällä...

Vs: Ruotsi

Viesti Kirjoittaja Katten-Gustaf »

Sitä kutsutaan (kai) vanhenemiseksi.  ;) Älä suotta ota stressiä, kyllä tässä sekoilee itse kukin joskus näitten kanssa.

Omalla kohdalla tuosta MF:stä on tullut vuosien mittaan sellainen "lempilapsi", kun yhteydet naapuriin ovat kiinteät sukulaisten ja opiskelujen ym. kaiken takia. Ja kun vuonna -94 ekan kerran kuulin koko MF:n tarjonnan (edelleenkin se c-kasettinauhoitus kaikkine liikennetiedotteineen ym. on jossain) livenä. Ja nyt kun netti tuli vuosituhannen vaihteessa enemmän aktiiviseen käyttöön (toki jo 90-luvulla, muttei niin paljon), niin tän kautta avautui ihan uusi maailma. Erästä kuppilalaista minun on kiittäminen siitä, että olen päässyt viime vuosina tutustumaan MF:n "muinaishistoriaankin".

Mutta vielä siitä, kun viittasin tuohon opiskeluun äsken, niin MF on tietyllä tapaa ollut ehk äyksi innoittaja siinäkin. Ruotsin rikas kieli (siis nimenomaan risksvenska) ja se, mitä tämän mediashown ympärille liittyy, vaikuttanevat tähän MF-rakkauteen. Kuten myös (kai) sekin, että muutamaan kertaan olen päässyt ihan paikan päälle seuraamaan tapahtumaa - ja jälleen maaliskuussa.  :) Siinä kai ne pääsyyt sekä tietty se, että tämän maan musiikkikulttuuri (ilman MF:ääkin) on ihan kiitettävän rikas ja monipuolinen.
...kan inte säga nej,
jag måste släppa tag,
du vinner över mig...

Kollega
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 6516
Liittynyt: 07 Tammi 2007, 10:49

Vs: Ruotsi

Viesti Kirjoittaja Kollega »

Katten-Gustaf kirjoitti: Omalla kohdalla tuosta MF:stä on tullut vuosien mittaan sellainen "lempilapsi",
Ihan kuten uskoisin sen foorumikirjoitteluistanikin esiintulevan, sama on täällä. Niin laskelmoivaa  jne. kuin se musiikki onkin, niin ei voi mitään, jokin magneetti sillä on minun musamakuuni. Kuinkahan monena vuonna oon jännittänyt tosissaan svenskojen kanssa (siis muulloinkin kuin suosikkiniartistieni siellä kisatessa) ja samanaikaisen suomen karsintabiisiin menestymistä seurannu lähinnä sivusilmällä ihan vaan siksi, ettei suomalaiskappale sytytä musamakuani. Viimeksi tulin ajatelleeksi tuota MF:n asemaa euroviisumaussani kun piipahdin YLE:n Viisuarvontakoneella vai miksi sitä kutsutaankaan. Tuli pitkähkö miettimistauko siinä kohtaa, kun tuli kohta toivonko viisun olevan iskelmää, suomipoppia jne. ja tulin tajunneeksi, että tästähän puuttuu sana Schlager ! En mä osaa nähdä Nannen, Lenan tai monia muitakaan huippuschlager:eita iskelmämusiikkina. Suomipopista taas tulee mieleen Irina, Jonna jne. joiden tuotantoa en menisi nimeämään euroviisumusiikiksi. 

Avatar
Wilson
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 6663
Liittynyt: 17 Syys 2005, 16:12
Paikkakunta: Pietarsaari

Vs: Ruotsi

Viesti Kirjoittaja Wilson »

Kummallista, ihan kuin ei riittäisi tämän hetken Euroviisukarsinnat… :heh:…katsottu ja kuunneltu MF vuodelta 1997.

Ykköseksi sijoittui ihana jumalatar Monia Sjöström.... :ihana:.. ” “Nu idag” …..Monialla on erikoinen lauluääni mikä miellyttää minua kovasti ja lisäksi hänen kauneus ei ole haittaa. Kappale ei ole niin erikoinen mutta niin kuin sanoin Monialla on niin erikoinen ja vahva lauluääni että sen tähden ykkössija heltisi.
Kakkoseksi tuli Robert Randqvist ”Hand i hand” ja hyvä kolmoseksi Wille Crafoord ”Missarna”

Äänestys oli jännä vaikka tiesin lopputuloksen kun katselin ”nauhalta” ohjelman.

Melodifestivalen 1997

8,20-1997 Ruotsi-Sverige - Monia Sjöström “Nu idag”
7,80-1997 Ruotsi-Sverige - Robert Randqvist ”Hand i hand”
7,70-1997 Ruotsi-Sverige - Wille Crafoord ”Missarna”
7,30-1997 Ruotsi-Sverige - B.I.G. ”Jag skall aldrig lämna dig”
7,00-1997 Ruotsi-Sverige - Photogenique ”Nattens änglar”
6,80-1997 Ruotsi-Sverige - Cajsalisa Ejemyr ”Du gör mig hel igen”
6,70-1997 Ruotsi-Sverige - Blond ”Bara hon älskar mig”
6,65-1997 Ruotsi-Sverige - N’Mix ”Där en ängel hälsat på”
6,60-1997 Ruotsi-Sverige - Andreas Lundstedt ”Jag saknar dig, jag saknar dig”
6,55-1997 Ruotsi-Sverige - Nick Borgen ”World Wide Web”
6,50-1997 Ruotsi-Sverige - Jim Jidhed “Charlie”
6,20-1997 Ruotsi-Sverige - Garmarna ”En gång skall han gråta”

Avatar
Ate
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3480
Liittynyt: 15 Marras 2004, 20:35
Paikkakunta: Tampere

Vs: Vanhat MF-listaukset

Viesti Kirjoittaja Ate »

Onko jo liian aikaista vuoden 2007 MF-listalle? Onko jo tarpeeksi "vanha" :heh: Tahtoo leikkiä jo :heh: Eli NÄIN sen olisi kuulunut mennä:

JÖNKÖPING
Suoraan Globeniin:
Elin Lanto - Money
Andreas Lundstedt - Move

Andraan:
Sofia - Hypnotized
Andersson & Gibson - Anything but you

5. Tommy Nilsson - Jag tror på människan
6. Uno & Irma - God morgon
7. Anna Book - Samba sambero
8. Addis Black Widow - Clubbin'


GÖTEBORG
Suoraan Globeniin:
Regina Lund - Rainbow star
Cosmo4 - What's your name

Andraan:
Jessica Andersson - Kom
Lustans Lakejer - Allt vi en gång trodde på

5. The Ark - The worrying kind
6. Marie Lindberg - Trying to recall
7. Jimmy Jansson - Amanda
8. Svante Thuresson & Anne-Lie Rydé - Första gången


ÖRNSKÖLDSVIK
Suoraan Globeniin:
Måns Zelmerlöw - Cara mia
Nanne - Jag måste kyssa dig

Andraan:
Magnus Carlsson - Live forever
Sebastian - When the night comes falling

5. Sonja Alden - För att du finns
6. MissMatch - Drop dead
7. The Attic feat. Therese - The arrival
8. Sheida - I mina drömmar - Mani armani taha


GÄVLE
Suoraan Globeniin:
After Dark - (Åh) När ni tar saken i egna händer
Sarah Dawn Finer - I remember love

Andraan:
Andreas Johnson - A little bit of love
Magnus Uggla - För kung och fosterland

5. Verona - La musica
6. Sanna Nielsen - Vågar du, vågar jag
7. Emilé Azar - Vi hade nåt
8. Caroline af Ugglas - Tror på dig


ANDRA CHANSEN
Andersson & Gibson - Anything but you
Jessica Andersson - Kom
                                                                        Jessica Andersson - Kom
                                                                        Lustans Lakejer - Allt vi en gång trodde på
Lustans Lakejer - Allt vi en gång trodde på
Andreas Johnson - A little bit of love

Sofia - Hypnotized
Magnus Carlsson - Live forever
                                                                        Magnus Carlsson - Live forever
                                                                        Sebastian - When the night comes falling
Sebastian - When the night comes falling
Magnus Uggla - För kung och fosterland


FINAALI
1. Måns Zelmerlöw - Cara mia <3
2. Sarah Dawn Finer - I remember love
3. Andreas Lundstedt - Move
4. Nanne - Jag måste kyssa dig
5. Magnus Carlsson - Live forever
6. Elin Lanto - Money
7. Cosmo4 - What's your name
8. Regina Lund - Rainbow star
9. After Dark - (Åh) När ni tar saken i egna händer
10. Jessica Andersson - Kom

:hiips:
"Kyllä Suomen luonto on sitten kaunis. Varsinkin, kun se palaa."
-Miik-

Avatar
kais(t)a
VIP-emäntä
VIP-emäntä
Viestit: 17409
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 00:51
Paikkakunta: Tampere

Vs: Vanhat MF-listaukset

Viesti Kirjoittaja kais(t)a »

Oi, se ymmärtää Andreaksen hyvyyden päälle.  Voi kun ruotsalaisetkin.
:hali:
Послушай - у сердца голос мой.

Avatar
Ate
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3480
Liittynyt: 15 Marras 2004, 20:35
Paikkakunta: Tampere

Vs: Vanhat MF-listaukset

Viesti Kirjoittaja Ate »

kais(t)a kirjoitti: Oi, se ymmärtää Andreaksen hyvyyden päälle.
:hali:
Tottakai :hali: Tai en niinkään Andreaksen, mutta kappaleen :mrgreen:
"Kyllä Suomen luonto on sitten kaunis. Varsinkin, kun se palaa."
-Miik-

Avatar
kwak
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 9513
Liittynyt: 06 Joulu 2004, 19:09
Paikkakunta: Helsinki

Vs: Vanhat MF-listaukset

Viesti Kirjoittaja kwak »

Jee MF-leikkejä jee! :tapu:

JÖNKÖPING

Till Globen:
Elin Lanto - Money *****
Andreas Lundstedt - Move *****

Till Andra Chansen:
Andersson & Gibson - Anything but you ****
Anna Book - Samba sambero ****

5. Sofia - Hypnotized ****
6. Uno & Irma - God morgon **
7. Tommy Nilsson - Jag tror på människan **
8. Addis Black Widow - Clubbin' *

GÖTEBORG

Till Globen:
Regina Lund - Rainbow star *****
Cosmo4 - What's your name *****

Till Andra Chansen:
Marie Lindberg - Trying to recall *****
Jessica Andersson - Kom *****

5. Svante Thuresson & Anne-Lie Rydé - Första gången ****
6. The Ark - The worrying kind ****
7. Jimmy Jansson - Amanda ***
8. Lustans Lakejer - Allt vi en gång trodde på **

ÖRNSKÖLDSVIK

Till Globen:
Måns Zelmerlöw - Cara mia *****
Magnus Carlsson - Live forever *****

Till Andra Chansen:
The Attic feat. Therese - The arrival *****
Sonja Aldén - För att du finns ****

5. Nanne - Jag måste kyssa dig ***
6. Sebastian - When the night comes falling **
7. MissMatch - Drop dead **
8. Sheida - I mina drömmar - Mani armani taha *

GÄVLE

Till Globen:

Sanna Nielsen - Vågar du, vågar jag *****
Sarah Dawn Finer - I remember love *****

Till Andra Chansen:
After Dark - (Åh) När ni tar saken i egna händer *****
Verona - La musica *****

5. Magnus Uggla - För kung och fosterland ****
6. Emilé Azar - Vi hade nåt ****
7. Andreas Johnson - A little bit of love **
8. Caroline af Ugglas - Tror på dig *

ANDRA CHANSEN:


Andersson & Gibson - Anything but you ****
Jessica Andersson - Kom *****
                                  Jessica Andersson - Kom *****
                                  Marie Lindberg - Trying to recall *****
Marie Lindberg - Trying to recall *****
Verona - La musica *****

Anna Book - Samba sambero ****
The Attic feat. Therese - The arrival *****
                                  The Attic feat. Therese - The arrival *****
                                  After Dark - (Åh) När ni tar saken i egna händer *****
Sonja Aldén - För att du finns ****
After Dark - (Åh) När ni tar saken i egna händer *****

FINALEN:

1. Sanna Nielsen - Vågar du, vågar jag *****
2. Sarah Dawn Finer - I remember love *****
3. Måns Zelmerlöw - Cara mia *****
4. Magnus Carlsson - Live forever *****
5. Regina Lund - Rainbow star *****
6. Cosmo4 - What's your name *****
7. Marie Lindberg - Trying to recall *****
8. Andreas Lundstedt - Move *****
9. After Dark - (Åh) När ni tar saken i egna händer *****
10. Elin Lanto - Money *****

:tapu:
Viimeksi muokannut kwak, 30 Kesä 2007, 14:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Keep your head high above the water

Kollega
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 6516
Liittynyt: 07 Tammi 2007, 10:49

Vs: Vanhat MF-listaukset

Viesti Kirjoittaja Kollega »

kwak:n listaa hyödyntäen,
tässä biisit, joita tänä päivänä mieluusti kuuntelen: (satunnaisjärjestys)

Elin Lanto - Money
Andreas Lundstedt - Move
Regina Lund - Rainbow star
Måns Zelmerlöw - Cara mia
Magnus Carlsson - Live forever
The Attic feat. Therese - The arrival
Sonja Aldén - För att du finns
Sanna Nielsen - Vågar du, vågar jag
Sarah Dawn Finer - I remember love

Avatar
Roope
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 18474
Liittynyt: 02 Joulu 2003, 19:08
Paikkakunta: Tampere

Vs: Ruotsi

Viesti Kirjoittaja Roope »

Melodifestivalen 1980 löytyy nyt tuubista  :tapu:

Avatar
kwak
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 9513
Liittynyt: 06 Joulu 2004, 19:09
Paikkakunta: Helsinki

Vs: Vanhat MF-listaukset

Viesti Kirjoittaja kwak »

Pakoilin tenttiin lukemista tämän iltapäivän katsomalla MF 2006:n semifinaalien esitykset läpi pitkästä aikaa. :uujee: Ajattelin saman tien tähdittää ne ja tehdä tuosta vuodesta tämän jo tutuksi tulleen MF-leikin. Tää ei todellakaan ole mun suosikkivuosikertoja näistä tsembaloista... Huonot on sit kans tosi huonoja ja hyvät biisit erottuu kyllä selkeästi edukseen!

Näin Melodifestivalenin piti mennä vuonna 2006:

1. deltävlingen, Leksand

Till Globen

Linda Bengtzing - Jag ljuger så bra ***** ("Tättädää du gråter" :heh:)
Anna Sahlene - This Woman *****

Till Andra Chansen

Magnus Bäcklund - The Name of Love ****
Andreas Johnson - Sing for Me ***

5. Hannah Graaf - Naughty Boy ***
6. Pandang – Kuddkrig **
7. Simone Moreno - Aiayeh (the music of the samba) ** (Ärsyttävän tekopirteetä!)
8. Electric Banana Band – Kameleont *

---

2. deltävlingen, Karlstad (Ihan kauhee taso! :stupido:)

Till Globen

Velvet - Mi Amore ***** (Ei mikään live-laulaja... Mustat mummoalkkarit näkyy puvun läpi)
Sonya – Etymon ****½ (Eikä tää... Ainakaan tommosen koreografian kanssa)

Till Andra Chansen

Magnus Carlsson - Lev livet ****
Kikki Danielsson - Idag & imorgon ***½

5. Niclas Wahlgren - En droppe regn ** zzz
6. Pablo Cepeda - La chica de la copa **
7. Östen med resten - Ge mig en kaka till kaffet *½
8. The Elephantz - Oh Yeah * :grr: (Kauheinta paskaa ehkä ikinä missään!)

---

3. deltävlingen, Karlskrona

Till Globen

Patrik Isaksson - Faller du så faller jag ***** (Huima nousu mun listoilla! Ihana! <3 )
Jessica Andersson - Kalla nätter *****

Till Andra Chansen

Elysion - Golden Star ****½ (Toinen kova nousija! Täähän on aika hieno)
BWO - Temple Of Love ***½

5. Kayo - Innan natten är over ***½ (Tää taasen laskee laskemistaan...)
6. Jessica Folcker - When Loves Coming Back Again ***
7. The Poodles - Night Of Passion **½
8. Gregor - Mi Amor **

---

4. deltävlingen, Göteborg

Till Globen

Carola - Evighet *****
Sandra Dahlberg - Jag tar det jag vill ha ****½ (Melkosen epäuskottava rokkipimu)

Till Andra Chansen

Roger Pontare - Silverland ****½
Rednex - Mama Take Me Home ****

5. Günther & The Sunshine Girls - Like Fire Tonight ***½ (Noille naisille ei kyllä sitten oo laulunlahjoja suotu yhtään!! :tajutkaa:)
6. Evan - Under Your Spell ***½ (Ei tää nyt niin kauhee ollutkaan kuin muistin)
7. Laila Adéle - Don't Try To Stop Me ***
8. Björn Kjellman - Älskar du livet * (Tää oli...)

---

Andra Chansen, Tv-huset (:heh:)

Till Globen

Roger Pontare - Silverland ****½
Elysion - Golden Star ****½

3. Magnus Bäcklund - The Name of Love ****
4. Magnus Carlsson - Lev livet ****
5. Rednex - Mama Take Me Home ****
6. BWO - Temple Of Love ***½
7. Kikki Danielsson - Idag & imorgon ***½
8. Andreas Johnson - Sing for Me ***

---

Finalen, Globen

[img width=180 height=138]http://content.answers.com/main/content ... arola2.jpg[/img]1. Carola - Evighet *****[img width=124 height=131]http://decora62.net/goods-page/dlton/fan_icon_crc.jpg[/img]
2. Linda Bengtzing - Jag ljuger så bra *****
3. Patrik Isaksson - Faller du så faller jag *****
4. Velvet - Mi Amore *****
5. Jessica Andersson - Kalla nätter *****
6. Anna Sahlene - This Woman *****
7. Sonya – Etymon ****½
8. Sandra Dahlberg - Jag tar det jag vill ha ****½
9. Roger Pontare - Silverland ****½
10. Elysion - Golden Star ****½
Keep your head high above the water

Avatar
Naali
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8498
Liittynyt: 07 Helmi 2004, 18:00
Paikkakunta: Espoo

Vs: Vanhat MF-listaukset

Viesti Kirjoittaja Naali »

Ihana Faller du så faller jag! Onneks se on alkanut kuulla oikein. :hali: Muutenkin vaikutti melko oikeelta, mutta tosiaan vuosi 2006 on aika huono silloin kun se on huono. Ei ole vaikea erotella hyviä huonoista.

Paitsi Kuddkrig on selkeesti parempi kuin kaksi tähteä.  :hiips:
21:15 <@XXX> kuten huomaat, mulla on vähän tautologiaa.

Avatar
Roope
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 18474
Liittynyt: 02 Joulu 2003, 19:08
Paikkakunta: Tampere

Vs: Ruotsi

Viesti Kirjoittaja Roope »

Laitetaan nyt vielä tännekin, CDON myy MF-vinnarna ja -favoriter dvd:t nyt alle kuuden euron kappale, kun ostaa molemmat  :tapu:.

Avatar
MrMemory
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 7499
Liittynyt: 25 Maalis 2004, 00:25
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Vs: Ruotsi

Viesti Kirjoittaja MrMemory »

Meillä katsottiin Uuden Vuoden kunniaksi MF 1992 ja oma järjestys oli seuraava ja pisteet 0-100:

1.  I morgon är en annan dag, Christer Björkman: 99  :ihana:
2.  Som om himlen brann, Lizette Pålsson & Bizazz: 88
3.  En enda gång,  Kikki Danielsson: 81
4.  Venus Butterfly, Angel: 80
5.  Ingenting går som man vill, Thérèse Löf: 78
6.  Vad som än händer, Maria Rådsten: 77
7.  Långt härifrån, Py Bäckman: 71
8.  Jag kan se en ängel, Lena Pålsson & Wizex: 66
9.  Ingen annan än du, Anna Nederdal: 61
10.  Upp, flyger vi upp Shanes: 50

Eli Rätt låt vann!  :peukku: Lizette ois kyllä viisuissa pärjännyt paremmin, mutta eihän niiden ruåttalaisten sentään aina tarvitse pärjätä.  :heh:
"Kun myrskyt riehuu ja kaataa heikkoja
pää nosta pystyyn ja pysy vahvana"

Avatar
Jónsì
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 22138
Liittynyt: 02 Tammi 2005, 01:59

Vs: Ruotsi

Viesti Kirjoittaja Jónsì »

Katselen tässä taas MF favoritereita. Hyi kamala tuota Nattens drotningin äijää. :shock: Kaksi säettäkö se pystyi laulamaan silleen luonnollisesti ja siitä eteenpäin kuulostaa ihan hirveältä pakottamiselta. Se ainakin näyttää kipeältä, oliko? Naama punottaa ja huulet sinertää. Onneks laulajatar sentään kuulostaa upealta. Olisko toi biisi muuten mennyt läpi plagiaattiseulasta, siinä on kuitenkin ihan suora pätkä Yön kuningattaren toisesta aarista? Vai eikö sitä koske se sääntö samallatavalla, kun se on tehty niin monta vuotta sitten?

Nannen tukkia ei kyllä kestä. Ihana Alexandra-tukka ja Avundsjuk-muoviperuukki. :repeilee:
Mistä tän saa poistettua? Apua!

Avatar
Aintsu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 17127
Liittynyt: 15 Marras 2003, 11:37
Paikkakunta: Kotka

Vs: Ruotsi

Viesti Kirjoittaja Aintsu »

Jónsì kirjoitti: Nannen tukkia ei kyllä kestä. Ihana Alexandra-tukka ja Avundsjuk-muoviperuukki. :repeilee:
Silloin nuo tukkalaitteet olivat kovasti muotia (kai) :ylppis:

Ihana Nanne!
You're not ugly, you are smart, talented
And have abilities to make the world better

Avatar
Roope
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 18474
Liittynyt: 02 Joulu 2003, 19:08
Paikkakunta: Tampere

Re: Ruotsi

Viesti Kirjoittaja Roope »


Vastaa Viestiin