Ruotsin 2. harjoitus ja lehdistötilaisuus

Ruotsin edustaja Eric Saade on herättänyt kiinnostusta Düsseldorfissa ja hänen toiseen lehdistötilaisuuteensakin oli kokoontunut suuri joukko faneja ja toimittajia. Tilaisuuden juontaja aloitti kysymällä, missä ominaisuudessa Eric nähdään ensi vuoden viisuissa, kun viime vuonna hän antoi Ruotsin pisteet ja tänä vuonna toimii edustajana. Yhtenä vaihtoehtona väläytettiin kotikisojen juontajana toimimista, mutta Ruotsin delegaation johtaja Christer Björkman pisti jäitä hattuun eikä vielä tavoitellut kuuta taivaalta.

Ruotsin lavashow on herättänyt myös paljon keskustelua ja Ericiltä kysyttiin aluksi show’n merkityksestä kokonaisuudessa. Artistin mielestä suhde biisin ja esityksen tärkeyden välillä on fifty-fifty. Nykyään hänen mielestään pitää olla myös katseltavaa ja pelkkä hyvä kappale ei riitä. Seuraavaksi energiseltä tähdeltä udeltiinkin hänen hyvän kuntonsa salaisuutta, kun hän pystyy tanssimaan ja laulamaan täydellä sykkeellä samanaikaisesti. Salaisuus ei ole sen kummempi, kuin ankara harjoittelu. Hyvä fyysinen kunto täytyy olla ja silti monta harjoitusvetoa peräkkäin ottaa voimille.


Esitykseen kuuluvat rikkoutuvat lasiseinät ovat myös synnyttäneet paljon puhetta. Ensimmäisissä harjoituksissa seiniin asennetut pommit eivät toimineet, mutta nyt vika löydetty ja se aiheutui siitä, kun seiniä liikuteltiin liian räväkästi lavan takana. Nyt asia voidaan tarkistaa ennen esitystä, kun vian lähde tiedetään. Seiniä särjetään ajan puutteen vuoksi kuitenkin vain yksi ja esiintymislavalle on asetettu suojamuovi, jonka avulla sirpaleet saadaan poistettua riittävän nopeasti seuraavan esityksen alta pois.

Venäläinen toimittaja syytti lasiseinän rikkomista myös kopioksi heidän edustajansa Aleksej Vorobyovin käyttämästä kikasta. Lisäksi hän moitti Ericin koreografiaa kopioksi. Ruotsalaisedustajan vastaus oli tylyn sorttinen: ”Vorobyov luulee olevansa suuri kansainvälinen tähti, mutta hän ei ole. En ole koskaan kuullutkaan hänestä aikaisemmin. Lisäksi Vorybyov käyttää ruotsalaista koreografia, mutta meidän koreografimme on parempi.” Myös Ericin esityksen suunnitellut koreografi pääsi ääneen selittämään koreografian tekemisen saloja ja sanoi, että kaikki tanssiliikkeet on jo keksitty ja koreografian tekeminen on erilaisten liikkeiden peräkkäin asettelemista. Negatiivinen palaute ei myöskään loppunut siihen, sillä eräs toimittaja epäili sääntöjä rikottavan ”Popular”-kappaleen alussa kuultavan ihmisääntä muistuttavan vihellyksen osalta. Björkman sanoi, että sääntörikkomuksiin puuttuvat muut tahot kuin toimittajat ja että kyseinen ääni tulee syntetisaattorista. Tämä ei myöskään ole ensimmäinen kerta, kun Ruotsin edustussävelmässä kuullaan vihellystä. Tosin ”April, April”-kappaleen vihellykset vuonna 1961 tulivat Lill-Babsin suusta.

Aina iloiset brittiläiset Schlagerboysit esittivät kysymyksensä ”Popular”-kappaleen säveltäjälle Fredrik Kempelle ja utelivat, missä on hänen omista sävelmistään on hänen suosikkimodulaationsa. Kempen mielestä ”Popularin” modulaatio on onnistunein. Pressitilaisuuden lopuksi Liettualaiset euroviisufanit ojensivat Eric Saadelle palkinnon, sillä he olivat valinneet keskuudessa hänet näiden viisujen parhaaksi artistiksi.