Suomen karsinta 2011: Toimittajan ruodinnat

Tony Latva ruotii tässä artikkelissa ensi Suomen euroviisukarsintojen sadon:

Automatic Eye: I’m not the one who’s sorry
säv. Pete Murto, Jonas Olsson, Heikki Hiekkasalmi, Antti Aalto, Lauri Uusitalo
san. Pete Murto
sov. Automatic Eye, Jonas Olsson

Automatic Eyen sliipattu poprock kuulostaa juuri siltä, miltä sen odotettiinkin kuulostavan. Taustavoimana häärää kokkolalainen Jonas Olsson, joka on avittanut bändin poikia sekä sävelmän että sovituksen parissa. Euroviisuissa Olsson muistetaan Sister Twisterin viimevuotisen ehdokkaan toisena säveltänä ja tuottajana. Hänen tavaramerkkinsä on istuttaa rock-soitantaan syntetisaattoreita ja mukavastihan ne pehmentävät ja popahtavat saundia. Automatic Eyen kilpailukappaleen sävelmä voisi olla tarttuvampikin, mutta uskon että nuoren orkesterin energia välittyy paremmin nähtynä. Ensimmäinen alkukarsinta on kaikessa sillisalaattimaisuudessaan suuri arvoitus ja espoolaisilla on kaikki mahdollisuudet suoraan jatkopaikkaan, jos he saavat tv-kameroiden kautta katsekontaktin teinityttöihin.

Marko Maunuksela: Synkän maan tango
säv., san., sov. Mika Toivanen

Tangokuninkuuden myötä suoran euroviisusemifinaalipaikan saanut Marko Maunuksela lyö tiskiin yllättäen “tangon”. No ei ihan, sillä kyseessä on hyvinkin mikatoivasmainen diskotango: pohjalaisversio Mikan aikaisemmasta edustussävelmästä “Takes 2 to tango”. Mika Toivanen ei enää moneen vuoteen ole säveltänyt uusia sävelmiä ja tämäkin kuulostaa hyvin tutulta jo entuudestaan. Kuulija voinee nähdä sielunsa silmin Mikan itsensä vasaroimassa flyygeliä yulbrunnermaisessa olemuksessaan. Toivattavasti emme kuitenkaan näe säveltäjää viisuestradilla. Plussaa tulee kuitenkin sovituspuolesta lievästä casiomaisuudesta huolimatta. Partituurilla siinä on ideaa ja ärhäkkyyttä – olisipa instrumentit sen mukaiset. Suurimmat plussat vahvasti esilläolevasta naisäänestä, joka kuuluu Tangomarkkinoiden kakkoselle Suvi Karjulalle. Toivottavasti Suvi nähdään myös livenä Tohlopissa ja mitä todennäköisemmin myös Turussa.

Johanna Iivanainen: Luojani mun
säv. Johanna Iivanainen
san. Edu Kettunen

Johanna on tulkitsija vailla vertaansa, kerrassaan herttainen persoona ja loistava laulaja ja esiintyjä. Se jokin kuitenkin puuttunee, koska näin taitava artisti ei ole saanut soolourallaan tuulta purjeisiinsa, vaan esiintyy milloin missäkin ja kenenkin lauluja laulamassa. Nyt on kuitenkin soolotuotantoakin tekeillään ja tässä siitä esimerkki. Ensimmäinen kuuntelu soljutti sinänsä sievän sävelmän toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, mutta useampi kuuntelu tuo esille sävelmän ja sovituksen hienot nyanssit. Euroviisuihin tämä on kuitenkin liian arkinen ja koukuton ja liian vähän taiteellinen ollakseen edes vuotensa erikoisuus. Vaatisi esittäjäksi vähintään Johannan taidot omaavan 16-vuotiaan missin, jolla on 10 vuoden kokemus stadionesiintymisistä. Lisäksi huomasin kappaleen päätyttyä hyräileväni tätä ja Lee Marvinin “Wandering staria” sekaisin. Pelkään jatkopaikan puolesta, vaikka ammatillisten ansioiden puolesta sen tälle soisinkin.

Jonna: Puppets
säv. Jonna, Miika Colliander
san. Jonna

Jonna on tähti – sehän tuli selväksi jo vuonna 2002, kun Suomen ensimmäistä tosi-tv-yhtyettä pantiin kasaan. Tyttökvartetin jäsenten egot olivat tyrmäyskurssilla alta aikayksikön ja Jonna vapautettiin tehtävistään ja kvartetista tuli trio nimeltään Gimmel. Jonna loi kuitenkin menestyksekkään soolouran, joka tyssähti. Levy-yhtiö ei lähtenyt mukaan kansainvälisiin juttuihin ja niinpä Jonna on nyt itse hionut hiljaa englanninkielistä materiaaliaan. Ylen valintakomitea ihastui Jonnaan niin, että he olivat miltei nukkeja puppetmaster-Jonna hyppysissä, sillä Jonna valittiin suoraan avoimen sävellyskisan kautta alkukarsintoihin. Ikäväkseni täytyy todeta, että olen rahtusen pettynyt tähän sävelmälliseen esitykseen. Sanat ovat veikeät, sovitus toimii, mutta melodia ei vain ole riittävän mukaansatempaava. Jään odottamaan Jonnan lupaamaan liikunnallista lavaylöspanoa – josko se nousu tämän erän kolmen parhaan joukkoon tapahtuisi sitä kautta.

Cardiant: Rapture in time
säv. Antti Hänninen
san. Lauri Hänninen
sov. Cardiant

Ehkä hieman yllättäenkin Cardiantin raskas metalli ponnahti avoimen kisan webkarsinnasta alkukarsintoihin. No suomalaiset ovat metallikansaa. Onneksi Cardiant on hionut sovituksen kuntoon alkukarsintojen demoversiosta. Mukana on jopa jonkin sortin synteettisiä viulukoneita. Hyvän sävelmän tunnistin jo aikanaan demosta ja nyt se pääsee paremmin oikeuksiinsa. Nähtäväksi jää miten laulusolisti Erik “Idols” Karhatsu pärjää livenä. Pärjäsi niin tai näin, Cardiant jatkaa matkaansa finaaliin. Näen jo sieluni silmin kertosäkeen kohdalla käyntiin pyörähtävät Tohlopin tähtisadehyrrät.

Tonywernerin veikkaus ensimmäisestä alkukarsinnasta finaaliin:
Cardiant
Marko Maunuksela
Jonna TAI  Johanna Iivanainen

Soma Manuchar: Strong
säv., san. Ellen T., Antti C.
sov. Ellen T., Antti C., Kim Wennerström, Elof Loelv

Hurmaavan Soma Manucharin “Janie”-kappaleeseen ihastuneena tunnen itseni hieman petetyksi. Euroviisuehdokas ei ole niin tykki, kuin sen pitäisi olla! Etenkin a-osa on suorastaan huono. Onneksi kertosäe on hyvä ja ennen kaikkea: onneksi Soma on loistava! En äkkiseltään keksi, miksi hän lähtee viisuihin juuri tällä laululla. Somalle ojennettiin kaikki avaimet nousta kertaheitolla euroviisukansan suosikiksi, mutta nyt liikenteeseen lähdetään Kim Wilden albumiraidalta kuulostavalla tekeleellä. No minulle sekään ei ole huono asia, koska rakastan Soman lisäksi Kimiä, mutta edustustehtäviin en enää usko. Finaalipaikkaa kyllä toivon, koska onhan Soma niin SOMA.

Paradise Oskar: Da da dam
säv., san., sov. Axel Ehnström

Varsin soma on myös uusi tuttavuus Paradise Oskar alias Ehnströmin Axel, jonka Yle kutsui suoraan mukaan karkeloihin ohi nettikarsinnan. Täytyy kyllä todeta, että olen todella positiivisesti yllättynyt miten valmiin paketin Paradise on yksin saanut kasaan. Kertakaikkisen upeaa! Söpöjen punaposkisten teinipoikien esittämät balladit eivät luonnollisestikaan ole meikäläisen SE juttu, mutta sellaisethan ovat menestyneet viime vuosina ihan kansainvälisestikin. “Da da dam” on lisäksi kivasti mieleen jäävä koukku. Toivottavasti pilkettä riittää estradillakin ja Paradise pääsee finaaliin. Voittoon vaaditaan suoranainen ihme, mutta en pitäisi ehkä sitäkään ihan pahana asiana.

Jimi Constantine: Party to party
säv., san., sov. Jimi Constantine, Axel, Pekko Haimi, Tracy Lipp

Hassua että Constantinen Jimi elikkäs Pääkallon Jimi kuulostaa suojatiltaan. Hänhän on siis tuotellut euroviisuissakin positiivista huomiota herättäneen Cristal Snow’n juttuja ja nyt hän on päättänyt alkaa itse tehdä samantapaista musaa. Showmiehiä yhdistää musiikkityylin lisäksi myös rahtusen rajalliset laulunlahjat. Tykkisovituksella ja autotunella tästäkin rallista saisikin aikamoisen edustuskappaleen, jos Jon Bon Jovi ei haasta Jimiä ja kumppaneita raastupaan plagioinnista. Hieman tulee nimittäin mielleyhtymiä Bon Jovin ”It’s my life”-hittiin. Eiköhän tämä tästä kuitenkin finaaliin rynnistä rinta rottingilla.

Milana Misic: Sydämeni kaksi maata
säv., sov. Juha Tikka
san. Susanna Haavisto

Milana ”Lailan tytär” Misic yllättää positiivisesti! Moniosainen sävelmä tempaa kuulijan mukaansa heti ensikuuntelulla ja pakottaa kuuntelemaan kappaleen heti uudelleen. Sovitus ja soitanta on myös upeaa. Sanoitus menee ikävä kyllä ohi korvien ja punainen lanka hukkuu vyyhtiin, mutta ei se haittaa koska suomenkielen sanat soljuvat kauniisti sävelmän tahtiin. Luotan myös Milanan valloittavaan persoonaan ja uskon hänen taistelevan edustuspaikasta vähintään superfinaalikolmikossa.

Father McKenzie: Good enough
säv., san. Tobias Granbacka
sov. Johan Nybäck

Nettikarsinnasta rantaruotsalaisten äänillä alkukarsintapaikkansa lunastanut beatles-pastissi Father McKenzie on karsintojen duurivoittoinen piristysruiske. Sävelmä ja muhkea sovitus jotenkin tempaa kestonsa ajaksi mukaansa – vaikka siitä ei mitään sen mentyä enää muistakaan. Jos lavaesitys onnistuu, saattaa ääniä tulla muualtakin kuin rannikolta. Bändihän on puoliksi ruotsalainen ja se jotenkin kuuluu heti saundissa.

Tonywernerin veikkaus toisesta alkukarsinnasta finaaliin:
Milana Misic
Jimi Constantine
Father McKenzie

Eveliina Määttä: Dancing in the dark
säv., san., sov. Axel Johansson, Mats Tärnfors, Tracy Lipp

Nyt on nettikarsinnasta alkukarsintoihin noussut söpöliini Eveliina Määttä liian kovassa seurassa. Kolmas alkukarsinta on tasoltaan vaativin ja kolme jatkopaikkaa ovat tiukassa. Henkilökohtaisesti pidän kovasti tästä mainiolla modulaatiolla verestetystä trendipoppiksesta, mutta suurin pelkoni onkin livevedon onnistuminen. Siinä ei jaeta myöskään sympatiapisteitä, koska Eveliinan taustalla jyllää kuitenkin ammattimainen hittitehdas. Mukavaa kuitenkin, että tämäntyyppistä musiikkia on mukana euroviisukarsinnoissamme. Kiva kun kävit, Eveliina.

Sami Hintsanen: Täältä maailmaan
säv. Antti Kleemola
san. Mikko Karjalainen
sov. Antti Kleemola, Mikko Kangasjärvi, Jari Latomaa, Anssi Tikanmäki

Viime vuoden karsinnoissamme monia ihastuttanut balladinikkari Antti Kleemola on kertaa mukana vain säveltäjänä. Suurin pelkoni – eli Sami Hintsasen mukanaolo – osoittautui turhaksi. Tahdonkin siis pyytää tässä vaiheessa anteeksi kaikilta, sillä tämä on minusta aivan loistava 1990-lukua sykkivä euroviisuballadi, joka kasvaa ja kohoaa! Tää ei oo mitään ohkasta! Voi tuota lopussa keuhkonsa pihalle kirkuvaa taustalaulajanaista. Nähdäänkö Tohlopin lavalla peräti itse Hanna-Riikka Siitonen? Jatkoon!

Tommi Soidinmäki: Seis!
säv. Petri Laaksonen
san. Kyösti Salokorpi
sov. Ville Riippa

Tervetuloa taas takaisin euroviisuihin, Petri Laaksonen! Etenkin, kun olet tehnyt meille discokomppisen iskelmän. Kerkko Koskiselle tekstejä kynäilleen Salokorven Kyöstin teksti särähtelee vain ikävästi korvaan kaikessa tarinamaisuudessaan – etenkin a-osien osalla. Riipan Villen sovitusta pitäisi myös mahtipontistaa. Nyt se kuulostaa vähän siltä, kuin taustalla ei olisi kuin komppi ja se kuuluisa Casio. Väliosassa sentään on yritystä, mutta sitten tuleekin jo vähän kiire lopetukseen. Mainitaan nyt vielä sekin etten ole täysin ihastunut Tommi Soidinmäen äänen väriin ja todettakoon kaikkien näiden kritiikkien lopuksi, että tämä on ihana.

Saara Aalto: Blessed with love
säv., san. Saara Aalto
sov. Saara Aalto, Teemu Roivainen, Pessi Levanto

Kyllä saa Saara Aaltokin onnistua täydellisesti jatkopaikan saadakseen. Kappaleessa on nimittäin melko vaativiakin osuuksia. No nettikarsinnasta selvittiin jo jatkoon, joten jonkin sortin äänestäjäkuntaa ja tunnettavuutta on kai taustalla. Kiva, että sovitukseenkin on satsattu ja Saaran balladi kuulostaa nyt täyteläisemmältä. Uskon vahvasti että tästä tasokkaasta kolmannesta erästä löytyy myös Ylen jokerikortin haltija ja jos Saaraa ei äänestetä finaaliin, menee hän sinne mustana hevosena.

Stala & So.: Pamela
säv. Sampsa A. Stala, Sami J.
san. Sampsa A. Stala
sov. Sampsa A. Stala, Nick Gore, Sami J.

Lordi-yhtyeen rumpalina Suomea Ateenassa edustanut Sampsa Astala on riisunut avaruushirviö Kitan naamion ja palaa euroviisuihin omana itsenään. Sampsa on kynäillyt meille varsin tarttuvan ja vauhdikkaan glam rock palan, jolle povaan menestystä kuin mustalaiseukko konsanaan. Uskon Son taustaryhmästä löytyvän myös näyttävyyttä, ja glitterin ja höyhenien pöllyävän siinä määrin, että Tohlopin pyroteknikot ampuvat Stalan finaaliin kuin raketin. Ettei vain voittaisi koko roskaa!

Tonywernerin veikkaus kolmannesta alkukarsinnasta finaaliin:
Stala & So.
Tommi Soidinmäki
Sami Hintsanen

Jokerikortti: Saara Aalto tai Jonna

Painotetaan nyt vielä, että tässä artikkelissa esitetyt mielipiteet ovat kirjoittajan omia, eivätkä edusta Viisukuppilan toimituksen näkemyksiä.