Mun korva sanoo jotain 140 bpm. Toihan on todella nopea.UFOPOLI kirjoitti: --- korvakuulolta arvioituna noin 80 BPM (beats per minute, iskua minuutissa).
Kappaleiden nopeudet - musiikin teoriaa (BPM)
Kappaleiden nopeudet - musiikin teoriaa (BPM)
Viimeksi muokannut JuhaUK, 17 Maalis 2007, 19:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Dance and shake your tambourine
And you can be the only disco queen
<BR>
<BR>
http://www.myspace.com/smontell
And you can be the only disco queen
<BR>
<BR>
http://www.myspace.com/smontell
Vs: BPM - oli: Ruotsi 2007: Örnsköldsvik 17.2.
Nyt on kyllä korvasi puhunut omiaan. 79,9 BPM, kertoi ohjelmani. Double timeksi tulkittuna nopeus olisi 159,8 mutta sovitus on tehty hitaamman mukaan. Muita samannopeuksisia viisuja ovat esimerkiksi La fiesta terminó (ESP85), Better the Devil You Know (UK93), Antes do adeus (POR97), Twist of Love (DEN06) ja Fairytales About Love (BOS02). Pohjanopeudeltaan 160:n tietämissä olevia viisuja löydän vain yhden, Planet of Bluen (GER96), 161.shamu kirjoitti: Mun korva sanoo jotain 140 bpm. Toihan on todella nopea.
Se, mikä määritellään kappaleen perusiskuksi, seuraa siis suoraan valitusta sovituksesta. Sama kappale voidaan sovittaa useammalla eri tavalla. Esimerkiksi France Gallin alkuperäinen Poupée de cire, poupée de son on 74, Kim'Kayn versio siitä 150.
p.s. Edustuskappaleista nopein, joka tulee mieleen on varmaankin Czarna dziewczyna (POL05), 174 BPM.
Vs: BPM - oli: Ruotsi 2007: Örnsköldsvik 17.2.
No 160 minusta saatiin silloin meilläkin käsipelillä tulokseksi.UFOPOLI kirjoitti:Nyt on kyllä korvasi puhunut omiaan. 79,9 BPM, kertoi ohjelmani. Double timeksi tulkittuna nopeus olisi 159,8 mutta sovitus on tehty hitaamman mukaan.shamu kirjoitti: Mun korva sanoo jotain 140 bpm. Toihan on todella nopea.
Hello Hi!
Vs: BPM - oli: Ruotsi 2007: Örnsköldsvik 17.2.
160 on varmaan juuri se oikea bpm-lukema, jonka naputtelemalla saa, koska tossa ne iskut siellä on selkenä. Korvani kertoi, vain, että se on hyvin nopea, en jaksanut laskemalla tarkistaa.JuhaUK kirjoitti:No 160 minusta saatiin silloin meilläkin käsipelillä tulokseksi.UFOPOLI kirjoitti: Nyt on kyllä korvasi puhunut omiaan. 79,9 BPM, kertoi ohjelmani. Double timeksi tulkittuna nopeus olisi 159,8 mutta sovitus on tehty hitaamman mukaan.
Jotkut laskurit voi ilmoittaa eri lukemia ja eri softat samallekin biisille toisistaan poikkeavia lukemia, nehän on kuitenkin vain automaattisia laskureita.
Sellainen biisi, jossa oikeasti sormin naputellen laskien on vain 80 bpm, on todella hidas, miltei balladi.
Aika vaikea tosiaa kuvitella koreografiaa 160 bpm tahdissa koko biisin ajalle, olisi aika hektista. Siksi kai sitä ajateltiin hitaammaksi.
Mutta mitä välii- kiva biisi! :tapu: Parenee kuuntelukertojen myötä.
P.S. Whamin Wake Me Up Before You Go-Go on 158 bpm dmc:n virallisen listan mukaan, noin vertailun vuoksi.
Dance and shake your tambourine
And you can be the only disco queen
<BR>
<BR>
http://www.myspace.com/smontell
And you can be the only disco queen
<BR>
<BR>
http://www.myspace.com/smontell
Vs: BPM - oli: Ruotsi 2007: Örnsköldsvik 17.2.
Tyypillinen balladi on nopeudeltaan luokkaa 110. Et selvästi ole kovin perillä näistä asioista.shamu kirjoitti: Sellainen biisi, jossa oikeasti sormin naputellen laskien on vain 80 bpm, on todella hidas, miltei balladi.
Johdonmukaista on laskea bassorummun iskuja, ja niitä on tällaisissa biiseissä vain ns. joka toisella. Lopullinen totuus luonnollisesti paljastuu vasta nuottikirjasta, eli siitä onko kappale kirjoitettu tahtiin 4/4 vai 8/4. Mitä mainitsemaasi Wham!:n kappaleeseen tulee, siinäpä vasta hyvä esimerkki, sillä se on hyvin tyypillinen ~80 BPM -biisi, jonka videokintätä ominaisuutta täysin ilmentää. Aika rentoa tanssia, vai mitä?shamu kirjoitti: P.S. Whamin Wake Me Up Before You Go-Go on 158 bpm dmc:n virallisen listan mukaan, noin vertailun vuoksi.
Vs: BPM - oli: Ruotsi 2007: Örnsköldsvik 17.2.
No, 158 bpm Disco Mix Club tolle Whamille ilmoittaa, ne ovat varmaan sitten laskeneet väärin tai harhaoppisesti.UFOPOLI kirjoitti:
Tyypillinen balladi on nopeudeltaan luokkaa 110. Et selvästi ole kovin perillä näistä asioista.
Esim. Abban Dancing Queen onkin sitten hidas balladi, koska se on 100 bpm.
Musiikinteoriaan tms. en tosiaankaan ole perehtynyt sen enempää. Mutta biittien yhteen sovittamista tulee toisinaan tehtyä.
LFE:n yhden sortin virallinen bpm voi tulla tietoon jo heti kun se on promofirman jakelussa (tällä viikolla?) tai nousee listalle, ne yleensä ilmoittaa biitit siinä yhteydessä.
OT: Sakis Rouvas Shake it 112 bpm
Viimeksi muokannut shamu, 20 Helmi 2007, 14:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Dance and shake your tambourine
And you can be the only disco queen
<BR>
<BR>
http://www.myspace.com/smontell
And you can be the only disco queen
<BR>
<BR>
http://www.myspace.com/smontell
Vs: BPM - oli: Ruotsi 2007: Örnsköldsvik 17.2.
Balladit 110bpm Ei kai nyt sentään. Yleinen 80-luvun alun ja puolenvälin diskomusiikin nopeus on sitä luokkaa eikä useimpia niitä biisejä voi sentään balladeiksi kutsua.UFOPOLI kirjoitti: Tyypillinen balladi on nopeudeltaan luokkaa 110. Et selvästi ole kovin perillä näistä asioista.
Vs: BPM - oli: Ruotsi 2007: Örnsköldsvik 17.2.
shamu kirjoitti: Esim. Abban Dancing Queen onkin sitten hidas balladi, koska se on 100 bpm.
OT: Sakis Rouvas Shake it 112 bpm
Kappaleesta ei tee balladia nopeus vaan sovitus. Viisuissakin kuullaan vuosittain lukuisia kappaleita, jotka alkavat balladeina mutta muuntuvat jossain vaiheessa biitin tullessa mukaan. Eikä missään kohtaa nopeus muutu. Kuulostaisi nimittäin aika oudolta, jos muuttuisi. Annan taas lukuja esimerkkiballadeista, jahka joudan kotiin. Nopeuskysymys on kieltämättä usein hämmentävä ja olin itsekin aikanaan ymmälläni, kun aloin aiheeseen tutustua.Treno kirjoitti: Balladit 110bpm Ei kai nyt sentään. Yleinen 80-luvun alun ja puolenvälin diskomusiikin nopeus on sitä luokkaa eikä useimpia niitä biisejä voi sentään balladeiksi kutsua.
Vs: BPM - oli: Ruotsi 2007: Örnsköldsvik 17.2.
No nyt me varmaan puhutaan kahdesta eri asiasta? Säveltäminen on kai hieman eri juttu kun dj:n biittimiksaus? Siis dj aivan varmasti miksaisi Magnuksen kappaleen tuon 160 BPM:n mukaan, oli sovitus mikä tahansa. Tulle mieleen hauska hokema, joka liittyy vanhaan 70-luvun diskoon, joka oli yleensä 127 BPM: "127 - disco heaven".
Hello Hi!
Vs: BPM - oli: Ruotsi 2007: Örnsköldsvik 17.2.
No tuosta näkökulmasta en tosiaan tiedä mitään, törmään siihen nyt ensimmäisen kerran. Dj:t laskee jokaisen iskun mukaan bpm-lukemaa määritellessään ja biisejäUFOPOLI kirjoitti: Kappaleesta ei tee balladia nopeus vaan sovitus. Viisuissakin kuullaan vuosittain lukuisia kappaleita, jotka alkavat balladeina mutta muuntuvat jossain vaiheessa biitin tullessa mukaan. Eikä missään kohtaa nopeus muutu.
tahdistaessaan (beatmatching). Taidetaan puhua eria asiasta tässä nyt?
Monessa viisubiisissäkin on tosiaan hidas intro (e.g. Evighet), ja aivan oikein, se biittilukema on laskettavissa jo siitä sävelkulusta, so. sen voi kuvitella sinne taakse, eikä se tosiaankaan muutu biisin aikana. Jostain sentään vallitsee yksimielisyys. :tapu: (Tosin jotkut biisit kyllä nopenee esim. loppua kohden, esim. jotkut 70-luvun discot)
Ihan mielenkiinnosta, mikä Ufopoli on sun Evighetille antama bpm lukema? Se virallinen on 130 bpm.
Ja four to the floor! Eli 4/4.JuhaUK kirjoitti: "127 - disco heaven".
Viimeksi muokannut shamu, 20 Helmi 2007, 15:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Dance and shake your tambourine
And you can be the only disco queen
<BR>
<BR>
http://www.myspace.com/smontell
And you can be the only disco queen
<BR>
<BR>
http://www.myspace.com/smontell
- tonywerner
- Kanta-asiakas
- Viestit: 28218
- Liittynyt: 29 Loka 2004, 07:36
- Paikkakunta: Riihimäki
Vs: BPM - oli: Ruotsi 2007: Örnsköldsvik 17.2.
Vanhana, 1980-luvulla työskennelleenä, DJ:nä täytyy ottaa sen verran kantaa, että "ihanteellinen bmp-lukema on 120" Tai ainakin oli silloin
If you love someone, follow your heart
Cause love comes once, if you're lucky enough
Cause love comes once, if you're lucky enough
Vs: BPM - oli: Ruotsi 2007: Örnsköldsvik 17.2.
Hmm joo, totta turiset, olsiko se sittenkin ollut 117 disco heaven No, joka tapauksessa huomattavasti vähemmän, kuin mihin tänään on totuttu
Hello Hi!
Vs: BPM - oli: Ruotsi 2007: Örnsköldsvik 17.2.
Ihan samasta. Biittimiksausta olen itsekin tehnyt suunnitellessani nonstop-eurobeat -levyjä.shamu kirjoitti: No tuosta näkökulmasta en tosiaan tiedä mitään, törmään siihen nyt ensimmäisen kerran. Dj:t laskee jokaisen iskun mukaan bpm-lukemaa määritellessään ja biisejä
tahdistaessaan (beatmatching). Taidetaan puhua eri asiasta tässä nyt?
Hei, kerropa muutama, kuulostaa kiinnostavalta. Olen nimittäin itse tutkimusmielessä koettanut tehdä kappaleita, joissa nopeus muuttuu, mutta tulos kuulostaa yleensä oudolta, siis jos nopeutta nostetaan pistemäisesti. Oma lukunsa ovat portaattomasti nopeutuvat kappaleet, joita tunnemme erityisesti slaavilaisesta kansanmusiikista.shamu kirjoitti: Tosin jotkut biisit kyllä nopenee esim. loppua kohden, esim. jotkut 70-luvun discot
Kuulostaa oikealta. Ja se sama 130 se olisi, vaikka kappale jatkuisi loppuun asti balladina.shamu kirjoitti: Ihan mielenkiinnosta, mikä Ufopoli on sun Evighetille antama bpm lukema? Se virallinen on 130 bpm.
Vs: BPM - oli: Ruotsi 2007: Örnsköldsvik 17.2.
80 tai 160, lopputulos on sama, koska ne ovat kerrannaisina essentiaalisesti sama asia.JuhaUK kirjoitti: No nyt me varmaan puhutaan kahdesta eri asiasta? Säveltäminen on kai hieman eri juttu kun dj:n biittimiksaus? Siis dj aivan varmasti miksaisi Magnuksen kappaleen tuon 160 BPM:n mukaan, oli sovitus mikä tahansa.
Itse olen huomannut tanssivani mieluiten toisaalta juuri tuollaisia 80 BPM:n alueella liikkuvia "hitaita", kuten monia pohjoismaiden 80-luvun humppia, sillä niissä koko- ja puoli-iskujen vaihtelulla saa liikkeisiin ihan eri lailla elämää. Varmastikin kokeilen Live Foreveriakin heti tilaisuuden tullen, ketjun alkuperäiseen aiheeseen etäisesti palaten Toisaalta mainioita tanssittavia ovat myös länsimaisen standardin ylittävät 140:n tietämissä, johon esimerkiksi korealainen dancemusiikki pääosin asettuu.tonywerner kirjoitti: Vanhana, 1980-luvulla työskennelleenä, DJ:nä täytyy ottaa sen verran kantaa, että "ihanteellinen bmp-lukema on 120" Tai ainakin oli silloin
Vs: BPM - oli: Ruotsi 2007: Örnsköldsvik 17.2.
Tää menee kyllä tosi OT!
Diskon kulta-aikaan 1970-luvun loppupuoliskolla nopeudet oli reippaampia, vaikka ne saattavatkin kuulostaa jotenkin löysemmiltä luonnollisten rumpujen tms. vuoksi. Paha kuitenkaan tässä mennä sanomaan mitään yleisyydestä, kun kaikkea on tehty. On siellä 140 bpm biisejäkin. Niinkuin on 80-luvullakin HNRG:n saralla mm.
Tosiaan takaisin aiheeseen ja heti
Kun nyt sitten pääsisi tota LFE:tä joraamaan ilman, että pitää matkustaa Tukholmaan. Okej, voisin mä Månsia ja Nanneakin hytkyä
Kasarit on todella yllättävän monet hidastemposia. Joku Rick Astleyn Never Gonna Give You Up on vaan 112 bpm. Ja juu, 120 bpm ON kiva vauhtitonywerner kirjoitti: Vanhana, 1980-luvulla työskennelleenä, DJ:nä täytyy ottaa sen verran kantaa, että "ihanteellinen bmp-lukema on 120" Tai ainakin oli silloin
Diskon kulta-aikaan 1970-luvun loppupuoliskolla nopeudet oli reippaampia, vaikka ne saattavatkin kuulostaa jotenkin löysemmiltä luonnollisten rumpujen tms. vuoksi. Paha kuitenkaan tässä mennä sanomaan mitään yleisyydestä, kun kaikkea on tehty. On siellä 140 bpm biisejäkin. Niinkuin on 80-luvullakin HNRG:n saralla mm.
Kernaasti. Harold Melvin & The Blue Notes Don't Leave Me This Way alkaa 119 bpm ja päättyy n. 129. Sitten Kool & The Gangin Ladies Night muistaakseni myös nopeutui selkeästi loppuaan kohden. On niitä muitakin, ei nyt vaan tule mieleen.UFOPOLI kirjoitti: Hei, kerropa muutama, kuulostaa kiinnostavalta.
Tosiaan takaisin aiheeseen ja heti
Kun nyt sitten pääsisi tota LFE:tä joraamaan ilman, että pitää matkustaa Tukholmaan. Okej, voisin mä Månsia ja Nanneakin hytkyä
Dance and shake your tambourine
And you can be the only disco queen
<BR>
<BR>
http://www.myspace.com/smontell
And you can be the only disco queen
<BR>
<BR>
http://www.myspace.com/smontell
Vs: BPM - oli: Ruotsi 2007: Örnsköldsvik 17.2.
Onneks vaan vähän. En kyllä panisi lainkaan pahakseni, vaikka tämä erotettaisiin omaksi keskustelukseen, niin voitaisiin saada muidenkin näkemyksiä aiheesta.shamu kirjoitti: Tää menee kyllä tosi OT!
Kiitokset. Tutustumme näihin.shamu kirjoitti: Kernaasti. Harold Melvin & The Blue Notes Don't Leave Me This Way alkaa 119 bpm ja päättyy n. 129. Sitten Kool & The Gangin Ladies Night muistaakseni myös nopeutui selkeästi loppuaan kohden. On niitä muitakin, ei nyt vaan tule mieleen.
Viimeistään viisuleirillä ja -pikkujouluissa. Kummassakaan sitä tuskin edes onnistuisi välttämään.shamu kirjoitti: Kun nyt sitten pääsisi tota LFE:tä joraamaan ilman, että pitää matkustaa Tukholmaan. Okej, voisin mä Månsia ja Nanneakin hytkyä
Vs: BPM - oli: Ruotsi 2007: Örnsköldsvik 17.2.
Lupasin joskus ikuisuus sitten esimerkkejä 110 BPM:n balladeista mutta niinpä unohtui. Muistin asian vasta mitatessani tämänvuotisia kappaleita ja huomatessani, että esimerkiksi Molitva on osuvasti 111. Poimitaan nyt samantien muutama esimerkki viisuhistoriastakin. Samaan nopeuteen yltävät muunmuassa sellaiset kappaleet kuin Valoa ikkunassa, Kinek mondrjem el vetkeimet, Why Angels Cry ja Enkeli itkee. Liekö kahden viimeksimainitun yhteisesiintymä sattumanvarainen...
p.s. Tämä ketju kaipaisi varmaan vähän fiksumman nimen, kuten "Musiikin teoriaa: kappaleen nopeus" tms.
p.s. Tämä ketju kaipaisi varmaan vähän fiksumman nimen, kuten "Musiikin teoriaa: kappaleen nopeus" tms.
Vs: BPM - oli: Ruotsi 2007: Örnsköldsvik 17.2.
Sopivampi nimi ketjulle munkin mielestä ja heti kiitos!
Edelleen jotenkin huvittavan mielenkiintosta tämä, että on kaksi eri näkökulmaa biittilukemaan.
Deejay promotions muuten ilmoittaa tolle LFE:lle sen 160 bpm.
Edelleen jotenkin huvittavan mielenkiintosta tämä, että on kaksi eri näkökulmaa biittilukemaan.
Deejay promotions muuten ilmoittaa tolle LFE:lle sen 160 bpm.
Dance and shake your tambourine
And you can be the only disco queen
<BR>
<BR>
http://www.myspace.com/smontell
And you can be the only disco queen
<BR>
<BR>
http://www.myspace.com/smontell
Vs: Kappaleiden nopeudet - musiikin teoriaa (BPM)
Laitoin nyt noin. Niin, kai sitä voi tarttua eri kohtiin kappaleissa. Tuli tähän osastoon tutustuttua, kun asuin aikoinaan dj:n kanssa. Ja jotkut miksaavat kappaleita bassokuvioiden perusteellakin
En mä edelleenkään kyllä sille LFE:lle antais mitään muuta kuin sen 160. Katselin, kun Magnus pomppi sitä esittäessään Globenin afterpartyssa ja kyllä se sen nopeamman mukaan myös veti.
En mä edelleenkään kyllä sille LFE:lle antais mitään muuta kuin sen 160. Katselin, kun Magnus pomppi sitä esittäessään Globenin afterpartyssa ja kyllä se sen nopeamman mukaan myös veti.
Hello Hi!
Vs: Kappaleiden nopeudet - musiikin teoriaa (BPM)
En minäkään. Enkä millekään balladille yli 100. Mutta kuten Ufopoli yritti selvittää, toinenkin näkemys on. Se siitä.JuhaUK kirjoitti: En mä edelleenkään kyllä sille LFE:lle antais mitään muuta kuin sen 160.
Bassokuvioiden mukaankin voi joo miksata. Ja kitaran mukaan yms. Nehän tuo sitä vaihtelua. Joskus noita tulee itsekin käytettyä, useimmiten ei. Yleensä ihmiset ei pitkiä vaihtoja tai niillä kikkailuja välitä kuunnella, ainakaan runsaasti, menevät vaan hämilleen. Sellaiselle on sitten ns. oma yleisönsä ja tilaisuudet.
Dance and shake your tambourine
And you can be the only disco queen
<BR>
<BR>
http://www.myspace.com/smontell
And you can be the only disco queen
<BR>
<BR>
http://www.myspace.com/smontell