Pääsiäisen kunniaksi tuli katseltua ja kuunneltua nämä Tukholman ensimmäiset viisut. Taso oli oikein hyvä, kamalia hirvityksiä oli mukana vain muutama. Kärkikolmikko taas oli aivan omassa luokassaan. Lava sen sijaan oli aika pimeä ja mitäänsanomaton. Tässä puntarini heikoimmasta parhaimpaan:
19.
Espanja: Sergio y Estíbaliz - Tú volverás *+No minä en kyllä tulisi takaisin jos tällaisen joiun kera pyydettäisiin.

Uskomattoman tylsä ja puuduttava biisi. Miksei se naikkonen laulanut yksin?
18.
Norja: Ellen Nikolaysen - Touch My Life (With Summer) *½ Ihan kauniit sanat, mutta muuten tämä on kauhean väkinäinen ja mitäänsanomaton tekele. Jankkaava ja jopa vähän ärsyttäväkin.
17.
Portugali: Duarte Mendes - Madrugada **Sanoitus on ihan hyvä ja kiinnostava, mutta muuten tämä paatos ei nyt oikein iskenyt. Vähän vaikea ja mitäänsanomaton sävellys.
16.
Malta: Renato - Singing This Song **+Kivan leppoisa biisi ja ihan hellyyttävä esitys, mutta ehkä kuitenkin vähän liian imelä ja väljähtänyt humppa minun makuuni…

Jännä rimpsupaita hänellä.
15.
Alankomaat: Teach-In - Ding-A-Dong **+Niin hyvä vuosi ja sitten voittajaksi selviytyy tälläinen turhake.

Teennäinen ja yliarvostettu renkutus, josta ainakin mun on hankala löytää mitään mielenkiintoista. No, ehkä Alankomaille sen voiton saattoi suoda, kun sittemmin sitä menestystä ei pahemmin ole tullutkaan.

Kamala silmämeikki tuolla naisella. Olennaista, toki.
14.
Monaco: Sophie - Une chanson c'est une lettre **½ Kiinnostava sanoitus. Pidän biisin tunnelmasta, mutta muuten tämä on vähän vaikea kappale ja raskas kuunneltava. Sophie taas on ihan karismaattinen ja laulaa oikein kelvollisesti.
13.
Irlanti: The Swarbriggs - That's What Friends Are For ***-Mun kai pitäisi pitää tästä enemmänkin, mutta joku tässä vähän tökkii.

Tämä on vähän jankkaava ja laahaava, vaikka tässä ihan kivoja kohtia onkin. Keskiverto.
12.
Ranska: Nicole Rieu - Et bonjour à toi l'artiste ***- Kiehtovan erilainen nimi kappaleella.

Aika vaisuksi tämä noin muuten jää, Nicolen laulantaa on ihan hauska katsella, mutta laulu itse ei oikein lähde lentoon.

Harmi, sillä tässä olisi ollut aineksia parempaankin.
11.
Jugoslavia: Pepel In Kri - Dan ljubezni ***Jollain oudolla tavalla pidän tästä, vaikka onhan tämä vähän sellainen ”eläkeläisten iltapäivätanssit ruotsinlaivalla” -tyyppinen kokonaisuus.

Kiva ja harmiton kolmen tähden humpake.
10.
Luxemburg: Géraldine - Toi ***+Intron kuullessani mieleeni tulee aina eräs muu biisi, ja sitten yllätyn, kun Geraldine alkaaakin laulaa.

Ihan kaunis balladi, tosin ehkä vähän yllätyksetön kokonaisuus. Mua vähän häiritsee tuo läpi tuleva irlantilainen korostus, mutta toisaalta ymmärrän sen, sillä ranskan ääntäminen taitaa tunnetusti olla vähän hankalaa englantia äidinkielenään puhuville.

Eipä silti, ihan kiva kokonaisuushan tämä on.
9.
Israel: Shlomo Artzi - At va'ani ***+Israelin vauhdikkaiden rallien tradition aloittaja taisi olla tämä Shlomon viisu.

Leppoisa ja hyväntuulinen kolmeminuuttinen, jota kuuntelen ihan mielelläni. Israel on tosin sitten jälkeenpäin tehnyt tämän biisin paljon paremminkin.
8.
Turkki: Semiha Yanki - Seninle Bir Dakika ***½ Kaihoisan dramaattinen ja voimakas debyytti Turkilta, jonka nuori Semiha hienosti tulkitsee. Pidän paljon, joskin jonain heikompana vuonna tämä olisi varmasti ollut paljon korkeammallakin. Jotain tästä jää ehkä kuitenkin puuttumaan, mutta silti tämä on ehdottomasti Turkin parhaita viisuja.
7.
Sveitsi: Simone Drexel - Mikado ***½ Tarttuva, kaihoisa ja kaunis iskelmä, joskin sen Mikadon toistelu tuossa kertsissä oli ehkä vähän mielikuvitukseton ratkaisu.

Siltikin vuotensa parhaimmistoa.
6.
Belgia: Ann Christy - Gelukkig zijn ****-Ihanan aurinkoinen ja sensuelli Ann Christy.

Vakuuttavaa tulkintaa ja eläytymistä. Itse biisi on hauskan tarttuva ja kesäinen renkutus, josta olen aina pitänyt. Kielenvaihdoskin toimi kerrankin hyvin.

Harmi, että hän kuoli niin nuorena.
5.
Ruotsi: Lasse Berghagen - Jennie, Jennie ****Tykkään! Kaihoisa humppa jälleen, mutta tämä tempaa mukaansa ja pitää otteessaan loppuun asti. Kaunis sävellys, jota kuuntelee mielellään.
4.
Suomi: Pihasoittajat - Old Man Fiddle ****+Jälleen hieno kappale Suomelta, ja kerrankin jonkunlaista menestystäkin osui kohdalle. Itse pidin kuitenkin suomenkielestä sanoitusta jotenkin parempana ja biisin tunnelmaan sopivampana, tosin voi olla, että sillä ei tämän englanninkielisen version sijoitukseen olisi päästy. Sekin vähän harmittaa, että Suomen karsinnassa laulu kuulosti vahvemmalta ja paremmalta. Liekö sitten jännityksestä johtunut, että se ihan paras vire oli mielestäni vähän kadoksissa tässä itse viisuesityksessä.
3.
Saksa: Joy Fleming - Ein Lied kann eine Brücke sein *****Karismaattinen tulkinta ja voimakas biisi, joka iskee lujaa. Harmi, että tämän rouvan energisyys taisi olla vähän liikaa raadeille.

Ehdottomasti yksi Saksan parhaista viisuista.
2.
Italia: Wess & Dori Ghezzi - Era *****Klassikko, joka on joskus ollut puntarissani ensimmäisenäkin. Tällä kertaa kuitenkin toinen sija. Ajaton, herkkä ja tunnelmallinen kappale, jota kuulostaa hyvältä vieläkin. Tämäkin on maansa parhaimmistoa.
1.
Iso-Britannia: The Shadows - Let Me Be The One *****Noussut mulla vuotensa ykköseksi vasta hiljattain. Nykyisin kuitenkin yksi niistä kaikkien aikojen viisuista omilla listoillani.

Hieno ja koukuttava rock-kappale, pidän paljon. Saattaapa tämä myös olla Iso-Britannian paras viisu ikinä. Ja ainoa kuulemistani brittien biiseistä, joka on toistaiseksi päässyt vuotensa ykköseksi…