Vuosi: 2008
Kappale: Missä miehet ratsastaa
Esittäjä: Teräsbetoni
Säveltäjä: Jarkko Ahola
Sanoittaja: Jarkko Ahola
Sijoitus semifinaalissa: 8./19
Pisteet semifinaalissa: 79
Sijoitus finaalissa: 22./25
Pisteet finaalissa: 35
Sanat: http://www.diggiloo.net/?2008fi
Karsinnan tulos: http://natfinals.50webs.com/90s_00s/Finland2008.html
Teräsbetoni-yhtyeen perustivat Jarkko Ahola (laulu, basso), Arto Järvinen (kitara) ja Viljo Rantanen (kitara) vuonna 2002. Kolmikko pyysi bändiin mukaan rumpuja soittamaan Jari Kuokkasen, josta tulikin piakkoin myös yhtyeen varsinainen jäsen. Teräsbetonin musiikkigenreä on luonnehdittu power metalliksi. Yhtyeellä on ollut alusta lähtien tietynlainen humoristinen imago: yhtyeen esiintyjät esiintyvät ilman paitaa ja nahkahousut jalassa. Yhtyeen jäsenet ovat kertoneet, että Teräsbetonin toiminta kiteytyy käsitteeseen ”metallitotuus”. Teräsbetonin jäsenet ja kuuntelijat ovat ”sotureita”, jotka etsivät musiikkinsa avulla metallimusiikin syvintä olemusta. Soturi-tematiikan vuoksi Teräsbetonin kappaleissa toistuu teemoina muun muassa ”teräs”, ”metalli”, ”miekat” tai ”veljeskunta”. Esimerkiksi Teräsbetonin albumeilta löytyy sennimisiä kappaleita kuten Teräksen taakka ja Teräksen varjo tai Vahva kuin metalli, Metallisydän, Metallitotuus, Vaadimme metallia ja Metallin voima. Myös tietynlainen maskuliinisuus ja uhoaminen kuului yhtyeen tavaramerkkeihin. Yhtyeen tyyliä on kutsuttu myös viikinkiheviksi.
Teräsbetoni aloitti keikkailun ammattimaisemmin vuonna 2004. Erityisesti heidän laulunsa Taivas lyö tulta herätti huomiota, minkä myötä Teräsbetoni sai levytyssopimuksen Warner Music Finlandilta. Taivas lyö tulta julkaistiin kaupallisena singlenä helmikuussa 2005 ja siitä tuli välittömästi hitti ja listamenestys. Teräsbetonin ensimmäinen albumi Metallitotuus ilmestyi huhtikuussa 2005. Levy myi platinaa ja saavutti Emma-palkinnon Vuoden metallialbumina. Taivas lyö tulta kappaleen lisäksi hitiksi nousi Orjatar. Teräsbetonin toinen albumi Vaadimme metallia ilmestyi kesällä 2006. Levy myi nopeassa aikataulussa kultaa. Teräsbetonin suosio oli yhtyeen alkuvaiheessa suurta ja lisäksi solisti Jarkko Ahola noteerattiin nopeasti yhdeksi Suomen lahjakkaimmaksi hevivokalistiksi.
Teräsbetoni alkoi valmistaa kolmatta albumiaan syksyllä 2007. Samoihin aikoihin ilmoitettiin, että Teräsbetoni on yksi Suomen seuraavan vuoden euroviisukarsintojen kutsuartisteista. Teräsbetoni nousi välittömästi karsintojen ennakkosuosikiksi, olihan yhtyeen aikaisempi menestys ollut moniin muihin ehdokkaisiin nähden suurta, ja lisäksi Lordin jälkijunassa suomalaisten uskottiin luottavan viisuvalinnassaan jälleen raskaamman musiikin edustajaan.
Teräsbetoni valitsi viisukappaleensa kolmannen albuminsa sadosta. Valinta osui kappaleeseen Missä miehet ratsastaa, jonka yhtyeen solisti J. Ahola oli kynäillyt. Ahola kertoi, että hän halusi tehdä kappaleen, jonka komppi muistuttaisi hevosen laukkaa. Kappaleeseen otettiin vaikutteita Dschingis Khanin ”hu, ha” -huudoista, joskaan yhtye ei ollut kappaleen tekovaiheessa tietoinen, että Dschingis Khan oli ollut alun perin euroviisukappale. Missä miehet ratsastaa -kappaleen albumiversio kesti liki neljä minuuttia, joten Euroviisuja vartaan kappaleesta piti tehdä lyhennetty kolmeminuuttinen versio.
Suomen euroviisukarsintoihin 2008 osallistui 12 osallistujaa, jotka kilpailivat finaalipaikoista kolmessa alkukarsinnassa. Teräsbetoni kilpaili viimeisessä alkukarsinnassa, ja saavutti neljän kappaleen kilpailussa 51 % ääniosuuden, minkä myötä finaalipaikka oli täysin selviö. Finaali järjestettiin 1. maaliskuuta Helsingin Kulttuuritalossa. Aluksi ensimmäiseltä kierrokselta äänestettiin kolme ehdokasta kaiken ratkaisevaan superfinaaliin. Superfinaalissa olivat vastakkain kolme täysin erilaisen musiikkigenren esittäjää: rock (Teräsbetoni), iskelmä (Kari Tapio) ja pop (Cristal Snow). Superfinaalin tulokset olivat melko tasaiset, mutta voiton vei odotetusti raskainta musiikkia edustanut Teräsbetoni liki 39 % ääniosuudella. Näin Suomi valitsi ensimmäistä kertaa sitten vuoden 1998 euroviisuedustajakseen suomenkielisen kilpailukappaleen. Teräsbetoni ilmoitti välittömästi, että esityskieli tulee pysymään kansainvälisessä viisukilpailussa suomena, joten kyseessä oli ensimmäinen Suomen euroviisu, joka esitettiin vapaaehtoisesti suomeksi esityskielen ollessa vapaa.
Teräsbetonin viisuedustus herätti voimakkaita mielipiteitä puolesta ja vastaan. Erityisesti konservatiivisille euroviisufaneille testosteronia uhkuvien heteromachojen lähettäminen viisuihin humoristisella hevihumpalla oli kova pala. Myös lehdistö suhtautui Teräsbetonin mahdollisuuksiin sangen vähättelevästi: yhtyettä pidettiin kahden levyn vitsinä, jonka huumori ei enää naurattanut. Kohua herätti myös yhtyeen jäsenien humalainen esiintyminen Suomen viisukarsintojen jälkeisessä lehdistötilaisuudessa sekä esikatseluvideo, jota jouduttiin sensuroimaan, koska se sisälsi liikaa paljasta pintaa. Myös sensuroinnin jälkeenkin musiikkivideo herätti kritiikkiä sekavuudellaan ja laaduttomuudellaan. Vaikka yhtyeen saama vastaanotto olikin ajoittain hyvin viileää, oli bändillä silti myös vankka kannatus suomalaisten keskuudessa: maaliskuussa 2008 ilmestynyt kolmas albumi Myrskyntuoja nousi Suomen listaykköseksi ja myi reilussa kuukaudessa kultaa. Myös viisukappale Missä miehet ratsastaa menestyi mukavasti Suomen virallisella singlelistalla.
Belgradin Eurovision laulukilpailuissa Suomi oli arvottu esiintymään ensimmäiseen semifinaaliin esiintymisnumerolle 16. Suomi kilpaili täysin omassa genressään, ja Teräsbetonin energistä esitystä värittivät tuulikoneet ja massiiviset pyroefektit. Teräsbetonin jäsenten lisäksi lavalla nähtiin lyömäsoittimissa Antto Tuomainen ja Osku Ketola. Harjoitusten edetessä jopa perinteisen viisumusiikin nimeen vannovat blogistit joutuivat pitkin hampain myöntämään, että Suomella saattaisi olla mahdollisuuksia finaaliin – ja näin todella tapahtui. Teräsbetoni äänestettiin suomenkielisellä hevikappaleella Eurovision laulukilpailun finaaliin!
Suomen finaalipaikan selvittyä yleinen mielipide Teräsbetonista muuttui täysin. Lehdistö kirjoitti heistä muutaman päivän ajan ylistävään sävyyn: iltapäivälehdet spekuloivat sotureiden korkealla tulotasolla ja lehtikirjoittelun mukaan koko Eurooppa tuntui yhtäkkiä seisovan Teräsbetonin takana. Suomen sijoitus lähti nousemaan vedonlyönnissä. Ikävä kyllä Suomessa lähti kiertämään huhu, jonka mukaan Suomi oli sijoittunut semifinaalissa ensimmäiselle sijalle, minkä myötä monien suomalaisten odotukset finaalissa nousivat turhankin optimistisiksi.
Belgradin Euroviisujen finaalissa Suomi esiintyi numerolla 8. Äänestys alkoi Suomen osalta vastoin odotuksia hyvin vaisusti. Vasta viidentenä pisteensä jakanut Viro avasi Suomen pistepotin 10 pisteellä. Tässä vaiheessa voitiin olla jo vakuuttuneita siitä, ettei Teräsbetoni tule nousemaan kärkitaisteluun mukaan. Missä miehet ratsastaa keräsi pisteitä ainoastaan muilta pohjoismailta (paitsi Tanskalta) sekä Andorralta, Puolalta ja Latvialta. Tuloksena oli 35 pistettä, jotka oikeuttivat vasta sijaan 22. Suomen taakse jäi kolme maata, jotka kaikki jakoivat viimeisen sijan 14 pisteellä. Finaalin jälkeen paljastui, että Suomi oli sijoittunut semifinaalissaan kahdeksanneksi 79 pisteellä. Semifinaalissaan vain viisi maata oli jättänyt Suomen kokonaan pisteittä, ja mieltä lämmittivät erityisesti Virolta ja Andorralta saadut täydet pisteet. Finaalin menestys jäi siis huomattavasti semifinaalimenestystä vaisummaksi.
Teräsbetoni keikkaili vielä festarikesän 2008 aktiivisesti, mutta tämän jälkeen yhtye katosi pikkuhiljaa julkisuuden valokeilasta. Vuonna 2010 yhtye julkaisi neljännen albuminsa Maailma tarvitsee sankareita, jonka julkaisi hevimusiikkiin erikoistunut levy-yhtiö Sakara Records. Tämä neljäs albumi sai kuitenkin huomattavasti vähemmän huomiota kuin edelliset pitkäsoitot. Elokuussa 2011 muusikot ilmoittivat Teräsbetonin jäävän pitkälle tauolle. Teräsbetonin solisti Jarkko Ahola on keikkailut aktiivisesti menestyksekkäästi soolona ja levyttänyt uuden AHOLA-yhtyeensä kanssa.
Teräsbetoni – Missä miehet ratsastaa (karsintaesitys)
Teräsbetoni – Missä miehet ratsastaa (semifinaali)
Teräsbetoni Spotifyssa