Suhteesi kielipuolueeseen?

Vapaata viisukeskustelua

Olen

Äänestys on voimassa 11 Loka 2042, 08:35 asti

jäsen
9
9%
äänestäjä
18
17%
ymmärtäjä
60
58%
antikielipuoluelainen
16
16%
 
Ääniä yhteensä: 103

Avatar
janiwolf
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1642
Liittynyt: 19 Huhti 2015, 09:10
Paikkakunta: Vantaa

Re: Suhteesi kielipuolueeseen?

Viesti Kirjoittaja janiwolf »

Minun mielestäni kielisääntö todellakin pitäisi palauttaa
viisujen pitäisi olla laulukilpailu jossa kaikki maat laulavat omalla kielellään eikä radiohittikisat jossa kaikki laulavat engllanniksi
Raha kasvaa hattuun ja lasten vaatteet pomo vaatii.

Avatar
sienimursu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2224
Liittynyt: 28 Huhti 2015, 21:42

Re: Suhteesi kielipuolueeseen?

Viesti Kirjoittaja sienimursu »

EEeeehhhh...

Se on vähän hankalaa mun puolesta
Tietenkin olis iha kiva jos laulettais enemmän omilla kielillä (ja toivottavasti maltalaiset sitten laulaisivat maltiksi eikä englanniksi kun sekin on niillä kielenä) mutta painotan sanaa enemmän. Ois kumminki ihan kiva jos suomella olis jonkun sortin mahdollisuus pärjätä viisuissa kun kieli ei ole mikään kauhean hyvä laulukieli.

Olis silleen kans kiva jos kuulis enemmän keksittyjä kieliä, tosin tähän asti esimerkit kuten sanomi eivät niissä ole mitään järkeä, jos jotkut tekisivät ihan kunnon kielen ja sillä kirjottaisivat. (Esim minun keksimäni kieli Kahibi josta esimerkki tässä: Ewrovisjon vo-kontestkac seebd hár glá ká unidic xuun ij stoff íajs siź qexi lit sor baixiq)
This is bread. I mean, heh, this is bread aaand like it's really good it's good bread. :joojoo:
- Viki Gabor, 2019

Avatar
klaus-12
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 7507
Liittynyt: 27 Helmi 2014, 19:01

Re: Suhteesi kielipuolueeseen?

Viesti Kirjoittaja klaus-12 »

Olen ymmärtäjä. Hienoahan se olisi, jos kaikki laulaisivat omilla kielillään - mutta siitä voi olla myös haittaa. Voisi ilmestyä lisää kielisäänntöä kiertäviä laulelmia (tyyliin Ping Pong, Tralalalala, Rapapapapa*). Ei niistä riesaa olisi, mutta jos joku maa haluaa laulaa englanniksi niin laulakoon. Ihan sama minulle. :roll:


*Näillä esimerkeillä ei ollut sitten viitausta oikeaan viisuelämään. :draamaa:
Žvižej fucked up the solo

Avatar
jdjj22
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2972
Liittynyt: 29 Maalis 2014, 20:58

Re: Suhteesi kielipuolueeseen?

Viesti Kirjoittaja jdjj22 »

Kait olen noiden kuvausten perusteella jonkinlainen jäsen-äänestäjä. Kyllä minun korvissani omankielisyys on aina jollain tasolla plussaa, vaikka toki objektiivisia tässä koitetaan ollakin ja kokisin siihen myös pystyväni. Silti edelleen hieman ärsyttää miten paljon englanninkielisiä kappaleita viisuissa on nykyään. Joo englantia puhutaan melkein kaikkialla ja niin poispäin, mutta silti toisinaan tuntuu että jokin, esimerkiksi englanniksi käännetty tahi muuten vain lattealta kuulostava viisu toimisi omalla kielellä paremmin.

Edellä mainittu ei tietenkään tarkoita sitä, että omankielisyys tekisi automaattisesti laulusta paremman tahi huonosta biisistä hyvän. Eikä toisinpäinkään; kääntäminen ei välttämättä (tosin useimmiten kyllä ainakin vähän laskee) pudota laulun tasoa ja englannin kielellä pystyy luonnollisesti saamaan aikaan aivan yhtä mahtavia kappaleita kuin kaikilla muillakin kielillä. Harmi, että rakastan kuunnella (en siis opiskella :heh: ) vieraita kieliä ja toisinaan hoilata niiden päälle tönkkö(asetakielitähän) kulloinkin kyseessä olevaa laulua.

Turhaan minä tässä oikeastaan valitan, että omankielisiä biisejä saisi olla enemmän, nykyäänhän on internetin ihmemaailman ansiosta lapsellisen helppoa tutustua muiden kansallisuuksien musiikkimaailmoihin. Kenties siis haikailen aikaan menneeseen, jolloin en ole edes elänyt ;) Sama koskee osittain myös nykymusiikin laatua, jossa tasaisen mölinän seasta löytyy joskus myös laatua. Mutta se nyt on jo ihan eri juttua, vaikka ns. radioystävällisyys (ja kaupallisuus?) yms. seikat tuntuvatkin kulkevan käsi kädessä kielivalinnan (99% englanti) kanssa erityisesti muualla kuin viisumaailmassa.

Jos minä saisin päättää kaikista asioista niin euroviisuihin tulisi siinä silmänräpäyksessä vanha kielisääntö takaisin, tosin samalla muuttaisin monta muutakin tärkeämpää asiaa maailmassa. Ehkä ihan hyvä ettei minulla ole valtaa mihinkään :mrgreen: Sinänsä paljon tärkeämpää kuin pelkkä kielivalinta on aktien monimuotoisuus ja tyylillinen erilaisuus, ei siis kaikkia munia samaan koriin eikä mielellään ainoastaan briteistä tulevien kanojen munimina. Kummasti se serbialainenkin muna voi tuoda omelettiin lisää jännää sivumakua.
Pieni ripaus örgyn pörgöniä parantaa viisua kuin viisua - Terveisiä kielipuolueesta :kaunis:
Kaikesta pitäisi olla jotain mieltä ja jos et ole, olet kuukauden joka toinen lauantai Putinin tukija,
joka syö makkarakeittoa suoraan saappaasta.

Vastaa Viestiin