Kuka on tavis?

Ei-vuosikohtaisen viisukeskustelun arkisto.
Avatar
My Star
Ryystäjä
Ryystäjä
Viestit: 331
Liittynyt: 29 Huhti 2007, 14:06
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Kuka on tavis?

Viesti Kirjoittaja My Star »

Ehkä saan kenkää täältä, mutta ainakin Aiku-trio viljelee kommenteissaan "tavis"-termiä. Haluaisinkin kuulla, että miten "vakiväki" määrittelee "taviksen"? Onko hän henkilö, joka eksyy 1,5 promillen humalassa viisuiltana Ylen kanavalle kuulemaan puolella korvalla viisuja vai musiikista ja viisuistakin kiinnostunut ihminen, joka ei tiedä historian kaikkien viisuihin osallistuneiden biisien nimiä ulkoa ja jolla ei kenties koko vuoden kierto kulje viisujen mukaan?
Itseäni pidetään muualla "viisuhulluna", vaikka en ole erityisesti mainostanut asiaa missään, enkä ole koskaan ollut paikan päällä seuraamassa kisoja. Ihmisille, jotka eivät seuraa kisoja ollenkaan (eli eivät kai kuulu edes taviksiin), on kisojen nauhoittaminen reilun 20 vuoden ajalta jo liikaa...
We are the winners of Eurovision
(We are, we are, we are, we are)

Avatar
minnie
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8811
Liittynyt: 26 Touko 2006, 23:38
Paikkakunta: Satakunta
Viesti:

Vs: Kuka on tavis?

Viesti Kirjoittaja minnie »

My Star kirjoitti: musiikista ja viisuistakin kiinnostunut ihminen, joka ei tiedä historian kaikkien viisuihin osallistuneiden biisien nimiä ulkoa
Tuon vuoksi olen tavis. :joojoo: Viisuista kiinnostunut tavis. :)
20th Century Boy Kuva
>Placebo<

Avatar
Jónsì
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 22139
Liittynyt: 02 Tammi 2005, 01:59

Vs: Kuka on tavis?

Viesti Kirjoittaja Jónsì »

Ihminen on fani, jos kokee olevansa fani.

Ihminen on tavis, jossei ole fani.
Mistä tän saa poistettua? Apua!

Avatar
My Star
Ryystäjä
Ryystäjä
Viestit: 331
Liittynyt: 29 Huhti 2007, 14:06
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Vs: Kuka on tavis?

Viesti Kirjoittaja My Star »

Jónsì kirjoitti: Ihminen on fani, jos kokee olevansa fani.

Ihminen on tavis, jossei ole fani.
No wau, eli minäkin ole fani! No, jopas helpotti  :peukku:
We are the winners of Eurovision
(We are, we are, we are, we are)

Hurrican
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4986
Liittynyt: 13 Tammi 2007, 14:01

Vs: Kuka on tavis?

Viesti Kirjoittaja Hurrican »

Eli mä oon tavis koska en tiedä kaikkia viisuja joita 51 vuoden aikana on viisuissa nähty :draamaa:

Jaajaa, miten mun täytyy fanittaa että oon fani, nytkii jo seonnu ku ei jaksa oottaa enää ens torstaita

Avatar
minnie
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8811
Liittynyt: 26 Touko 2006, 23:38
Paikkakunta: Satakunta
Viesti:

Vs: Kuka on tavis?

Viesti Kirjoittaja minnie »

Muut tavikset pitää mua fanina, koska olen viisuista kiinnostuneempi kuin he. Itse koen olevani tavis, en fani. Joten en "tituleeraa" itseäni koskaan viisufaniksi, en varsinkaan täällä jossa on todellisia asiantuntijoita, viisufaneja.
:)
20th Century Boy Kuva
>Placebo<

Avatar
My Star
Ryystäjä
Ryystäjä
Viestit: 331
Liittynyt: 29 Huhti 2007, 14:06
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Kuka on tavis?

Viesti Kirjoittaja My Star »

Kovasti toivoisin, että joku Aiku-jengistä vaivautuisi vastaamaan tähän ketjuun, että selviäisi mikä se tavis heidän määritelmissään on... kun kenenkään muun en vielä ole nähnyt käyttävän tätä termiä. Mutta itse olen nyt ihan iloisella mielellä fani, vaikka vakijengiläistä (yli 10 000 viestiä tänne ?! Onko tämä vakiväki ???) minusta tulee...
We are the winners of Eurovision
(We are, we are, we are, we are)

AntSa
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 13262
Liittynyt: 14 Marras 2003, 13:02
Paikkakunta: Kouvola

Re: Kuka on tavis?

Viesti Kirjoittaja AntSa »

No apua... Mitä täällä kiehutaan? Kuka kutsunu ja ketä tavikseksi? Eiköhän me kaikki olla ihan taviksia.  :heh:  Ei jaksa nyt keskittyy tämmösiin..  :draamaa:

HYMYÄ HUULEEN KAIKILLE!  :joojoo:  :hali: 
"Kunnon uni on tae mukavalle huomiselle." -Leena-

Avatar
My Star
Ryystäjä
Ryystäjä
Viestit: 331
Liittynyt: 29 Huhti 2007, 14:06
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Kuka on tavis?

Viesti Kirjoittaja My Star »

Aah tätä riemua, että sain AntSan vastaamaan. Siis tavis onkin vain lipsahdus, jota eivät edes sanaa n. joka toisessa viestissään käyttävät edes huomaa...siispä kaikki tänne kirjoittavat ovat jo varmaankin jossain määrin faneja  :peukku: Tilasin just paidan, lippiksen ja avainnauhan ja aion olla fani oikein julkisesti koko kesän... ja kaikki muutkin vuodenajat !hih  :violette:
We are the winners of Eurovision
(We are, we are, we are, we are)

Avatar
The_Sipi
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8766
Liittynyt: 24 Touko 2006, 22:28
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Kuka on tavis?

Viesti Kirjoittaja The_Sipi »

Kyllä minä jonkinasteinen fani taidan olla. Ei minun viisutietämys järin korkealla tasolla ole, mutta koko ajan parannan sitäkin puolta. Jo se, että viisukuume noussut päivä päivältä ja olen suhteellisen heikossa rahatilanteessa vielä valmis pulittamaan täyden hinnan finaalilipusta kertonee kyllä jo jotain. :heh:
Mahatma Gandhi walked barefoot most of the time, causing lots of calluses on his feet. He also ate very little, which made him frail and with his odd diet, he suffered from bad breath. This made him... A super calloused fragile mystic hexed by halitosis.

Vompeli
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 12745
Liittynyt: 26 Elo 2005, 15:50

Vs: Kuka on tavis?

Viesti Kirjoittaja Vompeli »

Minä en ainakaan ole tavis, koska rrrrakastan näitä kisoja ja odotan niitä joka vuosi suomen finaalista alkaen. Viisukuppilan kautta ehkä hieman enemmän hardcoreutunut, kun alkaa jo viisuja löytyä hyllystäkin. :uuaa:

Mutta kyllä mä koen olevani hieman huonompi fani kuin muut kuitee kun en suostu areenalle 200-300 euroa lipuista maksamaan.  :( Tunnelmissa kuitenkin riekutaan. :surrur:
Raipatirai

Avatar
Horvath
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5354
Liittynyt: 05 Kesä 2004, 20:48
Paikkakunta: Tampere

Vs: Kuka on tavis?

Viesti Kirjoittaja Horvath »

Määkin oon tällanen huonompi fani mutta fani kuitenki... Mulla ei oo juuri muuta elämää kuin euroviisut.  :heh:
Bir yarım akıllı, bir yarım deli
Dört yanım akıllı, bir yanım deli
Herkes akıllı, bir ben deli
Bir ben deli, bir ben deli

Avatar
tonywerner
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 28218
Liittynyt: 29 Loka 2004, 07:36
Paikkakunta: Riihimäki

Vs: Kuka on tavis?

Viesti Kirjoittaja tonywerner »

Ei ole olemassa "huonoja faneja"... jos fanittaa jotain juttua, niin sit fanittaa ... mutta fanin pitää avoimesti tunnustaa kaikille olevansa FANI. Jos vain salaa tykkää jostain jutusta, niin ei ole fani. Ei fanin tarvitse tietää kaikkea kaikesta, mutta pitää olla kiinnostunut oppimaan.
Jos on vaikka valinnut fanituksen kohteeksi niinkin laajan alueen kuin euroviisut, niin pitää olla valmis uhraamaan aikaa harrastukselle.  :joojoo:
Taviksia ovat ne jotka eivät ole valmiita uhrauksille, vaan tyytyvät toteamaan että kaikki muut laulut (paitsi oma suosikki) ovat sontaa tms...
If you love someone, follow your heart
Cause love comes once, if you're lucky enough

Avatar
gentedimare
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 23672
Liittynyt: 13 Marras 2003, 00:32
Paikkakunta: Pori

Vs: Kuka on tavis?

Viesti Kirjoittaja gentedimare »

NO VOI JUKOLAUTA tätä draamaa taas :draamaa:

TAVIS ei ole negatiivinen sana ja gente ei ainakaan tarkoita sillä mitään huonoa viisufania, sillä sellaista ei ole olemassa.

Ei sitä joka ikisessä viestissä jaksa sanoa: Sellainen ihminen jolla ei ole akkreditointia. On helpompaa sanoa "tavis". Vain tässä muodossa minä omasta mielestäni tätä sanaa käytän. Ja tämä on sillä selvä!!

tajutkaa :tajutkaa:

:draamaa: :draamaa: :draamaa: :draamaa:
Diggi-loo diggi-ley alla tittar på mig
Där jag går i mina gyllne skor
Jag dansade omkring på gatan
Och hela världen den log
Diggi-loo diggi-ley

Avatar
Emppu
Vessajonossa
Vessajonossa
Viestit: 251
Liittynyt: 27 Tammi 2007, 20:49
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa

Vs: Kuka on tavis?

Viesti Kirjoittaja Emppu »

Mää oon tavis, tavis...kun en pääse katsomaan haastatteluja,
mää ooon tavis  :stupido:  :draamaa: :rofl:
kauheata... siis okei olen tavis, siis en osaa kaikkien  eri vuosien maiden lauluja laulaa....
tykkään monesta maasta joka vuosi ja usein siitä joka jää viimeiseksi äänestystuloksissa...
okei olen tavis...  :draamaa: :repeilee:
Mitä vikaa siinä on...en osaa edes sanoa enkä kirjoittaa tuota lapun nimeä joka pistetään kaulaan ja pääse joka paikkaan ja telttaan
sitten kun sen opin niin en ole TAVIS vaan asiantuntija  :heh:
Kuka muuten sitten on fani....   :rofl:
Minusta Milka on asiantuntija eikä fani  :hali: taikka kuvaaja  :peukku:
Kehu päivässä pitää naisen tiellä!

Avatar
Timoteus
Viinuri
Viinuri
Viestit: 30576
Liittynyt: 06 Helmi 2004, 08:31
Viesti:

Vs: Kuka on tavis?

Viesti Kirjoittaja Timoteus »

Hmm. Tavis on kaiketi erittäin tapauskohtainen käsite, jolle ei ole mitenkään mahdollista antaa yleispätevää määritelmää. Merkitys pitää lukea käyttöyhteydestä. Koko sana, siis suomen kielessä yleensä eikä vain Viisukuppilassa, esiintyy vain jonkinlaisen "vastakkainasettelun" toisena osapuolena. "Vastakkainasettelun" laitoin lainausmerkkeihin siksi, ettei vastakkainasettelu, sen enempää täällä kuin muuallakaan, ole juuri koskaan mitenkään pahantahtoinen, vaan yksinkertaistava ja selventävä vastakkainasettelu.

Itse käytän tavista viisufanin vastakäsitteenä lähinnä äänestysspekulaatioissa, jolloin sen määritelmä ei taatusti ole kumpikaan gentedimaren tai tonywernerin edellä esittämistä. Ei-akkreditoitu fani ja kaappifani ovat kuitenkin faneja. Siinä merkityksessä, missä sanaa käytän, ei ole mitään selvää fanin ja taviksen rajaa.

Kun puhutaan joukkojen käyttäytymisestä ja mieltymyksestä ja niiden eroista, ei ole oikeastaan edes tarpeellista pystyä jakamaan jokaista yksilöä tiukasti jompaankumpaan/johonkin joukkoon. Jos esimerkiksi väitetään, että naiset pitävät urheilullisista miehistä (pahoitteluni hetero-oletuksesta mutta en jaksa yrittää muotoilla esimerkkiä oletuksettomaksi), väite voi olla totta, vaikka miehiä ei voikaan yksikäsitteisesti jakaa urheilullisiin ja epäurheilullisiin eikä edes laittaa urheilullisuuden mukaan yksikäsitteiseen järjestykseen, vaikka kaikkien naisten mieltymykset eivät ole samat ja vaikka monien naisten mielestä miehessä on tärkeämpiäkin ominaisuuksia. Väite tarkoittaa vain, että mitä urheilullisempi mies on, sitä haluttavampi hän naisten silmissä on, jos muut ominaisuudet pysyvät samana.

Vastaavasti on mahdollista tehdä yleisluontoisia kommentteja tavisten ja fanien mieltymyksistä ja äänestyskäyttäytymisestä, vaikka onkin yksilöitä, joita ei voida yksikäsitteisesti sijoittaa jompaankumpaan kategoriaan. Viisufanius on samantyyppinen käsite kuin urheilullisuus. Käsitteillä on tunnusmerkistönsä mutta ei ole mitään rajaa, jonka toisella puolella olevat olisivat viisufaneja/urheilullisia ja toisella puolella olevat eivät.

Jostain syystä viisufanius on ihmisten mielestä on/off-ominaisuus. Siis ihmisillä on hirveä hinku kuulla viisufanin normisto ja päästä luokittelemaan itsensä joko faniksi tai tavikseksi. Miksi ihmeessä? Samanlaista hinkua muiden vastaavanlaisten hankalasti mitattavien ominaisuuksien suhteen ei kuitenkaan ole. Vai oletteko te kaikki faniutenne tasoa ihmettelevät mielestänne joko kauniita tai rumia (ettekä mitään siltä väliltä), joko atleettisia tai sohvaperunoita (ettekä mitään siltä väliltä), joko sivistyneitä tai idiootteja (ettekä mitään siltä väliltä), joko huumorintajuisia tai tosikkoja (ettekä mitään siltä väliltä), ... ??? Jos on välttämätön tarve luokitella itsensä, Jónsìn esittämä menetelmä lienee paras mahdollinen. En silti ymmärrä, mistä tämä tarve kumpuaa.
Jos et pärjää tietokoneellesi shakissa, kokeile potkunyrkkeilyä.

Hurrican
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4986
Liittynyt: 13 Tammi 2007, 14:01

Vs: Kuka on tavis?

Viesti Kirjoittaja Hurrican »

Mä olen fani, vaikka en pääsekkään paikan päälle, ja VARMASTI olisin tullut, jos Suomessa asuisin. Mutta on liian kallista tulla Espanjasta asti kattomaa kisoja... :niinpa:

Avatar
Wadde
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 6850
Liittynyt: 20 Touko 2006, 00:59
Paikkakunta: Helsinki

Vs: Re: Kuka on tavis?

Viesti Kirjoittaja Wadde »

The_Sipi kirjoitti: Kyllä minä jonkinasteinen fani taidan olla. Ei minun viisutietämys järin korkealla tasolla ole, mutta koko ajan parannan sitäkin puolta. Jo se, että viisukuume noussut päivä päivältä ja olen suhteellisen heikossa rahatilanteessa vielä valmis pulittamaan täyden hinnan finaalilipusta kertonee kyllä jo jotain. :heh:
Sipi aiotko sä joka ketjussa ahistella mua  :heh: Joo joo kyllä sä saat sen lipun...Et siis ilmaiseksi mutta normaaliin hintaan.

No niin, minä en ainakaan ole viisufani kun ihan MYYN mun lipun!  :draamaa:
Nythän on niin, että I wanna dance with me.

Avatar
minnie
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8811
Liittynyt: 26 Touko 2006, 23:38
Paikkakunta: Satakunta
Viesti:

Vs: Kuka on tavis?

Viesti Kirjoittaja minnie »

tonywerner kirjoitti: Taviksia ovat ne jotka eivät ole valmiita uhrauksille, vaan tyytyvät toteamaan että kaikki muut laulut (paitsi oma suosikki) ovat sontaa tms...
:roll: En minä ainakaan taviksena pidä kaikkia muita lauluja sontana... :eiei:
20th Century Boy Kuva
>Placebo<

Avatar
The_Sipi
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8766
Liittynyt: 24 Touko 2006, 22:28
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Vs: Re: Kuka on tavis?

Viesti Kirjoittaja The_Sipi »

Wadde kirjoitti: Sipi aiotko sä joka ketjussa ahistella mua  :heh: Joo joo kyllä sä saat sen lipun...Et siis ilmaiseksi mutta normaaliin hintaan.

No niin, minä en ainakaan ole viisufani kun ihan MYYN mun lipun!  :draamaa:
Minäkö ahdistellut :eeek:  :draamaa: ? Tämä odotus vaan käy niin sietämättömäksi, että tulee monessa ketjussa otettua se esille. ;)

Mutta tuo lupaus tietysti kuulostaa hyvältä kyllä. :joojoo:
Mahatma Gandhi walked barefoot most of the time, causing lots of calluses on his feet. He also ate very little, which made him frail and with his odd diet, he suffered from bad breath. This made him... A super calloused fragile mystic hexed by halitosis.

Avatar
Wilson
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 6663
Liittynyt: 17 Syys 2005, 16:12
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: Kuka on tavis?

Viesti Kirjoittaja Wilson »

Minäkin olen "Tavis"....kun minulle ei ole Akkre-kortia.... :vollotus:

Avatar
Le Papa Pingouin
Alaikäinen
Alaikäinen
Viestit: 3
Liittynyt: 05 Touko 2007, 17:20
Paikkakunta: Espoo

Vs: Kuka on tavis?

Viesti Kirjoittaja Le Papa Pingouin »

Eikös nuo tähdetkin tuossa vasemmassa reunassa kerro kuka on tavis ja kuka ei. Mä olen vielä tavis.
Pour se calmer les nerfs
Il plonge dans la mer

Avatar
gentedimare
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 23672
Liittynyt: 13 Marras 2003, 00:32
Paikkakunta: Pori

Vs: Kuka on tavis?

Viesti Kirjoittaja gentedimare »

Emppu kirjoitti: Minusta Milka on asiantuntija eikä fani  :hali: taikka kuvaaja  :peukku:
:mitvit:
Siis anteeks kuka? Mä olen gente  :heh:

Lakatkaa nyt nostamasta, ystävät rakkaat, tästä tämmöstä meteliä. SIIS MINÄKIN OLEN TAVIS!!! Ja en minä ainakaan myönnä viljeleväni mitään tavis sanaa :femme:
Diggi-loo diggi-ley alla tittar på mig
Där jag går i mina gyllne skor
Jag dansade omkring på gatan
Och hela världen den log
Diggi-loo diggi-ley

Avatar
Emppu
Vessajonossa
Vessajonossa
Viestit: 251
Liittynyt: 27 Tammi 2007, 20:49
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa

Vs: Kuka on tavis?

Viesti Kirjoittaja Emppu »

gentedimare kirjoitti:
Emppu kirjoitti: Minusta Gente on asiantuntija eikä fani  :hali: taikka kuvaaja  :peukku:
:mitvit:
Siis anteeks kuka? Mä olen gente  :heh:

Lakatkaa nyt nostamasta, ystävät rakkaat, tästä tämmöstä meteliä. SIIS MINÄKIN OLEN TAVIS!!! Ja en minä ainakaan myönnä viljeleväni mitään tavis sanaa :femme:
Ai ku ka ...puhuinko minä sinulle  :heh: :joojoo: :draamaa:
Monen vuoden kokemuksella voi mennä tavikset sekas täällä  :miettii:

Wilson näyttää niin söpöltä Islannin poijalta että ei ainakaan ole tavis  :draamaa:
Kehu päivässä pitää naisen tiellä!

Avatar
Wilson
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 6663
Liittynyt: 17 Syys 2005, 16:12
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: Kuka on tavis?

Viesti Kirjoittaja Wilson »

:kiitos:... :rofl:

Mr Kite
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1799
Liittynyt: 25 Touko 2009, 23:19

Re: Eläkeläiset - Hulluna humpasta

Viesti Kirjoittaja Mr Kite »

Violette kirjoitti:Niin, viisufaneilta, mutta sitä itkua ja vaikerrusta kuullaan joka vuosi ainakin yhdestä, jopa useammasta kilpailukappaleesta. Sellaista se joskus on, kun mukana on useampi kiva biisi, jonka menestykseen jossain määrin luotetaan. Taviskatsojat taas tuskin edes muistavat saati tietävät, mitä lauluja oli tarjolla.
Hmmmmm.......viisufani ja taviskatsoja. Tiedä sitten missä menee raja viisufanin ja taviskatsojan välillä. :mitvit: Rajanveto ei ehkä ole helppoa (?) ......Ja kaiketi viisufaneja on monenlaisia ja taviskatsojia on monenlaisia.

Jos tekisi vaikka seuraavanlaisen jaottelun (muunkinlaisia jaotteluja voi tietysti tehdä) - mutta siis:

1) kuinkahan moni / kuinka suuri prosenttiosuus suomalaisista mahtanee olla sellaisia, jotka eivät ole kiinnostuneet euroviisuista ollenkaan - eivätkä seuraa euroviisuja vähääkään ?

2) kuinka moni / kuinka suuri prosenttiosuus suomalaisista on sellaisia, jotka seuraavat esimerkiksi viisujen karsintalähetyksiä, mutta eivät ole sen kummemmin kiinnostuneita, innostuneita - eivätkä äänestä ?

3) kuinka moni / kuinka suuri prosenttiosuus on kiinnostunut, innostunut sen verran viisuista, että äänestää esimerkiksi tämän viikon lauantain karsintafinaalissa ?

4) kuinka suuri prosenttiosuus on sitten niitä, jotka ovat enemmän tai vähemmän todella kiinnostuneita euroviisuista ja joita voi kutsua viisufaneiksi (siis myös viisukuppilalaisten lisäksi) ?

Mitä arvelisitte prosenttiosuuksiksi ?

Avatar
Timoteus
Viinuri
Viinuri
Viestit: 30576
Liittynyt: 06 Helmi 2004, 08:31
Viesti:

Re: Eläkeläiset - Hulluna humpasta

Viesti Kirjoittaja Timoteus »

Mr Kite kirjoitti:Hmmmmm.......viisufani ja taviskatsoja. Tiedä sitten missä menee raja viisufanin ja taviskatsojan välillä. :mitvit: Rajanveto ei ehkä ole helppoa (?) ......Ja kaiketi viisufaneja on monenlaisia ja taviskatsojia on monenlaisia.
Ryhmien eroista voi aivan hyvin puhua, vaikka rajanveto ei ole helppoa, vaikka jako ryhmiin ei ole jäännöksetön ja vaikka jokainen yksilö ei olekaan ryhmänsä arkkityyppi. Tarvittaessa viisufaniuden voi tietysti määritelläkin mutta tällaisessa epämuodollisessa foorumikeskustelussa ihmisten intuitiivinen käsitys käsitteiden sisällöstä riittää aivan hyvin.
Antero kirjoitti:
Timoteus kirjoitti:koska suurin osa äänestäjistä ei lue Viisukuppilaa.
Mistäs sen tiedät; vaikka lukisivatkin.... ;)
Viisukuppilan sivulatausmääristä ja viisukarsintojen äänimääristä.
Jos et pärjää tietokoneellesi shakissa, kokeile potkunyrkkeilyä.

Mr Kite
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1799
Liittynyt: 25 Touko 2009, 23:19

Re: Eläkeläiset - Hulluna humpasta

Viesti Kirjoittaja Mr Kite »

Timoteus kirjoitti:
Mr Kite kirjoitti:Hmmmmm.......viisufani ja taviskatsoja. Tiedä sitten missä menee raja viisufanin ja taviskatsojan välillä. :mitvit: Rajanveto ei ehkä ole helppoa (?) ......Ja kaiketi viisufaneja on monenlaisia ja taviskatsojia on monenlaisia.
Ryhmien eroista voi aivan hyvin puhua, vaikka rajanveto ei ole helppoa, vaikka jako ryhmiin ei ole jäännöksetön ja vaikka jokainen yksilö ei olekaan ryhmänsä arkkityyppi. Tarvittaessa viisufaniuden voi tietysti määritelläkin mutta tällaisessa epämuodollisessa foorumikeskustelussa ihmisten intuitiivinen käsitys käsitteiden sisällöstä riittää aivan hyvin.
Toki tietysti ryhmien eroista voi puhua.

Viisufaniuden määrittely on kyllä kiinnostavaa.
Miten sen voisi parhaiten, tarkimmin määritellä?
Kuka on määriteltävissä viisufaniksi ja kuka ei ole ?
Mitkä tässä ovat kriteerit ?

Yleisesti ottaen on olemassa sekä subjektiivisia että objektiivisia määritelmiä, luokitteluja. Vaikka jonkun tietyn ihmisyksilön katsotaan olevan määriteltävissä jonkin asian suhteen jonkinlaiseksi niin eri asia on sitten miten ihminen itse määrittelee itsensä - subjektiivinen määritelmä, luokittelu voi poiketa enemmän tai vähemmän objektiivisesta määritelmästä, luokittelusta.

Määritelmä siitä kuka on viisufani ja kuka ei ole saattaa olla melko liukuva.

Esimerkiksi miten aktiivisesti ihmisen pitää olla kiinnostunut euroviisuista ja millä tavoilla, jotta hänet voidaan määritellä viisufaniksi? Riittääkö viisufanin määritelmäksi esimerkiksi se, että ihminen katsoo joka vuosi vaikkapa Suomen viisukarsinnat ja vielä euroviisufinaalin ? - vai pitääkö olla aktiivisempi ? Ja millä tavoin ?

Voiko olla niin, että jotkut ihmiset ovat määriteltävissä vaikkapa latentiksi viisufaniksi tai potentiaaliseksi viisufaniksi? Esimerkiksi latentti viisufani voisi olla sellainen, joka ei ole aktiivisesti seurannut viisuja vaikkapa pariin vuoteen, mutta sitä ennen on seurannut viisuja aktiivisesti vuosien ajan. Näitä määritelmiähän voi toki keksiä lisää......

Kaiketi voi olla eri asteisia viisufaneja: vaikkapa maltillisia viisufaneja tai vähemmän aktiisia viisufaneja tai kiihkomielisiä viisufaneja....ja niin edelleen....

PS.1. Se on tietysti huomioitava, että kaikissa ihmisryhmissä - myös viisufaneissa - on monenlaisia ihmisiä......itse asiassahan me kaikki olemme erilaisia, ainutlaatuisia ihmisyksilöitä.

PS.2. Sekin on oma lukunsa ja kysymyksensä, että mitä mieltä kukin ylipäätään on erilaisista määritelmistä, luokitteluista ? Miksi ihmisiä ylipäätään pitäisi, kannattaisi määritellä, luokitella joiksikin ?

Avatar
Timoteus
Viinuri
Viinuri
Viestit: 30576
Liittynyt: 06 Helmi 2004, 08:31
Viesti:

Re: Eläkeläiset - Hulluna humpasta

Viesti Kirjoittaja Timoteus »

Mr Kite kirjoitti:PS.2. Sekin on oma lukunsa ja kysymyksensä, että mitä mieltä kukin ylipäätään on erilaisista määritelmistä, luokitteluista ? Miksi ihmisiä ylipäätään pitäisi, kannattaisi määritellä, luokitella joiksikin ?
Jotta asioista voisi yleensä keskustella. Ihmisiä on liikaa siihen, että jokaisesta voisi keskustella yksittäistapauksena. Siksi tarvitaan todellisuutta pelkistäviä malleja. Ihmisten luokitteleminen ryhmiin ja näistä ryhmistä puhuminen yksilöistä puhumisen sijaan muodostaa tällaisen mallin. Mallit voivat olla hyviä tai huonoja ja mallien pätevyys voidaan kyseenalaistaa mutta niiden tarpeellisuuden kiistäminen pudottaa pohjan mm. suunnilleen kaikelta yhteiskunnalliselta päätöksenteolta.

Jos noudattaisimme sinun kaavaasi, emme voisi edes puhua miehistä ja naisista, koska kaikki ihmiset eivät ole kumpaakaan ja koska läheskään kaikki miehet ja naiset eivät käyttäydy sukupuolistereotypioiden mukaan. Onko tämä nyt sitten kovin hedelmällinen lähtökohta yhtään millekään keskustelulle?

Muut kysymyksesi skippasin, koska pidän niitä epärelevantteina. Toki sanoin, että viisufanius on tarvittaessa määriteltävissä mutta et edes yrittänyt osoittaa tällaisen tarpeen olemassaoloa. Tarkan määritelmän tarve voisi tulla vastaan esimerkiksi tieteellisessä tutkimuksessa. Tällaisessa foorumikeskustelussa on kuitenkin useimmissa tapauksissa silkkaa ajanhukkaa lähteä määrittelemään käsitettä, jonka jokainen lukija intuitiivisesti ymmärtää riittävässä määrin samalla tavalla.
Jos et pärjää tietokoneellesi shakissa, kokeile potkunyrkkeilyä.

Avatar
ta1ja
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 13765
Liittynyt: 17 Tammi 2008, 23:14

Re: Eläkeläiset - Hulluna humpasta

Viesti Kirjoittaja ta1ja »

Timoteus kirjoitti:jonka jokainen lukija intuitiivisesti ymmärtää riittävässä määrin samalla tavalla.
:heh: Enpä muuten olisi niin varma - ketkä sinusta ovat viisufaneja? Entä "taviksia"?
Ihmiset kuuntelevat tänä päivänä radioista kappaleita, jotka vain heitetään heille. Ja heille sanotaan, että teidän täytyy pitää tästä kappaleesta, koska me soitamme sitä 60 kertaa päivässä. He pakottavat pitämään kappaleista.
- Salvador Sobral

Lukittu