Suomen karsintakappaleiden kommentit

Sanoituskilpailukausi 2004
Avatar
youkka
Ryystäjä
Ryystäjä
Viestit: 325
Liittynyt: 01 Helmi 2004, 21:38
Paikkakunta: Hollola

Suomen karsintakappaleiden kommentit

Viesti Kirjoittaja youkka »

Ajattelin venyttää yllättävää jälleennäkemistä mahdollisimman pitkään, mutta sorruinkin taas olemaan arviointeineni etulinjassa. Niin että lämmin tervehdys vaan kaikki vanhat ja uudet käännösperheen jäsenet!

Koska kisan pisteytys on aika julma, olisi kiva kuulla pieni kommentti kaikista sanoituksista, vaikka vain vajaat puolet pojoilla palkitaankin. Eikös juu :D

Peräännythän kiltisti tässä vaiheessa, jos jurysi ei ole vielä päätöstään ilmoittanut :wink:






























1 Kun saunakalja happamoitui (Mouse in the misery)
* Jos vanha vainu on yhtään tallella, tämä on taattua Timoteus-laatua. Mistä ihmeestä lie idea syntynyt (omakohtaista kokemusta?), mutta toteutus on kerrassaan toimiva. Ei ehkä viisulavalle, mutta Suomi-pubissa iskisi varmasti. Koska en olutta harrasta, täytyy ihan ihmetellen kysyä, miten se muka oikeasti happamoituu?

2 Pakenen, piiloudun (Should I run, Should I hide)
* Pientä kankeútta laulettavuudessa, mutta ei varsinaisesti korjattavaakaan. Hyvänlainen, ehjä ja alkuperäiseen nojaava tarina. Kaikiaan siis varsin uskottava käännös.

3. En helpolla suostu (ALC)
* Tähän en oikein päässyt sisään, ja kertosäkeen alkuosakaan ei ainakaan minun huulilleni istu laulettavaksi. Kertsin lopussa laulettavuus petraa, mutta kokonaisuudesta jäi hiukan vaisu maku.

4. Elä ennee vatuloe (You don't need to go)
* Onko Jellu tällä kertaa tositoimin liikkeellä? Aivan hulvaton parodia, joka kaiken lisäksi sopii vielä alkuperäiseen formuun (onko "tae osta luotolla" ylimääräinen lipsahdus?). Vaikka pohojalaasilla ja savolaisilla ei synkkaakaan, tämä sulatti meikäläisen muurit. Vaan miten taipuisi savo Garyn suuhun :lol:

5. Kevytkenkäinen nainen (ALC)
* Jostain kumman syystä olin kaiketi tämän biisin suhteen erityisen kriittinen. Tämä oli kaikella tavalla kohtalainen, vaikka puoliriimit ja muutamat venytykset vähän häiritsivätkin. Tarinasta en oikein lämmennyt.

6. Uhps! (ALC)
* Tämä oli jo vähän liian pelottava, ja rytmityksissä oli minun makuuni käytetty liikaa omankädenoikeutta. Sinänsä hieno ideahan tämäkin.

7. Iltaisin (Til the end of time)
* Hyvä laulettavuus (kertsin kadota venyy kyllä ikävästi) ja kappaleeseen sopiva teksti. Hiukan mietin himmennyttä peiliä ja etenkin banjoa, mutta lopulta ne maistuivat vain kivoilta koukuilta. Hyvä pelastaja puisevalle biisille.

8. Suljetaan ja avataan (Eleventh hour)
* Hah, nyt vasta huomasin, että tässä melodiassahan on mentos-mainoksen alku :D Sanoitus on teknisesti hyvä ja toimiva, mutta en pidä sen sisällöstä. Siis miksei tuo naikkonen ole ottanut ja vienyt tunteitaan tarjolle jo muutama vuosi sitten? Tuollaiset salamapäätökset vuosien jahkailun jälkeen tuntuvat vähän kummallisilta.

9. Sä saat mut elämään (I can't stop loving you)
* Voihan kiesus, miten pahalta tuo Kirsin laulu kuulostikaan :twisted: Tämä sanoitus puolestaan seurailee mukavasti alkuperäistä, mutta jää tasokkaassa joukossa vaisuksi. Eniten särähti korvaan Sä saat mut sisältä lämpee -teinix.

10. Ei syytä oo (You don't need to go)
* Jos laulettavuus olisi ollut kunnossa, olisi löytänyt paikkansa kärjestä. Toinen hulvaton versio tästä biisistä ja periaatteessa toteutuskelpoisempikin, mutta se laulettavuus vaan on aika tärkeä juttu.

11. Opi luottamaan (Like believers do)
* Kaikin puolin moitteeton. Lievä tylsyys oli vähällä kostautua, mutta löysin lopulta tekstistä ihan mukavasti sisältöäkin.

12. Oma tekeles syntyi kantri-ideaa mukaillen. Olin aika uskollinen alkuperäisrytmityksille, mikä kyllä kostautuu väliosissa, joissa piilee kielisolmun vaara.

13. Mä uneen vaivun (My everlasting)
* Nimeä lukuunottamatta upea eroottinen lataus, joka sopii biisiin täydellisesti. Norjaa vähän mietin, mutta se hukkuu intsensiivisen tunnelman sekaan. Mahtava veto!


Tästä taitaa tulla tasainen kilpa, vaikka minulla on kyllä vahva tunne voittajasta. Ei voi muuta sanoa, kuin että onpahan kuppilassamme sangen osaavaa ja luovaa sakkia 8)
Viimeksi muokannut youkka, 22 Huhti 2004, 20:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ilman viisuja ei tule kesää!

Avatar
salla
Baaritiskillä
Baaritiskillä
Viestit: 943
Liittynyt: 18 Tammi 2004, 21:11

Huhtispesiaalin kommentit tänne

Viesti Kirjoittaja salla »

Kommentoin vain omia suosikkejani:





Kun saunakalja happamoitui:
Yleensä en hirveäsi syty näistä "herja-sanoituksista", mutta tämä ja kisan toinenkin savolaisviritys tekevät poikkeuksen. Tää on niin mahottoman hauska ja tuo koitui -moitui on niin loistava oivallus että tuoliltahan tässä tipahtaa. Aivan ihana käännös. Hakkaa alkuperäisen kuus nolla.

En helpolla suostu:
Hyvä saalistustarina. Paljon hyviä oivalluksia: "katiskaasi kierrän, en vielä liity deittikalustoos". Aina tulee plussaa kun keksii jotain omaperäistä ja uutta. Hyvä hyvä!!

elä ennee vatuloe:
Tää oli mun suosikkini numero yksi. Loistavaa komiikkaa. Ja noi savon sanat sopii tähän kuin nenä päähän. Yleensä tällaiset huumoripläjäykset lipsuu "ei naurattavien" kastiin, mutta tätä lukiessa tuli aivan mieletön naurunpurskahdus kohtaus. Oli vielä laulettavissa ja kaikkee...

Ei syytä oo:
Hyvä oli tämäkin. Arkisesta aiheesta saatu varsin kelpo "rakkauslaulu". Ja hauskuutta ei tästäkään puutu. Hyvin sanottu on: "sama virsi soi aina, se on ihan ikivanha". Kertsi rullaa eteenpäin ja kokonaisuus on onnistunut.

Opi luottamaan:'
Uskaltihan joku tarttua tähänkin kappaleeseen. Tässä kisassa oli niin loistava kärki, että muut tahtoi hukkua massaan ja tällekin uhkasi käydä niin mutta nostin tämän kuitenkin vielä pisteille. Kertosäe on hyvä laulullisesti ja tempaa mukaansa.

Järki sekoo:
Tämäkin oli aivan loistotapaus. Kuvittelin jo Meiju Suvaksen tätä hoilaavan. Tarina kantaa. Paras oivallus on tuo "niityt järvet puut pellot navetan ammuut". Aivan huippu. Kertosäe on sataprosenttisen onnistunut. Tää on Mikko Alatalon biisistä "maalaispoika oon" oiva "tyttöversio". Aivan häkellyttävän hyvä.

Avatar
TOMItu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3104
Liittynyt: 11 Marras 2003, 17:08

Huhtispesiaalin kommentit tänne

Viesti Kirjoittaja TOMItu »

Laitan pienet kommentit jokaisesta tähän!

1. KUN SAUNAKALJA HAPPAMOITUI
Kalja-teema alkoi jo happamoitumaan tuossa ekan koitui-moitui vertauksen kohdalla. yhtä hauska mitä alkuperäinenkin sanoitus, eli ANTEEEKSI VAIN älyttömän tylsä! Laulettavuus ihan hyvä. Ei vain iskenyt ei niin ei sitten millään!

2. PAKENEN PIILOUDUN
Kertosäe tempasi mukaansa, tosin en pitänyt tuosta ratkaisu-sanasta, mutta eipä tuo loppua kohden näyttänyt paljoa painavan! Laulettavuus hyvä, tosin olisin itse lisännyt mukaan hyvinkin merkittävät kuoro-osuudet.

3. EN HELPOLLA SUOSTU
Mukava letkeä ja selkeä. Ehkä jokin lisäteema olisi ollut poikaa tähän kissa-hiiri teemaan, mutta ihan selkeä ja koossapysyvä tuotos

4. ELÄ ENNEE VATULOE
Niin :D Kiva teema tää murre, mutta täytynee todeta, että toimisi varmasti paremmin kun joku murreosaaja laulaisi tämän. Itselle jäi kovin kaukainen fiilis. Sisällöltään aika heikko ratsastettu tuolla murteella. Varmaankin upeasti, mutta laulettavuus kärsi paljon!

5. KEVYTKENKÄINEN NAINEN
Laulettavuus ja tarina kulkivat käsi kädessä! Hieman olisin lisäillyt pieniä sanoja "jo, ja, kun,-kin" jne sinne joukkoon tuon laulettavuuden parantamiseksi. Mutta joskus ne taktiset tauot ovatkin paikallaan! Teemana selkeä ja mieleenpainuva!

6. UHPS!
Oma tuotos, ja teema tuli täysin temmattua tuulesta, sillä rakkaudesta on yksinään luriteltu jo monen sanoituksen verran! Hieman tatsia kehässä siis!

7. ILTAISIN
Nyyhky teksti! Tunnelmaa oli, ei voi kieltää, mutta hieman jäi sellainen väljä fiilis! Jotain uutta olis voinu olla mukana, mutta ihan jees!

8. SULJETAAN JA AVATAAN
Otin Susannin biisin käännettäväkseni, sillä se oli yllättävän mukaansatempaava ja sanoitus tuli siihen kuin vettä vain!

9. SÄ SAAT MUT ELÄMÄÄN
Edellisiä kommentteja lukiessani todella koin jotain kummaa. Odotin tämän uppoavan, sillä tässä on sitä jotain! Olen äärettömän ylpeä tästä sanoituksesta!

10. EI SYYTÄ OO
Laulettavuus hieman otti aikaa muotoutuakseen omiin uriinsa! Mutta kyllä se sinne jotenkin lopulta meni. Kirjakieltä ja nykysuomea sekaisin, ei toiminut. Hämähäkeillä tarkoitetaan ilmeisesti jotain muuta vai?

11. OPI LUOTTAMAAN
Sanomaa löytyi tästä sanoituksesta! Selkeää ja hyvin etenevää, mutta ei paljoa jäänyt mieleen tästäkään sanoituksesta. Hiottu hieno.

12. JÄRKI SEKOO
Teemana varsin onnistunut, sekä laulettavuus paikottain hieno! Luettelo kuitenkin tuotti hieman ymmärryksen puutetta, sillä mielestäni se ei siihen sopinut. Tunnelma hyvä, näppäriä sanavalintoja!

13. MÄ UNEEN VAIVUN
Herra-orja? Hmm...no jaa ei oikein ihan heti kolahtanut, mutta pienen tutkailun jälkeen aihe on ihan kiva. Laulettavuus ok!

Avatar
Timoteus
Viinuri
Viinuri
Viestit: 30789
Liittynyt: 06 Helmi 2004, 08:31
Viesti:

Huhtispesiaalin kommentit tänne

Viesti Kirjoittaja Timoteus »

Sanoitusten taso oli ilahduttavan korkea. Kun sanoituksia oli näinkin monta, en tällä kertaa kirjoittanut niistä pitkiä esseitä, kunhan näin lyhykäisesti kommentoin:

Sanoitus 1. KUN SAUNAKALJA HAPPAMOITUI
:D :D Juu, oma tuotokseni on tämä. Ihan vitsinä tämän kisaan laitoin ja tämä saunakaljan happamoituminen on vieläpä intistä lähtöisin oleva pienen sisäpiirin vitsi, jossa ei tietenkään ole järjen hiventäkään. Tammikuussa muuan leirillä eräs tupakaveri keksi kysyä juomatottumuksistani (jostain syystä minun kai kuviteltiin olevan suunnilleen absolutisti), johon totesin, että kyllä se juominen suunnilleen jokalauantaisiin saunakaljoihin jää. Samaisella leirillä samainen tyyppi myöhemmin esitti ukaasin, että ellen menisi auttamaan häntä luotauskontin naamioinnissa, hän hapattaisi saunakaljani. ;) Sen jälkeen tuo happamoitunut saunakalja jäikin pysyväksi sananparreksi. Miksi siitä sitten piti tehdä sanoitus? Yksinkertaisesti siksi, että edelleen tämä sama mielenkiintoinen tupakaveri haastoi minut änkemään sen johonkin sanoitukseen mukaan (tiesi siis tästä käännösharrastuksestani, kun välillä tuvassakin kirjoittelin sanoituksia), Hotelli Sointu -periaatetta siis. Tähän kappaleeseen tuon sinänsä järjettömän saunakaljan happamoitumisen sai sovitettua. Kiva, että tämä näemmä poimii pisteitäkin. ;)

Sanoitus 2. PAKENEN, PIILOUDUN
Arpa sijoitti kaksi omaa sanoitustani heti alkuun, tämä on siis myös omani. Viimeisenä päivänä väkisin väännetty sanoitus. Tosin tuo kertosäe oli pyörinyt päässä suomeksi jo Suomen karsinnasta alkaen. Yritin tämän sijasta tosin vääntää jotakin syvällistä Rain on waterista mutta kun sisäiset muusani olivat lakossa, niin piti sitten tehdä tällainen enemmän tusinakamaa oleva sanoitus.

Sanoitus 3. EN HELPOLLA SUOSTU
Ihan kiva sanoitus. Kertoja esittää vaikeasti tavoiteltavaa mutta todellakin vain _esittää_. Ihan pikkuseikoista on vieläpä kiinni, ettei lakkaa esittämästäkin. Kiva ajatus. Sanoitustekniikassa on välillä pientä parantamisen varaa, kuten tuossa "Play a Latin beat../Mä kyllä sinut.." -osassa, jossa alkuperäistä, napakkaa rytmiä on oiottu. Sopii biisin tunnelmaan. Pidin.

Sanoitus 4. ELÄ ENNEE VATULOE
Mä nyt en oikein tästä murresanoituksesta innostunut, vaikka ajatus onkin näissä käännöskisoissa uusi. Vaikken savoa hallitsekaan, ei tämän laulettavuus ole kovin hyvällä tasolla, miten esim. tuo "Liiskoot sydänparkoo lyttyyn, sanot liitto tää mänj myttyyn" on tarkoitus ehtiä laulaa? Eikä tämä ollut ainoa ongelmakohta. Tarinahan on sinänsä ihan hauska, ja etenkin toisesta säkeistöstä pidin. Mutta mutta.. tekniikassa olisi tosiaan mielestäni parantamisen varaa, vaikka murteella sanoittaisikin.

Sanoitus 5. KEVYTKENKÄINEN NAINEN
Tunnetta sisälsi tämäkin sanoitus, vaikka nainen lauleleekin, ettei hänellä niitä oikeastaan ole. Haikeaan melodiaan tämä sanoitus sopii, eikä siinä ole teknisesti juuri moittimista. Jotenkin kuitenkin häiritsee se, että karsinnan myötä tämän biisin yhdistää liian vahvasti Anna Stenlundiin, johon taasen ei oikein osaa yhdistää tällaista kevytkenkäisyyssanoitusta. Tosin eipä tätä varmaan suomeksi Anna laulaisikaan mutta silti.

Sanoitus 6. UHPS!
Uhps. Jos Anna Stenlundissa ja kevytkenkäisessä naisessa oli jo jotakin ristiriitaa, niin Annassa ja noita-akassa sitä on vielä enemmän. Ei, ei, en ymmärtänyt tätä. Valitan. Ei sovi edes kappaleen tunnelmaan.

Sanoitus 7. ILTAISIN
Vau! Korisevan biisistä on saatu juuri Korisevalle sopivaa perusiskelmää suomeksi. :) Mä pidän tuosta toistuvasta peilistäkin, ja kertsi on kiva. Hyvä hyvä. :) Ei moitittavaa.

Sanoitus 8. SULJETAAN JA AVATAAN
Samassa teemassa liikutaan kuin alkuperäissanoituksessakin ja ihan toimivasti. Tässä on menoa, meininkiä ja räväkkyyttä. Ei silti säväyttänyt niin paljon kuin kisan parhaat tuotokset.

Sanoitus 9. SÄ SAAT MUT ELÄMÄÄN
"Sä saat mut sisältä lämpee".. argh. ;) Kovin on tusinakamaa tämä sanoitus. Ihan toimiva niin sisällöllisesti kuin teknisestikin mutta ihan on kuin käännettävä kappalekin: ei sisällä mitään koukkuja.

Sanoitus 10. EI SYYTÄ OO
Alkaa todella vaikuttavasti, ensimmäinen säkeistö on kisan lupaavimpia aloituksia. Sitten kuitenkin lopahtaa. Kertosäe ei innosta ja tuo toisen säkeistön blondi Espalla meni jo liian kliseeksi ja tuo C-osan sovinto menee jo totaalisesti yli hilseen. Njoo, C-osa on kyllä hauska mutta jotenkin tuon alun perusteella odotin jotain aivan muuta kuin tällaista kornia teosta. Ei huono mutta ei tällä kertaa riittävän hyväkään. Jäi niukimmin pistesijojen ulkopuolelle listallani.

Sanoitus 11. OPI LUOTTAMAAN
Omista sanoituksistani vakavin. Viimeistelyyn ei vain tullut uhrattua riittävästi aikaa. Yrittää vastata omaa tulkintaani alkuperäisistä sanoista, jotka ovat hyvät mutteivät helposti aukenevat, ja joita ei todellakaan voi kääntää säe säkeeltä suomeksi mielekkäästi.

Sanoitus 12. JÄRKI SEKOO
No niin. Siinä missä sitä kevytkenkäisyyttä tai noituutta ei Annaan voinut mieltää, tämä maalaistyttö kaupungissa -kuva sopii häneen täydellisesti. :) Teknisestikin tämä on todella toimiva, hankalissakin kohdissa pidetään se alkuperäispoljento. Ainoa moitteen sija tässä kohtaa tulee noista navetan ammuista - muuten todella ihana sanoitusajatus, jos vain sen laulaminen onnistuisi niin, että joku saisi siitä selvää. Mutta siitä tullee melkein väkisinkin laulaessa "navetannamuut", ja kuka silloin ymmärtää, mitä tarkoitetaan. Tosiaan muuten teknisesti täydellinen. Tarinastakin pidän. Sen realistisuutta voi toki joiltakin osin kyseenalaistaa (miten niitä rikkaita miehiä yhtäkkiä riittää tämän maalaistytön joka sormelle?) mutta ei se iskelmä-/popsanoituksissa mitään haittaa.

Sanoitus 13. MÄ UNEEN VAIVUN
Ja ihanan herkkä sanoitus saatiin kisan viimeiseksikin. Norjat tunteet ovat muuten minulle aivan uusi asia. :roll: Kaunista tekstiä kaikin puolin ja sopii kappaleeseen mutta aivan kärkisijoilta tämän ehkä hätyytti se, ettei tässä oikeastaan loppujen lopuksi sanota mitään. En sitten tiedä, kuinka paljon tällaisen kappaleen sanoituksessa voisikaan sanoa. Tämä tilanne kuitenkin pysyi tässä utuisessa tunnelmassa koko ajan paikallaan, nainen antautuu rakkaudelleen ja rakkaalleen kyseenalaistamatta tai ihmettelemättä mitään, ilman voimakasta tunteiden paloa, eikä tästä sitä sanomaa tai tarinaa löydy. Kuten sanottu, kaunis sanoitus ja sopii kappaleeseen mutta jokin jäi vaivaamaan.
Jos et pärjää tietokoneellesi shakissa, kokeile potkunyrkkeilyä.

Avatar
youkka
Ryystäjä
Ryystäjä
Viestit: 325
Liittynyt: 01 Helmi 2004, 21:38
Paikkakunta: Hollola

Huhtispesiaalin kommentit tänne

Viesti Kirjoittaja youkka »

Timoteus kirjoitti: Sanoitus 1. KUN SAUNAKALJA HAPPAMOITUI
saunakaljan happamoituminen on vieläpä intistä lähtöisin oleva pienen sisäpiirin vitsi, jossa ei tietenkään ole järjen hiventäkään.
Heh. Ajattelinkin jo, että olenko niin perinpohjin piireistä pudonnut, että on jäänyt jotain oleellista alkoholin olemuksesta oppimatta :D
Timoteus kirjoitti:Sanoitus 4. ELÄ ENNEE VATULOE
miten esim. tuo "Liiskoot sydänparkoo lyttyyn, sanot liitto tää mänj myttyyn" on tarkoitus ehtiä laulaa?
Mä en näe tuossa ongelmaa, mutta toki laulajan on oltava ehta savolaene. Tavuja on minun järkeni mukaan ihan oikea määrä, ja murteessahan ne sulautuvat osittain toisiinsa.

Timoteus kirjoitti:Sanoitus 12. JÄRKI SEKOO
Ainoa moitteen sija tässä kohtaa tulee noista navetan ammuista - muuten todella ihana sanoitusajatus, jos vain sen laulaminen onnistuisi niin, että joku saisi siitä selvää. Mutta siitä tullee melkein väkisinkin laulaessa "navetannamuut", ja kuka silloin ymmärtää, mitä tarkoitetaan.
Tiedostin ongelman, ja itse jopa lauloin sen harjoittelematta muotoon "navetannanmuut". Pidin kuitenkin ajatuksestani, enkä halunnut lähteä rytmiä oikomaankaan. Uutta matskua Villeihin rubiineihin, kenties :wink:
Ilman viisuja ei tule kesää!

Avatar
Nadi
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2822
Liittynyt: 26 Marras 2003, 13:30
Paikkakunta: Järvenpää

Huhtispesiaalin kommentit tänne

Viesti Kirjoittaja Nadi »

Pientä kommenttia kaikista, mutta ensin ihan yleisesti. Tämä todella vaati aikaa, kun piti aika monta biisia palautella mieleen ennen ratkaisua. Ensimmäinen minun kisani, jossa on useampi biisi samalla viivalla ja se jotenkin vaikeutti vielä lisää. Yritin pitää omat biisimieltymykseni aisoissa ja mielestäni siinä onnistuinkin. Kolme parasta erottuivat joukosta, mutta sitten olikin jo hankalampaa. Meni lähestulkoon arpomiseksi.

1. Kun saunakalja happamoitui
Jos piidessä ois ollut tämä sanoitus alunperin, niin olisin lähtenyt barrikadeille sen saamiseksi Istanbuliin. Kertakaikkisen mainio ja varsin osuva niin säveleen kuin tunnelmaankin. :lol: :lol: :lol:

2. Pakenen, piiloudun
Kelpo käännös, ajatus pysyy hyvin kasassa. Ei kuitenkaan herättänyt mitään suurempaa. "Minkä vaikutuksen muhun teit" olisin vaihtanut muhun minun-sanaan.

3. En helpolla suostu
Tämä oli näistä biiseistä valitettavasti ainoa, minkä sävelen muistin ulkoa. Siksi ajan puutteen takia tämä jäi ainokaisekseni. Olisin halunnut kääntää Jan Mikaelin One year of loven, mutta :cry: . Uskallankohan sanoa, että varsin nopeaksi tuotokseksi varsin hyvä, mun mielestä siis.

4. Elä ennee vatuloe
Vaikken ihan murreimmeisii olekaan, niin mua häiritsi tässä eniten se, että tämä ei ollut mielestäni ihan tyylipuhdas tuotos. Jos lähdetään tälle linjalle, niin tehdään se sitten tyylillä. Ensilukemalta herätti montakin naurunpyrskähdystä, jotka sammuivat viimeistään laulamisyrityksiin, joissa ongelmana ei ollut itse murre, vaan kaiken tekstin sovittaminen itse biisiin. Ei onnistunut ainakaan minulta kovinkaan helposti. Valitan, mutta ei kolahtanut :oops:, vaikkakin loistava idea :P !

5. Kevytkenkäinen nainen
Mä osasin kyllä pudottaa Annan mielikuvistani pois tätä lauleskellessani. Melodia ja ne ihanat plinkutukset sopii hyvin tähän käännökseen. Hieno idea. Kevytkenkäinen nainen jätti jälkeensä varsin keveän fiiliksen. :wink:

6. Uhps!
Riimittömyys häiritsee paikoitellen, samoin vaikeahko laulettavuus. Sanoissa on kuitenkin jotain lumoavan maagista, joka valitettavasti kuitenkaan ei yltänyt pisteille asti, koska aihe ei mielestäni sovi tähän melodiaan. Kertosäe on IHANAn kekseliäs! Kiitos :D !

7. Iltaisin
Mä pidin tästä peili-ideasta. Käännös vetosi tunteisiin, mutta valitettavan laimein tuloksin. :?

8. Suljetaan ja avataan
Vähän sekava fiilis jää, sanat ei oikein tue melodiaa tai päinvastoin. Jotenkin liian helppo. Beibin tilalle olis kyllä voinu keksii jotain muuta..... :? .

9. Sä saat mut elämään
Ei huono ei. Siltikin pari asiaa, jotka vaivaa. Lämpee sana on tyylillisesti huono. Kertsin alku antaa uskoa suureen rakkauteen (sä saat mut elämään/sä saat mun sieluni soimaan), joka laimennetaan heti "pelkäksi" ystävyydeksi (sä oot mun ystäväin/voin luottaa yhteiseen voimaan). Kyllähän rakastavaiset toki voivat olla hyviäkin ystäviä, mutta tämä jotenkin latisti suhteen mahtavuutta. Laulettavuus pro :P !

10. Ei syytä oo
Mua ei nyt jostain syystä sytytä kummatkaan tähän biisin tehdyt käännökset. Sinänsä sääli, koska biisi on niin hyvä. Rimmaus jotenkin ontuu ja ....... en osaa sanoo......oikein mitään...... :oops:

11. Opi luottamaan
Hieno miltei suora käännös taatusti ei niin helppoon biisiin. Valtavan hyvin onnistuttu pitämään alkuperäinen sanoma. Rimmaa ja taimaa upiasti. 8)

12. Järki sekoo
Ihana idea, joka mulla valitettavasti upposi niihin ammuihin..... aim sou sori! :?

13. Mä uneen vaivun
Varsin sensuelli sanoitus, joka jättää sopivasti mielikuvitukselle tilaa. Sopii mainiosti biisin tunnelmaan :o !

Avatar
Diggari
Laulaa viisuja
Laulaa viisuja
Viestit: 750
Liittynyt: 14 Marras 2003, 11:08
Paikkakunta: Helsinki

Huhtispesiaalin kommentit tänne

Viesti Kirjoittaja Diggari »

Yllättävän hyviä sanoituksia nämä, ennen kaikkea sujuvia, kekseliäitäkin. Ajattelin ensin mainita vain kolmen kärkeni, mutta olenpa nyt etsinyt kaikki kuusi pisteeni saajaa music-smiley-004: . Laitan lyhyet arvioinnit vain niistä (en siis ole kiva), numerojärjestyksessä:

Sanoitus 4 ELÄ ENNEE VATULOE (You don't need to go)
Riemukas jahkailuteksti, jonka laulettavuutta en ihan pystynyt tarkastamaan... Saisipa todella kuulla Iinaa ja etenkin Garyä savoksi!

Sanoitus 7 ILTAISIN ('Til the end of time)
Sanoitus lähtee mukavasti lentoon kertosäkeessä melodian tavoin. Kiva viisuviittaus nimessä. Käännös toimisi Arjan suussa hyvin.

Sanoitus 10 EI SYYTÄ OO (You don't need to go)
Rento ja tuota aikaisempaa ymmärrettävämpi käännös, sopii hyvin tunnelmaan. Hämähäkkialku hieman hätkäytti.

Sanoitus 11 OPI LUOTTAMAAN (Like believers do)
Ehjä, tyylikäs, tiukka bluessanoitus ilman turhia rakkaushöpinöitä.

Sanoitus 12 JÄRKI SEKOO (A little crazy)
Tämä käännös monista pitää parhaiten yllä alkuperäisesityksen tunnelman, kantritytössä on särmää ja tekstissä näppäryyttä. Loppulausahduskin on kohdallaan.

Sanoitus 13 MÄ UNEEN VAIVUN (My everlasting)
Tämä yllätti minut. Esityksestä on hienosti löydetty uninen tunnelma ja kirjoitettu oma, ehjä teksti. Tuli hippiaika mieleen.

Avatar
Sagapo
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4807
Liittynyt: 11 Marras 2003, 18:31
Viesti:

Huhtispesiaalin kommentit tänne

Viesti Kirjoittaja Sagapo »

Hyviä tekstejä, hyviä tekstejä. Kiitos kaikille kääntäjille!

1. Kun saunakalja happamoitui
Hauska ja yllättävä käännös. Tekniikka täydellistä. Tekijällä mieletön mielikuvitus, mahtavia sanoja.

2. Pakenen, piiloudun
Yksinkertainen ja suorahko sanoitus, mutta jostain syystä toimi ihmeen hyvin!

3. En helpolla suostu
Hyvän käännöksen pilasi laulettavuuden ongelmat.

4. Elä ennee vatuloe
En saanut selvää sanoista, enkä pystynyt laulamaan käännöstä läpi. Normaalisti tämä menisi listani hännille, mutta se viihdytti niin paljon, että sai sentään jotain arvostusta multa.

5. Kevytkenkäinen nainen
En pitänyt laulun sanomasta. Muutenkaan sanoituksen aihe ei sopinut säveleen.

6. Uhps!
Tämä meni jo aika friikiksi. Tekniikka oli kuitenkin kunnossa. Bonusta erilaisuudesta.

8. Suljetaan ja avataan
Toimivaa tekstiä, mutta sanoma ei ihan kunnolla avautunut. Kenties hieman liian kielikuvallinen käännös...

9. Sä saat mut elämään
Hyvin tehty käännös, mutta sanat ponnetonta rakkauslurittelua. Tällaiseen nuoreen vetosi silti jotenkin. EDIT: Jaaha. Taas annoin TOMItulle hyvät pisteet, kun muut eivät. Vakuutan: tämä on vain sattumaa!

11. Opi luottamaan
Hyvä sanoma ja laulettavuus. Se ratkaiseva, voittoon vievä koukku puuttui.

12. Järki sekoo
Loistava teksti. Ei mitään pielessä.

EDIT2: Kiitokset Diggarille näköjään aika hyvästä pistesaaliista kohdalleni. Jos arvostelit laulut yhtä myöhään kuin kirjoitit nuo kommenttisi, saattoi Mä uneen vaivun -käännökseni saada siitä etua. Mulla oli muuten mielessäni Bodomjärven murhat ja niiden hypnoositutkimukset mielessä, kun tekstin tein! :shock: Ei se niihin liity, mutta olivatpa mielessä! Jokainen kuitenkin tulkitkoon omalla tavallaan tekstin uneliaisuuden...
Jouez, jouez, musiciens / Enchantez-moi, magiciens
Tourne, tourne dans ma tête à moi / Fais briller les yeux des enfants-rois

Avatar
TOMItu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3104
Liittynyt: 11 Marras 2003, 17:08

Huhtispesiaalin kommentit tänne

Viesti Kirjoittaja TOMItu »

Sagapo kirjoitti:9. Sä saat mut elämään
Hyvin tehty käännös, mutta sanat ponnetonta rakkauslurittelua. Tällaiseen nuoreen vetosi silti jotenkin. EDIT: Jaaha. Taas annoin TOMItulle hyvät pisteet, kun muut eivät. Vakuutan: tämä on vain sattumaa!
WOU! oikein kiva kiva kiva. Ehkei tämä Kirsin biisi sytyttänyt muita, mutta edelleen täytyy todeta, että tämä tekemäni käännös on yksi parhaistani (kertookin paljon jo yleisesti tasostani :shock: )vaikkakin se sisältää "nuorisokieltä" mitä en yleensä laita käännöksiini. Tähän tuo tyyliseikka kuitenkin sopi. Thank you tack kiitos!

Avatar
youkka
Ryystäjä
Ryystäjä
Viestit: 325
Liittynyt: 01 Helmi 2004, 21:38
Paikkakunta: Hollola

Huhtispesiaalin kommentit tänne

Viesti Kirjoittaja youkka »

Sagapo,

Minä jo Timotuekselle pikaviestein kehuinkin edistymistäsi. Ei syytä oo on lähinnä sitä, millaisiksi sanoituksesi reilun vuoden takaa muistan, mutta Mirellan ja Arjan biiseissä osoitit ainakin minulle aivan uusia ulottuvuuksia.
Hienoa työtä =D>
Ilman viisuja ei tule kesää!

Lukittu