Maltan kommentit, vain äänestäneille!

Sanoituskilpailukausi 2006
Avatar
TOMItu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3104
Liittynyt: 11 Marras 2003, 17:08

Maltan kommentit, vain äänestäneille!

Viesti Kirjoittaja TOMItu »

Jos luet tätä ja et ole vielä äänestänyt, niin tsot tsot :nuija:














ja kommentointi voi alkaa...

Avatar
duu
Laulaa viisuja
Laulaa viisuja
Viestit: 488
Liittynyt: 16 Elo 2005, 14:16
Paikkakunta: Turku

Maltan kommentit, vain äänestäneille!

Viesti Kirjoittaja duu »

Ensimmäiset kommentit! :cool:

1. MIKSET METSÄÄ PUILTA NÄÄ?

+Ihan ok.

2. EN TUU

+ Johanna Pakosmainen modulaatio-kohta

-Taustalaulukohtia ei ole mainittu mitenkään.
-Johanna Pakosmainen modulaatio-kohta
-Vaikea saada kiinni tarinasta.

3. SÄ TEET SÄTEET

+Erittäin hyvä kertosäe-idea.
+Positiivinen, kuten laulukin.

-Välillinen minä/mä ja sinä/sä vaihtelu.

4. OON DUU

Jep. Oma teksti. Mielestäni sain alun ja kertosäkeen hyvin toimimaan.

5. MÄ TUUN

+Tämäkin ihan kiva.

6. HULLUT TUNNELMOI

+Ihan jännä tarina

-"Kun tuun satuun saat vaipuun"-merkitys jäi epäselväksi. lol

7. SISKONI

-En vain tykkää.
-Taustalaulukohdat jäivät tässäkin uupumaan

8. TIEDÄN SEN

+Ok.
I am what I am.
I will always be the same.
I will keep on running.

Avatar
AnnFredi
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3332
Liittynyt: 06 Touko 2006, 00:00
Paikkakunta: Tampere

Maltan kommentit, vain äänestäneille!

Viesti Kirjoittaja AnnFredi »

Tässäpä ajatuksiani kilpailuteksteistä.

1. Mikset metsää puilta nää?
-teknisesti toimi hyvin
-sanajärjestystä viilaamalla saisi ehkä vielä soljuvammaksi, esim. "Ei olemassakaan oo mitään..." -erikoinen sanajärjestys laulutekstissä

2. En tuu
-nimi rimmaa hyvin englanninkielisen nimen kanssa
-teksti kulkee melko mukavasti musiikin mukana
-riimit kohdillaan
-hieman sekava sisällöltään siinä, kuka lähti, milloin, kenen kanssa ja miksi
-"häivytkö jo" -ilmaisu tökkää korvaan muuten hyvissä riimeissä (mutta se sopii tekstin yleistunnelmaan)

3. Sä teet säteet
-nimi on hauska kaikessa monimerkityksessään
-teknisesti toimiva
-kielikorvaan särkee taivutusmuoto "saat mut lämpenee"... :(

4. Oon duu
-erinomaisen hauska aihe tekstille
-kulkee kohtuullisen hyvin
-erikoismaininta kohdalle "Jes, oon duu", usein vierasperäinen sana upotettuna käännökseen ärsyttää, mutta ei tässä.
-ehkä hieman raakile, hioa voisi lisää...
5. Mä tuun
-oli niin ruokottoman huono, ettei voi edes arvostella....Eikun oma teksti, kohtuullinen rykäisy. Tarinaa olisi voinut kehitellä lisää, mutta eipä tuota ollut alkuperäisversiossakaan kuin nimeksi...

6. Hullut tunnelmoi
-oiva nimivalinta
-teknisesti ok.
-tekstiin on sisällytetty myös kielikuvia, ei tyydytty abstraktioihin
-näppärää sanakikkailua puun/kuun/tuun/tuon kuun, mutta se voi myös mennä vähän överiksi
-tapahtumien ajankohdat hieman epäloogisia
-taivutus: "Kun tuun satuun saat vaipuun..."! :apuva:

7. Siskoni
-erittäin virkeä aihevalinta!
-täynnä hyviä kielikuvia "leivät paahdetaan, hampaat harjataan, taistellaan, kirveet haudataan"
-teknisesti moitteeton, teksti sopii musiikkiin ja myös riimitys on kunnossa
-jos pilkkua viilataan, niin pari pientä rimmauskohtaa voisi tarkistaa "...kaikki usko ei....kun ollaan kaiken aikaa yhdessä.."
-intohimo puuttuu...mutta lienee ymmärrettävää?

8. Tiedän sen
-otsikko hämmentävä - tietää minkä?
-teknisesti ok
-pari outoa ilmaisua: "katson huomiseen", "jäi pala sydäntäin luoksesi asumaan"

Jatketaan! :heh:
If I was an astronaut, I’d be floating in mid-air
But I’m only human, and I’m crashing down to earth

Avatar
UFOPOLI
Yllätysvauva
Viestit: 16692
Liittynyt: 01 Touko 2004, 12:54
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Maltan kommentit, vain äänestäneille!

Viesti Kirjoittaja UFOPOLI »

Jo melkein tavaksi muodostuneesti arvostelin tarjokkaat jakamalla plus- ja miinuspisteitä. Liekö johtuisi viisujen läheisyydestä, että tämänkertaiset antoivat poikkeuksellisen vähän aihetta plussille. Monissa on myös samat ongelmat, mutta sittenpä toistellaan. Toisin kuin voisi ensisilmäyksellä kuvitella, kappale on yllättävän vaikea käännettävä, erityisesti siksi, että melodian rytmi monin paikoin rajoittaa suomen sanojen käyttöä suuresti, useimmiten siten, että ainoastaan kaksitavuiset sanat käyvät. Tämän säännön rikkominen johtaa joko merkityksettömien yksitavuisten rimpsuihin tai An Ttituis Kuun, joista kummastakin ropisee miinusta.

- - -

1. MIKSET METSÄÄ PUILTA NÄÄ?

Edes jossain on sentään saatu kertosäkeeseen jotain muutakin kuin yksitavuisia, siitä harvinainen aito +, samoin kuin nimestä, joka tosin ei kovinkaan selkeästi liity muuhun sisältöön. Samoja vanhoja vakio-ongelmia kuitenkin on vähän tässäkin, erityisesti lyhyiden tavujen venytystä. Erityisplusmaininta toisen säkeistön sillan jälkimmäisestä rivistä, joka on osuva sanantarkka käännös.


2. EN TUU

Tässä positiivista on, että tekstissä on tarina. Tekniset ongelmat kuitenkin verottavat pisteitä roimasti. Venyneiden tavujen lisäksi painotus on pielessä vähän siellä täällä.


3. SÄ TEET SÄTEET

No apua. Tämä on jo niin Kai Jakoo että huh huh. Vielä kun tähän lisätään sisällöttömyys, paljon ei jää jäljelle. Kahden edellisten kohdalla mainitun perusongelman lisäksi tässä on häiritsevästi täytesanoja eikä nimifraasikaan oikein tee järkeä.


4. OON DUU

Jos ei tietäisi, ei voisi olla varma, mikä kappale tässä on käännetty, sillä tavut on täysin arvottu haravalla vähän sinne päin. Tässä katastrofissa virheitä ei enää jaksa laskea, joten meta-aiheen tuoma pluspistekin merkitsee jotain.


5. MÄ TUUN

Huomattavan keskitasoinen tuotos, jonka sisältö on ehjähkö ja alkuperäisen henkinen. Teknisiä ongelmiakaan ei ole yhtä paljon kuin monessa muussa. Esimerkkejä epäonnisista sanoista: perääsi, ikävää, upottaa.


6. HULLUT TUNNELMOI

Kertosäe on aika hömppä mutta muista osista löytyy kiinnostavia sanoja. Nimen poikkeuksellinen sijoitus on myös etu. Painotusongelmat ja täytesanat tosin vaivaavat tätäkin.


7. SISKONI

Kuten lienee ilmeistä, sain inspiraation omaan ehdokkaaseeni esikatseluvideosta ja siitä käydystä keskustelusta. Mietin, mitä kappaleessa voitaisiin sisarustulkinnan mukaisesti sanoa, mistä sisällön runko löytyi kohtalaisen helposti. Sen sijaan tavujen soveliaassa asettelussa oli todellinen työ, missä prosessissa jouduin muunmuassa luopumaan loppusoinnuista kertosäkeessä, sillä en saanut haluamaani sanomaa muuten esiin.


8. TIEDÄN SEN

Tasokkaammasta päästä oleva teksti, jonka ongelmat ovat keskimääräistä vähäisemmät. Lähinnä häiritseviä seikkoja ovat tiettyjen sanojen painotus (esim. "u-nelmiin") ja turhat muodolliset subjektit. Tyyli on hieman ylevä, mikä on luonnollisesti lisäansio.

Avatar
Metsis
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3253
Liittynyt: 07 Tammi 2006, 14:26
Paikkakunta: Turku

Maltan kommentit, vain äänestäneille!

Viesti Kirjoittaja Metsis »

Samaa mieltä kuin edellinenkin, erityisen vaativa käännettävä!

1. MIKSET METSÄÄ PUILTA NÄÄ
Jotenkin pidin tästä, lieneekö syynä se, että tämä oli kohtuu samantyyppinen kuin omani. Muutama outo painotus, mutta tosin sehän ei ole ihme tässä kappaleessa.

2. EN TUU
"En tuu" oli jättefin lausahdus siihen tavumäärään. Itsekin mietin kaikkia uu-loppuisia sanoja, joita olisi voinut kylvää. Synkassa vähän ongelmia.

3. SÄ TEET SÄTEET
Ensin ajattelin että hassu lyöntivirhe, kunnes tajusin, että säteet ja sä teet ovat eri asioita :D Nojaa, hyvä idea, muttei paljoa muuta plussaa.

4. OON DUU
Helppo arvata kääntäjä :D Hauska idea, mutta en lämpene, en sitten millään tällaisille huumoriteksteille. Huumorintajuton mikä huumorintajuton.

5. MÄ TUUN
Peruskamaa, ihan jees. Jotain olisi kaivannut, mutta mitä, sitä ei pysty sanomaan.

6. HULLUT TUNNELMOI
Puun-kuun-tuun -> ihana :D. Erityisesti 2. säkeistö mahtava. Eipä paljoa kitisemistä.

7. SISKONI
Synkka hyvä ettei voi verottaa siitäkään... Idea plussaa ja tästä irtosi kisan naurut: "kun samaa poikaa kaikin keinoin jahdataan". Minulla kun oli sellainen käsitys että kertoja oli mies XD Suvaitsevaisiahan tässä ollaan :D

8. TIEDÄN SEN
Oma tekstini, joka tuli väännettyä aikamoisella kiireellä... Kai siitä sitten ihan perusjuttu tuli.
Katsos, onni on kuin päivänpaiste, mitä kirkkaampi paiste on, sen mustempi varjo vierelläsi. Pilvisellä säällä ei ole varjojakaan.
Hilja Valtonen - Neekerityttö peilaa

Avatar
UFOPOLI
Yllätysvauva
Viestit: 16692
Liittynyt: 01 Touko 2004, 12:54
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Maltan kommentit, vain äänestäneille!

Viesti Kirjoittaja UFOPOLI »

Metsis kirjoitti:Idea plussaa ja tästä irtosi kisan naurut: "kun samaa poikaa kaikin keinoin jahdataan". Minulla kun oli sellainen käsitys että kertoja oli mies XD Suvaitsevaisiahan tässä ollaan :D
Otin tässä tietoisen riskin ajatellen, että jos joku tuon takia pisteitä verottaa, siitä vaan, sillä ilman sitä videon luoma (totuudenmukainen) vaikutelma ei olisi ollut riittävän kokonaisvaltainen. Samalla se toimii koko tarinan selittävänä tekijänä.

Avatar
Aintsu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 17136
Liittynyt: 15 Marras 2003, 11:37
Paikkakunta: Kotka

Maltan kommentit, vain äänestäneille!

Viesti Kirjoittaja Aintsu »

No niin, pääsinpä mäkin vihdoinkin äänestämään ja kommentoimaan näitä käännöksiä :)

1. Mikset metsää puilta nää?
+jännä nimi
+noudattaa alkuperäistä sanoitusta ja laulettavuuskin on hyvä

2. En tuu
+mielestäni keksin hyvän nimen ja juonen, mutta
-laulettavuudessa tosiaan hieman ongelmia, tämä oli vaikea kappale kääntää :puna:

3. Sä teet säteet
+nimi herättää mielenkiinnon, piti oikein kahteen kertaan lukea jotta ymmärsi ;)
+runollinen sanoitus
-kohta saat mut lämpenee häiritsi hieman

4. Oon duu
+hauska teksti, joka poikkesi teemaltaan aika lailla muista
-laulettavuudessa ongelmia

5. Mä tuun
+hyvä juoni tässäkin, mutta
-laulettavuus ei valitettavasti paras mahdollinen

6. Hullut tunnelmoi
+romanttinen ja hauska sanoitus, nerokas kertosäe, pidin paljon!

7. Siskoni
+ihanan erilainen "rakkaustarina" :mrgreen: ja piristävä juoni
-paikoittain painotuksessa ongelmia...

8. Tiedän sen
+teema jälleen mukailee alkuperäistä
+hyvä laulettavuus
You're not ugly, you are smart, talented
And have abilities to make the world better

Avatar
UFOPOLI
Yllätysvauva
Viestit: 16692
Liittynyt: 01 Touko 2004, 12:54
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Maltan kommentit, vain äänestäneille!

Viesti Kirjoittaja UFOPOLI »

Aintsu kirjoitti:-paikoittain painotuksessa ongelmia...
Ei kyllä pitäisi olla, missä kohtaa?

Avatar
Aintsu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 17136
Liittynyt: 15 Marras 2003, 11:37
Paikkakunta: Kotka

Maltan kommentit, vain äänestäneille!

Viesti Kirjoittaja Aintsu »

En mä osaa sanoa, jotenkin yleisvaikutelma oli sellainen, että oli vaikea laulaa :/ Tai sitten mä olen vaan vammainen ;) Ei mun kommenteista kannata niin kauheasti välittää!
You're not ugly, you are smart, talented
And have abilities to make the world better

Avatar
UFOPOLI
Yllätysvauva
Viestit: 16692
Liittynyt: 01 Touko 2004, 12:54
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Maltan kommentit, vain äänestäneille!

Viesti Kirjoittaja UFOPOLI »

Aintsu kirjoitti:En mä osaa sanoa, jotenkin yleisvaikutelma oli sellainen, että oli vaikea laulaa :/ Tai sitten mä olen vaan vammainen ;) Ei mun kommenteista kannata niin kauheasti välittää!
Hmm. Laskin kyllä moneen kertaan tavut ja painot alkuperäisen mukaan.

Avatar
Aintsu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 17136
Liittynyt: 15 Marras 2003, 11:37
Paikkakunta: Kotka

Maltan kommentit, vain äänestäneille!

Viesti Kirjoittaja Aintsu »

No sitten mussa kai on jotain vikaa :mrgreen:
You're not ugly, you are smart, talented
And have abilities to make the world better

Avatar
itikka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5636
Liittynyt: 21 Kesä 2004, 08:29
Paikkakunta: Helsinki

Maltan kommentit, vain äänestäneille!

Viesti Kirjoittaja itikka »

Eipa ehdi Ateenan humussa kauheasti kommentoimaan, mutta tallainen pisti silmaan
AnnFredi kirjoitti:6. Hullut tunnelmoi
-tapahtumien ajankohdat hieman epäloogisia
Siis kyseessa on rakastunut pari, jotka palaavat aina silloin talloin puistoon, jossa ovat ensimmaista kertaa tavanneet ja leikkivat aina olevansa ventovieraita niinkuin ensimmaisellakin kerralla. Tassa tapaamisessa oli jotain niin satumaista, etta tykkaavat hullutella talla lailla ja palata aina tuohon ihanaan hetkeen. :)

Ok, aika hankala tarina, ja sita on vaikea tekstissa ilmaista. Sen joko hokaa tai sitten ei.

Ja UFOPOLIlle: Aintsun kanssa olen samaa mielta, etta laulettavuus hieman ontui. Ei ehka painotusten suhteen, mutta monia hassuja turhia vokaalinvenytyksia oli paljon mukana tekstissa.
Życie jest drogą, życie jest snem
A co będzie potem? - nie wiem, i wiem
O nic nie pytaj, dowiesz się gdy
Skończy się droga, życie... i sny

Avatar
AnnFredi
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3332
Liittynyt: 06 Touko 2006, 00:00
Paikkakunta: Tampere

Maltan kommentit, vain äänestäneille!

Viesti Kirjoittaja AnnFredi »

itikka kirjoitti:Eipa ehdi Ateenan humussa kauheasti kommentoimaan, mutta tallainen pisti silmaan
AnnFredi kirjoitti:6. Hullut tunnelmoi
-tapahtumien ajankohdat hieman epäloogisia
Siis kyseessa on rakastunut pari, jotka palaavat aina silloin talloin puistoon, jossa ovat ensimmaista kertaa tavanneet ja leikkivat aina olevansa ventovieraita niinkuin ensimmaisellakin kerralla. Tassa tapaamisessa oli jotain niin satumaista, etta tykkaavat hullutella talla lailla ja palata aina tuohon ihanaan hetkeen. :)
Ahaa. Joidenkin tunnelmien kokeminen on vähän ruosteessa. :suutukkoon:
If I was an astronaut, I’d be floating in mid-air
But I’m only human, and I’m crashing down to earth

Avatar
UFOPOLI
Yllätysvauva
Viestit: 16692
Liittynyt: 01 Touko 2004, 12:54
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Maltan kommentit, vain äänestäneille!

Viesti Kirjoittaja UFOPOLI »

itikka kirjoitti:Ja UFOPOLIlle: Aintsun kanssa olen samaa mielta, etta laulettavuus hieman ontui. Ei ehka painotusten suhteen, mutta monia hassuja turhia vokaalinvenytyksia oli paljon mukana tekstissa.
Ei oikeasti pitäisi olla. Onkohan minulla ollut eri kappale tms.? Vielä kiinnitin muita lukiessani huomiota, että kaikissa muissa sellaisia ongelmia oli, vaihtelevin määrin. Voisitko antaa esimerkkejä?

Avatar
TOMItu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3104
Liittynyt: 11 Marras 2003, 17:08

Maltan kommentit, vain äänestäneille!

Viesti Kirjoittaja TOMItu »

Mä vähän luulen, että tässä on tosiaan kyseessä se, ettei sanoituksessasi "kerrata" mitään kertosäkeessä ja koska tämä oli alkuperäinen teema/idea sanoituksessa, niin ihmiset ovat kokeneet tekstisi liian vaikeaksi jo "laulettavuuden" osalta.

Avatar
UFOPOLI
Yllätysvauva
Viestit: 16692
Liittynyt: 01 Touko 2004, 12:54
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Maltan kommentit, vain äänestäneille!

Viesti Kirjoittaja UFOPOLI »

TOMItu kirjoitti:Mä vähän luulen, että tässä on tosiaan kyseessä se, ettei sanoituksessasi "kerrata" mitään kertosäkeessä ja koska tämä oli alkuperäinen teema/idea sanoituksessa, niin ihmiset ovat kokeneet tekstisi liian vaikeaksi jo "laulettavuuden" osalta.
En halua olla huono häviäjä, mutten siltikään ymmärrä. Mitä vaikeaa on tavallisissa suomen sanoissa, jotka on vielä painotettu oikein? Hämääköhän siinä se, että painojen ollessa "do"-tavuilla kaksitavuiset sanat koostuvat "do, I"-pareista?

Avatar
TOMItu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3104
Liittynyt: 11 Marras 2003, 17:08

Maltan kommentit, vain äänestäneille!

Viesti Kirjoittaja TOMItu »

Jahas nyt viimein tämmöiset pienet kommentit jokaisesta!

1. MIKSET METSÄÄ PUILTA NÄÄ?
Ihanat sanat, se että olivatko nämä nyt aivan biisille sopivat, niin siitä voidaan olla montaa mieltä. Erilaisuudesta ja uusista sanonnoista plussaa. Paketti, joka lopulta päätyi korkeimmalle korokkeelle.

2. EN TUU
Tämä ei oikein herättänyt tunteita suuntaan tai toiseen. Ihan menevä teksti, mutta mitään ekstraa ei luovuttanut käännöskansalle, kertosäe ihan menevää tavaraa.

3. SÄ TEET SÄTEET
Niin...harmillisen vähän aikaa kerkesin tämän parissa viettämään ja se näkyy tuloksessa. Kuuluu sarjaan "vartissa onneen". Harmittaa ettei kerinnyt panostamaan enempää.

4. OON DUU
Niin tässä sitten päästiin itse kääntäjään. Ehkä tältä odotti jotain "nerokkaampaa" ideaa kertosäkeeseen esim. "oon duu, siis duu, jeah duu" tai jotain hieman ekstraa. Laulettavuuden kanssa ongelmia. Mutta mieleenpainuvat sanat :peukku:

5. MÄ TUUN
Hieman painotusongelmia tekstissä siellä ja täällä. Mikään osio ei välttämättä napannut ihan täysillä. C-osassa kivaa huumoria :mrgreen:

6. HULLUT TUNNELMOI
Tässä ehkä häiritsi vain se, että kertosäe on sekava. Siinä on nerokkaasti yritetty viedä tekstiä eteenpäin, mutta vaikka se ihan selvää suomea onkin, niin ei siitä oikein mitään jää käteen. Nerokas se on ja käännösideana todella arvonsa ansainnut, mutta niin...väärä biisi?

7. SISKONI
Niin, tähän nyt jo jotain kommentoinkin. Tästä uupui biisin sielu ja idea, eli kertosäkeen kertaava kohta eli "I do". Juttu vei todella mukaansa, vaan en löytänyt oikein sitä kultaista lankaa, mikä yhdistää biisin ja tekstin.

8. TIEDÄN SEN
Peruspaketti, joka pelasti tämän kisan "eivälttämättäniinhyvää" tasoa ja nosti sitä hienoisesti.

Avatar
itikka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5636
Liittynyt: 21 Kesä 2004, 08:29
Paikkakunta: Helsinki

Maltan kommentit, vain äänestäneille!

Viesti Kirjoittaja itikka »

UFOPOLI kirjoitti:
itikka kirjoitti:Ja UFOPOLIlle: Aintsun kanssa olen samaa mielta, etta laulettavuus hieman ontui. Ei ehka painotusten suhteen, mutta monia hassuja turhia vokaalinvenytyksia oli paljon mukana tekstissa.
Ei oikeasti pitäisi olla. Onkohan minulla ollut eri kappale tms.? Vielä kiinnitin muita lukiessani huomiota, että kaikissa muissa sellaisia ongelmia oli, vaihtelevin määrin. Voisitko antaa esimerkkejä?
Jep!
Ensinnäkin do = luulla, sovitettavissa toki, mutta tässä eka tökkäisy, koska odotin kohtaan jotain yksitavuista, jossa olisi mieluiten useampi kuin yksi vokaali ;)

paahdetaan, harjataan, ahdetaan, suunnataan:
kaikissa näissä töksähtää, itse suosisin laulettavuuden kannalta sanoja joissa olisi joko tuplavokaali ennen -taan -päätettä tai tuplakonsonantti ennen -aan -päätettä kuten tässä toisen säkeen kahdessa ensimmäisessä rivissä onkin. Nyt vääntyy helposti esim. paahdeetaan/paahdettaan tai paahde (tauko) taan.

Kaikki usko ei särähtää korvaan todella pahasti kun se ei rimmaa edellisen rivin on sanan kanssa

Lisäksi mm. samaa poikaa vääntyy helposti saamaa poikaa, samoin kullataan muotoon kullaataan.

Tässä esimerkkejä, jotka nousi esiin siis tän tätä lauleskellessa mukana.
Życie jest drogą, życie jest snem
A co będzie potem? - nie wiem, i wiem
O nic nie pytaj, dowiesz się gdy
Skończy się droga, życie... i sny

Avatar
UFOPOLI
Yllätysvauva
Viestit: 16692
Liittynyt: 01 Touko 2004, 12:54
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Maltan kommentit, vain äänestäneille!

Viesti Kirjoittaja UFOPOLI »

Kiitos erinomaisista selvennyksistä!
itikka kirjoitti:Ensinnäkin do = luulla, sovitettavissa toki, mutta tässä eka tökkäisy, koska odotin kohtaan jotain yksitavuista, jossa olisi mieluiten useampi kuin yksi vokaali ;)
Kahdelle nuotille venytetyn yksitavuisen sanan korvaaminen kaksitavuisella on keino, jota käytin jo La mirada interiorissa, koska halusin viimeiseen asti välttyä täytesanoilta kuten niin/näin/siis, mutta se voi kieltämättä sekoittaa, varsinkin jos laskee tavuja lopusta päin.
itikka kirjoitti:paahdetaan, harjataan, ahdetaan, suunnataan:
kaikissa näissä töksähtää, itse suosisin laulettavuuden kannalta sanoja joissa olisi joko tuplavokaali ennen -taan -päätettä tai tuplakonsonantti ennen -aan -päätettä kuten tässä toisen säkeen kahdessa ensimmäisessä rivissä onkin. Nyt vääntyy helposti esim. paahdeetaan/paahdettaan tai paahde (tauko) taan.
Eikö melodian rytmi näissä kohdissa ole kuitenkin pitkä-lyhyt-pitkä? Jossain määrin ymmärrän kyllä jo tämänkin.
itikka kirjoitti:Kaikki usko ei särähtää korvaan todella pahasti kun se ei rimmaa edellisen rivin on sanan kanssa
Ihan totta. Jouduin luopumaan loppusoinnuista saadakseni koherentimman sisällön.
itikka kirjoitti:Lisäksi mm. samaa poikaa vääntyy helposti saamaa poikaa, samoin kullataan muotoon kullaataan.
Tämä on erityisen totta. Tiedostin ongelman mutta halusin välttämättä saada asian sanottua enkä keksinyt muutakaan tapaa.

Lukittu