Vain äänestäneille: Armenian kommentit

Sanoituskilpailukausi 2007
Kollega
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 6516
Liittynyt: 07 Tammi 2007, 10:49

Vs: Vain äänestäneille: Armenian kommentit

Viesti Kirjoittaja Kollega »

No niin, netitön huvilaelämä taas hetkellisesti koettu (kaatosateen ja salamoinnin tehostamana).

Tuossa jokin aika sitten joku toi esiin sen, kun kommentoidaan vaan "Ihan kiva" ja siihen haluan sanoa pari sanaa.

Minun kommenteissani "OK" tai "Ihan kiva" on enemmänkin positiivinen seikka kuin että olisi syytä olettaa, että olen kokenut käännöksen tylsäksi tms. Minun kommenteissani "ok" tai "ihan kiva" = käännös jättää hyvää paremmat fiilikset, mutta kuitenkin siten, että jään kaipaamaan sitä "jotakin", jolla se olisi päihittänyt kilpakumppaninsa. En kuitenkaan itsekään osaa eritellä mitä erityisesti kaipaisin tai kehuisin.
Viimeksi muokannut Kollega, 15 Kesä 2007, 20:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
nkorppi
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2731
Liittynyt: 08 Marras 2006, 18:25
Paikkakunta: Derby, Iso-Britannia

Vs: Vain äänestäneille: Armenian kommentit

Viesti Kirjoittaja nkorppi »

itikka kirjoitti:
nkorppi kirjoitti:Ei minulla tähän mitään lisättävää.
Tää vähän veikkailikin, että tää olis liian hyvää ollakseen totta...  :heh:

nim. hidas hämäläinen  :joojoo:
Enhän mä mitään lisännytkään siihen aiheeseen -- toistin vain samaa virkettä... tällä kertaa tosin laitoin minä-sanan lihavoituna ilahduttaakseni sinua.
Viimeksi muokannut nkorppi, 15 Kesä 2007, 23:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
sziget
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11946
Liittynyt: 03 Touko 2006, 20:56
Paikkakunta: Helsinki

Vs: Vain äänestäneille: Armenian kommentit

Viesti Kirjoittaja sziget »

Olipa rankka lehmätrilogia.  :shock:  Lehmä taitaa olla käännöskilpailujen uusi vaakunaeläin, kun eräässä Romania-käännöksessäkin jo lypsettiin itikkaa.
Nata kirjoitti:
sziget kirjoitti: Kukaan täysijärkinen tuskin kuvittelee, että hänen oma sivariin menemisensä turvaisi rauhan koko maailmassa. Lukuisien muiden miesten pitäisi toimia samoin, ja tällaista päätöstä laulun mies ei voi tehdä heidän puolestaan.
Kaikenlainen maailmanparannus perustuu siihen, että yksilöt haluavat uskoa omilla teoillaan olevan merkitystä. Ainakin sivari voi ajatella, ettei maailma ainakaan muutu jos minua ja kaltaisiani ei ole. Minusta tässä ei ollut mitään kummaa, pikemminkin samaistuttavaa.
Hyvä on. Erotit tosin lainatun kohdan asiayhteydestään, joka oli aikoa-verbin merkitys, mutta mitäs tuosta. Jatkan vain siksi että aihe sattuu kiinnostamaan.
OFF TOPIC -VAARA  :eeek:

Nähdäkseni aikominen edellyttää, että aikojalla on halua ja keinot tai ainakin kuvitelma keinoista tehdä jotakin. Hjallis aikoo rakennuttaa ison hallin Helsinkiin; sitten hän kokoaa rahat ja panee rakentajat töihin eli toteuttaa aikomuksensa. Selvä tapaus.

Kuvitellaan sitten, että yksi mies kieltäytyy aseista, kaikki miehet ja naiset päättävät tehdä samoin, aseet taotaan auroiksi ja rauha säilyy. Voidaanko sanoa, että mies aikoi säilyttää rauhan ja säilytti sen, samoin kuin Hjallis aikoi rakennuttaa hallin ja rakennutti sen?  :miettii:  Ehkä voidaan, mutta oudolta se kuulostaa. Oudolta tai runolliselta. Mieshän ei ollut rauhanprosessin johtaja vaan pieni osanen suuressa ketjussa. Halli on Hjalliksen saavutus, hän vastaa koko projektista, kun taas rauha ei ole kenenkään yksittäisen sivarin saavutus. Sivari osallistui prosessiin samoin kuin insinööri tai kirvesmies voi osallistua Hjalliksen hallihankkeeseen.

Runoudessa sanojen merkityksiä koetellaan tietoisesti. Jos teksti on kokonaisuutena vahva, lukija varmaan nielaisee esim. aikoa-verbin poikkeuksellisen käytön. Heikommassa tekstissä se tuntuu virheeltä, joka vain vahvistaa muun tekstin antamaa vaikutelmaa.
If you only see one movie this year, it should be FRANKENHOOKER. - Bill Murray, 1990

Avatar
UFOPOLI
Yllätysvauva
Viestit: 16686
Liittynyt: 01 Touko 2004, 12:54
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Vs: Vain äänestäneille: Armenian kommentit

Viesti Kirjoittaja UFOPOLI »

sziget kirjoitti: Nähdäkseni aikominen edellyttää, että aikojalla on halua ja keinot tai ainakin kuvitelma keinoista tehdä jotakin.
Totta. Aikomisen aspekti on myös tyypillisesti perfektiivinen. Toisaalta on varsinaisen aikaansaamisen lisäksi myös mahdollista aikoa olla jossain tilassa, esimerkiksi "Aion olla hiljaa". Tällöinkin tosin toimija on aktiivinen. Alkuperäiseen tapaukseen sovellettuna voisi sanoa esimerkiksi "Aion puolustaa rauhaa", joka kuulostaa ehkä hieman suureelliselta muttei väärältä. Jos haluaisi olla tarkka, pitäisi varmaan sanoa "Aion osallistua rauhan puolustamiseen", mutta siinä nyt alkaa olla jo toivottoman paljon tavuja :heh:

Avatar
TOMItu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3102
Liittynyt: 11 Marras 2003, 17:08

Vs: Vain äänestäneille: Armenian kommentit

Viesti Kirjoittaja TOMItu »

Pienet kommentit tänne. Yleisesti olin yllättynyt käännösten runsaisiin teemoihin. Valitettavasti osa ei luonut itselleni sellaista haavekuvaa mitä olisi voinut olettaa. Pitkästä aikaa kisa missä oli äärimmäisen vaikea antaa pisteitä, harmillista ettei kisassa ollut enempää osallistujia.

1. EREHTYMÄTÖN
Mielenkiintoinen teksti, missä on mausteena jotain mielenkiintoista.

2. VESTAN NEITSYT
Teema onnistunut, sanakikkailut vain ei yksinkertaisesti ole se juttu, mikä muhun iskis.

3. KOIRA SEN TIETÄÄ
Niin...ei iskenyt tämäkään. Koirista pidän, mutta niin...en nyt ihan näin paljon.

4. VANHANAIKAINEN
Liikaa täysin tunnelmaan kuulumattomia sanoja.

5. KUKA OOTTAA MUA
Taas nopea teos, laulettavuus heikkoa, mutta minkäs teet.

6. KAIKEN VEIT
Lapsenmielinen teksti, ei uponnut muhun.

7. UNOHDA SUA EN
Soi, soinnut, soida ne saa. Kulunut, mutta ihan toimiva silti.

8. KIPU TYYNNYTTÄÄ
Ei iskenyt tämäkään, pahoittelen, kiitos ja anteeksi.

9. VALA VELVOITTAA
Kokonaisuutena tämän porukan toimivin.

10. SUOJELIJA
Tässä oli paljon sellaisia kohtia, jotka nousivat esille, se että oliko ne positiivisia vai negatiivisia jäi todella pienen hiuskarvan varaan.

11. UNOHTAA EN VOI
Tasainen, toimiva ehkä "Parantaa puun vaan mua ei milloinkaan" tiputti aivan kärjestä, se ei oikein iskenyt sadalla.

12. SIVARIIN KÄY HÄN
Teema hukassa, ok teksti.

Avatar
nkorppi
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2731
Liittynyt: 08 Marras 2006, 18:25
Paikkakunta: Derby, Iso-Britannia

Vs: Vain äänestäneille: Armenian kommentit

Viesti Kirjoittaja nkorppi »

Nuo olivat 'kommenttisi', TOMItu? Ei päätä, eikä häntää -- 'Kaiken viet' oli  lapsenomainen???

Puhumattakaan että olisit sanonut mitään itse käännöksistä, joten turha postaus kaiken kaikkiaan.
Viimeksi muokannut nkorppi, 17 Kesä 2007, 04:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
TOMItu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3102
Liittynyt: 11 Marras 2003, 17:08

Vs: Vain äänestäneille: Armenian kommentit

Viesti Kirjoittaja TOMItu »

Pikaisesti vielä tähän...lienee ihan allekirjoittaneen oma tyyli tämä lyhytsanaisuus. Laajemmin voin toki kirjoittaa, mutta syvää analyysiä en pysty tekemään kuin parista. Päälimmäiset mietteet toin vain julki.

Avatar
Nata
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2682
Liittynyt: 24 Huhti 2004, 17:04

Vs: Vain äänestäneille: Armenian kommentit

Viesti Kirjoittaja Nata »

:draamaa: Ihan selvästi Tomitu on tehnyt liiton niiden kanssa, joiden voitolle olin uhka, ja sitten joku heikäläisistä on kirjautunut kuppilaan toisella nimellä tai kilauttanut kaverilleen äänestysohjeita  :stupido:  Mitenkään muuten ei tietenään ole selitettävissä, ettei kaksi viimeistä äänestäjää ole suonut minulle pistettäkään, vaikka vielä vähän aikaa sitten johdin tätä käännöskisaa! Ja on mulla kolme 12 pisteen saalistakin!

Aiku se tykkää jakaa mielipiteitä  :tapu:
Svet je naš
i nova deca s nama stvaraju bolji svet.

Avatar
Timoteus
Viinuri
Viinuri
Viestit: 30608
Liittynyt: 06 Helmi 2004, 08:31
Viesti:

Vs: Vain äänestäneille: Armenian kommentit

Viesti Kirjoittaja Timoteus »

Timoteus kirjoitti: Meneillään olevassakaan kilpailussa äänieni poistaminen pistetaulukosta ei juuri tilanteeseesi vaikuttaisi. Nousisit yhtä sijaa ylemmäs, ja silloinkin vain jaetulle sijalle.
Tämänkin tiedon voisi päivittää. Nyt pisteitteni vaikutus JukkaV:n sijoitukseen on ±0.
Jos et pärjää tietokoneellesi shakissa, kokeile potkunyrkkeilyä.

Kollega
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 6516
Liittynyt: 07 Tammi 2007, 10:49

Vs: Vain äänestäneille: Armenian kommentit

Viesti Kirjoittaja Kollega »

TOMItu kirjoitti: 4. VANHANAIKAINEN
Liikaa täysin tunnelmaan kuulumattomia sanoja.
Yleensä ottaen, olen sitä mieltä, että jokainen kommentoikoon miten parhaakseen näkee (tai voihan myös antaa pelkät pisteet), mutta tässä kohtaa jäi ajatus, että olisin kaivannut esimerkkejä näistä "tunnelmaan kuulumattomista sanoista" (ihan vaan mielenkiinnosta). Tai sit tää on vaan mun juttu, kun itse pyrin mainitsemaan esimerkein, jos jokin kohta klikkaa ja myöskin koen suurta mielenkiintoa lueskella kommentteja, joissa ikäänkuin konkretisoituu seikat, jotka arvostelijalle on silmään pistänyt. Nooh, en minäkään aina niitä esimerkkejä luettele sen kummemmin, että jospa nyt sitten  :hiips:

Avatar
Timoteus
Viinuri
Viinuri
Viestit: 30608
Liittynyt: 06 Helmi 2004, 08:31
Viesti:

Vs: Vain äänestäneille: Armenian kommentit

Viesti Kirjoittaja Timoteus »

Finnish kirjoitti:
TOMItu kirjoitti: 4. VANHANAIKAINEN
Liikaa täysin tunnelmaan kuulumattomia sanoja.
Yleensä ottaen, olen sitä mieltä, että jokainen kommentoikoon miten parhaakseen näkee (tai voihan myös antaa pelkät pisteet), mutta tässä kohtaa jäi ajatus, että olisin kaivannut esimerkkejä näistä "tunnelmaan kuulumattomista sanoista" (ihan vaan mielenkiinnosta).
Hmm. Eivätköhän ne tunnelmaan kuulumattomat sanat ole aika selvä tapaus: lihatiski, savukinkku, seksisuhde, impotentti, hihhuli ja muumio ovat ainakin sanoja, joita ei odottaisi näkevänsä perusballadin käännöksessä.
Jos et pärjää tietokoneellesi shakissa, kokeile potkunyrkkeilyä.

Avatar
Pete
Press
Press
Viestit: 33227
Liittynyt: 14 Marras 2003, 11:59
Paikkakunta: Helsinki

Vs: Vain äänestäneille: Armenian kommentit

Viesti Kirjoittaja Pete »

Timoteus kirjoitti: Eivätköhän ne tunnelmaan kuulumattomat sanat ole aika selvä tapaus: lihatiski, savukinkku, seksisuhde, impotentti, hihhuli ja muumio ovat ainakin sanoja, joita ei odottaisi näkevänsä perusballadin käännöksessä.
*REPS* :repeilee: :repeilee: :repeilee:

Näitä tekstejähän pitää mennä lukemaan. :hiips:
Riskinä seniorilaumat

Avatar
TOMItu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3102
Liittynyt: 11 Marras 2003, 17:08

Vs: Vain äänestäneille: Armenian kommentit

Viesti Kirjoittaja TOMItu »

Timoteus kirjoitti:
Finnish kirjoitti: Yleensä ottaen, olen sitä mieltä, että jokainen kommentoikoon miten parhaakseen näkee (tai voihan myös antaa pelkät pisteet), mutta tässä kohtaa jäi ajatus, että olisin kaivannut esimerkkejä näistä "tunnelmaan kuulumattomista sanoista" (ihan vaan mielenkiinnosta).
Hmm. Eivätköhän ne tunnelmaan kuulumattomat sanat ole aika selvä tapaus: lihatiski, savukinkku, seksisuhde, impotentti, hihhuli ja muumio ovat ainakin sanoja, joita ei odottaisi näkevänsä perusballadin käännöksessä.
Siinä ne suhteellisen mukavasti jo tulivatkin.  :peukku:

Avatar
nkorppi
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2731
Liittynyt: 08 Marras 2006, 18:25
Paikkakunta: Derby, Iso-Britannia

Vs: Vain äänestäneille: Armenian kommentit

Viesti Kirjoittaja nkorppi »

Jännää... Itse annoin Reilusti plussapisteitä hauskasta kielenkäytöstä.

Avatar
TOMItu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3102
Liittynyt: 11 Marras 2003, 17:08

Vs: Vain äänestäneille: Armenian kommentit

Viesti Kirjoittaja TOMItu »

Kukin painottaa pisteissään niitä osa-alueita mitä itse arvostaa.  :joojoo: Itse arvostan tekstiä, joka tukee melodiaa ja sen välittämää tunnelmaa. Erottuvan tekstin voi tehdä myös tyylillä.

Avatar
itikka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5636
Liittynyt: 21 Kesä 2004, 08:29
Paikkakunta: Helsinki

Vs: Vain äänestäneille: Armenian kommentit

Viesti Kirjoittaja itikka »

Timoteus kirjoitti:...toisin kuin tässä väität, yhden äänestäjän merkitys ei ole kovin dramaattinen. Itikka on tänä vuonna voittanut neljä kisaa ja sijoittunut kolmen kärkeen yhdeksän kertaa, vaikka hänen sanoituksiinsa perin penseästi suhtautuva nkorppi on äänestänyt jokaisessa kilpailussa.
Ei meitin pullasorsa ole onneksi nihkein pisteissä. Nata (vaikka nyt tosin ei ole kaikissa äänestänytkään) työntelee ihan selkeästi kapuloita tän rattaisiin enemmän...  :heh: Ja tää sentään on voittanut kolmessa noista neljästä kisassa, joissa Nata on tälle antanut pisteitä.

Laskeskelin aikani kuluksi omat "ystävät" ja "dissaajat" Armenian kisan jälkeen (Norja pisteet poissa laskuista parituotoksen takia ja mukana vähintään kolmessa kisassa äänestäneet):

Metsis 11,25 (<3)
wigwam 9,33
-Statler- 8,78
Horvath 8,30
Timoteus 8,18
TOMItu 7,64
AnnFredi 7,60
Finnish 7,55
UFOPOLI 6,73
sziget 6,17
JukkaV 6,11
nkorppi 5,45
Nata 4,75


Ehkä tää ei kuitenkaan ala vaatimaan kaikilta alle 7 pistettä keskimäärin antaneilta selityksiä...  :hiips:
Viimeksi muokannut itikka, 18 Kesä 2007, 22:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Życie jest drogą, życie jest snem
A co będzie potem? - nie wiem, i wiem
O nic nie pytaj, dowiesz się gdy
Skończy się droga, życie... i sny

Avatar
Metsis
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3253
Liittynyt: 07 Tammi 2006, 14:26
Paikkakunta: Turku

Vs: Vain äänestäneille: Armenian kommentit

Viesti Kirjoittaja Metsis »

itikka kirjoitti: Laskeskelin aikani kuluksi omat "ystävät" ja "dissaajat" Armenian kisan jälkeen (Norja pisteet poissa laskuista parituotoksen takia ja mukana vähintään kolmessa kisassa äänestäneet):

Metsis 11,25 (<3)
Sie taidat vaan olla niin hyvä.  :hali:


Edit: Päätin nyt vielä iltani iloksi katsastaa, mistä niitä pisteitä tulee:

itikka              9,57 (wihii <3)
wigwam          9,33
Timoteus        9,14
Finnish          8,57
JukkaV           7,88
TOMItu         7,00
-Statler-        7,00
AnnFredi          6,83
Horvath         6,43
Nata             6,33
UFOPOLI         5,13
sziget           3,75
nkorppi           2,88 (ylläri :heh:)
Viimeksi muokannut Metsis, 18 Kesä 2007, 23:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Katsos, onni on kuin päivänpaiste, mitä kirkkaampi paiste on, sen mustempi varjo vierelläsi. Pilvisellä säällä ei ole varjojakaan.
Hilja Valtonen - Neekerityttö peilaa

Avatar
itikka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5636
Liittynyt: 21 Kesä 2004, 08:29
Paikkakunta: Helsinki

Vs: Vain äänestäneille: Armenian kommentit

Viesti Kirjoittaja itikka »

Metsis kirjoitti:itikka              9,57 (wihii <3)
Tälläistä vähän uumoilinkin...  :joojoo: AIKU näillä on oma Kreikka-Kypros -liitto...  :heh:

:hali:
Życie jest drogą, życie jest snem
A co będzie potem? - nie wiem, i wiem
O nic nie pytaj, dowiesz się gdy
Skończy się droga, życie... i sny

Avatar
UFOPOLI
Yllätysvauva
Viestit: 16686
Liittynyt: 01 Touko 2004, 12:54
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Vs: Vain äänestäneille: Armenian kommentit

Viesti Kirjoittaja UFOPOLI »

itikka kirjoitti: Metsis 11,25 (<3)
:kups:  Tuosta on kyllä paha panna paremmaksi. (varsinkin kun oma naapurisuhteeni on viime aikoina lähinnä luhistunut...)

Avatar
Margot
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 17668
Liittynyt: 28 Elo 2005, 09:46
Paikkakunta: Helsinki

Vs: Vain äänestäneille: Armenian kommentit

Viesti Kirjoittaja Margot »

Onneks itikka otti mukaan vain vähintään kolme kertaa äänestäneet. Tää nyt olis ollut pisteidensä perusteella vähintään joku itikan sivupersoona. :heh:
What color is your life?

Lukittu