Kommentoi Playing With Fire -sanoituksia

Sanoituskilpailukausi 2010
Avatar
UFOPOLI
Yllätysvauva
Viestit: 16690
Liittynyt: 01 Touko 2004, 12:54
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Kommentoi Playing With Fire -sanoituksia

Viesti Kirjoittaja UFOPOLI »

Pyyntö että ,laadittava kommentit tänne , ensin pisteyteyttyä ja lattian ollessa liukas.













































:romania:

Avatar
akuankka13
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8982
Liittynyt: 10 Touko 2008, 13:08
Paikkakunta: Vanajan taka

Re: Kommentoi Playing With Fire -sanoituksia

Viesti Kirjoittaja akuankka13 »

Vain 15 käännöstä. :(

Avada kedavra
Aihe sopi kappaleeseen yllättävän hyvin. Laulettavuus melko hyvää, riimit töksähtelivät joissain kohdin.

Tulta päin
Hieman rajumpi käännös (tulee mieleen viime vuoden seksinylistys-Ukrainakäännökseni :hih:), jossa on nokkeliakin kohtia. Laulettavuus kuitenkin sitä huonompaa tasoa.

Ihana riita
Tasavarma käännös, jossa laulettavuus on kohdillaan sekä paketti toimii. Kärkitasoa.

Cupidon nuolet
Aihe oli miellyttävä, mutta laulettavuus joissain kohdin melko huonoa. Ehätti kuitennii pisteille.

Ajamme kilpaa
Ehyt ja rohkea käännös, joka aiheeltaan ei kuitenkaan oikein sopinut kappaleeseen.

Roihuvuoret
Hieman omeperäisempää tekstiä, joka oli joissain kohdin jopa minun makuuni liian älytön. Laulettavuus ja tekniikka kohtalaista tasoa.

Raitis kansa
Laulettavuus toivotonta, mutta riimit toimivat. Aihe ei ollut makuuni sopiva, vaikka myönnän että hieman hymähdin.

Kevytkenkäinen särki
Vaikka olen surrealisti, huono laulettavuus ei kuitenkaan miellytä ja sijoitan tämän armotta häntäpäähän (en kuitenkaan ihan viimeiseksi, lohdutuksena).

Räjähdysherkkää
Riimit olivat väkisinväännetyimpiä tässä kisassa (mulle-sulle, tuu-luu), mutta aihe ja otsikko miellyttivät minua jonkin verran. Laulettavuus ei kovin hyvää.

Loiseläjä
Tein tämän kieli poskessa. :P

Ilmastonmuutos
Ajankohtaisuuksilta ei vältytty tässäkään kisassa. Aihe oli mielestäni kohtalainen ja riimit hyvät. Laulettavuus on siinä hyvän ja kohtalaisen rajamailla, ehkä kuitenkin enemmän hyvää.

Ahdataan kovempaa
Tekstistä en tajunnut lähes mitään, mutta laulettavuus oli melko hyvää. Riimit sijoitettu outoon paikkaan, enkä pitänyt oikein meriaiheestakaan.

Tulta ja tappuraa
Melko tavallinen käännös, jossa laulettavuuskin oli pohjatasoa. Riimit olivat ihan hyviä.

Seuraa voittajaa
Aiheeltaan samanlainen kuin käännös 5, mutta tässä oli enemmän metaforantapaista, ja se luo tarinasta ehyen. Laulettavuus oli kelvollista.

H₂SO₄
Hauska käännös, jota jäi mielenkiinnolla seuraamaan. Laulettavuus lähes täydellistä ja riimit loistavat, aihekin menetteli.
Qaj.

Avatar
nkorppi
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2731
Liittynyt: 08 Marras 2006, 18:25
Paikkakunta: Derby, Iso-Britannia

Re: Kommentoi Playing With Fire -sanoituksia

Viesti Kirjoittaja nkorppi »

1) AVADA KEDAVRA

En ole Potter-maanikko, mutta nautin sanoituksen dialogista. Kertsi ei aivan yllä kisan parhaimpiin riimeiltään.

2) TULTA PÄIN

Tämä on liian anteeksipyytelevä ja lepsu rivoksi sanoitukseksi. Sana 'iäti' töksähtää.

3) IHANA RIITA

Riitely voi olla ihanaakin -- meissä kaikissa asuu pieni kiihkeä masokisti.

4) CUPIDON NUOLET

Otsikko tuo mieleen Amorin kaaret. Tämä oli mielestäni innottomin kaikista sanoituksista. Onko haipua sana?

5) AJAMME KILPAA

Jos kilpailun taso olisi vähemmän kovaa, tämä voisi menestyäkin... Pientä formaattikäännöksen vikaa kuitenkin on. Liian puhdas ja kliininen työ.

6) ROIHUVUORET

Rakastan otsikkoa. Hillitty kaksimielisyys ('seinät raikuvat ja sängyn pinnat menevät puhki') oli tyylikästä ja laulettavuus hyvää.

7) RAITIS KANSA

Kertsi on runona niin hauska, etten voinut olla antamatta pisteitä. Myös baarita oli hienosti keksitty verbi. Toteutus ja laulettavuus ovat kuitenkin puutteellisia.

8) KEVYTKENKÄINEN SÄRKI

Otsikko on mielenkiintoinen, mutta muutamat maukkaat kielikuvat eivät korvaa laulettavuuden totaalista puutetta.

9) RÄJÄHDYSHERKKÄÄ

Kertsi on yksi kisan hienoimpia, mutta muut säkeistöt eivät yllä samaan glooriaan.

10) LOISELÄJÄ

Tämä on yksi kisan kahdesta uskomattoman maukkaasta sanoituksesta. On vaikea uskoa akuankka13 ilmoittamaa ikäänsä todeksi, kun tätä lukee. Voisi voittaa sanoituskisoja vaikka maanlaajuisesti.

11) ILMASTONMUUTOS

Sanoma kohdallaan ja laulettavuus on ihan hyvää. Mutta ei tämä aivan parhaiten sovi musiikkiin.

12) AHDATAAN KOVEMPAA

Tämä oli kaksimielisin ja avoimimmin homo-aiheinen käännös, jonka olen kisoissa nähnyt. Se pisti kyllä luun kurkkuun ja häkellytti lapsellisella, jopa koomisella suoruudellaan. Tekninen toteutus on valtaisan hyvää, ja au revoir sopii 'koloonsa'.

13) TULTA JA TAPPURAA

Aika tyhjänpäiväinen sanoitus, vaikka käännösidea ei huono ollutkaan. 'Sä et oo aina paras' töksähtää pahasti ja täytesanoja löytyy, toisin kuin laulettavuutta. Kamppaillaan sisältää kaksi l-kirjainta. Säe 'Lausu se, ettet tunne, kipua lainkaan' olisi hieno ilman jälkimmäistä turhaa pilkkua.

14) SEURAA VOITTAJAA

Tässä haettiin yleisteemaista ilotulitusta ja onnistuneesti. Kaikki on hyvää tasaisesti ja musiikkia kunnioitetaan, mutta luonne puuttuu.

15) H₂SO₄

Riimit ja laulettavuus ovat häkellyttävän täydellisiä. Huhhuh. Kieltä käytettiin mainiosti ja aihe on makoisan syntinen ja ronski. Jouduin pitkään pohtimaan kärkisjoituksen kohtaloa rikkihapon ja loiseläjän välillä... Lopulta rikkihappo voitti niukasti.

Avatar
Serduchka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 57785
Liittynyt: 22 Huhti 2007, 17:16
Paikkakunta: Pori

Re: Kommentoi Playing With Fire -sanoituksia

Viesti Kirjoittaja Serduchka »

Playing With Fire - Kommentit

Kuva :romania:

1) AVADA KEDAVRA
Hauska käännös ja hyvä idea... Kiva aloitus tälle käännöskisalle, ihan hyvä laulettavuus

2) TULTA PÄIN
Ihan hyvä käännös tämäkin, tosin ei jättänyt niin suurta mielikuvaa kuin edellinen, mutta laulettavuus oli ihan hyvää

3) IHANA RIITA
Tästäkin ihan pidin... Käännös sopi kappaleen teemaan, mutta erottuuko tämä sitten tarpeeksi, nähtäväksi jää... Laulettavuus oli hyvää

4) CUPIDON NUOLET
Omani

5) AJAMME KILPAA
Jännä idea, mistä ihan pidin... Laulettavuus oli hyvää kuten myös muissa edeltävissä

6) ROIHUVUORET
Kyllä minä ihan pidin tästäkin käännöksestä ja laulettavuus oli hyvää, mutta ei ehkä ihan niille huippupisteille yllä

7) RAITIS KANSA
Tämä nyt ei oikein innostanut ja tähän mennessä heikoin laulettavuuskin

8) KEVYTKENKÄINEN SÄRKI
Ei tarvitse pitkään miettiä, kuka tämän on kääntänyt... Tässä, oli liikaa käytetty alkuperäisen tekstin suomennoksia ja laulettavuus oli vielä huonompaa kuin edellisessä

9) RÄJÄHDYSHERKKÄÄ
Tässäkin oli käytetty alkuperäisen tekstin suomennoksia, mutta nyt jo hyvällä laulettavuudella... Ihan pidin

10) LOISELÄJÄ
Laulettavuus toki oli ihan hyvää, mutta ideasta en voi paljoa kehua, en nimittäin itse pitänyt siitä ollenkaan

11) ILMASTONMUUTOS
Mikähän mukaan se olisi tälläkin hetkellä ajankohtaista edelleen kuin ilmastonmuutos... Sinänsä jo kulunut aihe, mutta oikein hieno käännös

12) AHDATAAN KOVEMPAA
"Au revoir" kertosäkeen lopussa oli hauska idea... Pidin muutenkin tästä käännöksestä

13) TULTA JA TAPPURAA
Sinällään hyvä idea, mutta sitä olisi pitänyt hieman enemmän työstää, sillä laulettavuudesta löytyi hieman puutteita

14) SEURAA VOITTAJAA
Hyvä idea ja hyvä laulettavuus

15) H2SO4
"Kamala" käännös... Laulettavuus oli hyvää, mutta idea oli ehkä liian ilkeä, vaikka kiehtoikin oudolla tavalla
"Huonon maun taakse ei tässä syrjivässä räkälässä voi piiloutua." (nimierkki Requel)

Avatar
ESC93
Siivooja
Siivooja
Viestit: 16247
Liittynyt: 26 Maalis 2010, 15:35
Paikkakunta: Järvenpää / ex-Nastola
Viesti:

Re: Kommentoi Playing With Fire -sanoituksia

Viesti Kirjoittaja ESC93 »

Arvosteluprosessin jälkeen on vielä vähän :sekava: olo. :heh: Vielä kun muutaman sanan jaksaisi kirjoittaa. :kups:

Avada kedavra
Kuoleman varjelusten ensimmäisen osan ensi-ilta on 19.11.

Tulta päin
Kiikun kaakun, että laitoinko pisteille vai en. Ei suurta hurraamista laulettavuudesta vaikka aihe olikin ok.

Ihana riita
Keskivertotavaraa, laulettavuus riittävän ok, ei liian huono tarina mutta ei liioin hyväkään.

Cupidon nuolet
Vähän parempi laulettavuus kuin parilla muulla sen takana, mutta vähän tylsähkö aihe.

Ajamme kilpaa
Mä rakastuin tähän heti. En keksi mitään moitittavaa kun kaikki on niin kunnossa kuin olla voi.

Roihuvuoret
Ihan hyvä aihe ja toteutus.

Raitis kansa
Laulettavuus ei parasta eikä raittiusaihe oikein sovi näin menevään biisiin.

Kevytkenkäinen särki
Laulettavuudessa ongelmia eikä aihe häikäissyt.

Räjähdysherkkää
Ihan ok aihe, mutta muutamassa tavussa oli ongelmia ja löytyy aina uusi luu ei taipunut suuhun.

Loiseläjä
Hyvä laulettavuus ja ok aihe.

Ilmastonmuutos
Jee ajankohtaisuuksia jee! Kuumat tunnelmat sopiikin tähän biisiin. Laulettavuus hyvää.

Ahdataan kovempaa
Erinomainen laulettavuus ja jännä aihevalinta kaksoismerkityksineen. Pidin.

Tulta ja tappuraa
Liian tylsä ja laulettavuus keskiverron alapuolella.

Seuraa voittajaa
Erinomainen laulettavuus ja aihe hyvä. Riimit toimii.

H₂SO₄
Sopiva aihe ja erinomainen laulettavuus.
Kur protestojmë e nga dremitja kolektive zgjohemi
Ne përsërisim, përsërisim, përsërisim

Avatar
Ticoshay
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4911
Liittynyt: 11 Huhti 2008, 16:32

Re: Kommentoi Playing With Fire -sanoituksia

Viesti Kirjoittaja Ticoshay »

1) AVADA KEDAVRA
Harry Potter aiheena mielenkiintoinen ja miellyttää minua. Erottuu ainakin sillä ettei aiheena ole kiima. Laulettavuus hyvää.
2) TULTA PÄIN
Tuli on aiheena tähän tietty sopiva,mutta mielenkiintoa ei herätä ollenkaan tämä teksti. Iäti kertosäkeessä jotenkin outo?
3) IHANA RIITA
Mä en pidä seksistä aiheena mihinkään lauluun Sori vaan. Laulettavuus hyvää,mutta aihe mauton. Kiima ja tukista :roll:
4) CUPIDON NUOLET
Rakkaudesta taas jauhetaan :shock: . Laulettavuus hyvää kylläkin.
5) AJAMME KILPAA
Raiskaa pilasi mun nautinnon tästäkin. Muuten ihan kivat urheilu lyriikat.
6) ROIHUVUORET
Jee vihdoinkin seksitön slash minua miellyttävä sanoitus 1. lisäksi. Kärkisijoilla pisteilläni.
7) RAITIS KANSA
Baarimaan :mitvit: Ehkä mä olen tyhmä kun en tajunnut sanoja. No kiva hitto että ärsyttää,mutta tässä tapauksessa minua ärsyttää nämä lyriikat.
8) KEVYTKENKÄINEN SÄRKI. Muru hei takki auki eiku siis järki ja särki ah olen fiksu :joojoo: Tai sit en
9) RÄJÄHDYSHERKKÄÄ
Ensimmäinen WOUH efekti! Joku hieno sana vaikka ööh Fantastinen! Tämä oli huima parannus tuohon edelliseen omaani :heh:
10) LOISELÄJÄ
Hyvä hyvä Hyvä :tapu: No **** yllätys että laulettavuus hyvää ja täydellistä. Kivoja sanoja loisten elämästä
11) ILMASTONMUUTOS
Epämiellyttävästä totuudesta olen kyllä kuullut tarpeeksi. Tekninen puoli ok.
12) AHDATAAN KOVEMPAA
Totally super Gay! Tän kisan hauskimmat lyriikat ehdottomasti.
13) TULTA JA TAPPURAA
Anteeksi kun mä nauran mutta onks tän tehnyt maahanmuuttaja :heh: Kampailaan. Ihan järkky :rofl:
14) SEURAA VOITTAJAA
Tylsä otsikko ja tuli mieleen muut Voittajaa käsitelleet tekstit. Mutta laulettavuus hyvää ja tälleen.
15) H₂SO₄
Mikä on Ph :mitvit: :heh: Onks se joku drinkki :surrur: Okei mä en tajunnut tätä ollenkaan kun tää liitty jotenkin terveystietoon.
LOBODA

Vilsku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1536
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 21:01

Re: Kommentoi Playing With Fire -sanoituksia

Viesti Kirjoittaja Vilsku »

Hhahah mokasin omassani täysin, en tarkistanu ja kun "kopioi" - "liitin" kertosäkeet yms.
Niin Kamppaillaan sanasta oli tosiaan l-kirjain kadonnu :DDDDD
Reps. :heh:

Avatar
nkorppi
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2731
Liittynyt: 08 Marras 2006, 18:25
Paikkakunta: Derby, Iso-Britannia

Re: Kommentoi Playing With Fire -sanoituksia

Viesti Kirjoittaja nkorppi »

Ticoshay kirjoitti: 12) AHDATAAN KOVEMPAA
Totally super Gay! Tän kisan hauskimmat lyriikat ehdottomasti.
Et pidä seksistä aiheena ollenkaan? Tuossahan on kaikkein graafisimmat seksilyyrikat vuosikausiin. Seksiä alusta loppuun.

'Ihana riita' ei ollut tarkoitettu seksiaiheiseksi -- ei yksi kiima-sana määrittele koko aihetta.

pH-arvo mittaa nesteen happamuutta/emäksisyyttä, eli (positiivisten vetyionien aktiivisuutta negatiivisella logaritmisella asteikolla). Mitä pienempi luku sitä suurempi happamuus (ja syövyttävyys).

Avatar
UFOPOLI
Yllätysvauva
Viestit: 16690
Liittynyt: 01 Touko 2004, 12:54
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kommentoi Playing With Fire -sanoituksia

Viesti Kirjoittaja UFOPOLI »

Ticoshay kirjoitti:Okei mä en tajunnut tätä ollenkaan kun tää liitty jotenkin terveystietoon.
Ei saa tappaa :rofl:

Avatar
Serduchka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 57785
Liittynyt: 22 Huhti 2007, 17:16
Paikkakunta: Pori

Re: Kommentoi Playing With Fire -sanoituksia

Viesti Kirjoittaja Serduchka »

nkorppi kirjoitti:Onko haipua sana?
Se on vähän niin kuin kadota :joojoo:
Ticoshay kirjoitti:Anteeksi kun mä nauran mutta onks tän tehnyt maahanmuuttaja :heh: Kampailaan. Ihan järkky :rofl:
Aika rasistinen kommentti :draamaa: :eiei:
UFOPOLI kirjoitti:
Ticoshay kirjoitti:Okei mä en tajunnut tätä ollenkaan kun tää liitty jotenkin terveystietoon.
Ei saa tappaa :rofl:
Jopa minä tiesin, mikä ph on :rofl: Ticoshay etkö ole koskaan kuullut ph-arvoista kemian tunneilla :mitvit:
"Huonon maun taakse ei tässä syrjivässä räkälässä voi piiloutua." (nimierkki Requel)

Avatar
TomppaJr
Koordinaattori
Koordinaattori
Viestit: 37003
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kommentoi Playing With Fire -sanoituksia

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

AVADA KEDAVRA
Öh... ymmärtääkseni harry potteria. Ei... ei vaan iskenyt, kun en edes kirjasarjaa ole lukenut. Sanoitus itsessään ei mitään huumaavaa tarjonnut, perusvarmaa osaamista, laulettavuus ihan hyvää.

TULTA PÄIN
Hehe omani! Tuosta kertosäkeestä olen niin ylpeä, ja uskon olevani hyvin itserakas kun hyräilen tuota aina kun pyöräilen yksinäni :heh:

IHANA RIITA
Ehee, luin otsikon aluksi "Ihana Riitta", mikä olisi myös sopinut sanoihin :heh: Loistava sanoitus, kyllä iski minuun, mutta Riitan riidaksi todettuani se vähän latisti.

CUPIDON NUOLET
Nääh, vähän pliisu sanoitus. Kaikki sellaista perusookoota, laulettavuus, teksti, aihe, ihan kaikki. Nuo kaksi säettä ennen kertsiä ei vaan taivu mun suuhun.

AJAMME KILPAA
Ääh, loistavaa, fantastico! Ihihihi, en voi sanoa mitään rakentavaa, eeeheehheh!

ROIHUVUORET
Laulettavuus ihan loistavaa mutta jotenkin aihe ei oikein sytyttänyt, voisi sanoa että liialla kuvailulla pudotit minut kärryiltä, enkä ollut oikeastaan koko kappaleen aikana mukana siinä mitä oikein tapahtuu.

RAITIS KANSA
Ihii, tämähän oli mielenkiintoinen plätty :joojoo: Laulettavuus ei todellakaan hyvää mutta aihe aivan ihana, joissakin kohdissa suorastaan hekottelin. Tulee vähän mieleen Georgia-sanoituksen Työpaikka meni ja kaikki sen mukana. Tykkäsin!

KEVYTKENKÄINEN SÄRKI
Jaaaahas, nämä sanoitusten otsikon ymmärrän/luen näköjään tänään ihan väärin, kevytkenkäinen särki toi mieleeni itseään kadulla myyvän särjen (eli kalan), joka olisi ollut aivan loistava sanoitusidea *pistää korvan taakse* :heh: Tämä ei ollut hyvä. Laulettavuus oli ihan mahdotonta, ja vaikka ideasta jossakin mielin pidän niin ei se todellakaan kompensoi melko (lue: hyvin) kehnoa laulettavuutta.

RÄJÄHDYSHERKKÄÄ
Ääääääää, toinen säkeistö on ihan liian epäilyttävä :rofl: Itse kappale oli hyvä, mutta ajoittaiset laulettavuusongelmat (esim. löytyy aina uusi luu ja vain se onkin selvää) pilasivat kokonaisuuden. Aihe yleisin koko kisassa.

LOISELÄJÄ
Ihanan kekseliäs sanoitus, pidin kovasti, laulettavuudenkin ollessa hyvää en oikein löydä jupistavaa.

ILMASTONMUUTOS
Kappaleessa oltiin hyvin saatu surumielinen tunnelma esiin ja ainakin minä tykkäsin. Tekninen puoli olikin sitten ihan huippuluokkaa.

AHDATAAN KOVEMPAA
Kertosäkeeseen rakastuin! Loistavaa jälkeä, vaikka aihe oli vähän semitylsä, niin loistavalla tavalla olit saanut kappaleesta sellaisen että lukija oikein ahmii sitä!

TULTA JA TAPPURAA
Jookosta että sit tarkistat seuraavaan käännökseen nuo kirjoitusvirheet. Ainakin kamppailaan ja tiedäkkään pistivät pahasti silmään. Laulettavuus ei hyvää enkä kappaleestakaan saanut mitään irti. Tämä tuntuu aika aloittelevan sanoittajan tekeleeltä, pyydähän joltain kokeneemmalta apua niin kehityt parempaan suuntaan. Tämä ei ollut hyvä.

SEURAA VOITTAJAA
Hee, tässä oli "ihanaa! seksiä!" kerrottu mukavan kaartelevasti. Teknisesti loistava ja kun aihekin poikkesi tavanomaisesta ainakin kerronnallisesti niin kyllä täältä muutama piste ainakin liikenee.

H2SO4
En ehkä käsittänyt tämän teemaa mutta aihe ainakin oli aika... merkillinen :heh: Teeman ymmärtämättömyys vähän vähentää pisteitä mutta tekniselle huipulle ja aiheenkin erikoisuudelle pari pojoa kyllä tulee
Meow cat, please meow back.

Avatar
sziget
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11963
Liittynyt: 03 Touko 2006, 20:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kommentoi Playing With Fire -sanoituksia

Viesti Kirjoittaja sziget »

Kiitos edellisille. Varsinainen lukuelämys tämä ketju. :rofl:

1. Avada kedavra
Virkistävä idea, riittävä laulettavuus. Kerronnasta: tyhjää tiliä tuskin annetaan kouraan. Sauvat lukija tulkinnee taikasauvoiksi, mutta kertsin neljäs rivi "Voitollaan kumpi saa tänään juhlittavaa" on vähän epäluonteva. Suurin ongelma oli dialogin roolijako: sopiiko Paula Harry Potterin vain Voldemortin paikalle? Mielestäni ei kummankaan.

2. Tulta päin
Ei tämä kertonutkaan palomiesten elämästä. Alkutekstiä suorasukaisempi ("mennään sänkyyn"). Kuumaksi ja vaaralliseksi en osannut tätä mieltää. Huvittavaksi kyllä jossain määrin. "Hei... Hei älä mene pois" toimii ihmeen hyvin Aaa-kohdissa. Iäti-sana ei toimi kertsissä, koska on vokaaliyhtymä (i-ä-ti) eikä diftongi (iä-ti). Toisessa säkeistössä (r. 10-13) ideat loppuvat.

3. Ihana riita
Hallittu suoritus. Määintä ja lööppi tuntuvat sopivilta, hunninko haetulta. Kertosäkeen puolisoinnut riita-kiima-piika ovat höpsöjä, ehkä hyvällä tavalla höpsöjä. Pöytään paiskattujen sanojen syöminen kuulostaa jos ei ravitsevalta niin ainakin värikkäältä. En arvannut tekijää.

4. Cupidon nuolet
Otsikko ei houkutellut, intiaanit ja Robin Hood kiehtovat enemmän kuin tämä nuoliniilo. Riimittely on vähäistä, tarina köyhähkö. Todelliset oivallukset puuttuvat, eikä kielikään ole tarpeeksi eloisaa korvatakseen muita puutteita. Antaa niukasti, saattaa jäädä muiden jalkoihin.

5. Ajamme kilpaa Kuva Kuva
Taidokas, joskin vrrruuummmia on mahdotonta sovittaa girlin paikalle. Sähäkkää vai muka-sähäkkää, mietin keväällä ja nyt uudestaan. Onko parilla tarpeeksi motouskottavuutta? Dialogin kilpailuasetelma hyödynnetään oivallisesti. Huumori on vähäistä - no, kaikkea ei voi saada.

6. Roihuvuoret
Roihuvuori on näköjään muutakin kuin kaupunginosa Helsingissä. Nokkelaa tehdä siitä yleisnimi. Etunimet eivät oikein vakuuta boyn ja girlin paikalla, Ruut ja Kai eivät saa tarpeeksi luonnetta. Kielikuvat toimivat paremmin kuin käännöksen 2 suoruus, vaikka samaa asiaa kuvattaisiinkin. Ei hullumpi.

7. Raitis kansa
Suomalaisena ihmettelin, mistä tuollainen kansa löytyy, mutta sehän onkin vain kansan osajoukko, vrt. tanssikansa, lätkäkansa tai tuoremehuväki: "Pyörin umpitunnelissa, kukuin niin kuin käki / Haistakoon nyt paskat koko tuoremehuväki" (Irwin Goodman, Alko pistää pulloon). Tekniikka kehnohko: tavumäärät eivät täsmää (esim. r. 3), "Pysy poissa aina" sopii huonosti paikalleen (r. 8) yms., mutta raittiusintoilun vastustamista on helppo sympata. Viihdearvon takia en voinut jättää käännöstä pisteittä.
nkorppi kirjoitti:Myös baarita oli hienosti keksitty verbi.
Ajattelin että se on baaria: minä baarin, sinä baarit, hän baarii; katoaa baarimaan. Baarita taipuisi: minä baaritsen, sinä baaritset, hän baaritsee; katoaa baaritsemaan.

8. Kevytkenkäinen särki
Mistä lähtien särjet käyttävät kenkiä? Laulettavuus on heikkoa ja kerronta epäselvää. Kuka tekee mitä, kenen peti, kenen disco, kenet Hiv vie? Tuo viimeinen kuulostaa myös liian valistavalta: jos jaat kaikille, saat rangaistuksen. Tunnelma ei vie mukanaan.

9. Räjähdysherkkää
Teksti ei täysin lunasta vahvaa otsikkoaan. Monessa käännöksessä boyn ja girlin vastineet ovat kovin latteita. Hei-hei-heitä ja voi-voi-voita suositaan tässäkin. Paloletku kuulostaa mukavan tuhmalta, muuten sanailu jää harmillisen epämääräiseksi. Viittaavatko luut sanontaan luuranko komerossa vai mihin? Ei ymmärtä.

10. Loiseläjä
En osannut eläytyä mäkärän läsnäoloon. Siitä jos pääsee yli, jatko on aika kiinnostava. "Oot loiseläjäni" toimii erinomaisesti, vaikka Aaa-kohtien kääntäminen sanoiksi ei olisi ollut välttämätöntä. Loiset ovat iljettäviä. Käännös puolestaan rujo mutta erottuva.

11. Ilmastonmuutos
Omituinen aihevalinta tähän biisiin. Maallikon kauhistelua, jolle en nyt oikein syttynyt. Toisaalta dialogia käytetään näppärästi, kun toinen on tiedostava, toinen skeptinen ja välinpitämätön. "Ah ja voi" on hyvä yksityiskohta. Sanasto keskitasoa rikkaampaa.

12. Ahdataan kovempaa Kuva
Hauska. Pikkutuhma vihjailu sopii tähän viisuun kuin muna piirakkaan. Houkutteleva perämies, kuvioitu Renne ja au revoir ovat mainioita keksintöjä. Voittaja-ainesta.

13. Tulta ja tappuraa
Ei niin tulinen kuin otsikko lupaa. Kaksinkamppailun alkuteos esittää paremmin, eikä tässä oikein muutakaan ole. Helppoja yksitavuisia on paljon, silti tekniikka onnahtelee. Lisää harjoittelua kaivataan.

14. Seuraa voittajaa
Käännös 5 oli jotenkin kirkkaampi ja tehokkaampi. Hurmos, välähdys, räjähdys ja avaruuslaiva ovat iskelmäsanoja, jotka vievät paljon tilaa mutta ilmaisevat vähän. Aloitus on kyllä iskevä, samoin esim. "mannaa huuliltain nyt syö" erottuu. Hyvä, ei loistava. Pisteet sen mukaiset.

15. H2SO4
Ei, en ole tullut hulluksi. :sekava: Sattumalta kuuntelin peräkkäin Leevin ja Zen Cafén levyjä, joilla molemmilla on laulu polttoitsemurhasta (Palava rakkaus ja Huhtikuussa). Päätin, etten tekisikään Romania-kisaan mitään pikkusievää söpöilyä vaan jotain tulisempaa. Kertokaa jos tiedätte: miksi palaminen & polttaminen on romanttista, jopa seksikästä, mutta hapolla syövyttäminen ei? Israel 08 -kilpailussa vieroksuin voittotekstiä Palan, koska siinä käytettiin palamismetaforaa melko kevytmielisesti. Romanian viisu ärsyttää minua samasta syystä: joo, tulella on kiva leikkiä, mutta kuka haluaisi oikeasti palaa kuoliaaksi? :niinpa:

Valitettavasti maailmassa on maita, joissa rikkihapon käyttö kosmeettisiin tarkoituksiin ei ole tuiki harvinaista. Happokoston uhrit ovat yleensä naisia ja seuraukset sanoin kuvaamattomia. Tekijät ovat miehiä, joilla kusi on täysin syrjäyttänyt aivot. Lisää aiheesta täällä.
If you only see one movie this year, it should be FRANKENHOOKER. - Bill Murray, 1990

Vilsku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1536
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 21:01

Re: Kommentoi Playing With Fire -sanoituksia

Viesti Kirjoittaja Vilsku »

Haahhah teidän kommenteissa ei ainakaan mun sanoituksen kohdalla oo mitään rakentavaa.
Pelkkää surkees toteemista ja se siitä.
Joo toinen mun käännös, laulettavuus ei hyvää tiedän, mut toi ei oikeesti kerro yhtään mitään!
Jotain rakentavaa ees.

Avatar
nkorppi
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2731
Liittynyt: 08 Marras 2006, 18:25
Paikkakunta: Derby, Iso-Britannia

Re: Kommentoi Playing With Fire -sanoituksia

Viesti Kirjoittaja nkorppi »

Vilsku kirjoitti:Haahhah teidän kommenteissa ei ainakaan mun sanoituksen kohdalla oo mitään rakentavaa.
Pelkkää surkees toteemista ja se siitä.
Joo toinen mun käännös, laulettavuus ei hyvää tiedän, mut toi ei oikeesti kerro yhtään mitään!
Jotain rakentavaa ees.
Se voi johtua siitä, että kun sanoituksia on niin valtava määrä, ihmisten on vaikea keksiä pitkiä kommentteja kaikista... Mutta varmasti pyydettäessä olemme valmiita antamaan vähän tarkempia kommentteja heille, ketkä niitä janoavat. Voin kirjoittaa myöhemmin, kunhan jaksan.

Avatar
Mattokauppias
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2837
Liittynyt: 11 Huhti 2010, 10:14
Paikkakunta: Kajaani

Re: Kommentoi Playing With Fire -sanoituksia

Viesti Kirjoittaja Mattokauppias »

Avada kedavra
Oikein mallikas sanoitus, tekninenkin puoli mielestäni kunnossa. Ei tätä nyt todellakaan voi jättää pisteittä, mutta aihe kyllä rokottaa pojoja jonkin verran.

Tulta päin
Tässähän mennään pelottavan suoraan ja kaunistelematta itse "juttuun". :heh:
Kertosäkeestä kannattaakin olla ylpeä, vaikka sana "iäti" ei sinne oikein sovikaan.

Ihana riita
Teknisesti niin hyvä suoritus ja aihekin juuri nappi, että korkealle kipuaa pisteissä. Laulaminen oli erittäin mielekästä ja tämä tempaisi mukaansa. Hyvää työtä!

Cupidon nuolet
Kertosäe soljuu mukavasti eteenpäin, mutta säkeistöt tökkivät. :raaps:
Ja vaikka haluaisinkin antaa pisteitä, muut sanoitukset menevät kyynärpäätaktiikalla ohitse, sillä kilpailu pistesijoista on kova.

Ajamme kilpaa
Aiheenhan EI tarvitse liittyä kappaleeseen mitenkään ja siitä pidin että tässä oli kuitenkin hyödynnetty Paulan ja Ovin "kinastelua" ilman seksistisiä viittauksia. Mainiota!

Roihuvuoret

En tiedä mistä johtuu, mutta minulle tästä ei jäänyt mitään mieleen. Teknisesti tämä on kuitenkin hyvä, joten saahan tämä nyt muutaman pisteen.

Raitis kansa
Omani. En ala muuta sanomaan, kuin että itse olen vahvasti raittiuden kannalla, oma näkemykseni ei siis ole niin kuin voisi kuvitella. :eeek:

Kevytkenkäinen särki
Tekninen puoli heikohko, ja vaikka otsikko hämmentääkin ja kiehtoo omalla tavallaan, sanoitus on silti mielestäni kisan heikoin.

Räjähdysherkkää

Tämähän on tavallaan ihan hauska. Ja vaikka ensimmäisessä säkeistössä en oikein pystynyt kunnolla laulamaan soljuvasti, tekninen puoli paranee ja kertosäehän on mahtava! :peukku:

Loiseläjä
Tykkäsin, nyt jumaloin, rakastan. Jos sanoitusta numero 15 ei olisi, tämä saisi minulta ehdottomasti täydet pointsit.

Ilmastonmuutos
Ihmisten pitäisi oikeasti todella kiinnittää huomiota maapalloomme enemmän. Juu, mutta itse sanoitukseen... Tämä on jokseenkin käytetty aihe ja tarpeeksi jauhettu ja pureskeltu, vaikka vakavasta asiasta todellakin on kyse. Tällä teemalla kannattaa osallistua Sweet People -kisaan, ihan varmasti sopii siellä muiden joukkoon (tai hukkuu). Tässä kisassa jää harmillisesti juuri ja juuri pisteittä.

Ahdataan kovempaa
Tähän on ujutettu pikkutuhmia juttuja. Pidin sekä teknisestä puolesta että toteutuksesta. Tämä ei ollut liian kaksimielinen sanoitus.

Tulta ja tappuraa
Ei ole kisan huonoin sanoitus, eikä ehkä toisiksi huonoinkaan. Tekninen puoli ei ole kyllä hyvä (ei itsellänikään). Sanoittaminen on vaikeaa puuhaa, mutta kannattaa vain jatkaa, jotta se voitto joskus tulisi. Aihe on sopiva biisiin, mutta toteutus ei.

Seuraa voittajaa
Autosanoituksista se huonompi. Dialogi hyödynnetty, tekninen osaaminen oikeastaan melko hyvää. Mutta taas ne muut sanoitukset huomioon ottaen tämä jää jalkoihin. :jupinaa:

H₂SO₄
Laulettavuus erinomaista ja aihevalinta juuri nappisuoritus! Parhain koko kisasta, ja niin on tekijäkin. :joojoo:

Avatar
TomppaJr
Koordinaattori
Koordinaattori
Viestit: 37003
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kommentoi Playing With Fire -sanoituksia

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

Mattokauppias kirjoitti:Tulta päin
Tässähän mennään pelottavan suoraan ja kaunistelematta itse "juttuun". :heh:
Kertosäkeestä kannattaakin olla ylpeä, vaikka sana "iäti" ei sinne oikein sovikaan.
Oi kiitos :tuuletus: Sen iäti:n tungin mukaan vain, koska se piti saada rimmaamaan aisti:n kanssa. Ja minusta se iäti sopii ihan hyvin, kunhan sen osaa rääkäistä oikealla tavalla :heh:
Meow cat, please meow back.

Avatar
akuankka13
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8982
Liittynyt: 10 Touko 2008, 13:08
Paikkakunta: Vanajan taka

Re: Kommentoi Playing With Fire -sanoituksia

Viesti Kirjoittaja akuankka13 »

Riimirenki saattaa auttaa riimivalintojen kanssa, vaikka se vähän epärehellistä onkin. :heh:
Qaj.

Avatar
TomppaJr
Koordinaattori
Koordinaattori
Viestit: 37003
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kommentoi Playing With Fire -sanoituksia

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

akuankka13 kirjoitti:Riimirenki saattaa auttaa riimivalintojen kanssa, vaikka se vähän epärehellistä onkin. :heh:
:uujee:

Tätä ennen oon käyttäny synonyymihakua :heh:


// oi kärppele toi on kätevä :rakkaus:
Meow cat, please meow back.

Avatar
Serduchka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 57785
Liittynyt: 22 Huhti 2007, 17:16
Paikkakunta: Pori

Re: Kommentoi Playing With Fire -sanoituksia

Viesti Kirjoittaja Serduchka »

akuankka13 kirjoitti:Riimirenki saattaa auttaa riimivalintojen kanssa, vaikka se vähän epärehellistä onkin. :heh:
Tämäkin voisi sortua tulevissa käännöksissä tähän :heh: :puna:
"Huonon maun taakse ei tässä syrjivässä räkälässä voi piiloutua." (nimierkki Requel)

Avatar
sziget
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11963
Liittynyt: 03 Touko 2006, 20:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kommentoi Playing With Fire -sanoituksia

Viesti Kirjoittaja sziget »

Vilsku kirjoitti:Haahhah teidän kommenteissa ei ainakaan mun sanoituksen kohdalla oo mitään rakentavaa.
Pelkkää surkees toteemista ja se siitä.
Samoin kuin nkorppi kirjoitan mielelläni tarkempia kommentteja, jos joku niitä kaipailee ja jos on aikaa. :joojoo: Ensinnäkin voisi katsoa tavumäärät, koska reagoin aina puuttuviin ja ylimääräisiin tavuihin. Annoin täydet pisteet käännökselle Ahdataan kovempaa, jossa oli sama määrä tavuja kuin omassani. Avaussäkeistö: 13-13-12-12 tavua. Kertsi: 12-12-11-12 tavua. Toinen säkeistö: 13-13-12-12 tavua (en laskenut Paulan ahaa-kommenttia mukaan). Sinun tekstissäsi Tulta ja tappuraa tavumäärät olivat 13-13-11-13, 12-12-12-13 ja 13-14-12-13. Kuudella rivillä tavumäärät täsmäsivät, kuudella rivillä ne poikkesivat vertailuteksteistä.

Sanapainot ovat toinen laulettavuuden kulmakivi. Suomessa sanan ensimmäinen tavu on aina painollinen ja toinen tavu painoton. Poimin tähän ne kohdat, joissa sanapainosi osuivat mielestäni toiselle tavulle:
Rivillä 1 mene, r. 5 kamppaillaan, r. 7 mietin, r. 8 paras, r. 10 veikkaat ja mitään. Kaikista en voi tosin olla varma, koska tavumäärien virheet vaikeuttavat arviointia. Rivillä 4 sana pamahtaa pitäisi mahduttaa kahden tavun place down paikalle - ei mukavaa. Rivillä 9 sana hyvä tuntuu katkeavan keskeltä tai venyvän liikaa, koska sen keskelle osuu tauko (fight tauko come).

Kysymysmerkin erottaminen välilyönnillä näytti oudolta. Riveillä 6 ja 10 oli turha pilkku (tunne, kipua ja tiedäkkään, mitään). Tiedäkään kirjoitetaan yhdellä k:lla, vaikka äännettäessä k kahdentuu. Rivin 7 nyt ja ain ei ole luontevaa puhekieltä, koska aina-sanaa ei yleensä lyhennetä muualla kuin runokielessä. Sä-, nää- ja tää-pronominit kuitenkin osoittavat, että tekstin on tarkoitus olla pikemmin puhekieltä kuin ylätyyliä. Sanat "kaksin kamppaillaan" kirjoittaisin ehkä mieluummin yhteen (vrt. toisinajatellaan, pahoinpidellään). Tällaiset pikkuviat eivät pilaa käännöstä, mutta ne vahvistavat vaikutelmaa, ettei homma ole täydellisesti tekijän hanskassa.

Sitten käännöksen sisältöön. Kaksinkamppailu on hyvä lähtökohta, koska se oli esillä alkutekstissä ja myös viisun live-esityksessä. Pulma on se, ettei kaksinkamppailun sisältö tarkennu. Neljällä ekalla rivillä on liikaa pronomineja, joiden viittauskohde jää mysteeriksi: mikä se toisen pitää lopettaa? Mikä tää on tärkeää? Minkä kaiken vois ohittaa? Mitä tätä toinen ei jaksa. Mistä henkilöt riitelevät, mikä heitä on aikaisemmin yhdistänyt, mikä tuottaa kipua (r. 6)? "Et silti voita mua", sanoo toinen (r. 9). Voita missä asiassa? :miettii:

Kaksinkamppailu kaipaisi siis lihaa luiden ympärille, jotain koukkua, jolla lukija herätetään. Alkutekstissä koukku oli sanonta "leikkiä tulella" yhdistettynä polttavaan intohimoon, jolla voi olla räjähtävät seuraukset. Käännöksissä on kilpa-ajoa, ilmastonmuutosta, merimiehen parisuhdetta ja rikkihapon väärinkäyttöä. Siitä olemme usein erimielisiä, mikä on mihinkin viisuun sopiva aihe, mutta jotain enemmän tarvitaan kuin pelkkä kaksinkamppailu.
Viimeksi muokannut sziget, 15 Elo 2010, 05:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
If you only see one movie this year, it should be FRANKENHOOKER. - Bill Murray, 1990

Avatar
Timoteus
Viinuri
Viinuri
Viestit: 30677
Liittynyt: 06 Helmi 2004, 08:31
Viesti:

Re: Kommentoi Playing With Fire -sanoituksia

Viesti Kirjoittaja Timoteus »

1. Avada kedavra

Kaltaiselleni jästille pelkkä otsikko ei kertonut mitään. Aiheen katsoin silti sopivan biisiin mutta yhdyn myös szigetin arvioon: Paula ei sopinut kummankaan roolihahmon ääneksi. Roolit olisi voinut jättää nimeämättä. Jollakin tapaa dialogi tuntui muutenkin tönköltä mutten osaa rakentavammin selittää, mistä tunne johtuu. Laulettavuus oli kuitenkin melko hyvää.

2. Tulta päin

Sanoituksen ensimmäinen säkeistö on vahva ja painottaa biisin leikkisämpää puolta. Neljäs rivi oli yllättävällä suorasukaisuudellaan koko kisan huippuhetkiä ja pitkälti sen ansiosta sanoitus sai heikkouksiaan pisteissäni anteeksi. Sana "iäti" ei minua vaivannut mutta kertosäkeistön sisältöpuoli kyllä. Säkeistöjen suorasta kerronnasta siirrytään hyvin abstraktiin vihjaukseen toiminnan vaarallisuudesta. Minulle jäi epäselväksi, mitä vaaroja sanoituksessa tarkoitettiin. Sukupuolitauteja ja vahinkoraskauksiako?

3. Ihana riita

Sanoitus määki huumorillaan heti alussa edellisen ohi ja oli myös teknisesti kisan parhaimmistoa. Kertosäkeistön yleisluonteisempi räiskyvän parisuhteen kuvaus toimi säkeistöjäkin paremmin. Suoranaista vikaa sanoituksessa ei ole mutta tiukassa kärkitaistelussa pari muuta sanoitusta miellytti enemmän. Ehkä A- ja B-osat olivat tyylillisesti hiukan liian eriparia keskenään.

4. Cupidon nuolet

Hankala kommentoitava. Sanoitus ei ole aktiivisesti huono mutta kun ei siitä jää oikein mitään mieleenkään. :sorivaan: Koukut ja iskevyys puuttuvat.

5. Ajamme kilpaa

Oma. Idea syntyi ensin aivan toiseen käyttötarkoitukseen englanniksi nimellä Burning the Tire. Alkukielistä väännöstä ei syntynyt juuri otsikkoa ja Harley-Davidsonia enempää, koska ymmärsin, etten varsinkaan itselleni vieraalla kielellä saisi näin lyhyeen tekstiin mahdutettua juuri mitään haluamaani sisältöä. Eipä se oikein onnistunut suomeksikaan. Jonkin juonenkäänteen tai jotakin vertauskuvallisuutta olisin mukaan halunnut mutta kun en onnistunut änkemään, niin en onnistunut änkemään. :sorivaan:

Moottoripyöristä en tiedä juuri mitään eikä onneksi tarvinnutkaan. Paulan prätkää valikoidessa opin, että Suomen kymmenen myydyimmän moottoripyörämerkin joukkoon mahtuu mm. Husqvarna. En viitsinyt laittaa sitä sanoitukseen, etteivät lukijat luulisi Paulan kisaavan ruohonleikkurilla tai ompelukoneella.

6. Roihuvuoret

Kertosäkeistö on biisiin nähden ylätyylinen mutta kuitenkin sanoituksen paras osa. Säkeistöjen vuoropuhelut etunimihokemineen ovat sitten sitäkin arkisempia eikä yhdistelmä toimi. Laulettavuus on hyvää. Pinnat tekniikasta ja muodollisesti pätevästä vertauskuvaleikittelystä.

7. Raitis kansa

Ajatusta sanoituksessa olisi ollut pisteille asti mutta tekniikka tiputti valitettavasti nollille. Näin lyhyttekstisessä kappaleessa en osaa antaa anteeksi sitä, että useissa kohdissa tavumääräkin heittää. Myös sisällöllisesti tekstissä mättää se, etteivät yhdessä laulettavat osat sovellu yhdessä laulettaviksi.
sziget kirjoitti:
nkorppi kirjoitti:Myös baarita oli hienosti keksitty verbi.
Ajattelin että se on baaria: minä baarin, sinä baarit, hän baarii; katoaa baarimaan. Baarita taipuisi: minä baaritsen, sinä baaritset, hän baaritsee; katoaa baaritsemaan.
Olinpa tylsä. Ajattelin, että sana on substantiivi ja yhdyssana baari+maa. Jos tyttö pitää kaupungin yöelämää omana valtakuntanaan, hän voi katsoa olevansa baarimaan tyttö.

8. Kevytkenkäinen särki

Otsikko oli omaperäinen ja toivoin, että se pitäisi jotakin mielenkiintoista sisälläänkin. Valitettavasti sanoitus jäi sekä tekniikaltaan että sisällöltään kauaksi pisteisiin oikeuttavasta tasosta.

9. Räjähdysherkkää

Sanoitus on vaikeasti avautuva mutta siinä oli hyvät hetkensä. Pidin erityisesti toisesta säkeistöstä, kaapiston polttamisesta ja otsikosta. Jos sanoituksessa ei polteta kaappeja luurankoineen, en ehkä halua tietää, koska siinä tapauksessa en ymmärrä tekstistä enää mitään. :heh:

10. Loiseläjä

Alkutekstin iskelmäkliseet on korvattu luovalla allegorialla, joka on humoristinen muttei päätön. Ei kun hetkinen, onhan se sittenkin päätön (rivi 2). Nimikohdalla on luotu vielä lisätarttuvuutta. Varsinaisesti huonoja kohtia sanoituksessa ei ole mutta sanasta "ruumis" en elävästä ihmisestä puhuttaessa oikein pidä. Tämä on kuitenkin enemmän oma ongelmani kuin sanoituksen ongelma.

11. Ilmastonmuutos

Dialogissa sama ongelma kuin esim. sanoituksessa 7, yhdessä lauletut osat eivät ole mielekkäitä. Aihevalinta on tähän biisiin yllättävä mutta kirjoittaja on ottanut siitä irti kaiken mahdollisen ja enemmän. Kertosäkeistön päätössäe on kisan parhaita. Ilmastonmuutoksen ja vulkaanisen aktiivisuuden linkittäminen on epäilemättä huumoria mutta taisin olla hieman liian tosikko kyseiselle säkeelle.

12. Ahdataan kovempaa

– Rakas, olithan minulle uskollinen siellä merillä?
- Olin kyllä. Merillä.

Kaksi kommentoijaa on jo väittänyt sanoitusta homoeroottiseksi mutta ei kai tässä muuta homoeroottista ollut kuin perämiehen houkutukset. Nekin vain, koska ilmauksen huumoriarvo perustuu ammattinimikkeen mahdolliseen kaksimieliseen tulkintaan. Nainen voi toimia perämiehenä maskuliinisesta ammattinimikkeestä huolimatta mutta tämän sanoituksen kontekstissa siinä ei olisi mitään hauskaa.

Sanoitus on käytännössä kaikilta osin hulvattoman hauska ja muutenkin erinomainen. Renne-riviä en tosin ymmärtänyt mutta päätin uskoa, että silläkin on järkevä merkitys.

13. Tulta ja tappuraa

Myöhästyin puolellatoista tunnilla ja sziget ehti jo kirjoittaa kaiken sen, mitä olin tästä sanoituksesta ajatellut kirjoittaa, ja paljon enemmän. Sanoituksessa on sekä teknisiä että sisällöllisiä puutteita mutta sisältöpuolta pidin vakavampana ongelmana. Sanoituksen punaisesta langasta ei saa kiinni. Tekijällä itsellään oli ehkä mielessään konteksti, jossa käyty vuoropuhelu on mielekäs ja jossa esim. szigetin mainitsemilla ensimmäisen säkeistön pronomineilla on korrelaatti. Tämä konteksti on kuitenkin jätetty lukijalle välittämättä. Lopputuloksena sanoitus roikkuu ilmassa eikä siinä ole tarttumapintaa. :sorivaan:

14. Seuraa voittajaa

Voihan tööt, ettei sana tööt tullut sanoittaessa mieleeni. Se olisi voinut olla hyödyksi. Ainakin tässä sanoituksessa se toimii. Sanoitustekniikka on kohtalaista, sanankäyttö lennokasta, avaruuslaivoineen päivineen paikoin liiankin poukkoilevaa. Kilpailuelementti toimii vain puoliksi, varsinaisen teeman sisällä en sitä ymmärrä.

15. H₂SO₄

En kuvitellut tekijän tulleen hulluksi mutta herkempänä hirvityin ja pidin sanoituksen maalaamia kuvia aivan liian voimakkaina sittenkin melko säyseään ja leikkisään kappaleeseen. Palkitsin sanoituksen tästä huolimatta kohtalaisen hyvillä pisteillä, koska sanoitustekniikka ja kerronta toimivat erinomaisesti. Toisen säkeistön kohdalla ajattelin traagisesti päättyneen saunakilpailun innoittaneen kääntäjää. Näin ei tekijän taustoituksen perusteella ollut mutta pisimpään "saunassa" paistuneen kaksikon vammat näyttivät kyllä enemmän rikkihapolla kuin saunomisella aiheutetuilta. Ja itsensä elävältä keittäminen on aika sairasta viihdykettä.
Jos et pärjää tietokoneellesi shakissa, kokeile potkunyrkkeilyä.

Avatar
TomppaJr
Koordinaattori
Koordinaattori
Viestit: 37003
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kommentoi Playing With Fire -sanoituksia

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

Timoteus kirjoitti:Neljäs rivi oli yllättävällä suorasukaisuudellaan koko kisan huippuhetkiä ja pitkälti sen ansiosta sanoitus sai heikkouksiaan pisteissäni anteeksi.
:kiitos: Koko kisan huippuhetkiä, sanoo eräs sanoittaja, jota arvostan hyvin paljon... :kups:
Timoteus kirjoitti:Minulle jäi epäselväksi, mitä vaaroja sanoituksessa tarkoitettiin. Sukupuolitauteja ja vahinkoraskauksiako?
*yrittää pohtia mitä tuolloin tuumasi tungettuaan tuon tuohon kohtaan* :rofl: En kyllä raskauksia enkä sukupuolitauteja, siitä olen vissi... Todennäköisesti tarkoitin vaaralla vain suhteen vaarallisuutta tämän vastakumppanin kanssa. *urh kun ei muista*

Tässä nähdään kuinka ammattimainen sanoittaja minä olen :puna: :heh:
Meow cat, please meow back.

Avatar
UFOPOLI
Yllätysvauva
Viestit: 16690
Liittynyt: 01 Touko 2004, 12:54
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kommentoi Playing With Fire -sanoituksia

Viesti Kirjoittaja UFOPOLI »

Timoteus kirjoitti:Paulan prätkää valikoidessa opin, että Suomen kymmenen myydyimmän moottoripyörämerkin joukkoon mahtuu mm. Husqvarna. En viitsinyt laittaa sitä sanoitukseen, etteivät lukijat luulisi Paulan kisaavan ruohonleikkurilla tai ompelukoneella.
Apua mikä mielikuva :rofl:
Timoteus kirjoitti:Aihevalinta on tähän biisiin yllättävä mutta kirjoittaja on ottanut siitä irti kaiken mahdollisen ja enemmän.
Idea lähti kaikessa yksinkertaisuudessaan sillan päätössäkeen "burn this place down"-ajatuksesta, josta laajensin alkuperäisen poltettavan tilan koko planeetaksi. Ei ole myöskään ensimmäinen kerta, kun kirjoitan ilmastonmuutoksesta; ainakin tulee mieleen Moldovan-kisa 2007.
Timoteus kirjoitti:Ilmastonmuutoksen ja vulkaanisen aktiivisuuden linkittäminen on epäilemättä huumoria mutta taisin olla hieman liian tosikko kyseiselle säkeelle.
:heh:
Timoteus kirjoitti:Kaksi kommentoijaa on jo väittänyt sanoitusta homoeroottiseksi mutta ei kai tässä muuta homoeroottista ollut kuin perämiehen houkutukset.
Täytyy sanoa, etten minäkään muuta löytänyt, mikä on sinänsä sääli, koska homo-erotiikka on toki hieno ja kunnioitettava asia.

Avatar
nkorppi
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2731
Liittynyt: 08 Marras 2006, 18:25
Paikkakunta: Derby, Iso-Britannia

Re: Kommentoi Playing With Fire -sanoituksia

Viesti Kirjoittaja nkorppi »

Timoteus kirjoitti: 12. Ahdataan kovempaa

Kaksi kommentoijaa on jo väittänyt sanoitusta homoeroottiseksi mutta ei kai tässä muuta homoeroottista ollut kuin perämiehen houkutukset. Nekin vain, koska ilmauksen huumoriarvo perustuu ammattinimikkeen mahdolliseen kaksimieliseen tulkintaan.
Sanoitusta on jo nyt tulkittu ja ymmärretty yllättävän monella tavalla... olisi mielenkiintoista tietää tekijän mielipide.

Itselleni ei kyllä jää tuosta homoeroottisuudesta mitään epäselvyyttä, kun kaikki pienet vihjailut näkee kokonaisuutena.

Avatar
Sagapo
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4807
Liittynyt: 11 Marras 2003, 18:31
Viesti:

Re: Kommentoi Playing With Fire -sanoituksia

Viesti Kirjoittaja Sagapo »

Ajattelin tekstiä kirjoittaessani esittäjiä, miestä ja naista, eli ihan heterotuulella kirjoittelin. Perämiehen kuvittelin miespuoliseksi, joten siinä tuli homoeroottisuuden häivähdys, mutta senkin houkutuksen päähenkilömme onnistui sitten välttämään. :mrgreen:

Minua kiehtoi ajatus, että tekstin voi nähdä sekä hyvin kaksimielisenä että aivan viattomana: mies kiertää työkseen meriä ja hänen kuukauden kohokohtansa on, kun hän pääsee laivan uudelleenlastauksen yhteydessä tapaamaan satamassa työskentelevää rakastettuaan. Tytön kanssa vaihdetaan suukot mennen tullen - ja sitten taas erotaan kuukaudeksi. :ihana:

Timoteukselle: Renne tuli mukaan kuvioihin ihan vain riimittelyn vuoksi.

Lukittu