Islanti 2019: Hatari – Hatrið mun sigra

Hatari – Hatrið mun sigra

*****
24
69%
****
2
6%
***
6
17%
**
0
Ei ääniä
*
3
9%
 
Ääniä yhteensä: 35

Avatar
ESC93
Siivooja
Siivooja
Viestit: 16198
Liittynyt: 26 Maalis 2010, 15:35
Paikkakunta: Järvenpää / ex-Nastola
Viesti:

Islanti 2019: Hatari – Hatrið mun sigra

Viesti Kirjoittaja ESC93 »

:islanti:
Maa: Islanti
Vuosi: 2019
Kappale: Hatrið mun sigra
Esittäjä: Hatari
Lauluntekijät: Einar Hrafn Stefánsson, Klemens Nikulásson Hannigan, Matthías Tryggvi Haraldsson
Sijoitus semifinaalissa: 3./17.
Pisteet semifinaalissa: 221
Sijoitus finaalissa: 10./26.
Pisteet finaalissa: 232
Sanat: https://eurovision.tv/participant/hatari
Karsinnan tulos: http://natfinals.50webs.com/10s_20s/Iceland2019.html

Tervetuloa Viisulan uudelle kevätkaudelle, joka aloitetaan kontroversiaalilla kontribuutiolla viisukuluttajille.

Vuosi oli 2015 kun serkukset Klemens Hannigan ja Matthías Haraldsson puuhastelivat yhdessä demoja, Klemensin tehdessä taustat ja Matthíaksen laulaessa. Klemens esitteli aikaansaannoksia hyvälle ystävälleen Einar Hrafn Stefánssonille, joka liittyi mukaan rumpaliksi ja tuottajaksi. Näin syntyi kollektiivi, joka nimettiin sittemmin Hatariksi ("Vihaaja"). Pari ensimmäistä vuotta kului pienimuotoisemmin niin musiikkia tehdessä kuin tarkempaa imagoa kehitellessä. Kuitenkin jo Islannin suurimpiin festivaaleihin kuuluva Iceland Airwaves osoitti vuosina 2016 ja -17 "(tulevan) palkitun, teknodystooppisen, antikapitalistisen BDSM-performanssitaidekollektiivin" olevan menossa oikeaan suuntaan.

Tammikuussa 2019 Islannin yleisradioyhtiö RÚV julkisti Söngvakeppninin kisaajat. Mukana oli pari viisufaneille tuttua nimeäkin: Friðrik Ómar, sekä Hera Björk, ensimmäistä kertaa sitten viisuedustuksensa, mutta niin oli listalla myös Hatari. Kappale Hatrið mun sigra ("Viha voittaa") oli yhtyeen tyylille ominainen tekno-industrialmäiske örinällä höystettynä. Lavalla nähtiin nahkaa BDSM-kuvaston mukaan, mutta sen ulkopuolella performanssi oli enemmän parodiaa kulutushysteriasta alkaen verkkareista ja stoalaisesta, transsinomaisesta elehtimisestä aina Sodastreamille ja Israelin viisusloganille naljailevaan SodaDream-lähdeveteen. Huomiota performanssi nostattikin niin Islannissa kuin muualla Euroopassa, eikä vähiten Israelissa. Näkyvyys kasvoi entisestään voitetun Söngvakeppnin-finaalin jälkeen.

Viisulavalla Hatarin ylöspno oli samankaltainen kuin Islannin karsinnoissa; Matthíaksella mustaa ja Klemensillä sekä tanssijoilla valkoista nahkaa, pyroja, ja iso kehikko, jonka päällä piikkimaskin taakse piiloutunut Einar mäiski isoa moukariaan. Semifinaalista jatkopaikka irtosikin helposti. Finaalissa jurypisteet jäivät odotetun alhaisiksi, mutta yleisöääniä ropisikin kuudenneksi eniten (täydet 12 pistettä Suomesta, Puolasta ja Unkarista), mikä riitti lopputuloksissa kymmenenneksi. Pisteidenannon hetkellä kameran siirtyessä kuvaamaan Hataria tapahtui se, jota mediassa ja muualla osattiin jo jossain määrin uumoilla: yhtyeen jäsenet nostivat Palestiinan väreissä olleen liinan näkyville. Yleisön buuatessa kuva leikattiin äkkiä takaisin juontajiin, mutta vahinko oli jo tapahtunut; RÚV sai siitä myöhemmin 5000 euron sakot. Toisin kuin monet olivat aiemmin keväällä jopa EBU:n henkilöstöä myöten toivoneet, yhtyettä ei diskattu. Viikkoa myöhemmin Hatarin Youtube-kanavalla julkaistiin palestiinalaisen laulajan Bashar Muradin kanssa tehty kappale Klefi / Samed, jonka musiikkivideo oli kuvattu huhtikuussa osin salaa autiomaassa lähellä Jerikoa.

Syksyllä 2019 Hatari kävi Euroopan-kiertueella esiintymässä muun muassa Helsingin Nosturissa. Toista kiertuetta suunniteltiin seuraavalle vuodelle, mutta nimi oli enne: korona pisti "Europe Will Crumble Tourin" täysin sekaisin, albumi "Neyslutrans" ehti sentään tulla jo tammikuussa. Sulkujen päätyttyä Hatari on ollut Suomessa vielä useampaan kertaan.

Keväällä 2023 laulaja Matthías ilmoitti lopettavansa Hatarissa ja keskittävänsä aikaansa enemmän lapseensa sekä – erikoista, kyllä – normaaliin päivätyöhön niin reykjavíkiläisessä mainosfirmassa kuin dramaturgina Islannin kansallisteatterissa. Sittemmin uudeksi pääsolistiksi nimettiin aiemminkin Hatarin kanssa yhteistyötä tehnyt David Thor, ja samalla yhtyeen repertuaariin tulivat ensimmäiset englanninkieliset kappaleet. Lauluntekoa Matthías ei kuitenkaan lopettanut, sillä syksyllä 2023 Israelin ollessa jälleen maailmanpolitiikan polttopisteessä, hän kirjoitti Einarin kanssa Bashar Muradille kappaleen Islannin viisukarsintaan. Tämän Viisulan julkaisua seuraavana päivänä selviää, pääseekö kohua herättänyt ennakkosuosikki Wild west Malmöhön asti. Jää nähtäväksi, lähtevätkö performanssitaiteilijammekin mukaan tueksi Ruotsinmaalle.

Hatari – Hatrið mun sigra (karsintafinaali)
Hatari – Hatrið mun sigra (semifinaali)

Hatari Facebookissa
Hatari Instagramissa

kuva
Kur protestojmë e nga dremitja kolektive zgjohemi
Ne përsërisim, përsërisim, përsërisim

Avatar
jee euroviisut
Press
Press
Viestit: 19799
Liittynyt: 09 Helmi 2009, 16:20
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Islanti 2019: Hatari – Hatrið mun sigra

Viesti Kirjoittaja jee euroviisut »

Tiedän ja periaatteessa ymmärrän, että monet pitävät tästä, mutta kuitenkin... Minulle tämä on aina ollut vain kestämätöntä melusaastetta. Yksi. :tajuton:

Avatar
Kasper_
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5402
Liittynyt: 29 Maalis 2022, 22:01
Paikkakunta: Kotka

Re: Islanti 2019: Hatari – Hatrið mun sigra

Viesti Kirjoittaja Kasper_ »

Tässä on hyvä esimerkki kappaleesta, josta pitäisi olla hirveän vahvasti jompaa kumpaa mieltä, mutta minulle tämä on sellainen melko neutraali kolmetähtinen. Yhtyeen tempaus finaalissa oli kyllä mauton.

:islanti: :islanti: :islanti:
Bejba, it's kajnda krezja :kaunis:

Avatar
Hapa
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1965
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 23:17
Paikkakunta: Pori

Re: Islanti 2019: Hatari – Hatrið mun sigra

Viesti Kirjoittaja Hapa »

Yksinkertaisesti karmiva biisi. En ymmärrä miksi joku tällaisesta tykkää. Rumuuden huipentuma. Enkä edes aio nyt kuunnella, kyllähän tällaisen muistaa. 1 tähti, tietysti.

Lisäys: eikä tämä edes ole kymmenen karmeimman viisun joukossa kuten esim. Suomi -06, Azerbaizan -08, Unkari -18, Ranska -22 ym. Toi Unkari oli aikalailla samanlaista örinää kuin tämä.
"Olen huomannut nuorten naislaulajien laulavan pikkutytön äänellä. Heitä ei erota toisistaan eikä lauluista jää mitään mieleen. Minun nuoruudessani artisti ei päässyt levyttämään, jos hän ei osannut tulkita." -Anneli Sari-

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 42034
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Islanti 2019: Hatari – Hatrið mun sigra

Viesti Kirjoittaja Rousku »

Hapa kirjoitti: 02 Maalis 2024, 00:12 Lisäys: eikä tämä edes ole kymmenen karmeimman viisun joukossa kuten esim. Suomi -06, Azerbaizan -08, Unkari -18, Ranska -22 ym. Toi Unkari oli aikalailla samanlaista örinää kuin tämä.
Olisikin tämä samanlaista örinää kuin Unkari -18! Mutta ei, on tuollaista hentoäänistä itkuista ujellusta (tuo melodisempi lauleskelu siis). Nimifraasinkin örinä jää enempi kähinäasteelle.
Rise, angel, shine, love!

Avatar
Happy
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 16997
Liittynyt: 10 Marras 2011, 20:58

Re: Islanti 2019: Hatari – Hatrið mun sigra

Viesti Kirjoittaja Happy »

rakastan rakastan, koska vuodelle 2019 ei saatu Maruvin wow-elementtiä niin onneks sentään Hatari onnistui sentään luomaan jotakuinkin vastaavan viisuilmiön. Live oli upea ja etenkin Matthíaksella oli huippukarismaa.
Hatarin haluaisin alkuperäisessä kokoonpanossaan nähdä vielä joskus takomassa uusia biisejä.

Ja se viisujen aikana tehty dokumentti jossa tuotiin näkyväksi Länsirannikon ahdinko ja Israelin mielivaltaiset toimet, arvostan! :kiitos:
Viisuissa tehty lipputempaus oli suuri osoitus inhimillisyydestä ja empatiasta ja se kosketti ❤️
Juuri tästä syystä osallistuminen ja kannanotto on tärkeämpää kuin hiljainen vetäytyminen.
Häpeällistä miten kielteisesti moni viisufani heihin suhtautui, ennemmin olisi pitänyt hävetä että viisujen ylipäätään annettiin järjestää paikassa jossa ihmisoikeuksia ei kunnioiteta millään tavalla. Hatari oli tässä se jolla pitäisi olla vähiten hävettävää tai anteeksi pyydeltävää.
Never miss a good chance to shut up.

Avatar
jdjj22
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2974
Liittynyt: 29 Maalis 2014, 20:58

Re: Islanti 2019: Hatari – Hatrið mun sigra

Viesti Kirjoittaja jdjj22 »

Viisi tähteä edelleen :peukku: Mukavan erilainen keitos ja mainio kannanotto viisuissa, monessakin mielessä.
Jännänä sivuhuomiona useat heidän muista biiseistään eivät ole olleet mieleeni :miettii:
Pieni ripaus örgyn pörgöniä parantaa viisua kuin viisua - Terveisiä kielipuolueesta :kaunis:
Kaikesta pitäisi olla jotain mieltä ja jos et ole, olet kuukauden joka toinen lauantai Putinin tukija,
joka syö makkarakeittoa suoraan saappaasta.

dennispizza
Laulaa viisuja
Laulaa viisuja
Viestit: 791
Liittynyt: 20 Tammi 2018, 13:51

Re: Islanti 2019: Hatari – Hatrið mun sigra

Viesti Kirjoittaja dennispizza »

Aivan huikea. Viisi tähteä. Ei lisättävää.

Avatar
TomppaJr
Koordinaattori
Koordinaattori
Viestit: 36899
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Islanti 2019: Hatari – Hatrið mun sigra

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

Vahvan viiden tähden eeppinen rämistely. :uujee: Olisi saanut sijoittua korkeammallekin.
Meow cat, please meow back.

Avatar
Teräsbekoni
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11324
Liittynyt: 26 Touko 2012, 10:59

Re: Islanti 2019: Hatari – Hatrið mun sigra

Viesti Kirjoittaja Teräsbekoni »

Vuodet 2017–18 olivat täällä Viisulassa aika tervanjuontia, mutta onneksi nyt ovat paremmat ajat edessä, kun jo 2019 tällaisia helmiä sinne viisuihin osattiin valita. :rakkaus: Ja kyllähän tämä viisukeväänsä isoin ilmiö oli, jota tuli kannustettua rajusti aina karsinnoista lähtien.

En edes niin välitä herrojen ulkoisesta habituksesta, kun jo biisinäkin tämä toimii ja ravistelee. Mainio soundimaailma, mukavaa karjunnan ja heleämmän äänen vuoropuhelua lauluosuuksissa sekä kaiken kruununa islannin kieli. Täydellistä luovaa hulluutta ja täydellinen euroviisu. Viisi tähteä!
ESC24 TOP-10: 1. Kroatia 2. Itävalta 3. Liettua 4. Norja 5. Alankomaat 6. Iso-Britannia 7. Latvia 8. Azerbaidžan 9. Ruotsi 10. Viro

Avatar
Saturnus Psycho
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3226
Liittynyt: 16 Maalis 2022, 15:57
Paikkakunta: Helsinki

Re: Islanti 2019: Hatari – Hatrið mun sigra

Viesti Kirjoittaja Saturnus Psycho »

Rousku kirjoitti: 02 Maalis 2024, 03:56
Hapa kirjoitti: 02 Maalis 2024, 00:12 Lisäys: eikä tämä edes ole kymmenen karmeimman viisun joukossa kuten esim. Suomi -06, Azerbaizan -08, Unkari -18, Ranska -22 ym. Toi Unkari oli aikalailla samanlaista örinää kuin tämä.
Olisikin tämä samanlaista örinää kuin Unkari -18! Mutta ei, on tuollaista hentoäänistä itkuista ujellusta (tuo melodisempi lauleskelu siis). Nimifraasinkin örinä jää enempi kähinäasteelle.
Tässä varmaan syy miksi tykkäsin tästä. Vihaan örinää mutta tästä korvani tykkäävät!
So unimpressed but so in awe
Such a saint but such a whore
So self aware so full of shit
So indecisive so adamant

Avatar
kapineiti
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3346
Liittynyt: 02 Helmi 2021, 21:53
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Islanti 2019: Hatari – Hatrið mun sigra

Viesti Kirjoittaja kapineiti »

Vuotensa (ja Islannin) paras, ei epäselvyyttä. <3 Olisi saanut sijoittua paremminkin.

Ovat muuten huikeita vetämään livejä! Kaksi kertaa (syksyllä 2019 ja 2022) päässyt kokemaan tämän nautinnon. :surrur:
Smash your competition, baby
Show us some good entertainment
Victory's your only payment
Gladiator, gladiator

Avatar
Hapa
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1965
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 23:17
Paikkakunta: Pori

Re: Islanti 2019: Hatari – Hatrið mun sigra

Viesti Kirjoittaja Hapa »

Rousku kirjoitti: 02 Maalis 2024, 03:56
Hapa kirjoitti: 02 Maalis 2024, 00:12 Lisäys: eikä tämä edes ole kymmenen karmeimman viisun joukossa kuten esim. Suomi -06, Azerbaizan -08, Unkari -18, Ranska -22 ym. Toi Unkari oli aikalailla samanlaista örinää kuin tämä.
Olisikin tämä samanlaista örinää kuin Unkari -18! Mutta ei, on tuollaista hentoäänistä itkuista ujellusta (tuo melodisempi lauleskelu siis). Nimifraasinkin örinä jää enempi kähinäasteelle.
Oikeastaan se Unkari oli yhtä raivoamista ja niin on tämäkin, vaan vähän flegmaattisemmin. Karmeita molemmat. :eeek:
"Olen huomannut nuorten naislaulajien laulavan pikkutytön äänellä. Heitä ei erota toisistaan eikä lauluista jää mitään mieleen. Minun nuoruudessani artisti ei päässyt levyttämään, jos hän ei osannut tulkita." -Anneli Sari-

Avatar
iiiduli
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5977
Liittynyt: 30 Touko 2010, 22:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Islanti 2019: Hatari – Hatrið mun sigra

Viesti Kirjoittaja iiiduli »

Biisissä kuultava örinä ei normaalisti kuulu ollenkaan omaan musiikkimakuun, mutta tähän se sopii hyvin. Ihanan erilainen kappale, onneksi tämä myös on islanniksi. Lisäksi Matthías oli kyllä aikamoinen silmänilo.

Hyvin on kestänyt aikaa, toimii edelleen loistavasti. Viisi tähteä. :stara: :stara: :stara: :stara: :stara:
Elämä ajaa ohi kohta
Joten skippaa se kotisohva

Vastaa Viestiin