Kommentoi "So lucky" -sanoituksia (Moldova 2011)

Sanoituskilpailukausi 2011
Avatar
Mattokauppias
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2837
Liittynyt: 11 Huhti 2010, 10:14
Paikkakunta: Kajaani

Kommentoi "So lucky" -sanoituksia (Moldova 2011)

Viesti Kirjoittaja Mattokauppias »

Kommentoi ihmeessä, mutta vasta kun olet pisteyttänyt! :joojoo:
























ONNENAPILA





































Go!

Avatar
TomppaJr
Koordinaattori
Koordinaattori
Viestit: 37004
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kommentoi "So lucky" -sanoituksia (Moldova 2011)

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

Tervetuloa sirkukseen
Voi apua! :rofl: Upea sanoitus kaikin puolin, ei tästä löydä mitään huonoa, piikittelevä aihe, ironinenkin ja tekniikka kunnossa. Hienoa!

Fuckbuddy
Taistelee samalla areenalla oman sanoitukseni kanssa. :draamaa: Hyvähän tämä oli, tietenkin pidän kun itsekin näitä teen. ;) Kertosäkeessä laulettavuus oli vähän hakosessa. Ja pari säkeistökohtaa tökkäisi. Muuten hyvä tekniikka.

Rollaan rullaillen
Omani. Pidän tätä reilusti parempana kuin voittosanoitustani, saas nähdä mitä käy. :pliis: Odotan menestystä, sen voin suoraan sanoa.

Sommoro!
Tämä oli hauska. :heh: Jotenkin kuitenkin liian.. öh, kökkö ollakseen kovin korkealla. Kökköydellä siis tarkoitan käytännössä useita täytesanoja. Ideasta pidin, tahdon itsekin Paitsaniin. ;)

Vaanija
Taas samoilla linjoilla omani ja Fuckbuddyn kanssa! Tämä oli mielestäni aavistuksen heikompi kuin Fb, mutta siinä samassa klimpissä. Tekniikka oli kunnossa ja hienoja mielikuvia syntyi. :heh:

Yhden markan kameli
Tavallaan ihan hauska, mutta tarina meni loppua kohti hieman liian sekavaksi. Joskus paikallaan junnaus on hyväksi. ;)

Pastafariaa
Ai, joku muukaan ei ole tajunnut karppausta. :hihi: Siitä pointsit. ;) Laulettavuus ja muu tekniikka ihan hyvin kunnossa. Kärkipäätä.

Tee tämä
Mahdoton laulettavuus. Tulin melkein vihaiseksi tästä. :hihi: Viisutin tasoon nähden jopa harvinaisen epähauska.
Meow cat, please meow back.

Avatar
ESC93
Siivooja
Siivooja
Viestit: 16259
Liittynyt: 26 Maalis 2010, 15:35
Paikkakunta: Järvenpää / ex-Nastola
Viesti:

Re: Kommentoi "So lucky" -sanoituksia (Moldova 2011)

Viesti Kirjoittaja ESC93 »

:sekava:

Tervetuloa sirkukseen
Aiheena kiva, mutta muutama yllättävä takku pudotti. En kuitenkaan yllättyisi, jos tämä on Timoteuksen (lupaus hallitus-sanan käytöstä). Tosin minä ehdin ensin! :mrgreen:

Fuckbuddy
Yllättävä. Laulettavuus kunnossa, mutta voittoa en uskaltaisi luvata tälle.

Rollaan rullaillen
Apuva, heti ekan kerran luettuani mulla alkoi soimaan päässä eräs Taina lähtee huomenna :rofl: Ihan OK, muttei kuitenkaan ihan kirkkainta Tompalta.

Sommoro!
Sain sentään mummon ja optimistijollan mukaan! :rofl: Muuten tämä on pelkkä "välityö", ei ollut kovin helppo homma tämänkertainen.

Vaanija
Ah, rakkausongelmia. Sopii yhteen musiikin kanssa. Hyvää ilmaisua täydellisellä laulettavuudella.

Yhden markan kameli
Luettuna tämä tuli hyvin oikeuksiinsa huvittajana, mutta laulettavuus vei hiukan hohtoa. Pienellä säädöllä tästä olisi tullut varsin mainio.

Pastafariaa
Täydellisen seko. Onneksi olen jo syönyt, niin ei tule nälkä. Sanailu kuitenkin tyydyttää kultturinnälkäni. :heh:

Tee tämä
Eipä tässä ole mitään sellaista, joka nostaisi tämän muiden rinnalle. Tekniikassa huomattavasti hiomista.
Kur protestojmë e nga dremitja kolektive zgjohemi
Ne përsërisim, përsërisim, përsërisim

Avatar
nkorppi
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2731
Liittynyt: 08 Marras 2006, 18:25
Paikkakunta: Derby, Iso-Britannia

Re: Kommentoi "So lucky" -sanoituksia (Moldova 2011)

Viesti Kirjoittaja nkorppi »

1. Tervetuloa sirkukseen

Kakka ja pippeli lensivät heti silmään. :eeek: Vaikka kyseessä on ilmeisesti tarkoituksellinen parodia-ajatus, niitä kahta oli aluksi vähän vaikea syödä... :vonkaus: Sokean miehen sirkuksessa tein sirkusmaiseen musiikkiin sirkustekstin ja nyt alitajuisesti tunnen muiden sirkusotsikkoisten tekstien plagioivan minua, vaikka en varmaan ollut ensimmäinen sanan käyttäjä. Sellaista se itsekeskeisyys teettää. Sanoitus on aistirikas, mutta vaihtelevasti älykäs ja epä-älykäs.

2. Fuckbuddy

Tykkään vaaramerkin soimisesta samalla kun musiikissa on piipaapiipaa-kohta. Pystyin kuvittelemaan punaisen varoitusvalon ihmisen päähän. Sanoitus on teknisesti niin hohdokas ja ammattimaisen näköinen, että tekijä lienee melko varmasti sziget. Hieman sekopäisempääkin irroittelua olisin hyväksynyt, tarina on nyt pikkuisen ennalta-arvattava. Laatu riitti silti kärkipaikkaan.

3. Rollaan rullaillen

Hah ESCin kommenttia! Itsellenikin tuli vanha Taina mieleen, surullisenkuuluisa viimeinen sijani vuodelta 2007 -- järkyttävää että muistat kaikki tekstini niiltä ajoilta asti... :mrgreen: Kun Tomppa sanoit Fuckbuddysta että teet itse samanlaista työtä ja odotat menestystä, en harmi kyllä voi ihan yhtyä tuohon optimismiin, vaikka sanoitus ei olekaan huono. Osaisinpa selittää hyvin mikä tekee szigetin työstä vielä tässä vaiheessa niin paljon ylivertaisemman... Hmmm... No ensinnäkin otsikosta puheen ollen, en oikein tiedä kuvaako otsikkosi sanoituksen sisältöä. Otsikko on minulle aina tärkeä. Otsikkosi kuulostaa nokkelalta, mutta mitä se tarkoittaa? Lemmenjuomat ja kaistat ovat vähän jo klisee, vaikka käytin niitä vuonna 2007 Lähteellä-sanoituksessani, myös surullisenkuuluisasti. Onpa mukava nainen joka ostaa mieheltä palveluita antamalla lainaa, mistäköhän niitäkin löytyy?! :vonkaus: Nakuna oleminen on kuvattu vähän koulupoikamaisesti ja vaatteiden terveistenvaihdot tuntuvat jotenkin puoliturhalta kikkailulta, vaikka ajatus on vilpitön ja sinänsä kekseliäs. Toisin kuin szigetin kielikuvat, se ei vaikuta taivaasta pudonneelta nerokkuudelta, vaan strategisesti harkitulta kikalta. Ehkä vähän yliyritit tehdä hyvää sanoitusta. Näihin kahteen verrokkityöhön nähden tässä ei harmittavasti myöskään ole yhtä onnistuneita musiikin intensiteetin vaihteluita mukailevia nousuja ja laskuja. Niissäkin oli yritystä ihan tyydyttävästi. Riimit, äänteet ja tekniikka ovat hyviä. Sanoituksen ongelma on se, ettei siinä tunnu olevan yhtä selkeää omaa ajatusta/sanomaa/jutskaa josta se muistettaisiin vielä kuukausien päästä, ei ainakaan käännöshistorian aiempiin sanoituksiin verrattuna.

4. Sommoro!

Mummon piirakat ovat aina parhaita. Onko mummosi karjalaisia? Tai peräti Pirkanmaalla asuvia karjalaisia? Minun oli. Paikkaluettelointi ja nimiluettelointi on sellainen ratkaisu jota en voi oikein sietää käännöksissä. Reissaaminen on ehkä kulunein sanoitusidea ja muutamat irralliset kivat sanakehitelmät eivät mitenkään pelasta sanoitusta. Se on vähän kuin rasvaton ja suolaton juustonaksu, jos olet ikinä sellaisia maistanut, ne ovat vähän kuin ilmaa söisi. Eli välisanoitus tosiaan. Sommoro sopii silti hyvin paikalleen.

5. Vaanija

Tässä musiikin intensiteetin nousut ja laskut ovat kisan onnistuneimpia. Sanoitus on hyvin visuaalinen ja elokuvamainen. Jälkikäteen en kuitenkaan muista sanoituksen ideasta yhtä paljon kuin esim. Fuckbuddysta. Tekniikka on todella hyvää.

6. Yhden markan kameli

Kuin Aladdin, tämä on hiomaton timantti. Laulettavuus on ihan kauheaa verrattuna leikittelevän hauskaan ideaan. Paikoin teksti on kömpelöä, paikoin aika karismaattista. Pikkuisen pelkäsin että teksti saattaa olla rasistisvivahteinen... no enpä tiedä.

7. Pastafariaa

Jossakin uutisoitiin että karppaus on saavuttanut uskonlahkon tunnusmerkit. Jokaisella uskonlahkolla pitää olla vastavoima. Pastafariasta kertovat uutiset ovat nekin viihdyttäneet minua. Yhdistin uskonto- ja karppausteemat aika satunnaisesti, ajatellen että sekametelisoppa sopisi ehkä musiikkiin. Varsinainen pastafarianismin ajatus jätettiin pois ja hain vaihtoehtoisesta merkitystä.

8. Tee tämä

Laulettavuus on niin päin mäntyä että luin tätä kohtalaisen musiikitta. Tässä tekstissä on kuitenkin kaksi kohtaa joista pidän: karkkien personifiointi ja riimioivallus, jossa tapahtuma on niin epätodennäköinen että voisi yhtä hyvin heittää 'noppaa'. Vaikka otsikkokohta on tylsä ja sanoitus kelpaisi hyvin jumbosijalle, laitoin tämän siksi Sommoron edelle, että on selvää että Sommoron tekijä ei ole laittanut taitojaan vastaavaa yritystä peliin, kun puolestaan tämän sanoituksen tekijä on saattanut. Enkä ole varma, onko Sommorossa otsikon lisäksi muita kohtia joista voisin rehellisesti pitää. No ehkä se mummo... :joojoo:

Avatar
ESC93
Siivooja
Siivooja
Viestit: 16259
Liittynyt: 26 Maalis 2010, 15:35
Paikkakunta: Järvenpää / ex-Nastola
Viesti:

Re: Kommentoi "So lucky" -sanoituksia (Moldova 2011)

Viesti Kirjoittaja ESC93 »

nkorppi kirjoitti:Onko mummosi karjalaisia?
Outokummussa asustelee yhä. :joojoo:
Kur protestojmë e nga dremitja kolektive zgjohemi
Ne përsërisim, përsërisim, përsërisim

Avatar
TomppaJr
Koordinaattori
Koordinaattori
Viestit: 37004
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kommentoi "So lucky" -sanoituksia (Moldova 2011)

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

nkorppi kirjoitti:Kun Tomppa sanoit Fuckbuddysta että teet itse samanlaista työtä ja odotat menestystä, en harmi kyllä voi ihan yhtyä tuohon optimismiin, vaikka sanoitus ei olekaan huono.
En tee samanlaista työtä, vaan samantyylisiä sanoituksia. ;)

Ja muutenkin tämä sanoitus oli sellainen, että väsäsin sen melko nopeasti, ja olen itse tyytyväinen. Sehän tässä on pääasia. :heh:
No ensinnäkin otsikosta puheen ollen, en oikein tiedä kuvaako otsikkosi sanoituksen sisältöä. Otsikko on minulle aina tärkeä. Otsikkosi kuulostaa nokkelalta, mutta mitä se tarkoittaa?
Ei yhtään mitään. :rofl: Rollaaminen voisi olla rock'n'rollia ja rullailu eteenpäin viipottamista. Mutta ei, se ei tarkoita mitään. Otsikkoa mietin hetkisen, olisiko 'Oon naku' ollut parempi? Minusta ei.
Nakuna oleminen on kuvattu vähän koulupoikamaisesti ja vaatteiden terveistenvaihdot tuntuvat jotenkin puoliturhalta kikkailulta, vaikka ajatus on vilpitön ja sinänsä kekseliäs.
En tahtonut kuvata riisuutumisesta enempää kuin yhden kappaleen. Yritin viimeiseen asti muokata tuota niin, että mukana olisi ollut idea lattialla olevasta mytystä, mutta en onnistunut. :heh:
Ehkä vähän yliyritit tehdä hyvää sanoitusta.
Enpäs. :mrgreen: Sanoitus oli koossa noin kahdessa tunnissa perusrungoltaan ja sitten hieman hioskelin sitä.
Sanoituksen ongelma on se, ettei siinä tunnu olevan yhtä selkeää omaa ajatusta/sanomaa/jutskaa josta se muistettaisiin vielä kuukausien päästä, ei ainakaan käännöshistorian aiempiin sanoituksiin verrattuna.
Tämä lie edelleen se minun suurin ongelmani. Tarrautuussa, Nokkosperhosessa ja Mustasiipisessä oli, heti tuli tavallista parempi sija. Mutta silti olen tyytyväinen tähän, jotenkin oudosti. :heh:

Kiitos jälleen pitkistä kommenteista. :hali:
Meow cat, please meow back.

Avatar
nkorppi
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2731
Liittynyt: 08 Marras 2006, 18:25
Paikkakunta: Derby, Iso-Britannia

Re: Kommentoi "So lucky" -sanoituksia (Moldova 2011)

Viesti Kirjoittaja nkorppi »

TomppaJr kirjoitti:
En tahtonut kuvata riisuutumisesta enempää kuin yhden kappaleen. Yritin viimeiseen asti muokata tuota niin, että mukana olisi ollut idea lattialla olevasta mytystä, mutta en onnistunut. :heh:
Idea lattialla elävästä mytystä toimisi hauskemmin, jos et sitten rikkoisi ideaa (ja lukijan sensuellia mielikuvitusta) turhaksi räikeähköllä 'Oon naku!' huudahduksella... Joskus sanoituksen eri osat reagoivat heikosti keskenään, tuhoten toisiaan, etenkin jos samaa asiaa sanotaan kahdella aivan eri tavalla.

Avatar
akuankka13
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8987
Liittynyt: 10 Touko 2008, 13:08
Paikkakunta: Vanajan taka

Re: Kommentoi "So lucky" -sanoituksia (Moldova 2011)

Viesti Kirjoittaja akuankka13 »

Tervetuloa sirkukseen
Aivopiereskelyn tulos. Pippeli on niin ihanan hävytön sana, että halusin lisätä sen ehdottomasti tähän. :heh:

Fuckbuddy
Tekniikaltaan hyvin vahva ja aiheena perusvarma, riimit hauskoja.

Rollaan rullaillen
Hauska sanoitus, jossa on mielenkiintoisia sanavalintoja. Riimit ovat väkisinväännettyjä ja rikkovat tekstiä.

Soommoro!
En pidä viisuista kertovista sanoituksista. Tekniikka ihan ok, mutta jää pohjille.

Vaanija
Kivasti oivallettuja kohtia ja tarinan eteenpäinkulku sopi tähän kappaleeseen mainiosti. Tekniikka erinomaista.

Yhden markan kameli
Aihe ei ehkä oikein sopinut kappaleeseen, mutta sanavalinnat olivat joissain kohdin hauskoja. Tekniikka ok.

Pastafariaa
Laulettavuus ja sellainen erinomaista. Aihe ei oikein auennut, mutta kyllä tästä selkeän tunnelmakuvan sai, joka sopi täydellisesti kappaleeseen.

Tee tämä
Aika pliisuksi jää tämä. Laulettavuus ja aihe ihan ok, mutta tarina eksyy välillä ihan omille poluilleen.
Qaj.

Lukittu