Sound of our hearts -tulokset (Unkari 2012)

Sanoituskilpailukausi 2012
Avatar
ESC93
Siivooja
Siivooja
Viestit: 16202
Liittynyt: 26 Maalis 2010, 15:35
Paikkakunta: Järvenpää / ex-Nastola
Viesti:

Sound of our hearts -tulokset (Unkari 2012)

Viesti Kirjoittaja ESC93 »

:unkari: :unkari: :unkari: :unkari: :unkari: :unkari: :unkari: :unkari:

Kuva

Nämä kisat tuppaavat usein olemaan Arpapeliä, mutta ei tällä kertaa voittajan suhteen: akuankka13 rynni lopulta selvähköön voittoon (ehkä) sen takia, että TomppaJr:n Yhteys tilttasi. Valinnan vaikeus on myös ihan ymmärrettävä syy siihen että ESC93 sijoittui hyvin pienellä piste-erolla kolmanneksi.

Tässä siis tulokset:

:voitto: akuankka13 - Arpapeliä 78
:hopea: TomppaJr - Yhteys 64
:pronssi: ESC93 - Valinnan vaikeus 63

4. -Statler- - Kaivon naiset 60
5. nkorppi - Suoraa salamaa 47
6. TOMItu - Tähänkö kaikki tää jää? 32
7. + Viisut + - Matkailun mestari 17
8. Happy - Tässä ja tässä 13


Ja voitto sydänääni, olkaatte hyvä:

Arpapeliä

On piinaavaa heittää arpaa
Noppaa ei voi painottaa
Toiveikkuus mielessäin on
Saalis uus - jo nään nautinnon

Peluri kertoimiin ei luota koskaan
Peluri painaa taas play, ja heikot huokaa
Peluri tietää, kun natsannut ei
Peluri painaa, ja painaa, ja painaa taas play

Ja painaa taas play
Ja painaa taas play

Tunnetaan rohkeudestaan
Kun leikkiin käy, sen kestää myös saa
Summailuun luotin liikaa
Kurkkuun luu - taas veikkaamaan

Killingit nää nieleskellään
Tiskille jää pelkkä ruosteinen pää

Peluri kertoimiin ei luota koskaan
Peluri painaa taas play, ja heikot huokaa
Peluri tietää, kun natsannut ei
Peluri painaa, ja painaa, ja painaa...

Peluri kertoimiin ei luota koskaan
Peluri painaa taas play, ja heikot huokaa
Peluri tietää, kun natsannut ei
Peluri painaa, ja painaa, ja painaa taas play

Ja painaa taas play
Ja painaa taas play
Viimeksi muokannut ESC93, 08 Syys 2016, 01:26. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Kur protestojmë e nga dremitja kolektive zgjohemi
Ne përsërisim, përsërisim, përsërisim

Avatar
TomppaJr
Koordinaattori
Koordinaattori
Viestit: 36945
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sound of our hearts -tulokset (Unkari 2012)

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

:hopea: Ensimmäinen hopeasijani. En laita mitään hymiötä perään, sillä kyrsii tajuttomasti. Voitto oli niin lähellä ja olin siinä niin pitkään kiinni.

// Unohtui. Voittajaa tietenkin kykenen onnittelemaan. :tapu:
Meow cat, please meow back.

Avatar
Mattokauppias
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2834
Liittynyt: 11 Huhti 2010, 10:14
Paikkakunta: Kajaani

Re: Sound of our hearts -tulokset (Unkari 2012)

Viesti Kirjoittaja Mattokauppias »

Onnea voittajalle, vaikka kääntäisinkin itse kärkikaksikon sijoitukset. :peukku:

Avatar
Happy
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 17025
Liittynyt: 10 Marras 2011, 20:58

Re: Sound of our hearts -tulokset (Unkari 2012)

Viesti Kirjoittaja Happy »

Jejjeeij, en ollut täysin kaukana toiseksiviimeisestä paikasta (:
Lisäksi olen ainakin tyytyväinen siitä etten saanut monilta kaikista huonompia jumbopisteitä, ja 3/4 ulpparia ei jättänyt minua pisteittä. No kyllä mä vielä tästä nousen, saatte vielä nähdä!

Kärkikaksosikosta eli Akukvaakin ja Tompan käännöksistä pidin (:
Never miss a good chance to shut up.

Avatar
TomppaJr
Koordinaattori
Koordinaattori
Viestit: 36945
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sound of our hearts -tulokset (Unkari 2012)

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

Happy kirjoitti:Kärkikaksosikosta eli Akukvaakin ja Tompan käännöksistä pidin (:
En tiedä oliko typo vai huumoria, mutta kuolin. :rofl:
Meow cat, please meow back.

Avatar
ESC93
Siivooja
Siivooja
Viestit: 16202
Liittynyt: 26 Maalis 2010, 15:35
Paikkakunta: Järvenpää / ex-Nastola
Viesti:

Re: Sound of our hearts -tulokset (Unkari 2012)

Viesti Kirjoittaja ESC93 »

Tulinpa muuten pohtineeksi että onko tämä (ehkä) historian nuorin mitalistikolmikko? :miettii:
Kur protestojmë e nga dremitja kolektive zgjohemi
Ne përsërisim, përsërisim, përsërisim

Avatar
Mattokauppias
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2834
Liittynyt: 11 Huhti 2010, 10:14
Paikkakunta: Kajaani

Re: Sound of our hearts -tulokset (Unkari 2012)

Viesti Kirjoittaja Mattokauppias »

^^^ Varmasti sulla onkin hyviä käännösideoita, mutta kun laulettavuuden saisit kuntoon, ihan ensimmäiseksi tavumäärän täsmäämään.
ESC93 kirjoitti:Tulinpa muuten pohtineeksi että onko tämä (ehkä) historian nuorin mitalistikolmikko? :miettii:
Ehkä, ja ainakin valtaosa kisan osanottajista on nuorempaa (kääntäjä)polvea.

Avatar
TomppaJr
Koordinaattori
Koordinaattori
Viestit: 36945
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sound of our hearts -tulokset (Unkari 2012)

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

ESC93 kirjoitti:Tulinpa muuten pohtineeksi että onko tämä (ehkä) historian nuorin mitalistikolmikko? :miettii:
Kiinnostava ajatus. :miettii: Nyt pitäisi saada vielä Mattokauppias, akukvaakki ( :heh: ) ja minä pallille, niin olisi nuoremppoo. :uujee:
Meow cat, please meow back.

Avatar
TomppaJr
Koordinaattori
Koordinaattori
Viestit: 36945
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sound of our hearts -tulokset (Unkari 2012)

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

Mattokauppias kirjoitti:^^^ Varmasti sulla onkin hyviä käännösideoita, mutta kun laulettavuuden saisit kuntoon, ihan ensimmäiseksi tavumäärän täsmäämään.
Yhdyn. :joojoo: Tämä kommentti kommentointiketjussa sai minut ajattelemaan:
Edellisten käännösteni kommenteista oppia ottaessani: päätin lyhentää lauseita, kun taas pidentää tavuja, koska tuo laulajan laulaa tuossa kappaleessa niin hitaasti..
Ajattelemaan sitä, että mitenkäs ihmeesti sinä niitä sanoituksia oikein kasaat? :shock: Päätit lyhentää lauseita, vaikka et todennäköisesti ole edes kuunnellut riviä useaan kertaan ja laskenut tavumääriä ym.. Ei pelkällä musiikitta kirjoittamisella pärjää, laulettavuutta pitää säätää kuuntelemalla samaa kohtaa uudestaan ja uudestaan ja laulamalla tuotostaan siihen päälle sekä miettiä, että onnistuuko pätkän laulaminen siihen päälle luontevasti.

Otetaanpa käsittelyyn kertsin avausrivi:

This is the sound of our hearts, if you listen

This is the lauletaan nopeasti, kuten kuulet, etkö kuulekin? Paino on This-sanalla. Lause jatkuu yhdellä pitkällä tavulla: Sound, sitten lyhyt Of ja piitkät Our ja Hearts. Painot ovat sanoilla Sound ja Our. Lauseen toinen osa on helppo. Paino sanalla If ja tavulla Lis. You lauletaan lyhyenä.
Tästä siis voidaan päätellä, että laulettavuuden kannalta on parasta tuottaa yksitoistatavuinen lause (meinasin kirjoittaa sana, ei ehkä kuitenkaan. :heh: ), jonka avaa lyhyttavuinen, kolmitavuinen sana. Esimerkiksi "Kaloja." Sitten seuraa Sound Of-kohta, johon sopii sana, jossa on yksi pitkä tavu avaamassa ja lyhyehkö lopettamassa. Esimerkiksi "Kuollut." Sitten seuraa pitkätavuiset Our ja Hearts, joten pitkätavuinen sana. Vaikkapa "Järveen." If you listen on niin helppo, kaksi kaksitavuista sanaa vain. Otetaan vaikka "Syytös uhkaa." Noin, nyt sinulla on riville oikein mukavasti sopiva sanoituspätkä.

Kaloja kuollut järveen, syytös uhkaa!

:heh: Opastavamppoo tomppaa. Toivottavasti auttoi. :peukku:
Meow cat, please meow back.

Avatar
Happy
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 17025
Liittynyt: 10 Marras 2011, 20:58

Re: Sound of our hearts -tulokset (Unkari 2012)

Viesti Kirjoittaja Happy »

:mitvit: :mitvit: Iik, haluaisin ymmärtää neuvosi, mutta kun tälläinen yksinkertainen ihminen kun olen en oikein ymmärrä.. Monesti kyllä olen lukenut nuo ohjeesi/neuvosi ,mutta ei taida minun aivokapasitettti oikein ymmärtää. Mutta kiitollinen olen neuvoistanne yms, että todellakin yritätte auttaa mua tekemään parempia käännöksiä :joojoo:
Kyllä siis olen noista englanninkielisistä sanoista yrittänyt saada suomenkielisen kuulloiset.
Esimerkiksi juuri "the sound of our hearts" kuulosti mielestäni oikealta tuo "tässä säädän taas"
Siihen olin tyytyväinen tässä käännöksessä, en oikein niinkään joihinkin muihin kohtiin :roll:

Erityisesti Kyproksen ja Unkarin käännöksissäni huomioin enemmän biisiä, mutta kaipa en sitten saanut siitä huolimatta laulettavuutta kuntoon.
Yritän nyt ottaa oppia neuvoistanne, sitten vaikka Latvian käännökseen. Aijon tosiaankin vielä sijottua edes viiden parhaan joukkoon, vaikka toki teki mieli luovuttaa koko käännöskilpailu Slovenian ja San Marinon murskaavan tuomion jälkeen :rofl: Mutta mä päätin ettei nyt luovuteta, toisinkuin Dana meni tekemään :roll:

Korppi sanoi hänellä menneen 50 käännöskisaa, ennen ensimmäistä voittoa.. hmm paljonkohan minulla menee? Veikkaisin 200 :rofl:

//Harmittaa tietenkin etten ole saanut laulettavuutta kuntoon, sillä tosisaan olen panostanut käännöksiini sitten viimevuoden. Nyt sitten ennen seuraavaa kännöskisaa aijon lueskella vähän kaikkien kääntäjien aijempia käännöksiä ja sitten tietenkin teidän opastuksia, jotta jotain saisin aikaakin.
Ehkä en saa koskaan laulettavuutta kuntoon, ehkäpä saan..
Never miss a good chance to shut up.

Avatar
Timoteus
Viinuri
Viinuri
Viestit: 30548
Liittynyt: 06 Helmi 2004, 08:31
Viesti:

Re: Sound of our hearts -tulokset (Unkari 2012)

Viesti Kirjoittaja Timoteus »

TomppaJr kirjoitti:Otetaanpa käsittelyyn kertsin avausrivi:

This is the sound of our hearts, if you listen

This is the lauletaan nopeasti, kuten kuulet, etkö kuulekin? Paino on This-sanalla. Lause jatkuu yhdellä pitkällä tavulla: Sound, sitten lyhyt Of ja piitkät Our ja Hearts. Painot ovat sanoilla Sound ja Our.
Viimeisestä eri mieltä. Paino on sanalla hearts. Seuraavalla, rytmiltään puoleenväliin asti identtisellä rivillä paino on vastaavassa kohtaa sanan above jälkimmäisellä tavulla. Jos se olisi ensimmäisellä tavulla, sana olisi väärin painotettu. Tosin siihen nyt ei välttämättä voi luottaa, että alkutekstit olisivat teknisesti oikeaoppisia.

Ainakin voittokääntäjä näkyy kuulleen painot samoin kuin minä. Kääntämiseen vaikeutta toi se, että kertsin viimeisellä rivillä otsikkokohta lauletaan eri tavalla kuin ensimmäisellä. Jos olisin saanut jotakin aikaiseksi, olisin luultavasti päätynyt ankan ja TOMItun ratkaisuun lopettaa kertosäe kahteen yksitavuiseen sanaan.
Happy kirjoitti:Esimerkiksi juuri "the sound of our hearts" kuulosti mielestäni oikealta tuo "tässä säädän taas"
Siihen olin tyytyväinen tässä käännöksessä, en oikein niinkään joihinkin muihin kohtiin :roll:
"Tässä säädän taas" vastasi sanoituksessasi alkutekstin kohtaa "This is the sound of our hearts", josta putosi kaksi tavua pois. Täsmäytin sen mielessäni alkutekstiin seuraavasti. Onko tulkinta oikea vai täysin suossa?

Koodi: Valitse kaikki

This is the sound of our hearts
  Tä.äs-sä    sä..ä-dän  taas
Siinä olet oikeassa, että muut kohdat ovat sanoituksessasi ongelmallisempia kuin nimikohta. Esimerkiksi ensimmäisessä säkeistössä riviesi tavumäärät ovat 11+9+10+11, alkutekstissä 8+7+7+8. Ylimääräisille tavuille ei laulaessa löydy tilaa, tavuja ei voi olla enempää kuin nuotteja. Päinvastainen (yhden tavun jakaminen usealle nuotille) on mahdollisempaa mutta käännöskisakontekstissa suosittelen välttämään sitä, ellei alkuteksti tee niin tai ellet tiedä mitä teet.

Suosittelen seuraamaan alkutekstin tavumääriä. Kaikissa taiteenlajeissa sääntöjä voi rikkoa vasta kun ne on oppinut.
Jos et pärjää tietokoneellesi shakissa, kokeile potkunyrkkeilyä.

Avatar
sziget
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11937
Liittynyt: 03 Touko 2006, 20:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sound of our hearts -tulokset (Unkari 2012)

Viesti Kirjoittaja sziget »

Víszi kilpailua ja ühdekszen mitalisztia. Olisziko ennetüsz? :uujee: - Siirryn suomalaisiin kirjaimiin, ennen kuin tämä valvojan innovaatio jää päälle. Epäilin Arpapelin tekijäksi Timoteusta. Se ei ole ainutlaatuista, mutta useammin olen sekoittanut ankan korppiin. Onnittelut vankalle voittajalle ja muille Liszteille, ei kun mitalisteille.
Happy kirjoitti:Korppi sanoi hänellä menneen 50 käännöskisaa, ennen ensimmäistä voittoa.. hmm paljonkohan minulla menee? Veikkaisin 200 :rofl:
Nico Rosbergilta meni yli kuusi vuotta ja 111 F1-kisaa ensimmäiseen voittoon. Voit aika pitkälle luottaa siihen, että sanoitustekniikan kehittyessä myös tulokset paranevat. Tompan ja Timoteuksen kommentit olivat osuvia, en osaisi lisätä niihin mitään. Yritän kommentoida taas tulevissa kilpailuissa.
If you only see one movie this year, it should be FRANKENHOOKER. - Bill Murray, 1990

Avatar
akuankka13
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8932
Liittynyt: 10 Touko 2008, 13:08
Paikkakunta: Vanajan taka

Re: Sound of our hearts -tulokset (Unkari 2012)

Viesti Kirjoittaja akuankka13 »

Jaa että kaksi peräkkäistä voittoa. :shock: Kiitos.
Qaj.

Lukittu