Kommentoi Euphoria-sanoituksia

Sanoituskilpailukausi 2012
Avatar
ESC93
Siivooja
Siivooja
Viestit: 16264
Liittynyt: 26 Maalis 2010, 15:35
Paikkakunta: Järvenpää / ex-Nastola
Viesti:

Kommentoi Euphoria-sanoituksia

Viesti Kirjoittaja ESC93 »

Glöm inte att rösta först! Annars kan det bli dysforiskt för dig. :tosion:

Eller på finska: äänestäs ensin, muuten olosi muuttuu dysforisemmaksi.




















































































































:megafoni: :korvana:
Kur protestojmë e nga dremitja kolektive zgjohemi
Ne përsërisim, përsërisim, përsërisim

Avatar
ESC93
Siivooja
Siivooja
Viestit: 16264
Liittynyt: 26 Maalis 2010, 15:35
Paikkakunta: Järvenpää / ex-Nastola
Viesti:

Re: Kommentoi Euphoria-sanoituksia

Viesti Kirjoittaja ESC93 »

Upea kärki, hyvä keskikasti ja surkeahko peräpää. :joojoo:

Euraasia
Tuttua mahtipontisuutta, yllättävä ja ymmärrettävä. Tulos voi olla mitä tahansa.

Glooria
Tästä voisi jalostaa hyvän tuotoksen, mutta tällaisenaan tästä ei ole haastajaksi. Tekijän asemassa olisin panostanut tähän enemmän, nyt tämä jää selvästi raakileeksi kaikkine tavuvajavaisuuksineen lähes jokaisessa säkeessä.

Mun sieluni
Toimii paremmin luettuna kuin laulettuna. Pidän aiheesta, joten harmittaa tekniikassa olevat takut, jotka olisivat korjaantuneet kohtuullisen pienellä hiomisella.

Epäjumala
Ilmeisesti varjopisteenmetsästysmatkalla menossa. Periaatteessa upea, mutta kertosäe ja toisen säkeistön alku tuntuvat irrallisilta eivätkä sovi kokonaisuuteen ja näin taso laskee.

Amnesia
Täynnä mystiikkaa, aivan kuin Loreenissa itsessäänkin.

Kun täyttää 99
Erittäin yllättävä aihevalinta, mutta kun ajattelee uudelleen niin tämä onkin kuin luotu musiikkiin: molemmista tulee mielleyhtymiä ikuisuuteen. Hyvä.

Mikään ei ole oikein
Ylivoimaisista peränpitäjistä parhaiten kasassa pysyvä tekniikka, vaikka tämäkään ei täydellinen ole, mutta sisältö aiheuttaa kaksijakoisia tunteita... Tässä on jotain kiinnostavan erikoista, mutta samalla myös epämiellyttävää. Vaikea kuvitella Loreenin suuhun.

Valkyria
Idea lähti muuan poliitikon pystyttämän työryhmän kyhäämästä vihkosesta.

Jäänuotio
Tajuttoman uskomaton. :kups: Kylmiä väreitä, selvästi yksi lähihistorian parhaimmista teksteistä. :tapu:

Pure multaa
Aistin tätä lukiessani mullan maun suussani. :shock: Kyllähän minä mielelläni tätä multaa syön, hienosti ja tunnelmaan istuvasti on loihdittu tarina tähän. :joojoo:

Kappale joka lunastanut paikkansa meidän sydämmissämme
Myönnän, että ensimmäinen reaktioni oli erittäin syvä luotaantyöntävä huokaus. :roll: Ensinnäkin metateksti ei minusta sovi sitten millään tähän, viisu ansaitsisi paremman aiheen. Toiseksi, tekniikassa on suurehkoja puutteita, joskin hyvin pientä edistymistä on aiempaan verrattuna (ehkä) havaittavissa. Lopuksi vielä oikein kirjoitusta olisi tarve viilata. Riimejäkin näkisin ihan mielelläni.
Kur protestojmë e nga dremitja kolektive zgjohemi
Ne përsërisim, përsërisim, përsërisim

Avatar
akuankka13
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8987
Liittynyt: 10 Touko 2008, 13:08
Paikkakunta: Vanajan taka

Re: Kommentoi Euphoria-sanoituksia

Viesti Kirjoittaja akuankka13 »

Euraasia
Politiikkasanoitukset... :roll: Tämä teksti on ammattitaitoisin näistä, mutta aihe ei miellytä. Kuitenkin taas täytyi laittaa tämä hävyttömän korkealle, kun ei varteenotettavia kilpakumppaneita löytynyt tarpeeksi.

Glooria
Väestörekisterikeskuksen nimipalvelu ei tunne yhtäkään Glooria-nimistä ihmistä Suomessa - kyseessä lienee siis jonkun muun maan kansalainen? Tai ehkäpä kyseessä on glooria? Muuten aika myötähäpeällinen teksti ilman kunnon laulettavuutta, pohjille menee.

Mun sieluni
"Virtahepo olkkarini" oli hauska, mutta muuten tästä jäi aika ammattitaidoton maku, niin kuin edellisestäkin.

Epäjumala
Idea minulla oli tähän jo kuukaudesta Tampere ja Porvoo, mutta toteutuksesta tuli jotain käsittämätöntä kökköä, ja kunnolla pääsin sanoitusvaiheeseen vasta viimeisenä iltana. Alustavien tutkimusten mukaan myös koeviikolla oli osuutta asiaan.

Amnesia
Aika perusteksti, jossa käytetään kaikenlaisia käännöskliseitä ja muita yllätyksettömiä ilmaisuja. Toisaalta tekniikka on melko hyvää ja riimit perushyviä.

Kun täyttää 99
Sanailu on ratkiriemukasta ja tekniikka hyvää, mutta en ole varma, miellyttikö aihe, niin omaperäinen kuin se olikin?

Mikään ei ole oikein
Loistava kuvaus ahdistuksesta ja henkisen tuskan muuttumisesta fyysiseksi! Tässä on tunnetta. Toisaalta taas tekniikka oli huonoa.

Valkyria
Enpä kuvitellut antavani perustekstille täysiä pisteitä, mutta näin siinä vain kävi. Sanoitus sopii loistavasti kappaleen tunnelmaan.

Jäänuotio
Sanoituksessa oli jotain sellaista, mikä ei saanut minua antamaan tälle korkeita pisteitä - ehkä se oli se läpipaistava väkisinväännetty sanailu ja erilaiset täytesanat, mitkä tekivät tästä melko luotaantyöntävän kokonaisuuden. Tekniikka ja aihe olivat ihan hyviä.

Pure multaa
En tajunnut tätä. Laulettavuus melko huonoa. Toisaalta outo aihe on jollain tapaa myös oudon kiehtova.

Kappale joka lunastanut paikkansa meidän sydämmissämme
Kielipoliisin ainoa oikea reaktio: :nohyi:. Aiheessa oli kuitenkin jotain kiehtovaa moniulotteisuutta.
Qaj.

Avatar
TomppaJr
Koordinaattori
Koordinaattori
Viestit: 37067
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kommentoi Euphoria-sanoituksia

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

Euraasia
Blaah, en löydä yhteyttä alkuperäisteoksen ja politiikan välillä. Putinista olemme saaneet tämän vuoden sanoituskisoissa jo kertaalleen hoilailla, joten aihe tuntui vähän vanhan kierrätykseltä. Tiedän, tuo ajattelutapa on hieman sairas, mutta sille ei vaan voi mitään. Tärkein, nimikkosanakin oli kaukaa haettu, tarkoitettiin varmaan sitä, että Venäjä leviää sekä Euroopan että Aasian puolelle. Nääh, ei uponnut.

Glooria
Jos ei kykene laulettavuudeltaan tämän parempaan teokseen, niin kannattaa oikeasti lueskella muiden tekemiä sanoituksia, joissa laulettavuus toimii. Tämä siis vain ystävällisenä vinkkinä, en tarkoita pahalla. Alkaa vaan pikkuhiljaa nyppimään, kun aina tietyiltä ihmisiltä näistä sanoituskisoissa tulee laulettavuudeltaan täysin kelvottomia tekeleitä, eivätkä he ole kymmeniin kilpailuihin kehittyneet laulettavuuksiltaan laisinkaan. Joten oppia nokkaan ja uudelleen mukaan! Oppia ei voi kuin yrittämällä, mutta yrittää pitäisi lujempaa. Tämä on minun vinkkini.

Mun sieluni
Tahdon oikeasti tietää kuka tämän on tehnyt. :shock: :uujee: Ei nimittäin tyylillisesti näyttänyt kenenkään aktiivisanoittajan tekeleeltä, mutta tekniikka oli silti yllättävänkin hyvää. Jos sanoitus on jonkun ihan uuden sanoittajan, niin on hyvät lähtökohdat. :peukku: Minä nimittäin pidin tästä sekä ideallisesti, että runollisestikin. Mukavan suoraa puhetta ja niin... :heh: Ulkoasuun suosittelen keskittymään. Tuollainen sanojen venyttäminen ja tavuttamine-en näyttää vähän kömpelöltä. Mutta selvästi paras tähän mennessä.

Epäjumala
Öö tä? Se, että sanoituksessa on laulettavuus kunnossa ei vielä automaattisesti nosta sitä korkeille pisteille. Tämän sanoituksen luoja ilmeisesti luulee niin. :heh: Sillä jos ihan suoraan sanotaan, aihe oli niin kummallisen monimutkainen, että siinä ei vain kyennyt pysymään kärryillä. Tekohienot ja tilanteisiin täysin sopimattomat sanat saivat aikaan huonon yleiskuvan. Ja kun ottaa huomioon, että en edelleenkään tajua, mistä sanoitus yritti minulle kertoa, niin on asiat aika heikosti. Se syvin idea olisi edes jotenkin tajuttavilla kiertoilmauksilla kohteliasta ilmaista. :hihi:

Amnesia
Omani. Jos on pelannut Amnesia - The Dark Descent -nimistä peliä, niin tästä sanoituksesta saa irti paljon enemmän mitä pelaamattomat. Yritin tehdä tästä hienostuneen version kyseisestä pelistä, sillä sillä on nykyään maineena pikemminkin "juostaan morsoja karkuun ja heitetään niitä tuoleilla" kuin tämä, mitä yritin tavoittaa sanoituksessani. Itse kappale oli yllättävän vaikea sanoitettava, ja tätä lopullistakin versiota hioin viimeisenä asiana eilen illalla ennen nukkumaanmenoa, ikinä en ollut tyytyväinen lopputulokseen. Mutta tämä versio on lähinnä sitä, mihin olen edes jotenkin tyytyväinen. Menestystä en kuitenkaan odota, varjopisteitä ehkä enemmänkin. Menestys yllättäisi.

Kun täyttää 99
Aiheellisesti tämä nyt ei oikein biisiin sopinut, mutta sanailultaan tämä oli aika sööttiä. :heh: Varsinkin toinen säkeistö nosti kappaleen uusiin sfääreihin. Valitettavasti ensimmäinen säkeistö puolestaan hukutti mielenkiinnon alkutekijöissään, joten kertsillä ja muilla osilla oli täysi työ ja tuska saada lukija kiinnostumaan. Kertosäkeen rivit "Ei suuria / Vaan eikö onnen tunnistais / Jos edes yhden ruusun sais" on vähän kökkö, sillä miten Ei suuria liittyy jatkoriveihin millään tavalla? Tässä olisi voitu menetellä kuten sanoituksessa neljä, Epäjumala, ja vaihtaa hokemafraasia kesken kertosäkeen. Se olisi tuonut paljon lisää. Nyt pikkujutut vähän saavat kokonaisuutta kömpelöksi. Toisiksi paras silti tähän mennessä.

Mikään ei ole oikein
Olettaisin tämän olevan + Viisut +:n. :mitvit: Toivottavasti osaan jo löytää hänen sanoitukselleen tyypillisiä piirteitä sen verran hyvin, että vaikka laulettavuus onkin parantunut ihan hirmuisesti lähiaikoina, niin osun silti oikeaan epäilyineni. Olisi nimittäin aika kiusallista, jos sanoitus ei ole + Viisut +:n ja osoitan tämän käytännössä kokonaan hänelle. :rofl: Mutta niin, mitä tästä nyt sanoisi? Käytännössä laulettavuus on tällä hetkellä 90% siitä, mitä se parhaimmilla sanoittajilla on (Joku sanoi muistaakseni pari kisaa sitten sen olevan 75%, nopeemppoo edistystä!), joten sen kanssa alkaa selviämään. Täytesanoja toistellaan edelleen ihan kiitettävästi, tässä sanoituksessa muotisanana oli selvästi "nyt". Sen lisäksi sitä "vaan"ia kannattaa välttää, ja koittaa saada lauseet sellaisiksi, miten suomalainen ne puheessaan sanoisi. Esimerkiksi tuskin kukaan ilmaisisi asiaa "että mikään ei ole oikein" näin: "että mikään oikein ole ei." Ymmärsit varmaan mitä tarkoitan? Mutta laulettavuus on kehittynyt!

Valkyria
Selvästi ammattitaitoinen jälki, mutta valitettavasti sanoitus oli aiheellisesti hieman tylsistyttävä. Mitään kovin erikoista tästä ei saanut irti. Alku oli vahva, ja meinasinkin jo alkaa kirjailla "kiitos sanoituksesta, kärkeen menee"-kommenttia, mutta sitten kertosäe ja toinen säkeistö jotenkin onnistuivat latistamaan tunnelmaa. Valitettavaa, sillä aiheesta olisi saanut (aavistuksenvertaisesta tylsistyttävyydestään huolimatta) paljon enemmänkin irti.

Jäänuotio
On aina hieman typerää, kun kekkereissä on yksi sanoitus, joka on niin paljon ylitse muiden, että muilla ei ole minkäänlaista mahdollisuutta voittaa. Vaikka tietenkin palvon tämän tekijää ylitse kaiken (on kauden hienoimpia teoksia), niin tasaista tästä sanoituskisasta ei Jäänuotion takia saa. ;)

Pure multaa
Toistettavan lausahduksen (Pure multaa) takia tätä ei vaan kykene ottamaan tosissaan, vaikka muuten sanoitus tuntuu olevan ihan vakavilla arvoilla liikkeellä. :miettii: Melko vaikea analysoitava siis. Sanottakoon näin, että koska kilpailun taso on aivan tajuttoman heikko, niin nousee yllättävänkin korkealle.

Kappale joka lunastanut paikkansa meidän sydämmissämme
Niin myötähäpeää tuottava teos lukuisine kirjoitusvirheineen, että tulin ihan vihaiseksi. Kiitos nyt tästäkin sitten. Täysin halventavaa toimintaa hienoa kappaletta kohtaan. Nollille jätän ihan automaattisesti, ei mitään mietintää muista vaihtoehdoista, selvästi huonoin.
Meow cat, please meow back.

Avatar
akuankka13
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8987
Liittynyt: 10 Touko 2008, 13:08
Paikkakunta: Vanajan taka

Re: Kommentoi Euphoria-sanoituksia

Viesti Kirjoittaja akuankka13 »

TomppaJr kirjoitti: Se, että sanoituksessa on laulettavuus kunnossa ei vielä automaattisesti nosta sitä korkeille pisteille. Tämän sanoituksen luoja ilmeisesti luulee niin.
Mistä päättelet, että hän luulisi niin? :mitvit:
Sillä jos ihan suoraan sanotaan, aihe oli niin kummallisen monimutkainen, että siinä ei vain kyennyt pysymään kärryillä. Tekohienot ja tilanteisiin täysin sopimattomat sanat saivat aikaan huonon yleiskuvan. Ja kun ottaa huomioon, että en edelleenkään tajua, mistä sanoitus yritti minulle kertoa, niin on asiat aika heikosti.
Minusta se oli ihan selkeä. Analysoidaanpa rivi kerrallaan, niin sinäkin tajuat.

"Tuo"
Siivittää seuraavan rivin informaatiotulvaan. Toisinaan imperatiivimuotoiset verbit lisäävät toistossa tehokkuutta.

"Tuo tänne vati, josta syödä saan"
Yksinkertainen käsky: kaikki tänne nyt heti.

"Tai suo voi muuten vahingossa upottaa"
Heti perään lisätään seuraamukset, joita käskyn rikkomisesta voi koitua. Jumalhahmoinen päähenkilö kiristää kuolevaisia korostaakseen omaa egoaan.

"Ynhmm..."
Mystinen äännähdys, joka voi tarkoittaa mitä vain. Todennäköisesti päähenkilö puhuu jotain elämääsuurempaa, mitä me maallikot emme ymmärrä.

"Luon voiman äännähdyksiin ylväisiin"
Päähenkilö kertoo, miten edellinen ynähdys tulee käsittää. Syvällinen pohdinta on vastauksena itsestäänselvyys, onhan kyse kuitenkin jumalasta.

"Ja niin nää viisaat sanat nousee korkeuksiin"
Koko maailma tulee palvomaan jumalhahmoa - johtunee tämän auktoriteetista ja ytimekkäistä lausahduksista.

"Ei klooria
Mua ilman uima-altaassa"
Nokkela ilmaus - ilman päähenkilöä ei ole mitään, mitä me miellämme itsestäänselvyydeksi - ei ole edes klooria, joka on olennainen osa tavallisen uima-altaan sisältöä.

"Oot tukijalan turvassa"
Egonpönkitysrivi. Samalla päähenkilö kertoo, ettei ole mitään hätää, sillä hän kyllä kantaa kaikki taakkamme.

"Näin nousen va-a-a-a-a-aan!"
Ja itsetunto sen kuin kohoaa... Jumaluudesta on toisinaan hyötyä.

"Ei fluoria
Mua ilman hammastahnassa"
Otetaan vielä toinen esimerkki, jotta rahvas kansa varmasti tajuaa, mitä päähenkilö ajaa takaa.

"Mua palvoo koko maailma"
Uuden jumaluuden ilosanoma leviää eri puolille maapalloa, mikä oletetusti herättää iloa ko. henkilössä.

"Ja nousen va-a-a-a-a-aan!"
Ja itsetunto nousee.

"Keksin sen, darmstadtiumatomin rakenteen"
Mystinen äänensävy kohottaa tunnelmaa. Päähenkilö on alku ja loppu, jopa darmstadtiumatomi on hänen kättensä työtä.

"Eksy en, tän pelin osat laitoin paikoilleen"
Jumala on erehtymätön. Kaikki on päätetty valmiiksi ('peli' on tässä siis pelkkä metafora).

"Oon sulle, ja sulle, myös sulle"
"I want you!" Päähenkilö osoittaa sormellaan juuri sinua! Armo kuuluu kaikille!

"Vain yksi armo, ankaruus"
Muita ei ole. Pitää toki ottaa huomioon, että kaikessa laupeudessaan jumalhahmo osaa olla myös ankara. Noudattakaamme hänen käskyjään.

"Luon rauhan, näin jauhan puukauhan"
Kaikki maailman mahdottomat asiat tiivistettynä muutamaan sanaan. Rauhan luomisessa ei onnistu kukaan muu kuin jumalhahmo, joka haluaa luoda rauhan. Puukauhan jauhaminen on esimerkkinä siitä, mitä kaikkivoipainen subjekti voikaan tehdä kyvyillään!

"Oon yksin kaikkivoipaisuus"
Selittää edellisen rivin kummallisuuden mitä järkevimmällä tavalla. Minä osaan ja taidan kaiken, minä minä minä.

Toivottavasti tajusit, vai haluatko, että translitteroin vielä jälkimmäisenkin osan tekstistä?
Se syvin idea olisi edes jotenkin tajuttavilla kiertoilmauksilla kohteliasta ilmaista.
Otsikko on hyvä keksintö. :peukku:
Qaj.

Avatar
TomppaJr
Koordinaattori
Koordinaattori
Viestit: 37067
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kommentoi Euphoria-sanoituksia

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

Ei tarvitse. :joojoo: Lähdin vain analysoimaan tekstiä liian vaikeasti. Koetin etsiä yhteyttä fluorin, kloorin, darmstadtiumatomin sekä puukauhan väliltä siinä epäonnistuen. Ymmärsin idean, mutta en siltikään pidä siitä niin paljon, että tuntisin omantunnontuskia antamistani matalista pisteistä.
akuankka13 kirjoitti:
TomppaJr kirjoitti:Se, että sanoituksessa on laulettavuus kunnossa ei vielä automaattisesti nosta sitä korkeille pisteille. Tämän sanoituksen luoja ilmeisesti luulee niin.
Mistä päättelet, että hän luulisi niin? :mitvit:
Päättelin sen siitä, että idea oli niin arveluttava sekasotku ilman minkäänlaista ideaa, siis ennen kuin selvensit asiaa. :joojoo:
Meow cat, please meow back.

Avatar
wulfila
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1673
Liittynyt: 25 Maalis 2012, 23:46
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Kommentoi Euphoria-sanoituksia

Viesti Kirjoittaja wulfila »

Euraasia
Tää oli kiva, hauska ja laulettava :)

Glooria
Aika tyhjä teksti, mitään ei oikeastaan tapahdu ja sanomaakin on 0.

Mun sieluni
Tässä sen sijaan oli aivan loistava tarina ja tunnelma, ja pari näppärää sanailuakin. Kiilasi aivan kärjen tuntumaan, vain pienet tekniikkapuutteet säästivät tämän täysiltä pisteiltä. Aivan ihana <3

Epäjumala
Nokkela. Varsinkin kertosäe oli loisto.

Amnesia
Oon katsonut youtubesta muutaman pätkän kun joku muu pelaa Amnesiaa, se oli mulle ihan tarpeeksi pelottavaa :D Originellista aiheesta huolimatta tylsähkö sanoitus.

Kun täyttää 99
Suosikkini. Sujuvasti sanailtu ja kiintoisa näkökulma jo aiemminkin käsiteltyyn aiheeseen (vanhenemiseen).

Mikään ei ole oikein
Joo ei kiitos. :roll: Ehkä mä en vaan tajunnut mitä tässä tapahtui.

Valkyria
Jos olisin tiennyt mistä tämä sai innoituksensa niin olisin ehkä antanut jokusen pisteen enemmän. Vaikka Valkyriat on kyllä kivoja :joojoo: Tämä vaan tuntui aika perusmätöltä, kun en tavoittanut syvempiä merkityksiä.

Jäänuotio
Samaan aikaan sekä foneettisesti kaunista kieltä että nokkelia kielikuvia - what's not to love? Kisan parhaimmistoa ehdottomasti.

Pure multaa
Tämäkin miellytti mua, tarina oli hauska ja dramaattinen ja tekniikka kunnossa.

Kappale joka lunastanut paikkansa meidän sydämmissämme
On se niin vaikeaa oppia kirjoittamaan sana "sydämessä", luulisi että siitä on jauhettu jo niin kauan että sen tietäisi jokainen miten se menee. Huoh. Sisällöltään myös köyhä sanoitus, vaikka idea toki onkin kekseliäs.
Na svakom prstu jedan niko me nije vrijedan
Dosta sam ljubila, gubila, sebe ubila

Avatar
Serduchka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 57786
Liittynyt: 22 Huhti 2007, 17:16
Paikkakunta: Pori

Re: Kommentoi Euphoria-sanoituksia

Viesti Kirjoittaja Serduchka »

Euraasia
Hyvin rakennettu teksti. Itseäni ei innostanut elämää surempaan kappaleeseen tungettu henkilö nimeltään Putin. :niinpa: Muuten kyllä pidin käännöksestä.

Glooria
Vähän oli jäänyt ideat vähiin tässä. Hieman heikommanlaista myös laulettavuus.

Mun sieluni
Siis "virtahepo olkkarini"... mitä ihmettä? Outo kielikuva. Ei kyllä tekniikaltaankaan kovin suuremmin loistanut ainakaan minulle.

Epäjumala
Olihan tässä ideaa, mutta hieman sekava mielestäni. Laulettavuus oli kutakuinkin kunnossa.

Amnesia
Hienon synkkä teksti. Sopi todellakin tämän kappaleen tyyliin. Hyvä laulettavuus.

Kun täyttää 99
Luvun 99 taivuttaminen u-u-u-u-u-up-kohtiin oli hauska idea. Muutenkin tämä oli ihan hyvin rakennettu teksti ja erottui muista.

Mikään ei ole oikein
Joku muukin päätti siis käyttää dysforiaa. :heh: Onneksi ei menty -Statler-'n kanssa alkuperäisellä teksti-ideallani. Tämä oli vähän väkisin väännetyn oloinen.

Valkyria
ESC93 tuli heti ensimmäisenä mieleen, kun luin tätä tekstiä. Hauska idea tässä käännöksessä. Hyvä laulettavuus. Tuli kylmiä väreitä, kun luin, mitä tämä Valkyria-käsite nyt sitten tarkoittikaan. Olin kyllä aiemmin jo kuullut kyseisen sanan, mutten muistanut, mitä se tarkoitti.

Jäänuotio
Upea käännös. Laulettavuus on ensiluokkaista. Pidin lukemastani eniten näistä ehdokkaista.

Pure multaa
-Statler-'n ja minun yhteiskäännös.

Kappale joka lunastanut paikkansa meidän sydämmissämme
Sydämissämme, ei kahdella m:llä. :jupinaa: Muutenkin tämä oli aivan heikonlainen teksti, veikkaan WildDancen tekstiksi.
⚰️ R.I.P. Eurovision 🪦

Avatar
ESC93
Siivooja
Siivooja
Viestit: 16264
Liittynyt: 26 Maalis 2010, 15:35
Paikkakunta: Järvenpää / ex-Nastola
Viesti:

Re: Kommentoi Euphoria-sanoituksia

Viesti Kirjoittaja ESC93 »

Serduchka kirjoitti:ESC93 tuli heti ensimmäisenä mieleen, kun luin tätä tekstiä.
No hui kun tästä on tullut niin ennalta-arvattava. :heh:
Kur protestojmë e nga dremitja kolektive zgjohemi
Ne përsërisim, përsërisim, përsërisim

Vilsku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1536
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 21:01

Re: Kommentoi Euphoria-sanoituksia

Viesti Kirjoittaja Vilsku »

Serduchka kirjoitti: Mun sieluni
Siis "virtahepo olkkarini"... mitä ihmettä? Outo kielikuva. Ei kyllä tekniikaltaankaan kovin suuremmin loistanut ainakaan minulle.
http://takkirauta.blogspot.fi/2009/03/v ... eessa.html :joojoo:

Avatar
WildDance
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 10942
Liittynyt: 14 Kesä 2012, 20:58

Re: Kommentoi Euphoria-sanoituksia

Viesti Kirjoittaja WildDance »

Olin todella pettynyt tähän tasoon

Euraasia
No joo, ei nyt huono, mutta ei kyllä mikään ihmeellinenkään. Keksitasoa
Glooria
Minä pidin tästä. Idea oli ihan kiva ja kyllä minä tätä pystyin laulamaan. Saa aika hyvät pisteet
Mun sieluni
Tästä pidin ja paljon. Sanoitus oli perus hyvin toimiva ja jäi mieleen. Ei myöskään
Epäjumala
Paras. Aihe oli hyvä ja sekavuus vain paransi tätä. Kun katselin kokonaisuutta kyllä tämä näistä Euphoria käännöksistä paras on. Ja toivon onnea ja menestystä kisaan koko sydämestäni
Amnesia
Toinen ääripää... Mä en tajunnu tätä??? Mikä ihmeen homma tää on??? Heikko tekele ja tuonkin mitä ymmärsin oli nähtyä ja tylsää käännöstä. Ei näin...
Kun täyttää 99
Mahtavuutta ja hyvin keksitty oli tämä. Pidin erityisen paljon kertsistä. Ansaitsee hyvän sijoituksen tässä kisassa
Mikään ei ole oikein
No kyllä joku on, mutta päällisin puolin aika tylsä ja helposti unohdettava. Jumbolta säästyy kuitenkin helposti
Valkyyria
Nääääh... Next
Jäänuotio
Aika hyvä. Pidin paljon aiheesta. Jotenkin tämä ei sinne kärkeen ihan yltänyt
Pure multaa
No ei ollut tämäkään erikoisen hyvä. Oli vähän multaa ja olin jo todella väsynyt koko käännöskilpailu hommeliin tässä vaiheessa
Kappale joka on lunastanut paikkansa sydämmissämme
No minunhan se. Kyllä tähän aikaa meni, vaikka se ei varmaan teille näykkään. Minulla alkaa olla epätoivoinen olo koko käännöskilpailu hommasta joka täällä on ja olin aluksi intoa täynnä. Minun olisi varmaan parempi vetäytyä näistä hommista, jos kerta jopa suututan ihmiset näillä teoksilla. Minä en halua kenenkään pilaavansa päivää minun käännöksien takia. Vielä en luovuta, koska hyviä kappaleita tulee vielä, mutta en minä kaua jaksa täällä pyöriä. Minä pidin jo monen viikon tauon jossaim vaiheessa kun homma ei napannit yhtään. En suutu teidän kommenteistanne. Ei johdu siitä ne vaan saa miettimään. Ja onhan se hyvä puoli ettei se sijoitus jännitä, että mones on xD
"I'm gonna stand here like a unicorn
Out here on my own

Baby, promise me you'll hold me again
I'm still broken from this hurricane"

🦄🌪️

Avatar
TomppaJr
Koordinaattori
Koordinaattori
Viestit: 37067
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kommentoi Euphoria-sanoituksia

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

^ Ei, minua eivät ärsytä sinun sanoituksesi suoranaisesti, vaan se, että laulettavuutesi ei ole kehittynyt liki lainkaan sitten debyyttikisasi. Kannattaa oikeasti panostaa siihen ihan urakalla, niin hyvä tulee ja ihmiset eivät ärsyynny. :heh:
Meow cat, please meow back.

Avatar
Sagapo
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4807
Liittynyt: 11 Marras 2003, 18:31
Viesti:

Re: Kommentoi Euphoria-sanoituksia

Viesti Kirjoittaja Sagapo »

Tein paluun käännöskisoihin pitkän tauon jälkeen!

1. Euraasia
Hiphurraat ja toisen säkeistön riimit olivat hyviä. Erinomainen laulettavuus! Politiikka-aiheesta en järin innostunut.

2. Glooria
Hauska tarina maalaistytöstä, joka laittaa kaupungin seurustelupiirit uusiksi. Moneen kohtaan olisin kaivannut enemmän tavuja laulettavaksi.

3. Mun sieluni
Aika rankka aihe, mutta kyllä biisissäkin on munaa. Sanailu toimi parhaiten toisessa säkeistössä.

4. Epäjumala
Mainioita kielikuvia, ja muutenkin teksti oli oikein hyvää. Darmstadtiumatomin-sana ärsytti.

5. Amnesia
Taitavaa sanankäyttöä. Mielenkiintoinen aihevalinta, todella hyvä laulettavuus. Kertosäkeen jaksaa-sanoista tykkäsin.

6. Kun täyttää 99
Kertosäkeen yhdeksänkytyhdeksän oli mahtava koukku. Pidin sanoituksen sanomasta. Teknisesti loistavaa työtä.

7. Mikään ei ole oikein
Liian yksityiskohtaista taudinkuvaa ollakseen miellyttävää luettavaa. Oksennusta oli sekä säkeistössä että kertosäkeessä. Ja missä riimit?

8. Valkyria
Mainiolla vaihtoehtopankki-kielikuvalla alkoi, ja sitä myötä tuntui heti hyvältä. Jatkokaan ei pettänyt, vaan tekstittely oli varmaa laatua.

10. Pure multaa
Jopas tässäkin oli vihaista raivoa. Laulettavuus oli hyvää, mutta tarina ei temmannut mukaansa.

11. Kappale joka lunastanut paikkansa meidän sydämmissämme
Biisi, joka kertoo itsestään. Mielenkiintoista. Toisessa säkeistössä mukaan tuleva laulun "minä" yllätti. Positiivisella otteellaan nousi muutaman negatiivisen tekstin ohi.

Avatar
Happy
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 17249
Liittynyt: 10 Marras 2011, 20:58

Re: Kommentoi Euphoria-sanoituksia

Viesti Kirjoittaja Happy »

Euraasia
Ihan kiva käännös, mutta aiheesta en kylläkään pitäny laisinkaan.
Tämä käännös sisälsi joitakin vaikeita sanoja, jotka jättivät mulle kysymysmerkin :puna:
Mutta huomasi kuitenkin että tähän oli panostettu :peukku:

Glooria
Omani. Aihevalinta olisi voinut olla parempi, tai olisin voinut saada enemmän sisältöä aiheeseen, kyllä tää mun jälki keskeneräiseltä vaikuttaa.
Vaikka tässä ei ollut hyvää laulettavuutta, niin mielestäni kylläkin mun laulettavuuteni on parantanut, jos vertaa ensimmäisiin kolmeen käännökseeni. Vaikka käännökseni oli kehno, niin ei tää mun mielestäni täysin kelvoton ollut laulettavuudeltaan, ja kyllähän mä koitan laulettavuutta kokoajan parantaa :joojoo:
Parhaitenhan oppii itse kokoajan osallistumalla, joten nyt yritän välttää näitä taukoja.

Mun sieluni
Mukava ja kaunis käännös, vaikkakin joissakin kohtaa nuo väliviivat sanoissa hieman häiritsivätkin.
Tulee saamaan korkeat pisteet :peukku:

Epäjumala
Hyvältä käännökseltä vaikutti, mutta .. AIHE :jupinaa:
Aihe oli kyllä niin outo, josta en kyllä löytänyt päätä tai häntää.

Amnesia
Ihan hyvähän tää oli, loppua kohden ehkä hieman "lässähti"
Ehkä tällä on kuitenkin mahdollisuus unohtua kun on kaikki käännökset luettu.

Kun täyttää 99
Ihan hyvähän tämäkin oli, aiheesta en vain tälläkertaa saanut kiinni.
Lupaavalta vaikutti, erottuu joukosta.

Mikään ei ole oikein
Joku tässä oli vain että en tykännyt tästä laisinkaan :niinpa:
Eikä käännöskään niin hyvältä vaikuttanut että olisin antanut huonon aihevalinnan anteeksi :roll:

Valkyria
Ei tämäkään oikein napannut, vaikka hyvältä vaikutti.
Oonko vain väsyneellä päällä, tai sitten nää käännökset tähänmennessä ei ole vielä herättäneet suurta wow-tunnetta.
Melko hyvät pisteet tää multa kuitenkin saa :joojoo:

Jäänuotio
Ja tästä mä nyt todellakin pidin ja hyvin selkeä tää oli myös
Tulee saamaan multa sen 12p, ellei kaksi seuraava onnistu räjäyttämään. Vaikka aihevalinta oli outo, niin loppujenlopuksi se vaikutti varsinkin onnistuneelta! :peukku:

Pure multaa
Ja varsin onnistunut tämäkin! Vaikkei yllä ihan Jäänuotion tasolle, niin kyllä tää tulee saamaan sen 10p.
Multaa pure, vain häirtisi hieman tässä käänöksessä, muuten kylläkin tää oli huippu :peukku:

Kappale joka lunastanut paikkansa meidän sydämmissämme
Melko heikohkohan tää oli, kun ei tästä otetta saannut ja aihevalintakin oli huonohko.
Jumbopisteiltä kyllä tää välttyy koska olihan tässä oli ihan positiivinen sanoma, enkä ymmärrä kuinka tää voi joitakin noin kamalasti ärsyttää.
Never miss a good chance to shut up.

Avatar
TOMItu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3104
Liittynyt: 11 Marras 2003, 17:08

Re: Kommentoi Euphoria-sanoituksia

Viesti Kirjoittaja TOMItu »

Kaikesta kiireestä huolimatta ajattelin eräänä yönä lukaista tekstit, sitten huomasin laulelevani paria ja päätin kommentoida tekstejä. Pisteytystä en tällä kertaa anna, se ei tuntunut nyt hyvältä ratkaisulta. Löysin muutaman kauniin tekstin ja eihän sitä tarvita kuin se yksi, kunhan se on tunnelmaan sopiva. Meillä kaikilla on tietenkin omat mielikuvamme sävelen luomasta tunnelmasta. Tuntui harmittavan usean kohdalla siltä, että itse kappale on unohtunut uudenlaisen lähestymistavan tieltä. Yksi sana ei tee sanoitusta, mutta yksi sana voi tuhota sen.

1. Euraasia
Kielellisesti proletaarimaat ja unionisuu ovat oivallisia. Ne tuntuvat kuitenkin sanoilta, jotka on tarkoituksenmukaisesti etsitty luomaan ”lisäarvoa” tekstille. Kirjakielellä puhuttu suomi, sekä ns. sivistyssanat nostavat ainakin itsellä hetkittäin negatiivisia ajatuksia. Nyt etsin kuitenkin käännöstä, joka voisi olla vastine Loreenin esittämälle tekstille. Aihe on poliittinen ja harvoin sellainen miellyttää minua. Vaikka esiintyjä esittikin kisapaikalla eriäviä mielipiteitä paikallisen politiikan suhteen, niin en löydä yhtymäkohtaa itse viisuun. Euraasian ympärille olisi voinut saada hieman mystisemmän ja luontoa positiivisesti ammentavan tekstin.

2. Glooria
Glooria nimi lupaili jo paljon, teksti itsessään jää hieman selittelyn tasolle. Kerron tämän, kerron tuon, mutta haluaako kuulija tietää naisesta ihan kaikkea näin suoraan? Mystinen melodia olisi kaivannut tekstiltään mystistä otetta. Riimitystä, keveyttä ja asiallista tarinaa olisin kaivannut.

3. Mun sieluni
Tavutus…miksi? Teksti vangitsi edeltäjiään paremmin sen tuskan ja mystisyyden, kunnes tuli eteen virtahepo. Ihan oikeasti, miksi? Jää toki erittäin hyvin mieleen, mutta tunnelma lysähtää sen ansiosta ja suhteellisen onnistuneesti alkanut lento päättyy liian aikaisin. Todella harmi, sillä alku oli jo lupaava. Yksi sana olisi tässä tapauksessa tiputtanut monta sijaa, jos siis antaisin pisteitä.

4. Epäjumala
Darmstadtiumatomin- sana on vaikeahko sana tähän tilanteeseen. Mikä se on? Miksi juuri se? En oikein pääse kiinni sanoituksen ideaan tai oikeastaan ideaan pääsen, mutta en saa yhteyttä melodian ja sanoituksen välille. Miksi Loreen laulaisi hammastahnasta tai uima-altaan kloorista. Sanoituksena ehkä, käännöksenä ei.

5. Amnesia
Tässä melodia kohtaa käännöksen ja se on tehty oikeasti esitettäväksi. Kiitos.

6. Kun täyttää 99
Tämä oli jokseenkin keveähkö käännös, mutta itseäni häiritsee suunnattomasti tuo 99. Miksi tarvitsen tietää, että täytetään 99 vuotta? Miksi tarvitsee laulaa kertosäkeen ”Kun täyttää yh-dek-sän-kyt-yh-dek-sän!” kohta? Kuolema, mystiikka, iltapuolella kulkeminen, mutta niin. En vain löydä ideaa. Sanoitus on todella hyvä, kokonaisuus kärsii kuitenkin tuosta 99 kohdasta.

7. Mikään ei ole oikein
Onko jokin tarkoitus, miksi Loreenin pitäisi laulaa oksennuksesta, jos hän laulaisi Euforiansa suomeksi? Dysforia ei oikein avaudu, mikä se on? Sanana sinänsä sopii paikalleen hienosti, mutta yksi sana ei kokonaista sanoitusta jaksa kannattaa. Huumorilla tämän voisi ymmärtää, mutta huumori on vaikea laji ja tässä yhteydessä en kokenut tätä omaksi.

8. Valkyria
Teema löytyy ja sitä seurataan. Yleisesti kuljetaan sillä pienellä nuoralla, jonka toisella puolella on asiallinen teksti ja toisella puolella huumori- tai piikittelyteksti. En oikein tiedä, mitä ajatella. Sanoituksen kertosäe lupaa aluksi hienoa tunnelmointia, mutta muinainen ja ainainen olisivat kaivanneet rinnalleen jotain muuta, kuin nykypäivän niksit ja vinkit. Onhan niksejä ja vinkkejä jaettu jo tuhansia vuosia, mutta tässä kohtaa koen selkeää ristiriitaa niiden välillä. Syytän Pirkkaa!

9. Jäänuotio
Lupaava nimi ja lupaava teksti. Sauna-osio ei ihan ensimmäisellä kerralla avautunut, mutta lopulta se antaakin aika paljon tekstille. Tosin se syö samalla ehkä hitusen mystisyyttä, mutta niin pieni säätö on nyt aivan mielettömän turha, kun kokonaisuus toimii ja on uskottava. Hienoa ja oivaltavaa!

10. Pure multaa
Teema ei vain nyt iskenyt minuun toivotulla tavalla. Kaivamiset muuttuvat ehkä tahtomatta turhan koomisiksi kun niitä ka ka ka ka ivetaan ja ha ha ha haudataan. Morsiusteema on sinänsä toimiva, mutta mistä tämä negaatio? Loreeni laulaa jostain aivan muusta.

11. Kappale joka lunastanut paikkansa meidän sydämissämme
Kaikkien yläpuolisten tekstien jälkeen tämä käännös olisi voinut nousta vielä paremmin esiin, jos siihen olisi saanut hieman syvyyttä. UIT:n raakavedosmainen, mistä saisi hiottua keveähkön youtube-hitin.

Avatar
TomppaJr
Koordinaattori
Koordinaattori
Viestit: 37067
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kommentoi Euphoria-sanoituksia

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

Mukavaa nähdä sinuakin pitkästä aikaa tällä alueella! :hali: Toivon todella, että palaisit vielä käännöskisoihin tämän kauden aikana, edes ulpparina. Tästä kisasta olisi hyvä aloittaa, olisi hienoa jos saisit aikaan pisteet, sillä kommenttejasi oli kiva lukea ja jäi vähäsen vaivaamaan, että mihin kohtiin mikäkin sanoitus listoillasi asettui! Joten pisteyttäisit ihmeessä, se olisi todella hyvä! Käännöskilpailut tarvitsevat sinua. :peukku:
Meow cat, please meow back.

Avatar
sziget
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 12001
Liittynyt: 03 Touko 2006, 20:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kommentoi Euphoria-sanoituksia

Viesti Kirjoittaja sziget »

TomppaJr kirjoitti:Toivon todella, että palaisit vielä käännöskisoihin tämän kauden aikana, edes ulpparina. Tästä kisasta olisi hyvä aloittaa
Toivon samaa, mutta tästä kisasta ei voi aloittaa, kun on jo käynyt kommenttiketjussa. Toki voi laatia "Näin olisin nämä pisteyttänyt" -listan, mutta suora puhe ilahduttanee tekijöitä enemmän kuin fiktiiviset pisteet. Itse en ehtinyt kääntää leffafestarin takia, eikä biisikään inspiroinut. Kilpailun taso on okei.

1. Euraasia
Arvelin, että tätäkin sanaa joku voisi käyttää. Joku löytyi. Euraasia on niin kookas maapläntti, että siitä on vaikea sanoa mitään kokoavaa. Tässä mennään Venäjä edellä puuhun ja viserretään outoja. Viesti ei välittynyt, valitan.

2.Glooria
Meillä oli koira nimeltä Gloria. Käännöksen idea on hauska, kiitos siitä, mutta laulettavuus vaatii lisää tarkkuutta alkaen jo nimisanasta, jossa on vain kolme tavua, kun euforiassa on neljä.

3. Mun sieluni
Rankka aihe. Tekstissä on hyviä kohtia, esim. rivi "On huutoo ja raivoo oon huora, mut silti tarpeeks anna en". Kerronta ja tekniikka jäävät silti hitusen kisan parhaista. Tommy Hellsten -viittauksen tunnistin, vaikken äijää erityisesti diggaakaan. Sanojen paloittelu tavuviivoilla ei sinänsä haitannut jos ei hyödyttänytkään.

4. Epäjumala
Tekijän rautalankaväännöksestä päätellen tulkintani ei mennyt aivan pieleen. Koska en täysillä jumaloi Loreenia ja hänen viisuaan, sanoituksen viihdearvo oli merkittävä.

5. Amnesia
Tässäkin avainsana, jolla on helppo korvata euforia. Epämääräistä abstraktisanojen latelua. Pahuus, pelko, synkeys jne. eivät kiinnity mihinkään tunnistettavaan. Muuten melko siistiä työtä.

6. Kun täyttää 99
When I'm 64 on Beatles-klassikko, jota tässä varioidaan melko lystikkäästi. Vastaus Tompalle: rivi "Kai enää silloin oottaa voi" on implisiittinen jatko riville "Ei suuria" myös kertsin loppuosassa, vaikkei sitä toisteta siellä.

7. Mikään ei ole oikein
Laatan lentely ja transuksi muuttumisen pohdinta erottuvat. Dysforia on hyvä avainsana, siitä ei nyt vain irtoa mitään järisyttävää. Syömishäiriöt (mon.) mainitaan, montakohan niitä voi yhdellä ihmisellä olla?

8. Valkyria
Olisi ehkä asiatonta haukkua Koiraa, kun en edes äänestänyt Bosnia-kisassa. Totean siis, että tämä on jotain ihan muuta, tekijänsä parhaita töitä tällä kaudella nikseineen päivineen, tuli jopa UFOPOLI mieleen. Ihme jos ei ole mitalikolmikossa.

9. Jäänuotio
Albania-kisassa jo marmatin jäästä, joka on ylikäytetty yksitavuisuutensa ja homonymiansa takia. Jään ja tulen kielikuvallinen liitto on epätuoreudestaan huolimatta taitavasti toteutettu, bonuksena riimit.

10. Pure multaa
Hauskaa, että Serduchka on mukana ja että Statler kokeilee yhteiskääntämistä. Nimifraasi ei istu kohtaansa täysin luontevasti. Sanasto on kuitenkin eloisaa (vaivihkainen kuiskaaja, äkkivahvistus) ja tarina jotenkin vangitseva. Murhanhimo ei haitannut. Kaivussa on muuten vain yksi u.

11. Kappale joka lunastanut paikkansa meidän sydämmissämme
Metakäännös, jonka tulkitsin huumoriksi jo pitkän otsikon takia. Mielestäni käännökset 4 ja 6 ovat yllättävämpiä ja siksi hauskempia. Tässä tavallaan todetaan vain se minkä kaikki tietävät. Voisi liioitella (vrt. Epäjumala) tai verrata johonkin toiseen biisiin tai jotenkin muuten vetää maton lukijan alta. Laulettavuutta tarvitaan myös lisää. Kieliopista en halua nipottaa, mutta esim. "Sen kaikki kai jo kuullut on" (po. "kuulleet") on helposti korjattavissa. Mielelläni tämänkin tekstin luin, vaikka selvempi vitsi tai muu oivallus olisi tarvittu toisten päihittämiseen.
If you only see one movie this year, it should be FRANKENHOOKER. - Bill Murray, 1990

Avatar
nkorppi
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2731
Liittynyt: 08 Marras 2006, 18:25
Paikkakunta: Derby, Iso-Britannia

Re: Kommentoi Euphoria-sanoituksia

Viesti Kirjoittaja nkorppi »

En ehdi kommentoida, mutta olisin varmasti kommentoinut yhtä sanoitusta, jossa tavuviivoitukset pilasivat tekstin.... ja erään metasanoitushirviön turhuutta. Ja sitä miten toivoin vihaavani jälleen yhtä jää-tuli-klisee-esitystä, mutten osannut.

Putin suunnitteli taannoin Euraasia-unionia, (juuri sen nimistä kauppaliittoa), jota kritisoitiin yritykseksi uudelleensynnyttää Neuvostoliitto. Täysin asiapohjainen liioittelu oli siis kyseessä ja olen järkyttynyt ettei kukaan tiennyt/googlettanut. Olen erityisesti shokissa siitä, ettei edes sziget tiennyt unionisuunnitelmista.

Lukittu