kuu-kuu kirjoitti:Puhun Moranin kohdalla semmoisesta asiasta, että tuoko lauluaan esiin laulamalla vai näyttelemällä. Tunteita, tekstiä.
Tuota ... taidan olla kanssasi täysin eri mieltä nyt. Sikäli kun ymmärrän mitä ajat takaa, hieman vaikea seurata.
Minusta ensinnäkin tuntuu, että ryhdyt syyttämään esittäjiä näyttelemisestä ihan just silloin, kun ei vaan syystä tai toisesta sinua nappaa. No, tavallaan ymmärrettävää, jos ei nappaa ei kosketa ja silloin alkaa tuntumaan ulkokohtaiselta, ja itsekekskeisellä logiikalla sitä ajattelee olevansa universaalisti oikeassa ja hakee asialle yleispätevää selitystä. Inhimillistä, kaikille käy niin. Jos et kuule Moranin tai Marijan tunneilmaisua äänessä, sille ei voi mitään, mutta oopperan tai klassien laulun tähän mukaan sotkeminen, tästä on erittäin vaikea saada nyt kiinni, että miten se liittyy "näyttelemiseen"? Tai siis eikö oopperalaulun laulullinen ilmaisu nimenomaan tukeudu ennaltasovittuihin sääntöihin, äänelliseen "näyttelemiseen", jos sellaiseksi haluat kutsua sitä, että samat äänielkeet toistetaan tismalleen samoina illasta toiseen.
Jos kyse Moranin kohdalla oli vain siitä, että äänellisen ilmaisun lisäksi ns. vääntelee naamaansa, tekee veskuloirit, niin sellainen kieltämättä voi ärsyttää, mutta ei se minusta ole este sille, että lisäksi myös äänellä ilmaistaan. Marija ja Moran ilmaisevat paljon, minun mielestäni.
- Miten Salmisen tangot ovat "rauhallisemmin" laulettuja? Ja miksi Moranin laulu pyrkii oikeastaan mielestäsi "oopperalavoille"? Minusta Salmisen "rauhallisuus" on klasaritekninen asia, ja tuo tangotulkintoihin sellaista jähmeyttä, joka edes tangoissa ei aina toimi. Tämän esillenosto oli siis vain vastaus väitteeseesi, että klassinen tekniikka jotenkin ilman muuta johtaisi epänäyteltyyn tai mitä ikinä tarkoititkaan ilmaisuun. Moran taas laulaa ihan eri tavoin eikä kyllä minusta ollenkaan pyri oopperalavoille, tätä ajatustasi vastustin. Se on pohjimmiltaan ihan tyypillinen naisen voimaballadi, joka on Pohjois-Amerikan viihdekartalla kovassa huudossa. Celine Dion, Barbara Streisand, Whitney Houston .... Moran tuo siihen vain ne itäisemmät mausteet, oman nurkkansa (kaiho)lauluperinteen.
Miksi muuten Moranin pitäisi tuoda tunteensa juuri kurkkunsa puolelta - eikö se klasaritekniikka juuri pyri pois siitä kurkun käytöstä?