Karsintakappaleiden sanoituskilpailu 2/6, tulokset

Sanoituskilpailukausi 2013
Avatar
TomppaJr
Koordinaattori
Koordinaattori
Viestit: 36914
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Karsintakappaleiden sanoituskilpailu 2/6, tulokset

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

Kuva
tsuku tsuku voi tulla, se on vain kohtalosta kiinni


Ja kas näin olemme saaneet toisen karsintakappaleiden sanoituskilpailun käytyä menestyksellisesti loppuun. Tässä tulokset.

:voitto: Kuva Timoteus - Kohtalolle velkaa - 42p.
:hopea: Kuva TomppaJr - Bimbo - 34p.
:pronssi: Kuva Serduchka - Haitarit - 24p.
4. Kuva Tom Tom - Angstvise - 24p.
5. Kuva TomppaJr - Euforia - 22p.
6. Kuva Tom Tom - Pierupissapää - 20p.
7. Kuva Hazard - Kädet ilmaan - 15p.

PISTETAULUKKO
SANOITUKSET

Biisilinkit löydätte pisteytysviestistä. Ja loppuun laulakaamme myös voittosanoituksemme uusiksi. Onnea kaikille menestyneille minun puolestani. :peukku:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=cNM8nGsCJls#t=1m03s[/youtube]


Kohtalolle velkaa

-Timoteus

On talo tyhjentynyt
Juhla itkuksi kääntynyt
On humu hiljentynyt
Ja illan emäntä nääntynyt

Poistui kutsumaton vieras
Heitti maljakolla ikkunaa
Potki oven rikki mennessään

Tuulee, takkatuli kuolee
Muistot lämmitä ei vainajaa
Haihtuu, minkä pyytämättä saa

Kai olin kohtalolle velkaa
Kohtalolle velkaa
Jos olin kohtalolle velkaa
Mun pulssi tunnustelkaa

Kun tuli ovelleni
Niin ujonoloinen poikanen
En ollut varuillani
Vaan pelin osasi roikale

Oon vain yksi tuhannesta
Kasvot kun numeroilla peitetään
Miksi sut peremmälle päästinkään?

Tuulee, takkatuli kuolee
Muistot lämmitä ei vainajaa
Haihtuu, minkä pyytämättä saa

Kai olin kohtalolle velkaa
Kohtalolle velkaa
Jos olin kohtalolle velkaa
Mun pulssi tunnustelkaa

Vähän jää jäytämään
Oliko kaikki näytelmää?
Oot ihminen
Miten ratkaisevan iskun teet?

(Tuulee, takkatuli kuolee)
(Muistot lämmitä ei vainajaa)
(Haihtuu, minkä pyytämättä saa)

Kai olin kohtalolle velkaa
Kohtalolle velkaa
Jos olin kohtalolle velkaa
Mun pulssi tunnustelkaa
Viimeksi muokannut TomppaJr, 20 Maalis 2013, 18:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Meow cat, please meow back.

Avatar
TomppaJr
Koordinaattori
Koordinaattori
Viestit: 36914
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Karsintakappaleiden sanoituskilpailu 2/6, tulokset

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

Jostakin syystä tämä kierros jäi ainakin minusta paljon ensimmäistä tasottomammaksi. :eiei: Ehkä Pohjoismaat eivät olleet kovin inspiroivia tänä vuonna. :sorivaan:
Meow cat, please meow back.

Avatar
Aleksi
Majakanvartija
Majakanvartija
Viestit: 20519
Liittynyt: 06 Joulu 2010, 11:16
Paikkakunta: Hamina

Re: Karsintakappaleiden sanoituskilpailu 2/6, tulokset

Viesti Kirjoittaja Aleksi »

^ Ei ollut ainakaan siitä puutetta! Tiesin jo kauan aikaa, että aion sanoittaa Flagsin.

En vain (ehkä) sitten osaa. :heh: No, jatkan harjoittelua! Kyllä sieltä se mitalikin vielä omin voimin tulee. En varmaankaan osallistu 3/6 karsintakappaleiden kilpailuun, ei oikein ole kuin pari sytyttävää kappaletta. En jaksa sanoittaa huonoja kappaleita, edustuskappaleet ovat poikkeus. :mrgreen: Onnea voittajalle. Jälkeenpäin ajatellen, taisi se voitto mennä oikeaan osoitteeseen.
Got a fire and a country heart 🔥

Avatar
Serduchka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 57778
Liittynyt: 22 Huhti 2007, 17:16
Paikkakunta: Pori

Re: Karsintakappaleiden sanoituskilpailu 2/6, tulokset

Viesti Kirjoittaja Serduchka »

Oho! Tää on mun eka palkintosija yksin tehdylle käännökselle. :tuuletus: Tiukaks meni, mutta lopulta kolmas sija irtosi... tosin ihan ansaitustikin, vaikka itse sanon. :heh:
"Huonon maun taakse ei tässä syrjivässä räkälässä voi piiloutua." (nimierkki Requel)

Avatar
Timoteus
Viinuri
Viinuri
Viestit: 30536
Liittynyt: 06 Helmi 2004, 08:31
Viesti:

Re: Karsintakappaleiden sanoituskilpailu 2/6, tulokset

Viesti Kirjoittaja Timoteus »

:hihi: avausviestin kuvalle ja kuvatekstille.
TomppaJr kirjoitti:Jostakin syystä tämä kierros jäi ainakin minusta paljon ensimmäistä tasottomammaksi. :eiei:
Samaa mieltä. En ollut kovin tyytyväinen omaankaan sanoitukseeni. Teema synkentyi kesken kirjoitusprosessin ja pyrin hämärtämään tekstiä niin, että lukija saa itse päättää, onko tekstin mikään osa konkreettista kerrontaa ja mitä sanoitus varsinaisesti tarkoittaa. Kun muutkaan eivät yltäneet parhaaseensa ja moni mestarikääntäjä jätti kisan väliin, tämäkin riitti voittoon. Kiitos pisteistä. :voitto:
Serduchka kirjoitti:Tiukaks meni, mutta lopulta kolmas sija irtosi... tosin ihan ansaitustikin, vaikka itse sanon. :heh:
Täältä olisi tullut ehkä täydet pisteet, jos nimikohtaan olisi löytynyt vahvempi toistosäe. Muutenhan sanoitus oli juuri sitä, mitä tällaisessa biisissä voi odottaa.
Hazard kirjoitti:En vain (ehkä) sitten osaa. :heh:
Sanoituksesi yritti olla samaan aikaan hyvän mielen viisu ja gospelia eivätkä teemat nivoutuneet järkevästi yhteen. Olisin jättänyt suorat uskontoviittaukset pois, varsinkin enkelien kanssa pilven päällä hillumisen, mikä tuntui kuolemaviittaukselta. Jos se oli sellaiseksi tarkoitettu, se ei istunut kappaleen tyylilajiin eikä tekstin muuhun tunnelmaan.
Jos et pärjää tietokoneellesi shakissa, kokeile potkunyrkkeilyä.

Avatar
sziget
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11937
Liittynyt: 03 Touko 2006, 20:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Karsintakappaleiden sanoituskilpailu 2/6, tulokset

Viesti Kirjoittaja sziget »

Päätösgaalasta vielä: luulin Tanskan lippuni viittaavan siihen, että julistin joskus Tanskan tämän vuosituhannen huonoimmaksi viisumaaksi. Julistan yhä, vaikka 2013 ei ole kaikkein pahimpia ja 2012 oli melkein siedettävä. Sen sijaan New tomorrow'ta en anna ikinä anteeksi. :mrgreen:

Tässä kilpailussa Tanska ei ollut kirosana. Oikea voittaja. Erityiset onnittelut Serduchkalle ensimmäisestä yksin saavutetusta mitalista. Melkein sabotoin sen ulpparipisteilläni, mutta ei hätää.
If you only see one movie this year, it should be FRANKENHOOKER. - Bill Murray, 1990

Avatar
Serduchka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 57778
Liittynyt: 22 Huhti 2007, 17:16
Paikkakunta: Pori

Re: Karsintakappaleiden sanoituskilpailu 2/6, tulokset

Viesti Kirjoittaja Serduchka »

sziget kirjoitti:Erityiset onnittelut Serduchkalle ensimmäisestä yksin saavutetusta mitalista. Melkein sabotoin sen ulpparipisteilläni, mutta ei hätää.
Niinpä. :termari: Ei vaan, kiitos. :hali: :mrgreen:
"Huonon maun taakse ei tässä syrjivässä räkälässä voi piiloutua." (nimierkki Requel)

Avatar
sziget
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11937
Liittynyt: 03 Touko 2006, 20:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Karsintakappaleiden sanoituskilpailu 2/6, tulokset

Viesti Kirjoittaja sziget »

Käännöksiltä on näköjään vähennetty vain alin pistemäärä. Yleisissä ohjeissa todetaan: "Jos sanoituksia on 7–12, kultakin sanoitukselta pudotetaan kaksi alinta pistemäärää." Onko jossain kerrottu, että näissä karsintaviisujen kisoissa on eri pudotuskynnykset kuin normaalikisoissa, vai onko se unohtunut? En nähnyt mainintaa enkä toisaalta heti keksinyt, miksi kynnysten pitäisi olla erilaiset.

Jos olisi käytetty normaalikisojen kahta pudotusta, se ei olisi vaikuttanut käännösten järjestykseen. Kysyin vain tulevia kilpailuja ajatellen.
If you only see one movie this year, it should be FRANKENHOOKER. - Bill Murray, 1990

Tom Tom
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1543
Liittynyt: 02 Tammi 2010, 02:13
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Karsintakappaleiden sanoituskilpailu 2/6, tulokset

Viesti Kirjoittaja Tom Tom »

Onnea nytten voittajalle, sekä Serduchkalle ensimmäisestä mitallista. :peukku:

Tämähän oli ensimmäinen kisa, kun sain tosissaan jännittää mitallisijani puolesta, mutta Serduchka veti pidemmän korren. :heh: Tästä ylös päin pienellä harijuuttelulla. :joojoo:
.

Avatar
TomppaJr
Koordinaattori
Koordinaattori
Viestit: 36914
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Karsintakappaleiden sanoituskilpailu 2/6, tulokset

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

sziget kirjoitti:Käännöksiltä on näköjään vähennetty vain alin pistemäärä. Yleisissä ohjeissa todetaan: "Jos sanoituksia on 7–12, kultakin sanoitukselta pudotetaan kaksi alinta pistemäärää." Onko jossain kerrottu, että näissä karsintaviisujen kisoissa on eri pudotuskynnykset kuin normaalikisoissa, vai onko se unohtunut? En nähnyt mainintaa enkä toisaalta heti keksinyt, miksi kynnysten pitäisi olla erilaiset.

Jos olisi käytetty normaalikisojen kahta pudotusta, se ei olisi vaikuttanut käännösten järjestykseen. Kysyin vain tulevia kilpailuja ajatellen.
:tajutkaa: Mun moka. Mä ihan automaattisesti nappasin näiltä vain yhden pois, koska "pisteyttäjiä oli niin vähän", enkä edes tarkistanut kuinka monta pistemäärää näiltä olisi pitänyt nyppiä pois. Pahoittelen, korjaan taulukon illalla.
Meow cat, please meow back.

Avatar
Timoteus
Viinuri
Viinuri
Viestit: 30536
Liittynyt: 06 Helmi 2004, 08:31
Viesti:

Re: Karsintakappaleiden sanoituskilpailu 2/6, tulokset

Viesti Kirjoittaja Timoteus »

Hmm. Ihmettelin itsekin eilen asiaa hetken mutta päättelin, että pudotukset oli määrätty sanoittajien eikä sanoitusten määrän mukaan. Tässä olisikin tietty logiikkansa, koska juuri sanoittajien määrähän on äänestäjien vähimmäismäärä. Nythän teoriassa voi käydä niin, että tyrkkykisaan saadaan neljältä kääntäjältä kahdeksan käännöstä eikä ulppareita ole. Tällöin kunkin käännöksen riville jäisi vain paras kolmesta pistemäärästä. Ei kovin tarkoituksenmukaista.

Ottaisin vähintään vakavaan harkintaan, että korjataan sääntöjä tulosten sijaan.
Jos et pärjää tietokoneellesi shakissa, kokeile potkunyrkkeilyä.

Avatar
sziget
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11937
Liittynyt: 03 Touko 2006, 20:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Karsintakappaleiden sanoituskilpailu 2/6, tulokset

Viesti Kirjoittaja sziget »

^ Kuulostaa järkevältä. Tuloksia ei tarvitse muutenkaan korjata, koska se ei vaikuttaisi sijoituksiin.

Vastaesimerkki olisi kilpailu, johon tulee kuudelta tekijältä 12 käännöstä ja ulppareita on. Vain yhden pistemäärän pudottaminen voisi olla melko tehotonta. Neljän tekijän ja kahdeksan käännöksen tapaus on kuitenkin vahvasti arkiajattelun vastainen, tie-break-säännöistä huolimatta. Kannatan siis sanoittajamäärään perustuvia kynnyksiä tyrkkykisoissa tai vaihtoehtoisesti jotain hyvin perusteltua kompromissia, jos joku sellaisen keksii.
If you only see one movie this year, it should be FRANKENHOOKER. - Bill Murray, 1990

Avatar
TomppaJr
Koordinaattori
Koordinaattori
Viestit: 36914
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Karsintakappaleiden sanoituskilpailu 2/6, tulokset

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

Aivan totta. :peukku: En siis lähde rukaamaan tuloksia.
Meow cat, please meow back.

Lukittu