Alankomaat 2013: Anouk – Birds

Euroviisut 2013 Malmössä

Anouk – Birds

*****
66
47%
****
30
21%
***
17
12%
**
15
11%
*
13
9%
 
Ääniä yhteensä: 141

Avatar
Leonardo
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2983
Liittynyt: 03 Maalis 2008, 09:00
Paikkakunta: Turku

Re: Alankomaat 2013: Anouk – Birds

Viesti Kirjoittaja Leonardo »

Olen iloinen, että Alankomaat pääsi finaaliin Anoukin tyylilleen uskollisella esityksellä. Itse kappaleeseen suhtaudun kuitenkin kaksijakoisesti: toisaalta pidän sen erikoisesta tunnelmasta, mutta toisaalta taas se jää kovin etäiseksi. Olen tätä pohtiessani tullut siihen tulokseen, että minunkaltaiselleni musiikin aktiiviselle kuuntelijalle, mutta teknisesti aika epämusikaaliselle henkilölle tämä on liian vaikea kappale. :joojoo: Pystyn mielessäni hyräilemään jokseenkin kaikkia muita tämän vuoden viisuja, mutta tämä ei jää mieleen millään. Voin nauttia siitä kuunnellessani, mutta tästä ei mitenkään voi tulla minulle suurta viisua, kun en pääse siihen kunnolla sisälle. :draamaa:

Avatar
Viisuboy
Baaritiskillä
Baaritiskillä
Viestit: 950
Liittynyt: 10 Heinä 2011, 14:14

Re: Alankomaat 2013: Anouk – Birds

Viesti Kirjoittaja Viisuboy »

Ihanaa :tuuletus: Onnea Alankomaat ja upea Anouk ! Ansaittu paikka !
"When the hopes keep on fading
All the pieces I'm saving
Remind me that I am strong enough to
Make my puzzle of dreams"

harmus
Oliskos jäävesi välillä?
Oliskos jäävesi välillä?
Viestit: 93
Liittynyt: 28 Touko 2010, 21:18

Re: Alankomaat 2013: Anouk – Birds

Viesti Kirjoittaja harmus »

Ei tuutulaulu vaan kuin leffamusaa. Erinomaista fiilistelyä. <3

Avatar
Paper Gangsta
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1372
Liittynyt: 21 Tammi 2011, 22:45

Re: Alankomaat 2013: Anouk – Birds

Viesti Kirjoittaja Paper Gangsta »

Onnea Alankomaille! Petyin kyllä ikäväkseni esitykseen. Todella laiska veto ja Anouk tuntui laulavan enemmän itselleen kuin yleisölle.
Je t'adore, here's my heart, so take it
Je t'adore, only you can break it
You got me fallen to the floor.

Avatar
Happy
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 16803
Liittynyt: 10 Marras 2011, 20:58

Re: Alankomaat 2013: Anouk – Birds

Viesti Kirjoittaja Happy »

En voi sietää tätä unettavaa viisua, lisäksi Anoukin lauluäänikin on melko kamala.. :roll:
Mutta jostain syystä mä iloitsin tän jatkoonpääsystä, ehkä olin vaan aidosti iloinen että Alankomaat vihdoinkin menestyy :uujee: :heh:
Luulen että hollantilaiset olivat onnesta soikeana siitä kun pääsivät viimeisenä jatkoon , varsinkin kun maa on karsiutunut semifinaalissa 8 vuotta putkeen, onnea heille jokatapauksessa finaalipaikasta :peukku:
Never miss a good chance to shut up.

Karistoteles
Lotraaja
Lotraaja
Viestit: 426
Liittynyt: 25 Heinä 2012, 16:28
Paikkakunta: Lahti

Re: Alankomaat 2013: Anouk – Birds

Viesti Kirjoittaja Karistoteles »

Tässä on esitys, joka ei kaipaa tuekseen taustatanssijoita, asusteiden vaihtoa, jättiläisiä tms. Tämä esitys luottaa musiikin omaan voimaan, ja hyvä niin.

Avatar
Teräsbekoni
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11297
Liittynyt: 26 Touko 2012, 10:59

Re: Alankomaat 2013: Anouk – Birds

Viesti Kirjoittaja Teräsbekoni »

Mäkin rakastuin tähän esitykseen eilen. :rakkaus: Hitaasti vaeltavat kamera-ajot ja Anoukin ympärillä vellova lippumeri... Ei siihen hyvään esitykseen aina sen enempää tarvita. Ehdottomasti eilisen paras paketti.
ESC24 TOP-10: 1. Kroatia 2. Itävalta 3. Liettua 4. Norja 5. Alankomaat 6. Iso-Britannia 7. Latvia 8. Azerbaidžan 9. Ruotsi 10. Viro

Avatar
WildDance
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 10627
Liittynyt: 14 Kesä 2012, 20:58

Re: Alankomaat 2013: Anouk – Birds

Viesti Kirjoittaja WildDance »

Kovasti nostaisin puntarilla jos sellainen nyt olisi. Aivan ihana ja kaunis ja eilen Anouk säteili. Koko perhe huusi eilen kanssani viimeisen kuoren aikana Anoukia. Onneksi tämä selvisi jatkoon
"I'm gonna stand here like a unicorn
Out here on my own

Everything is meant to be
We shall pass, but love will never die"

🦄🌪️

Avatar
kuu-kuu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4023
Liittynyt: 01 Tammi 2013, 05:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Alankomaat 2013: Anouk – Birds

Viesti Kirjoittaja kuu-kuu »

Ykkössuosikkini, ennen estradeja ja estradien kanssa. Ranskakaan ei mene ohitse vaan jää aivan siihen tuntumaan. Sitten tulee pitkä väli ja Kreikka, jonka jälkeen taas pitkä väli.
Anoukin voitto viisuissa olisi viisuja raikastuttava kokemus. Biisiä voi pitää vanhahtavan muodikkaana tai sitten jopa hyvinkin perinteisenä viisukappaleena jonka aikajana ulottuu aivan kuuskytluvun alkuun ja sen ajan haaveileviin ja pohtiviin biiseihin. Se ei ole hittiradiokanavan listakappale, ei nurkkakunnan gramofonilistan biisi, ei punkkanavan kappale, ei radio rockia. Se sopii joka kanavalle, jopa Radio Suomenkin listoille ja Iskelmäradion myöskin. (Soisin minä Ranskallekin voiton. Ja Suomelle. Enpä juuri muille. Kreikalle vähän, pikkuvoiton.)

Vilsku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1536
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 21:01

Re: Alankomaat 2013: Anouk – Birds

Viesti Kirjoittaja Vilsku »

kuu-kuu kirjoitti:Ykkössuosikkini, ennen estradeja ja estradien kanssa. Ranskakaan ei mene ohitse vaan jää aivan siihen tuntumaan. Sitten tulee pitkä väli ja Kreikka, jonka jälkeen taas pitkä väli.
Anoukin voitto viisuissa olisi viisuja raikastuttava kokemus. Biisiä voi pitää vanhahtavan muodikkaana tai sitten jopa hyvinkin perinteisenä viisukappaleena jonka aikajana ulottuu aivan kuuskytluvun alkuun ja sen ajan haaveileviin ja pohtiviin biiseihin. Se ei ole hittiradiokanavan listakappale, ei nurkkakunnan gramofonilistan biisi, ei punkkanavan kappale, ei radio rockia. Se sopii joka kanavalle, jopa Radio Suomenkin listoille ja Iskelmäradion myöskin. (Soisin minä Ranskallekin voiton. Ja Suomelle. Enpä juuri muille. Kreikalle vähän, pikkuvoiton.)
Tässä on juuri se biisin mielenkiinto sen voi nähdä todella vanhahtavan viisikymmen kuusikymmen luvun elokuvamuusiikina, tai todella moderninakin tai sitten tietyllä tavaa perinteisenä viisubiisinä. Ehdottomasti vuoden parhaimmistoa ja myös itselleni yksi suurista suosikeistani. :joojoo:

Avatar
Happy
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 16803
Liittynyt: 10 Marras 2011, 20:58

Re: Alankomaat 2013: Anouk – Birds

Viesti Kirjoittaja Happy »

Mulle tulee tästä mieleen 60-luvun kauhuelokuvien musiikit :heh:
Hyvä että edes jonkinlaisia ajatuksia mussa herättää vaikka kammottava unipilleri onkin :peukku:
Never miss a good chance to shut up.

Avatar
kuu-kuu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4023
Liittynyt: 01 Tammi 2013, 05:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Alankomaat 2013: Anouk – Birds

Viesti Kirjoittaja kuu-kuu »

Katselin ja kuuntelin Anoukin esityksen juuri. Ihmettelen, miten jotkut voivat sanoa, että Anouk lauloi huonosti. Ei mitään huonoa laulamisessa. Ja vielä hän laulaa suhteellisen hiljaisella äänellä koko biisin läpi, ei huuda, mikä taas on helpompi tapa laulaa, huutolaulu. Rauhallisesti etenee nuotista nuottiin, ottaa hieman sivusta kiinni ja nousee nuotin päälle ja on siinä tukevasti. Hiljaa laulaminen on vaikeata.
Esim. Ruotsin jätkä, Robin, on aivan pihalla, kun joutuu laulamaan hiljaisia ääniä.

Vastakkainen esimerkki taas on Martti Talvela, oli siis, jota olen kuunnellut muutamat päivät, muunmuassa kuntosalilla pari tuntia sitten. Laulelmia, liedejä, miten kirjoitetaankin. Oli kyllä harvinaisen hyvä laulaja, ju malauta miten tarkkaan ja tukevasti otti jokaisen nuotin ja paksulla otteella. Hän oli myös tunteellinen laulaja, osasi välittää surut, ilot mitä parhaiten. Se siitä. Martti Talvela rocks.
(Oli muuten nuorena Suomen mestari nyrkkeilyssä ja raskaassa sarjassa. Tosin sai tittelin kumartamalla, eli ottelematta otteluakaan. Kukaan ei uskaltanut haastaa häntä. Nyrkkeilylehti piti Talvelaa Suomen lupaavimpana nyrkkeiljänä ja oli sitten kovin tuohtunut, tuo lehti, kun Talvela valitsikin oopperalaulamisen nyrkkeilyn sijaan. Seppo Heikinheimo muisti aina huomauttaa tästä nyrkkeilylehden idioottimaisesta toiveesta ja kälätyksestä.)

Avatar
rewind
Tanssimassa
Tanssimassa
Viestit: 579
Liittynyt: 26 Touko 2008, 09:35

Re: Alankomaat 2013: Anouk – Birds

Viesti Kirjoittaja rewind »

kuu-kuu kirjoitti:Nyrkkeilylehti piti Talvelaa Suomen lupaavimpana nyrkkeiljänä ja oli sitten kovin tuohtunut, tuo lehti, kun Talvela valitsikin oopperalaulamisen nyrkkeilyn sijaan. Seppo Heikinheimo muisti aina huomauttaa tästä nyrkkeilylehden idioottimaisesta toiveesta ja kälätyksestä.
Mainiota nippelitietoa, kiitos! Tällaisen trivian kerääminen ja levittäminen ilahduttaa aina :)
El Robocop!

Avatar
Boomboomchakachaka
Maistelija
Maistelija
Viestit: 43
Liittynyt: 12 Touko 2011, 16:26

Re: Alankomaat 2013: Anouk – Birds

Viesti Kirjoittaja Boomboomchakachaka »

Tämän tunnelma ja esityksen yksinkertaisuus kyllä vetoaa. Toivottavasti pärjää!

Avatar
Creeperqueen
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1969
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 00:34

Re: Alankomaat 2013: Anouk – Birds

Viesti Kirjoittaja Creeperqueen »

En ole oikein missään välissä pitänyt tästä, mutta toimi kyllä oikei hyvin livenä eikä enää ärsytä samalla tavalla. Nostin kolmeen tähteen.
2023: Cha Cha Cha, 2022: In Corpore Sano, 2021: Shum, 2020: Chains On You, 2019: Hatrið mun sigra, 2018: Viszlát nyár, 2017: Line, 2016: LoveWave

Avatar
Katinka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1859
Liittynyt: 05 Joulu 2004, 18:03
Paikkakunta: Kuopio

Re: Alankomaat 2013: Anouk – Birds

Viesti Kirjoittaja Katinka »

Hieman oli Anoukin laulusuoritus pettymys, vaikkakin hänellä on aivan erikoislaatuinen soundi äänessään. Kappale kuuluu omaperäisimpiin kisassa ja kuuluisi jo sen vuoksi kärkipäähän.
Kuuntelin koneelta Anoukin musiikkivideota äitini luona käydessäni, jolloin hän tuumi: "tässähän on hyvä kappale". Uusi Anouk-fani siis! :tapu:

Avatar
wulfila
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1673
Liittynyt: 25 Maalis 2012, 23:46
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Alankomaat 2013: Anouk – Birds

Viesti Kirjoittaja wulfila »

No niin, live-esitys se sitten oli mikä avasi tän biisin mulle :uujee: Oon koko kevään ollut tästä niin hämmentynyt etten oo osannut tähdittääkään enkä oikeasti ole tiennyt tykkäänkö tästä paljon, vähän vai en ollenkaan. Jostakin syystä tajusin sitten tätä semissä katsellessani että on tää vaan aika huikee :kups:

Ja minusta Anouk ei laulanut epävireisesti, vaikka biisihän on hirmu vaikea eli jonkun pienen eksymisen olisi voinut antaa anteeksikin.
Na svakom prstu jedan niko me nije vrijedan
Dosta sam ljubila, gubila, sebe ubila

Avatar
kuu-kuu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4023
Liittynyt: 01 Tammi 2013, 05:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Alankomaat 2013: Anouk – Birds

Viesti Kirjoittaja kuu-kuu »

rewind kirjoitti: Mainiota nippelitietoa, kiitos! Tällaisen trivian kerääminen ja levittäminen ilahduttaa aina :)
Kiitos kiitoksista.

Avatar
Jonnuli
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1841
Liittynyt: 14 Helmi 2007, 14:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Alankomaat 2013: Anouk – Birds

Viesti Kirjoittaja Jonnuli »

Anouk on julkaissut musiikkivideon Birds-viisustaan. Tulee "vähän" viime tinkaan, mutta parempi myöhään kun ei milloinkaan. En oikein osaa suhtautua näin depressiiviseen videoon muuten aina niin iloisilta alankomaalaisilta. :sekava:

Yllättäviä viisubongauksia:
"Kirkkobändi soitti luojani munia" -akuankka13

Avatar
rewind
Tanssimassa
Tanssimassa
Viestit: 579
Liittynyt: 26 Touko 2008, 09:35

Re: Alankomaat 2013: Anouk – Birds

Viesti Kirjoittaja rewind »

Ei mikään ihme, että julkaisivat vasta nyt. Tuolla tuskin kerättäisiin positiivista huomiota Euroviisuissa.

Ikävä Toppersia... :roll:
El Robocop!

Avatar
lumi11
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1147
Liittynyt: 02 Maalis 2008, 17:35

Re: Alankomaat 2013: Anouk – Birds

Viesti Kirjoittaja lumi11 »

Hui kauhea, onpa kaunis ja synkkä video. Huh. En oikein tiedä, mitä ajattelisin.

Tykkään edelleen ihan hirveästi tästä laulusta, tunnelmasta ja harmonioista. Toivoisin, että tämä ja Norja olisivat kärjessä...

Olen tosi onnellinen, että olen "saanut" tämän laulun elämääni (kuulostaapa dramaattiselta), sillä tämä kappale on tehnyt minuun suuren vaikutuksen. Oikeastaan ihan sama, miten menestyy tänä iltana.

Avatar
kuu-kuu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4023
Liittynyt: 01 Tammi 2013, 05:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Alankomaat 2013: Anouk – Birds

Viesti Kirjoittaja kuu-kuu »

rewind kirjoitti:Ei mikään ihme, että julkaisivat vasta nyt. Tuolla tuskin kerättäisiin positiivista huomiota Euroviisuissa.

Ikävä Toppersia... :roll:
Eihän viisuvoitosta videoilla kilpailla, ja video on hieno. Topperseja ei ollenkaan ole ikävä.
Jonnuli kirjoitti:Anouk on julkaissut musiikkivideon Birds-viisustaan. Tulee "vähän" viime tinkaan, mutta parempi myöhään kun ei milloinkaan. En oikein osaa suhtautua näin depressiiviseen videoon muuten aina niin iloisilta alankomaalaisilta. :sekava:
Olen käynyt Hollannissa ja heistä jäi mieleen, että ovat aika tylyjä ja ilmeettömiä ihmisiä. Mistä tuo "aina iloiset hollantilaiset" -määritelmä tulee, en ole kuullut koskaan heistä sanottavan sellaista. Tanskalaisista on sanottu näin, ja tämähän ei pidä paikkaansa ollenkaan, samantyyppisiä ihmisiä kuin hollantilaiset, tosikkoja hapannaamoja. Suomessa tapaa iloisia ihmisiä enemmän kuin keski-Euroopassa.
Oletko kuullut hollantilaisia bändejä, joita ovat mm. Shocking Blue, The Nits, Golden Earring, eivät soita tai soittaneet mitenkään iloista musiikkia, tämähän ei tarkoita että olisivat huonoja bändejä, päinvastoin, varsinkin Shocking Blue oli hyvä bändi, kuuluu mielimusiikkeihin. Heidän biisejään on levytetty suomeksi, mm. Muskan "Kirjoita postikorttiin", Paula Koivuniemen "Jos konduktöörin nait” Tässä lisää Shocking Bluesta. http://fi.wikipedia.org/wiki/Shocking_Blue

Avatar
Jonnuli
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1841
Liittynyt: 14 Helmi 2007, 14:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Alankomaat 2013: Anouk – Birds

Viesti Kirjoittaja Jonnuli »

No kyllä minullakin pieniä yhteyksiä Hollantiin on, mieheni on sieltä kotoisin ja tulihan tuota itsekin siellä vuosi jos toinenkin asuttua. :heh: Vaikka hollantilaiset on todella suorapuheisia ja osaavat olla myös todella arrogantteja, niin pidän kyllä hollantilaisia iloisena kansana. Hollantilaiset voivat esimerkiksi jutella iloisesti toisilleen täydessä bussissa, pysähtyä juttelemaan naapureiden kanssa, keskustella kassamyyjän kanssa jne. Jos vertaa esimerkiksi suomalaista ja hollantilaista oppituntia, niin hollannin nuoret ovat todella aktiivisia ja esittävät kysymyksiä siinä missä Suomessa nuoret jurottavat ja toivovat ettei heiltä kysytä mitään. Vertaan tässä kokemustani Suomen lukiosta Utrechtin yliopistoon.

Oletko itse kuullut esimerkiksi hollantilaista iskelmämusiikkia? Kyllähän se suurimmaksi osaksi on semmoista iloista ja menevää musiikkia jos vertaa esimerkiksi suomalaiseen iskelmään, jossa menestyy erityisen hyvin juuri ne apaattisemmat kappaleet. Varmasti Hollannista löytyy myös semmoista depressiivisempää musiikkia, mutta eivät ne taida siellä mitään suuria listahittejä olla.

Ei se minun mielestäni muuten ole ollenkaan huono asia, että Birds ei edusta (mielestäni) mitenkään tyypillistä hollantilaista musiikkia. Ja tarkoitinkin tuolla kommentillani, etten ole tottunut Hollannilta tämän tyyppiseen musiikkiin, enkä varsinkaan tuon tyyppisiin musiikkivideoihin. Onhan se silti hieno ja viisu itsessään on yksi suosikkejani ja varmasti Hollannin paras viisu piiiiitkään aikaan.
Yllättäviä viisubongauksia:
"Kirkkobändi soitti luojani munia" -akuankka13

Avatar
kuu-kuu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4023
Liittynyt: 01 Tammi 2013, 05:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Alankomaat 2013: Anouk – Birds

Viesti Kirjoittaja kuu-kuu »

^
Joo. no kyllähän sinä sitten hollantilaiset tunnet minua paremmin, jopa hyvinkin lämpimästi tunnet. Sanottu sydämellä.

Mutta tuo naapureitten kanssa juttelu, linja-autossa juttelu on minulle aivan tuttua, olen itä-Suomesta, Mikkelistä. Normaalia elämää siellä. Helsingissähän on linja-autossa juttelu suurin piirtein kiellettyä, varsinkin kuskin kanssa. Omituista mikkeliläiskulmasta katsottuna. Pari vuotta asuin Varkaudessa. Olin ilta-lukiossa. Siellä eräs nainen kertoi matkastaan Helsingissä. Hän näytteli kuinka ihmiset töpöttävät mykkinä raitiovaunussa. Se oli hänen mielestään naurettavaa ja kummallista. Se ettei kukaan puhu mitään.

Ja tuo toinen mainitsemasi juttu, oppilaat puhuvat tunneilla ja ovat itsevarmempia, on monimutkaisempi asia. Minusta suomalaisten ja hollantilaisten yksi perusero johtuu ihan vaan kummankin maan historiasta. Valitettavaa ja surkuttelevaa on se tosiasia, että suomalaisten historia on jotensakin orjamaisessa asemassa olemista, kun hollantilaiset ovat maailmanvalloittajia, kehitysmaitten omistajia, orjuuttajia ja tästä heille on jäänyt vahva itsetunto itsestään. Olin kerran käymässä Vught-nimisessä kaupungissa, 70000 asukasta noin. Illalla baarissa juttelin yhden nuoren hollantilaisnaisen kanssa. Hän ei tiennyt missä Suomi on. Vihastuin tästä. Nainen sanoi ylpeänä nokka pystyssä, että me (hollantilaiset) opiskelemme oman maan maantiedettä. Elikkäs tietävät omasta itsestä paljon, eivätkä niin muista. Tästä muutama vuosi taaksepäin olin Turkissa. Sielläkin baarissa. Yksi hollantilainen jätkä tuli istumaan vierelle. Hän kysyi mistä olen kotoisin. Sanoin: Suomesta. Hän ei tiennyt missä Suomi on.

Avatar
Jonnuli
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1841
Liittynyt: 14 Helmi 2007, 14:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Alankomaat 2013: Anouk – Birds

Viesti Kirjoittaja Jonnuli »

kuu-kuu kirjoitti: Illalla baarissa juttelin yhden nuoren hollantilaisnaisen kanssa. Hän ei tiennyt missä Suomi on. Vihastuin tästä. Nainen sanoi ylpeänä nokka pystyssä, että me (hollantilaiset) opiskelemme oman maan maantiedettä. Elikkäs tietävät omasta itsestä paljon, eivätkä niin muista. Tästä muutama vuosi taaksepäin olin Turkissa. Sielläkin baarissa. Yksi hollantilainen jätkä tuli istumaan vierelle. Hän kysyi mistä olen kotoisin. Sanoin: Suomesta. Hän ei tiennyt missä Suomi on.
Tuo on hyvin tyypillistä Hollannissa. Itse kerran kerroin tulevani Suomesta, niin eräs nuori nainen ei kysynyt, että missä se on, vaan että mikä se on. :heh: Suurimmalla osalla ei myöskään ole mitään hajua mikä esimerkiksi Suomen pääkaupunki on. Hollantilaisilla on semmoinen tietty oman maan ylpeys ja heidän mielestään he asuvat maailman ylivoimaisesti parhaassa maassa. Minulta esimerkiksi kysyttiin milloin omat vanhempani ja sisareni muuttavat Hollantiin pakoon Suomesta.

Juttuja olisi paljon kerrottavana, mutta ehkä tämä on väärä kanava semmoiseen. Ymmärrän kyllä mistä sinulle on tullut kuva tympeistä ja ylimielisistä hollantilaisista, osaavat he sellaisiakin olla.
Yllättäviä viisubongauksia:
"Kirkkobändi soitti luojani munia" -akuankka13

Avatar
kalonike
Tanssimassa
Tanssimassa
Viestit: 581
Liittynyt: 27 Tammi 2013, 16:40

Re: Alankomaat 2013: Anouk – Birds

Viesti Kirjoittaja kalonike »

Yllättävä, rohkea video, synkkyydessään ja alleviivaavuudessaan. Muodikkaampana ja taiteellisempana pidettäisiin kai sitä että jätetään jotain kertomatta. Mutta tässä kaikki lätkäistään silmille. (melkein kirjaimellisesti)
Kiva että tällaistakin näkee, video, jossa on oikea tarina, pienoiselokuva kolmessa minuutissa. Voisi tarinassa olla sävyjä enemmänkin, mutta ei kolmeen minuuttiin taida saada kaikkea mahtumaan. Mutta oli kyllä kaunis ja karmea. Jännä kontrasti tuo kauneuden ja keveyden estetiikka kuvailmaisussa (mikä on kauniimpaa ja kevyempää kuin ballerinan tanssi) ja tunnelman ja aiheen raskaus (ihmiselle kamalimpia asioita voi olla syrjäyttäminen).

Kappale vain lumoaa ja vangitsee, siinä on eleganssia mutta myös vahvaa tummaa puolta. Kappale on varmaan vaikea laulaa, mutta helppo kuunnella. Korkealta kovaa huutavien laulajien joukossa tämä miellyttää. Anoukin ääni on luonnollinen ja siinä on syvyyttä ja kypsyyttä, tummuutta mutta myös lämpöä.
Semissä Anoukin esitys oli inhimillinen ja koskettava. Anouk oli ihminen, eikä kiemurtelu- eikä käsienojenteluautomaatti, hän keskittyi laulamiseen ja tosiaan antoi musiikin puhua puolestaan.
En usko voittoon (vaikka sitä toivon), mutta olen iloinen että sain elämääni tämän ennestään minulle tuntemattoman artistin. Tuntuu siltä että kappaleesta saattaa tulla kaikkien aikojen viisuista minulle merkittävin ja läheisin.

Avatar
kuu-kuu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4023
Liittynyt: 01 Tammi 2013, 05:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Alankomaat 2013: Anouk – Birds

Viesti Kirjoittaja kuu-kuu »

^^
Surullista luettavaa. Suomalaisten on vaan tuotava itseään esille muunmuassa euroviisuissa, mutta viisuvoittoa enemmän tahdon, että suomalainen populaarimusiikki rupeaisi näkymään eri maitten listoilla näkyvästi. Joo, heviä murisee siellä ja täällä, Nightwishiä hollantilaiset, ainakin jotkut kuuntelevat, mutta poppia, elektroa, näitä tahdon.

Musiikki on voimakas elämän aines. Kun pääsin Lontooseen ja astuin lontoolaiselle asvaltille, minä tunsin ja ajattelin, että nyt astun maahan josta tulee mitä parhainta musiikkia. (Tosin tuo ilo hävisi heti, kun olin astelemassa linja-autoon lentoaseman edessä. Odotti matkustajia. Sieltä sisältä kuului, kun englantilasbussikuski räyhäsi, huusi, kiroili minulle, että ala s aatana kipittää äkkiä tänne linja-autoon, eihän tässä ole koko päivää aikaa odottaa.)

Muuten. Kerroin hetkestä turkkilaisessa baarissa, jolloin hollantilaisjätkä istui vieressäni. Tämä siis ei tiennyt missä Suomi on. Sanoin, että Ruotsin naapurissa. Jätkä sanoi: kyllähän minä Ruotsin tiedän. Varmasti tiesi Ruotsin senkin vuoksi, että sieltä tuli listamusiikkia. Ace of Base oli tuolloin suosittu, ja tottakai Abban takia Ruotsi tunnetaan Tasmaniassakin, tai ainakin tunnettiin.

Avatar
rosetta
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 6598
Liittynyt: 05 Helmi 2007, 22:10

Re: Alankomaat 2013: Anouk – Birds

Viesti Kirjoittaja rosetta »

kuu-kuu kirjoitti:Suomessa tapaa iloisia ihmisiä enemmän kuin keski-Euroopassa.
Meinasinkin kysyä, missä ihmeen osassa Suomea olet liikkunut kun tuo ei ollenkaan vastaa omaa kokemustani ;), päinvastoin, mutta tuollahan sen jo sanoitkin. Minusta ei kyllä missään näe niin tylyn ja ilmeettömän näköisiä ihmisiä kuin täällä...
kuu-kuu kirjoitti: Musiikki on voimakas elämän aines. Kun pääsin Lontooseen ja astuin lontoolaiselle asvaltille, minä tunsin ja ajattelin, että nyt astun maahan josta tulee mitä parhainta musiikkia. (Tosin tuo ilo hävisi heti, kun olin astelemassa linja-autoon lentoaseman edessä. Odotti matkustajia. Sieltä sisältä kuului, kun englantilasbussikuski räyhäsi, huusi, kiroili minulle, että ala s aatana kipittää äkkiä tänne linja-autoon, eihän tässä ole koko päivää aikaa odottaa.)
:shock: Olen asunut vuosia Englannissa, enkä ole ikinä moista kokenut (Suomessa kyllä sitäkin enemmän)...

Avatar
kuu-kuu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4023
Liittynyt: 01 Tammi 2013, 05:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Alankomaat 2013: Anouk – Birds

Viesti Kirjoittaja kuu-kuu »

^
Viikon ajan Lontoossa oleskelin. Samanlaista koppavuutta tuli vastaan enemmänkin. Oli siellä mukaviakin ihmisiä esim. eräs taksikuski yöllä.
Minä en ymmärrä kirjoituksiasi, ihan totta, siis missä kirjoitat, että suomalaiset ovat tylyjä ja ilmeettömiä, kautta maan, aina ja sunnuntaina. Jotakin totta tuossa on ja se perustuu suomalaisten huonoon historiaan, käsitykseen omasta itsestä. Englantilaiset ovat samaa kuin hollantilaiset, maailmanvalloittajia, orjuuttajia, ja heillä on vahva luottamus itseensä. Jos ulkomaalainen sanoo poikkisanan päin englantilaisen naamaa, tämä kyllä osaa puolustaa itseään, toisin kuin esim. suomalainen, jolla ei ole mitään annettavaa todistaakseen tulevansa vahvasta maasta. Ei mitään. Täytyy olla hyvin vahva suomalainen, joka pystyisi puolustamaan itseään ja omaa maataan viitta englantilaista vastaan, jotka mollaavat ja morkkaavat suomea, kun vielä joutuu puhumaan vierasta kieltä. Tavallinen englantilainenhan loukkaantuu astellessaan viidakossa ja kohdatessaan tapiirin, kun huomaa ettei tapiiri tervehdi häntä englanniksi.
Ilmeettömyyttä ja tylyyttä tosin näkee esim. Helsingin keskustassa päiväsaikaan, siis sielläpäin missä ei ole asuntoja, missä pääasiassa juostaan raitiovaunujen, linja-autojen ja metrojen perässä. Jo pari harppausta Punavuoren suuntaan muuttaa tunnelman vapautuneemmaksi, siis sinne missä on ihmisten koteja.
Olen varma, että iloisia ihmisiä löytyy joka puolelta Suomea. Jopa ainajurottaviksi kutsutuista pohjalaisista.

Loppuun vielä. Kun toistellaan, että suomalaiset ovat juroja ja tylyjä ja ilmeettömiä, siitä tulee totta ja sitä on vaikea ruveta selättämään.

Ja kukapa on näitten euroviisujen vähiten jurottava ihminen. Suomalainen.

Avatar
lumi11
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1147
Liittynyt: 02 Maalis 2008, 17:35

Re: Alankomaat 2013: Anouk – Birds

Viesti Kirjoittaja lumi11 »

kalonike kirjoitti: En usko voittoon (vaikka sitä toivon), mutta olen iloinen että sain elämääni tämän ennestään minulle tuntemattoman artistin. Tuntuu siltä että kappaleesta saattaa tulla kaikkien aikojen viisuista minulle merkittävin ja läheisin.

Kiva kuulla, että joku muukin on reagoinut juuri tähän lauluun erityisen voimakkaasti.
Mullakin ensimmäinen reaktio oli, että mitä tämä on, tätä on kuultava lisää ja lisää. Toisaalta olen kyllä synkkyyden ystävä, mitä enemmän viiltää juuri kuilun reunalla, niin sitä parempi. :)


edit. mokailua lainauksen ja väksyjen kanssa, sori

Lukittu