Selostajat 2013: Aino Töllinen ja Juuso Mäkilähde

Euroviisut 2013 Malmössä

Aino Töllisen ja Juuso Mäkilähteen selostus

*****
13
25%
****
13
25%
***
12
24%
**
6
12%
*
7
14%
 
Ääniä yhteensä: 51

Avatar
hra47
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8316
Liittynyt: 29 Tammi 2007, 12:53
Paikkakunta: Espoo

Re: Selostajat 2013: Aino Töllinen ja Juuso Mäkilähde

Viesti Kirjoittaja hra47 »

Serduchka kirjoitti:
Katinka kirjoitti:Asevelijuttu oli huono läppä.
Mikä asevelijuttu? Mä en muista tuommoista?
Kun Suomi sai Saksalta yhden(?) pisteen...
"Mä nousin tähtiin palata en sieltä voi..."
- Mä elän vieläkin

Avatar
kuu-kuu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4023
Liittynyt: 01 Tammi 2013, 05:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Selostajat 2013: Aino Töllinen ja Juuso Mäkilähde

Viesti Kirjoittaja kuu-kuu »

Aika hapannaamakirjoitusta. Selostajat hel vettiin koska eivät osaa lausua albanian kieltä. En todellakaan kaipaa niitä erkkipohjanheimoja selostajiksi ja sitä entisajan hautajaistunnelmaa, mitä nämä loivat selostamisillaan. Tarja Närhi oli hyvä, hieman kovahko, mutta sopivan kekseliäspäinen kumminkin. Parasta olisi, jos selostajat olisivat virkeitä päistään, huumorintajuisia ja tietäisivät myös kertoa viisuhistoriaa ja nippelitietoja esiintyjistä. Tärkeintä ei ole missään nimessä, ei koskaan se, että selostaja osaa sanoa joka ikisen esiintyjän nimen oikein. Plussavirkkeenä vielä: Jaana Pelkosta en kaipaa. Liian paljon vajausta ylänupissa ja liian paljon jee jee jee-höpöstelyä.

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 42726
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Selostajat 2013: Aino Töllinen ja Juuso Mäkilähde

Viesti Kirjoittaja Rousku »

Vilsku kirjoitti:Millä tavalla se on räikeä osoitus välinpitämättömästä asenteesta? :mitvit: Mun mielestä selostajalta ei voida edellyttää 39 eri kielen tuntemista ja sillä perusteella kaikkien nimien oikein lausumista, eikä se halvenna tai ole väliinpitämätöntä radiotoimittajan ammattitaitoa kohtaan. Jos englantia lausuttaisiin kovin pieleen, voisin ärähtääkin ja se olisi tietysti radiotoimittajan moka, mutta onhan näitä nyt pahempiakin kuultu.
Miksi juuri englantia pitäisi osata lausua oikein, kun se on kaikista eurooppalaisista kielistä se, jossa on kaikkein epäsystemaattisin ääntämistapa, ts. oikeaa ääntämystä ei voi päätellä sanan kirjoitusasusta?

Viisuissa oli edustettuna aika lailla vähemmän kuin 39 eri kieltä (monessa osallistujamaassa puhutaan samaa tai käytännössä samaa kieltä), ja nimiä (artistit, säveltäjät, biisien nimet ym.) yhteensä sen verran vähän, ettei ole mitenkään ylivoimaista opetella lausumaan ne kaikki suunnilleen oikein, vaikka olisivat 39 eri kielellä.
Rise, angel, shine, love!

Avatar
Leonardo
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2983
Liittynyt: 03 Maalis 2008, 09:00
Paikkakunta: Turku

Re: Selostajat 2013: Aino Töllinen ja Juuso Mäkilähde

Viesti Kirjoittaja Leonardo »

^Kiitos, Rousku, vastasitkin tuossa jo ihan samoin ajatuksin kuin minä olisin vastannut. :joojoo: Miksi tosiaan juuri englantia pitäisi sitten ääntää oikein ja muilla ei olisi niin väliä? Englantia ei olisi tarpeen nostaa millekään jalustalle tässäkään suhteessa.

Vilskulle vielä, että en minä vaatinut selostajia lausumaan jokaikisen esiintyjän nimeä prikulleen oikein, mutta kun nyt oli monta ihan tavanomaisten kielten nimien selviä väärinlausumisia ja minua eniten ärsyttänyttä tarkoituksellista mukahauskaa ranskan vääntöä. En myöskään odota selostajilta tylsästi esitettyjä faktalistoja, toivoin jossain aiemmassa viestissä vain hieman vaihtelua niihin juttuihin, ettei kuultaisi niitä samoja asioita samasta artistista ja kappaleesta sekä semissä että finaalissa. Minusta Aino ja Juuso tekivät ihan ok työtä noin yleisesti, mutta se päälle puhuminen oli paikoin tosi ärsyttävää.

Avatar
hra47
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8316
Liittynyt: 29 Tammi 2007, 12:53
Paikkakunta: Espoo

Re: Selostajat 2013: Aino Töllinen ja Juuso Mäkilähde

Viesti Kirjoittaja hra47 »

Rousku kirjoitti: Miksi juuri englantia pitäisi osata lausua oikein?
Koska kotikatsomoissa on eniten juuri kyseisen kielen asiantuntijoita...
"Mä nousin tähtiin palata en sieltä voi..."
- Mä elän vieläkin

Vilsku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1536
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 21:01

Re: Selostajat 2013: Aino Töllinen ja Juuso Mäkilähde

Viesti Kirjoittaja Vilsku »

Leonardo kirjoitti:^Kiitos, Rousku, vastasitkin tuossa jo ihan samoin ajatuksin kuin minä olisin vastannut. :joojoo: Miksi tosiaan juuri englantia pitäisi sitten ääntää oikein ja muilla ei olisi niin väliä? Englantia ei olisi tarpeen nostaa millekään jalustalle tässäkään suhteessa.

Vilskulle vielä, että en minä vaatinut selostajia lausumaan jokaikisen esiintyjän nimeä prikulleen oikein, mutta kun nyt oli monta ihan tavanomaisten kielten nimien selviä väärinlausumisia ja minua eniten ärsyttänyttä tarkoituksellista mukahauskaa ranskan vääntöä. En myöskään odota selostajilta tylsästi esitettyjä faktalistoja, toivoin jossain aiemmassa viestissä vain hieman vaihtelua niihin juttuihin, ettei kuultaisi niitä samoja asioita samasta artistista ja kappaleesta sekä semissä että finaalissa. Minusta Aino ja Juuso tekivät ihan ok työtä noin yleisesti, mutta se päälle puhuminen oli paikoin tosi ärsyttävää.
Olisikohan siksi, että englanti sattuu ehkäpä olemaan nykymaailmassa se lingua franca, ei kai sentään.. :mitvit:
Ei englantia jalustalle tarvitse nostaa, mutta sitä noin yleisesti osataan Suomessa puhua ja taviskatsojankin korvaa särähtää kun sitä lausutaan voimakkaasti väärin - kukaan noin yleistäen tuskin edes huomasi virheellisyyttä lausumisessa, mutta jos sitä olisi englannin kohdalla se voisi jotain oikeasti häiritäkin.

Toki jutut voisivat semifinaalin ja finaalin välillä olla erilaisia ja osittain olivatkin, aina voi parantaa - ihan siinä nimien lausumisessakin, mutta minun mielestäni tämän ketjun keskustelu selostajista tuntui olevan lähinnä negatiivista pikkuasioiden kaivelua. :joojoo:

Ja kuten jo sanoin niin päälle puhuminen on selostajien ongelma aina, ei siitä pääse yli eikä ympäri, ellei selostajille annaeta sitten erikseen aikaa selittää asioita - joka olisi turhaa ruutuajan kuluttamista. Toisaalta olisiko kovin väärin antaa juontajan puhua asiat ja sanoa sitten samat jutut todella tiiviisti ja nopeasti (ei siis sanasta sanaan) - nykyään kun suurin osa katsojista osaa englantia? Siinäpä kysymys tuleville vuosille.

Avatar
Serduchka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 57786
Liittynyt: 22 Huhti 2007, 17:16
Paikkakunta: Pori

Re: Selostajat 2013: Aino Töllinen ja Juuso Mäkilähde

Viesti Kirjoittaja Serduchka »

Minusta alkaa tuntua, että selostajat ovat ihan turha juttu Euroviisuissa. Minusta voitaisiin jättää selostajat palkkaamatta ja olla ilman... ellei sitten haluta laittaa Serdua selostuskoppiin. :vonkaus:
⚰️ R.I.P. Eurovision 🪦

Avatar
UFOPOLI
Yllätysvauva
Viestit: 16706
Liittynyt: 01 Touko 2004, 12:54
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Selostajat 2013: Aino Töllinen ja Juuso Mäkilähde

Viesti Kirjoittaja UFOPOLI »

Leonardo kirjoitti:Nimien virheellinen lausuminen on väärää infoa, joka ei ainakaan ketään hyödytä. Lisäksi se on räikeä osoitus välinpitämättömästä asenteesta niin kuulijoita kuin kyseisiä artisteja kohtaan - ja omaa ammattitaitoa kohtaan myös. Minua ainakin hävettäisi, jos tekisin omaa työtäni yhtä välinpitämättömästi. :draamaa:
Erittäin osuvasti sanottu! :peukku:

Avatar
Leonardo
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2983
Liittynyt: 03 Maalis 2008, 09:00
Paikkakunta: Turku

Re: Selostajat 2013: Aino Töllinen ja Juuso Mäkilähde

Viesti Kirjoittaja Leonardo »

Vilsku kirjoitti:Olisikohan siksi, että englanti sattuu ehkäpä olemaan nykymaailmassa se lingua franca, ei kai sentään.. :mitvit:
Ei englantia jalustalle tarvitse nostaa, mutta sitä noin yleisesti osataan Suomessa puhua ja taviskatsojankin korvaa särähtää kun sitä lausutaan voimakkaasti väärin - kukaan noin yleistäen tuskin edes huomasi virheellisyyttä lausumisessa, mutta jos sitä olisi englannin kohdalla se voisi jotain oikeasti häiritäkin.
Tämä on hauska juttu, mutta minä koen asian juuri päinvastoin. Englannin väärin lausuminen ei juuri tuosta syystä haittaa eikä niin häiritse, kun useimmat taviskatsojatkin tietävät (ainakin suurinpiirtein), miten se kuuluu lausua. Harvinaisempien kielien kohdalla selostajat sen sijaan voisivat toimia tiedon lisääjinä, jos lausuisivat nimet oikein - väärin lausuessaan sen sijaan levittävät väärää mallia, josta useimmat eivät tiedä, että se on väärä. No, tämä nyt minun osaltani tästä kieliasiasta selostajiin liittyen. :joojoo:

Viisufani
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4003
Liittynyt: 25 Tammi 2012, 17:59

Re: Selostajat 2013: Aino Töllinen ja Juuso Mäkilähde

Viesti Kirjoittaja Viisufani »

Kyllä ehdottomasti selostajat kuuluvat Euroviisuihin. Euroviisuista tulee paljon mukavempia kun joku selostaa = ikään kuin selventää asioita. Ja / tai lisäksi vähän vitsailee, ettei kaikki olisi aina niin totista puhetta.

Tämän vuoden selostajat olivat ihan kohtalaisen hyvät, vaikka olivat useimmiten rasittavan puolueellisia yms Suomen osalta. Kuitenkin yleensä hyviä juttuja riitti heillä viisuissa ja osin lisäsi Euroviisujen viihtyisyyttä. Ei he kuitenkaan olleet mitään asiantuntijoita euroviisujen suhteen, kun olisi edes jonkun sellaisen kaivannut selostamoon, joka osaa puhua kisoista asiantuntijana, eikä vaan höpistä mukavia ja hauskoja juttuja kisojen sivussa.
Paremman maailman puolesta.

Avatar
MuzaMaza
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 25778
Liittynyt: 26 Marras 2003, 15:21
Paikkakunta: Lieksa

Re: Selostajat 2013: Aino Töllinen ja Juuso Mäkilähde

Viesti Kirjoittaja MuzaMaza »

Tykkäsin Ainosta ja Mäkkäristä. :peukku:

Sannan ja Jorman Radio Suomen radioselostukset kuultavissa vielä neljän päivän ajan Yle Areenassa. :peukku:

romualdo
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11626
Liittynyt: 23 Helmi 2006, 18:38
Paikkakunta: Kälviä, Keski-pohjanmaa
Viesti:

Re: Selostajat 2013: Aino Töllinen ja Juuso Mäkilähde

Viesti Kirjoittaja romualdo »

aha, kiits Maza, hyvä tietää, mulla jäi pätkä jostain välistä äänittämättä... ku sähelsin ja unohdin että c-kasetti pyörii ja rapsahti jossain välissä kasetin mentyä loppuun ... ja jännitti tietysti niin pirusti, taisikin olla juuri 2 semi.... täh?? vai oliko se vinnaali... ?

Lukittu