Kommentoi Venäjän Shine-sanoituksia

Sanoituskilpailukausi 2014
Avatar
TomppaJr
Koordinaattori
Koordinaattori
Viestit: 36919
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Kommentoi Venäjän Shine-sanoituksia

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

Pisteyttämisen jälkeen olette valmiita avaamaan sanaisen arkkunne. Sanoituksia kommentoituanne saatte näkyville liveaikaisen pisteseurannan. :vonkaus:














































































Loisteen jälkeen on sana vapaa. :vonkaus:
Meow cat, please meow back.

Avatar
Serduchka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 57778
Liittynyt: 22 Huhti 2007, 17:16
Paikkakunta: Pori

Re: Kommentoi Venäjän Shine-sanoituksia

Viesti Kirjoittaja Serduchka »

Kellarissakin ruusut kukkivat
Hyvää sanailua ja ehyt tarina. Kohtaa "Taivaan liikevirtauksia" en tosin pysty millään laulamaan. Liikaa tavuja?

Hyvästi
Oma nopeasti kyhätty sanoitus.

Partio
Hyvä sanoitus tässäkin. Laulettavuus kaikin puolin kunnossa.

Vapaamieliset
Tässä oli jotain niin Venäjän tilanteeseen liittyvää. Mulle tuli hieman ristiriitaiset fiilikset tästä.
"Huonon maun taakse ei tässä syrjivässä räkälässä voi piiloutua." (nimierkki Requel)

Avatar
TomppaJr
Koordinaattori
Koordinaattori
Viestit: 36919
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kommentoi Venäjän Shine-sanoituksia

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

Kellarissakin ruusut kukkivat
Todella vaikea teksti. Jokainen virke tuntui liittyvän edelliseen, mutta lopullisen punaisen langan etsiminen oli haastavaa. Lapsuuden (?) onnimaisemista siirrytään suoraan keskelle kaipuuta ja toiveikkuutta, mutta kertojan äiti on poissa. Mitä äidille tosiasiassa on tapahtunut? Kuka kertoja edes on? Mitä tämä kaikki tahtoo lukijalle sanoa? Olisin kovin mielelläni saanut tästä irti enemmän mitä nyt sain, tällaisenaan tämä jäi mieltä vaivaavaksi, mutta silti äärettömän taitavaksi teokseksi.

Hyvästi
Tykkäsin monista sanoituksen kohdista laulettuna, mutta luettuna ne aiheuttivat hämmennystä. Mitä esimerkiksi tarkoittaa "Entisaikaan rakkaudellemme / Suotiin aikaa lemmen leikeille"? :mitvit: Kuka saa rivillä yksi rauhan? "Toivoin vaimentaa tilanteet mut vaan / Aina käymme tappelemaan" -riveiltä puuttuu pilkku ennen mutia, jonka jälkeen muuttuu aikamuoto. Plus mitä tarkoittaa "toivoin vaimentaa tilanteet"? "Jonnekin se johdattaa mua" -rivin tavupainot ovat ihan pielessä, "Se jonnekin mua johdattaa" istuisi paikalleen jo paremmin, vaikka sua kai edelleenkin virallisesti kaksitavuinen sana on käytetään sitä miten hyvänsä näissä kisoissa. :heh: "Että meillä ois toivon pilkahdus" -rivin laulettavuus on muuten vaan outo. Voimakkaalla hionnalla tästä saisi hyvän, sillä muutamat ilmaisut olivat oikeinkin herkullisia, esimerkiksi rakkauden kahdesti lyöminen sekä toisen johtajan seuraaminen. Jostakin syystä tykkäsin myös toivon pilkahduksesta ja onnen vilahduksesta. Erityisen kiva oli myös Hyyvästin venyminen, vaikka se tuskin virallisten sanoitusoppien pohjalta kovin suurta suitsutusta päällensä saisi.

Partio
Omani. Laulavaa vallankumousta, sotaa ja säälittävyyttä jne. jne. pikkuisella sarkastisuudella höystettynä. Tämä ei loppujen lopuksi ollutkaan niin räväkkää parodiaa jostain mitä sen aluksi piti olla. Muokkasin sanavalintoja viimeminuuteille asti, lopputuloksesta en osaa sanoa juuta enkä jaata.

Vapaamieliset
Vau mikä sanoitus, melkein on kyyneleet silmissä täällä. Osuu asian ytimeen aika moneltakin kantilta katsottuna. Itse kohdistan tämän ensisijaisesti suoraan niille luusereille jotka kehtasivat viisuareenalla buuata Venäjän esitykselle Putinin tasa-arvomielipiteiden kanssa. En käsitä! En!! :jupinaa: Tänään tuli itse asiassa koulussa juuri puhetta asiasta, ja eivät ystävänikään tuota toimintaa voineet lainkaan ymmärtää, varsinkaan kun kuulivat tyttöjen olleen vasta 17-vuotiaita. Hävetti kyllä suuresti olla viisufanina siellä areenalla tuon toiminnan keskellä.
Meow cat, please meow back.

Avatar
Serduchka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 57778
Liittynyt: 22 Huhti 2007, 17:16
Paikkakunta: Pori

Re: Kommentoi Venäjän Shine-sanoituksia

Viesti Kirjoittaja Serduchka »

TomppaJr kirjoitti:Itse kohdistan tämän ensisijaisesti suoraan niille luusereille jotka kehtasivat viisuareenalla buuata Venäjän esitykselle Putinin tasa-arvomielipiteiden kanssa.
Täällä yksi luuseri. :hei:

Ei ihme, että tuo oli niin ristiriitainen minun mielestäni.
"Huonon maun taakse ei tässä syrjivässä räkälässä voi piiloutua." (nimierkki Requel)

Avatar
ESC93
Siivooja
Siivooja
Viestit: 16198
Liittynyt: 26 Maalis 2010, 15:35
Paikkakunta: Järvenpää / ex-Nastola
Viesti:

Re: Kommentoi Venäjän Shine-sanoituksia

Viesti Kirjoittaja ESC93 »

TomppaJr kirjoitti:Itse kohdistan tämän ensisijaisesti suoraan niille luusereille jotka kehtasivat viisuareenalla buuata Venäjän esitykselle Putinin tasa-arvomielipiteiden kanssa.
Minusta se oli loistava monitulkintaisuutensa vuoksi. :joojoo: Juuri tuo mainitsemasi oli toinen puoli, mutta ensisijaisesti käsitin sen itse tavallaan sarkastisena Putin-piilokritiikkinä. :heh:
Kur protestojmë e nga dremitja kolektive zgjohemi
Ne përsërisim, përsërisim, përsërisim

Avatar
sziget
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11937
Liittynyt: 03 Touko 2006, 20:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kommentoi Venäjän Shine-sanoituksia

Viesti Kirjoittaja sziget »

Elokuvaviikon takia en ehtinyt kommentoida aikaisemmin.

1. Kellarissakin ruusut kukkivat
Päähenkilön äiti on ilmailun harrastaja tai ammattilainen. Epäilin myös linnuksi, kun höyhen mainittiin, mutta ei kai linnunpoikanen pitäisi lentämistä niin ihmeellisenä kuin ihmistaimi. Varsinaisesta ideasta en saanut otetta. Ehkä ei tarvinnutkaan, koska teksti vaikutti uskottavalta ja musiikin mukaiselta. Ja tarinahan on vasta alussa. Aika näyttää, miten se liittyy äidin tarinaan ja nykyhetkiseen kuumailmapalloon.

2. Hyvästi
Arvelin nopeasti tehdyksi, koska kielessä ja laulettavuudessa oli rosoja, joista osa helposti hiottavissa. Eniten häiritsi otsikkokohta "Hyvästi, sut...", johon olisi kyllä tarvittu pitkä vokaali tai diftongi (vrt. Äiti, Kaulaliina, Siedät). Sekoilu (r. 2) ja luuri taskussa (r. 17) tuntuivat lieviltä tyylirikoilta näin perinteisen viisun ja erotarinan yhteydessä. Melankolia on kenties makuasia. Toivoa symboloiva kuumailmapallo eli käännös 1 oli enemmän Shine-henkinen, vaikkei viisu suosikkejani ollutkaan vaan majaili puntarini häntäpäässä.

3. Partio
Uudelleen lukiessa A-osat alkoivat maistua teennäisiltä. Erityistä vitsikkyyttä en niistä löytänyt vaan taiteeksi epäilin. Sen sijaan kertosäkeistöt olivat oikein mukavia, selvästi myös parodisia ("Rauhanhymni vielä voimaton"). Kysymys "Kuinka saamme kuoleman kuolemaan?" oli nerokas keksintö hankalaan toistokohtaan. Kuten sarkasmiin sopii, kertsiä voisi laulella myös ihan onnellisen vakavasti. Viimeisessä uudessa säkeistössä miinoja sulattavine nuotteineen se oli taas jo vaikeampaa, vaikka hassu sekin.

4. Vapaamieliset
Osallistuin vain osallistujapulan takia lisäajan turvin, koska viikonloppuna olin muualla ja maanantainakin hyvin väsynyt. Aika aiotun lainen tästä silti tuli. Kaksosia halusin puolustaa, Putinia en, joten hain tietoisesti jonkin sortin yleispätevyyttä. Ahdasmielisyyttä ja suvaitsevuudeksi naamioitua tekopyhyyttä on oletettavasti kaikkialla, niin idässä kuin lännessäkin, enkä kuvittele itse olevani siitä vapaa.

Buuauksesta samaa mieltä kuin Tomppa, mutta Serduchkalle pisteet kun myönsi osallisuutensa. :peukku:

Mielestäni hyviä asioita (seksuaalinen tasa-arvo, Ukrainan itsenäisyys) ei voi edistää huonolla käytöksellä. Putinille voisi buuata, jos siltä tuntuu, mutta Putinia ei Köpiksen viisulavalla näkynyt. Oli vain tyttöduo, joka oli päässyt esiintymään aikuisten Euroviisuihin, ja tämän ilon jotkut halusivat heiltä pilata.

Venäjän "homopropagandan" vastainen laki on tietysti älytön. Euroopassa on tapahtunut paljon älyttömyyksiä vuoden 1956 jälkeen. Silti esiintyjille ei ole buuattu. Normaali kohteliaisuus tarkoittaa, että laulu- ja urheilukisoja on voitu järjestää maiden välisistä kiistoista, jopa sodista huolimatta. Isäntämaa yrittää olla vieraanvarainen kaikille, ja vieraat eivät hauku isäntiä tai toisiaan tapahtuman aikana. Jos tämä käy liikaa kunnian päälle, on parempi jäädä kotiin (Georgia 2009, Armenia 2012).

Venäjä on kuitenkin pysynyt mukana sateenkaaren värisessä tapahtumassa. Miksei olisi? Homolaki mielistelee vanhoillisia, ja viisuja katsoo ihan toinen porukka. Omituista buuata juuri niille venäläisille, jotka ovat tasa-arvosta luultavasti eniten samaa mieltä kuin me täällä "suvaitsevaisessa" lännessä. :/
If you only see one movie this year, it should be FRANKENHOOKER. - Bill Murray, 1990

Avatar
Samiasd
Pelinhoitaja
Pelinhoitaja
Viestit: 14530
Liittynyt: 19 Tammi 2010, 01:47

Re: Kommentoi Venäjän Shine-sanoituksia

Viesti Kirjoittaja Samiasd »

TomppaJr kirjoitti:Itse kohdistan tämän ensisijaisesti suoraan niille luusereille jotka kehtasivat viisuareenalla buuata Venäjän esitykselle Putinin tasa-arvomielipiteiden kanssa. En käsitä! En!! :jupinaa:
Onko siis mielestäsi sopivampaa buuata jollekkin biisille koska joko a) oma suosikki ei päässyt finaaliin tai b) ei vain pidä kappaleesta? :roll:
I will take the fight, I will stay up all night
I'm not running away
Mun jearán áddjás
Chain me to the wall, they cannot break us all
I'm not running away

Avatar
TomppaJr
Koordinaattori
Koordinaattori
Viestit: 36919
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kommentoi Venäjän Shine-sanoituksia

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

On, koska siinä buuaus kohdistuu suoraan kappaleeseen, jota vastaan protestoi, eikä kappale vain toimi välillisesti jonkin suuremman asian sijaiskärsijänä tai syntipukkina.
Meow cat, please meow back.

Lukittu