Kommentoi Puolan sanoituksia

Sanoituskilpailukausi 2014
Avatar
ESC93
Siivooja
Siivooja
Viestit: 16198
Liittynyt: 26 Maalis 2010, 15:35
Paikkakunta: Järvenpää / ex-Nastola
Viesti:

Kommentoi Puolan sanoituksia

Viesti Kirjoittaja ESC93 »

Pisteytitkö ensin? Muuten ei slaavilainen kauneus ole saavutettavissasi.








































































































































































:megafoni: :korvana:
Kur protestojmë e nga dremitja kolektive zgjohemi
Ne përsërisim, përsërisim, përsërisim

Avatar
TomppaJr
Koordinaattori
Koordinaattori
Viestit: 36919
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kommentoi Puolan sanoituksia

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

Empaatti
Omani. Nimitermin esitteli minulle ystäväni, joka alkoi höpistä minulle jostain empaatista, jolla purjehtisin pitkin kurjuuksien meriä kun olin ollut hänen ongelmiaan kohtaan "kovin empaattinen". :rofl: Tässä sanoituksessa on joitakin vanhoja häivähdyksiä jopa vuoden 2010 luovista kausistani, jolloin laulettavuuteni ei (valitettavasti) ollut vielä tarvittavan hyvää menestykseen. KOKonaisuutena tämä on kyllä ihan outo. En edes tiedä miten minun tätä pitäisi avata. En siis ehkä avaa lainkaan. Kikkelis kokkelis.

Ostoskeskusimettäjä
Ihana höttö. :rofl: Ehkä tästä voisi löytää jotain syvempiäkin tasoja, mutta itse viihdyin tämän parissa ihan tällaisenaankin. Pitkät yhdyssanat on aina pop, niistä plussaa. Ja jee tissit oli mukana! Lempparikohta oli feministin höpötys tuossa ylinopeassa kohdassa. Mainio keksintö. :hihi: Kakkossäkeistössä sanoitus meni vähän jankkaavaksi "vauva imee muuten tissiä ellette sattuneet tietämään vielä sitä että vauva imee tissiä", mutta muuten melko hervoton kokonaisuus.

Slaavitar
Todella vaikuttava ja mahtipontinenkin sanoitus, jollaista tavallaan osasin odottaa tähän kilpailuun. En ehkä näin raskaana ja täyteen ahdettuna, mutta hyvä vain. Riimejä myöten ensiluokkaista työtä. Silti jotenkin se tunne, joka minulle Puolan viisusta välittyy on paljon kevyempi mitä tämä sanoitus, joten ehkä sen takia tällainen aggressiiviseksikin yltyvä "minä olen nainen!" -toitotus saa aikaan luotaantyöntävän fiiliksen.
Meow cat, please meow back.

Avatar
sziget
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11937
Liittynyt: 03 Touko 2006, 20:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kommentoi Puolan sanoituksia

Viesti Kirjoittaja sziget »

1. Empaatti
Kas, poliittista satiiria. Jotkut arvelevat pienituloisten äänestävän oman etunsa vastaisesti, kun kokkarit ovat niin myönteisiä ja Stubb vieraili jopa Putouksessa. Kertsi osoittautui teräväksi, kun nimisanan ja ei-roiskahtelun idean tavoitti. Kertsin viimeinen versio, jossa kokoomus käskee vastoin yleistä mielikuvaa köyhiä pois kyykystä, oli silti huvittavin. Epäselvääkin jäi: mihin "lyriikkaan" politiikka tuo taikaa, mihin "hologrammiin" ei vaalimainonnassa pidä tyytyä? Kieltosanoja käytettiin turhan paljon. Kerronta hyytyy, kun keskitytään siihen, mitä ei tapahdu. Entä yhteys biisiin? Slaavitarten ylistys on nationalismia, jota suosii oikeisto, jota edustaa kokoomus? Vähän haettua. Ennemmin musiikista ja puvustuksesta tulee mieleen keskusta.

2. Ostoskeskusimettäjä
Arvelin, että voittaja olisi helppo tissivitsi, jos sellainen kisaan ilmaantuu. Vahvuutena sujuvuus. Tarina rullaa eteenpäin, aiheeseen kuuluvaa sanastoa riittää (lutkuttaa, ravinteikas, röyhtäyttää). Yhdyssanojen pituus ei ole mikään bonuksen peruste, olennaista niissäkin on toimivuus tekstin osana. Entä mikä oli sanoituksen pointti? Jos sivummalla on vapaita istuimia ja vauva maitoa vailla, niin missä pulma? Aihe ei kuohuta tarpeeksi. Viittaa ehkä Conchita Wurst -efektiin: ensin mietittiin, onko parrakas nainen liikaa Euroopalle. Sitten kaikkien olikin pakko äänestää Itävaltaa. Tuolla raati sijoitti keskikastiin, hyi mitä natseja! Vastaavasti sanoituksen feministille ei riitä, että julkinen imetys hyväksytään, vaan sitä täytyy edistää, jopa vaatia?

3. Slaavitar
Ääh. Slovenia-käännöksessä pystyin hyödyntämään kielenvaihdoksen tuottamat hankalat rivit lopussa, nyt aika ei riittänyt. Kilpailuun se tuskin vaikuttaa, tissihuumori olisi jyrännyt joka tapauksessa. Vitsailu ei houkutellut, kun alkuteos oli kyllin hupsu eikä ylitettävissä. Säilytin siis päähenkilön, laajensin vain stereotypioiden kirjoa, eli slaavittaret ovat tällaisia tai tuollaisia tai millaisia tahansa. Alun sain kuosiin, loppu lässähti.
If you only see one movie this year, it should be FRANKENHOOKER. - Bill Murray, 1990

Lukittu