UMK 2014: tuomaristo

Euroviisut 2014 Kööpenhaminassa

Suosikkituomarisi?

Aija Puurtinen
50
64%
Tomi Saarinen
7
9%
Redrama
10
13%
Toni Wirtanen
11
14%
 
Ääniä yhteensä: 78

Avatar
Albin
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2139
Liittynyt: 01 Maalis 2012, 21:21

Re: UMK 2014: tuomaristo

Viesti Kirjoittaja Albin »

Viisufani kirjoitti:Kyllä tuomareiden täytyy ajatella myös sitä, mikä laulu sopii UMK-finalikappaleista parhaiten Euroviisuihin.
Eikä pidä! Tuomareiden tehtävä on löytää paras sävellys ja esitys. Kansan tehtävä on olla tarvittaessa erimieltä ja äänestää erilailla.

murka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2630
Liittynyt: 08 Loka 2008, 16:31

Re: UMK 2014: tuomaristo

Viesti Kirjoittaja murka »

Tuomareidenkin olisi hyvä uskaltaa äänestää tänään tunteen perustella. Kaikki lattioidenpyyhkimiset viisuissa ja potentiaaliset radiohitit kannattaa unohtaa.

Viisufani
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4003
Liittynyt: 25 Tammi 2012, 17:59

Re: UMK 2014: tuomaristo

Viesti Kirjoittaja Viisufani »

murka kirjoitti:Tuomareidenkin olisi hyvä uskaltaa äänestää tänään tunteen perustella.
Siis siten, ettei ajattella, kuka olisi kilpailun laulutaidoltaan absoluuttisesti paras laulaja? Nimenomaan, paras biisi, joka soveltuu parhaiten Euroviisuihin, tulisi voittaa. Se on pääasia, vaikka kuinka olisikin muilla asioillakin merkitystä.

Euroviisu-laulua ja -edustajaaahan tällä kilpailulla haetaan. :tosion: :tosion:
Paremman maailman puolesta.

Viisuguru
Siemailija
Siemailija
Viestit: 167
Liittynyt: 05 Tammi 2014, 00:21
Paikkakunta: Helsinki

Re: UMK 2014: tuomaristo

Viesti Kirjoittaja Viisuguru »

Musta koko tuomaristo pelleilyn vois heittää roskiin, etenkin finaaliin.

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 42658
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: UMK 2014: tuomaristo

Viesti Kirjoittaja Rousku »

Viisufani kirjoitti:
murka kirjoitti:Tuomareidenkin olisi hyvä uskaltaa äänestää tänään tunteen perustella.
Siis siten, ettei ajattella, kuka olisi kilpailun laulutaidoltaan absoluuttisesti paras laulaja? Nimenomaan, paras biisi, joka soveltuu parhaiten Euroviisuihin, tulisi voittaa.
Luitkohan edes, mitä murka kirjoitti? Ei siinä minusta sanota mitään Euroviisuihin soveltuvuudesta.
Rise, angel, shine, love!

Avatar
valtamerilaiva
Laulaa viisuja
Laulaa viisuja
Viestit: 788
Liittynyt: 14 Touko 2009, 12:55
Paikkakunta: Uusimaa

Re: UMK 2014: tuomaristo

Viesti Kirjoittaja valtamerilaiva »

Tuomarit pärjäsivät mielestäni tänävuonna ihan okei.
Jos ensi vuotta mietitään, ottaisin Aijan edelleen mukaan asiantuntevien kommenttien ja ammattitaidon vuoksi. Muut joutaisivat vaihtoon.

Eniten olen kyllästynyt Tomiin. Hän on kuiva ja takakireä. Ehkä jotenkin snobi.. :draamaa:

Haluatteko nähdä nämä kaikki myös ensi vuonna tuomaristossa?

Avatar
Jonttu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5322
Liittynyt: 22 Joulu 2012, 22:44

Re: UMK 2014: tuomaristo

Viesti Kirjoittaja Jonttu »

^Tomi ainakin ulos, ei kiinnosta hänen Malesian matkansa..
Je suis tous ces enfants
Que la mer a pris
Je vivrai cent mille ans
Je m’appelle Mercy

Avatar
valtamerilaiva
Laulaa viisuja
Laulaa viisuja
Viestit: 788
Liittynyt: 14 Touko 2009, 12:55
Paikkakunta: Uusimaa

Re: UMK 2014: tuomaristo

Viesti Kirjoittaja valtamerilaiva »

Jonttu kirjoitti:^Tomi ainakin ulos, ei kiinnosta hänen Malesian matkansa..
Joo ei todellakaan.. :roll: :roll:

Avatar
kuu-kuu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4023
Liittynyt: 01 Tammi 2013, 05:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: UMK 2014: tuomaristo

Viesti Kirjoittaja kuu-kuu »

No Saarinen kai lähtee viimeisenä. Koska Ylex-pomo.
Jos pitäisi miettiä mimmoisia tuomareita tahtoisin niin toivoisin musikaalisia tyyppejä, joitten musamaku ylettyy genreistä genreen, laidasta laitaan. Kaikki yksipäiset tyypit pois.

Avatar
valtamerilaiva
Laulaa viisuja
Laulaa viisuja
Viestit: 788
Liittynyt: 14 Touko 2009, 12:55
Paikkakunta: Uusimaa

Re: UMK 2014: tuomaristo

Viesti Kirjoittaja valtamerilaiva »

kuu-kuu kirjoitti:No Saarinen kai lähtee viimeisenä. Koska Ylex-pomo.
Jos pitäisi miettiä mimmoisia tuomareita tahtoisin niin toivoisin musikaalisia tyyppejä, joitten musamaku ylettyy genreistä genreen, laidasta laitaan. Kaikki yksipäiset tyypit pois.

Ikävä kyllä näin.. Taustajoukkoihin voisi siirtyä... :jupinaa:

Avatar
TomppaJr
Koordinaattori
Koordinaattori
Viestit: 37004
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: UMK 2014: tuomaristo

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

Redrama ei ainakaan saa lähteä! <3 Huikea artisti, ja tuomaristoon tarvitaan joku joka oikeasti tietää millaista on tehdä musiikkia maailman huipulla. Kunhan vielä tajuaisi, että viisuihin voi lähettää jotakin epäviisumaistakin.
Meow cat, please meow back.

Avatar
Happy
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 17214
Liittynyt: 10 Marras 2011, 20:58

Re: UMK 2014: tuomaristo

Viesti Kirjoittaja Happy »

Tomi Saarinen on mun suosikkini noista tuomareista, vaikkei noi vitsit nappaakaan
Tuomariston pitäisin ennallaan, ehkä ottaisin vielä viidennen tuomarin
Never miss a good chance to shut up.

Avatar
Aleksi
Majakanvartija
Majakanvartija
Viestit: 20744
Liittynyt: 06 Joulu 2010, 11:16
Paikkakunta: Hamina

Re: UMK 2014: tuomaristo

Viesti Kirjoittaja Aleksi »

Minä haluaisin nuorten mielipiteitä. Haluan nuoria viisufaneja tuomareiksi. :uujee:

+ Ihan ylimääräisenä kommenttina.. Minusta Tomi Saarisella on erittäin lempeät silmät. :)
Viimeksi muokannut Aleksi, 02 Helmi 2014, 20:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Got a fire and a country heart 🔥

Avatar
jukkanen
Tanssimassa
Tanssimassa
Viestit: 577
Liittynyt: 01 Helmi 2010, 09:11

Re: UMK 2014: tuomaristo

Viesti Kirjoittaja jukkanen »

TomppaJr kirjoitti:Redrama ei ainakaan saa lähteä! <3 Huikea artisti, ja tuomaristoon tarvitaan joku joka oikeasti tietää millaista on tehdä musiikkia maailman huipulla. Kunhan vielä tajuaisi, että viisuihin voi lähettää jotakin epäviisumaistakin.
Olen samaa mieltä.
Mutta vain viimeisestä lauseesta.
Vai oliko nuo ekat lauseet tosissaan vai sarkasmia?

Muuten olen sitä mieltä että koko tuomaristo vaihtoon joka vuosi. Ihan turha siellä on samoja ihmisiä vuodesta toiseen pitää, olivat sitten hyviä tai eivät.

Avatar
TomppaJr
Koordinaattori
Koordinaattori
Viestit: 37004
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: UMK 2014: tuomaristo

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

^^ Minä! :uujee: Olisi kyllä unelmadiili. <3
Meow cat, please meow back.

Avatar
TomppaJr
Koordinaattori
Koordinaattori
Viestit: 37004
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: UMK 2014: tuomaristo

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

jukkanen kirjoitti:Vai oliko nuo ekat lauseet tosissaan vai sarkasmia?
Täysin tosissaan. Redrama on parasta mitä Suomen musiikkimarkkinat ovat maailmalle saaneet hetkeen pukellettua. Osallistuisipa hän joskus itsekin viisukarsintaan. <3 Voittaisi kv-kisankin ihan mennen tullen, koska hyvätasoista räppiä mikään maa ei ole vielä osannut mukaan lähettää.
Meow cat, please meow back.

Avatar
Aleksi
Majakanvartija
Majakanvartija
Viestit: 20744
Liittynyt: 06 Joulu 2010, 11:16
Paikkakunta: Hamina

Re: UMK 2014: tuomaristo

Viesti Kirjoittaja Aleksi »

Koko tuomaristo vaihtoon ja Viisukuppilasta 15-21 vuotiaita nuoria kehiin! :tuuletus: Tai ehkä vähän vanhempiakin.. :mrgreen:
Got a fire and a country heart 🔥

Avatar
kuu-kuu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4023
Liittynyt: 01 Tammi 2013, 05:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: UMK 2014: tuomaristo

Viesti Kirjoittaja kuu-kuu »

Hazard kirjoitti:Minä haluaisin nuorten mielipiteitä. Haluan nuoria viisufaneja tuomareiksi. :uujee:
Kuinka nuoria, 15-vuotiaitako? Kun muistelen itseäni 15-vuotiaana, olin tuolloin tosi niuho sen suhteen, mikä on hyvää ja mikä ei. Paljon nyrpeampi kuin vaikkapa 10-vuotiaana. Vasta kolmikymppisenä ehkä lopulta olen tajunnut mitä on musiikin runsaus ja rikkaus ja sen että joka genrestä ja musakulmasta löytyy hyvää musaa. Myös klassisesta, jazzista, bluesista, soulista, hiphopista, punkista, heavystä, iskelmästä, kaikesta.

Avatar
Happy
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 17214
Liittynyt: 10 Marras 2011, 20:58

Re: UMK 2014: tuomaristo

Viesti Kirjoittaja Happy »

Hazard kirjoitti:Koko tuomaristo vaihtoon ja Viisukuppilasta 15-21 vuotiaita nuoria kehiin! :tuuletus: Tai ehkä vähän vanhempiakin.. :mrgreen:
Mä en kyl haluais et kukaan 15-vuotias tuomarois tuolla.. ja eiks viisujenkin ikäraja oo sellaset 16 :heh:
Never miss a good chance to shut up.

Avatar
TomppaJr
Koordinaattori
Koordinaattori
Viestit: 37004
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: UMK 2014: tuomaristo

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

kuu-kuu kirjoitti:Vasta kolmikymppisenä ehkä lopulta olen tajunnut mitä on musiikin runsaus ja rikkaus ja sen että joka genrestä ja musakulmasta löytyy hyvää musaa. Myös klassisesta, jazzista, bluesista, soulista, hiphopista, punkista, heavystä, iskelmästä, kaikesta.
Itse tajusin tämän noin 12-vuotiaana, ja genrellä ei nykyään ole mitään väliä, kunhan se vain on tuotettu minua miellyttävästi. :heh:
Meow cat, please meow back.

Avatar
jukkanen
Tanssimassa
Tanssimassa
Viestit: 577
Liittynyt: 01 Helmi 2010, 09:11

Re: UMK 2014: tuomaristo

Viesti Kirjoittaja jukkanen »

TomppaJr kirjoitti:
jukkanen kirjoitti:Vai oliko nuo ekat lauseet tosissaan vai sarkasmia?
Täysin tosissaan. Redrama on parasta mitä Suomen musiikkimarkkinat ovat maailmalle saaneet hetkeen pukellettua. Osallistuisipa hän joskus itsekin viisukarsintaan. <3 Voittaisi kv-kisankin ihan mennen tullen, koska hyvätasoista räppiä mikään maa ei ole vielä osannut mukaan lähettää.
Saattaahan tuo paikkansakin pitää, itse en vain osaa hänen tyylilajiaan kai oikein arvostaa. UMK-finaalissa esitetty kappale oli kyllä minusta semmoista "ihan ok"-tasoa, mikä olisi kieltämättä voinut tämän vuotisessa UMKissa riittää varsin korkealle.

Redraman tuomarityöskentely ei kyllä minua erityisemmin vakuuttanut, kuin ehkä sen osalta, että osasi joissain tapauksissa myöntää erehtyneensä.

Tällä hetkellä en koe, että asiantuntijatuomaristo toisi kovinkaan paljon lisäarvoa nykyisessä UMK-systeemissä. Ehkä jatkossa voisi kokeilla että osa tuomareista ja neuvonantajista olisi asiantuntijoita ja osa maallikoita. Käytännössä musiikin kuuntelijoista ja äänestäjistä kuitenkin suurempi osa on virallisesti maallikoita kuin asiantuntijoita ja maallikot ovat joka tapauksessa oman mielipiteensä parhaita asiantuntijoita. Tämä vain on useimpien asiantuntijaeliittiin kuuluvien mahdotonta myöntää. Viisukilpailuissa kun ei ole kyse mistään absoluuttisesta musiikillisesta paremmuudesta vaan enemmänkin massojen miellyttämisesta, liikuttamisesta ja aktivoimisesta.

Avatar
hra47
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8270
Liittynyt: 29 Tammi 2007, 12:53
Paikkakunta: Espoo

Re: UMK 2014: tuomaristo

Viesti Kirjoittaja hra47 »

Hazard kirjoitti:Koko tuomaristo vaihtoon ja Viisukuppilasta 15-21 vuotiaita nuoria kehiin! :tuuletus: Tai ehkä vähän vanhempiakin.. :mrgreen:
Televisioon pitää valita sanavalmiita lässytysautomaatteja, mikä ei kuitenkaan takaa, että kyseinen taito olisi merkki lahjakkuudesta tunnistaa menestysviisu.
"Mä nousin tähtiin palata en sieltä voi..."
- Mä elän vieläkin

Avatar
kuu-kuu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4023
Liittynyt: 01 Tammi 2013, 05:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: UMK 2014: tuomaristo

Viesti Kirjoittaja kuu-kuu »

jukkanen kirjoitti:. Ehkä jatkossa voisi kokeilla että osa tuomareista ja neuvonantajista olisi asiantuntijoita ja osa maallikoita.
Millaisia ihmisiä nämä maallikot olisivat? Sellaisia jotka sanovat biiseistä malliin, että ihan hyvä tai ihan huono ja eivät sen enemmin perustele mitään, koska eivät osaa sanoa sen enemmin. Ja tässä tulee vastaan sellainen reuna tai ajatus, etteivät muusikot itse voisi olla musan fanittajia, sillä sitähän he ovat. Mitä siitä seuraisi, että vaikka Aija Puurtinen heivattaisiin pois ja paikalle istutettaisiin "ihan hyvä biisi"-repliiikkejä sanova ihminen.

TomppaJr kirjoitti:
Itse tajusin tämän noin 12-vuotiaana, ja genrellä ei nykyään ole mitään väliä, kunhan se vain on tuotettu minua miellyttävästi. :heh:
Minä luulin tajuavani musiikista paljon 18-vuotiaana ja sen että kuuntelen musaa rajat ylittävästi. Tuolloin olin muunmuassa kolahtanut hippiajan musaan. Doorseihin, Mamas and the Papasiin, ja näihin ja Kinksit ja Pretty Thingsit ja muu 1960-luvun brittimusa myös meni. Tätä ennen oli ollut hevivaihe, tätä ennen rockabilly-, disco- hurriganes-, uusi aalto- , punk-, romanttispopinkuunteluvaihe ja vaikka mitä. Ymmärsin että olenpas minä tosi musadiggari. No paljon oli vielä sitä musaa, mitä vain en ymmärtänyt ja mitä automaattisesti pidin huonona.
Sama 30-vuoden ikä on muuten rajana sille, kun aloin ymmärtää sen, että esim. eduskuntavaaleissa on vaikea äänestää. Ehkäpä paras, ettei äänestä lainkaan.

Avatar
valtamerilaiva
Laulaa viisuja
Laulaa viisuja
Viestit: 788
Liittynyt: 14 Touko 2009, 12:55
Paikkakunta: Uusimaa

Re: UMK 2014: tuomaristo

Viesti Kirjoittaja valtamerilaiva »

Riippuu maallikosta. Periaatteessa ihan hyvä idea, mutta monesti tavikset ei osaa sanoa muuta kuin juuri tuon "ihan kiva". Tämä on nähty esim. monella tanssii tähtien kanssa tuotantokaudella vierailevan tuomarin osalta.

Kannatan nuoremman tuomarin kokeilemista. Joku parista kympistä ylöspäin kuitenkin. Joku jolla on näkemystä ja sanavalmiutta, rentoutta olla kameroiden edessä. Kukahan se voisi olla...?

Avatar
Serduchka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 57785
Liittynyt: 22 Huhti 2007, 17:16
Paikkakunta: Pori

Re: UMK 2014: tuomaristo

Viesti Kirjoittaja Serduchka »

Aijaa ei ainakaan saa ensi vuodeksi poistaa tuomaristosta (mikäli UMK vielä jatkuu :heh: ). :ihana: Redramakin voisi pysyä mukana.
"Huonon maun taakse ei tässä syrjivässä räkälässä voi piiloutua." (nimierkki Requel)

Avatar
valtamerilaiva
Laulaa viisuja
Laulaa viisuja
Viestit: 788
Liittynyt: 14 Touko 2009, 12:55
Paikkakunta: Uusimaa

Re: UMK 2014: tuomaristo

Viesti Kirjoittaja valtamerilaiva »

Serduchka kirjoitti:Aijaa ei ainakaan saa ensi vuodeksi poistaa tuomaristosta (mikäli UMK vielä jatkuu :heh: ). :ihana: Redramakin voisi pysyä mukana.
Haha :D Ei kai ne nyt ihan vielä UMKsta luovu :heh:

Nomoro
Lotraaja
Lotraaja
Viestit: 413
Liittynyt: 03 Maalis 2013, 03:06
Paikkakunta: Lahti

Re: UMK 2014: tuomaristo

Viesti Kirjoittaja Nomoro »

valtamerilaiva kirjoitti:Riippuu maallikosta. Periaatteessa ihan hyvä idea, mutta monesti tavikset ei osaa sanoa muuta kuin juuri tuon "ihan kiva". Tämä on nähty esim. monella tanssii tähtien kanssa tuotantokaudella vierailevan tuomarin osalta.

Kannatan nuoremman tuomarin kokeilemista. Joku parista kympistä ylöspäin kuitenkin. Joku jolla on näkemystä ja sanavalmiutta, rentoutta olla kameroiden edessä. Kukahan se voisi olla...?
Pernilla :repeilee: Ihan hyvä idea olisi tuo joku nuorempi tuomari, mutta eipä nyt tule paljoa ketään mieleen paitsi Anna Abreu :miettii: Kai se jotain musiikista tietäisi?

Avatar
kuu-kuu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4023
Liittynyt: 01 Tammi 2013, 05:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: UMK 2014: tuomaristo

Viesti Kirjoittaja kuu-kuu »

^
Anna Abreu kuulostaa huonolta.

Avatar
jukkanen
Tanssimassa
Tanssimassa
Viestit: 577
Liittynyt: 01 Helmi 2010, 09:11

Re: UMK 2014: tuomaristo

Viesti Kirjoittaja jukkanen »

kuu-kuu kirjoitti:
jukkanen kirjoitti:. Ehkä jatkossa voisi kokeilla että osa tuomareista ja neuvonantajista olisi asiantuntijoita ja osa maallikoita.
Millaisia ihmisiä nämä maallikot olisivat? Sellaisia jotka sanovat biiseistä malliin, että ihan hyvä tai ihan huono ja eivät sen enemmin perustele mitään, koska eivät osaa sanoa sen enemmin. Ja tässä tulee vastaan sellainen reuna tai ajatus, etteivät muusikot itse voisi olla musan fanittajia, sillä sitähän he ovat. Mitä siitä seuraisi, että vaikka Aija Puurtinen heivattaisiin pois ja paikalle istutettaisiin "ihan hyvä biisi"-repliiikkejä sanova ihminen.
Kuulostaa vähän siltä että aliarvioit maallikoiden kykyä ilmaista itseään. Maassamme on kohtalaisen paljon ihmisiä, jotka eivät ole musiikin asiantuntijoita tai ammattilaisia, ja silti osaavat selkeästi kertoa mielipiteensä erilaisista asioista, vaikkapa musiikista, tai siitä minkälaisia tunteista esitys herätti. Kerroin jo omana mielipiteenäni, että viisuiluissa ei ole kyse musiikillisesta paremmuudesta vaan siitä mikä äänestäviä ihmisiä miellyttää. Sen takia musiikin asiantuntija ei välttämättä olekaan paras asiantuntija satunnaisen kansalaisen musiikkimieltymyksiä ajatellen. Miksi ei voitaisi ottaa jonkinlaista laajempaa raatiajattelua mukaan UMKiin? Toki asiantuntijat voivat toimia jonkinlaisina valmentajina, vaikka sekään ei aina vie lopputuloksen kannalta oikeaan suuntaan.

Avatar
kuu-kuu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4023
Liittynyt: 01 Tammi 2013, 05:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: UMK 2014: tuomaristo

Viesti Kirjoittaja kuu-kuu »

^
Mutta eikö tämä ole tuttua. Onhan niitä raateja ollut Suomen euroviisukarsinnoissa.

Lukittu