Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Euroviisut 2015 Wienissä

Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

*****
40
15%
****
23
9%
***
33
13%
**
36
14%
*
132
50%
 
Ääniä yhteensä: 264

Avatar
capsLOCK
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1351
Liittynyt: 10 Joulu 2013, 23:20
Paikkakunta: Helsinki

Re: Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja capsLOCK »

Juttelimme tästä biisistä kavereiden kanssa ja kyllähän se on pakko sanoa, että halutessaan sanoituksesta voi löytää aika hyvän sanoman.
Aina pitää tehdä jotakin, koska se on muka oikea tapa toimia tai elää ja niin onnistuu parhaiten. Aina on rajoituksia ja sääntöjä ja aina niitä pitää noudattaa tai muuten on "huonompi ihminen" ja muut nyrpistävät nokkaansa.

Tiedän, tästä on keskusteltu täällä aikaisemminkin, mutta minä taisin saada tämän oivalluksen vasta nyt.
Harmi, että tämä kappaleen lähettämä viesti taitaa mennä hukkaan sitten Wienissä. Suurin osa ei ymmärrä mistä lauletaan, eikä kovin moni välttämättä edes halua ymmärtää.

Annan sanoituksesta siis pienen plussan, vaikka en vieläkään pidä biisistä sitten ollenkaan.

Tulimme myös siihen tulokseen, että joko Suomi ei pääse lähellekään finaalia, tai sitten sijoittuu ihan mahdottoman hyvin. Välimaastoa ei ole. :heh:
Aina mun pitää käydä suihkussa

Avatar
JuliaS
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3507
Liittynyt: 19 Helmi 2012, 23:28

Re: Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja JuliaS »

sziget kirjoitti:PKN:ää arvioitiin kuin viisivuotiaan piirustusta: se ei voi olla muuta kuin loistava, koska on niin ihanaa, kun lapsi piirtää.
Tämä on muuten todella holhoavasti ja alentavasti sanottu.

Mun pitää varmaan pitää vähän kommentointitaukoa, jos onnistun. :heh: Alan ärsyyntyä turhan paljon, eli otan itsekin jo liian tosissaan. :hiips:
Like a monument to all the time we spent

phale
Tanssimassa
Tanssimassa
Viestit: 591
Liittynyt: 23 Touko 2006, 06:39

Re: Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja phale »

JuliaS kirjoitti:
sziget kirjoitti:PKN:ää arvioitiin kuin viisivuotiaan piirustusta: se ei voi olla muuta kuin loistava, koska on niin ihanaa, kun lapsi piirtää.
Tämä on muuten todella holhoavasti ja alentavasti sanottu.
Niinpä. Ensin suolletaan tuollaista roskaa ja sitten vielä jaksetaan ihmetellä kun syytetään ennakkoluuloiseksi... :niinpa:

Avatar
Creeperqueen
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2011
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 00:34
Paikkakunta: Lahti

Re: Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja Creeperqueen »

Tämä on ollut alusta saakka puntarjumboni ja olin todella ärtynyt kun tulokset julkaistiin (vaikka olinkin jo varautunut pahimpaan), mutta alan pikkuhiljaa päästä järkytyksen yli, etenkin kun menin eilen illalla kattomaan sen näinstä PKN jäsenistä kertovan dokkarin.

Kuuluin siihen hölmöläiskastin, joka ei ollut koskaan aikaisemmin yhtyeestä edes kuullut mutta tuo dokkari valotti hyvin poikien taustoja ja tilannetta ja useaan otteeseen tuli :ihana: olo kun jätkät oli tosi symppiksiä.

En edelleenkään pidä kappleesta, mutta olen alkanut tajuamaan sanoituksen päälle kun ne sopisivat oikeastaan ihan hyvin omaan elämääni, enkä enää ole yhtä tuohtunut kuin silloin kun täytin SOME tilini katkerilla tilityksillä siitä kuinka toivon semiin jääntiä ja 0 pistettä. Toivon pojille menestystä, kunhan eivät voita, koska haluaisin sellaisen kappaleen, jonka koen itse hyväksi, voittavan :joojoo:
2024: The Code, 2023: Cha Cha Cha, 2022: In Corpore Sano, 2021: Shum, 2020: Chains On You, 2019: Hatrið mun sigra, 2018: Viszlát nyár, 2017: Line, 2016: LoveWave

Avatar
Margot
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 17668
Liittynyt: 28 Elo 2005, 09:46
Paikkakunta: Helsinki

Re: Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja Margot »

ta1ja kirjoitti:Lukekaa vaikka allaoleva kommentti, järjen ääni. Viimeinen Bottom line loistava (boldaus minun), kuvaa hyvin mikä tässä on ylipäänsä oleellista:
Kurikoiden voitto ja ylipäätään ehdolla oleminen kirvoitti kyllä uskomattoman määrän pikkusieluisuutta, kyynisyyttä ja holhousta. Sanottiin, että eihän tuosta kukaan pitäisi ”jos eivät olisi vammaisia”. Kun ulkomusiikilliset tekijät ovat noin näkyviä, niiden ei ilmeisesti saisi antaa vaikuttaa mielipiteeseensä. Äijät vääntävät rajoitteistaan huolimatta punkkia siitä, millaista on olla kehitysvammainen 2000-luvun Suomessa. Sekö ei saisi puhutella? For real? Kuuntelevatko ihmiset musiikkia sitten muuten objektiivisesti? Jotain täydellisiä stereoiden testauslevyjä ilmeisesti?

Nauratti kun puhe siirtyi sävellyksen tasoon: ”kuka hyvänsä voisi rämpytellä tuollaista ja rääkyä päälle”, ”yksinkertainen sävellys” ja ”ei oikeaa musiikkia vaan meteliä”. Juuh, kuuntelet punk rockia, onneksi olkoon. Luulin, että tämä olisi käsitelty jo 70-luvulla. Tulee mieleen joku lukioikäinen fuusiojazz-onanisti kuulemassa ensimmäistä kertaa Ramonesia. Meillä on ollut joku Hanna Pakarinen esiintymässä kotikisoissa ja jengi nillittää ”musiikillisista ansioista”, jotka mitä ilmeisimmin ovat sitä, että kuulostaa tasan samalta pötköltä kuin kaikki muukin.

Lisäksi on puhuttu säälipisteistä ja kehitysvammaisten hyväksikäytöstä ja alistamisesta. Tämä edustaa lähtökohdiltaan aika vastenmielistä asennetta kehitysvammaisia kohtaan. Ne ovat monille vain huolen ja holhouksen kohteita - jotain, jotka eivät kuulu esille, eivät kuulu valtavirtaan, eivät sovi edustustehtäviin, eivät voi tai osaa itse päättää mitä tekevät tai mihin menevät. Omissa asuntoloissaan saisivat olla turvassa ja ottaa vastaan mitä annetaan. Pelätään, että nyt ne tekevät itsensä naurunalaisiksi. Siinähän tekevät! Ne ovat ihmisiä ja osaavat ja ymmärtävät myös nauraa itselleen. PKN vetää Devon Mongoloidia coverina eli itseironiassa kyllä löytyy. Ennen kaikkea sällit haluavat päättää itse asioistaan eivätkä alistu paapottavaksi. Juuri tämän takia PKN tekee musiikkiaan. Juuri näistä asioista he laulavat. Juuri tämän vuoksi eilinen voitto oli niin tärkeä.

Bottom line: meiltä lähtee Wieniin jonnekin tuulikoneiden, konfetin ja voimaballadien väliin neljä aikuista ukkoa tykittämään 1,5 minuuttia punkkia ja pitämään hauskaa. Se on voitto jo itsessään. Piritorilla tavataan!
http://www.punkinfinland.net/forum/view ... 0#p6193447
Olen erittäin samaa mieltä tuosta holhoamisesta! Olen nähnyt monia raivostuttavia kommentteja aiheeseen liittyen. :joojoo:

Sen sijaan tässäkin pisti taas silmään, että oli pakko päästä haukkumaan jotain musiikkia, tässä tapauksessa Hanna Pakarista. :rullaati: En ymmärrä näitä loputtomia "sun musiikki on paskaa, eiku sun, eiku sun, eiku sun, eiku sun" -jankutuksia. En usko, että kukaan pop-fani muuttuu punk-faniksi tai kukaan punk-fani pop-faniksi, vaikka kuinka painostettaisiin. Ja sama koskee kaikkia genrejä, otin nuo vaan esimerkiksi. En tajua, miksi niin monelle on ylitsepääsemättömän kamalaa, että joku tykkää musiikista, josta itse ei tykkää. Ihan sama kuin vääntäisi lempiväristä loputtomiin. En usko, että kukaan sinisen ystävä kääntyy siinä punaisen ystäväksi. Ihmiset nyt vaan tykkää eri asioista.
What color is your life?

Avatar
ta1ja
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 13765
Liittynyt: 17 Tammi 2008, 23:14

Re: Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja ta1ja »

Margot kirjoitti:Sen sijaan tässäkin pisti taas silmään, että oli pakko päästä haukkumaan jotain musiikkia, tässä tapauksessa Hanna Pakarista. En ymmärrä näitä loputtomia "sun musiikki on paskaa, eiku sun, eiku sun, eiku sun, eiku sun" -jankutuksia. En usko, että kukaan pop-fani muuttuu punk-faniksi tai kukaan punk-fani pop-faniksi, vaikka kuinka painostettaisiin. Ja sama koskee kaikkia genrejä, otin nuo vaan esimerkiksi. En tajua, miksi niin monelle on ylitsepääsemättömän kamalaa, että joku tykkää musiikista, josta itse ei tykkää. Ihan sama kuin vääntäisi lempiväristä loputtomiin. En usko, että kukaan sinisen ystävä kääntyy siinä punaisen ystäväksi. Ihmiset nyt vaan tykkää eri asioista.
:peukku: Erittäin samaa mieltä, en vaan jaksanut siitä naputella, kun teksti oli muutoin hyvä, annoin valua läpi. Ikävintä on, että epäilen, että tuo Hanna Pakaris-antipatia ei kohdistu edes mihinkään poppiin yleisesti, vaan ihan henkilöidysti Hannaan. Hanna on ollut Radio Helsingin paskalistan vakiohampaissa Miehet biisillään pitkään, samoin joillain toisilla musiikkisaiteilla. Sellaiset rokkimiehet jotenkin ärsyyntyivät siitä, että joku Hanna kirjoittaa biisissä, että miehet on vaan blackandeckereitä ja sanoo niitä putkiaivoiksi jotka käy iltakaljalla. Hirveä haloo Ari Paska Peltonen kauhuissaan yms kun mistä noin kohdellaan objektina eikä ymmärretä, kömpelöt tyhmät sanat, vaikka biisihän on tehty hellyydellä ilmeisen tunnistettvasta miestyypistä ja naisia biiseissä kohdellaan samoin aivan lotolla ja sääntönä, eikä pelkästään äijärockissa vaan yliopistoälykköjen teksteissä myös. Siihen päälle euroviisuedustus ja häilyvät tyylinvaihdokset niin ei pikkukaupungin demaritrukkikuski kelpaa mitenkään. Typerää.
Ihmiset kuuntelevat tänä päivänä radioista kappaleita, jotka vain heitetään heille. Ja heille sanotaan, että teidän täytyy pitää tästä kappaleesta, koska me soitamme sitä 60 kertaa päivässä. He pakottavat pitämään kappaleista.
- Salvador Sobral

Avatar
casaazul
Alaikäinen
Alaikäinen
Viestit: 14
Liittynyt: 26 Heinä 2010, 21:27

Re: Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja casaazul »

Aina mun pitää lukea tätä ketjua...ihme vatvomista yli kolmekymmentä sivua.

Kappale on omasta mielestäni tylsä, koska punk ei itseäni säväytä enkä jaksa sitä sen kummemmin kuunnella. Mutta ei tästä toisten tykkäämisestä tai tykkäämättömyydestä tarvitsisi mitään poikkitieteellistä pohdintaa sivutolkulla vääntää - ei tällaisissa mielipiteissä ole oikeata tai väärää. No jokainen käyttää toki aikansa, kuten haluaa.

Lisäksi olen aiemminkin todennut, että tämän lähettäminen Wieniin on win win tilanne. Jos se jää semiin, niin omasta mielestä jää sinne ihan ansiosta (ja ihana jälkiviisaus nostaa päätään :heh: ). Jos päästään jatkoon ja parjätään finaalissa, niin hyvä Suomi ja hyvä PKN (bändi). Laululle en edelleenkään lämpene. Ugh olen puhunut :niinpa:

Avatar
capsLOCK
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1351
Liittynyt: 10 Joulu 2013, 23:20
Paikkakunta: Helsinki

Re: Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja capsLOCK »

Minua vähän mietityttää, että minkälaisen reaktion tämän esitys saa aikaan sitten paikan päällä areenassa.
Onko yleisön suosikki ja kannustavatko kaikki kovaäänisesti, vai täysin päinvastoin?
Entä sitten, jos Suomi pääseekin finaaliin? Kuuluuko hurrauksia vai buuauksia?
Biisi kun ei ole ollut fanien keskuudessa kovin suosittu, niin ehkä sen menestyminen sitten herättäisi tällaisen inhoreaktion, kuin esimerkiksi 2013, kun Armenia pääsi finaaliin. (En sitten tiedä buuattiinko heille siksi, koska kappaleesta ei tykätty, vai oliko siinä mukana jotain muitakin tekijöitä.)
Aina mun pitää käydä suihkussa

Konkabond70
Alaikäinen
Alaikäinen
Viestit: 5
Liittynyt: 03 Maalis 2015, 21:31

Re: Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja Konkabond70 »

Ihanaa leijonat ihanaa!
Tämä on ihanaa!!

Avatar
Jonttu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5322
Liittynyt: 22 Joulu 2012, 22:44

Re: Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja Jonttu »

capsLOCK kirjoitti:Minua vähän mietityttää, että minkälaisen reaktion tämän esitys saa aikaan sitten paikan päällä areenassa.
Onko yleisön suosikki ja kannustavatko kaikki kovaäänisesti, vai täysin päinvastoin?
Entä sitten, jos Suomi pääseekin finaaliin? Kuuluuko hurrauksia vai buuauksia?
Biisi kun ei ole ollut fanien keskuudessa kovin suosittu, niin ehkä sen menestyminen sitten herättäisi tällaisen inhoreaktion, kuin esimerkiksi 2013, kun Armenia pääsi finaaliin. (En sitten tiedä buuattiinko heille siksi, koska kappaleesta ei tykätty, vai oliko siinä mukana jotain muitakin tekijöitä.)
Ihmettelisin suuresti jos joku kehtaisi buuata, eihän tämä mikään vitsiedustaja ole tyyllin Leto Svet, kaverit on tosissaan ja se ei jää epäselväksi. Armeniaan taisi liittyä joku laulajan möläytys ennen kisoja?
Je suis tous ces enfants
Que la mer a pris
Je vivrai cent mille ans
Je m’appelle Mercy

Avatar
Creeperqueen
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2011
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 00:34
Paikkakunta: Lahti

Re: Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja Creeperqueen »

^ Aramilta tuli jokuinen homofobinen lipsahdus viime kisoissa, mutta möläyttelivätkö Dorians-yhtyeen kunditkin sitten jotain? Itseltä on ainakin mennyt ohi, mutta en ollut tietoinen myöskään Georgialle osoitetuista buuauksista jossain esi-konsertissa ennen Köpiksen kisoja. Ilmeisesti myös Ukrainan "jättiläiselle" naureskeltiin tms. silloin 2013.

Itsekin pelkään, että ihmiset tulkitsevat tämän ehkä gimmikiksi ja pitävät tätä vitsinä tyyliin Congratulations tai We are the winners, mikä saattaisi johtaa buuauksiin. Pojat tosin vaikuttavt haastattelujen perusteelta siltä ettei niitä kiinnosta v*ttuakaan mitä ihmiset ajattelee.
2024: The Code, 2023: Cha Cha Cha, 2022: In Corpore Sano, 2021: Shum, 2020: Chains On You, 2019: Hatrið mun sigra, 2018: Viszlát nyár, 2017: Line, 2016: LoveWave

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 42059
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja Rousku »

Konkabond70 kirjoitti:Ihanaa leijonat ihanaa!
Juuri ajattelin, että Aina mun pitää on yhtä eeppinen fraasi kuin Torilla tavataan.

Kävinpä hakemassa lähikapakasta siipiannoksen, odotellessani luin Aamulehteä ja totesin että edelleen riittää PKN-artikkeleita. Sitten huomasin, että mistäpä muustakaan baaritiskin toisessa päässä sönkätään kuin tästä biisistä. Tulipa puheenaihetta ainakin!
Rise, angel, shine, love!

Konkabond70
Alaikäinen
Alaikäinen
Viestit: 5
Liittynyt: 03 Maalis 2015, 21:31

Re: Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja Konkabond70 »

Pertti Kurikka dokumetissa ”Kovasikajuttu - The Punk Syndrome”: ”Mä itken niinku ilosta, ihan ilosta itken … että teillä on hyvä perhe … ettei ole niinku riitelyä ja vihaamista … aina kun pieni lapsi on syntynyt, hän tarvii lämpöä, rakkautta ja ihanuutta.”

Kaveri on ytimen ytimessä!!

Avatar
Serduchka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 57779
Liittynyt: 22 Huhti 2007, 17:16
Paikkakunta: Pori

Re: Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja Serduchka »

TomppaJr kirjoitti:Tämän nousu puntarillani on alkanut. :joojoo:
Miksen yllättynyt tästä viestistä? :heh: Sama täällä, tosin. :joojoo:
"Huonon maun taakse ei tässä syrjivässä räkälässä voi piiloutua." (nimierkki Requel)

phale
Tanssimassa
Tanssimassa
Viestit: 591
Liittynyt: 23 Touko 2006, 06:39

Re: Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja phale »

Kodin Kuvalehdessä oli hyvä juttu Pertti Kurikasta, jota ei ole taidettu täällä vielä mainita:
Pertti Kurikka: "Idea Euroviisuihin osallistumisesta oli minun"

Avatar
Jonttu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5322
Liittynyt: 22 Joulu 2012, 22:44

Re: Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja Jonttu »

Kuuntelen tässä tätä biisiä ja mietin yhtä juttua kappaleen rakenteessa: miksei säkeistön ja kertosäkeen välissä voisi olla samanlaista lyhyttä "nostoa" kuin on ihan biisin alussa ja lopussa? Kaipa punkissa vallitsee erilaiset säännöt kuin "normimusassa" mutta tuollainen silta voisi tehdä biisistä juohevammin kulkevan, nyt se poukkaa suoraa päätä Aina mun pitää käydä lääkärissä -lauseesta En saa mennä koneelle -kohtaan.
Je suis tous ces enfants
Que la mer a pris
Je vivrai cent mille ans
Je m’appelle Mercy

Konkabond70
Alaikäinen
Alaikäinen
Viestit: 5
Liittynyt: 03 Maalis 2015, 21:31

Re: Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja Konkabond70 »

phale kirjoitti:Kodin Kuvalehdessä oli hyvä juttu Pertti Kurikasta, jota ei ole taidettu täällä vielä mainita:
Pertti Kurikka: "Idea Euroviisuihin osallistumisesta oli minun"
:peukku:

Avatar
sziget
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11937
Liittynyt: 03 Touko 2006, 20:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja sziget »

Jokaisesta biisistä on mahdollista pitää tai olla pitämättä. Uskon, että erityisesti punkfanit pitävät tästä biisistä. Ymmärrän täysin sanoituksen idean. Silti se kuulostaa minusta ruikutukselta.
Koirankuonolainen kirjoitti:Kehitysvammaisten asuntolaa ei haluta naapuriin, kun "kunnon ihmisten" asuntojen arvo laskee. Eikä heitä varsinkaan haluta samaan taloon asumaan, kun ei haluta kuulla "sitä mölinää" (sic!)
Yrität sic-lyhenteellä rakentaa yhteyttä edeltävään viestiini, jossa kuvailin musiikkityyliä mölinäksi. Jos PKN:n kappaletta ei voi arvostella ilman että arvostelija leimataan nimbyksi, keskustelu on mahdotonta. :roll:
ta1ja kirjoitti:
sziget kirjoitti:PKN:ää arvioitiin kuin viisivuotiaan piirustusta: se ei voi olla muuta kuin loistava, koska on niin ihanaa, kun lapsi piirtää.
En usko että olisit tarkoittanut nämä lauseesi alentuviksi, mutta minä vähän koen väitteesi sellaisiksi. Koska itse kyllä pidän biisistä, se koskettaa minua.
JuliaS kirjoitti:Tämä on muuten todella holhoavasti ja alentavasti sanottu.
phale kirjoitti:Niinpä. Ensin suolletaan tuollaista roskaa ja sitten vielä jaksetaan ihmetellä kun syytetään ennakkoluuloiseksi... :niinpa:
Jäitä hattuun, en moittinut teitä enkä edes PKN:ää tuossa kohdassa. Euroviisut on kova ja usein epäreilu kilpailu. Kritiikki on raakaa, kaikkeen takerrutaan. Ehdokas voi olla Idolsin, Voicen tai Tangomarkkinoiden voittaja, eikä se takaa edes UMK:n finaalipaikkaa, jos muut miellyttävät enemmän. Mediakohu suojeli PKN:ää, kaikki julkisuus oli myötäkarvaista. Täällä on vedottu mm. punk-genreen, aitouteen ja "kokonaispakettiin", jotka pyhittävät tekniset puutteet. Tästä kaikesta saa olla eri mieltä. Sanoitusta saa haukkua, jos näkee siihen aihetta, ja minä näen. Tasavertainen kohtelu on myös sitä, että PKN:n pitää kestää kritiikkiä.
If you only see one movie this year, it should be FRANKENHOOKER. - Bill Murray, 1990

Avatar
Ti-ti-uu
Laulaa viisuja
Laulaa viisuja
Viestit: 771
Liittynyt: 30 Touko 2010, 10:38

Re: Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja Ti-ti-uu »

Loistavaa.

Enää ei niin paljon harmita se ettei Viro lähettänyt Winny Puhhia viisuihin (vaikken usko siitä ihan kokonaan toipuvani koskaan). Nyt Suomi saa olla eka joka laittaa lavalle kisojen ensimmäisen punk-pläjäyksen. :rok:

Säälipisteet ovat varmaan bändin kohdalla väistämätön asia, jossain määrin, mutta sellainen on mielestäni puppua. On jotenkin aliarvioivaa ajatella, että voi voi poikaparkoja, äänestänpä koska ovat säälittäviä vammojensa vuoksi, tai huolehtia etteivät saisi osallistua kisoihin, koska se on hyväksikäyttöä laittaa heidät esiintymään tai reissu voi olla liian rankka tms... Hohhei. Tällainen ajattelu tekee vammaisista objektin, ei oman elämänsä subjektia. Ihan kuin he olisivat toisten ihmisten sätkynukkeja tai olisivat vammaisuutensa vuoksi säälittäviä ja itse terveenä voi ajatella, että voi voi miten kurjaa, onneksi itse olen terve. Kyllä bändin jäsenet ovat rock-elämää jo kokeneet ja osaavat ajatella omilla aivoillaan, lisäksi taustajoukot varmasti huolehtivat reissun järjestelyt ym. kohdilleen. Joku voi sanoa, että bändiä käytetään hyväksi, kerätään säälipisteitä lähettämällä heidät Euroviisuihin. Mitenkä jos ajattelisi, että bändi käyttää itse Euroviisuja hyväksi, pyrki ja pääsi sinne päästäkseen esiintymään valtavalle yleisömäärälle, huolimatta useiden vuosien keikkailuista, niin Suomesa kuin ulkomailla, eivät ole vielä päässeet vastaaviin lukemiin. Itse he kisaan hakivat, Pertti on viisufani joten ehkä siitä lähtenyt idea, itse toimivat ja pyrkivät haaveisiinsa. Pitäisikö heidät suojella omalta elämältään ja haaveiltaan vammaisuutensa vuoksi? Tällaista puhetta olen mm. muutamalta työkaverilta kuullut, ja ärsyyntynyt... He ajattelevat varmaan hyvää, huolestuvat ettei vammaisuutta käytetä hyväksi tai etteivät bändin jäsenet ahdistu viisuhulabaloossa ym. Mutta eräänlaista ennakkoluuloisuutta hyvän ajattelun keskellä sekin on, oletus, etteivät vammaiset kykene tällaiseen. Tiettyyn kaavaan asettamista.

Tämä viisuedustajavalinta näköjään herättää keskustelua jos jonkinlaista, puolesta, vastaan, monella eri tavalla. Töissä kahvipöydässä olen nähnyt tunnepurkauksia, monen suuntaisia, jollaisia en ole aiemmin Euroviisuihin liittyen vielä tuolla nähnyt, yhdeksään vuoteen. Jotain isoa tämä ainakin synnytti.

Kappaleesta voi olla montaa mieltä, jotkut tykkäävät, jotkut eivät, ja sillä selvä. Se ärsyttää myös, etteivät mielipidekeskusteluissa (näissä netin luotettavissa kansalaismielipiteiden lähteissä :mrgreen: ) hyväksy tätä. Jos kappaleesta ei tykkää, on rasisti, joka tylyttää vammaisia. Ettämitähäh? Itselläni tämä on alusta asti ollut viiden tähden viisu, sanoituskin kuin omasta elämästä, jumaliste aina mun pitää siivota ja tiskata ja käydä töissä ja syödä kunnolla ja juoda kunnolla eikä ikinä saa istua rauhassa koneella ja syödä hyvällä omatunnolla karkkia ja mässyä saati juoda alkoholia... Story of my life. Mutta jos joku ei kappaleesta pidä ja sen sanoo, niin kyllä se mulle tarkoittaa, että ei pidä kappaleesta. Ei se tarkoita, että olisi vammaisten oikeuksia vastaan tms. Tässä tämä keskustelu kyllä menee metsään niin että ikihongat humajaa. Kaikki eivät tykkää kaikesta. Itse kuuntelen melko lailla sujuvasti kaikenlaista musiikkia, mutta on niitä tyylejä, esiintyjiä ja kappaleita, joita en vaan jaksa kuunnella ja jotka aiheuttavat välittömän kanavanvaihdon radiossa soidessa. Ei se tarkoita, etten jostain esiintyjään liittyvästä pitäisi, vaan ihan yksinkertaisesti ja selkeästi: en tykkää kappaleesta. Miksei se tässäkin voisi olla niin yksinkertaista?

Ajatuksia, paljon ajatuksia. :raaps:
Viimeksi muokannut Ti-ti-uu, 04 Maalis 2015, 00:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
~ Come on everybody let's sing along and feel the power of a song ~

Konkabond70
Alaikäinen
Alaikäinen
Viestit: 5
Liittynyt: 03 Maalis 2015, 21:31

Re: Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja Konkabond70 »

Ajatuksia, paljon ajatuksia. It's times like these we learn to live again!!!

https://www.youtube.com/watch?v=rhzmNRtIp8k

phale
Tanssimassa
Tanssimassa
Viestit: 591
Liittynyt: 23 Touko 2006, 06:39

Re: Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja phale »

sziget kirjoitti:
sziget kirjoitti:PKN:ää arvioitiin kuin viisivuotiaan piirustusta: se ei voi olla muuta kuin loistava, koska on niin ihanaa, kun lapsi piirtää.
Jäitä hattuun, en moittinut teitä enkä edes PKN:ää tuossa kohdassa.
Vertasit PKN:ää lapsen piirustukseen, jossa on jo saavutus että lapsi on ylipäätään saanut jotain aikaiseksi. Tulkitsinko oikein vai tarkoititko jotain muuta? Eikö tämä tarkoita siis sitä, että mielestäsi ihmiset ovat ajatelleet että on ylipäätään saavutus että yhtye on kyennyt samaan soittimista mitään ääniä ulos ja äänestäneet heitä lähinnä säälistä? Etkö todellakaan kykene näkemään kuinka äärimmäisen halventava tällainen näkemys on sekä yhtyettä että sitä äänestäneitä kohtaan? Vai olenko nyt ymmärtänyt aivan väärin mitä yritit sanoa?

Kuten jo toisessa vastauksessani osoitin, kyseessä on genressään ihan normaali kappale, ei sen huonompi, ei sen parempi. Sitä ei ole tarvetta verrata lasten tai amatöörien piirroksiin, se seisoo ihan omilla jaloillaan riippumatta tekijöidensä ominaisuuksista. Se ei tarvitse poikkeavia arviointikriteerejä eikä varsinkaan kenenkään sääliä.
sziget kirjoitti:Täällä on vedottu mm. punk-genreen, aitouteen ja "kokonaispakettiin", jotka pyhittävät tekniset puutteet. Tästä kaikesta saa olla eri mieltä. Sanoitusta saa haukkua, jos näkee siihen aihetta, ja minä näen. Tasavertainen kohtelu on myös sitä, että PKN:n pitää kestää kritiikkiä.
Kyllä. Mutta kritiikin tulee olla asiallista ja kohdistua kappaleeseen, ei halventaa esittäjän personaa ja ominaisuuksia, mitä vihjailut pelkästään säälistä äänestämisestä tekevät. Pahoittelen, jos olen nyt tulkinnut aivan väärin, mutta tältä tuo viestisi kohta mielestäni kuulosti, ja ilmeisesti niin se kuulosti myös jonkun muunkin mielestä.

Ihan yhtä halventavaa olisi väittää Satin Circuksen saaneen ääniä vain siksi, että ihmiset ovat ajatelleet että onhan se söpöä, kun tuollaiset nuoret pojat yrittävät niin kovasti olla poppitähtiä. Että kyllähän niitä nyt pitää vähän kannustaa, kun ovat ihan soittimiakin hankkineet ja ehkä jopa opetelleet hieman soittamaankin. Vaikka onhan tuo kappale aika geneerinen ja yksinkertainen, mutta ehkä jo seuraava olisi omaperäisempi. :heh:

Avatar
kalonike
Tanssimassa
Tanssimassa
Viestit: 581
Liittynyt: 27 Tammi 2013, 16:40

Re: Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja kalonike »

The Guardianin musiikkitoimittaja: Suomi voittaa Euroviisut
http://www.hs.fi/kulttuuri/a1305933768142
http://www.theguardian.com/tv-and-radio ... nimipaivat

Uskon että tänä vuonna Pertti Kurikan Nimipäivät ja Suomi voittaa. Oli se sijoitus mikä tahansa.

Avatar
Wadde
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 6848
Liittynyt: 20 Touko 2006, 00:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja Wadde »

Täällä on nyt useammassakin ketjussa kauhisteltu, että tämä kappale on haukuttu kansainvälisillä euroviisufoorumeilla, joten mediahuomio on pelkkä kupla ja varsinaisessa äänestyksessä tulee turpiin. En olisi kyllä näistä euroviisufanien mielipiteistä lainkaan huolissani. Nähtiinhän se jo viime vuonnakin: ei Softengine saanut juurikaan huomiota euroviisufoorumeilla, mutta menestystä tuli silti. Kristaa sen sijaan ylistettiin fanien keskuudessa, mutta köpelösti kävi.

Enemmän olisin huolissani siitä, että Suomen lapsiraati ei antanut tälle yhtään pistettä. Kun niinhän sitä sanotaan, että euroviisuissa suurinta äänestysvaltaa käyttävät lapset. :heh:

Mun on pitänyt sanoa tämä jo monessa aiemmassa viestissä, mutta unohdin: kiva, että kuppilaan on tullut uusia kirjoittajia! Erityisesti nimimerkki Koirankuonolaisen viestejä on ollut iloa lukea. :peukku: Käykäähän esittäytymässä tuolla Kellarikabinetin esittelyketjussa, teistä olisi ilo tietää enemmänkin. :kaunis:

Avatar
sziget
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11937
Liittynyt: 03 Touko 2006, 20:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja sziget »

phale kirjoitti:Vertasit PKN:ää lapsen piirustukseen, jossa on jo saavutus että lapsi on ylipäätään saanut jotain aikaiseksi. Tulkitsinko oikein vai tarkoititko jotain muuta?
Mitä sinulla on lasten piirustuksia vastaan? Vihaatko lapsia? Vertasin PKN:n viisun vastaanottoa vanhempiin, jotka ylistävät lapsen piirustusta ilman kritiikkiä. Minusta PKN:ää pitäisi arvioida yhtä tiukasti kuin kaikkia ehdokkaita, koska he ovat aikuisia eivätkä lapsia.
phale kirjoitti:Eikö tämä tarkoita siis sitä, että mielestäsi ihmiset ovat ajatelleet että on ylipäätään saavutus että yhtye on kyennyt samaan soittimista mitään ääniä ulos ja äänestäneet heitä lähinnä säälistä?
Ei tarkoita. En usko säälipisteisiin. Monet ihmiset ajattelivat jotain muuta kuin mielestään parasta musiikkia ja kertoivat siitä avoimesti: PKN herättää huomiota kuten Lordi, PKN edistää vammaisten asiaa, PKN on vain niin sympaattinen ilmiö. Mielestäni ulkomusiikilliset seikat ovat aina mukana viisuissa mutta biisi on tärkein. Tässä tapauksessa häntä heilutti koiraa. Ei ainutlaatuista, mutta vastustan.
phale kirjoitti:Kuten jo toisessa vastauksessani osoitin, kyseessä on genressään ihan normaali kappale, ei sen huonompi, ei sen parempi. Sitä ei ole tarvetta verrata lasten tai amatöörien piirroksiin, se seisoo ihan omilla jaloillaan riippumatta tekijöidensä ominaisuuksista.
Kuten sanoin, en pilkannut tekijöiden ominaisuuksia vaan kritiikitöntä ylistämistä. Koska PKN tekee musiikkia tosissaan, se ansaitsee rehellistä kritiikkiä eikä pelkkää hymistelyä. Toki se ansaitsee myös kehut teiltä jotka kappaleesta pidätte. Pelkillä genrefanien äänillä UMK:ta olisi silti vaikea voittaa.
phale kirjoitti:Ihan yhtä halventavaa olisi väittää Satin Circuksen saaneen ääniä vain siksi, että ihmiset ovat ajatelleet että onhan se söpöä, kun tuollaiset nuoret pojat yrittävät niin kovasti olla poppitähtiä.
Olisiko tuo niin kamalaa? Omia suosikkejani on täällä riepoteltu paljon tylymminkin. Satin Circus sai varmaan ääniä monesta syystä niin kuin PKN:kin. Ilmainen mediakampanja olisi varmaan kelvannut SC:llekin.
If you only see one movie this year, it should be FRANKENHOOKER. - Bill Murray, 1990

Avatar
Jonttu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5322
Liittynyt: 22 Joulu 2012, 22:44

Re: Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja Jonttu »

Jonttu kirjoitti:Kuuntelen tässä tätä biisiä ja mietin yhtä juttua kappaleen rakenteessa: miksei säkeistön ja kertosäkeen välissä voisi olla samanlaista lyhyttä "nostoa" kuin on ihan biisin alussa ja lopussa? Kaipa punkissa vallitsee erilaiset säännöt kuin "normimusassa" mutta tuollainen silta voisi tehdä biisistä juohevammin kulkevan, nyt se poukkaa suoraa päätä Aina mun pitää käydä lääkärissä -lauseesta En saa mennä koneelle -kohtaan.
Onkos musiikkimiehiä/naisia tai ketä vaan kommentoimaan tätä tuunausehdotusta? Noin saisi biisistä myös vähän pidemmän. Kuuntele musavideosta siis kohta 0:09-0:11 tai vastaavasti 1:28-1:30 ja lisää sen tapainen mielessäsi kohtaan lauseen "aina mun pitää käydä lääkärissä" jälkeen. Vai kuuluuko tällaiset krumeluurit punkkiin? Ja sen musavideossa olevan "alkunatkutuksen" voisi myös sisällyttää mukaan.
Je suis tous ces enfants
Que la mer a pris
Je vivrai cent mille ans
Je m’appelle Mercy

Avatar
Wadde
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 6848
Liittynyt: 20 Touko 2006, 00:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja Wadde »

Onko Pertti Kurikka muuten Suomen vanhin euroviisuedustaja koskaan?

Avatar
Koirankuonolainen
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4102
Liittynyt: 25 Tammi 2015, 10:04

Re: Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja Koirankuonolainen »

sziget kirjoitti:Jokaisesta biisistä on mahdollista pitää tai olla pitämättä. Uskon, että erityisesti punkfanit pitävät tästä biisistä. Ymmärrän täysin sanoituksen idean. Silti se kuulostaa minusta ruikutukselta.
Koirankuonolainen kirjoitti:Kehitysvammaisten asuntolaa ei haluta naapuriin, kun "kunnon ihmisten" asuntojen arvo laskee. Eikä heitä varsinkaan haluta samaan taloon asumaan, kun ei haluta kuulla "sitä mölinää" (sic!)
Yrität sic-lyhenteellä rakentaa yhteyttä edeltävään viestiini, jossa kuvailin musiikkityyliä mölinäksi. Jos PKN:n kappaletta ei voi arvostella ilman että arvostelija leimataan nimbyksi, keskustelu on mahdotonta. :roll:
Minut on leimattu leimaajaksi :eeek: (vitsivitsi)

Kiitos palautteesta. Pahoittelen virheellistä kirjainyhdistelmävalintaani, ei ollut tarkoitus kiristää kenenkään pinnaa.
Wikipediassa väitetään, että koirankuonolaiset puhuvat vierasta kieltä ja ovat vihamielisiä, mutta minä olen mielestäni kyllä sangen lempeämielinen yksilö lajissani.

Olen seurannut kehitysvammaisia koskevia keskusteluja aivan muista kuin UMK:hon liittyvistä syistä ja monissa on viitattu kehitysvammaisten mölinään, jota on kamala kuunnella (nämä eivät siis liittyneet millään tavalla PKN:ään eikä viisuihin vaan kehitysvammaisiin yhteiskuntamme jäseninä). Sitten tuli tämä PKN:n mölinäkommentti vastaan täällä. Minusta oli vain jotenkin hilpeää, että kehitysvammaiset "mölisevät" nykyään niin monella foorumilla. Mutta kuten yleensä aina silloin, kun en pysty vastustamaan kiusausta, pieleen tais paukahtaa.

Muuten olen kyllä sitä mieltä, että PKN ei todellakaan ruikuta. Mutta se on vain minun mielipiteeni jne. jne. ja samma på svenska. Heidän kyvystään kestää kritiikkiä ei tarvitse olla huolissaan; aivan varmasti ovat tähän mennessä siihen tottuneet.
Suomi voitti rahvahaniänet, Ruočči sud’d’uliston da sen mugah kogo Euroviizut. Neče on viritännyh kummastelendua viizufanoin keskes.

tozeurista turkuun
Maistelija
Maistelija
Viestit: 23
Liittynyt: 27 Touko 2012, 17:28

Re: Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja tozeurista turkuun »

Jonttu kirjoitti:Onkos musiikkimiehiä/naisia tai ketä vaan kommentoimaan tätä tuunausehdotusta? Noin saisi biisistä myös vähän pidemmän. Kuuntele musavideosta siis kohta 0:09-0:11 tai vastaavasti 1:28-1:30 ja lisää sen tapainen mielessäsi kohtaan lauseen "aina mun pitää käydä lääkärissä" jälkeen. Vai kuuluuko tällaiset krumeluurit punkkiin? Ja sen musavideossa olevan "alkunatkutuksen" voisi myös sisällyttää mukaan.
Nostatusten lisääminen tuntuisi tavanomaisemmalta ratkaisulta, tosin tämä lienee kuulijan korvissa. Itse pidän biisistä tällaisenaan. Sijoittihan ex-punkkari Pantse Syrjäkin aikanaan Eppujen Tahroja paperilla -biisiin kitarasoolon heti ensimmäisen kertosäkeen jälkeen, koska piti tätä epätavallisena vetona.

Avatar
Koirankuonolainen
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4102
Liittynyt: 25 Tammi 2015, 10:04

Re: Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja Koirankuonolainen »

Wadde kirjoitti: Mun on pitänyt sanoa tämä jo monessa aiemmassa viestissä, mutta unohdin: kiva, että kuppilaan on tullut uusia kirjoittajia! Erityisesti nimimerkki Koirankuonolaisen viestejä on ollut iloa lukea. :peukku: Käykäähän esittäytymässä tuolla Kellarikabinetin esittelyketjussa, teistä olisi ilo tietää enemmänkin. :kaunis:
Kiitos, olen kovasti ilahtunut siitä, että juttujani on luettu.
Suomi voitti rahvahaniänet, Ruočči sud’d’uliston da sen mugah kogo Euroviizut. Neče on viritännyh kummastelendua viizufanoin keskes.

Avatar
rosetta
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 6598
Liittynyt: 05 Helmi 2007, 22:10

Re: Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja rosetta »

kalonike kirjoitti:The Guardianin musiikkitoimittaja: Suomi voittaa Euroviisut
http://www.hs.fi/kulttuuri/a1305933768142
http://www.theguardian.com/tv-and-radio ... nimipaivat
Tuossa alemmassa jutussa ei kyllä missään sanota noin (kuten HS on siteerannut), esitellään vain Suomen aiempia viisukummajaisia ;)
Wadde kirjoitti:Täällä on nyt useammassakin ketjussa kauhisteltu, että tämä kappale on haukuttu kansainvälisillä euroviisufoorumeilla, joten mediahuomio on pelkkä kupla ja varsinaisessa äänestyksessä tulee turpiin. En olisi kyllä näistä euroviisufanien mielipiteistä lainkaan huolissani. Nähtiinhän se jo viime vuonnakin: ei Softengine saanut juurikaan huomiota euroviisufoorumeilla, mutta menestystä tuli silti. Kristaa sen sijaan ylistettiin fanien keskuudessa, mutta köpelösti kävi.
Tässä lähdetään siitä oletuksesta, että vain itse euroviisujen lopputulos tärkeä, tai automaattisesti tärkeämpi kuin kansainvälisten fanien mielipide, mutta näinhän se ei kaikille ole, varsinkaan niille meistä joille muunmaalaiset viisufanit ovat yksi 'peer group' ;)

(Mikä suunnaton ilo mm. nähdä koko viisukevään Suomi joka ikisen rankingin eli puntarin pahnanpohjimmaisena :clap: Jossa se on jo nyt, ja luultavasti pysyykin, koska en ole nähnyt tästä paljon muunlaisia kommentteja kuin "absolutely the worst song in Eurovision history".)

Softenginen menestyksestä voi sentään olla jälkikäteen todella ylpeä, vaikka sitä ei etukäteen noteerattukaan, mutta PKN:n mahdollisesta menestyksestä ikävä kyllä ei, koska tiedän että valtaosan mielestä se on/olisi saavutettu väärin perustein.
Viimeksi muokannut rosetta, 04 Maalis 2015, 10:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Lukittu