UMK 2016: yleiskeskustelu

Euroviisut 2016 Tukholmassa
Lukittu

Suosikkisi UMK-ehdokkaista (max. 3)?

Saara Aalto – No fear
68
11%
Mikko Herranen – Evil tone
4
1%
Stella Christine – Ain't got time for boys
20
3%
Eini – Draamaa
38
6%
ClemSO – Thief
33
5%
Pää-Äijät – Shamppanjataivas
12
2%
Attention 2 – Ready for the show
6
1%
Cristal Snow – Love is blind
34
5%
Annica Milán & Kimmo Blom – Good enough
81
13%
Rafaela Truda – Rise up
26
4%
Ylona – Blazing fire
12
2%
Mikael Saari – On it goes
129
21%
Lieminen – Pehmeiden arvojen vaalijat
4
1%
Tuuli Okkonen – Don't wake me up
27
4%
Gušani Brothers – Poom poom
25
4%
Barbe-Q-Barbies – Let me out
38
6%
Pietarin Spektaakkeli – Liian kuuma
9
1%
Sandhja – Sing it away
59
9%
 
Ääniä yhteensä: 625

akfan33_ZZ
Baaritiskill
Baaritiskill
Viestit: 709
Liittynyt: 30 Joulu 2012, 01:44

Re: UMK 2016: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja akfan33_ZZ »

Tuossa kärjistyksessäni ei ollut tarkoitus mollata ketään yksittäistä artistia (Softengine laulajineen olikin poikkeuslahjakas bändi).

Viisuthan on kevyehkön populaarimusiikin kilpailu, eli pelkän taidon lisäksi vaaditaan suurta karismaattista lahjakkuutta, joka vetoaa laajalti rajojen yli. Vaikka pariskunta Saari ja Saara on lahjakkaita, heillä ei ole näyttöä suurten yleisöjen valloittamisesta. Eli ikäänkuin olivat väärässä kilpailussa.

Mikä Suomesta sitten puuttuu.
Jenkeissä puhutaan entertainer käsitteestä, joka suomessa on ihan hakusessa eli kuinka show ja yleisö otetaan haltuun. Suomesta puuttuu myös korkean tason viihteen kulttuuri, vrt jenkkien musta soul/rnb jolla pitkät ja komeat perinteet. Suomessa ei ole, koska täällä pääsee listoille kaikenlaiset spedet ja keskinkertaisuudet, bisnes on niin pientä, ettei ole syntynyt kilpailua, ei yksinketaisesti kannata tehdä ja vaatia huippua.

Onhan toki Cheekin ym superkietueet, mutta ne on vielä yksittäisiä, eivätkä vielä ole muodostaneet huipputason musakulttuuria, jossa kilpailu olis niin kovaa, että vain supertähdet menestyy. Suomi vaan on musakulttuurin puolesta niin peräkylää.

Avatar
ta1ja
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 13765
Liittynyt: 17 Tammi 2008, 23:14

Re: UMK 2016: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja ta1ja »

^ Samaa mieltä, joskin kyllä niitä jenkkien r'n'b:n tai eurooppalaisemman suuren viihdemusiikin-tyyppisiä viihdyttäjiä on useampia, jotka kiertävät salit täyttäen, mutta eivät saa mitään julkista huomiota - mikä toki johtaa siihen kuvaamaasi kulttuurin puuttumiseen ja sen mukanaan tuomaan laadun kehittämiseen. Jo Ruotsissa on tämänkin osalta toisin, ja kyse on juuri siitä, että meillä suurten levy-yhtioiden julkistuotannoissa satsataan aika yksipuolisesti tällä hetkellä halvimpaan (en puhu hinnasta) striimiklikkimusiikkiin eli bileräppiin tai räppifiittauksiin ja teineimpään poppiin.

Nyt kun Obamakin nosti esiin - ja siksi ikonisoi viimeistään - Suomen hevimaineen, niin itselleni läheinen esimerkki. Laura ja Jarkko, molemmat suurten salien yleisön rakastamia huippuja. Duettona hevahtava balladi tai tämän Gary Moore coverin (kera Apojen Perttu, Atso Almila ja Vantaan viihdeorkesteri; käsittämättömän huikea jäähallia hallinnut kavalkadi koko konsertti) tyyppinen iloluontoinen kevythevinen hengästyttävä ja nostattava juoksutus. Jos näiden huipputykittäjien viisut on jo viisuiltu, niin joidenkin vastaavien kera jompi kumpi vaihtoehto.

Ihmiset kuuntelevat tänä päivänä radioista kappaleita, jotka vain heitetään heille. Ja heille sanotaan, että teidän täytyy pitää tästä kappaleesta, koska me soitamme sitä 60 kertaa päivässä. He pakottavat pitämään kappaleista.
- Salvador Sobral

Edwina
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2964
Liittynyt: 11 Tammi 2013, 12:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: UMK 2016: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Edwina »

ta1ja kirjoitti:^Laura ja Jarkko, molemmat suurten salien yleisön rakastamia huippuja. Duettona hevahtava balladi ...
:rofl: Olen kyllä niin last century! Kuvittelin koko ajan, että tarkoitat euroviisuedustajiamme Jarkkoa ja Lauraa.
Mietin, että vieläkö ne konsertoi, ja hevahtavia balladejakin laulavat....
Sitten vilkaisin kuvaa ja viimein välähti! :heh: :puna:

Olen kyllä sitä mieltä, että Laura Voutilainen on huippuammattilainen, niin monipuolinen ja muuntautuva. Jarkko Aholalla on mahtava ääni. Ihan huippuja! :joojoo:
Vieläköhän heidät saisi Euroviisuihin.

Avatar
ta1ja
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 13765
Liittynyt: 17 Tammi 2008, 23:14

Re: UMK 2016: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja ta1ja »

^ :heh: Se oisiki, ne alkuperäiset Jarkko ja Laura heavymetallin kimpussa vähän niinku Christopher Lee ... :hihi:

Luin tällaisen Mikko Herrasen Soundi-blogista. Että UMK väittää lennättävänsä avuksi ulkomaiset tuottajat ja muut - mutta omansa tuottavalle artistille ei kuitenkaan voida maksaa yhtäkään tuotantopäivää. Juuh.
Saan kuulla ystäväpiirin edellisten vuosien UMK-kävijöiltä, että itse musiikkinsa tuottavat artistit ovat saaneet rahaa tuotantoihinsa UMK:ssa. Huh, tämähän voisi pelastaa koko sirkuksen. Tämän tiedon valossa ja hattu kauniisti kourassa otan yhteyttä tuotantoyhtiöön, jolle Yle on ulkoistanut UMK-tuotannot sekä niiden valvomisen.

Kysyn mahdollisuutta saada rahaa tuotantooni, jonka joka tapauksessa teen alusta loppuun itse. Koska jo etukäteen on selvää, ettei kukaan luovu omistaan suosiolla, pyydän rahaa vain “kriisiajalle”, selitän tilanteeni ja kysyn, josko voisin tässä ahdingossani esimerkiksi laskuttaa yhden äänityspäivän, joka jo (hassua kyllä) auttaisi minua kusessa, jossa juuri olin.

Tuotantofirman rahakirstunvartija kertoo minulle selkein sanankääntein, ettei tämä missään tapauksessa käy päinsä: “Kato kun ne tuotannot jää vaan hoitamatta, jos me annetaan rahaa täältä ulos. Tällä rahalla me tarjotaan jengille puitteet tehdä ja esimerkiksi lennätetään tänne ulkomailta tuottajia artistien avuksi, jos artistilla sattuu tällainen vahvuus tuotantotiimissään olemaan.”

Kuulostaapa reilulta. No ei siinä, tätä kai on viihteen etulinjassa
Ihmiset kuuntelevat tänä päivänä radioista kappaleita, jotka vain heitetään heille. Ja heille sanotaan, että teidän täytyy pitää tästä kappaleesta, koska me soitamme sitä 60 kertaa päivässä. He pakottavat pitämään kappaleista.
- Salvador Sobral

romualdo
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11540
Liittynyt: 23 Helmi 2006, 18:38
Paikkakunta: Kälviä, Keski-pohjanmaa
Viesti:

Re: UMK 2016: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja romualdo »

hauska juttu, totta kai minäkin heti ajattelin että ohhhoh, Antikaisen Laura ja ... ! minä jos kukaan olen todella syvältä viime vuosituhannelta... hauskaa että meitä on täällä (yhä) silti muutama tinosaurus....

Avatar
Jonttu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5322
Liittynyt: 22 Joulu 2012, 22:44

Re: UMK 2016: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Jonttu »

Eikös muuten Kimmo Blom maininnut Jarkon ja Lauran UMK-finaalissa ja viittasi yleisöön päin? Mulle jäi epäselväksi mitä hän siinä tarkoitti. Joka tapauksessa nuoremmalla polvella ei ollut varmaan hajuakaan mistä hän puhui.
Je suis tous ces enfants
Que la mer a pris
Je vivrai cent mille ans
Je m’appelle Mercy

Edwina
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2964
Liittynyt: 11 Tammi 2013, 12:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: UMK 2016: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Edwina »

Tuota en muistakaan, että Kimmo Blom olisi maininnut Jarkon ja Lauran UMK:ssa. Jos olenkin sen huomannut, niin tietysti olen tajunnut mitä hän tarkoitti ja asia ei ole sen kummemmin jäänyt mieleen.

On se vaan kumma, että ei pälkähtänyt päähänkään, että olisi olemassa jotkut muutkin Jarkko ja Laura kuin ne Antikaiset. :rofl:
Ensimmäisenä sitä muistaa näköjään ne lapsuutensa euroviisu-edustajat. Niinhän siinä kai vanhemmiten käy. :heh:
Lisäksi en yhtään osannut tänä vuonna ennakoida menestyjiä Tukholman loppukilpailussa. Olisin vaan laittanut esim. Sandhjan kymmenen parhaan joukkoon. Valkenihan se totuus sitten minullekin. :stupido:
Nyt on skarpattava, että pysyy kärryillä.

Lukittu