WildDance kirjoitti:Ymmärrän, että yleisön taputukset voivat sekoittaa kokemattoman esiintyjän. Ei siitä voi täysin Emmaa siis syyttäää. Se on kuitenkin ongelma, mistä pitäisi artistina päästä mahdollisimman nopeasti eroon. Keikoilla saa tottua siihen, että ihmiset taputtavat päin honkia. Tätä ei siis voi myöskään vierittää yleisön syyksi. Minusta Emma vain tahraa sillä omaa mainettaan. Homma kaatui nyt siihen, että esitys oli liian vaikea aralle ja melko kokemattomalle esiintyjälle.
Tässä olet itseasiassa monesti väärässä
1. Monilla artisteilla ei pikkuklubi- ja muilla keikoilla lainkaan ole korvanappeja, koska ne ovat kalliit, vaativat totuttelua ym. Eli niihin ei keikkailemalla totu, vaan saa tehdä paljon musikaaleja, isojen lavojen juttuja yms. että niihin saa tuntumaa.
2. Tavallisilla keikoilla rytmivirheitä sattuu ja paljon, mutta sillä ei ole väliä, sillä ihmiset ovat usein humalassa ja/tai fiilis muuten katossa sekä musiikki pauhaa täysillä - rytmivirheitä ei siis usein kuulla ja jos kuullaankin, niin ei yleisöä kiinnosta. Jos vaikka festari- tai muita keikkoja katsoo esim. videolta, niin löytäähän niistä paljonkin rytmivirheitä (vääriä aloituksia eritoten). TV-esitykset, euroviisut, laulukisat ja muut ovat sitten erikseen, joissa rytmivirheet kuuluvat ja niistä ankarammin "rokotetaan".
3. Ihmisten taputusten epärytmisyys ja sen vaikuttavuus lauluun riippuu ihan tilasta ja akustiikasta. Olennaisinta on se, että laulaja kuulee taustan ja itsensä. Hyvä ja koulutettu laulaja, kuten Emma, pysyy kyllä varsin hyvin rytmissä, vaikka yleisö olisikin taputuksineen väärässä, mikäli sikäli sattuu kuulemaan itsensä ja taustanauhan (tai bändin).
-> Ja Emman kohdallahan kävi UMK finaalissa siis niin, että samaan aikaan korvamonitorit eivät toimineet (sanonut itse näin iltalehden haastattelussa, todennäköisempää on kuitenkin se että napit ovat olleet päällä ja toimineet, mutta niiden asetukset ovat olleet pisin honkia ts. ihan liian hiljaa. Yle-äänillä ei yllätä.). Siksi Emma ei siis kuullut itseään eikä taustaa (kajareista tuleva ei välttämättä kuulu lavalle ja saatta kaikua esiintyjän korvaan jopa myöhässä) ja lisäksi yleisö taputti eri tahtiin. Eli siis käytännössä Emma joutui laulamaan sokkona - itseään ja taustaa kuulematta ja voimakkaasti väärärytmisen yleisön päälle - eteenpäin, ennen kuin nappeihin palautui/voimistui tausta. Ko. Tekniset ongelmat eivät siis korjaudu, vaikka kuinka olisi kokenut ja varma esiintyjä. Toki varmuus ja vähempi jännitys olisi muuten parantanut valtaisasti esitystä, mutta eivät rytmivirheet (ainoastaan) epävarmuudesta johtuneet vaan yksinkertaisesti tekniikasta.
Tämäkin sanottuna Emman sijoitus kolmantena oli täysin ansaittu, kuten oli Norma Johnin voittokin. Enkä siis ole "katkera fani", mutta en myöskään halua artistille tarpeetonta kritiikkiä, silloin kun sitä ei kokonaan ole ansaittu.