Jippu - Kanna minut

ESC 2008 -arkisto.
Lukittu

Jippu: Kanna minut

*****
14
13%
****
16
14%
***
16
14%
**
29
26%
*
37
33%
 
Ääniä yhteensä: 112

Avatar
Liisukka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2503
Liittynyt: 03 Touko 2004, 11:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jippu - Kanna minut

Viesti Kirjoittaja Liisukka »

rosetta kirjoitti:
Liisukka kirjoitti:Biisin tekstistä täytyy antaa pari plussaa
Onko tässä siis jonkun mielestä hyvät sanat?!? :shock: :shock: Kammottavat...
Minä nyt vain olen myös tällaisten ranteet auki -renkutusten ystävä. :ylppis:
"Onko se lintu? Onko se lentokone? Ei, se on Rezarta-halpa! " TomppaJr Live -ketjussa Albanian 2. semin aikana

Avatar
Timoteus
Viinuri
Viinuri
Viestit: 30789
Liittynyt: 06 Helmi 2004, 08:31
Viesti:

Re: Jippu - Kanna minut

Viesti Kirjoittaja Timoteus »

GiveMeWings kirjoitti:Ahdistusruikutus ei kuulu viisuihin.
Ahdistusruikutuksella voitettiin viisut viimeksi viime vuonna. (Ymmärtämisrajoitteisille: ei, en tarkoita, että Jipun viisu olisi samanlainen kuin Molitva tai että Jipun viisulla voitettaisiin.)
GiveMeWings kirjoitti:Sitten jotkut diggaavat tällaista yli kaiken ja löytävät itsensä tästä ja yhdessä samanhenkisten kanssahan se depis senkuin pahenee. :eiei:
Ranteet auki -musa sopii kaikkiin mielialoihin. Juuri se tekee siitä niin loistavaa. :surrur: Ja ei, ei siitä "depis senkuin pahene". Päinvastoin, terapeuttista kuin mikä, kun jollakulla menee vieläkin huonommin (vaikka kyse olisikin vain fiktiivisestä hahmosta sanoituksessa).

"Iloinen" musiikki itse asiassa vasta ranteet auki -musiikkia onkin, siis ilmauksen kirjaimellisessa merkityksessä. Kestääkö joku muka kuunnella tekopirteitä rallatuksia jonkin asian oikeasti ottaessa päähän? Tuleeko sellaisista muka mieli paremmaksi? :mitvit: No, mikäpä minä olen sitä kieltämään, jos joku haluaa päättää päivänsä homohumpalla.
Jos et pärjää tietokoneellesi shakissa, kokeile potkunyrkkeilyä.

Avatar
mpappa
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4061
Liittynyt: 02 Syys 2005, 18:18

Re: Jippu - Kanna minut

Viesti Kirjoittaja mpappa »

Olin erittäin ennakkoluuloinen Jipun suhteen. En ole aiemmin tykännyt yhtään, tämä kappale kuitenkin sanojen ja sävelenkin suhteen miellyttää minua.

Avatar
barbarossa
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 7772
Liittynyt: 18 Marras 2003, 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jippu - Kanna minut

Viesti Kirjoittaja barbarossa »

Voe kamala. Mä siis periaatteessa pidän ranteet auki -meiningistä, joten ei se sekään ollut, mikä tässä tökki. Oli vain tylsä ja säälittävä. En kanna sua minnekään. :eiei: Eikä tämä kappalekaan kanna pitkälle. :eiei:

Tuo rasittava taiteilijanimi oli enne. :jupinaa:
"Laka laulaja kielsi tulemasta alas parvekkeelta ennen kuin rakkaus kestää... " -Pokušaj

Avatar
GiveMeWings
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8830
Liittynyt: 15 Loka 2004, 21:50

Re: Jippu - Kanna minut

Viesti Kirjoittaja GiveMeWings »

Timoteus kirjoitti:Ranteet auki -musa sopii kaikkiin mielialoihin.
En ymmärrä miksi tällaista kukaan viisufani jaksaisi kuunnella tai fanittaa. Ei kai viisuissa ole kysymys ahdistuksesta, synkkämielisyydestä, toivottomuudesta ja depressiosta. Sovituskin tässä on niin laahaava että oikein ahdistuu kun odottaa kappaleen päättymistä. Itse Jipun ääni on tavattoman ohut, epävireä ja vaikeroiva.

Ehkä olen itse sen verran positiivinen ihminen perusolemukseltani etten ymmärrä tällaisen laulun terapeuttista tai muunkaanlaista merkitystä. Synkän sanoman voisi myös laulaa kauniisen muotoon, hieman positiivisemmalla sävellyksellä. Mielestäni tällaisessa synkkyydessä yksilöterapia on varmasti parempi vaihtoehto purkaa nuoruuden angsteja ja noin suurta ahdistuksen määrää. Paha olo tuskin lievittyy kun sitä jakaa koko maailmalle massalevityksellä.

Jokaisella oma tietenkin oma makunsa, mutta mä en ymmärrä sitä että jonkun täytyy todellakin tulla tosissaan vuoden 2008 viisuihin laulamaan kolmeminuuttista siitä ettei kukaan ole ollut hänelle koskaan tärkeä. Ikävää kuultavaahan se on. Mutta voihan olla että tästä tulee vielä kestosuosikki ja ikivihreä jossain (luultavasti ei-tyypillisten viisufanien) piirissä :joojoo:

Avatar
JUHKIS
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2764
Liittynyt: 11 Marras 2003, 18:06
Paikkakunta: Hki

Re: Jippu - Kanna minut

Viesti Kirjoittaja JUHKIS »

Enemmän minut saa ahdistuksen valtaan väkisellä viisuihin väsätyt hassun hauskat huumori pläjäykset ja vanhat äijät likaisissa liehuleteissään laulamassa karvanopparokkia... Ranteet on levällään jos nuo kaksi pahaa, joku keksii yhistää. :heh:
Synkkyys on taitolaji ja Jipun biisin sanoitus onnistui siinä nappiin. Eihän se edes ole mitenkään dramaattisen synkeä. :draamaa:

Avatar
Timoteus
Viinuri
Viinuri
Viestit: 30789
Liittynyt: 06 Helmi 2004, 08:31
Viesti:

Re: Jippu - Kanna minut

Viesti Kirjoittaja Timoteus »

GiveMeWings kirjoitti:En ymmärrä miksi tällaista kukaan viisufani jaksaisi kuunnella tai fanittaa. Ei kai viisuissa ole kysymys ahdistuksesta, synkkämielisyydestä, toivottomuudesta ja depressiosta.
Edelleen, viime vuoden voittajasta löytyi kaikkia noita tunteita. Miten niin ne eivät siis kuulu viisuihin? Viisuissa voi ihan hyvin olla kyse kaikista luettelemistasi negatiivista tunnetiloista ja tuhannesta muusta. Minä en fanita viisuja tekopirteän formaattiroskan vuoksi, vaan suhtaudun viisuihin kuin muuhunkin musiikkiin.
GiveMeWings kirjoitti:Ehkä olen itse sen verran positiivinen ihminen perusolemukseltani
Et taida olla, jos tämä biisi todella ahdisti sinua.
GiveMeWings kirjoitti:Paha olo tuskin lievittyy kun sitä jakaa koko maailmalle massalevityksellä.
:mitvit: Siis et kai nyt oikeasti luule, että Jipun täytyy olla vakavasti masentunut tjsp. saadakseen tällaista tekstiä aikaan. Jippu ei varmasti ole lääketieteellisessä mielessä masentunut, tuskin edes sanan kansanomaisessa merkityksessä. Biisin ja sanoituksen arviointia varten en pidä olennaisena, missä mielentilassa Jippu on ollut sanoitusta kirjoittaessaan, mistä hän on ajatuksensa ammentanut ja onko teksti jollakin tasolla omakohtainen. Hyvän sanoituksen tunnistaa esimerkiksi siitä, että...
GiveMeWings kirjoitti:mä en ymmärrä sitä että jonkun täytyy todellakin tulla tosissaan vuoden 2008 viisuihin laulamaan kolmeminuuttista siitä ettei kukaan ole ollut hänelle koskaan tärkeä
...se puhuttelee. Lainaamasi kohta sanoo yksin enemmän kuin muut kahden ensimmäisen semin biisit yhdessä. Sanoitus on myös kokonaisuutena hyvä. Jos nyt sanoituksen perusteella pitää jonkun kakkossemin osallistujan mielentilasta olla huolestunut, niin huolestuisit mieluummin herra Meurmanista. Hän kun ei näytä saaneen minkäänlaista koherenttia ajatusta tekstiinsä.
Jos et pärjää tietokoneellesi shakissa, kokeile potkunyrkkeilyä.

Tess
Maistelija
Maistelija
Viestit: 22
Liittynyt: 29 Tammi 2008, 09:11

Re: Jippu - Kanna minut

Viesti Kirjoittaja Tess »

Tämä on ihana. Ei ehkä viisuihin, mutta muuten.

Avatar
Aancon
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 9787
Liittynyt: 22 Tammi 2006, 20:41
Paikkakunta: Riika, Latvia

Re: Jippu - Kanna minut

Viesti Kirjoittaja Aancon »

Jippu ei pettanyt! Ehdottomasti paras biisi tahan mennessa Suomen karsinnassa! :ihana: :draamaa: Ja niille jotka jotain valittaa etta sanat ovat ristiriidassa Jipun kanssa, niin tiedoksi etta Jipun juttu ja tyyli on juuri tallainen ranteet auki -musa. Sellaisia sen sanoitukset on. Olisi ollut naurettavaa, jos Jippu olisi nyt viisuihin lahtenyt jollain tekopirtealla rallatuksella. Hyva, etta pysyi tyylilleen uskollisena vaikka se ei viisuissa olisikaan "se juttu". Arvostan tata kovasti. Jippu Belgradiin! :draamaa: Tuskinpa kuitenkaan.. :heh: Mutta mielestani paras.

Avatar
GiveMeWings
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8830
Liittynyt: 15 Loka 2004, 21:50

Re: Jippu - Kanna minut

Viesti Kirjoittaja GiveMeWings »

Ero viime vuoden voittajaan on huikea. Viime vuoden voittaja oli kaunis, voimakas sävelmä, joka oli hyvin mahtipontisesti sovitettu ja esitetty. Laulajalla oli lisäksi erittäin hyvä ääni.

Jipun biisin sanoma on ahdistava mutta se ei tarkoita että olisin jotenkin itse ahdistunut siitä. En vaan pitänyt laulun sanomasta enkä esittäjän tulkinnasta.

Depressiolla tms tarkoitin lähinnä laulun sanoman ja tulkinnan synkkyyttä, enkä kliinistä depressiota mikä on aivan eri asia. Lauluja kuuntelemalla ei voi tehdä diagnooseja.

Itse asiassa minua ei huolestuta ollenkaan tämän laulun esittäjän mielentila (kyseessähän on vain taiteen muoto missä kuvataan jotain mitä halutaan ilmaista - tässä tietenkin aika omintakeisella tavalla) vaan kyseisen laulun sanoma ja sen vaikutus kuulijoihin. En tiedä miksi tästä pitäisi tulla hyvälle tuulelle. Voin kuvitella totisen, mustiin pukeutuneen Jipun katsomassa kameraan silmät pyöreänä lohdutusta etsien.

Ero esim. Mustaan sulhaseen on valtava. Melodia ja tulkinta vaikuttavat niin paljon jos käsitellään vaikeita aiheita.

Ehkä ahdistavista asioista/syvällisyydestä voi myös nauttia, mutta mä en niistä nauti tässä muodossa. Itselleni viisut ovat tosin täynnä positiivista energiaa ja sellaisena haluan ne kokea. Kaikissa sateenkaaren väreissä :mrgreen:

Avatar
TOMItu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3104
Liittynyt: 11 Marras 2003, 17:08

Re: Jippu - Kanna minut

Viesti Kirjoittaja TOMItu »

Kuuntelin kaikki biisit kerran. Tästä biisistä ei ole enään mitään muistikuvaa. Toisesta sisäl, toisesta ulos!

Avatar
JUHKIS
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2764
Liittynyt: 11 Marras 2003, 18:06
Paikkakunta: Hki

Re: Jippu - Kanna minut

Viesti Kirjoittaja JUHKIS »

Sateenkaaren tummempia sävyjä. (Sanna Kojon äänellä) :heh: :draamaa:

Avatar
GiveMeWings
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8830
Liittynyt: 15 Loka 2004, 21:50

Re: Jippu - Kanna minut

Viesti Kirjoittaja GiveMeWings »

Totta! :rofl:

Avatar
MuzaMaza
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 25778
Liittynyt: 26 Marras 2003, 15:21
Paikkakunta: Lieksa

Re: Jippu - Kanna minut

Viesti Kirjoittaja MuzaMaza »

Kertakuuntelun perusteella annoin yhden tähden, mutta onhan tässä omat ansionsa. Ainakin parempi kuin Lapin Kesämies. Tässä on kuitenkin ideaa toisin kuin Meurmanin mitäänsanottomuudessa.

Mutta en minä tämmöistä halua Suomesta euroviisuihin. :eiei:

AntSa
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 13262
Liittynyt: 14 Marras 2003, 13:02
Paikkakunta: Kouvola

Re: Jippu - Kanna minut

Viesti Kirjoittaja AntSa »

Ensi kuulemalla tästä ei jää kyllä oikein mitään mieleen. Tekstiin keskittyy enemmän kuin melodiaan. Täytynee kuunnella enemmän ennen perjantaita, että osaa olla jo jotain mieltäkin tästä tarinasta. Ei mikään edustusviisu kyllä todellakaan, sillä jonkunlainen koukku olisi hyvä olla jo ensimmäistä kertaa laulua kuunteleville/katseleville puhelinäänestäjille mukana..

Avatar
Klodvig
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3010
Liittynyt: 08 Joulu 2006, 07:17
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Jippu - Kanna minut

Viesti Kirjoittaja Klodvig »

Jotenkin haluaisin tykätä tästä. Mutta tämä kuulostaa vähän samalta kuin minä jos yrittäisin laulaa (no ei nyt ihan niin kamalalta, mutta). Ehkä tästä tulee hyvä kappale jollekin Idols-kokelaalle, ellei vajoa unholaan.
Spread our codes to the stars
You must rescue us all

Avatar
ritsu89
Laulaa viisuja
Laulaa viisuja
Viestit: 786
Liittynyt: 16 Marras 2007, 22:19

Re: Jippu - Kanna minut

Viesti Kirjoittaja ritsu89 »

nyyhky musiikki ja angsti musa on kaks ihan eri asiaa.tämä oli nyyhkyä,angstissa on omanlainen raivonsa.Toivon ettei tästä artistista tule kovin suosittu koska vaikuttaa siltää että hän tykkää tilittää :roll:

Avatar
nkorppi
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2731
Liittynyt: 08 Marras 2006, 18:25
Paikkakunta: Derby, Iso-Britannia

Re: Jippu - Kanna minut

Viesti Kirjoittaja nkorppi »

Lyriikka oli vertailun parasta, ja laulutaito oli erän hienointa, mutta melodia on aika lailla helppo unohtaa.

Avatar
minnie
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8811
Liittynyt: 26 Touko 2006, 23:38
Paikkakunta: Satakunta
Viesti:

Re: Jippu - Kanna minut

Viesti Kirjoittaja minnie »

ritsu89 kirjoitti:nyyhky musiikki ja angsti musa on kaks ihan eri asiaa.tämä oli nyyhkyä,angstissa on omanlainen raivonsa.Toivon ettei tästä artistista tule kovin suosittu koska vaikuttaa siltää että hän tykkää tilittää :roll:
Hmm. Tuo on kyllä totta minunkin mielestä. :joojoo: Ah! Kunnon angstia ei voita mikään. :draamaa:
Nirvana <3 forever!
20th Century Boy Kuva
>Placebo<

Avatar
sziget
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 12001
Liittynyt: 03 Touko 2006, 20:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jippu - Kanna minut

Viesti Kirjoittaja sziget »

GiveMeWings kirjoitti: Jipun biisin sanoma on ahdistava mutta se ei tarkoita että olisin jotenkin itse ahdistunut siitä. En vaan pitänyt laulun sanomasta enkä esittäjän tulkinnasta.
Ymmälläni. :mitvit: Tämähän on myönteinen laulu. "Kanna minut sylissäsi yli surujen" - mitä ahdistavaa siinä muka on? Jos laulaisi "Älä kanna, leave me alone, haluan kuolla, ruumisauto tähän osoitteeseen", vaan kun ei laula.
GiveMeWings kirjoitti:En tiedä miksi tästä pitäisi tulla hyvälle tuulelle.
Koska sanat merkitsevät jotakin ja tulkinta on kerrassaan hieno. Koska synkkyys on riemastuttavaa. Konttista harkitsen vielä, tämä oli selvä tapaus välittömästi.

Viisi tähteä. :tuuletus:

Avatar
Prinsessa
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5602
Liittynyt: 02 Joulu 2007, 11:59
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jippu - Kanna minut

Viesti Kirjoittaja Prinsessa »

Hmm. Jipun ääni on todella hauras, minun makuuni liiankin. Edes kertosäkeeseen ei saatu sitä poweria, jota olisin toivonut. Ei tämä huono ollut, mutta jätti aika kylmäksi. Aika angstinen pläjäys, kertakaikkiaan :roll:
"Jaa, niiden vehkeiden kuuluu hammaslääkärissä mennä suuhun."
-Jennibot

Avatar
jamit
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1333
Liittynyt: 03 Joulu 2004, 13:29
Paikkakunta: OULU

Re: Jippu - Kanna minut

Viesti Kirjoittaja jamit »

Tällaisella kappaleella ei pitäisi missään tapauksessa edes yrittää Euroviisuihin. Minuutti riitti tätä huttua :mitvit: No joo, onkohan mulla huono päivä tänään?!?

Avatar
hra47
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8328
Liittynyt: 29 Tammi 2007, 12:53
Paikkakunta: Espoo

Re: Jippu - Kanna minut

Viesti Kirjoittaja hra47 »

Pahus soikoon. Ekalla kerralla nauratti kun kuvittelin tätä viisuissa, mutta jo toisella kerralla lämpenin täysin. Jippu on ensimmäinen ja luultavasti ainoa karsintojen artisti jonka albumeihin tuli halu tutustua. Neljä tähtee, saatan korottaa viiteenkin kunhan vielä kuuntelen muutaman kerran. Vois hyvin olla tämän vuoden ykkössuosikkini, joka on "onneksi" vielä sen verran friikki tapaus, etten elättele turhaan toiveita tämän mahiksista karsinnan voittajaksi (toisin kuin jonkun Shanghain valojen tapauksessa, jonka kolmas sija oli hyvin masentava kokemus). Lähtee kirjastoon etsimään Jipun levyjä...
"Mä nousin tähtiin palata en sieltä voi..."
- Mä elän vieläkin

Avatar
Fjalle
Laulaa viisuja
Laulaa viisuja
Viestit: 73
Liittynyt: 05 Maalis 2005, 19:26

Re: Jippu - Kanna minut

Viesti Kirjoittaja Fjalle »

<3 Ehdottomasti paras tästä semistä... kaunis ja terapeuttinen laulu sekä vahva tulkinta =) Ihana :ihana:

Avatar
Sade
Tanssimassa
Tanssimassa
Viestit: 537
Liittynyt: 13 Tammi 2005, 13:32
Paikkakunta: Lieksa

Re: Jippu - Kanna minut

Viesti Kirjoittaja Sade »

:peukku: Iloinen yllätys. Aikaisemmin totesin Jipun olevan tekotaiteellista ulinaa, ja pari huitovia käsiä.
- Näin voi toki olla myös nähtynä :kups: , mutta kuultuna, kuulosti aika kivalle.
Melodia oli kiva, pelkistetty, mutta silti se riitti. Melodia jäi mieleen. Ja se oli ajaton.
Jipun ääni on tulkitsijana hyvin teatraallinen, mutta silti sekään ei nyt päässyt ärsyttämään.
Sanat hyvin mustavalkeat, ja pärjääkö Suomenkielellä maailmalla, mutta hieman hiomalla
voisi toimia.
Toisaalta onko melodia liian yksinkertainen silti ?
Minulle kiva ylläri silti ! Hyvä Jippu ! :peukku:

Avatar
Nehaka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3689
Liittynyt: 03 Loka 2006, 20:41

Re: Jippu - Kanna minut

Viesti Kirjoittaja Nehaka »

Nyt melkein käännän takkini, en kuitenkaan kokonaan. Käännän takistani toisen hihan: Biisi on hieno itsessään, mutta tulkinta on järkyttävä. En kestä tuota kitisemistä, kuiskimista ja äänen sortumista. Vaadin, että joku muu levyttää tämän!
Practically perfect people never permit sentiment to muddle their thinking.

Avatar
rosetta
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 6598
Liittynyt: 05 Helmi 2007, 22:10

Re: Jippu - Kanna minut

Viesti Kirjoittaja rosetta »

Liisukka kirjoitti:
rosetta kirjoitti: Onko tässä siis jonkun mielestä hyvät sanat?!? :shock: :shock: Kammottavat...
Minä nyt vain olen myös tällaisten ranteet auki -renkutusten ystävä. :ylppis:
En minä edes ymmärtänyt, että tässä oli mistään ranteet auki -meiningistä kyse... :puna: En kai jaksanut kuunnella/lukea sanoja niin pitkälle... :puna:

Minusta nämä (esimerkiksi) vaan ovat niin käsittämättömän huonot ja tökeröt sanat:

"Oli mulla kerran yksi jota rakastin
Kaunis mies jonka toiselta mä varastin
En mä jaksa selittää
Sulle yhtään enempää"

:mitvit:

Avatar
TantePätsi
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1538
Liittynyt: 08 Touko 2007, 19:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jippu - Kanna minut

Viesti Kirjoittaja TantePätsi »

Onpas ihanan suomalaista itsesäälissä räpiköimistä!

Sanat suoraan runotytön pöytälaatikosta ja sävel teinipojan harrastelijayritys. Laulajana se luokan 16-vuotias mustatukkainen outous. Ehkä kyläkoulun kevätjuhliin, mutta ei Euroviisuihin.

Sopiva vessassakäynti-biisi.

Avatar
Viulu_ukko
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1134
Liittynyt: 23 Loka 2005, 17:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jippu - Kanna minut

Viesti Kirjoittaja Viulu_ukko »

Putosin kärryiltä jossain biisin puolivälin paikkeilla... kyllä muhun synkistelykin uppoaa mutta tää oli vaan tylsä zzz

Avatar
Sade
Tanssimassa
Tanssimassa
Viestit: 537
Liittynyt: 13 Tammi 2005, 13:32
Paikkakunta: Lieksa

Re: Jippu - Kanna minut

Viesti Kirjoittaja Sade »

:lohduton: Tylsä biisi tämä olikin. Voi, voi :eiei: !

Lukittu