Suomi 2012: Pernilla - När jag blundar

Euroviisut 2012 Bakussa

Pernilla Karlsson - När jag blundar

*****
70
35%
****
54
27%
***
42
21%
**
22
11%
*
14
7%
 
Ääniä yhteensä: 202

Avatar
Huilumies
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5367
Liittynyt: 09 Helmi 2004, 15:20
Paikkakunta: Vantaa

Re: Suomi 2012: Pernilla - När jag blundar

Viesti Kirjoittaja Huilumies »

Lichi kirjoitti: Edes Ruotsi ei ole vuosikymmeneen lähettänyt ruotsinkielisiä biisejä, joten miksi Suomen pitäisi?
No mutta! JUURI SIKSI :mrgreen:

Kun ei Ruotsi sitä älyä tehdä, vaikka ovat sillä kielellä voittaneet kahdesti ja saaneet koko joukon hyviä sijoituksia, niin Suomipa sen tekee :peukku:

(Eikä ole väliä vaikka silloin oli kielisääntö. Ruotsi oli joka tapauksessa yksi menestyneimmistä kielistä siihen aikaan, enemmän kuin moni muu kieli jota edes joskus kuulee euroviisuissa nykyään. Ruotsia ei ole kuullut kielisäännön poistumisen jälkeen. Tähän ei ole mitään järkevää syytä.) Heja Pernilla ja näytä niille ruotsiksi, ruotsalaisillekin!!
Lichi kirjoitti: Ja en näe missään tapauksessa, että tässä olisi kyse ruotsinkielen saati sitten suomenruotsalaisten vastustelusta. Sama juttuhan oli silloin kun Tomi Metsäketo koitti euroviisuihin italiankielisellä biisillä.
Mihin viittaat sanoilla ”sama juttuhan”? Mikä juttu? Sekö että monet suomalaiset vastustivat? Antaa vastustaa, mitä sitten? Jokaisella viisulla on vastustajansa. Tai kielellä. Minä esimerkiksi iloitsen jo periaatteessa jokaisesta ei-englanninkielisestä viisusta.
Lichi kirjoitti: Vieraskielisiä (englantia lukuunottamatta) viisuja vain tulisi välttää.
Tämä nyt on aivan liian paksua! Englantia jo muutenkin suositaan aivan liikaa kaikkialla, tuntuu että viisuissa olisi pakkoenglantia! Mikä ihmeen oikeus sillä olisi LISÄKSI saada ylivalta vielä joissain ”yleisissä suosituksissa” jollaista nyt yrität muotoilla?? Mitä ihmeen etuoikeutta haluat antaa englannille vielä lisäksi?? Miksi muut vieraat kielet olisivat alempiarvoisia?? ??? Miksi ei niitä saisi käyttää??
Lichi kirjoitti: Paras tietysti jos jokainen maa lähettäisi omalla pääkielellään kappaleet, niin kuin ennen.
Toki… mutta miksi painotat ”pääkielellään”-sanaa? Onko sulla jotain maiden vähemmistökieliä vastaan? Jos on, niin miksi? Monilla suht virallisilla tai tunnustetuilla vähemmistökielillä ei ole edes omaa sellaista maata, jossa se kieli on enemmistön kieli. Näitäkö kieliä et siis halua kuulla ollenkaan ja miksi?

Haluat lisää suomen kieltä viisuihin? Niin minäkin, tietysti, mutten voi sanoa kuin että suomen kielen diggaajat ovat olleet todella onnekkaita: näin ”outo” kieli ja peräti 2 edustusta viimeisen 5 vuoden sisällä. Ruotsi, tanska, islanti: viimeisen 13 vuoden aikana ei YHTÄÄN. Niin että enämpi olisi nyt tärkeää saada ruotsia vaihteeksi viisuihin. Jokaisesta ei englanniksi lauletusta viisusta täytyy näköjään oikein kiittää Luojaa nykyään… :roll:
Lichi kirjoitti: Mistä tuli mieleen, onko koskaan vakavasti ehdotettu, että Ahvenanmaa ja Fäärsaaret pääsisivät mukaan viisuihin? (Onhan esim. SKotlannilla ja Walesillakin omat jalkapallojoukkueet.) Minusta niillä olisi sinne oikeus, kerran Jugoslaviallakin on noin 10 edustuspaikkaa. Näin Suomeenkin saataisiin kaksi karsintaa, jossa toisessa olisi Suomenkielisiä kappaleita ja toisessa ruotsinkielisiä ja kaikki olisivat tyytyväisiä?
Åland ja Føroyar, mikäs siinä. Tarvittaisiin omat tv-yhtiöt niin ehkä se voisi jopa järjestyä. Mutta taidat ehdottaa tätä siksi koska haluat heivata ruotsinkieliset biisit ulos Suomen karsinnasta / UMK:sta? Kun sen sijaan englanninkieliset biisit hyväksyt? Olenko oikeassa? Jos, niin vastaatko miksi?

Avatar
Huilumies
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5367
Liittynyt: 09 Helmi 2004, 15:20
Paikkakunta: Vantaa

Re: Suomi 2012: Pernilla - När jag blundar

Viesti Kirjoittaja Huilumies »

Kollega kirjoitti:
MuzaMaza kirjoitti: Ja koska tekstistä en ymmärrä yhtään mitään, ei tunkeudu pienen sieluni sisälle oikein millään tavalla. :lohduton:
Ihan tosissaanko olet sitä mieltä, että kappaleen tykästymisesi tökkii siksi, ettet ymmärrä laulettavaa kieltä? Olen hämilläni, koska eikös se nimenomaan ole viisuilun peruselementtejä, että kykenee näkemään viisubiisissä "sen jonkin"/ihastumaan siihen, vaikkei biisin lyriikkaa ymmärräkään...? Ainakin itselläni, jos listaan all time-viisusuosikkejani, niin kyllä siellä on iso annos biisejä, joiden sanoitusta en kuunneltuna ymmärrä.
Niin, sallit Muzis että hämmästyn vähän kun pitkän linjan viisufani sanoo noin… Viisufaneillahan on nimenomaan tämä vahvuus, että saadaan paljon irti kappaleista vaikkei niiden lyriikkaa ymmärretä. Ole ihan rauhassa pitämättä ”När jag blundar”:sta, mutta kyllä varmasti olet monista uppo-outokielisistä viisuista pitänyt urasi varrella. :joojoo:

Minuun NJB:n lyriikka kyllä uppoaa, se on hieno ja herkkä teksti, muttei ”ylitaiteellinenkaan”. Näen tässä kappaleessa tunnelmallisia yhtymäkohtia Ami Aspelundin vuoden 1985 karsintakappaleeseen ”Sången om vårt hus” (joka oli hieno tunnelmapala, heti Riki Sorsan jälkeen toiseksi paras karsittu kappale). Ammentaa samasta laulelmaperinteestä (visor), ja mielestäni se on eri perinne kuin Ruotsissa. Täälläpäin tunnelma on hiljaisempi ja herkempi – juuri niin kuin tämä viisu. <3

Kappaleen kompastuskohta on ehkä aivan alussa. Koska melodia on siinä hyvin hidas ja katkonainen, ja laulaja tiedetään kokemattomaksi, voi helposti syntyä epävarmuuden vaikutelma, niin että katsoja pidättää hengitystään että pääseekö se alkuun, muistaako sanat, onko se aivan kauhuissaan :shock: …mutta ehkä se on tarkoituskin :heh:
Tom Tom kirjoitti:Btw, tietääkö kukaan, onko tätä Suomen viisua käyty läpi mitenkään Ruotsin mediassa? Enkä meinaa nyt Hufvudstadsbladetia.
Et voikaan meinata, koska Hbl ei ole RUOTSIN medioita.

Mutta joo, kiinnostavaa olisi tietää tuo. Luulisi heitä kiinnostavankin.

Avatar
rosetta
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 6598
Liittynyt: 05 Helmi 2007, 22:10

Re: Suomi 2012: Pernilla - När jag blundar

Viesti Kirjoittaja rosetta »

Wilson kirjoitti:Pernillan veli oli sanonut Pernillalle että älä missään nimessä lue mitä foorumeissa kirjoitetaan
Kiva kuulla, sillä juuri tuon viestin olisin halunnut Pernillalle välittää, jos vain olisin voinut (foorumeihin lisäisin myös lehdet). :peukku:

Avatar
MuzaMaza
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 25778
Liittynyt: 26 Marras 2003, 15:21
Paikkakunta: Lieksa

Re: Suomi 2012: Pernilla - När jag blundar

Viesti Kirjoittaja MuzaMaza »

Euroviisuedustajamme tänään TV1 Puoli Seitsemän -ohjelmassa.

Avatar
Tekoripset
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1500
Liittynyt: 26 Helmi 2011, 19:05
Paikkakunta: Helsinki

Re: Suomi 2012: Pernilla - När jag blundar

Viesti Kirjoittaja Tekoripset »

Korotin tämän juuri äsken neljään tähteen,oon alkanu tykätä toosi paljo :surrur:
<3

sheep
Hörppijä
Hörppijä
Viestit: 223
Liittynyt: 08 Heinä 2010, 15:00

Re: Suomi 2012: Pernilla - När jag blundar

Viesti Kirjoittaja sheep »

Oho. Penillaa syytetään plagioinnista.
Joopa joo. YleX soitti hetki sitten nuo kappaleet peräkkäin, eikä niissä ollut tuota taustakomppia lukuunottamatta kyllä mitään samaa. Lapsellista oman pesän likaamista ja negatiivisen ilmapiirin luomista taas tuollainen, etenkin jos jossain äänestyksessäkin enemmistö on tosiaan pitänyt tätä plagiaattina. Tuskin moni on edes ko. kappaleita kuunnellut, kunhan vain tavan mukaisesti ollaan vastaan. :roll:

Niin, ja onhan kuulemma myös Yona kärsinyt tästä kohusta. Lohdutuksena voin sanoa, ettei hänenkään kappaleensa pöllömpi ollut. :peukku:
Pitäkää punkkinne!

Avatar
mpappa
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4061
Liittynyt: 02 Syys 2005, 18:18

Re: Suomi 2012: Pernilla - När jag blundar

Viesti Kirjoittaja mpappa »

Keskustelun taso on mielestäni mennyt joissain kohti arveluttavaksi, mutta toisaalta aina viisut ovat aiheuttaneet vilkasta ja kiivasta keskustelua. Olen alkanut vähän lämmetä viisulle, kopiohuhusta huolimatta. Minusta suomenruotsi kuulostaa ihan kivalta laulettuna, olis outoa jos Pernilla yrittäisi laulaa riikinruotsilla. Kolome tähteä vieläkin.
Love shine a light

Unna
Vielä yhdet
Vielä yhdet
Viestit: 677
Liittynyt: 10 Helmi 2004, 19:03
Paikkakunta: Helsinki

Re: Suomi 2012: Pernilla - När jag blundar

Viesti Kirjoittaja Unna »

MuzaMaza kirjoitti:Euroviisuedustajamme tänään TV1 Puoli Seitsemän -ohjelmassa.
Kiitos infosta! :peukku: Olisi muuten jäänyt koko ohjelma katsomatta.

Oli hauska nähdä Pernillasta tuollainen vapautuneempi puoli. Aika hersyvä nauru neidillä. :mrgreen:

Avatar
JokuESC
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1594
Liittynyt: 24 Helmi 2010, 17:21
Paikkakunta: Helsinki

Re: Suomi 2012: Pernilla - När jag blundar

Viesti Kirjoittaja JokuESC »

^ voi eiiii! Missasin ton kun tulin vasta seittemältä kotiin. :jupinaa: Yle-areenaan :hiips:

Avatar
hra47
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8332
Liittynyt: 29 Tammi 2007, 12:53
Paikkakunta: Espoo

Re: Suomi 2012: Pernilla - När jag blundar

Viesti Kirjoittaja hra47 »

Esityskieli on kieltämättä olennainen osa esitystä. Ei Rammsteiniakaan vaadita esiintymään enkuksi (vaikka heillä jokunen englanniksikin esitetty piisi on).
"Mä nousin tähtiin palata en sieltä voi..."
- Mä elän vieläkin

Avatar
Mansikka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4876
Liittynyt: 23 Helmi 2007, 10:06
Paikkakunta: Turku

Re: Suomi 2012: Pernilla - När jag blundar

Viesti Kirjoittaja Mansikka »

sheep kirjoitti:
Oho. Penillaa syytetään plagioinnista.
Joopa joo. YleX soitti hetki sitten nuo kappaleet peräkkäin, eikä niissä ollut tuota taustakomppia lukuunottamatta kyllä mitään samaa. Lapsellista oman pesän likaamista ja negatiivisen ilmapiirin luomista taas tuollainen, etenkin jos jossain äänestyksessäkin enemmistö on tosiaan pitänyt tätä plagiaattina.
Any publicity is good publicity. :joojoo:
Ihminen rakastaa kaikkia lapsiaan. Paitsi niitä, joita ei. - Ville Myllyrinne

Avatar
jv
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1211
Liittynyt: 21 Marras 2005, 15:36
Paikkakunta: Helsinki, Suomi

Re: Suomi 2012: Pernilla - När jag blundar

Viesti Kirjoittaja jv »

Kuuntelin tämän juuri uudestaan youtubesta erinäisten muiden maiden viisujen ja tyrkkyjen jälkeen (Slovenian balladi viimeisenä ennen Pernillaa). Ja tässä yhteydessä 'När jag blundar'-biisistä kyllä jäi jopa aiempaa positiivisempi mielikuva. Kovin oli kuulasta ja hienovireisen tunnelmallista. Alan olla Suomen tämänvuotiseen edustajaan oikein tyytyväinen. :joojoo:

Bandido
Ryystäjä
Ryystäjä
Viestit: 350
Liittynyt: 28 Tammi 2012, 03:12

Re: Suomi 2012: Pernilla - När jag blundar

Viesti Kirjoittaja Bandido »

ashanti kirjoitti:. Olkoon siellä nyt ykkösenä siihen saakka, kunnes Mellon voittajaksi julistetaan Loreen! <3
Ei nuo Euphoria-kappaleen tekijätkään ihan täysin puhtain paperein selviä.
Verratkaapa;
Linkki http://www.youtube.com/watch?v=WkeFL0VhRT8
Mutta keskustellaan siitä sitten, jos tai kun tuo valitaan Ruotsin edustusbiisiksi.

Lichi
Ryystäjä
Ryystäjä
Viestit: 346
Liittynyt: 25 Marras 2006, 20:07

Re: Suomi 2012: Pernilla - När jag blundar

Viesti Kirjoittaja Lichi »

Huilumies kirjoitti: Åland ja Føroyar, mikäs siinä. Tarvittaisiin omat tv-yhtiöt niin ehkä se voisi jopa järjestyä. Mutta taidat ehdottaa tätä siksi koska haluat heivata ruotsinkieliset biisit ulos Suomen karsinnasta / UMK:sta? Kun sen sijaan englanninkieliset biisit hyväksyt? Olenko oikeassa? Jos, niin vastaatko miksi?
Edelleenkään ei ole mitään ruosinkielisiä kappaleita vastaan. Esitin vain, että olisi mukavaa, jos edees suurinosa kansalaisista ymmärtäisi biisin sanomat. Takana ei ole mitään kilipolitiikkaa ja minulle kävisi hyvin, vaikka palattaisiin vanhaan systeemiin. Edelleenkään Ruotsinkieiset biisit ei ole mikään syy vaan minulle se rinnastuu esim. italian tai ranskankielisiin kappaleisiin. Oikeastaan minusta olisi kiva, jos kaikki maat esittäisivät vieläkin kappaleet omilla kielillään. Se on jotenkin mukavampaa, kun se, että kaikki laulavat vain englanniksi. Englannin kelpuutin lähinnä siksi, että siitä on tullut jonkinmoinen normi.

Oikeastaan ehdotin tota, että Ahvenanmaa ja Fäöärsaaret pääsisivät mukaan, että viisuissa edustettaisiin Eurooppaa tasapuolisemmin. Nykyjään paino on omaan makuuni liikaa idässä ja olisi kiva kuulla suhteessa lisää myös länsieurooppalaisia kappaleita. Itselleni kun on hankala nähdä esim. jotain kulttuurista eroa entisten Jugoslavian maiden välillä, vaikka niitä tietenkin on. Samalla esim. Skotlanti ja Wales voisivat olla tervetulleita. Itseäni ainakin kiinnostaisi kuulla jokavuosi myös se yksi Skottiviisu. Ainakin olen kuvitellut, että juuri esim. Ahvenanmaalla on myös jonkinlailen kansallinen yhteenkuuluvuuden tunne ja haluavat jossain määrin erottua.

Kommentoikaapa muuten joku Ruotsia osaava, kuulostaako tuo Prnillan biisi oikealta Ruotsilta? Kun olen ite kuullut kritiikkiä, että se on perinteistä suomenruotsia, josta ruotsalaiset ei ota mitään tolkkua. Toisaalta vaikka näin olisi onko sillä mitään väliä, kun eikö Suomen toinen kieli ole juuri suomenruotsi, eikä ruotsinruotsi?

Avatar
ta1ja
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 13804
Liittynyt: 17 Tammi 2008, 23:14

Re: Suomi 2012: Pernilla - När jag blundar

Viesti Kirjoittaja ta1ja »

Lichi kirjoitti:Kommentoikaapa muuten joku Ruotsia osaava, kuulostaako tuo Prnillan biisi oikealta Ruotsilta? Kun olen ite kuullut kritiikkiä, että se on perinteistä suomenruotsia, josta ruotsalaiset ei ota mitään tolkkua. Toisaalta vaikka näin olisi onko sillä mitään väliä, kun eikö Suomen toinen kieli ole juuri suomenruotsi, eikä ruotsinruotsi?
En ole ruotsinkielinen, mutta kyllä se Pernillan ruotsi on ihan kunnollista ja kyllä se on suomenruotsia, joka on suomenruotsalaisten virallinen kieli. Vrt brittienglanti ja Amerikan englanti, tai vaikkapa ranska ja Quebecin ranska, portugali ja Brasilian portugali.

Olen kyllä aika hämmennyksissäni tästä keskustelusta. Olen itsekin vastustanut esimerkiksi ruotsin pakollisuutta ylioppilaskirjoituksissa suomalaisten koulujen liiallisen kielipainotteisuuden takia, olen edelleen tästä samaa mieltä, mutta joku kontrolli kouluopetukseen kyllä pitäisi saada. En tajua kuinka ihan fiksun vaikutelman itsestään muuten antavat henkilöt esimerkikisi voivat julistaa etteivät ymmärrä tätä sanoitusta ollenkaan. :eiei: - jos tilanne todella on tuo, niin tässähän on todella hyvä paikka korjata tuollainen peruskoulun kannalta häpeällinen kämmi sen verran, että passiivinen ymmärtäminen kohentuu. Jo jonkintasoinen ymmärtäminen riittää, mutta eihän tässä maassa voi toimia täysipainoisesti jos ei ymmärrä ruotsinkieltä.Tämä on kaksikielinen maa. Ei ole mikään ylpeilyn aihe, jos yhtään vaivaa ei viitsi nähdä.

Ilmeisesti helsinkiläisenä en täysin hahmota, kuinka kaukana jossain ollaan siitä ymmärryksestä että ruotsinkieliset ja ruotsin kieli on täysin suomalaista. Helsingissä kaikilla kuitenkin on kontakteja myös ruotsinkielisiin ja koko tilanne on täysin luonteva, kieltä kuulee päivittäin.
Ihmiset kuuntelevat tänä päivänä radioista kappaleita, jotka vain heitetään heille. Ja heille sanotaan, että teidän täytyy pitää tästä kappaleesta, koska me soitamme sitä 60 kertaa päivässä. He pakottavat pitämään kappaleista.
- Salvador Sobral

Avatar
Margot
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 17668
Liittynyt: 28 Elo 2005, 09:46
Paikkakunta: Helsinki

Re: Suomi 2012: Pernilla - När jag blundar

Viesti Kirjoittaja Margot »

^ Mä olen täysin samaa mieltä, ettei siinä ole mitään hienoa, ettei ymmärrä ruotsia. Eikä varsinkaan siinä, ettei suostu ymmärtämään, että suomenruotsi on ihan "kunnollista ruotsia". Mutta on ihan totta, että pk-seudulla (tai vaikkapa Turussa) voi olla tosi vaikea hahmottaa, miten kaukainen asia ruotsin kieli monille suomalaisille on. Olen kotoisin paikasta, jossa ruotsi loisti täysin poissaolollaan eikä täällä Tampereellakaan kyllä ruotsia kuule eikä tarvitse. Musta se on sääli, koska mä osaan ruotsia ja tykkäisin oppia lisääkin.
What color is your life?

Avatar
JuliaS
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3507
Liittynyt: 19 Helmi 2012, 23:28

Re: Suomi 2012: Pernilla - När jag blundar

Viesti Kirjoittaja JuliaS »

Kyllä joidenkin suomalaisten ruotsi-dissailu menee ihan yli mun ymmärryksen. Tai no, ymmärrän sen ainoastaan vastahakoisten koululaisten kohdalla, mutta en aikuisilla. Se että Suomessa opetetaan ruotsia liittää Suomea Pohjoismaisihin, joiden keskellä olemme kielen puolesta kieltämättä muuten hieman outolintu. Tämä yhteys pohjoismaihin on todella tärkeää. :peukku: Kenen kanssa muuten olemme samaa sakkia? Venäjän? Harmittaa, kun ruotsinkielen vastaisuudessa tuntuu näkyvän aina vaan ikivanhaa herravihaa ja kateutta. :lohduton:

Muutin muutama vuosi sitten joksikin aikaa erääseen skandinaaviseen maahan ja voin kertoa, että pakkoruotsi-pohjalta kielen oppiminen oli helppoa. Kielitaito avaa aina maailmaa.

När jag blunder -laulun sanat eivät ole vaikeaa ruotsia. Ovatko ymmärtämättömyyttään julistavat edes lukeneet lyriikkaa läpi? Siitä sitten pari sanaa sanakirjasta ja valmista on. "Som en sjö utan vatten..." Kyllä moni ymmärtänee kouluruotsin pohjalta tämänkin lauseen.

Ja netistä löytyy tietysti näitä:
http://lyricstranslate.com/en/naer-jag- ... maeni.html
Viimeksi muokannut JuliaS, 29 Helmi 2012, 11:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Like a monument to all the time we spent

Avatar
Aintsu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 17145
Liittynyt: 15 Marras 2003, 11:37
Paikkakunta: Kotka

Re: Suomi 2012: Pernilla - När jag blundar

Viesti Kirjoittaja Aintsu »

Arvasin, että tämä ketju menee kielikeskusteluksi, mutta pistän oman lusikkani silti soppaan. Itse en ole koskaan tajunnut, mitä niin vastenmielistä ruotsin opiskelussa on. Siitä tosiaan ON hyötyä muiden pohjoismaisten kielten ymmärtämisen kannalta. Lisäksi kielitaito on aina rikkaus ja se voi edesauttaa myös työnsaantimahdollisuuksissa. Usein länkytetään siitä, että "tämä on Suomi ja täällä pitää puhua suomea". Kuinkakohan moni tietää, että ruotsinkieliset joutuvat/pääsevät opiskelemaan suomea koulussa ihan yhtä lailla :mitvit: He tosin aloittavat opinnot huomattavasti aiemmin, kuin ruotsia aletaan opettaa, kenties tälläkin on vaikutusta asiaan, ettei ruotsinkielisille suomi tunnu yhtä vastenmieliseltä kieleltä käyttää.

Olen lisäksi aivan varma, että moni, joka ylpeilee sillä ettei ymmärrä lainkaan ruotsia, tosiasiassa osaisi käyttää kieltä ihan hyvin, jos olisi pakko.
You're not ugly, you are smart, talented
And have abilities to make the world better

Avatar
jukkanen
Tanssimassa
Tanssimassa
Viestit: 589
Liittynyt: 01 Helmi 2010, 09:11

Re: Suomi 2012: Pernilla - När jag blundar

Viesti Kirjoittaja jukkanen »

ta1ja kirjoitti:
Lichi kirjoitti: Ilmeisesti helsinkiläisenä en täysin hahmota, kuinka kaukana jossain ollaan siitä ymmärryksestä että ruotsinkieliset ja ruotsin kieli on täysin suomalaista. Helsingissä kaikilla kuitenkin on kontakteja myös ruotsinkielisiin ja koko tilanne on täysin luonteva, kieltä kuulee päivittäin.
Löydän tänne Itä-Suomeen rannikolta muuttaneena lähes päivittäin itseni vieläkin omaksi hämmästyksekseni tilanteesta, jossa joudun kertomaan, että ruotsia suomessa puhuvat ovat suomalaisia, joiden äidinkieli on ruotsi, ja että heillä on siihen ihan samanlainen oikeus, kuin suomea äidinkielenään puhuvilla. Itse olen suomenkielinen, mutta pienestä pitäen totuin siihen että osa parhaista ystävistäni oli ruotsinkielisiä. Tuntuu aivan käsittämättömältä, miten vaikeaa täällä itärajan tuntumassa on käsittää, että ruotsin kieli ei ole vihollinen suomalaisille tai suomalaisuudelle vaan itse asiassa tärkeä osa sitä. Suomenruotsalaisten omat murteet ovat Suomen murteita siinä missä suomenkin murteet.

Muuten olen edelleen sitä mieltä, että kappale ja esitys on kaunis. Virallisilla teknisesti mitattavilla arvoilla se ei ole täydellinen. Sen sijaan se voi hyinkin olla kuulijalleen täydellinen elämys kun lasketaan sen inhimilliset - ei mitattavat arvot- mukaan. Se on kaikkine virheineenkin (vähän yksinkertainen, lauluteknisesti vaatimaton) kaunis ja rehellinen. Miellyttävä poikkeus tässä kisassa.

Avatar
JuliaS
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3507
Liittynyt: 19 Helmi 2012, 23:28

Re: Suomi 2012: Pernilla - När jag blundar

Viesti Kirjoittaja JuliaS »

jukkanen kirjoitti: Löydän tänne Itä-Suomeen rannikolta muuttaneena lähes päivittäin itseni vieläkin omaksi hämmästyksekseni tilanteesta, jossa joudun kertomaan, että ruotsia suomessa puhuvat ovat suomalaisia, joiden äidinkieli on ruotsi, ja että heillä on siihen ihan samanlainen oikeus, kuin suomea äidinkielenään puhuvilla. Itse olen suomenkielinen, mutta pienestä pitäen totuin siihen että osa parhaista ystävistäni oli ruotsinkielisiä. Tuntuu aivan käsittämättömältä, miten vaikeaa täällä itärajan tuntumassa on käsittää, että ruotsin kieli ei ole vihollinen suomalaisille tai suomalaisuudelle vaan itse asiassa tärkeä osa sitä. Suomenruotsalaisten omat murteet ovat Suomen murteita siinä missä suomenkin murteet.
Apua. :shock: Siellä pitäisi aloittaa joku valistuskampanja. Kouluissa ainakin seikkaa pitäisi korostaa. (Taitaa muuten Pernillan voitto toimia valistuskampanjana, hyvä!)

Tätä taustaa vasten ymmärrän vähän paremmin omituisen jutun, jonka kuulin äskettäin Norjan ESC-foorumilla. Norjalaisessa Dagbladet-lehdessä oli kuulemma artikkeli, jossa sanottiin, että suomalaiset eivät enää halua oppia koulussa ruotsia vaan venäjää, ja haluavat irti juuristaan Ruotsin kanssa ja lähemmäs Venäjää. Ilmeisesti toimittaja kävi itärajalla, mutta kyllä teksti kuulostaa silti hyvin omituiselta. Toimittaja näkyy liioitelleen. Siinä sitten selittelin norjalaiselle, että kyllä Suomen välit Ruotsiin on edelleen hyvät. :heh:
Like a monument to all the time we spent

Avatar
gentedimare
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 23672
Liittynyt: 13 Marras 2003, 00:32
Paikkakunta: Pori

Re: Suomi 2012: Pernilla - När jag blundar

Viesti Kirjoittaja gentedimare »

Ruotsi on ihan kohtuukiva maa
Ruotsi oli joskus supermaa euroviisuissa (lukekee oikein....) :heh:
Ruotsin osaaminen on jees
Suomenruotsalaisissa ei ole mitään vikaa
Suomenruotsalaisissa biiseissä ei ole mitään vikaa

När jag blundar on kuitenkin ihan sikasurkee biisi, ja oma tykkäämättömyyteni johtuu VAIN JA AINOASTAAN siitä, että biisi on................. ihan sikasurkee. Ja olisi sitä vaikka se laulettaisiin kiinaksi, suomeksi tai enkuksi.

Kiitos, poistun :surrur:
Diggi-loo diggi-ley alla tittar på mig
Där jag går i mina gyllne skor
Jag dansade omkring på gatan
Och hela världen den log
Diggi-loo diggi-ley

Avatar
jukkanen
Tanssimassa
Tanssimassa
Viestit: 589
Liittynyt: 01 Helmi 2010, 09:11

Re: Suomi 2012: Pernilla - När jag blundar

Viesti Kirjoittaja jukkanen »

gentedimare kirjoitti:Ruotsi on ihan kohtuukiva maa
Ruotsi oli joskus supermaa euroviisuissa (lukekee oikein....) :heh:
Ruotsin osaaminen on jees
Suomenruotsalaisissa ei ole mitään vikaa
Suomenruotsalaisissa biiseissä ei ole mitään vikaa

När jag blundar on kuitenkin ihan sikasurkee biisi, ja oma tykkäämättömyyteni johtuu VAIN JA AINOASTAAN siitä, että biisi on................. ihan sikasurkee. Ja olisi sitä vaikka se laulettaisiin kiinaksi, suomeksi tai enkuksi.

Kiitos, poistun :surrur:
:heh:

Ihan hyvin pohjustettu, vaikka en ymmärräkään miten Ruotsi liittyy tähän kappaleeseen. :mrgreen:
Jokaisen kappaleen tykkääminen tai inhoaminen on kuitenkin jokaiselle ihan oma henkilökohtainen kokemus, ja loppujen lopuksi mielipide on yhtä arvokas perustui se kanta ihan mihin tahansa, kunhan se kanta on oma, rehellinen ja aito.

Tämä kappale voisi muuten toimia aika hyvin japaniksi laulettuna...?
Tunteeko kukaan halukkaita nopeita ilmaisia kääntäjiä ja esiintyjiä?

Avatar
JuliaS
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3507
Liittynyt: 19 Helmi 2012, 23:28

Re: Suomi 2012: Pernilla - När jag blundar

Viesti Kirjoittaja JuliaS »

Mitä vitsii tuolla muuten oikeen säädetään? :niinpa:
http://www.youtube.com/watch?v=u1u2tLNA ... re=related

Kyllä nyt taas hävettää, niinkuin viisuissa aina jollekulle käy. Ärsy!! :jupinaa:
Viimeksi muokannut JuliaS, 29 Helmi 2012, 15:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Like a monument to all the time we spent

sheep
Hörppijä
Hörppijä
Viestit: 223
Liittynyt: 08 Heinä 2010, 15:00

Re: Suomi 2012: Pernilla - När jag blundar

Viesti Kirjoittaja sheep »

JuliaS kirjoitti:Mitä vitsii tuolla muuten oikeen säädetään? :niinpa:
http://www.youtube.com/watch?v=u1u2tLNA ... re=related
:shock: :shock: Ei naurata, sairasta!
Viimeksi muokannut sheep, 29 Helmi 2012, 15:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pitäkää punkkinne!

Avatar
Toni
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 18635
Liittynyt: 10 Helmi 2004, 12:23
Paikkakunta: Helsinki

Re: Suomi 2012: Pernilla - När jag blundar

Viesti Kirjoittaja Toni »

Teinit on keksiny taas hauskan jekun näköjään. :niinpa:
"Mutta siis kaikkihan on pornoa, jos sitä katsoo oikein." (Margot)

Avatar
esc2010
Vielä yhdet
Vielä yhdet
Viestit: 723
Liittynyt: 11 Loka 2009, 19:35
Paikkakunta: Vantaa

Re: Suomi 2012: Pernilla - När jag blundar

Viesti Kirjoittaja esc2010 »

Sairasta! :tajutkaa:

Hometown
Laulaa viisuja
Laulaa viisuja
Viestit: 270
Liittynyt: 16 Tammi 2009, 22:47

Re: Suomi 2012: Pernilla - När jag blundar

Viesti Kirjoittaja Hometown »

JuliaS kirjoitti: När jag blunder -laulun sanat eivät ole vaikeaa ruotsia. Ovatko ymmärtämättömyyttään julistavat edes lukeneet lyriikkaa läpi? Siitä sitten pari sanaa sanakirjasta ja valmista on. "Som en sjö utan vatten..." Kyllä moni ymmärtänee kouluruotsin pohjalta tämänkin lauseen.

Ja netistä löytyy tietysti näitä:
http://lyricstranslate.com/en/naer-jag- ... maeni.html
'
On näissä sanoissa se vaikeus kouluruotsinsa hyvinkin lukeneelle, ettei teksti aukene kunnolla pelkällä kuuntelemisella. Jo tuo otsikon blundra-verbi on hieman harvinaisempi sana. Itse ymmärsin laulettuja sanoja vain suurin piirtein ja sieltä täältä. Silti tämä laulu puhutteli minua voimakkaasti jossain syvällä tunnetasolla ,niin kuin ilmeisesti monia muitakin.

Keskinkertaisesti kieltä ymmärtävän pitää tosiaan katsoa tätäkin tekstiä paperilla, jotta pääsee kunnolla sisälle sanoitukseen. Näinhän on englanninkielisissäkin lauluissa kaikkien vähänkin kunnianhimoisempien sanoitusten kanssa.

Mutta näyttää kääntämisessä olevan ongelmia jopa tuolle linkin takana olevalle kääntäjälle. Hän on kuullut kohdan "Nå’n som fattar vad man säger fast man talar utan ord" muodossa "Nå’n som fattar vad man känner fast man talar utan ord" Käännöksestä on tullut: "Joku, joka ymmärtää mitä tuntee vaikka puhuu ilman sanoja" eli alkuperäinen ajatus on mennyt aivan vinksin vonksin.

YLE voisi julkaista tästäkin alkuperäistekstin, jotta kääntämistä harjoittelevat saisivat käyttöönsä virheettömät sanat. Näinhän tapahtui euroviisukarsintojen aikana. Vai olisiko tämäkin sitä vanhaa huonoa käytäntöä, josta tulee päästä eroon.

Valkealalainen
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5198
Liittynyt: 09 Syys 2008, 16:19
Paikkakunta: ... (Kouvola)

Re: Suomi 2012: Pernilla - När jag blundar

Viesti Kirjoittaja Valkealalainen »

Hometown kirjoitti:YLE voisi julkaista tästäkin alkuperäistekstin, jotta kääntämistä harjoittelevat saisivat käyttöönsä virheettömät sanat. Näinhän tapahtui euroviisukarsintojen aikana. Vai olisiko tämäkin sitä vanhaa huonoa käytäntöä, josta tulee päästä eroon.
Tarkoitatko siis tämän kappaleen ruotsinkielisiä sanoja? Ostakaa, hyvät ihmiset, UMK-kokoelmalevy! Sieltä löytyvät sanat ihan paperille painetussa muodossa. :peukku:

Minä kuulun juuri niihin ihmisiin, joilla on huono kuullun ymmärtämisen taito vieraiden kielten kohdalla. Aika harvassa ovat ne ruotsin- ja englanninkieliset kipaleet, joiden sanoista ymmärrän yhtään mitään pelkän kuullun perusteella. Enkä kyllä ymmärrä aina kirjoitettuakaan tekstiä - esimerkiksi juurikin tuon blunda-verbin jouduin lunttaamaan sanakirjasta, kun en ollut varmaan koskaan sellaista kuullutkaan... :hihi: Mutta kielitaidottomuushan ei todellakaan ole mikään este (eikä edes hidaste) vieraskielisistä lauluista tykkäämiselle! :surrur:
Bussi tytön aina ohi onnen vie
Kun toiset löytää sen


- Marion Rung: "Pikku rahastaja" (Suomen viisukarsinnat -62)

Avatar
Timoteus
Viinuri
Viinuri
Viestit: 30790
Liittynyt: 06 Helmi 2004, 08:31
Viesti:

Re: Suomi 2012: Pernilla - När jag blundar

Viesti Kirjoittaja Timoteus »

Valkealalainen kirjoitti:Tarkoitatko siis tämän kappaleen ruotsinkielisiä sanoja? Ostakaa, hyvät ihmiset, UMK-kokoelmalevy! Sieltä löytyvät sanat ihan paperille painetussa muodossa. :peukku:
Ostin digitaalisena eikä mukana tullut sanoja. Kansigrafiikat olisi voinut tulostaa muttei muuta. Jos olisin tiennyt, olisin ostanut levyni fyysisenä mutta niin tärkeitä sanat eivät minulle ole, että viitsisin maksaa UMK-levystäni tuplahinnan.
Valkealainen kirjoitti:Aika harvassa ovat ne ruotsin- ja englanninkieliset kipaleet, joiden sanoista ymmärrän yhtään mitään pelkän kuullun perusteella.
Pistän paremmaksi. Minulla on krooninen kaipuu nähdä jopa suomenkieliset tekstit auki kirjoitettuna. Toki ymmärrän suomea mutta jotenkin musiikkia kuunnellessa juuttuu tunnelmakuviin ja putoaa kärryiltä tekstikokonaisuudesta. Tai jotakin. En tiedä tarkkaan itsekään, miksi haluan tekstini kirjallisena. :heh:

Pernillan sanat dekryptasin itselleni jo UMK:n top 40 -vaiheessa. Blunda-verbin lisäksi jouduin turvautumaan sanakirjaan kappaleen avaussanojen kohdalla. Puhutun ja kirjoitetun ruotsin suhde on sen verran johdonmukainen, että tämä onnistui. Lisäksi ketjussa jo aikoja sitten käsitelty att-sanan puhekielinen muoto hämmensi muttei estänyt ymmärtämistä. Muun sain kirjoitettua auki kouluruotsillani.
Jos et pärjää tietokoneellesi shakissa, kokeile potkunyrkkeilyä.

Avatar
akuankka13
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8987
Liittynyt: 10 Touko 2008, 13:08
Paikkakunta: Vanajan taka

Re: Suomi 2012: Pernilla - När jag blundar

Viesti Kirjoittaja akuankka13 »

jukkanen kirjoitti:Tämä kappale voisi muuten toimia aika hyvin japaniksi laulettuna...?
Tunteeko kukaan halukkaita nopeita ilmaisia kääntäjiä ja esiintyjiä?
:hei:
Qaj.

Lukittu